فروشگاه

توضیحات

مدیریت سود شرکتهای بورس

 

چکیده

    در این پایان نامه  عوامل موثر بر مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق

بهادار تهران بررسی شده است. این مطالعه­ی بر اساس طرح تحقیق نیمه تجربی انجام

شده است و برای تجزیه و تحلیل داده­ها از شاخص های آماری مدل رگرسیون لجستیک،

ضریب همبستگی، کای دو و همچنین مقایسه­ی میانگین ها استفاده شده است.

    بر اساس نتایج تحقیق در سطح معناداری پنج درصد، عواملی مانند تغییر در عملکرد

شرکت و پیش بینی رشد سود های آینده­ی شرکت با مدیریت سود رابطه­ی مستقیم دارد.

مدیریت سود شرکتهای بورس

اما، بین مدیریت سود و پارامترهایی نظیر اندازه­ی شرکت و ساختار مالکیت آن، رابطه­ی معنی داری وجود ندارد.

طبقه بندی JEL: 32c، ۰۱c، ۲۱c ، ۱۳c ، ۱۲ c

واژه های کلیدی: مدیریت سود، اندازه­ی شرکت، ساختار مالکیت، عملکرد شرکت، پیش بینی رشد سودهای آینده.

 

 به اعتقاد اسچیپر( ۱۹۸۹) مدیریت سود مداخله­ی هدفمند در فرآیند گزارشگری مالی برون سازمان شرکت به قصد کسب منافع شخصی است. بلکویی( ۲۰۰۴)  معتقد است

مدیریت سود بخشی از حسابداری طراحی شده است. یعنی ایجاد هدف و تصویر از پیش ساخته

برای انتقال اطلاعات با به کارگیری اطلاعات حسابداری است. هموار سازی سود، مدیریت سود، حسابداری ساختگی و قصورهای سیستم حسابداری جنبه های مختلف حسابداری طراحی شده هستند.

      طبق تحقیقات دیجورج و دیگران( ۱۹۹۹) سرمایه گذاران و مدیران شرکت ها به دقت به

گزارشگری سود شرکت توجه می­کنند. مدیریت از اهمیت سود برای ذی نفعان شرکت

آگاهی دارد و پاداش خود را پیامد طبیعی سود حسابداری می­داند. نتایج تحقیق بال و براون

(۱۹۶۸) نشان داد که تغییرات سود حسابداری و قیمت سهام هم جهت و مرتبط هستند.

یعنی اطلاعات سود حسابداری دربرگیرنده­ی عواملی است که بر قیمت سهام موثر بوده و می­تواند سودمند واقع شود.

  ۲۴ صفحه  فایل ورد فونت ۱۴ منابع دارد فرمت: مقاله

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل عوامل مؤثر بر مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران را دانلود کنید

عوامل مؤثر بر مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران
عوامل مؤثر بر مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران

عوامل مؤثر بر مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران

 

 

     تحقیقات متعدد (داروق و دیگران، ۱۹۹۸؛ دچو و اسکینز، ۲۰۰۰؛ اسچیپر، ۱۹۹۸؛ فیلدز و دیگران، ۲۰۰۱؛ نلسون و دیگران، ۲۰۰۲) نشان داده است دریافت پاداش، قراردادهای وام،

بازار سرمایه، هموار سازی سود و پارامترهای سیاسی از مهم ترین انگیزه های مدیریت سود هستند.

    هیلی و واهلن (۱۹۹۹) معتقدند مدیریت سود زمانی انجام می­شود که مدیران، قضاوت و

سلیقه­ی خود را در گزارشگری مالی با هدف گمراه کردن کاربران اطلاعات مالی به کار

ببرند. در این حالت، مدیران روش هایی در سیستم حسابداری و گزارشگری سود انتخاب می­کنند که منعکس کننده­ی اوضاع واقعی اقتصادی شرکت نیستند.

   از دیدگاه دیجورج و دیگران (۱۹۹۹) مدیریت سود هم در دامنه­ی گزارشگری مالی و حسابداری تعهدی و هم در سایر فعالیت ها و اقدام های مدیریت صورت می گیرد. اما،

بیشتر محققانی نظیر هیلی ( ۱۹۸۵) ، اسچیپر (۱۹۸۹) و بلکویی ( ۲۰۰۴) مدیریت سود را

بیشتر در محدوده­ی گزارشگری مالی و حسابداری تعهدی امکان پذیر می­دانند.

فاما و جنسن (۱۹۸۳) و بیتی و دیگران ( ۲۰۰۲) معتقدند شرکت های سهامی عام به دلیل

تئوری نمایندگی در مقایسه با شرکت های سهامی خاص انگیزه های بیشتری برای اجرای مدیریت سود دارند.

     نتایج تحقیق هاکرمن و زمیجوسکی (۱۹۷۹) نشان داد مدیران شرکت هایی که پاداش

خود را بر مبنای سود حسابداری دریافت می­کنند، برای بیشتر نشان دادن سود از روش

های حسابداری افزایش دهنده­ی سود استفاده می­کنند.

۲٫ مبانی نظری و پیشینه ­ی تحقیق

   در این تحقیق پارامترهایی مانند اندازه­ی شرکت، ساختار مالکیت،  تغییر در عملکرد شرکت و پیش بینی رشد سود های آینده­ی شرکت به عنوان عوامل موثر بر مدیریت سود

بررسی   شده اند. اینک تحقیقات مربوط به هر یک از پارامترهای مزبور به اختصار بیان می­شوند.

اندازه ­ی شرکت

    موزز (۱۹۸۷) معتقد است هر چه اندازه­ی شرکت بزرگتر باشد، مدیران این شرکت ها

انگیزه­ی بیشتری برای مدیریت سود خواهند داشت. زیرا، با بزرگ­تر شدن شرکت ها،

مسئولیت پاسخ گویی مدیران در مقابل ذی نفعان بیشتر، افزایش می یابد. بیتی و

مدیریت سود شرکتهای بورس

دیگران(۲۰۰۲) به این نتیجه رسیدند شرکت های بزرگ­تر در مقایسه با شرکت های کوچک تر، از مدیریت سود بیشتری استفاده می­کنند.

ماتسوموتو (۲۰۰۲)، بارتون و سیمکو (۲۰۰۲) و فرانکل و دیگران (۲۰۰۲) معتقدند هر چه اندازه­ی شرکت بزرگ­تر شود، احتمال دست یابی ساختگی به شاخص از قبل تعیین شده سود افزایش می­یابد………………….

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “عوامل مؤثر بر مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران”

عوامل مؤثر بر مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 1001

عوامل مؤثر بر مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران

قیمت : تومان8,900