فروشگاه

توضیحات

 

بررسی ارتباط بین پاداش مدیران و ویژگی های سود بر مبنای حسابداری

بر اساس تئوری کارگزاری یا نمایندگی ، سازمان مجموعه ای از قراردادهاست.

موجودیت یک واحد تجاری بر مبنای قراردادهای منعقده اش می باشد.

این قراردادها می توانند به صورت مکتوب و نوشته باشند، و یا به صورت نا نوشته.

یکی از مهمترین این قراردادها، قرارداد و یا طرح پاداش بین سهامداران عمده

و مدیران شرکت است.رابطه نمایندگی قراردادی است که بر اساس آن

صاحبکار یا مالک نماینده یا عامل را از جانب خود منصوب نموده و اختیار تصمیم گیری

را به او تفویض می کند. موضوع تئوری نمایندگی ، مطالعه تعرض بین صاحبکار

و عامل است. این تضاد از متفاوت بودن اهداف آنان ناشی می شود.

بررسی ارتباط بین پاداش مدیران و ویژگی های سود بر مبنای حسابداری

در رابطه نمایندگی فرض می شود که هر یک از طرفین سعی دارند

منافع خود را حد اکثر کنند. فرض وجود تضاد منافع بین صاحبکار یا مالک و نماینده یا عامل موجب

می شود که هر یک سعی در بهینه و حداکثر نمودن منافع خویش باشند

.د رور این تحقیق رابطه بین ویژگی های سود بر مبنای حسابداری و

 

توصیفی و استنباطی نظیر تحلیل همبستگی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت

. نتایج به دست آمده در این پژوهش حاکی از رابطه مثبت و مستقیم بین

پاداش هیات مدیره و ویژگی های سود بر مبنای حسابداری از جمله

پایداری سود، عدم هموار سازی سود و قابلیت پیش بینی سود می باشد.

همچنین مشخص شد که بین پاداش مدیران و کیفیت اقلام تعهدی در بازار سرمایه ایران رابطه ای وجود ندارد.

 

 ۱۲۵صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ منابع  دارد

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

بررسی ارتباط بین پاداش مدیران و ویژگی های سود بر مبنای حسابداری
بررسی ارتباط بین پاداش مدیران و ویژگی های سود بر مبنای حسابداری

 

بررسی ارتباط بین پاداش مدیران و ویژگی های سود بر مبنای حسابداری

چکیده: ۱
مقدمه: ۲
فصل اول: کلیات تحقیق
۱-۱ مقدمه ۴
۲-۱ تاریچه مطالعاتی ۵
۳-۱ بیان مسئله ۶
۴-۱ چارچوب نظری تحقیق ۷
۵-۱ فرضیه های تحقیق ۷
۶-۱ اهمیت و ضرورت تحقیق ۸
۷-۱ اهداف تحقیق ۹
۸-۱ حدود مطالعاتی ۹
۱-۸-۱ قلمرو مکانی تحقیق ۹
۲-۸-۱ قلمرو زمانی تحقیق ۹
۳-۸-۱ قلمرو موضوعی تحقیق ۹

۹-۱ تعریف واژه های کلیدی و اصطلاحات ۱۰

فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
۱-۲ مقدمه ۱۲
۲-۲-کیفیت سود ۱۳
۱-۲-۲-مفهوم سود از دیدگاه حسابداری ۱۳
۲-۲-۲-مفهوم اقتصادی سود ۱۴
۳-۲-۲-پیدایش نظریه کیفیت سود ۱۵
۴-۲-۲-مفهوم کیفیت سود ۱۶

۵-۲-۲-معیارهای اندازه گیری کیفیت سود ۱۸

۳-۲-مبانی نظری مربوط به مدیریت سود ۱۹
۱-۳-۲-فرضیه طرح پاداش ۲۳
۲-۳-۲-فرضیه قرارداد بدهی ۲۴
۳-۳-۲-فرضیه هزینه سیاسی ۲۵
۴-۳-۲-تئوری نمایندگی ۲۷
۵-۳-۲-انواع قراردادها و نظریه نمایندگی ۳۰

۱-۵-۳-۲-قرارداد بر مبنای رفتار یا زمان ۳۱
۲-۵-۳-۲-قرارداد بر مبنای نتیجه یا محرک ۳۲
۴-۲-هموار سازی سود ۳۳
۱-۴-۲-انگیزه های هموار سازی سود ۳۵
۲-۴-۲-ابعاد هموار سازی سود ۳۷
۳-۴-۲-روش های هموار سازی سود ۳۸
۱-۳-۴-۲-تنظیم زمان معامله ۳۹
۲-۳-۴-۲-روش های تسهیم هزینه ۳۹

بررسی ارتباط بین پاداش مدیران و ویژگی های سود بر مبنای حسابداری

۴-۴-۲-انواع هموار سازی سود ۳۹
۵-۲-مدل های اندازه گیری مدیریت سود ۴۲
۱-۵-۲-مدل جمع اقلام تعهدی اختیاری ۴۲
۲-۵-۲-مدل اقلام تعهدی یگانه ۴۶
۳-۵-۲- مدل جمع اقلام تعهدی ۴۷
۴-۵-۲-مدل توزیعی ۴۸
۶-۲-نرخ بازده داراییها ۴۹
۱-۶-۲-تجزیه و تحلیل مالی ۴۹

۲-۶-۲-طبقه بندی معیارهای ارزیابی عملکرد مالی شرکت ها : ۵۰

۱-۲-۶-۲-معیارهای حسابداری : ۵۰
۲-۲-۶-۲-معیارهای اقتصادی : ۵۱
۳-۶-۲-تعریف نرخ بازده دارایی ها : ۵۱
۴-۶-۲-اهمیت بازده دارایی ها : ۵۲
۵-۶-۲-موارد استفاده از ROA 52
۷-۲-پیشینه تحقیقات انجام شده ۵۳
۱-۷-۲- پژوهش های خارجی ۵۳
فصل سوم: روش‌ اجرای تحقیق
۱-۳ مقدمه ۶۰
۲-۳ روش تحقیق ۶۰
۳-۳ جامعه مطالعاتی و نمونه آماری ۶۱
۴-۳ روش های جمع اوری اطلاعات ۶۲
۵-۳ مدل تحقیق و شیوه اندازه گیری متغیر های تحقیق: ۶۲
۱-۵-۳ متغیر وابسته ۶۲
۲-۵-۳متغیر های مستقل ۶۲
۶-۳ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ۶۶

۱-۶-۳ تحلیل همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده خطی ۶۶

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها
۱-۴ مقدمه‏ ۷۳
۲-۴ شاخص های توصیفی متغیرها ۷۳
۳-۴ روش آزمون فرضیه ها ی تحقیق ۷۶
۴-۴ تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق ۷۶

۱-۴-۴ بررسی فرض نرمال بودن متغیرها: ۷۷
۲-۴- ۴ خلاصه تجزیه وتحلیل ها به تفکیک هرفرضیه به شرح ذیل بیان می شود ۷۸
۱-۲-۴-۴ تجزیه و تحلیل آزمون فرضیه اصلی اول ۷۸
۲-۲-۴-۴ تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه فرعی اول ۷۸
۳-۲-۴-۴-تجزیه و تحلیل آزمون فرضیه فرعی دوم ۸۰
۴-۲-۴-۴-تجزیه و تحلیل آزمون فرضیه فرعی سوم ۸۲

بررسی ارتباط بین پاداش مدیران و ویژگی های سود بر مبنای حسابداری

۵-۲-۴-۴-تجزیه و تحلیل آزمون فرضیه فرعی چهارم ۸۴
۶-۲-۴-۴ تجزیه و تحلیل آزمون فرضیه اصلی دوم ۸۷
۷-۲-۴-۴ تجزیه و تحلیل آزمون فرضیه اصلی سوم ۸۹
۸-۲-۴-۴ تجزیه و تحلیل آزمون فرضیه اصلی چهارم ۹۱
۹-۲-۴-۴ تجزیه و تحلیل آزمون فرضیه اصلی پنجم ۹۲
فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات
۱-۵ مقدمه ۹۸

۲-۵ ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه ها طبق شرایط متغیرها ۹۹

۱-۲-۵نتایج فرضیه اصلی اول ۹۹
۲-۲-۵نتایج فرضیه فرعی اول ۹۹
۳-۲-۵نتایج فرضیه فرعی دوم ۹۹
۴-۲-۵نتایج فرضیه فرعی سوم ۱۰۰

۵-۲-۵نتایج فرضیه فرعی چهارم ۱۰۰
۶-۲-۵ نتایج فرضیه اصلی دوم ۱۰۱
۷-۲-۵نتایج فرضیه اصلی سوم ۱۰۱
۸-۲-۵ نتایج فرضیه اصلی چهارم ۱۰۲
۹-۲-۵نتایج فرضیه اصلی پنجم ۱۰۲
۳-۵ نتیجه گیری کلی تحقیق ۱۰۳
۴-۵ پیشنهادها ۱۰۳
۱-۴-۵ پیشنهاد هایی مبتنی بر یافته های فرضیات پژوهش ۱۰۳
۲-۴-۵ پیشنهادهای برای پژوهش های آتی ۱۰۴
۵-۵ محدودیت های تحقیق ۱۰۴
پیوست ها

بررسی ارتباط بین پاداش مدیران و ویژگی های سود بر مبنای حسابداری

جدول مربوط به نام شرکت های نمونه آماری ۱۰۷
منابع و ماخذ
منابع فارسی: ۱۱۰
منابع لاتین: ۱۱۲
منابع اینترنتی: ۱۱۵
چکیده انگلیسی: ۱۱۶

جدول (۱-۲) معیارهای ارزیابی کیفیت سود ۱۸
جدول (۱-۳) روش همبستگی گشتاوری (پیرسون) ۶۸

جدول (۱-۴) شاخص های توصیف کننده متغیرهای تحقیق، شاخص های

مرکزی، شاخص های پراکندگی و شاخص های شکل توزیع (آماری) ۷۴
جدول (۲-۴) آزمون کالموگراف – اسمیرنوف K-S)) برای متغیر وابسته(پاداش استاندارد شده مدیران) ۷۷
جدول (۳-۴) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل

شده و آزمون دوربین- واتسون بین دو پاداش مدیران و پایداری سود ۷۸
جدول (۴-۴) : تحلیل واریانس رگرسیون برای متغیرهای پاداش مدیران و پایداری سود ۷۹
جدول (۵-۴) : ضرایب معادله رگرسیون برای متغیرهای پاداش مدیران و پایداری سود ۸۰

بررسی ارتباط بین پاداش مدیران و ویژگی های سود بر مبنای حسابداری

جدول (۶-۴) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین- واتسون بین دو پاداش مدیران و کیفیت اقلام تعهدی ۸۱
جدول (۷-۴) : تحلیل واریانس رگرسیون برای متغیرهای پاداش مدیران و کیفیت اقلام تعهدی ۸۱

جدول (۸-۴) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین- واتسون بین دو پاداش مدیران و قابلیت پیش بینی سود ۸۲
جدول (۹-۴) : تحلیل واریانس رگرسیون برای متغیرهای پاداش مدیران و قابلیت پیش بینی سود ۸۳
جدول (۱۰-۴) : ضرایب معادله رگرسیون برای متغیرهای پاداش مدیران و قابلیت پیش بینی سود ۸۴

جدول (۱۱-۴) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین- واتسون بین دو متغیر پاداش مدیران و عدم هموار سازی سود ۸۵
جدول (۱۲-۴) : تحلیل واریانس رگرسیون برای متغیرهای پاداش مدیران و عدم هموار سازی سود ۸۵

جدول (۱۳-۴) : ضرایب معادله رگرسیون برای متغیرهای پاداش مدیران و عدم هموارسازی سود ۸۶
جدول (۱۴-۴) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین- واتسون بین دو متغیر پاداش مدیران و بازده دارایی ها ۸۷
جدول (۱۵-۴) : تحلیل واریانس رگرسیون برای متغیرهای پاداش مدیران و بازده دارایی ها ۸۸
جدول (۱۶-۴) : ضرایب معادله رگرسیون برای متغیرهای پاداش و نرخ بازده دارایی ها ۸۸

جدول (۱۷-۴) : خلاصه نتایج حاصل از بررسی فرضیه شماره ۳ ۹۰
جدول (۱۸-۴) : خلاصه نتایج حاصل از بررسی فرضیه شماره ۴ ۹۱

بررسی ارتباط بین پاداش مدیران و ویژگی های سود بر مبنای حسابداری

جدول (۱۹-۴) : خلاصه نتایج حاصل از بررسی فرضیه شماره ۵ ۹۳
جدول (۲۰-۴) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین- واتسون بین همه متغیر های مدل ۹۴
جدول (۲۱-۴): خلاصه یافته های رگرسیون چند گانه به روش Enter 95

نمودار (۱-۲) انواع هموار سازی سود ۴۱

 

-۱ بیان مسئله
به منظور جبران خلاقیت و ابتکارات مدیریت در یافتن و بکارگیری رویه ها

و روش های کاری جدیدتر و بهتر غالبا سازمان به مدیریت پاداش می دهد. پاداش غالبا به خاطر انجام وظایف در سطحی بالاتر از استاندارد های عادی کاری صورت می گیرد. طرح های پاداش مبتنی بر ارقام سود حسابداری در کنار

عوامل دیگری چون امنیت شغلی ، سطح شغلی ، و اندازه شرکت

که رابطه مستقیم با رفاه مدیریت دارد ؛ به طور مستقیم یا غیر مستقیم با سودآوری

بالای شرکت در ارتباط است. فرض بر این است که مدیران به دنبال افزایش رفاه از طریق افزایش سودآوری هستند. هیلی در یک تحقیق تجربی به این

نتیجه رسید که همزمان با کاهش سودآوری ، تمایل شرکت ها به آرایش سود بیشتر می شود

به طور خلاصه می توان گفت مدیران از طرح پاداش و نحوه ارزیابی عملکرد خود توسط سهامداران اطلاع دارند و با توجه به این موضوع جهت دریافت پاداش بیشتر متمایل به دستکاری سود می گردند. اگر پاداش مدیریت از سطح مورد نظر کم تر باشد مدیریت بخشی از سود سالهای آتی را به دوره

جاری منتقل می نماید و در مواردی نیز مدیریت در راستای هدف

ذکر شده ممکن است سود سالهای جاری را به دوره های آتی منتقل نماید. در

کشورهای غربی طرح های پاداش مدیران غالبا بلندمدت بوده و چندین سال طول می کشد . اما طرح های پاداش در ایران مبتنی بر سود بوده و پاداش

مدیریت را کم تر از یک سال به تاخیر می اندازد به همین دلیل مدیران ایرانی ممکن است انگیزه بیشتری برای دستکاری سود داشته باشند (حقیقت ،

بررسی ارتباط بین پاداش مدیران و ویژگی های سود بر مبنای حسابداری

با توجه به موارد ذکر شده در بالا سوالات زیر قابل طرح می باشد:
سوال اصلی تحقیق: آیا ارتباطی بین پاداش مدیران و ویژگی های سود بر مبنای حسابداری وجود دارد یا خیر؟

همچنین با توجه به سوال اصلی تحقیق، سوالات فرعی زیر نیز مطرح می شود:
۱٫ آیا ارتباطی بین پاداش مدیران و پایداری سود وجود دارد؟

۲٫ آیا ارتباطی بین پاداش مدیران و کیفیت اقلام تعهدی وجود دارد؟
۳٫ آیا ارتباطی بین پاداش مدیران و قابلیت پیش بینی سود وجود دارد؟

۴٫ آیا ارتباطی بین پاداش مدیران و هموارسازی سود وجود دارد؟

۵٫ آیا ارتباطی بین پاداش مدیران و نرخ بازده داراییها وجود دارد؟

با توجه به سوالات مطرح شده و با توجه به اهمیت سود حسابداری

در طرح پاداش مدیران هدف این تحقیق بررسی ارتباط بین پاداش مدیران

با ویژگی های سود بر مبنای حسابداری شامل پایداری سود، کیفیت اقلام تعهدی، قابلیت پیش بینی سود و عدم هموارسازی سود می باشد.

۴-۱ چارچوب نظری تحقیق

طبق قانون “کمیابی” منابع مادی و انسانی برای تامین احتیاجات ، چه در یک کشور و چه در یک موسسه، محدود می باشد. بنابر این برای بالا بردن سطح درآمد یا رسانیدن سود شرکت به حداکثر ممکن، لازم است

بهترین و موثرترین استفاده از این منابع به عمل آید. لازمه این امر

داشتن مدیرانی با انگیزه و قوی است. قراردادی موثر و کارا در زمینه پاداش ، در مدیران انگیزه ایجاد می کند که ارزش شرکت را به حداکثر رساند.
مبنای قرار داد ها و طرح پاداش موجود در عمل ، می تواند یکی از سه گزینه زیر باشد:
۱-سود حسابداری.
۲- سازه هایی مثل: بازده حقوق صاحبان سرمایه، رشد ارزش افزوده بازا، افزایش ارزش سهم در بازار، افزایش کیفیت و کمیت تولید و…
۳- ترکیبی از عوامل بالا.

۵-۱ فرضیه های تحقیق

فرضیه اصلی اول: بین پاداش مدیران و ویژگی های سود بر مبنای حسابداری رابطه وجود دارد.

فرضیه فرعی اول: بین پاداش مدیران و پایداری سود در بازار سرمایه ایران رابطه وجود دارد.

فرضیه فرعی دوم: بین پاداش مدیران و کیفیت اقلام تعهدی در بازار سرمایه ایران رابطه وجود دارد.

فرضیه فرعی سوم: بین پاداش مدیران و قابلیت پیش بینی سود در بازار سرمایه ایران رابطه وجود دارد.
فرضیه فرعی چهارم: بین پاداش مدیران و هموار سازی سود در بازار سرمایه ایران رابطه وجود دارد.

فرضیه اصلی دوم: بین پاداش مدیران و نرخ بازده داراییها در بازار سرمایه ایران رابطه وجود دارد.

فرضیه اصلی سوم: متغیر ریسک سیستماتیک بر روابط بین پاداش مدیران،

ویژگی های سود بر مبنای حسابداری و نرخ بازده داراییها تاثیر گذار است.
فرضیه اصلی چهارم: متغیر اندازه شرکت بر روابط بین پاداش مدیران،

ویژگی های سود بر مبنای حسابداری و نرخ بازده داراییها تاثیر گذار است.
فرضیه اصلی پنجم: متغیر فرصت های رشد بر روابط بین پاداش مدیران،

ویژگی های سود بر مبنای حسابداری و نرخ بازده داراییها تاثیر گذار است.

بررسی ارتباط بین پاداش مدیران و ویژگی های سود بر مبنای حسابداری

۶-۱ اهمیت و ضرورت تحقیق
بر اساس تئوری کارگزاری یا نمایندگی ، سازمان مجموعه ای از قراردادهاست. موجودیت یک واحد تجاری بر مبنای قراردادهای منعقده اش می باشد. این قراردادها می توانند به صورت مکتوب و نوشته باشند، و یا به صورت نا نوشته(جنسن ،.

یکی از مهمترین این قراردادها، قرارداد و یا طرح پاداش بین سهامداران عمده و مدیران شرکت است.رابطه نمایندگی قراردادی است که بر اساس آن صاحبکار یا مالک نماینده یا عامل را از جانب خود منصوب نموده و اختیار تصمیم گیری را به او تفویض می کند(نمازی ،۱۳

موضوع تئوری نمایندگی ، مطالعه تعرض بین صاحبکار و عامل است.

این تضاد از متفاوت بودن اهداف آنان ناشی می شود. در رابطه نمایندگی فرض می شود که هر یک از طرفین سعی دارند منافع خود را حد اکثر کنند. فرض وجود تضاد منافع بین صاحبکار یا مالک و نماینده یا عامل موجب می شود که هر

یک سعی در بهینه و حداکثر نمودن منافع خویش باشند(والاس، ۱۹۸۰، ۴۷) . اهمیت تحقیق حاضر در روشن کردن رابطه بین ویژگی های سود بر مبنای

 

1 نقد وبررسی برای بررسی ارتباط بین پاداش مدیران و ویژگی های سود بر مبنای حسابداری

  1. زهره

    بررسی ارتباط بین پاداش مدیران و ویژگی های سود بر مبنای حسابداری
    پایان نامه عالی بود

افزودن نقد و بررسی

بررسی ارتباط بین پاداش مدیران و ویژگی های سود بر مبنای حسابداری

1 نقد و بررسی
بررسی ارتباط بین پاداش مدیران و ویژگی های سود بر مبنای حسابداری

قیمت : تومان11,000