بررسی شخصیت پردازی در منظومه ی لیلی و مجنون

دسته بندی: ادبیات
1256 بازدید

 

چکیده:
این پایان نامه به بحث و بررسی شخصیت پردازی در منظومه ی لیلی و مجنون نظامی اختصاص دارد و شامل سه فصل است، فصل اول مربوط به کلیات است که شامل هدف، پیشینه و روش تحقیق می باشد فصل دوم مربوط به شیوه های شخصیت پردازی، انواع شخصیت در لیلی و مجنون و همچنین دیگر عناصر داستانی مرتبط با شخصیت نیز می باشد، فصل سوم هم مرتبط به نتیجه گیری از کلیه مباحث ذکر شده است.

 

99صفحه فایل ورد (Word) فونت 14 منابع و پاورقی  دارد قیمت 21000 تومان 

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید 

انجام پروپوزال و پایان نامه ادبیات فارسی در کوتاهترین زمان با موضوعات خاص شما. منتظر تماس شما هستیم

از ساعت 11 الی 19 روزهای کاری02166479693

 

 

 


پایان نامه کامل جلال آل احمد

دسته بندی: ادبیات
2794 بازدید

این تحقیق در نظر دارد در فضای اندیشه و آثار یکی از مطرح ترین [1] و با نفوذترین [2] روشنفکران دوره اخیر حیات اجتماعی ایران جلال آل احمد کنکاش کرده و مقولات جامعه شناختی موجود در آثارش را شناخته و مدون سازد .

بیان واقعیتها از طرق تحلیل محتوای آثار نویسندگان علیرغم منزلت و پایگاه والای اجتماعی آنها بسیار مهم و در خور اعتنای جدی است ، در این راستا نقد و بررسی آراء اجتماعی آل احمد که در یکی از برهه های تاریخ معاصر ایران از ارج و اهمیتی برخوردار بوده از این مقوله مستثنی نیست .

با اینکه آل احمد را روشنفکر و از آگاهان اجتماعی [3] درجه اول فرض کرده اند ، این تحقیق بر آن است تا پاسخی برای این پرسش بیابد که آیا آل احمد رویکردی علمی – جامعه شناختی به مسائل اجتماعی داشته است ؟

« تاریخچه مطالعاتی »

در ارتباط با مطالعاتی که در این خصوص صورت گرفته ، حداقل تحت عنوان مورد نظر تحقیق ، مطالعه ای صورت نگرفته است و بیشتر مطالعات را در این راستا مطالعات ادبی تشکیل می دهد .

 لذا بمنظور کمک به امر تحقیق ، به بررسی دو اثر پرداخته می شود :

1- چراغی ، فرخ « جامعه شناختی آثار جلال آل احـمد : کنکاشـی در جـامعه شناسی ادبیات و جامعه شناسی در ادبیات » ، اراک : ( بی جا ) ، 1374 ، رساله فوق لیسانس جامعه شناسی

2-  سروری ، جمشید « قشر بندی و طبقات اجتماعی با کندو کاوی در آثار  جلال آل احمد » پایان نامه دانشجویی کارشناسی ارشد .

- اثر اول خلاصه رساله ایست ، تحت عنوان « بررسی جامعه شناختی در آثار    جلال آل احمد : کنکاش در جامعه شناسی در ادبیات و جامعه شناسی در ادبیات  ، از فرخ چراغی که زمستان 1374 در دانشگاه اراک ، با راهنمایی استاد ، دکتر ح . ا . تنهائی و مشاوره دکتر علی رضا کلدی به انجام رسیده است .

این رساله براساس روش شناسی علمی دانشگاهی ، در پنج فصل تنظیم گردیده است ، که در مجموع زیر عنوان فوق الذکر ، کنکاشی است در جامعه شناسی ادبیات و جامعه شناسی در ادبیات ، و سعی در کشف و ارائه بنیانهای جامعه شناسی آثار نویسنده ، یعنی جلال آل احمد دارد .

فصل اول : براساس روش شناسی علمی ، به تدوین تاریخچه مطالعاتی ، بیان مسئله ، طرح پرسشهای تحقیقاتی ، اهداف ، حدود مطالعاتی و تعریف اصطلاحات پرداخته است. در این رساله بجای فرض از پرسش تحقیقاتی استفاده گردیده است و پرسشها با عنوان کلی ، خلاصه شده اند پیرامون جستجوی چهار مبحث ، هستی شناسی ، ایستائی شناسی، روش شناسی و پویائی شناسی در آثار آل احمد . در اهداف مطالعه ، محقق به دنبال طرح اهداف تحقیق پیرامون پیدا نمودن پاسخ پرسشهای تحقیق است .

 

217 صفحه فایل ورد (Word) فونت 14 منابع بصورت پاورقی قیمت 15000 تومان 

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید 

 اگر مطلب مورد نظر خود را در این سایت پیدا نکردید میتوانید از قسمت سفارش پروژه جدید کار تحقیقی خود را به ما سفارش دهید


ارسطو و فن شعر

دسته بندی: ادبیات
2249 بازدید

ارسطو و فن شعر

دريافت جامع از ديدگاه ارسطو در باب هنر منوط به بررسي همة آثار اوست؛ زيرا بوطيقا فقط دربارة يك نوع از صناعت (تخنه) ، هنر مبتني بر بازنمايي و محاكات، است. ارسطو در بوطيقا از نقش عاطفه و احساس در آفرينش و دريافت هنري غافل نمانده است و بحثش در باب ميمسيس پاسخ مستقيم به افلاطون نيست. امروزه ارسطوي واقعي، بلكه «ميراث ارسطويي» حيات نظري و فعال دارد و فقط در چنين زمينه‌اي مي‌توان، هم‌صدا با ريكور، از پيوند ميمسيس و ميتوس / موتوس و پوئسيس سخن گفت. ارسطو مرز شعر و تاريخ را روشن و نتيجة كار شاعر را برتر از كار مورخ مي‌داند. او از سه حوزة شناخت سخن مي‌گويد: نظري، عملي، ابداعي. به اين‌كه ابداع نوعي شناخت است كمتر توجه كرده‌اند. پذيرفته‌ايم كه ارسطو با علل چهارگانه هنرهاي مفيد و زيبا را از هم تفكيك مي‌كند. نوسباوم استنباطي ديگر دارد و هايدگر تفسيري بديع و شاعرانه از علل اربعه و فوزيس و تخنه (هنر) عرضه مي‌كند.

ميراث ارسطو در حوزة محاكات شاخه‌هاي گوناگون دارد. از شكوفايي رسانه‌شناسي (واسطه‌هاي تقليد) مدتي كوتاه مي‌گذرد، اما ميراث نظري آن در دو جريان ناهمگن بوطيقايي و ريطوريقاني سابقه‌اي كهن دارد. ژانرشناسي، با ميراثي غني، در بحث از متعلقات تقليد ريشه دارد. تقسيم‌بندي آلماني ليريك و اپيك و دراماتيك به غلط به ارسطو منسوب است، اما بخشي از ميراث غني او شمرده مي‌شود.

اجزاي تراژدي از نظر ارسطو (طرح، شخصيت، فكر، كلام، موسيقي، منظر نمايش) هنوز اعتبار دارد. طرح روح و جوهر اثر نمايشي و از كنش قابل تفكيك است. وحدت طرح به اعتبار شروع و ميانه و پايان يا، در فرم ارسطويي، امكان و احتمال و ضرورت تضمين مي‌شود. حركت سازمان دهندة طرح،‌ ساده يا پيچيده، افقي است، نه عمودي يا پيكربندي شده. كنش درك ماست از كل و آن‌چه در حال وقوع است. كاتارسيس و هامارتيا دو اصطلاح بحث‌برانگيز بوطيقاست. كاتارسيس را مي‌توان به «پالايش» و «آلايش‌زدايي» و «تيرگي‌زدايي» تعبير كرد. حملات نظريه‌پردازان چپ‌گرايي چون برشت و بوئال بيشتر معطوف به معناي بقراطي آن است. هامارتيا به غلط خطاي تراژيك ترجمه شده: به تعبيري امروزي، هامارتيا شكاف يا رخنه‌اي در كمال شخصيت تراژيك و نيز، در تطبيق با آته، «شيفتگي مهلك» يا «كوري باطن» است. بوطيقاي تراژيك و دراماتيك در ترجمه‌هاي اسلامي با مقتضيات ليريك تطبيق يافته؛ اما در خاور دور، به ويژه هند، مقايسة بوطيقا و ناتياساسترا مباحث جديدي را پيش كشيده است.

این کتاب سعی دارد به بررسی اندیشه هنری ارسطو در کتاب بوطیقا بپردازد.

 

83صفحه فونت 14 فایل ورد منابع دارد قیمت:7000تومان

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید 

انجام کلیه کارهای تحقیقاتی و پایان نامه ادبیات فارسی در کوتاهترین زمان با موضوعات خاص شما. منتظر تماس شما هستیم

از ساعت 11 الی 19 روزهای کاری02166479693

 

 

 


مقاله ادبیات شفاهی کودکان

دسته بندی: ادبیات, روانشناسی
2272 بازدید

www.payaname.com

مترادف فرهنگ عامه ،فولكلور است و به  بخشی از هنر گفته مي شود كه به صورت شفاهی منتقل ميگردد. يكی از شاخه های فولكلور، ادبيات شفاهی است كه شامل روايت های منظوم مانند ترانه ها ،لالايی ها ،نوحه ها،بازي های منظوم و...،همچنين روايت های منثور مثل اسطوره ها، قصه ها،چيستان ها، افسانه هاو...مي باشد. استفاده از ادبيات عامه جهت غنی تر شدن ارتباط والدين با فرزندان الزامي است.براي تقويت زبان مادري كودكان،بايد شعر و قصه با زبان شنيداری و گفتاری سروده شود.

 

20 صفحه منابع دارد فونت 16 فایل ورد قیمت:3500 تومان

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 اگر مطلب مورد نظر خود را در این سایت پیدا نکردید میتوانید از قسمت سفارش پروژه جدید کار تحقیقی خود را به ما سفارش دهید



تاريخ ادبيات ايران از ابتدا تا کنون

دسته بندی: ادبیات
1927 بازدید

تاريخ ادبيات ايران از ابتدا تا کنون

زبان پارسي كه در قرن چهارم از آميزش با زبان عربي تا حدي مصون مانده و لغات تازي در آن اندك بود از قرن پنجم ببعد به نسبت بيشتري با لغات عربي درآميخت. پيداست كه اين آميزش يكباره با شروع قرن پنجم بكمال نرسيد بلكه تدريجاً صورت گرفت و اين سير تدريجي چنان بود كه كثرت كلمات عربي در پايان قرن پنجم خيلي بيشتر از آغاز آن و در آخر قرن ششم زيادتر از اول آن بوده است. از علل عمده اين امر يكي تزايد نفوذ دين اسلام در اين دو قرن و زبان ملازم آن يعني زبان عربي بود. ديگر آنكه در اين دو قرن تعليم و تعلم زبان عربي با شدتي بيشتر از پيش در ايران رواج داشت و چون توسعه و افزايش مدارس در قرن پنجم و ششم با قوت بسيار صورت گرفته و از مواد اصلي و اساسي دروس در اين مدارس زبان و ادب عربي بود، طبعاً همه اهل سواد و كساني كه در پي تحصيل علم و ادب بودند از زبان و ادب عرب آگاهي مي‏يافتند و از اينجاست كه در قرن پنجم و ششم كمتر كسي از شاعران و نويسندگان را مي‏يابيم كه اثري از ادب عربي در گفتار او نباشد.

علاوه بر اين در طي قرنهاي دوم و سوم و چهارم همه علوم اسلامي تدوين شده و اصطلاحات علمي فراوان در زبان عربي گرد آمده و بر اثر ترجمه بسياري كتب از منابع يوناني و پهلوي و سرياني و هندي، ادب عربي غني و ثروتمند و داراي نفوذ بسيار گرديده بود. دين اسلام و رواج قرآن و احاديث نيز مايه تشديد نفوذ لغات عربي و ورود بسياري از آنها در زبان فارسي شده بود. باين جهات هر چه از آغاز تسلط تا زيان بر ايران بعهد معاصر نزديكتر شويم كلمات تازي را بنسبت بيشتري در زبان فارسي مي‏يابيم.

در قرن پنجم و ششم اين عوامل چون دست بهم دادند باعث شدند كه زبان فارسي با سرعت بيشتري با لغات تازي آميخته شود چنانكه در اواخر قرن ششم و اوايل قرن هفتم كه پايان اين دوره است در زبان نظم و نثر فارسي بسياري از كلمات غير لازم عربي وارد شده بود.

 

90صفحه فایل ورد منابع فارسی و انگلیسی دارد قیمت:8000تومان

  

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 اگر مطلب مورد نظر خود را در این سایت پیدا نکردید میتوانید از قسمت سفارش پروژه جدید کار تحقیقی خود را به ما سفارش دهید

 

 


جشنها آیینها و عزاداریها در آثار صادق هدایت جلال آل احمد و سیمین دانشور

دسته بندی: ادبیات
866 بازدید

جشنها آیینها و عزاداریها در آثار صادق هدایت جلال آل احمد و سیمین دانشور

 

چکیده:

نگاهی دقیق به اثار فرهیختگان و اندیشمندان فارسی حکایت از توجه خاص انها نسبت به ایینها، جشنها و عزاداریهای اقوام ایرانی در طی سالیان گذشته دارد. این مهم در اثار تالیفی و ترجمه ای صاحب نظرانی همچون صادق هدایت ، جلال ال احمد و سیمین دانشور نیز مشاهده می گردد. هدف کلی این پژوهش بررسی و مطالعه جشنها، آیینها و عزاداریها در اثار صادق هدایت، جلال آل احمد وسیمین دانشور می باشد.

تحقیق حاضر را می توان  از نوع پژوهشهای کتابخانه ای  به شمار اورد. همچنین این تحقیق را می توان نوعی پژوهش تاریخی قلمداد نمود.

روش جمع آوری اطلاعات در این تحقیق از طریق مطالعه و  فیش برداری  صورت گرفته است. تحقیق حاضر در قالب 5 فصل نگارش یافته است.

در فصل اول تحقیق به بیان کلیات تحقیق پرداخته شده است.

در فصل های بعدی این رساله  ، ضمن ارایه زندگینامه صادق هدایت ، جلال ال احمد و سیمین دانشور ، و معرفی اثار انها به بیان و تحلیل دیدگاههای انها پیرامون مفاهیم جشن ، سرور ، ایینها و عزاداریها در کتب و اثار برجای مانده از انها پرداخته شده است. روش کار برای این منظور مطالعه خط به خط اثار و استخراج مفاهیم فوق و بیان استنباط و استنتاج محقق از کتابهای ایشان می باشد.

یافته های تحقیق نشان می دهد که در داستانها و اثار نویسندگان فوق به موضوعات اجتماعی نظیر ایینها، عزاداریها ، رسوم و جشنها و شادیها پرداخته شده است. در این میان برخی تفاوتها نیز پیرامون اثار این نویسندگان دیده می شود مثلا جایگاه عزاداریها و جشنها در ذهن هر یک از نویسندگان فوق متفاوت بوده است.

کلید واژه ها: آیین، جشن ، عزاداری، صادق هدایت ، جلال ال احمد ، سیمین دانشور

 

 170صفحه فایل ورد منابع و پاورقی دارد قیمت:38000تومان

  

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید 

انجام کلیه کارهای تحقیقاتی و پایان نامه ادبیات فارسی در کوتاهترین زمان با موضوعات خاص شما. منتظر تماس شما هستیم

از ساعت 11 الی 19 روزهای کاری02166479693

 

 


اسطوره سیاوش پیشینه تاریخی و گسترش آن در فرهنگ ایران

دسته بندی: ادبیات, تاریخ, هنر
1284 بازدید

اسطوره سیاوش  پیشینه تاریخی و گسترش آن در فرهنگ ایران

پيشگفتار بررسي مسائل اساطيري از جمله موضوعات بسيار مهم است در فرهنگ و ادب هركشوري، به ويژه در فرهنگ و ادب ايران. در اين قسمت اسطورة سياوش فوق العاده جلوه‌گر است. با توجه به اين كه اين اسطوره در شاهنامه توسط فردوسي بيان شده، قبل از او هم مطرح بوده است. بنابراين، اسطورة سياوش از جمله موضوعاتی است كه همة افراد، اعم از عوام و خواص، به آن توجه ويژه دارند. يك اسطوره فقط اسطوره نيست، بلكه مباني و پايه‌هايي دارد كه در طول زمان شاخ و برگهايي به آن داده‌اند، ولي بي‌ريشه نيست و ديده‌ايم كه برخي از اسطوره‌ها در اثر كاوش و تحقيق باستان شناسان و محققان تبديل به تاريخ شده‌اند، همچون باغ اِرَم. بنابراين درست است كه داستان سياوش اسطوره است، ولي معلوم نيست كه يك شخصيت تاريخي نشود. پس بايد محققان و باستان شناسان ريشه‌هاي اسطوره‌ها را از زير خاكستر بيرون بكشند، چرا كه اسطوره‌ها در دنيا تاريخ ممتد دارند. داستان راستگويي، پاكدامني، تعهد به پيمان، مظلوميت، خسته جاني و شهادت ناجوانمردانة سياوش از پيش از اسلام، در باورهاي مهري و پس از اسلام تا امروز، در فرهنگ و ادب ايران تأثير گذاشته است و اين اسطوره نزد ايراني هنرمند و نژاده، جايگاهي بس بزرگ يافته است. ايراني تنها قومي است كه بت پرست نبوده، كه اين باور را بارها در گسترة تاريخ نشان داده است و به گمان برخي كه مي‌گويند ايرانيان آتش پرستند، بايد گفت كه آنها آتش را نمي‌پرستيدند، بلكه در نزد آنان، آتش جنبة تقدّس داشته است و هماره از آن محافظت مي‌كردند، تا جايي كه براي اثبات راست گفتاري خود، سوگند به آتش مي‌خوردند، آنچه اسلام نيز آن را از پاك كننده‌ها دانسته و يكي از باورهاي آيين مهر نيز است. و ديگر اين كه ايراني عهد شكن نبوده و حتي پيمان شكني نسبت به دشمن را دور از جوانمردي مي‌دانسته و با اسير مدارا مي‌كرده، كه اين وفاي به عهد و پيمان را در داستان سياوش داريم كه وي به خاطر پيماني كه با دشمن بسته بود از پدر خويش دوری مي‌كند و به دشمن پناه مي‌برد و در نهايت، ناجوانمردانه كشته مي‌شود و همين طور به وَرِ آتش در اين اسطوره برمي‌خوريم. و ديگر اين كه تمام قهرمانان شاهنامه هماره براي دستيابي به نام و از بين بردن ننگ، نبرد كرده‌اند. سياوش چه آن زمان كه نماد خداي گياهي بود و چه زماني كه به عنوان شاه و پهلوان در شاهنامه ظاهر شد، همواره مورد احترام و تقدّس بوده است و بازتاب اين تأثير را به شكل تعزيه، در آثار به دست آمده از مراسم سياوشان در پيش از اسلام ديده‌ايم. حتي هنوز در برخي از مناطق ايران مانند شيراز، يزد، كردستان، كرمانشاه، تبريز، ميانه و ... اين مراسم، برگزار مي‌گردد. پس از اسلام نيز اين اسطوره جاي خود را به شخصيتي مذهبي، يعني امام حسين (ع) مي‌دهد و در تعزيه‌ها به جاي شبرنگ سياوش، ذوالجناح مطرح مي‌شود و مويه و زاري، سينه‌زني، افراشتن عَلَم و كُتَل و نخلبندي، مختص عزاداري سالار شهيدان مي‌گردد.

 

217صفحه فونت 14 فایل ورد منابع دارد فهرست و پاورقی قیمت:14500تومان

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 اگر مطلب مورد نظر خود را در این سایت پیدا نکردید میتوانید از قسمت سفارش پروژه جدید کار تحقیقی خود را به ما سفارش دهید

 



 


بررسی و تحلیل بازتاب جنگ در درونمایه های ده رمان برگزیده

دسته بندی: ادبیات
947 بازدید

بررسی و تحلیل بازتاب جنگ در درونمایه های ده رمان برگزیده

پدیده ی جنگ عامل حرکت،تحول و زایش در فرهنگ،زبان ،سنت و باورهاست.جنگ و تبعات آن در آثار ادبی ادبیات جنگ را پدید می آورد.ادبیات جنگ در حوزه ی نظم و نثر شامل شعر،داستان،نمایشنامه و...می باشد.

درباره آثار داستانی که در باره ی جنگ پدید می آید عناوین متفاوتی به کار می رود از جمله ادبیات جنگ،ادبیات پایداری ، ادبیات مقاومت و ادبیات دفاع مقدس. هرکدام از این عناوین را می توان به بخش هایی از داستان های جنگ اطلاق کرد.


156صفحه فایل ورد  منابع دارد قیمت:24000تومان

  

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 اگر مطلب مورد نظر خود را در این سایت پیدا نکردید میتوانید از قسمت سفارش پروژه جدید کار تحقیقی خود را به ما سفارش دهید


خاقانی

دسته بندی: ادبیات
2727 بازدید

خاقانی

در ﺷﻌﺮﺧﺎﻗﺎﻧﻲ ﺗﻤﺎﻳﻞ زﻳﺎدي ﺑﻪ اﺳﺘﻔﺎده از ﻛﻠﻤﺎت ‪ ﺑﺎ ﻣﺼﻮ‪ت ﺑﻠﻨﺪ دﻳﺪه ﻣﻲﺷﻮد. ﻫﺮﭼﻨﺪ ﺑﺮرﺳﻲ دﻗﻴﻖ اﻳﻦ وﻳﮋﮔﻲ ﻧﻴـﺎز ﺑـﻪ  ‫آﻣﺎر و ارﻗﺎم دارد، ﺑﺎ ﻧﮕﺎﻫﻲ ﮔﺬرا ﺑﻪ اﺷﻌﺎر وي ﻣﻲﺗﻮان ﺑﺴﺎﻣﺪ ﺑﺎﻻي اﻳﻦ ﻣﺼﻮﺗﻬﺎ را ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻛﺮد. ﺷﺎﻋﺮ ﻫﺮ ﺟﺎ ﺑﺮ ﺷـﻜﻮه ‫و ﻓﺨﺎﻣﺖ ﺗﻌﻤ‪ﺪ ﺑﻴﺸﺘﺮي دارد، ﺑﺮ ﺷﻤﺎر اﻳﻦ ﻣﺼﻮﺗﻬﺎ ﻣﻲاﻓﺰاﻳﺪ؛ ﺣﺎل اﮔﺮ ﻣﺨﺎﻃﺐ در ﺧﻮاﻧﺪن اﻳﻦ اﺷﻌﺎر، ﺧﺎﻗﺎﻧﻲ وار، ﺣـﻖ ‫ﻣﺼﻮﺗﻬﺎ را ادا ﻛﻨﺪ، ﺻﻼﺑﺖ و ﻃﻨﻄﻨﺔ ﺷﻌﺮ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻗﺎﺑﻞ درك ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.

ﺧﺎﻗﺎﻧﻲ ﭼﻪ در ﻣﺪح ﭼﻪ در ﺳﻮﮔﻨﺎﻣﻪ و ﻏﻤﮕﻮﻳﻪ )ﺣﺒﺴﻴﻪ( اﻳﻦ ﺷﮕﺮد زﺑﺎﻧﻲ را ﺑﺎ ﺷﮕﺮدﻫﺎي زﺑﺎﻧﻲ دﻳﮕﺮ ﺑﺨـﻮﺑﻲ ﺗﻠﻔﻴـﻖ کرده و لحنی «مطنطن» آفریده است:


46صفحه فایل ورد  منابع دارد قیمت:4500تومان

  

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 اگر مطلب مورد نظر خود را در این سایت پیدا نکردید میتوانید از قسمت سفارش پروژه جدید کار تحقیقی خود را به ما سفارش دهید


ساختار در شعر خاقانی

دسته بندی: ادبیات
2772 بازدید

بررسی ساختار در شعر خاقانی

به جرئت می­توان ادعا کرد که صحنه آسمان و مناظر افلاک و طلوع آفتاب و شکل هلال و جلوه­های شب و صبح و شفق و نوروز و مهرگان، با شکوه­تر و خیال انگیزتر و زیباتر از آنچه استاد شروان مصور و مجسم ساخته، در هیچ اثر دیگری منعکس نشده است و شاید دیوان خاقانی، از این لحاظ، نه تنها در میان آثار ادبی ایران، بلکه در ادبیات جهان بی­نظیر باشد.

شکوه آسمان و تجلیات آفتاب و ماه و صبح و شب و شفق و جلوه­های رنگین و هم انگیز بروج و اختران، در دیوان خاقانی، نه تنها از مقوله اظهار فضل و ابراز تصنعی دانش و اطلاعات نجومی نیست، بلکه از مرزهای تشبیهات و استعارات لطیف و شاعرانه فراتر می­رود و با استفاده از عناصر اساطیری و افسانه­ای و بهره گیری از ظرفیت معانی حقیقی و مجازی و بلاغی- ادبی و اصطلاحتی نام­های بروج و نجوم و استمداد از تنوع و ابعاد نامتناهی تخیل و تجسم، صحنه­های شگفتی می­آفرینند که با شکوه و زیبایی اساطیر یونان و روم قابل مقایسه است. در این میان تصاویری که خاقانی از جلوه گیری خورشید در عرصه های گوناگون شعر خود به دست داده و او را در آسمان خیال خود هر لحظه، در شکل و شمایلی تازه به وجود در آورده، جاذبه ای جادویی و جلوه­ای رویایی دارد.

 

45صفحه فایل ورد  قیمت:4000تومان

  

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 اگر مطلب مورد نظر خود را در این سایت پیدا نکردید میتوانید از قسمت سفارش پروژه جدید کار تحقیقی خود را به ما سفارش دهید

د