فروشگاه

توضیحات

تکنیک های یکپارچگی و نقش معماری سرویس گرا در یکپارچه سازی سازمان

امروزه یکی از راه حل های نوین به منظور ساخت سیستم های کاربردی سازمانی، راه حل مبتنی بر سرویس تلقی می شود. بعلاوه معماری مبتنی بر سرویس به عنوان یکی از شیوه های معماری پیشرو در راه حل های سازمانی نیز مطرح است. تاکنون فعالیت های تحقیقاتی و کاربردی زیادی جهت

ارائه فناوری ها، محصولات و استاندار های محاسباتی مبتنی بر سرویس انجام شده است، ولی کار های گزارش شده بسیاری در زمینه تحلیل و طراحی

سرویس ها(مدلسازی سرویس گرا) موجود است که همین کار

های محدود نیز در بردارنده ی مشکلاتی هستند. شیوه های ارائه شده نیز دارای مشکلاتی می باشند. با توجه به کاستی های موجود در این پژوهش مبتنی بر هدف زیر شکل گرفته است:

“ارائه یک چارچوب شامل تکنیک ها، روش ها و ابزار های مربوطه

جهت یکپارچه سازی سازمان و استخراج سرویس ها بر مبنای معماری سرویس گرا

برای سیستم های جامع یکپارچه سازمانی و با توجه به مدل فرایند های سازمانی ایجاد می شود. این اقدام به جهت رسیدن به راه حلی با کیفیت(پشتیبانی از تکامل سازمان، بهینه با توجه به اصول سرویس گرایی) صورت می پذیرد.”

به منظور توسعه یکپارچگی سیستم های کاربردی سازمانی

سطح تجرید اجزائ معماری می ایست به اندازه سطح تجرید دامنه کاری سازمان ارتقائ یافته باشد.رویکرد های سنتی شئ گرایی و مبتنی بر مولفه برای ساخت چنین سیستم هایی، ناکافی بوده و منجر به ایجاد رویکرد نوین مبتنی بر

سرویس که از سطح تجرید بالاتری برخوردار است، شده است

تکنیک های یکپارچگی و نقش معماری سرویس گرا در یکپارچه سازی سازمان

. معماری مبتنی بر سرویس به عنوان یکی از سبک های معماری پیشرو در راه حل های

سازمانی نیز مطرح است. این سبک معماری نه تنها راجع به محصولات و استاندار مربوطه است، بلکه به سایر جنبه های توسعه سیستم، نظیر تحلیل

طراحی راه حل نیز مرتبط است. موضوع اصلی این پروژه در بر گیرنده ی مراحل اولیه چرخه حیات راه حل مبتنی بر سرویس است که تحلیل و طراحی سرویس ها نامیده می شود.

 

 ۲۰۸صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ منابع دارد 

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

تکنیک های یکپارچگی و نقش معماری سرویس گرا در یکپارچه سازی سازمان
تکنیک های یکپارچگی و نقش معماری سرویس گرا در یکپارچه سازی سازمان

 

 

عنوان صفحه

فصل اول: کلیات تحقیق
۱٫۱ مقدمه ۲
۱٫۲ طرح مسئله ۳
۱٫۳ اهداف تحقیق ۴
۱٫۴ محدوده تحقیق ۴
۱٫۵ مراحل انجام تحقیق ۵
۱٫۶ساختار پایان نامه ۸

فصل دوم: یکپارچه سازی در سازمان و سیستم های اطلاعاتی

۲٫۱ مقدمه ۱۰
۲٫۲مدل¬های سازمانی ۱۱
۲٫۲٫۱ مدل فرایندی کسب و کار سازمان ۱۱
۲٫۲٫۲ مدل موجودیت¬های کسب و کار سازمانی ۱۳
۲٫۳ یکپارچه¬سازی در سازمان ۱۳
۲٫۴ یکپارچه¬سازی در سیستم¬های اطلاعاتی ۱۵
۲٫۵ رهیافت¬های مهم یکپارچگی ۱۶
۲٫۵٫۱ یکپارچگی داده¬ای ۱۷
۲٫۵٫۲ برنامه¬های کاربردی نقطه به نقطه ۱۷
۲٫۵٫۳ پرتال¬ها ۱۸
۲٫۵٫۴ یکپارچگی دلال ۱۹
۲٫۵٫۵ SOA with ESB 20
۲٫۶ روش¬های مهم یکپارچگی ۲۰
۲٫۷ تعریف یکپارچگی کاربردی سازمانی ۲۳
۲٫۸ تعریف و قابلیت¬های یکپارچگی کاربردی سازمانی ۲۶

۲٫۹رقابت در یکپارچه سازی سیستم های اطلاعاتی سازمانی ۲۷

۲٫۹٫۱سطح پشتیبانی تکنولوژی ۲۷
۲٫۹٫۲محدودیت تکنولوژیکی و اجرایی ۲۷
۲٫۹٫۳بودن به یکپارچه شدن با سیستم¬های دیگر ۲۸
۲٫۹٫۴ نمایش جزئیات سطح پائین ۲۸
۲٫۱۰ انواع یکپارچه¬سازی بر اساس ضعیف یا قوی بودن ۲۹
۲٫۱۱ انتخاب فروشندگانEAI 30
۲٫۱۱٫۱عمده تهیه کنندگانMOM 31
۲٫۱۱ نتیجه گیری ۳۱

فصل سوم: ارزیابی فناوری¬های یکپارچگی کاربردی سازمانی
۳٫۱ مقدمه ۳۴
۳٫۲ فناوری¬های یکپارچه¬سازی نقطه به نقطه ۳۵
۳٫۳محصولات یکپارچه¬سازی برنامه کاربردی سازمانی ۳۶
۳٫۴ آداپتور¬ها ۳۷
۳٫۵ فناوری¬های یکپارچه¬سازی پایگاه داده با پایگاه داده ۳۸
۳٫۶ فناوری¬های یکپارچه¬سازی با استفاده از انبار داده ۴۰
۳٫۷ یکپارچه¬سازی با استفاده از سرویس دهنده برنامه کاربردی ۴۲
۳٫۸ سرویس¬های وب ۴۴

۳٫۹مقایسه سرویس¬های وب و یکپارچگی برنامه¬های کاربردی سازمانی ۴۰

۳٫۱۰تعریف و مقایسهEDI 47
۳٫۱۱ مقایسه سرویس¬های وب،EAI,EDI 47
۳٫۱۲مقایسه معماری سرویس¬گرا و یکپارچگی کاربردی سازمانی ۵۰
۳٫۱۳ نتیجه گیری ۵۱

فصل چهارم: نقش معماری سرویس¬گرا در یکپارچگی
۴٫۱ مقدمه ۵۳
۴٫۲ سرویس چیست؟ ۵۳
۴٫۲٫۱مفهوم استخراج سرویس ۵۴
۴٫۲٫۲ اهمیت استخراج سرویس ۵۴
۴٫۲٫۳ تفاوت سرویس و معماری سرویس¬گرا ۵۵
۴٫۳ معرفی و تعریف معماری سرویس¬گرا ۵۶
۴٫۳٫۱ اصول سرویس¬گرایی ۵۸
۴٫۳٫۱٫۱ قابلیت استفاده مجدد از سرویس ۵۹
۴٫۳٫۱٫۲ اتصال سست سرویس ۵۹
۴٫۳٫۱٫۳ قرارداد رسمس برای تعامل ۶۰
۴٫۳٫۱٫۴ کپسول سازی سرویس ۶۰
۴٫۳٫۱٫۵ قابلیت ترکیب سرویس ۶۱
۴٫۳٫۱٫۶ خودمختاری سرویس ۶۱
۴٫۳٫۱٫۷ بی وضعیتی سرویس ۶۱
۴٫۳٫۱٫۸ قابلیت کشف سرویس ۶۲
۴٫۳٫۱٫۹ بررسی فاکتور دانه بندی سرویس ۶۲
۴٫۳٫۲مدل مفهومی معماری سرویس¬گرا ۶۴
۴٫۳٫۳ چرخه حیات معماری سرویس¬گرا ۶۵
۴٫۳٫۴ چالش¬های معماری سرویس¬گرا ۶۶
۴٫۴کاربرد¬های معماری سرویس¬گرا در یکپارچگی ۶۷

تکنیک های یکپارچگی و نقش معماری سرویس گرا در یکپارچه سازی سازمان

۴٫۴٫۱ یکپارچه¬سازی سیستم¬های اطلاعاتی ۶۷
۴٫۴٫۲ یکپارچه¬سازی اتوماسیون فرایند¬های سازمان در قالب اکستریشن ۷۰
۴٫۴٫۳تعامل پذیری بین سازمانی ۷۱
۴٫۵پروتکل¬های معماری سرویس¬گرا ۷۲
۴٫۵٫۱SOAP 72
۴٫۵٫۲ سرویس¬های وب مبتنی بر SOAP 73
۴٫۵٫۳WSDL 73
۴٫۵٫BPEL 73
۴٫۵٫۵ BPEL4WS 74
۴٫۵٫۶ UDDI 74
۴٫۶ مزایا و نتایج معماری سرویس¬گرا ۷۵
۴٫۷ روش¬های استخراج سرویس ۷۶
۴٫۸ نتیجه گیری ۸۵

فصل پنجم: معماری سرویس گرا و یکپارچه سازی سیستم  های جامع

۵٫۱ مقدمه ۸۹
۵٫۲انواع یکپارچه¬سازی سیستم¬های جامع ۸۹
۵٫۲٫۱ یکپارچه¬سازی داده¬گرا ۸۹
۵٫۲٫۱٫۱انعکاس(تکرار) ۹۰
۵٫۲٫۱٫۲ ایجاد فدراسیون اطلاعات ۹۱
۵٫۲٫۱٫۳ پردازش واسط¬ها ۹۲
۵٫۲٫۲یکپارچه¬سازی بر اساس فرایند کاری ۹۲
۵٫۲٫۳یکپارچه¬سازی سرویس¬گرا ۹۴
۵٫۲٫۳یکپارچه¬سازی درگاه¬گرا ۹۵
۵٫۳ راه¬کار ترکیبی یکپارچه¬سازی سیستم¬های جامع ۹۶

۵٫۳٫۱گردآوری اطلاعات لازم و ایجاد مدل¬های مربوطه ۹۶
۵٫۳٫۱٫۱ مدل¬سازی فرایند¬های تجاری ۹۶
۵٫۳٫۱٫۲تعریف و طبقه بندی سرویس¬ها ۹۷

۵٫۳٫۱٫۳ایجاد مدل MetaDtata 98
۵٫۳٫۱٫۴ تعیین User Interfaceهای مشترک ۹۸
۵٫۳٫۱٫۵ طراحی شبکه انتقال اطلاعات سیستم جامع ۹۸

۵٫۴چگونگی استفاده از ایزار یکپارچگی و ابزارBMP 99
۵٫۴٫۱ توزیع شدگی سرویس¬ها در مدل BMP 100
۵٫۴٫۱٫۱ ملزومات این مدل ۱۰۱
۵٫۴٫۱٫۲چارچوب کارکرد ۱۰۱

۵٫۴٫۲ ایجاد و مدیریت سرویس¬ها ۱۰۲
۵٫۴٫۲٫۱ملزومات این مدل ۱۰۳
۵٫۴٫۲٫۲ چارچوب کارکرد ۱۰۳
۵٫۴٫۳ ایجاد مکانیزمی جهت تبادل اطلاعات بین سرویس­ها ۱۰۳
۵٫۴٫۳٫۱ ملزومات این مدل ۱۰۵
۵٫۵ نتیجه¬گیری ۱۰۵

 

فصل ششم: روش پیشنهادی استخراج سرویس برای یکپارچه سازی سازمان

۶٫۱ مقدمه ۱۰۸
۶٫۲ فرضیات ۱۰۸
۶٫۳ معرفی فرایند کلی روش پیشنهادی ۱۰۹
۶٫۴ تشریح فاز¬ها و فعالیت¬ها و روش انجام فعالیت¬ها ۱۱۱
۶٫۴٫۱ فاز یک تحلیل سرویس¬گرایی ۱۱۱
۶٫۴٫۱٫۱ تحلیل حوزه کسب وکار ۱۱۱
۶٫۴٫۱٫۲ تحلیل سیستم¬های موجود ۱۱۵
۶٫۴٫۲ فاز دوم:ارزیابی و بهینه سازی ۱۱۷
۶٫۴٫۲٫۱ بررسی انطباق سرویس¬های نامزد با اهداف سازمان ۱۱۷
۶٫۴٫۲٫۱٫۱ تهیه درخت اهداف سازمانی ۱۱۸
۶٫۴٫۲٫۱٫۲ تخصیص سرویس¬های نامزد به اهداف سازمانی ۱۲۰
۶٫۴٫۲٫۱٫۳ تجزیه، ترکیب و یا ایجاد سرویس جدید ۱۲۴

تکنیک های یکپارچگی و نقش معماری سرویس گرا در یکپارچه سازی سازمان

۶٫۴٫۲٫۲ ارزیابی کیفیت سرویس ۱۲۶
۶٫۴٫۲٫۲٫۱ بررسی امکان ارزیابی اصول سرویس¬گرایی ۱۲۷
۶٫۴٫۲٫۲٫۲ ارزیابی قابلیت استفاده مجدد سرویس¬ها ۱۲۹
۶٫۴٫۲٫۲٫۳ ارزیابی اتصال سست سرویس¬ها ۱۲۹
۶٫۴٫۲٫۲٫۴ ارزیابی خود مختاری سرویس¬ها ۱۳۲
۶٫۴٫۲٫۲٫۵ ارزیابی قابلیت ترکیب سرویس¬ها ۱۳۲
۶٫۴٫۲٫۲٫۶ اعمال اصلاحات لازم ۱۳۵
۶٫۴٫۳ فاز سوم: سازمان¬دهی ۱۳۷
۶٫۴٫۳٫۱ ارائه فهرست سرویس¬های نهایی ۱۳۷
۶٫۴٫۳٫۲ طبقه بندی سرویس¬ها ۱۳۷
۶٫۴٫۳٫۲٫۱ سرویس¬های کاری ۱۳۸
۶٫۴٫۳٫۲٫۲ سرویس¬های پایه ۱۳۹
۶٫۴٫۳٫۲٫۳ سرویس¬های کاربردی ۱۳۹
۶٫۴٫۴ فاز چهارم: ارائه تکنیک مناسب جهت یکپارچگی سازمان ۱۳۹
۶٫۵ نتیجه گیری ۱۴۱

فصل هفتم: ارزیابی روش پیشنهادی
۷٫۱ مقدمه ۱۴۵
۷٫۲ تعریف یک مورد موردی ۱۴۵
۷٫۲٫۱ مطالعه موردی : دانشگاه ۱۴۶
۷٫۳ ارزیابی روش پیشنهادی در رابطه با کار¬های قبلی ۱۴۹
۷٫۴ جمع بندی نتایج ۱۵۲

فصل هشتم: نتیجه¬گیری
۸٫۱ نتیجه¬گیری ۱۵۵

۸٫۲ آیا سرویس¬های شناسایی شده، پشتیبانی کننده چابکی و تعامل¬پذیری در سازمان می¬باشد؟ ۱۵۶

۸٫۳ آیا چارچوب ارائه شده از جامعیت برخوردار می¬باشد؟ ۱۵۷
۸٫۴ کار¬های بعدی ۱۵۷

مراجع ۱۶۱
واژگان و عبارات(انگلیسی به فارسی) ۱۶۴

فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل۲-۱: ارتباط مولفه¬های سیستم برای تعریف یک راه حل سازمانی ۱۶

شکل۲-۲: یکپارچگی داده¬ای ۱۷
شکل۲-۳: یکپارچگی نقطه به نقطه ۱۸
شکل۲-۴: یکپارچگی پرتال ۱۹
شکل۲-۵: یکپارچگی دلال ۲۰
شکل۲-۶: یک دامنه سازمانی معمولی ۲۴
شکل۱-۳: آداپتر¬های اطلاعات¬گرا ۳۸
شکل۲-۳: آداپتر¬های سرویس¬گرا ۳۸

شکل۳-۳: طرح کلی مفهوم یکپارچه¬سازی پایگاه با پایگاه ۴۰
شکل۴-۳: نمای مفهومی یکپارچه¬سازی انبار داده¬ای ۴۱
شکل۵-۳: یکپارچه¬سازی با سرویس دهنده برنامه¬کاربردی ۴۳
شکل۶-۳: معماری مبتنی بر سرویس ۴۵
شکل۱-۴: مدل مفهومی معماری سرویس¬گرا ۶۵
شکل۲-۴: چرخه حیات معماری سرویس¬گرا ۶۵
شکل۳-۴: رهیافت نقطه به نقطه برای ارتباط بین سیستم¬های اطلاعاتی سازمان ۶۸

شکل۴-۴: رهیافت مترجم مرکزی برای ارتباط بین سیستم¬های اطلاعاتی سازمان ۶۹

شکل۵-۴: تاثیر استفاده از معماری سرویس¬گرا در یکپارچه¬سازی سیستم¬های اطلاعاتی ۷۰
شکل۶-۴: پیاده¬سازی فرایند¬های حرفه به کمک موتور فرایندی(BizTalk)مبتنیبر معماری سرویس¬گرا ۷۱
شکل۷-۴: تعامل پذیری بین سازمانی به کمک وب سرویس¬ها ۷۲
شکل۱-۵: یکپارچگی سیستم¬ها به روش داده¬گرا مستقیما به جابجایی اطلاعات بین سیستم¬ها می¬پردازد ۹۰
شکل۲-۵: یکپارچگی انعکاسی اطلاعات روشی است برای انتقال داده¬ها بین بانک¬های اطلاعاتی ۹۰
شکل۳-۵: فدراسیون اطلاعات ۹۱

شکل۴-۵: پردازش واسط¬ها،اطلاعات را از طریقAPIها از سیستم¬های کاربردی استخراج می¬کند ۹۲
شکل۵-۵: مدل یکپارچه¬سازی بر اساس فرایند¬های کاری ۹۴
شکل۶-۵: دیاگرام مدل معماری سرویس¬گرا ۹۵
شکل۷-۵: یکپارچه¬سازی درگاه¬گرا ۹۶
شکل۸-۵: مدل ترکیبی یکپارچه¬سازی ۹۹
شکل۹-۵: نمودار توزیع¬شدگی سرور¬ها در مدلBPM 100
شکل۱۰-۵: نمودار توزیع¬شدگی سرور¬های ارائه کننده¬ی سرویس¬ها ۱۰۲
شکل۱۱-۵: نحوه توزیع¬شدگی اطلاعات در مدل پیشنهادی ۱۰۴
شکل۱-۶: فرایند شناسایی سرویس در روش پیشنهادی ۱۱۰
شکل۲-۶: استخراج سرویس از حوزه کسب و کار سازمان ۱۱۲

تکنیک های یکپارچگی و نقش معماری سرویس گرا در یکپارچه سازی سازمان

شکل۳-۶: استخراج سرویس از مدل فعالیت ۱۱۳
شکل۴-۶: مدل فعالیت انتخاب دانشگاه ۱۱۴
شکل۵-۶: سرویس¬های نامزد شناسایی شده از مدل فعالیت انتخاب واحد ۱۱۴
شکل۶-۶: استخراج سرویس از سیستم¬های موجود سازمان ۱۱۰
شکل۷-۶: نمونه درخت اهداف سازمان ۱۱۸
شکل۸-۶: تخصیص سرویس¬ها به اهداف سازمان ۱۲۳
شکل۹-۶: عدم پوشش برخی اهداف سازمان توسط سرویس¬های موجود ۱۲۴
شکل۱۰-۶: ایجاد سرویس¬های جدید و تخصیص انها به اهدافی که پوشش داده نشده¬اند ۱۲۵
شکل۱۱-۶: ایجاد سرویس¬های جدید از ترکیب سرویس¬های نامزد موجود ۱۲۵
شکل۱۲-۶: پشتیبانی سایر اصول سرویس¬گرایی از اصل قابلیت ترکیب سرویس ۱۳۳
شکل۱۳-۶: اتصالات مجاز داخلی و بیرونی سرویس ۱۳۶
شکل۱-۷: یکپارچگی سازمان بدون معماری سرویس¬گرا ۱۴۷
شکل۲-۷: یکپارچگی سازمان با معماری سرویس¬گرا ۱۴۸
شکل۳-۷: الگوی روش پیشنهادی ۱۴۹

 

 

 

 

فهرست جداول
عنوان صفحه

جدول۱-۲: مقایسه روش¬های موجود برای یکپارچه¬سازی سیستم¬ها ۲۲

جدول۲-۲: یکپارچه¬سازی نوع قوی و ضعیف ۳۰
جدول۱-۳: مزایا و معایب فناوری¬های یکپارچه¬سازیEDI، سرویس¬های وب و EAI 48
جدول۳-۲:مقایسه فناوری¬های یکپارچه¬سازیEDI، سرویس¬های وب وEAI 49
جدول۱-۴: رده بندی روش¬های استخراج سرویس، مزایا و معایب ۷۶
جدول۲-۴: رده¬بندی چند روش استخراج سرویس ۸۲
جدول۱-۵: اطلاعاتی بین سرور¬ها جهت انتقال ۱۰۵
جدول۱-۶: شناسنامه مختصر سرویس¬های نامزد ۱۱۶
جدول۲-۶: چک لیست درخت اهداف سازمانی ۱۲۰
جدول۳-۶: ماتریس هدف و سرویس مدیریت بهینه پروژه ۱۲۲
جدول۴-۶: چک لیست تخصیص سرویس¬های نامزد به اهداف سازمانی ۱۲۶

تکنیک های یکپارچگی و نقش معماری سرویس گرا در یکپارچه سازی سازمان

جدول۵-۶: انواع اتصال در طراحی سرویس و نوع تاثیر انها ۱۳۰
جدول۶-۶: میزان اهمیت اصول سرویس¬گرایی در اصل قابلیت ترکیب¬پذیری سرویس ۱۳۳
جدول۷-۶: اجزای مدل کاری سازمان مورد نیاز یکپارچگی ۱۴۰
جدول۱-۷: فرم ارزیابی روش پیشنهادی ۱۵۱
جدول۲-۷: میانگین امتیازات اختصاص یافته به معیار¬های ارزیابی سرویس در یکپارچه¬سازی سازمان ۱۵۲

 

 

 

 

فصل اول
کلیات تحقیق

 

 

 

 

 

 

۱٫۱ مقدمه
همزمان با گسترش و رشد فناوری اطلاعات، پیچیدگی در سازمان¬ها نیز افزایش

یافته و هر سازمان دارای سیستم¬های متفاوتی در حوزه¬های مختلف شده است. اما باید با استفاده از فناوری اطلاعات راهکارهای برای مقابله با این پیچیدگی ارائه داد تا نه تنها به¬توان¬ آن را مدیریت و بر مشکلات

آن فائق آمد بلکه کارایی و بهره¬وری را به¬توان از آن طریق افزایش داد. اما راهکار چیست؟ استفاده از یکپارچگی، یکپارچگی است که با توجه به سطوح مختلف می¬تواند در حوزه¬های مختلفی از یک سازمان باید اتفاق بیفتد. یکی از جهت¬گیری¬های اصلی فناوری اطلاعات، یکپارچه¬سازی و اتصال

سیستم¬ها و فناوری¬های اطلاعاتی جهت دست¬یابی به سیستم

¬های یکپارچه و بدون¬درز است تا بدین-وسیله، بستر مورد نیاز جهت تحقق

جامعه اطلاعاتی فراهم گردد. این جهت¬گیری، یکپارچه¬سازی را به نیازی غیرقابل تردید بدل کرده است. برای پوشش این نیاز، راهبردهای مختلفی

مطرح است که یکی از مهمترین آنها، بکارگیری فناوری¬ها و راه¬حل¬های یکپارچه¬سازی برنامه¬های کاربردی¬سازمانی (EAI)می¬باشد

فناوری¬های نرم¬افزاری EAIبا فراهم ساختن امکان اشتراک اطلاعات و فرایندهای کسب¬و¬کار سیستم¬های اطلاعاتی مرتبط با یکدیگر، دست¬یابی به سیستم¬های یکپارچه را ممکن می-کنند.

تکنیک های یکپارچگی و نقش معماری سرویس گرا در یکپارچه سازی سازمان

مطابقت با محیط پیرامون و پاسخگویی سریع به نیازهای مشتریان، امروزه به عنوان چالش‌های اصلی پیشروی سازمان‌ها بشمار می‌روند. با توجه به

تغییرات مکرر در نیازمندی‌ها و خواسته‌های مشتریان و همچنین تغییر درمحیط اطراف، سازمان‌ها مجبور به تغییر سیستم‌های اطلاعاتی خود برای تطبیق

با تغییرات موردنظر مشتریان خود هستند. معماری سرویس‌گرا (SOA) بعنوان روشی برای معماری سیستم‌های اطلاعاتی، به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد که در برابر تغییرات متداول در جهان کسب و کار انعطاف‌پذیری خود را افزایش دهند.

برای توسعه سیستم‌ها بر اساس ایده‌های سرویس‌گرای روش‌های مختلفی ارائه شده است که در تمامی آنها اولین قدم مدلسازی سرویس‌ها است.

در این گام ابتدا سرویس‌های موردنیاز برای پوشش نیازمندی‌های حرفه تشخیص داده شده و سپس این سرویس‌ها بصورت دقیق طراحی می‌شوند. از

اینرو گام تشخیص سرویس‌ها به عنوان اولین قدم در توسعه سیستم‌های سرویس‌گرا از اهمیت زیادی برخورداراست؛ زیرا تشخیص سرویس‌های با

سطح کیفی مناسب در این گام منجر به توسعه سیستم‌های با کیفیت بالا و انعطاف‌پذیر شده که به افزایش انعطاف‌پذیری سازمان‌ها در برابر تغییرات محیط کسب و کار کمک زیادی می‌کند.

تکنیک های یکپارچگی و نقش معماری سرویس گرا در یکپارچه سازی سازمان

۱٫۲ طرح مسئله
در حال حاضر روش¬های مختلفی برای انجام گام شناسایی سرویس‌ها برای یک رویکرد کامل یکپارچه‌سازی ارائه می‌شود. از آنجا که معمولاً سازمان‌ها از تعداد زیادی فرایند سازمانی پشتیبانی می‌کنند، تشخیص سرویس‌های سازمان به صورت دستی کاری دشوار، زمان‌بر و مستعد خطا خواهد بود.

بطورکلی ۸ ویژگی کیفی برای سرویس‌ها متصور است]۱،۳[. که عبارتند از: قابلیت استفاده مجدد، داشتن قرارداد رسمی مشخص، داشتن سطح انتزاعی بالا، خودمختاری، اتصال سست میان سرویس، قابلیت ترکیب، بی‌وضعیتی و قابل کشف بودن. باید توجه داشت تمامی این ویژگی‌ها را نمی‌توان

در گام شناسایی سرویس‌ها بررسی کرد]۶[ و از میان آنها تنها ویژگی‌های ارتباطات سست میان سرویس یا استفاده مجدد، قابلیت ترکیب و تا حد

خودمختاری در این گام قابل اندازه‌گیری و بررسی هستند ]۳[. ویژگی دیگری که در شناسایی سرویس‌ها باید مدنظر داشت، دانه‌بندی سرویس‌ها است.

این ویژگی‌ بر روی برخی ویژگی‌های سیستم نهایی از جمله کارآیی سیستم و انعطاف‌پذیری آن تأثیرگذار است.

بنابراین در روش شناسایی سرویس‌ها ما از مدل‌های متداول سازمانی به عنوان ورودی استفاده می‌کنیم و نیاز به ورود‌ی‌های پیچیده و غیرمتداول

نداشته باشد. منظور از مدل‌های متداول سازمانی مدل‌هایی است که به صورت متداول برای بررسی ویژگی‌های مختلف سازمان‌ها مورد استفاده قرار

می‌گیرند و تهیه آنها فرآیندی پیچیده و زمان‌گیر نیست که ویژگی‌های کیفی ارتباطات سست میان سرویسی، استفاده مجدد، قابلیت ترکیب و

خودمختاری را مدنظر داشته باشد و محدوده سرویس‌ها را بگونه‌ای مشخص کند که علاوه بر پوشش تمامی نیازمندی‌های سازمان، این ویژگی‌های

کیفی تا حد امکان افزایش یابند.

تکنیک های یکپارچگی و نقش معماری سرویس گرا در یکپارچه سازی سازمان

از اینرو سؤال اصلی این تحقیق یافتن روش برای شناسایی سرویس‌ها با ویژگی‌های فوق‌الذکر است.

۱٫۳ اهداف تحقیق
در این تحقیق تلاش می‌شود با استفاده از شناسایی سرویس یک رویکرد کامل یکپارچه‌سازی را ارائه دهیم. در این روش مدل فرآیندی سازمان و فهرست موجود لیست‌های سازمان به عنوان ورودی دریافت شده و طی یک فرآیند سه‌ مرحله‌ای سرویس‌های سازمان برای یکپارچه‌سازی سازمان

شناسایی شده و یک تکنیک مناسب یکپارچگی برای سازمان انتخاب می‌شود. در این روش سعی می‌شود ارتباطات میان سرویس تا حد امکان کاهش یافته و ارتباطات درون سرویسی افزایش یابد.

استفاده از معماری سرویس¬گرا در جهت استفاده بهینه و کارامد از فناوری¬ها و سکو¬های مختلف در یک سازمان و در راستای یکپارچه¬سازی

سیستم¬های اطلاعاتی و فناوری¬های زیر¬ساختی موجود لازم است که توجه خاصی به معماری سرویس¬گرا و مفهوم سرویس شود. هدفمان یکپارچه¬سازی روش¬ها، تکنیک¬ها جهت ارائه یک چارچوب یکپارچه¬سازی سیستم¬های اطلاعاتی می¬باشد.

۱٫۴ محدوده تحقیق

نیاز به یکپارچه¬سازی، جهت گیری معماری¬های نرم افزاری را از برنامه¬کاربردی محوری به سمت سازمان¬محوری تغییر داده است.بنابراین، عناصر سازند¬ه معماری های نرم¬افزار، از اشیاء و مولفه¬های دانه ریز، به سمت سرویس¬های دانه درشت توسعه پیدا کرده است .در نتیجه، استفاده از معماری¬های سرویس¬گرا(SOA)به جای معماری¬های شی¬گرا و مبتنی بر مولفه، رواج یافته است.

بسیاری از افراد حرفه ای در زمینه یکپارچه¬سازی، معماری سرویس¬گرا را به عنوان نسل بعدی فناوری¬های EAIدر نظر گرفته اند. فناوری¬های

EAI¬سنتی، برای یکپارچه¬سازی برنامه¬های¬کاربردی که به صورت جداگانه توسعه داده شده اند، به خوبی کار می¬کنند . اما باید توجه داشت که

مبنای آن روش¬ها، راه¬حل¬های اختصاصی فروشندگان EAI است که سازمان را به پلتفرم¬های آن فروشندگان وابسته می¬کند. اما با فراگیر شدن سرویس¬های وب به عنوان فناوری مناسب برای انتقال، معماری سرویس¬گرا و سرویس¬های وب به عنوان راه حل¬های یکپارچه¬سازی مبتنی بر

استاندارد مطرح شده اند. این سبب شده که با توجه به مستقل از پلتفرم بودن آنها، استفاده از آنها به جای فناوری¬های EAI متعارف، بی¬نهایت جذاب شود .معرفی محصولاتESB، یکپارچه¬سازی مبتنی بر سرویس¬وب و مبتنی بر استانداردرا بی¬نهایت مشهور و متداول ساخته است.

اگرچه مقصد نهاییEAI و معماری سرویس¬گرا، پیاده¬سازی فرایندهای کسب¬ و¬کار بر اساس سبدبرنامه¬های¬کاربردی موجود است، اما هر کدام از آنها برای رسیدن به این هدف، از روشی استفاده می¬کنند که تفاوت های کاملا ریشه ای دارد. EAI در معرض نمایش گذاشتن عملکرد برنامه¬های-

کاربردی موجود تمرکز دارد که ممکن است سبب شکل¬گیری سیستم نهایی بر اساس سبد برنامه های کاربردی موجود شود. اما در مقابل، SOAروی پنهان¬سازی برنامه¬های کاربردی موجود در معرض نمایش گذاشتن مجموعه سرویس¬ها به صورت مستقل از برنامه¬کاربردی تمرکز دارد .

تکنیک های یکپارچگی و نقش معماری سرویس گرا در یکپارچه سازی سازمان

همانطور که می¬دانیم، گام شناسایی سرویس¬ها اولین گام در فاز مدلسازی سرویس¬هاست. در این فاز پس از انجام گام شناسایی سرویس¬ها، گام¬های توصیف و محقق سازی سرویس¬ها انجام می-شوند که در این گام¬ها عملیات طراحی سرویس¬انجام می گردند.

باید توجه داشت که این تحقیق صرفا به شناسایی سرویس¬ها پرداخته و روش¬های طراحی آنها را بررسی نمی¬کند. بنابراین خروجی این تحقیق مجموعه¬ای از سرویس¬های کاندید بوده و جزئیات ارتباطات میان سرویس¬ها، جزئیات عملیات هر سرویس و سایر جزئیات طراحی سرویس¬ها را مد نظر قرار نمی¬دهد.

۱٫۵ مراحل انجام تحقیق
برای پاسخگویی به مسئله طرح شده در این تحقیق، از مطالعات کتابخانه¬ای جهت شناسایی مفاهیم مورد نیاز تحقیق استفاده شده است. سپس از انجا که ورودی گام شناسایی سرویس¬ها مدل¬های سازمانی هستند، مدل¬های مختلف در این زمینه بررسی شده و مدل¬هایی که بر اساس موجودیت¬های کسب و کار هستند به عنوان ورودی اصلی روش انتخاب شدند]۸[.

تکنیک های یکپارچگی و نقش معماری سرویس گرا در یکپارچه سازی سازمان

فرآیندهای عملیاتی سازمان‌ها بسیار پیچیده و پویا هستند و متناسب با تغییر و تحولات محیط کسب و کار لازم است بطور مستمر مورد بازبینی قرار گرفته و بهینه‌سازی شوند. بنابراین سیستم‌های نرم‌افزاری که برای پشتیبانی از فرآیندهای عملیاتی سازمان طراحی و پیاده‌سازی می‌شوند باید از انعطاف‌پذیری لازم به منظور اعمال سریع این تغییرات بدون ایجاد تأثیرات منفی در عملکرد سیستم، داشته باشند.

یک راه‌حل استفاده از رویکرد معماری سرویس‌گرا در طراحی سیستم‌های نرم‌افزاری می‌باشد. در این رویکرد عملکردهای سازمان به عنوان سرویس‌های خودمختار با اتصال سست، مستقل از پلت‌فرم، و قابل استفاده مجدد، طراحی و پیاده‌سازی می‌شوند. اما همانطور که اشاره شده است معماری

سرویس‌گرا با وجود پیشرفت‌های خیلی خوبی که در طی چند سال اخیر نموده است، همچنان با چالش‌هایی مواجه است. همچنین مدل¬های یک

سازمان نمونه را با استفاده ابزار مورد بررسی قرار دادیم و سرویس¬های مورد نیاز سازمان را جهت یکپارچه¬سازی شناسایی کردیم. در آخر نیز نتایج

حاصله را با برخی روش¬های موجود و نظرات افراد خبره مورد ارزیابی قرار دادیم و به جمع¬بندی و نتیجه¬گیری تحقیق پرداختیم.در شکل(۱-۱ )زیر این مراحل نشان داده شده¬اند……………………………

 

 

 

 

 

معایب:
عدم تطابق کامل با نیازمندی¬های سازمان
۲٫۳ یکپارچه سازی در سازمان

 

مفهوم یکپارچه¬سازی، در طول سال¬ها بین رشته های مختلف به طور متنوعی، درک و تصور شده و در یک روش نسبتاً غیر وابسته و غیر یکپارچه تکامل یافته است، به طوری که هر رشته¬ای، از منظر خود به موضوع نگاه می¬کند]۲[. یکپارچه¬سازی یک جایگاه مرکزی در حوزه¬های متعددی چون مدیریت، استراتژی، تئوری سازمانی، مدیریت تولید/عملیات و سیستم¬های اطلاعاتی اشغال می¬کند]۲[.در استراتژی، ریشه¬های مفهومی

یکپارچه¬سازی را می¬توان در مفاهیم تعاون و هماهنگی و همچنین در تعریف از یکپارچه¬سازی ردیابی کرد: “… فرایند دست یافتن به پیوستگی و وحدت در تعامل بین زیر سیستم¬های متعدد برای انجام وظایف سازمانی.”

بنابراین از این دیدگاه ، منظور از یکپارچه¬سازی این است که دپارتمان¬های مختلف چطور با همدیگر به صورت موزونی تعامل دارند و فعالیت¬هایشان به صورت تنگاتنگی هماهنگ شده است. در راستای این نگاه، ادبیات استراتژی از مفهوم یکپارچه¬سازی، برای شرح هماهنگی فعالیت¬ها یا مدیریت وابستگی¬ها بین آنها استفاده می¬کند .

مفهوم یکپارچه¬سازی در سایر ادبیات، هم راستا با دیدگاه بالا است. برای مثال در تولید/ عملیات/ لجستیک، یکپارچه¬سازی به صورت مدیریت هماهنگ اطلاعات، گردش مواد، عملیات ماشین آلات کارخانه و لجستیک از طریق مجموعه مشترکی از اصول، استراتژی¬ها، سیاست¬ها، و معیارهای کارایی

دیده می¬شود]۲[. در ادبیات نوآوری، از یکپارچه¬سازی برای ارائه اینکه فعالیت¬های فرایند نوآوری)مثلاً تحقیق و توسعه و ساخت و تولید( چطور به

همدیگر متصل شده و به طور تنگاتنگی هماهنگ شده¬اند، استفاده شده است]۲[. در سیستم¬های اطلاعاتی، به مفهوم یکپارچه¬سازی از حداقل دو منظر نگاه می-شود.

تکنیک های یکپارچگی و نقش معماری سرویس گرا در یکپارچه سازی سازمان

از نظر فنی، از یکپارچه¬سازی برای شرح به هم پیوستگی فناوری¬های اطلاعاتی سازمان و این که عناصر داده¬ای تا چه درجه¬ای از یک شمای مفهومی عمومی مشترک استفاده می¬کنند، استفاده می-شود]۲[. بر اساس این دیدگاه، یکپارچه¬سازی نشان می¬دهد که سیستم¬های مختلف تا چه اندازه¬ای، به هم پیوسته¬اند و می¬توانند با همدیگر صحبت کنند. دیدگاه دیگر، یکپارچه¬سازی را در این می¬بیند که فرایندهای کسب و کار دو یا چند سازمان مستقل، تا چه اندازه استاندارد شده و از طریق فناوری¬های مخابراتی و رایانه¬ای پیوند مستحکمی با همدیگر دارند]۲[.

همانطور که مشاهده می¬شود، چون رشته¬های مختلف روی مولفه¬ها یا فعالیت¬های سازمانی مختلفی تمرکز کرده¬اند، مفهوم یکپارچه¬سازی در حوزه¬های مختلف به اشکال مختلفی درک و تعریف شده است. البته با وجود تفاوت¬های واضح آنها، مفهوم یکپارچه¬سازی حول یک مفهوم بنیادی

سیر می¬کند که Braki and Pinsonneaultآنرا یکپارچه¬سازی سازمانی(OI) می¬نامند و آنرا به این شکل تعریف می¬کنند که مولفه¬های سازمانی

متمایز و وابسته به یکدیگر ، تا چه اندازه تشکیل یک شکل متحد می-دهند. در این تعریف، واژه مولفه به واحدها، دپارتمان¬ها، یا همکاران سازمانی اشاره دارد و شامل فرایندهای کسب و کار، افراد و فناوری درگیر در آن است]۲[.
۲٫۴ یکپارچه سازی در سیستم¬های اطلاعاتی
از شرکت ارُاکل و نقل قول مربوطه از CEOآن، از لاری الیسون در نظر می¬گیریم. این نظریه، به طور واضح و مشخص، تبلیغ نوعی از یکپارچه¬سازی

است که [۴]Gulledge آن را “Big I”می نامد که در آن تمام داده¬های مرتبط با هم، بر اساس یک مدل داده¬ای معین تراز شده و تنها یک بار ذخیره

شده¬اند. معنای آن، این است که شما می¬توانید تمام داده¬های خود را برای مجموعه¬ای از فرایندهای کسب و کار که در ستون میانی لیست

می¬شوند، و درون سویت کسب و کار الکترونیک اراکل قرار دهید و به طور قابل توجهی، هزینه کلی مالکیت (TCO) سیستم را کاهش دهید. در حقیقت،

نظریه ادعا می¬کند که اراکل با پیاده کردنBig I، سالانه یک میلیارد دلار صرفه جویی کرده است.

معنای دیگری که از نقل قول الیسون بر می¬آید، این است که اگر شما با استفاده از رابط، ترکیبی از بهترین ماژول¬های محصولات مختلف را پیاده کنید، با مشکلات پیاده¬سازی روبرو خواهید شد؛ یعنی “هیچ اهمیتی ندارد، شما چقدر خوب آن را انجام دهید، در هر صورت یکپارچه¬سازی سیستم¬ها هرگز نمی¬تواند تمام داده-های شما را در یک مکان قرار دهد]۴[ “.

تکنیک های یکپارچگی و نقش معماری سرویس گرا در یکپارچه سازی سازمان

نقل قول الیسون یک نکته دارد: رابط¬ها گران هستند و بخش مهمی از هزینه هر پروژه پیاده¬سازی سیستم¬های سازمانی را تشکیل می¬دهند. در ضمن مشکلات پیچیدگی کلی و مدیریت جامعیت چند منبع داده¬ای نیز وجود دارد. شکل(۲-۱) را از یک شرکت بدون نام در نظر بگیرید. شکل(۲-۱) یک

موقعیت را نشان می¬دهد که در ادبیات، “یکپارچه¬سازی سیستم ” نامیده می¬شود که این به معنای ارتباط سیستم ها با همدیگر به شکلی است که بتوانند اطلاعات را از بین یک تصویر تکنولوژیک پیچیده، به همدیگر ارسال کنند. Gulledge این نوع از یکپارچه¬سازی را، یک شکل از Little i می¬نامد و

بیان می-کند که این شکل از Little i )نقطه به نقطه(، یک راه حل گران است. داده ها بایستی به طور ثابت بین چندین منبع داده¬ای هماهنگ و تمیز

شوند و هر تغییری روی یک سیستم می¬تواند منجر به آزمایش مجدد یا حتی طراحی مجدد و کد نویسی رابط¬ها شود که کاری پیچیده و پر¬هزینه است]۴[.

 

 

شکل۲-۱: ارتباط مولفه های سیستم برای تعریف یک راه حل سازمانی

تا اینجا دو هدف نهایی بیان شد که که البته بسیاری از سازمان¬های بزرگ با وسعت جهانی، هیچ کدام از آنها را به صورت مطلق نپذیرفته¬اند. بسیاری از سازمان¬ها، به دلایل متعددی نمی¬خواهند تمام داده-هایشان را درون یک برنامه کاربردی )به طور مثال اراکل،SAP ، مایکروسافت و غیره ( قرار دهند، اما در عین حال، هیچ کدام دوست ندارند با مشکلات پیاده سازی Little i ، مشابه آنچه که در شکل (۲-۱) نشان داده شد، مواجه شوند]۴[.

انتخاب¬های دیگری نیز وجود دارد. در حقیقت انتخاب¬های بسیاری وجود دارد، که تمام انتخاب¬ها (شامل دوتایی که در بالا ذکر شد) یکپارچه¬سازی خوانده می¬شوند. Big I ممکن است دست یافتنی¬، نباشد، و یا حتی مناسب هم نباشد.

۲٫۵ رهیافت¬های مهم یکپارچگی

 

رهیافت¬های مهم یکپارچگی که در کل عبارتند :
یکپارچگی داده¬ای، برنامه¬های کاربردی نقطه به نقطه، پرتال¬ها، یکپارچگی دلال،SOA wit ESB
۲٫۵٫۱یکپارچگی داده¬ای

این رهیافت یکی از ساده¬ترین را¬ه¬های یکپارچگی است که در آن منابع اطلاعاتی بین نرم¬افزار¬های مختلف مبادله می¬شود تا درستی و جامعیت اطلاعات نرم¬افزار¬های مختلف با یکدیگر محقق شود. برخی از مکانیزم¬های این رهیافت بصورت
……………………………

تکنیک های یکپارچگی و نقش معماری سرویس گرا در یکپارچه سازی سازمان

* هزینه و زمان موردنیاز برای رفع خطا:
خطاهای احتمالی در فاز شناسایی سرویس در تمامی فازهای بعدی تأثیر خواهند گذاشت، لذا در صورتی که در فازهای بعدی خطایی نمایان شود، به هزینه و زمان بیشتری جهت رفع آن نیاز خواهد بود. به عنوان مثال چنانچه در زمان پیاده سازی سرویس‌ها متوجه وجود سرویس‌های نادرست و نابجا

شویم باید هزینه تحلیل، طراحی و اجرا را مجدداً پرداخت کنیم و به همین نسبت نیز به زمان بیشتری نیاز خواهیم داشت. بنابراین اگر در فاز شناسایی

سرویس، خطاهای احتمالی تشخیص داده شده و رفع شوند، به میزان قابل ملاحظه‌ای بر کیفیت محصول نهایی و کاهش هزینه و زمان تولید محصول تأثیر خواهد داشت.

*تسهیل فرآیند نگهداری و توسعه:

از آنجا که معماری سرویس‌گرا یک فرآیند موردی نبوده و همواره در دوره حیات کسب و کار سازمان ادامه خواهد داشت، پیش بینی نیازهای آینده و

تشخیص سرویس‌های موردنیاز در آینده بر تسهیل فرآیند توسعه سیستم تأثیر مثبت خواهد داشت. به همین علت اگر در فاز استخراج سرویس با دانستن هدف نهایی کسب و کار و داشتن آگاهی درست نسبت به تغییرات احتمالی در آینده کسب و کار بتوان سرویس‌هایی را شناسایی کرد که علاوه

بر پوشش نیازهای فعلی، تا حدی نیازهای احتمالی آینده سازمان را نیز تحت پوشش قرار دهند، تا حد بسیار زیادی فرایند توسعه و نگهداری سیستم

تولیدی تسهیل خواهد شد. همچنین در صورتی که سرویس‌هایی با امکان پیکربندی آسان طراحی شوند، هزینه و زمان موردنیاز برای اعمال تغییرات در فرآیندهای سیستم و کارکردهای آن به میزان قابل توجهی کاهش خو%

تکنیک های یکپارچگی و نقش معماری سرویس گرا در یکپارچه سازی سازمان

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 2220
تکنیک های یکپارچگی و نقش معماری سرویس گرا در یکپارچه سازی سازمان

قیمت : تومان49,800