توضیحات
بررسی تاثیر تحصیلات عالی زنان بر توسعه اقتصادی کشور
افزایش مشارکت زنان در توسعه، شاید پیش از آنکه موضوعی اجتماعی باشد، بحثی اقتصادی است و افزایش زنان تحصیلکرده می تواند شاخصی برای پیشرفت محسوب شده
و فرصتی برای سرعت بخشیدن به روند توسعه و نیز رویارویی با چالش ها و پیامدهای
تغییر و تحول ناشی از رشد و توسعه فراهم آورد. بررسی تأثیرات آموزش در سطوح مختلف
فردی ، خانوادگی و اجتماعی زنان نشان از بهبود موقعیت زنان در زندگی فردی و اجتماعی
داد. این امر آنها را در مراحل بعدی در ایفای نقش های متعدد و متنوع اجتماعی، چه در
جایگاه مادر در امر تربیت فرزند چه در جایگاه نیروی انسانی ماهر و متخصص در عرصه کار و
بررسی تاثیر تحصیلات عالی زنان بر توسعه اقتصادی کشور
مدیریت و به طور کلی به عنوان یک شهروند مسئول و آگاه و زیر مجموعهای از سرمایههای
انسانی، تواناتر میکند، که نبود آن دور باطلی را ایجاد می کند که محرومیتهای زنانه و
فقر زنانه و به دنبال آن کندی بسیار در روند توسعه در اجتماع بروز می کند. دقیق تر آن
است که به این محرومیتها هم به عنوان علت و هم به عنوان معلول در این سیکل باطل
نگاه کنیم: در جامعهای با میزان آگاهی، دانش اجتماعی و درآمد ناچیز، والدین در
سرمایهگذاری برای دخترانشان کوتاهی می کنند زیرا از آنان انتظار ندارند که در امور اقتصادی خانواده مشارکت داشته باشند.
۱۱۵صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ منابع و پاورقی دارد
پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید
عنوان صفحه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مقدمه ۱
چارچوبی نظری تحقیق ۳
فرضیهها ۴
روش تحقیق ۵
مشکلات و موانع ۵
اصطلاحات و واژههای کلیدی ۶
(۱) فصل اول: ۸
۱-۱) توسعه و مفاهیم ۸
۲-۱) توسعه اقتصادی ۱۷
بررسی تاثیر تحصیلات عالی زنان بر توسعه اقتصادی کشور
۳-۱) مطالعه اجمالی عوامل موثر بر توسعه اقتصادی ۱۹
۴-۱) بررسی وضعیت توسعهای ایران طی سالهای ۱۳۸۲ –۱۳۷۶…۲۳
جداول و نمودارها ۲۶
(۲) فصل دوم: ۲۸
۱-۲) مطالعه وضعیت گذشته و موجود تحصیلات زنان در ایران ۲۸
جداول و نمودارها ۴۰
(۳) فصل سوم: ۴۴
۱-۳) تأثیرتحصیلات زنان بر عامل فرهنگی-اجتماعی توسعه اقتصادی ۴۴
۲-۳) تاثیر تحصیلات زنان بر عامل انسانی توسعه اقتصادی ۵۹
الف) تأثیر کمی تحصیلات زنان بر عامل انسانی توسعه اقتصادی ۶۳
A) وضعیت زناشویی و سواد ۶۳
B ) باروری و سواد ۶۴
C) سواد و تعداد فرزندان ۶۵
D) سطح تحصیلات و تعداد فرزندان ۶۶
ب) تأثیر کیفی تحصیلات زنان بر عامل انسانی توسعه اقتصادی ۶۷
A) سواد و تعداد فرزندان فوت شده ۶۸
B) سواد و تعداد فرزندان دارای مدرک دیپلم و بالاتر
۳-۳ ) تأثیر تحصیلات زنان بر عامل اقتصادی توسعه اقتصادی ۶۹
جداول و نمودارها ۸۱
(۴) فصل چهارم: خلاصه پژوهش و پیشنهاد ۹۳
۱-۴) بررسی چالشها و موانع در مسیر توسعه آموزشی زنان ایران ۹۶
۲_۴)بررسی فرضیه ها .۱۰۲
۳_۴)پیشنهاد برای روش تحقیق در مطالعات بعدی ۱۰۲
بررسی تاثیر تحصیلات عالی زنان بر توسعه اقتصادی
فهرست منابع ۱۰۳
فهرست جداول و نمودارها
عنوان صفحه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جدول (۱-۴-۱) : روند اقتصاد ایران ۱۳۸۲- ۱۳۷۶ ۲۶
جدول (۲-۴-۱): شاخصهای فرهنگی- اجتماعی ایران ۱۳۸۲- ۱۳۷۶ ۲۶
جدول (۳-۴-۱): توسعه انسانی ایران در مقایسه با برخی
کشورها ۱۳۸۲-۱۳۷۶ ۲۷
بررسی تاثیر تحصیلات عالی زنان بر توسعه اقتصادی کشور
جدول (۱-۲) : تعداد و درصد رشد سالانه انواع جمعیت در ایران در
سالهای ۱۳۷۵ و ۱۳۶۵ و ۱۳۵۵ به تفکیک جنس ۴۰
جدول (۲-۲) : تعداد و درصد رشد سالانه جمعیت موثر کشور در سالهای
۱۳۷۵ و ۱۳۶۵ و ۱۳۵۵ به تفکیک گروههای مختلف سنی و جنس ۴۰
جدول (۳-۲): ضریب اشتغال به تحصیل جمعیت ایران در گروههای سنی
۲۴-۶ ساله به تفکیک جنس دو سالهای ۱۳۷۵ و ۱۳۶۵ و ۱۳۵۵ ۴۱
جدول (۴-۲): نسبت جنسی محصلین در سالهای ۱۳۷۵ و ۱۳۶۵ و ۱۳۵۵ به
تفکیک گروههای سنی مختلف ۴۱
جدول (۵-۲) درصد دانشآموزان دختر در سالهای ۱۳۷۶ – ۱۳۱۵ به تفکیک
سطوح مختلف آموزشی ۴۱
جدول (۶-۲) درصد دختران در بین جمعیت دانش آموزش کشور در سالهای
۱۳۷۶-۱۳۴۷ به تفکیک سطوح مختلف آموزشی ۴۱
جدول (۷-۲): تعداد و درصد رشد سالانه پذیرفته شدگان، دانشجویان
و فارغ التحصیلان آموزش عالی در ایران در سالهای
۱۳۷۷- ۱۳۵۷ به تفکیک جنس ۴۲
جدول (۸-۲): تعداد و درصد پذیرفتهشدگان زن در آموزش عالی در سال
بررسی تاثیر تحصیلات عالی زن بر توسعه اقتصادی کشور
۱۳۷۶- ۱۳۵۸ به تفکیک دورههای تحصیلی ۴۳
جدول (۹-۲): تعداد و درصد دانشجویان در آموزش عالی در سالهای
۱۳۷۷-۱۳۵۸ به تفکیک دورههای تحصیلی ۴۳
جدول (۱-A – الف- ۲-۳) : جمعیت زنان ۱۰ ساله و بیشتر بر حسب وضع
زناشویی به تفکیک شهری و روستایی ۸۱
جدول (۲- A- الف- ۲ -۳): جمعیت زنان ۱۰ ساله و بیشتر بر حسب وضع
سواد و زناشویی به تفکیک نقاط شهری و روستایی ۸۱
نمودار (۳-A- الف- ۲-۳): زنان ۱۰ ساله و بیشتر بر حسب وضع زناشویی ۸۲
جدول (۴-A- الف- ۲ – ۳): جمعیت زنان ۱۰ ساله و بیشتر حداقل یکبار
ازدواج کرده بر حسب وضع سواد به تفکیک شهری و روستایی ۸۳
جدول (۱-B- الف- ۲-۳): میزان باروری ویژه سنی زنان بر حسب وضع
سواد در نقاط شهری و روستایی ۸۳
نمودار (۲-B- الف- ۲-۳): باروری ویژه سنی زنان باسواد و بی سواد هنگام
تولد اولین فرزند زنده به دنیا آورده ۸۴
بررسی تاثیر تحصیلات عالی زنان بر کشور
نمودار (۳-B- الف-۲-۳): زنان ۱۰ ساله و بیشتر بر حسب تعداد فرزندان
زنده به دنیا آورده ۸۴
نمودار (۱-C – الف – ۲-۳) زنان ۱۰ ساله و بیشتر بر حسب تعداد فرزندان
زنده به دنیا آورده ۸۵
جدول (۱- D – الف- ۲-۳): توزیع نسبی زنان ۱۰ ساله و بیشتر حداقل یکبار
ازدواج کرده و بر حسب تعداد فرزندان زنده به دنیا آورده و دوره تحصیلی ۸۶
جدول (۱- A- ب- ۲-۳) : زنان ۱۰ ساله و بیشتر حداقل یکبار ازدواج کرده
برحسب سواد و تعداد فرزندان فوت شده ۸۶
جدول (۱-B- ب- ۲-۳): توزیع نسبی زنان مورد مطالعه در جمعیت نمونه بر
حسب سطح تحصیلات و سطح تحصیلات فرزندان ۸۷
بررسی تاثیر تحصیلات عالی زنان بر توسعه اقتصادی کشور
جدول (۱-۳-۳): توزیع سنی زنان داوطلب و منتخب انتخابات مجلس شورای
اسلامی ۸۸
جدول (۲-۳-۳): تعداد مدیران شاغل در دستگاههای دولتی به تفکیک جنس
در سال ۱۳۸۰ ۸۸
نمودار (۳-۳-۳): کارکنان دستگاههای اجرایی و نهادهای انقلاب اسلامی به
تفکیک جنس در پایان سال ۱۳۸۱ ۸۹
نمودار (۴-۳-۳): کارکنان نهاد ریاست جمهوری و موسسات وابسته به تفکیک
جنس در پایان سال ۱۳۸۱ ۹۰
نمودار (۵-۳-۳): کارکنان وزارت آموزش و پرورش و موسسات وابسته به تفکیک
جنس در پایان سال ۱۳۸۱ ۹۰
نمودار (۶ –۳-۳-): کارکنان وزارت اقتصاد و دارایی و موسسات وابسته به
جنس در پایان سال ۱۳۸۱ ۹۱
نمودار (۷-۳-۳): کارکنان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و موسسات وابسته
بررسی تاثیر تحصیلات عالی زنان بر توسعه اقتصادی کشور
موسسات وابسته به تفکیک جنس در پایان سال ۱۳۸۱ ۹۲
نمودار (۹-۳-۳): کارکنان وزارت بازرگانی و موسسات وابسته به تفکیک
جنس در پایان سال ۱۳۸۱ ۹۲
چارچوب نظری تحقیق:
در این تحقیق عامل تحصیلات زنان به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته میشود تا تاثیر آن بر توسعه اقتصادی به عنوان متغیر وابسته بررسی شود.
یافتههای تحقیق نشان داد که رابطه «مستقیمی» بین دو متغیر مستقل و وابسته وجود ندارد و این رابطه در خلال سه متغیر میانجی ظاهر میشود. متغیرهای میانجی بین
تحصیلات زنان و توسعه اقتصادی به عنوان عوامل متأثر از تحصیلات زنان و موثر بر توسعه اقتصادی تعریف شوند که عبارتند از: ۱) عامل فرهنگی – اجتماعی، ۲) عامل انسانی و ۳) عامل اقتصادی.
بنابراین الگوی نظری تحقیق به صورت شماتیک به شرح زیر به دست آمد:
در بررسی متغیرهای میانجی جهت تسهیل درک ارتباطات، رویکردهای مختلفی به شرح زیر اتخاذ گردید:
۱) عامل فرهنگی اجتماعی توسعه اقتصادی با رویکرد مقاومت زنان در برابر کلیشههای جنسیتی و تبعیضات اجتماعی بررسی شد.
بررسی تاثیر تحصیلات عالی زنان بر توسعه اقتصادی کشور
۲) عامل انسانی توسعه اقتصادی با رویکرد کمی و کیفی (کیفیت از دو دیدگاه سطح سلامت فرزندان و سطح تحصیلات فرزندان) بررسی شد.
۳) عامل اقتصادی توسعه اقتصادی با رویکرد بررسی سهم زنان از بازارهای اشتغال مطالعه گردید.
فرضیهها:
فرضیه اهم: تحصیلات زنان که یک عامل تأثیر گذار بر توسعه اقتصادی است.
فرضیه فرعی (۱): تحصیلات زنان با تأثیر بر عامل فرهنگی اجتماعی توسعه اقتصادی، روند توسعه اقتصادی را بهبود میبخشد.
فرضیه فرعی (۲): تحصیلات زنان با کاهش کمیت عامل انسانی و افزایش کیفیت آن روند توسعه اقتصادی را بهبود میبخشد.
فرضیه فرعی (۳): تحصیلات زنان با افزایش سهم زنان از بازار در کار و تأثیر بر عامل اقتصادی، روند توسعه اقتصادی را بهبود می بخشد.
روش تحقیق:
تحقیق حاضر حاصل ترکیب دو روش تحقیقی «کتابخانهای» و «میدانی” (پرسشنامهای) میباشد.
از روش کتابخانهای در سرتا سر تحقیق استفاده شده است. و در استخراج نتایج و یافتههای بخش کیفی عامل انسانی توسعه اقتصادی از اطلاعات پرسشنامهها بهره جستهایم.
بررسی تاثیر تحصیلات عالی زنان بر توسعه اقتصادی کشور
مشکلات و موانع
۱- آمارها عموماً قدیمی و متعلق به قبل از دهه ۸۰ بودند.
۲- عدم یکنواختی زمانی در آمارها سبب دشواری امر مقایسه می گردید.
۳- محدودیت زمانی سبب کاهش دقت و استخراج روابط و اطلاعات بخصوص در تحلیل دادههای میدانی گردیده است.
۴- در تحلیل میدانی پرسشنامهها، به علت عدم تخصص محققین در طراحی پرسشنامه و ضیق وقت، اطلاعات مربوط به بخش سطح سلامت نیروی انسانی غیر قابل استخراج تشخیص داده شد.
بررسی تاثیر تحصیلات عالی زنان بر توسعه اقتصادی کشور
اصطلاحات و واژههای کلیدی:
توسعه، توسعه اقتصادی ، تحصیلات زنان ، نسبت جنسی، جمعیت لازم التعلیم، باز تعریف
هویت اجتماعی، کلیشههای جنسیتی، تبعیضات اجتماعی، باروری ویژه گروههای سنی،
میزان باروری کل، اشتغال. تولید ناخالص سرانه، دستمزد کف.
توسعه: وضعیت مطلوبی است که کلیه مولفه های اجتماعی
و فرهنگی و اقتصادی در یک جامعه در جایگاه خود قرار گرفته و در سطح قابل قبولی از آنها بهره برداری می شود.توسعه در کلیه ارکان و زیرشاخه های اجتماع رخ میدهد.
توسعه اقتصادی:افزایش درآمد سرانه واقعی در یک کشور برای دوره ای طولانی همراه با افزایش شاخص های مصرف تولید و رفاه.
بررسی تاثیر تحصیلات عالی زنان بر توسعه اقتصادی کشور
باز تعریف هویت اجتماعی:تجدید نظر و بازنگری زنان در نقش های تعریف شده بر اساس جنسیت و تواناییهای ذاتی هر جنس به نحوی که به جای تمرکز بر ویژگیهای ذاتی جنسیتی بر ویژگیهای اکتسابی انسانی توجه میشود.
کلیشه های جنسیتی: نقش های از قبل تعریف شده در جهت طبقه بندی جنسیتی
جامعه به دو گروه بسیار متمایز زن و مرد.اساس این کلیشه ها معمولا مذهب و تفکرات و تعصبات سنتی و اجتماعی است.
تبعیضات اجتماعی: مزایا و امتیازاتی که اجتماع به سبب جنسیت صرف برای افراد قایل شده یا از آنها دریغ می نماید.
بررسی تاثیر تحصیلات عالی زنان بر توسعه اقتصادی کشور
باروری ویژه گروههای سنی:این میزان از حاصل تقسیم تعداد موالید از هر گروه سنی زنان
به تعداد زنان همان گروه سنی به دست می آید و معمولا برای هر ۱۰۰۰ زن محاسبه میشود.
میزان باروری کل: متوسط تعداد فرزندانی است که یک زن طی دوران بارداری به دنیا می آورد.
اشتغال: عبارت است از اختصاص سهمی از بازار کار به فرد به نحوی که ایجاد ارزش بازار و مبادلاتی نماید.
بررسی تاثیر تحصیلات عالی زنان بر توسعه اقتصادی کشور
تولید ناخالص سرانه:از حاصل تقسیم تولید ناخالص داخلی به جمعیت کشور محاسبه می شود.
دستمزد کف:حداقل دستمزدی است که برای توجیه پذیزی اقتصادی کاری مورد انتظار است.
۱) فصل اول:
۱-۱) توسعه و مفاهیم آن
هر کشوری در راه توسعه تلاش می کند، زیرا توسعه هدفی است که اکثر مردم آن را ضروری می دانند. در حالیکه پیشرفت اقتصادی یکی از عوامل مهم توسعه است ولی تنها
بررسی تاثیر تحصیلات عالی زنان بر توسعه اقتصادی کشور
عامل نیست و دلیل آن این است که توسعه صرفاً پدیدهای اقتصادی نیست. توسعه نهایتاً باید علاوه بر جنبه مادی و پولی زندگی مردم سایر جنبهها را نیز در برگی………………….
تبیین پدیده توسعه یافتگی و توسعه نیافتگی
برای تببین پدیده توسعه یافتگی و تمیز کشورهای توسعه یافته از ممالک توسعه نیافته،
برخی از اقتصاددانان دست کمک به جانب ضوابط کمی دراز کردهاند. زیرا از نظر این گروه، ضابطه تشخیص توسعه نیافتگی و تمیز آن از توسعه یافتگی برای هر واحد سیاسی
(کشور) عبارت است از: مراجعه به وضع اقتصادی – اجتماعی هر واحد سیاسی (کشور)،
بهرهگیری از آمار و اطلاعات موجود و مقایسهکمیتهای آماری مربوط به اوضاع اقتصادی و اجتماعی آن واحدهای سیاسی، در این رابطه است که، اقلامی نظیر درآمد ملی، درآمد
سرانه، سطح تولید ناخالص ملی، اندازه جمعیت، ترکیب جمعیت( از نظر سنی، جنسی و
جغرافیایی)، سطح آموزش، سطح بهداشت و درمان، میزان فقر، نحوهتوزیع درآمدها و سطح زندگی مورد ارزشیابی و مقایسه قرار میگیرند.
بررسی تاثیر تحصیلات عالی زنان بر توسعه اقتصادی کشور
به طور کلی مجموعه ایراداتی که از سوی منتقدان به معیارهای کمی برای ارائه تصویری درست از «توسعه» وارد شده است را ، به صورت زیر میتوان خلاصه نمود:
اول: فقر آمار و اطلاعات در کشورهای عقب مانده موجب میشود تا نتوان با استفاده از معیارهای کمی این گروه از کشورها را دقیقاً مشخص کرد.
دوم: خود مصرفی در ممالک توسعه نیافته (که حاکی از آن است که بخش قابل توجهی از محصولات تولیدی را تولید کنندگان در محل و بدون مراجعه به بازار به مصرف می رسانند)
مسئلهای است که آمار و اطلاعات را نادرست و نارسا میسازد. از این رو میتوان با تکیه
بر ضوابط کمی که پایه آن ها را اطلاعات غیر موثق تشکیل می دهد- با دقت و صراحت در مورد تقسیمبندی کشورها از نظر «درجات توسعه» به قضاوت نشست.
سوم: در اغلب موارد، دشواری در مقایسه اطلاعات موجود راجع به درآمد ملی، فقر، نوع
تغذیه، سطح بهداشت سطح آموزش و غیره نیست. بلکه مشکل در تبیین این مفاهیم و پدیدهها است.
بررسی تاثیر تحصیلات عالی زنان بر توسعه اقتصادی کشور
چهارم: ضوابط کمی در شرایط دینامیک و در طول زمان تغییر میکند. به این ترتیب که ممکن
است در برهه ای از زمان، کشوری با بیش از هزار دلار درآمد سرانه سالیانه، توسعه یافته
محسوب شود، اما در زمانی دیگر کشوری با همان سطح درآمد سرانه سالیانه، «عقب مانده» به شمار آید.
پنجم : اتکا بر ضوابط کمی جهت بیان نشانههای عقب ماندگی یا پیشرفت به تنهایی کافی
نیست، مثل کشورهای کویت و قطر و امارات عربی متحده که دارای سطح درآمد سرانه سالیانهبالایی هستند، ولی آیا می توان آنها را «توسعه یافته» قلمداد نمود؟
بررسی تاثیر تحصیلات عالی زنان بر توسعه اقتصادی کشور
برای تشخیص ممالک توسعه نیافته و عقب مانده می توان علائمی چند، از جمله علائم زیر را برشمرد:
۱- کثرت مرگ و میر به ویژه بالا بودن نرخ مرگ و میر در بین نوزادن و کودکان
۲- نرخ بالای باروری و زاد و ولد
۳- بدی وضعیت بهداشت و درمان
۴- مصرف مواد غذایی در سطح پایین یا بدی وضع تغذیه
۵- کثرت تعداد بیسوادان جامعه
۶- زیر دست بودن زنان در جامعه به ویژه از نظر اجتماعی
۷- کثرت گروههای اجتماعی به ویژه از این جهت که اجزای اجتماع فوق العاده زیاد است. در نتیجه رابطه کافی بین گروههای مختلف اجتماعی وجود ندارد.
۸- به کارگیری کودکان در امر تولید به عنوان کارگر.
۹- ضعف طبقه متوسط در جامعه و طبعاً ضعف طبقه پایین.
برای ارائه معیاری کامل، جامع و مانع در تبیین توسعه نیافتگی، باید از روزنه های مختلف به این پدیده نگریست و این چیزی نیست جز تلفیق عقاید و افکار ابراز شده و برجسته نمودن
بررسی تاثیر تحصیلات عالی زنان بر توسعه اقتصادی کشور
نقاط قوت این عقاید و افکار به این منظور میتوان نتیجه گرفت که: «یک جامعه عقب افتاده، مجموعهای از ویژگیهای مختلف را در خود آورد. «ویژگی هایی که اهم آن ها را میتوان به شرح زیر برشمرد:
از نظر جمعیتی: برخورداری از حجم نامتناسب جمعیت، داشتن نرخ رشد جمعیت در حد بالا، برخورداری از نرخ بالای زاد و ولد، وجود توزیع نامتناسب جمعیت از نظر سنی، جنسی، جغرافیایی.
بررسی تاثیر تحصیلات عالی زنان بر توسعه اقتصادی کشور
از نظر فرهنگی و آموزشی: پایین بودن سطح فرهنگ، آموزش و آگاهیهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی.
– از نظر اقتصادی و اجتماعی: اشتغال اکثریت نیروی انسانی موجود در جامعه در فعالیتهای تولیدی ابتدایی و در بخش کشاورزی به معنای وسیع آن، مواجه بودن با بیکاری و به ویژه بیکاری از نوع پنهان آن ، کمبود یا محدود بودن افراد متخصص، ماهر و کارآمد، توزیع نامتناسب درآمدها، وجود فقر عمومی.
بررسی تاثیر تحصیلات عالی زنان بر توسعه اقتصادی کشور
– از نظر بهداشتی و درمانی: پایین بودن سطح بهداشت و درمان در جامعه، بالابودن نرخ مگر و میر ،به ویژه مرگ و میر کودکان و نوزادان، شیوع بیماریهای واگیر، کمبود آب آشامیدنی سالم، بدی وضع تغذیه.
بررسی تاثیر تحصیلات عالی زنان بر توسعه اقتصادی کشور
– از نظر جغرافیایی، از نظر فنی و تکنیکی، از نظر پولی و مالی، از نظر سیاسی.
پس میتوان نتیجه گرفت که مجموعه علائم بر شمرده شده بهترین مشخصههایی هستند که عقب ماندگی، توسعه نیافتگی و توسعه یافتگی و یا «درجه توسعه» را…………………
) فصل دوم
۱-۲) مطالعه وضعیت گذشته و موجود تحصیلات زنان در ایران/ بررسی روندها
استمرار و بقای هر جامعهای مستلزم آن است که مجموعهی باورها، دانشها، رفتارها و گرایشها و مهارتهای آن، به نسلهای جدید منتقل شود. سازوکارو و سیلهی این انتقال آموزش و پرورش است.
از دیر باز آموزش به عنوان یکی از پایههای اصلی و عوامل تعیین کنندهی توسعهی اقتصادی- اجتماعی شناخته شده است. اما طی سالهای اخیر که پیشرفتهای تکنولوژیکی و روشهای نوین، نظام های اقتصادی جهان را دگرگون ساخته و روابط بین آنها را تغییر داده است، آموزش در فرآیند توسعه نقش مهمتری یافته است.
بررسی تاثیر تحصیلات عالی زنان بر توسعه اقتصادی کشور
شواهد و دلایل گوناگون هم اثرات مثبت آموزش- به خصوص آموزش ابتدایی- را در کاهش فقر و تحقق توسعه اقتصادی – اجتماعی انکار ناپذیر ساخته است. مدارک موجود دلالت بر
آن دارد که در کشورهای در حال توسعه بزرگسالان با سطح سواد بالاتر ، دارای درآمد فردی بیشتر، امکان اشتغال بیشتر در بازار شهری، بهرهوری کشاورزی بالاتر، بهداشت بهتر و بینش والاتر هستند.
بررسی تاثیر تحصیلات عالی زنان بر توسعه اقتصادی کشور
با تردید تمام اقتصادهای صنعتی دهه های آخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم بر پایهی نیروی کار ماهر و آموزش دیده بنیان گذاشتهاند. مطالعات نشان می دهد که هیچ یک از کشورهای توسعه یافته قبل از دسترسی به آموزش ابتدایی همگانی به رشد اقتصادی
قابل توجهی دست نیافتهاند. شرط نخستین هر گونه پیشرفتی، توزیع عادلانهی وسایل و کوششهای آموزشی از نظر اجتماعی است. به عبارتی، همانگونه وجود مردان تحصیلکرده برای پیشرفت در مسیر توسعه ضروری است زنان نی…………………
) فصل سوم
۱-۳) تأثیر تحصیلات زنان بر عامل فرهنگی – اجتماعی توسعه اقتصادی
تحولات فرهنگی، دگرگونیهای عرصه اقتصاد و مشارکت زنان در سطوح آموزشی و درآمد زایی سبب تعدد گروهها و گسترش روابط اجتماعی زنان میشود و موجب تأثیر عمیق این
فرآیند هم در نهادهای جامعه و هم در افزایش آگاهی زنان تحصیل کرده و شاغل میشود. تحصیلات عالی و آموزش زنان موجب کسب ارزشها، نگرشها و برداشتهای جدید میشود به نحوی که اکنون گروههای وسیعی از زنان به فرودستی غالب نقشها و
بررسی تاثیر تحصیلات عالی زنان بر توسعه اقتصادی کشور
هویتهای سنتی زنانه در بستر پدرسالار وقوف یافتهاند. و ساختارهای سنتی خانواده که وجه مشخصه آن اقتدار نهادی شده مردان در واحد خانواده است، در دهههای اخیر با افزایش تحصیلات، آموز………………..
بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید
اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “بررسی تاثیر تحصیلات عالی زنان بر توسعه اقتصادی کشور”
بررسی تاثیر تحصیلات عالی زنان بر توسعه اقتصادی کشور
بررسی تاثير تحصيلات عالی زنان بر توسعه اقتصادی كشور
قیمت : تومان98,000
نقد وبررسی
نقد بررسی یافت نشد...