توضیحات
بررسی رابطه اعتقاد به آموزههای مذهبی اسلام و هوش هیجانی دانشجویان
. در همین راستا این پژوهش به بررسی رابطه این دو متغیر در دانشجویان دختر مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه یزد
رداخته است. نتایج این مطالعه حاکی از آن است که بین سطح هوش هیجانی و اعتقاد مذهبی، رابطه مثبت، مستقیم و معناداری وجود دارد، به طوریکه رشد و تقویت
اعتقادات مذهبی، باعث افزایش توان کنترل احساسات و هیجانات درونی خود و دیگران و به عبارتی، بهبود سطح هوش هیجانی جامعه میگردد.
همچنین بیشترین ضریب همبستگی، بین بُعد حل مسأله و اعتقادات مذهبی وجود دارد.
واژگان کلیدی:اعتقادات مذهبی، بهداشت روانی، هوش هیجانی
۲۸صفحه فایل ورد منابع فارسی و انگلیسی دارد
پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید
شیوه پژوهش
روش تحقیق در مطالعه پژوهش پیشرو توصیفی و از نوع همبستگی است و چون هدف محقق
، تعیین میزان هماهنگی تغییرات دو متغیر اعتقاد به آموزههای مذهبی اسلام و
سطح هوش هیجانی بوده است، روش تحقیق «همبستگی دو متغیری» انتخاب گردیده است.
گردآوری اطلاعات
با توجه به هدفهای پژوهش و ماهیت آن، مناسبترین روش برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز،
استفاده از پرسشنامه بود و بدین منظور از دو پرسشنامه زیر استفاده شد.
۱٫ پرسشنامه عمل به باورهای دینی(معبد):این آزمون، عمل به باورهای دینی
را اندازه میگیرد و دکتر گلزاری آن را تهیه کرده است. (گلزاری، ۱۳۷۹) این پرسشنامه جهت
سنجش اعتقادات مذهبی اسلام است و در قالب بر ۲۵ سؤال تنظیم گردیده است که مقیاس اندازهگیری آن از نوع
«لیکرت»[۱] میباشد. مؤلّفههای این پرسشنامه، طیف وسیعی از اعمال مذهبی، مانند میزان توجه به اعمال واجب و مستحب اسلامی، فعالیت در
بررسی رابطه اعتقاد به آموزههای مذهبی اسلام
گروههای مذهبی، میزان نقش مذهب در پاسخگویی به سؤالات اساسی زندگی و در نهایت، توجه و تأثیر آیات قرآن در زندگی شخص را در بر میگیرد که
جمعبندی امتیازات این مؤلّفهها، میتواند تصویر روشنی از تأثیر آموزههای مذهبی اسلام در زندگی فرد را ارایه نماید.
۲٫ پرسشنامه بار- اون: این پرسشنامه شامل ۹۰ سوال در پنج بُعد مختلف است که جهت سنجش میزان هوش هیجانی در این پژوهش مورد
استفاده قرار گرفته است. مقیاس اندازهگیری در این پرسشنامه نیز از نوع «لیکرت» میباشد.
مطالعات درباره اعتبار آزمون بر اساس فرمهای همتا و
محاسبه ضریب همسانی درونی، نشان میدهد این پرسشنامه از روایی و پایایی بالایی سود میبرد. پنج بعد اصلی این پرسشنامه به ۱۵ مؤلّفه
تقسیمبندی میشوند تا وضعیت هوش هیجانی شخص به طور دقیق سنجیده شود.
در این پرسشنامه، بُعد درونفردی، تواناییهای شخص را در آگاهی
از هیجانها و کنترل آن مشخص میکند. بُعد سازگاری بر انعطافپذیری و توان حلّ مسأله و واقعگرایی فرد، بُعد خلق و خوی عمومی بر نشاط و خوش
بررسی رابطه اعتقاد به آموزههای مذهبی اسلام و هوش هیجانی دانشجویان
بینی فرد، بُعد میانفردی بر توان شخص برای سازگاری با دیگران و مهارتهای اجتماعی و در نهایت بعد کنترل تنشها بر توانایی
تحمل تنش و کنترل تکانهها متمرکز است. جهت درک مفاهیم مؤلّفههای هوش هیجانی، توضیح مختصری درباره هر یک از ۱۵ مؤلّفه هوش هیجانی ذکر میکنیم:
– حل مسأله: توانایی تشخیص و تعریف مشکلات و ایجاد و به کارگیری راهحلهای مؤثّر.
– خوشبختی:توانایی احساس رضایت از زندگی، خود و دیگران.
– استقلال: توانایی خودرهبری، خویشتنداری فکری و عملی و رهایی از وابستگیهای هیجانی.
– تحمل فشار روانی: توان تحمل فرد در برابر رویدادهای ناخوشایند و شرایط تنشزا و هیجانهای شدید.
– خودشکوفایی: توانایی تشخیص استعدادهای ذاتی و استعداد کارهایی را که شخص میتواند، میخواهد و از انجام آنها لذت میبرد.
– خودآگاهی: میزان آگاهی فرد از احساسات خویش و درک و فهم این احساسات.
– واقعگرایی: توانایی ارزیابی رابطه تجربه عاطفی و عینیتهای موجود.
– روابط میانفردی: توانایی ایجاد و حفظ روابط رضایتبخش متقابل.
– خوشبینی: توانایی توجه به جنبههای روشنتر زندگی و حفظ نگرش مثبت حتی در هنگام وجود احساسات.
– عزت نفس: توان خودآگاهی، درک و پذیرش خویش و احترام به خود.
– کنترل تکانه ها: توانایی مقاومت فرد در مقابل تنشها یا وسوسهها و کنترل هیجانهای خویش.
– انعطافپذیری:توانایی کنار آمدن با هیجانها، افکار و رفتارهای فرد در شرایط و موقعیتهای مختلف………………………….
اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “بررسی رابطه اعتقاد به آموزههای مذهبی اسلام و هوش هیجانی دانشجویان”
بررسی رابطه اعتقاد به آموزههای مذهبی اسلام و هوش هیجانی دانشجویان
بررسی رابطه اعتقاد به آموزههای مذهبی اسلام و هوش هیجانی دانشجویان
قیمت : تومان16,500
نقد وبررسی
نقد بررسی یافت نشد...