فروشگاه

توضیحات

مجموعه ای که هم اکنون از نظر می گذرد،پژوهشی پیرامون امامزاده های زید و یحیی-علیهمااسلام-واقع در شهر تهران می باشد.

امامزاده زید در محله قدیمی بازار تهران واقع شده است. بازار زید در شمال، بازار بزازها در جنوب، بازار مسجد زید در شرق و بازار کفاشها در مغرب آن قرار دارد.(نقشه شماره۱)
تهرانی از زمانی که دارای برج بارو شد یعنی از زمان سلطنت شاه طهماسب دارای چهار محله اصلی به نامهای عودلاجان،سنگلج، بازار وچال میدان بوده است که هر یک از این محله ها نیز با گذشت زمان،دارای محله هایی کوچکتر شده اند.
محله بازار، که امامزاده زید در آن واقع شده است،در جنوب تهران قدیم قرار داشت و از شمال به ارگ سلطنتی تهران، از مشرق به محله چال میدان، از شمال شرقی به محله عودلاجان، از مغرب به محله سنگلج و از جنوب به حصار شهر محدود می گردید .
به عبارت دیگر محله مذکور در سه راه مسجد شاه ،انتهای خیابان ناصریه(ناصرخسرو) وامتداد خیابان جبه خانه یعنی خیابان بوذر جمهوری تا انتهای بازار بزرگ-بازار بزازها-و بازار چهل تن،قرار داشت…………………….

 

۷۶صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ منابع دارد قیمت ۱۵۰۰۰ تومان 

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید 

 

فهرست مطالب:
مقدمه ۱
هنرومعماری دوران قاجار ۱۰
موقعیت مکانی امامزاده زید ۱۷
سلسله نسبت امامزاده زید ۲۵
بقعه امامزاده زید وهنرهای تزئینی آن ۲۸
نوع بهره برداری از بقعه امامزاده زید ۴۰
شرح حال آصف الدوله (بانی حرم وگنبد امامزاده زید) ۴۱
موقعیت مکانی امامزاده یحیی ۵۵
سلسله نسب امامزاده یحیی ۵۶
نوع بهره برداری از بقعه امامزاده یحیی ۶۷
طرح حفاظتی امامزاده زید ۶۸
ضوابط طرح حریم حفاظتی منطقه بازار تهران ۶۹
پیشنهادات حفاظتی و مرمتی ۷۳
منابع۷۶

 

 

هنرومعمای دوران قاجار:
دراواخر سده دوازدهم هـ ق خاندان قاجار جایگزین خاندان زندشد وتهران را پایتخت خود قرارداد.
آقا محمد خان قاجار در سال ۱۲۱۰ هـ.ق در قصری که در تهران در کاخ گلستان ساخته بود رسما تاجگذاری کرد، بنای عمارت تخت مرمر و احداث معبر وپلی به نام دروازه دولت در ارگ در محل فعلی ابتدای شمالی خیابان باب همایون که راه ورود به داخل ارگ از آن جانب گردید، به فرمان آقا محمدخان صورت گرفت .اما با آنکه آقامحمد خان تهران را به مقام پایتخت ارتقا داد، یا چنانکه باید وشاید سلیقه نداشت ویا اینکه عمر زمامداری او به حد کافی طولانی نبود که به آنجا همان مزایا را اعطا کند که اسلاف او پیوسته در مورد آسایش وبهبود پایتخت ومقر حکومت خویش کرده بودند .
اولیویه که در سال ۱۷۹۷ م یعنی سال قتل آقامحمدخان در تهران بوده می نویسد:
در محیط شهر دو میل و دارای پانزده هزار جمعیت بود، که سه هزار نفر آنها افراد درباری و سپاهی خاصه پادشاهی بودند، ولی در دوره فتحعلی شاه که افکار و خیالات عالی تری در کار پادشاهی داشت، حدود شهر وسعت یافت و آراستگی آن بالا گرفت .
در واقع معماری قاجار از زمان فتحعلی شاه، دومین پادشاه قاجاریه، شکل می گیرد.
در دوران سلطنت فتحعلی شاه (۱۲۶۵-۱۲۱۲هـ.ق) بناهای متعدد و جدیدی در تهران بنا گردید. سقاخانه نوروزخان، عمارت و باغ نگارستان، قصر قاجار وباغ شاه، قصر و باغ لاله زار،کاخ نیاوران، برج نوشین یا برج نوش، مسجد شاه ، مدرسه و مسجد خان مروری (که به مدرسه فخریه معروف است…………………..

 

 

«تهران پایتخت ایران بارویی به طول چهارده ونیم میل به دور خود داردو دارای شش دروازه است، که به دستور فتحعلی شاه آنها را به طرز زیباییی کاشی کاری کرده اند. شهر تهران به بزرگی شیراز است،لیکن عمارات آن به مراتب کمتر است. ساختمانهای تهران چنان خوب نیست وغالبا با خشت خام ساخته شده و با شباهت چندانی به بناهای عالی ندارد. تنها بنایی که در خور ذکر است بنای مسجد شاه می باشد، که به دستور فتحعلی شاه ایجاد گردیده وغیر از این مسجد بزرگ، در تهران شش مسجد کوچکتر نیز وجود دارد، علاوه بر این…………………….

موقعیت مکانی امامزاده یحیی:
بقعه امامزاده یحیی در جنوب شرقی محله عودلاجان و درکوچه امامزاده یحیی واقع است. کوی امامزاده یحیی گوشه ای از ناحیه عودلاجان است که به سبب وجودامامزاده یحیی بدین نام خوانده می شود.این محل تا خیابان ری فاصله چندانی ندارد .
محله عودلاجان در قسمت شمالی شرقی تهران قدیم قرار داشت واز شمال و مشرق به حصار شهر، از مغرب به باروی ارگ سلطنتی و از جنوب به محله چال میدان و از جنوب غربی به محله بازار محدود می شد . به عبارت دیگر محله عودلاجان محدود به ضلع شرقی ارگ سلطنتی وحدود مسجد شاه وشمال خیابان بوذرجمهری شرقی، بازار عودلاجان یا بازار کلیمی ها ومحله یهودیان وپامنار بوده است .
دکتر حسین کریمان درباره نام عودلاجان می نویسد:
«نام عودلاجان متعلق به دورانی است که تهران دیهی پیش نبود، و از روزگاری باز مانده است که مردم این شهر به لهجه خاص محلی خود که مشابهت تام وتمامی به لهجه ده نشینان کنونی شمیران داشته است سخن می گفتند، این کلمه ظاهرا صورت تعریب یافته «اودلاجان» بوده است. «آن » در آخر کلمه پسوند مکان است و «او» نیز بی گمان همان تلفظ محلی«آب» می باشد و ظاهرا باقی کلمه نیز مشتق از «دراجیدن» یا به تلفظ محلی دراجین یا دلاجین به معنی پخش کردن وتقسیم کردن آب به رشته های کوچکتر است. این کار هنوز هم در برخی آبادی های شمیران که از اختلاط با اجانب بر کنار مانده اند، نظیر اوشان و آهار از بخش رودبار قصران شمیران معمول است و در آبیاری به کار می رود محله عودلاجان به سبب ارتفاع زیادش بر اماکن جنوبی تسلط دارد وبی تردید آب نواحی جنوبی از این محل جاری می شده است. این آب را در سرچشمه به تناسب مصرف پخش وتقسیم می کرده اند.بنابراین او دراجان یا عودلا………………………

 

 

نوع بهره برداری از بقعه امامزاده یحیی:
این بقعه از ابتدای ساخت کاربردی مذهبی داشته وامروزه دفتر کارخادم امامزاده، درداخل ایوان، مقابل کفش کن، واقع شده است.

طرح حفاظتی امامزاده زید:
درمورد حریم بنای امامزاده زید تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است،لیکن به دلیل قرارگیری اثر مذکور…………


 

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

قیمت اختصاصی و استثنایی این پروژه در پایان نامه دات کام : تنها , ۱۵۰۰۰ تومان

 

 

 

 

 

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “بررسی معماری امازاده زید و امامزاده یحیی”

بررسی معماری امازاده زید و امامزاده یحیی

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 2036

قیمت : تومان15,000