فروشگاه

توضیحات

کارآموزی شرکت زمزم (نوشابه سازی)

مقدمه:
آشامیدنی‌ها به طور کلی مواد غذایی هستند که برطرف کننده نیازهای غذایی نیستند، بلکه از آنها برای رفع عطش و مقداری هم محرک هستند، مثل چای و قهوه در یک دسته‌بندی کلی نوشابه‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند:
۱٫ آشامیدنی‌های غیرگازدار محرک
۲٫ نوشابه‌های غیرالکلی

۳٫ نوشابه‌های الکلی
دسته اول شامل: قهوه، چای، آشامیدنی‌های کاکائویی و شکلاتی

دسته دوم: آب‌های معدنی و چشمه، آب میوه، شربت و لیمونادها
دسته سوم: آب جو و شراب
آشامیدنی‌ها از اهمیت زیادی در صنعت برخوردار هستند، چون حاوی بسیاری از مواد مغذی مثل

ویتامین‌ها هستند که تابع قوانین مربوط به مواد غذایی

هستند و از سوی دیگر این فرآیندها در حجم زیادی به مصرف می‌رسند. یک نوشتابه

سبک عمدتاً شامل آب، شکر، ترکیبات طعم دهنده یا آب میوه و سایرا

فزودنی‌هاست. طعم و مزه محصول نهایی یکی از فاکتورهای بسیار مهم در تولید اینگونه

نوشابه‌هاسا که توسط تعادل بین اسیدیته، شیرینی، شفافیت، وجود طعم دهنده، عطر کوورت Tarbidity‌ و تازگی محصول مشخص می‌شود.

 

۳۸صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ 

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید 

کارآموزی شرکت زمزم (نوشابه سازی)
کارآموزی شرکت زمزم (نوشابه سازی)کارآموزی شرکت زمزم (نوشابه سازی)

 

فهرست مطالب

 

مقدمه: ۱
تاریخچه و معرفی شرکت: ۲
آب: ۵
تصفیه‌خانه آب: ۶
تانک گچ‌گیرخانه: ۱۰
خط تولید: ۱۳

طرز تهیه نوشابه در ظروف PET 5/1 لیتری: ۱۷

.کارآموزی شرکت زمزم (نوشابه سازی)

طرز تهیه نوشابه در ظروف PET 300 سی‌سی: ۱۸
عصاره: ۲۰
آزمایشات شیمیایی: ۲۲
آزمایشات مربوطه به تصفیه‌خانه آب: ۲۹
تصفیه فاضلاب: ۳۱
ویژگی نوشابه‌های گازدار ۳۳

 

کارآموزی شرکت زمزم (نوشابه سازی)

عنوان صفحه
• قدمه
• تاریخچه ومعرفی شرکت
• آب
• تصفیه خانه آب
• تانک گچ گیرخانه
• خط تولید

• طرزتهیه نوشابه درظروف pet 5/1لیتری

• طرزتهیه نوشابه درظروف pet 300سی سی
• عصاره
• آزمایشات شیمیایی
• آزمایشات مربوط به تصفیه آب
• تصفیه فاضلاب
• جدول ویژگی های نوشابه گازدار

 

 

 

کیفیت محصول نهایی به عوامل زیر بستگی دارد:
۱٫ آب مصرفی: که حضو املاح در طعم نوشابه اثر می‌گذارد. به همین دلیل آب مورد نیاز در صنعت نوشابه‌سازی می‌بایست تصفیه شده و املاح مضر و غیرضروری آن حذف شود.
۲٫ کیفیت قند: یک نوشابه معمولی شامل ۱۱-۹درصد قند است که به صورت ساکاروز و قند اینورست Inversugar، گلوکز، فروکتوزات به نوشابه‌های رژیمی قند مصنوعی می‌زنند.

کارآموزی شرکت زمزم (نوشابه سازی)

۳٫ افزودن اسیدهای خوراکی: ‌اسید سیتریک و تارتاریک، اسانس‌ها و عطرها.

۴٫ مقدار CO2: اکثر لیمونات‌ها حاوی ۸-۴ گرم CO2 در لیتر هستند. وجود CO2 در محصول نهایی باعث تازگی نوشابه می‌شود و به علت خاصیت Buctriocide باعث افزایش مدت زمان نگهداری نوشابه می‌شود.
۵٫ استفاده از سایر افزودنی‌ها: مثل افزودن عوامل ایجاد کوورت.

تاریخچه و معرفی شرکت:
شرکت زمزم گرگان در سال ۱۳۵۲ با سرمایه بخش خصوصی در داخل شهر گرگان تاسیس شد. در ابتدا محصولاتش را با نام پپسی به بازار عرضه کرد. با شروع انقلاب، مدیریت مجموعه تغییر یافته و در حال حاضر وابسته به بنیاد جانبازان می‌باشد.

قرار گرفتن شرکت در داخل شهر گرگان و عدم وجود سیستم تصفیه فاضلاب مناسب، باعث شد که سازمان حفاظت از محیط زیست پساب خروجی

شرکت را به عنوان یکی از آلوده ‌کننده‌های آب دریای خزر به حساب آورد تا اینکه در سال ۱۳۷۷ مطالعات مقدماتی برای انتقال کارخانه از داخل شهر به

 

مکان فعلی، یعنی در کیلومتر ۸ جاده گرگان ـ گنبد، ابتدای روستای اصفهانکلاته آغاز گردید و به تدریج با انتقال دستگاه‌ها از سال ۱۳۷۸ به بعد و نهایتاً در اردیبهشت ۱۳۷۹، عملیات انتقال به اتمام رسید و کارخانه در مکان ذکر شده شروع بکار نمود.

محصولات این شرکت عبارتند از:
انواع نوشابه‌های گازدارد با طعم پرتقالی، کولا، لمون لایم، آب آشامیدنی، انواع نوشابه‌های رژیمی (با طعم پرتقالی و کولا)، دوغ گازدار و بدون گاز.
موفقیت‌های کسب شده در زمینه نشان‌های استاندارد:
این شرکت تا کنون دارای ۵ نشان استاندارد ملی برای محصولات تولیدی خود می‌باشد.

در زمینه کسب استانداردهای بین‌المللی، این شرکت در سال ۱ ‌استاندارد بین‌المللی HACCP را از شرکت توف رانیلند آلمان کسب نمود. این استاندارد مربوط به بهداشت و ایمنی مواد غذایی بوده و تاکید ‌آن بر ایجاد شرایط مناسب تولید مواد غذایی (GMP) می‌باشد.

کارآموزی شرکت زمزم (نوشابه سازی)

این شرکت همچنین در سال ۱۳۸۱ موفق گردید استاندارد مدیریت زیست‌محیطی (ISO-14001) را از شرکت URS انگلستان اخذ نماید. گام اول جهت

برقراری سیستم ISO-14001 ایجاد یک سیستم تصفیه فاضلاب مناسب بوده است که اختصاراً UASB نامیده می‌شود که در آن تصفیه پساب خروجی کارخانه به کمک لجن فعال و باکتری‌های بی‌هوازی و هوازی انجام می‌گیرد.
در زمینه مدیریت کیفیت نیز در سال ۱۲ با استقرار سیستم مدیریت کیفیت در این شرکت گواهینامه ISO9001-2000 توسط شرکت URS انگلستان اخذ گردیده است.

شرح فعالیت‌های شرکت:
محصولات این شرکت در ۳ استان گلستان، مازندران و سمنان توزیع می‌گردد. همچنین دارای صادرات محدودی به کشورهای همجوار می‌باشد.
پرسنل شرکت در ۶ ماهه اول سال که بیشترین میزان تولید محصولات را دربر می‌گیرد، در ۲ شیفت کاری معادل با ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر می‌باشد و معمولاً در ۶ ماهه دوم سال تولید در یک شیفت کاری و با وجود ۱۸۰ نفر پرسنل صورت می‌گیرد.

کارآموزی شرکت زمزم (نوشابه سازی)

مساحت زمین کارخانه حدود ۴ هکتار می‌باشد و دارای بخش‌های مختلفی از جمله سالن تولید، ساختمان اداری، رستوران، انبار محصول، فاز ۱٫۲، تصفیه‌خانه فاضلاب، تاسیسات و …. می‌باشد. در حال حاضر شرکت علاوه

بر تولید محصولات مختلف در ظروف ۲۸۴ سی‌سی و همچنین ظروف PET (یک بار مصرف) با سایزهای ۳۰۰٫۵۰۰ سی‌سی، توزیع کننده محصولات شرکت بهنوش از جمله ماءالشعیر و دلستر نیز می‌باشد.

در خصوص نحوه نظارت بر فعالیت‌های تولیدی این مجموعه از سوی مراجع قانونی ذیربط معمولاً هر ماه یکبار نمونه‌برداری توسط ادارات نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی گرگان و نیز اداره کل استاندارد گلستان به صورت

جداگانه انجام می‌گیرد. ضمناً بازرسان اداره کل محیط زیست نیز از پساب خروجی کارخانه جهت کنترل مقادیر DO, COD, BOD به صورت ادواری نمونه‌برداری انجام می‌دهند.

آب:
آبی که از چاه استخراج می‌شود، دارای سختی بالایی است که با این درجه سختی برای صنعت نوشابه‌سازی مناسب نمی‌باشد، بنابراین باید یک سری عملیات تصفیه آب بر روی آن انجام شود تا از لحاظ صنعتی بتوان از آن استفاده کرد.

کارآموزی شرکت زمزم (نوشابه سازی)

ابتدا آب از چاه توسط یک پمپ تایمردار از اعماق زمین پمپ شده و در دو مخزن بتونی

با ظرفیت ۶۰۰مترمکعب ذخیره می‌شود و در این مخازن پیوسته مقداری کلر جهت ضدعفونی کردن آب به آن اضافه می‌شود. ضمن عمل ذخیره‌سازی آب مقداری از املاح آب و رسوبات آن ته‌نشین شده که این امر خود موجب کاهش مقداری از سختی آب می‌شود.

(طی آزمایشی که انجام شد ، سختی آب خامی که در این مخزن ذخیره می‌شود، حدود ۲۸۴ppm بود که برای نوشابه‌سازی مفید نیست). سپس توسط پمپی که به صورت دائم فعال است، آب از این منابع بتونی پمپ شده و به سه قسمت می‌رود:

۱٫ گچ‌ گیرها
۲٫ محوطه ـ خط تولید (دستشویی، حمام و …)
۳٫ تصفیه‌خانه آب
که در تصفیه‌خانه آب عملیات تصفیه فیزیکی و شیمیایی بر روی آب انجام می‌شود تا بتوان از آن در امر نوشابه‌سازی استفاده نمود.

تصفیه‌خانه آب:
در اینجا آبی که از مخازن بتونی استخراج شده، ابتدا وارد تانک واکنش شیمیایی می‌شود. در این تانک آهک هیدراته، سولفات آهن و پرکلرین که به طور جداگانه تهیه شده‌اند، به آب اضافه می‌شوند. تانک واکنش شیمیایی دوجداره است که آب در حد فاصل دو جداره آن قرار می‌گیرد. آهک هیدراته، سولفات آهن و پرکلرین توسط مخزنی که در بالای تانک وج………………………….

 

 

بعد از چشم الکترونیک، شیشه‌ها وارد دستگاه فیلر یا پرکن می‌شوند. دو نوع فیلر در کارخانه موجود است؛ فیلر ۴۰ اسپات و فیلر ۶۰ اسپات. وجه تسمیه

کارآموزی شرکت زمزم (نوشابه سازی)

آنها این است که به طور همزمان ۴۰ بطر و ۶۰ بطر را پر می‌کنند. در این دستگاه‌ها سوزنی موجود است که نوشابه را با فشار به بطری تزریق می‌کند و بر اساس حجم کار می‌کند. یعنی طوری تنظیم شده است حجم معینی از نوشابه‌ (۲۸۴ سی‌سی) را به بطر تزریق می‌کند.

بعد از دستگاه فیلر، دستگاه پرس وجود دارد که بلافاصله عمل پرس کردن درب بطر‌ها را انجام می‌دهد تا هم از خروج گاز جلوگیری کند و هم از ورود

احتمالی حشرات و اجسام خارجی به درون بطر‌ها. سپس بطرهای با درب پرس شده به سمت دستگاه کدگذار به حرکت درمی‌آیند تا در آنجا کدگذاری شوند، یعنی تاریخ تولید و انقضاء،‌ ساعت تولید و قیمت بر روی درب بطرها درج شود.

بعد این مرحله بطرها باید از محل آینه‌های نهایی عبور کنند. این جایگاه حاوی ۳ لامپ است که با فاصله در کنار هم قرار گرفته‌اند تا اگر آلودگی دارد،

توسط آینه‌بان حذف شود، زیرا بعضی از آلودگی‌ها فقط بعد از پر شدن بطری خودش را نشان می‌دهد و منجر به فساد زودرس نوشابه شده و مدت ماندگاری نوشابه را با رشد M.O کاهش می‌دهند و نوشابه را غیرقابل مصرف می‌کنند.

کارآموزی شرکت زمزم (نوشابه سازی)

نور لامپ موجود در آینه سوم با دو آینه قبلی متفاوت است و بطرها در اینجا با سرعت کمتری

حرکت می‌کنند تا آینه‌بان نهایی با دقت بیشتری آن را بررسی کند. بعد از این جایگاه بطرها به سمت دستگاه Case Paeker حرکت می‌کنند که در اینجا برخلاف دستگاه Uncaser‌ بطرها در جعبه‌های پلاستیکی ۲۴ تایی قرار داده می‌شوند.

به طور کلی می‌توان گفت که هر تانک یک واحدی در حدود ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ جعبه نوشابه می‌دهد. نوشابه‌های حاصله توسط ماشین لیف‌تراک جمع‌آوری شده و آنها را در انبار قرار می‌دهند تا بعد از انجام آزمایش توسط گروه کنترل کیفی جواز خروج به آنها داده شود.

طرز تهیه نوشابه در ظروف PET‌ ۵/۱ لیتری:
ابتدا در جایگاه بطرگذار ظروف PET 5/1 لیتری بر روی نوار نقاله قرار گرفته و به سمت دستگاه رنیزی یا همان PETشوی به حرکت درمی‌آیند و در آنجا عمل شستشوی PETهای خالی انجام می‌گیرد، توسط جت‌واتر آب با فشار درون بطری‌های وارونه پاشیده می‌شود.

سپس بطرها به سوی فیلر هدایت می‌شوند که در اینجا فیلر PETها را تا حجم ۵/۱ لیتری از نوشابه پر می‌کند. سپس PETها درب‌بندی شده و توسط لیبل‌زن کانترول برچسب بر آنها زده

می‌شود و در جایگاه بعدی کدگذاری می‌شود و قیمت و ساعت تولید بر روی درب ظروف حک می‌شود و سپس

عمل بسته‌بندی بطرها در دستگاه شرینگ پک در بسته‌های ۶تایی انجام می‌گیرد و در انتها به وسیله یک

فن عمل سرد کردن بسته‌بندی صورت می‌گیرد که این عمل حدود ۹-۸ ثانیه طول می‌کشد و دمای نوشابه به حدود (oc)3 می‌رسد. سپس این نوشابه‌ها وارد انبار شده و بازار عرضه می‌گردند.

 

 

طرز تهیه نوشابه در ظروف PET 300 سی‌سی:
در اینجا نیز مشابه ظروف ۵/۱ لیتری، تنها تفاوت آنها در لیبل زدن است که با مقایسه ۲ دیاگرام مربوطه که در صفحات
…………………………………

 

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

 

 

 

 

 

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “کارآموزی شرکت زمزم (نوشابه سازی)”

کارآموزی شرکت زمزم (نوشابه سازی)

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 2246

قیمت : تومان8,000