فروشگاه

توضیحات

چهره پردازی و صحنه آرایی از دیدگاه هنر گرافیک در شاهنامه

( هفت خوان رستم )‌
اولین مسئله در این رساله ، به بررسی شخصیت رستم و جایگاه او در تفکر اساطیری ایرانی و بویژه نقش او در «شاهنامه » اختصاص دارد . در ضمن ، پیشینه خاندان سام و نریمان و

رستم دستان ( چنانچه حکیم فردوسی بر ما می نمایاند ) مطرح می گردد. از سوی دیگر ، از

دیدگاه مورفولوژی ( ریخت شناسی و سیما شناسی و .. ) و در آلات وادوات جنگی این

چهره پردازی و صحنه آرایی از دیدگاه هنر گرافیک در شاهنامه

پهلوان رستم و تنها یاورش رخش بحث به میان می آید .
نکته دیگر صفات نیکوی رستم است که به گونه ای خاص در وجود او جمع شده‌اند. همچون : زورمندی ، هنرمندی ، اعتقاد (توکل ) ، مدبّری ،‌ علاقه به رزم و بزم ، زبان آوری ،‌ وفاداری ، جوانمردی و پهلوانی عیان می گردد .

 

۱۳۴صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ منابع و پاورقی دارد

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید 

چهره پردازی و صحنه آرایی از دیدگاه هنر گرافیک در شاهنامه
چهره پردازی و صحنه آرایی از دیدگاه هنر گرافیک در شاهنامه

 

فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده ۴
پیشگفتار ۶
مقدمه ۸
فصل اول : رستم کیست ؟ ۱۱

چهره پردازی و صحنه آرایی از دیدگاه هنر گرافیک در شاهنامه

( دوران زندگی خانواده رستم )
فصل دوم : رستم چگونه مردی است ؟ ۲۶
( صورت وسیرت رستم هنیت و سلاح و اسب رستم )
فصل سوم: « هفت خوان » ۴۴
( جنگ های رستم موجودات اساطیری در هفت خوان )
فصل چهارم : بررسی چهره های مختلف هفت خوان از دیدگاه چهره پردازی ۵۴

چهره پردازی و صحنه آرایی از دیدگاه هنر گرافیک در شاهنامه

فصل پنجم : شناخت مکالمه و کلام در نمایش ۶۹
نیروهایی که در روند نمایش دخیل هستند
فصل ششم : بررسی فضا و صفحه های هفت خوان ۷۵
خوان اول ۷۶
خوان دوم ۷۹
خوان سوم ۸۴
خوان چهارم ۹۰
خوان پنجم ۹۴
خوان ششم ۱۰۲
خوان هفتم ۱۰۶
فصل هفتم : داستان مرگ جهان پهلوان رستم ۱۱۵
فصل هشتم : پیشنهاد و نتیجه گیری ۱۲۷
خلاصه کار عملی ۱۲۸
فهرست منابع

 

نکته دیگر اینکه در هفت خوان ، نماد تعالی رستم است ،‌

و رستم مظهر انسان کامل ایرانی است که با موجودات اساطیری همچون اژدها و دیوان ، برخوردها و چالش دارد .

چهره پردازی و صحنه آرایی از دیدگاه هنر گرافیک در شاهنامه

قسمت دوم این نوشتار به بررسی هفت خوان ، وجه نمایش آن از زاویه دید انسان امروزی بررسی شخصیتها و چهره ها در ادبیات … – ( چنانکه متعارف است ). پرداخته است . تصاویریکه به نوعی یک ؟ « تیپ » را به مامعرفی می کنند . همچون جادوگر ، کودن ، مست و ………

در پایان نگارنده به موضوع اصلی ( با پیش زمینه مطرح شده ) پرداخته است .
فضا سازی فردوسی در «‌خوان ها » نحوه نمایش صفحه ها و توصیف از آنها و بررسی شعراو از نگاه تصویری و گرافیکی ، چنانکه طرح موضوع از این نکته شروع می شود.

چهره پردازی و صحنه آرایی از دیدگاه هنر گرافیک در شاهنامه

نتیجه گیری : شاهنامه بطوریکه تاریخ نقاشی ایرانی نشان داده – تصویری ترین و خوش پرداخت ترین ، روایت ادبی است که در نحوه بیان فضا ، صفحه ها ، حالات چهره های انسانی و حتّی حیوانی ، رنگ ها و توصیف موجودات اساطیری جایگاه قابل توجه و مثال زدنی دارد . .

 

 

 

 

پیشگفتار
شاهنامه همیشه دغدغه ذهنی نگارنده بوده است . هم روایات فردوسی و هم پرداختهای تصویری نقاشان ایرانی طی این هزارسال ( تقریباً اکثر نقاشان نامی ایران زمین ) یکی از

برگهای زرین زندگیشان تصویر سازی شاهنامه فرودسی بوده است . و این ها عواملی بود تا مرا سوق دهد تا در این جهت به پژوهش بپردازم ، به تمامی موارد فوق اگر پروژه عملی

نگارنده یعنی تصویر سازی هفت خوان رستم – هم افزوده شود ،‌ شاید مهمترین دلیل تعلّق خاطر من به این تحقیق باشد .

برای پژوهش در این مورد تقریباً هر آنچه از آثار نقاشان ایرانی ، برای شاهنامه تصویر سازی

چهره پردازی و صحنه آرایی از دیدگاه هنر گرافیک در شاهنامه

شده بود ، مطالعه کردم ، گفتن اینکه همه این تصاویر را مطالعه کرده ام شاید به واقعیت

نزدیک نباشد . اما تقریباً هر آنچه به دستم رسید با دقت مطالعه و با شعر مورد نظر (

خوانهای هفت خوان ) مطابقت دادم . از دیگر منابع مورد استفاده ام سنگ غارهای شیراز ( زندان کریم خان زند ) ، کاشی قهوه خانه های قدیمی ، بررسی کاشی در ورزشگاه شهید

شیرودی منتقّش است و این کاشی ها از سردر دروازه ای در میدان ارگ آورده شده است ، بسیار بهره بردم .
بهره بردم . اما در بسیاری از موارد نیر با مشکلات متعددی برخورد کردم . ازجمله عدم

چهره پردازی و صحنه آرایی از دیدگاه هنر گرافیک در شاهنامه

موافقت بعضی از مراکز و موزه ها جهت بهره یابی از آثار موجود در این موزه ها.

لازم به تذکّر است که جهت آوری این مجموعه از متن شاهنامه به تصیحح ژول مول بهره

گرفتم و با بررسی و مطالعه شاهنامه (بخصوص هفت خوان ) در مواردی – که متأسفانه

منبع تحقیقی مناسبی نیافتم ، بر اساس استنباط شخصی پیش بردم . اما آنچه مسلم است در این رساله تدوین یافته کتاب شاهنامه و پیش از هرکس استاد بزرگوارم دکتر

جابرعناصری راهنمای من در این پژوهش بودند . اگر کوتاهی و قصوری بوده از جانب نگارنده

است واگر نکته مثبتی وجود داشته است مرهون لطف استاد بزگوارم دکتر جابر عناصری است ».

 

 

مقدمه
شاهنامه کتاب تاریخی ما ایرانیان است ، شاید در هیچ دوره تاریخی ایران به کتابی ،

بیش از شاهنامه به لحاظ مصّور سازی پرداخته نشده باشد و تقریباً بیش از هر کتاب دیگری مورد توجه پادشاهان به جز سلطان محمود غزنوی که قدر

حکیم را ندانست. و همچنین مغرضانی که با فرهنگ ایران میانه خوبی ندارد نقاشان به این دلیل که کتاب فرودسی بیش از هر کتاب

دیگری تصویری است . به این کتاب عنایت خاصّی داشتند. و این مهم هم در بیان فردوسی و هم روایات اساطیری آن نهفته است . از این رو شاهنامه هم مبدأ تصویر سازی ایرانی است و هم منبع پژوهش . اما هیچگاه نه جایگاه تصویری ( ونه تصویر سازی ) آن اعتنا نشده است

چهره پردازی و صحنه آرایی از دیدگاه هنر گرافیک در شاهنامه

. از این رونگارنده صمم گردید که بامختصر معلومات خود پژوهشی هر چند محدود در این مورد انجام دهد . اگر چه این پژوهش محدود به هفت خوان رستم است ومنابع تصویر سازی این

فصل شاهنامه زیاد ، امّا در رشته های دیگر هنری تقریباً به آن پرداخته نشده است . منظورم از رشته های دیگر هنری ، سینما و نمایش است چرا که

علیرغم نگاه اساطیری موجود در این فصل به نوعی می توان نگاه عارفانه فردوسی را هم به آن افزود ، آن نگاه هم شاید در تحول رستم پس از گذراندن هر مرحله از هفت خوان است و این نکته می‌توانست و می

تواند – منبعی برای راویان داستانهای شاهنامه باشد . شاهنامه علی رغم نگاه اسطوره ای خود کاملاً ملموس است و تنها نکته آن بیان تصویری فردوسی است . خواننده شعر

چهره پردازی و صحنه آرایی از دیدگاه هنر گرافیک در شاهنامه

فردوسی با شخصیتهای آن کاملاً احساس قرابت می کند، حالات شخصتها ، تغییر فرم چهره ها ( آنچه که میان نمایشنامه نویسان مرسوم است یعنی میمیک صورت ) فضای بزم یا رزم ،

معاشقه یا مجادله و حتی چهره رخش در شعر فردوسی برای خواننده کاملاً تصویر شده است . از این رو مهمترین منبع برای نگارنده همان کتاب وزین فردوسی بوده است .

به همین دلیل در بعضی موارد که منبع پژوهشی معتبری نیافتم براساس استنباط شخصی و با راهنمایی هایی بی دریغ استاد عناصری به تحلیل فصل های هفت گانه هفت خوان

رستم پرداختم . رستم نماد انسان ایرانی است . پهلوانی است که در آزمون های مختلف دچار تحول روحی نیز می شود او درخوان اول « خواب »‌ است و به لطف پروردگار و همّت

رخش به سلامت جان به در می برد . او چون هر انسان دیگر دچار فراز و نشیبهایی می

شود گاه حتی نافرمانی می کند. گاه نسبت به وعده‌هایش فراموشکار می شود و صد البتّه چون اسطوره است و با موجودات اساطیری به مبارزه بر می خیزد . کمتر نکات منفی

چهره پردازی و صحنه آرایی از دیدگاه هنر گرافیک در شاهنامه

شخّصیت اش برخواننده مشخص می گردد و این آنچیزی است که خواننده می خواهد و فردوسی به آن جداً واقف بوده است. اسطوره های ایرانی در بسیاری از موارد برخاسته

اسطوره های ایرانی در بسیاری موارد برخاسته از شاهنمامه فرودسی است . و در هیچ

کتاب دیگری اندیشه انسان چنین به مرزهای فرا واقعی و عالم خیال ایرانی وارد نشده است . همه آنچه پهلوان ایرانی را می آزماید و حتی دشمن اوست در بالاترین وخطرناکترین شکل

چهره پردازی و صحنه آرایی از دیدگاه هنر گرافیک در شاهنامه

ممکن در این کتاب وزین جمع شده است. توران و تورانیان همواره نمادی از دشمن و متجاوز

برای این مرز وبوم بوده اند و فردوسی در واقع آنچه را که در ناخود آگاه ذهنی خواننده ایرانی وجود داشته، عیان کرده است . از این رونشانه فرهنگ ایرانی است هم برای جماعت ایرانی و هم غیر ایرانی و شاید علّت آنکه پادشاهان ایرانی سالها برای مصور سازی یک نسخه از

شاهنامه منتظر می ماندند و پس از مدتی آنرا پیشکش ممالک دیگر می کرده اند ، این بوده که آنرا عامل و نماد قدرت و فرهنگ ایرانی می دانسته اند که برای دیگران هم ملموس بوده است .

 

 

 

 

رستم کیست ؟
دوران زندگی و خانواده رستم

 

 

رستم ، جهان پهلوان ، تهمتن پیلتن ، که پهلوان اول شاهنامه است . تاریخ سیستان از قول فردوسی می گوید « .. خدای تعالی خویشتن را هیچ بنده چون رستم دیگر نیافرید‌…. وی

چهره پردازی و صحنه آرایی از دیدگاه هنر گرافیک در شاهنامه

معتقد است که در حماسه ملی ایرانی نظیری برای او یافته نشده است . هر حماسه‌ای قهرمانی دارد همه آرمانها و آرزوهای یک قوم دروجود او مجسّم می شود چون آشیل در ایلیاد همرورا………………………………….

 

 

 

…………..

 

چهره خشن ( بازیگر زن- مرد )
(رستم درخوان اوّل ازکار رخش به خشم می آید)
رنگ زمینه چهره از گروه رنگ نارنجی درخشان انتخاب گردد. با اسفنج نمناک رنگ زمینه

را به تمام چهره ، گردن و گوش های بازیگر بزنید . بامداد یا رنگ قهوه ای از گروه رنگ زمینه عضلات شقیقه را به طور عمودی سایه بزنید . چنانچه چهره بازیگر به شکل یکی از فرم های ( مربع ،‌گرد ذوزنقه ۲ ) باشد ، بنی را کشیده کنید. دو طرف چهره زیر قوس جانبی استخوان

چهره پردازی و صحنه آرایی از دیدگاه هنر گرافیک در شاهنامه

های گونه ها دو خط کوتاه با شیب تا زیر استخوان‌های گونه بکشید این خطوط را بدو قسمت

کرده ، قسمتی را رو به پائین ، عضلات ماضعه سایه بزنید و قسمت دیگر را روی عضلات اینابی پائین تر از خطوط مدور چشم محو کنید . خطوط لب را با فاصله از گوشه های لب بطور

زاویه دار کشیده به طرف فک محو کنید . زیر لب تحتانی را با مداد قهوه ای سایه بزنید . عضلات مربع چانه را در زیر گوشه های لب با خطی مشخص نمائید . دو خط از گوشه های

لب به بطور زاویه دار گوشه های لب با خطی مشخص نمائید . دو خط از گوشه های لب به طرف پائین بکشید ، با خطوط عضلات مربع چانه در آمیزید . در بخش ۲ و ۳ چشم با مداد

چهره پردازی و صحنه آرایی از دیدگاه هنر گرافیک در شاهنامه

دودی زیر ابروان را با مداد سیاه چهارگوش و قوس آنرا به مشکل هشت در آورید .

بخش ۱ چشم را با قلم مو رنگ صورتی کم رنگ بزنید . زیر پلک پائین چشم را به قلم مو رنگ قرمز بزنید و روبه پائین محو کنید. چشم را با چرب یا خط چشم خشک سیاه به شکل چشم ( ببر ) گرد رسم کنید . در دو طرف بینی ، روی عضلات هرمی بخش ۲ چشم را با رنگ

زرشکی کم رنگ سایه بزنید . خطوط پیشانی را موازی با خطوط ابروان رسم نمائید . بین

ابروان را دو خط کوتاه عمودی کشیده . با قلم موکمی بطرف بالا محور کنید . خطوط مدور چشم را زاویه دارو خطوط گوشه های لب تحتانی را به صورت

افتاده در آورید ، از رنگ صورتی کدر برای لب ها استفاده کنید . زیر گونه ها کمی رنگ گونه صورتی زده به طرف بالا و پائین چهره پخش نمائید .
حجم های چهره ، کنار……………………………

چهره پردازی و صحنه آرایی از دیدگاه هنر گرافیک در شاهنامه

شخصیت جادوگر ( جادوگر درخوان چهارم )‌
رنگ زمینه چهره جادوگر را می توان از گروه رنگ زرد، آبی ، سبز و بنفش انتخاب کرد . ( رنگ زمینه بستگی به رنگ لباس دارد ) رنگ سایه نیز از گروه رنگ

زمینه انتخاب شده بکار می رود. رنگ زمینه زرد را به تمام چهره بازیگر بزنید با سایه ای سبز تیره یا زیتونی بینی قوز دار با نوکی دراز کار کنید . ( از بینی آماده نیز می توانید استفاده کنید ) .

ابروان را به شکل هشت پائین افتاده کار کنید .
بخش های ۱ و ۲ و ۴ چشم را با رنگ زرشکی سایه بزنید . چشم ها را افتاده کار کنید. خطوط مدور چشم را تقریباً بیضی رسم کنید . خطی به شکل هفت ، از روی استخوان های جانبی……………………….

 

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

 

 

 

 

 

 

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “چهره پردازی و صحنه آرایی از دیدگاه هنر گرافیک در شاهنامه ( هفت خوان رستم )‌”

چهره پردازی و صحنه آرایی از دیدگاه هنر گرافیک در شاهنامه ( هفت خوان رستم )‌

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 2342
چهره پردازی و صحنه آرايی از ديدگاه هنر گرافيک در شاهنامه

قیمت : تومان9,800