فروشگاه

توضیحات

کاربردهای گرافیک در تولید و پخش اخبار تلویزیون

در این پژوهش در ابتدا تعاریفی از خبر و واژه‌های مرتبط با آن را ارائه می نماییم و سپس وارد مقوله گرافیک شده و آنرا در چند پلان معرفی می کنیم: گرافیک به عنوان یکی از هنرهای

کاربردهای گرافیک در تولید و پخش اخبار تلویزیون

تجسمی، گرافیک در تلویزیون و گرافیک در تولید و پخش خبر تلویزیون. در انتهای این تحقیق پیشنهادهایی هم ارائه شده تا بتوان بر اساس آنها مشکلات موجود در گرافیک خبر را مرتفع ساخت.

مجموعه‌ای که در پیش رو دارید، پایان‌‌نامه‌ای برای اخذ درجه کارشناسی ارتباطات با گرایش خبر رادیو و تلویزیون است. عنوان این پایان‌نامه «کاربردهای گرافیک در تولید و پخش خبر

تلویزیون» می‌باشد. هر چند این تحقیق خالی از اشکال و ایراد نیست اما امیداوارم گامی در جهت آشنایی بیشتر بحث گرافیک و خبر برای تمامی عزیزانی که در بخش خبر کار می‌کنند باشد.

 

۱۴۰صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ منابع  دارد

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید 

کاربردهای گرافیک در تولید و پخش اخبار تلویزیون
کاربردهای گرافیک در تولید و پخش اخبار تلویزیون

 

فهرست
عنوان صفحه
۱ مقدمه
۲- فصل اول: خبر در تلویزیون
ماهیت خبر
تعریف خبر
عناصر خبر در تلویزیون
سبکهای خبر نویسی
سوگیریهای خبری
موضوع‌های خبری در تلویزیون
ویژگی‌های خبر تلویزیون
۳- فصل دوم: گرافیک
هنرهای تجسمی
تعریف گرافیک
تفاوت گرافیک و نقاشی
الفبای تصویری (خط،‌ نقطه، سطح، حجم، بافت)
رنگ
نظریات رنگ
نظریه تشنگی رنگها
نظریه نسبی گرایی رنگها
نظریه تعامل رنگ و فرم
ترکیب بندی
هارمونی

۴- فصل سوم: گرافیک تلویزیونی

تعریف
تاریخچه
تیتراژ
کپشن
دکور
آرم استیشن
گرافیک کلیپ
تفاوت تیتراژ، کلیپ و تیزر
نشانه و نامواره
۵- فصل چهارم: گرافیک در تولید خبر تلویزیونی
گرافیک خبری چیست؟
اهداف و کارکرد
کپشن‌های ثابت
کپشن‌های متحرک
تیتر و سوتیتر
شناخت حروف
شیوه نمایش خلاصه خبر
آرم استیشن

کاربردهای گرافیک در تولید و پخش اخبار تلویزیون

استودیو مجازی
اینفوگرافیک و کاربردهای خبری
۶- فصل پنجم: گرافیک در پخش خبر تلویزیونی
اهداف و کارکردها
ویژگیهای گرافیک در پخش خبر
هویت بصری
نشانه و نامواره
آرم استیشن
سرفصل‌های خبری
اینفوگرافیک
کپشن‌های ثابت و متحرک
پیج لی آوت (PageLayout)
صفحه آرایی
زیرنویس در پخش خبر
دکور در پخش خبر
طراحی دوباره (Redesign)
۷- نتایج و پیشنهادها
۸- واژه نامه اصطلاحات گرافیکی در خبر

 

ماهیت خبر

رسانه‌ها در عملکرد روزانه خود صحنه مناظره بینش‌ها و میدان منازعه کلمات و معانی هستند، برخلاف آنچه ظاهراً به نظر می‌رسد، رسانه‌ها در نقش خبری خود آینه‌ی انعکاس رویدادها و واقعیات دنیای اجتماعی و سیاسی نیستند، بلکه برعکس آفرینده واقعیتهای

اجتماعی و سیاسی هستند و به تصورات ما از دنیای اطرافمان هستی می‌بخشند این فرض و پیشنهاد در آغاز عجیب می نماید و ممکن است ما را در شناخت محیط اطراف خود دچار

تردید کند. لیکن با اندکی اندیشه می‌توان پی‌برد که خبر خود واقعیت و خود عینت جهان اطراف ما نیست، بلکه تنها حکایت و روایتی از این واقعیت است.
اینکه آیا واقعیتی خارج از محدوده کلام وجود دارد یا نه، مورد بحث نیست، بلکه این شناخت

کاربردهای گرافیک در تولید و پخش اخبار تلویزیون

اساسی که خبر ساخته و پرداخته ذهن بشر است و این ذهن تنیده در عقاید، آداب و رسوم و هنجارهای فرهنگی است،‌ کلید گشایش راز خبر است. خبر به ما می‌گوید که به چه چیز خبر فکر کنیم و چگونه به آن بیندیشیم.

علاوه بر این، خبر محصول کار سازمان یافته‌ای است که سلسله مراتب، ارزشها و هنجارهای تولیدی خود را دارد. خبر از دنیای واقعی برمی‌خیزد، بر اساس ارزشها و هنجارهای فرهنگی

کاربردهای گرافیک در تولید و پخش اخبار تلویزیون

و سازمان خبری واقعیت را دگرگون می‌کند و به صورت روایت و داستان به دنیای واقعی باز می‌گردد.
در این فراگرد (مشاهد، بغیر، روایت و اشاعه) خبر به ارزشها

و هنجارهایی که از آنها برخاسته است، حکم طبیعی و عینی می‌بخشد و در گسترها خود

آنها را باز تولید کند. به رغم ادعای روشنگری، خبر از آنجا که باید

ساده باشد و در سطح تصورات و ذهنیات مخاطبانش قرار گیرد، از‌ آنجا که باید به زبان

آنان سخن می‌گوید از دیدگاه ایشان دارای معنی باشد، نمی‌تواند فراتر از سطح عمومی مخاطبانش حرکت کند . در نتیجه خبر به صورت تأیید کننده …………………………………

کاربردهای گرافیک در تولید و پخش اخبار تلویزیون

فصل اول :

خبر در تلویزیون
تعریف خبر
ارائه تعریفی جامع و مانع بدون تکیه بر تعاریف پیشین و مراحل تهیه

و تنظیم خبر، شکل‌ اصلی محققان، روزنامه‌نگاران و استادان دانشگاهها بوده است. مهمترین اشکالهایی را که می‌توان رای تعاریف خبر بیان کرد، بدین ترتیب است.
۱- بیشتر تعاریف خبر توصیفی هستند و تنها به وصف یک یا دو خبر اکتفا می‌کنند، مانند:

«خبر گزارش از واقعیت‌هاست اما هر واقعیتی را نمیتوان خبر نامید»

در این توصیف ابعاد تازگی، مجاورت، شگفتی و … معقول مانده است.
۲- بعضی تعاریف خبر تمثیلی است مانند : (اگر فردی سگی را گاز بگیرد خبر است)، اما بر عکس، اگرسگی فردی را گاز بگیرد، خبر نیست) این خبر گر چه بعد شگفتی را در خبر

روشن می‌کند اما در برابر مثالی دیگر چون خبر «کشتن یک شیر توسط الاغی در باغ وحش تهران)

حتی در جنبه‌ تمثیلی‌اش، کاستی‌های فراوان دارد.
۳- بعضی تعاریف خبر به صورت تک بعدی به خبر می‌پردازد، پس از خود جریان غافل مانده اند،

پس برای رهایی از این گونه تعاریف محدود و شکننده لازم است به چشم اندازی کلی‌تر از خبر پرداخت.
۴- کاستی مهم دیگر تعاریف خبر، آن است که هر یک از آنها تنها برای یک یا دو نوع از خبرها

کاربردهای گرافیک در تولید و پخش اخبار تلویزیون

کاربرد دارند. در حالیکه در خبرنویسی دانشجویان با ابعادی از خبر آشنا می‌شوند که لازم است در تعریف خبر بیان شوند.

لذا با این پیش زمینه به تعاریف متعددی که توسط صاحب نظران درباره خبر انجام شده است،‌ می‌پردازیم:

کاربردهای گرافیک در تولید و پخش اخبار تلویزیون

تعریف خبر از دیدگاه صاحب نظران علوم ارتباطات:
– خبر، آگاهی. اطلاع، آگهی، وقوف. خبر کلمه‌ی مفردی است

که به مبتدا نسبت داده می‌شود تا با آن کلامی ساخته شود که چون این کلام به مخاطب القا شد، او از حالت منتظره‌ای که دارد، در می‌آید و به اصطلاح………………………..

 

 

تفاوت گرافیک و نقاشی
گرافیک معاصر دنیا باسابقه صد ساله‌اش در ابتدا، مرزهای محسوسی با نقاشی نداشت.

درواقع نخستین آثار گرافیک برخاسته ازآثارنقاشان سبکهای فوتوریست، اکسپرسیونیست،

فووسیت و … بود. در گذر زمان تفاوتهای این دو هنر شکل و شمایل جهانی به خود گرفت و امروزه تشخیص این وجوه افتراق چندان مشکل نیست. عمده‌این تفاوتها عبارتند از:
الف- نقاشی همیشه هنر است ولی گرافیک گاهی هنر است و گاهی رسانه.

کاربردهای گرافیک در تولید و پخش اخبار تلویزیون

هر اثر نقاشی در هر ژانر و سبکی که آفرینده شده باشد یک اثر هنری است که با در نظر گرفتن خلاقیته…………………

 

الفبای تصویری:
زبان تصویری هم مثل زبان نوشتاری از الفبای خاص تشکیل می‌شود. همانگونه که در زبان نوشتاری، حروف، کلمات و گرامر داریم در تصویر هم با موارد زیر به عنوان الفبا روبه رو هستیم.
۱ نقطه: کوچکترین سطح است که فاقد طول ، عرض و ارتفاع است. در هنر تجسمی وقتی از نقطه نام برده می‌شود،‌ منظور چیزی است که دارای رنگ، تیرگی یا روشنی، اندازه و

گاهی جرم باشد و در عین حال ملموس و قابل دیدن است.

از این نظر در ظاهر تشابهی میان این مفهوم از نقطه با آنچه که در ریاضیات به نقطه گفته می‌شود، وجود ندارد، زیرا در

ریاضیات نقطه موضوعی ذهنی است که در فضا یا بر صفحه متصور است، بدون اینکه قابل دیدن و لمس شدن باشد. اما این مفهوم ذهنی وقتی بخواهند نشان داده شود با استفاده از

کاربردهای گرافیک در تولید و پخش اخبار تلویزیون

یک ابزار اثرگذار مشخص می‌شود که در این صورت تبدیل به یک نقطه

بصری خواهد شد. مثل نشان دادن مرکز یک دایره، یا محل تقاطع دو پاره خط. نقطه‌ی تجسمی ممکن است به وسیله یک ابزار اثر گذار به وجود آید مثل اثر یک مداد یا قلم مو یا فشار و ضربه‌ی چیزی سخت به روی یک سطح یا مثل یک لکه روشن بر سطح تیره و بالعکس.
نقطه انواع مخلتف همچون گرد، سه گوش، چهار گوش، چند ضلعی و … دارد. نکته دیگر درباره نقطه نسبی بودن آن است. بدین معنا که یک دایره کوچک در یک کادر بزرگ نقطه محسوب می‌شود ولی همان دایره وقتی در یک کادر متناسب با خودش قرار گیرد به «سطح» تبدیل می‌شود.

کاربردهای گرافیک در تولید و پخش اخبار تلویزیون

۲ خط: اگر نقطه در یکی از جهات (طول، عرض و یا ارتفاع) حرکت کند خط را تشکیل می دهد.

در زندگی روزمره و در طبیعت خط حضور چشمگیری دارد. به تعبیر دیگر ما به طور روزمره با خط و جلوه‌های گوناگون آن زندگی می‌کنیم. در این زمینه می‌توان مثال‌های متقاوتی ذکر

کاربردهای گرافیک در تولید و پخش اخبار تلویزیون

کرد؛ نقوش خطی روی لباس‌ها و روی فرش زیر پایمان، ردیف صندلی‌ها در سالن امتحانات، خطوط آجرهای چیده شده و در امتداد هم دیواره‌ها و …. تنوع مثال‌ها و نمونه‌ها به خودی خود نشان می دهد که منظور از خط تجسمی، معنایی نسبی از خط است و آن نشان……………………………..

نکات کلی تیتراژ تلویزیونی
با توجه به ویژگی‌های فنی، زیبایی شناسی و مخاطب شناسی تلویزیون و با در نظر داشتن مباحث تیتراژ که پیش‌تر آمد به بررسی نکات کلی و اساسی تیتراژی که مناسب پخش از

آنتن شبکه باشد می‌پردازیم. باید در نظر داشت که وقتی صحبت از تیتراژ تلویزیونی می‌شود به دو مقوله‌ تیتراژ برنامه‌های نمایشی تک قسمتی و تیتراژ سریالهای تلویزیونی خواهیم پرداخت:
– تیتراژهای متناسب با نوع و فرمت برنامه،‌ تیتراژهای موفقی خواهند بود و اگر عنصر خلاقیت و نوآوری را هم داشته باشند مؤثرتر خواهند شد.

کاربردهای گرافیک در تولید و پخش اخبار تلویزیون

– در تیتراژ تلویزیونی عناوین و عوامل بصری مهم در کناره‌های کادر قرار نمی گیرد تا در حین پخش‌دچار خوردگی نشوند.
– در انتخاب نوع فونت باید دقت کرد که به راحتی و به سرعت

خوانده شود تا بیننده تلویزیون دچار خستگی نشود.
– ارتفاع حروف نبایستی کمتر از یک دهم ارتفاع تمام کادر باشد در غیر این صورت عناوین دچار خوردگی شده در گیرنده‌های مخاطب به صورت رنجه و مبهم ظاهر می‌شود.
– فونتهای فشرده و ضخیم در اندازه‌ کوچک، پس از پخش شاکله اصلی خود را از دست می دهند.
– فونتهتای باریک و زیبا مثل سکان، ترافیک، ایران و میترا در

تیتراژهای تلویزیونی در اندازه‌ کوچک و بزرگ از زیبایی مناسب برخوردار هستند.
– آوردن عناوین روی زمینه‌ای از تصاویر شلوغ و درهم فشرده، خستگی آور است (مثل صحنه های خیابان، کارخانه‌، صفحه روزنامه و . . . )

– حک شدن عناوینی روی زمینه‌های رنگارنگ، خوانایی عناوین را مشکل ساز مـی‌کند…………………..

 

کاربردهای گرافیک در تولید و پخش اخبار تلویزیون

طبقه‌بندی کپشن‌ها بر اساس موقعیت زمانی و مکانی
کپشن‌ها به لحاظ موقعیت زمانی و مکانی پخش آن به سه دسته طبقه‌بندی می‌شوند. یک کپشن ممکن است به صورت ثابت در پشت مجری کروماکی شود که اصطلاحاً به این نوع کپشن ………………….

 

تفاوت‌های تیتراژ کلیپ و تیزر
تیتراژ در ابتدای برنامه‌های نمایشی یا در ابتدای فیلم‌های سینمایی و برنامه های تلویزیونی می آید یعنی اگر برنامه غیرنمایشی بود دیگر لفظ تیتراژ را بکار نمی بریم بلکه ممکن است آرم استیشن یا آرم متحرک یا هر واژه دیگری به آن گفته شود.
کلیپ هم همراهی مفهومی تصاویر با صدا می باشد که صدا بیس و پایه کار است و بر اساس ……………………

 

طراحی Arm Station خبر
Arm Station یک کلیپ (با کلام یا بدون کلام) کوتاه گرافیکی است که با فضاسازی تصویری و موسیقیایی فرصت آماده شدن تماشاگران و مخاطبان خبر را فراهم می سازد. در ابتدای

کاربردهای گرافیک در تولید و پخش اخبار تلویزیون

پخش خبر نیازمندیم به تماشاگران شروع خبر را اطلاع دهیم و این اطلاع رسانی وظیفه Arm Station است در یک جمع بندی مناسب اهداف Arm Station را می توانیم بیان کنیم.
الف – اعلام شروع پخش خبر: Arm Station خط تمایزی است که آغاز برنامه جدید را اعلام می کند در واقع یک پاساژ تصویری بین برنامه های گوناگون است. همین کلیپ کوتاه به عنوان…………………….

 

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

 

 

 

 

 

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “کاربردهای گرافیک در تولید و پخش اخبار تلویزیون”

کاربردهای گرافیک در تولید و پخش اخبار تلویزیون

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 2343

كاربردهای گرافيک در توليد و پخش اخبار تلويزيون

قیمت : تومان99,000