مشاهده / بستن موضوعات

رساله معماری خانه جوان

دسته بندی: معماری
4302 بازدید

پس از انتخاب موضوع انجام مطالعات صورت پذيرفت كه در ٢ بخش مي‌باشد.
مطالعات كتابخانه‌اي و ميداني، در مطالعات كتابخانه‌اي شناخت جوان مدنظر قرار گرفت در اين مبحث به شناخت خصايص فردي جوان و نيازهاي آن توجه شده است.
در بخش مطالعات ميداني براي رسيدن به يك ديدگاه كلي از خانه جوان يك نظرسنجي در بين جوانان در ٤ حالت بيان شد: ١) نوع فضا ٢) نوع فعاليت،
٣) برداشت و ٤) هدف خانه جوان مدنظر قرار گرفت تا حس فضاي مورد نظر براي مجموعه به صورت زنده و پويا و همچنين بسيار قابل لمس باشد: پس از انجام مطالعات و گفتگو با جوانان مختلف و اساتيد و كارشناسان در اين مورد به يك نتيجه كلي از لحاظ وجود يك خلأ محيطي براي جوان برخورد كرديم، كه اين خلاء وجود نداشتن فضاي به عنوان فضايي براي رشد در زمينه مختلف مي‌باشد. به طور كلي در جامعه محيط‌ها براي استفاده و رفع نيازهاي يك جوان وجود دارد اما نبود فضايي كه بتواند در آن جوان به حدي از رشد و آگاهي براي يك انتخاب درست برسد وجود ندارد و يا به صورت فرعي و غيراصلي در كنار فضاهاي ديگر وجود دارد كه نمي‌تواند تأثير خاصي برروي جوان بگذارد.
لذا توجه به ايجاد چنين محيطي مدنظر قرار گرفت. ايجاد فضايي كه در آن جوان با برخورد، با افراد مختلف و تجربه‌هاي گوناگون به يك رشد فكري و عقلي در حد مطلوب برسد. نتيجه اين مرحله بدين معنا مي‌باشد كه پس از برخورد با اين فضاها و گزينه‌هاي مختلف موجود ديگر ميزان خطا براي جوان در تجربه‌هاي قابل لمس در جامعه به حداقل برسد. لذا هدف كلي براي اين مجموعه ايجاد رشد و آگاهي در جوان مي‌باشد.

 

 

207صفحه فایل ورد (Word) فونت 14 منابع دارد +تحلیل سایت قیمت 17000 تومان 

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 

 

فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه: 1
بخش اول: مطالعات اوليه 4
فصل اول: بررسي نمونه‌ها 5
بخش دوم: مباني نظري 19
فصل اول: جواني و اهميت آن 20
فصل دوم: خصايص فردي جوان 50
فصل سوم: خواسته‌ها و نيازهاي جوانان 100
بخش سوم: شناخت بستر طرح 160
فصل اول: استان تهران 161
فصل دوم: تجزيه و تحليل سايت 164
بخش چهارم: طراحي 174
فصل اول: رويكرد و هدف‌شناسي 175
فصل دوم: كانسپت 184
فصل سوم: برنامه فيزيكي 188
فصل چهارم: ملاحظات پيرامون طرح 192
منابع و مأخذ: 194

 

 

 

بخش اول:
مطالعات اوليه

فصل اول: بررسي نمونه‌ها
(سانگات، كارگاه استوديوي) معمار
احمدآباد، هند ١٩٨١-١٩٧٩
اين مجموعه به منظور تشويق و ترغيب فعاليت‌هاي مختلف در زمينه هنرهاي ظريفه (زيبا) و تكنولوژيك مرتبط با معماري و طراحي بنا شده است. فضاهاي مورد نياز عبارت بودند از كلاس‌هاي درس، سمينارها و يك دفتر معماري حرفه‌اي و دفتري براي بنياد. براي خلق ساختاري همگون با مفهوم ديناميك (پويايي داشته باشند).
درست مانند مورد مؤسسه گسترش مديريت ماهاراشتا، هدف ما اين بود كه بعد جديدي به فضاهاي سنتي بيافزاييم و از راه پيش كشيدن تفاوت‌ها و مقايسه‌ها، تجربياتي نامنتظر و گنگ ايجاد كنيم. كل ساختمان داراي سه نظام ساختاري متفاوت است كه از نزديك و درون به هم مرتبط مي‌شود. يكي از اين نظام‌ها شامل ديوارهاي باربر آجري است كه سقف گنبدردار را بر دوش دارد. دومي، با ديوارهاي حائل و ساختاري از ستون‌هاي آجري با شكل نامنظم، سقفي تخت و مستقيم را نگاه مي‌دارد و سومي با به كارگيري تركيبي از ديوارهاي باربر و ستون و تيغ وظيفه حمل بارهاي سنگينتر را ايفا مي‌كند. هر كدام از اين سه سيستم به طور انتخابي براي خلق فضاهاي توصيف شده در بالا به كار رفته‌اند. به طريقي مشابه، سه راه متفاوت براي نورگيري فضاي داخل به كار گرفته شد. يكي از طريق پنجره‌هاي معمولي تعبيه شده در ديوارها، ديگري از طريق نورگير و سومي از طريق نفوذ مستقيم نور از سقف تخت از راه آجرهاي شيشه‌اي. تمامي اين روش‌هاي بياني هنوز در حد معماري باقي‌مانده بود و تفاوت ناچيزي با روش‌هاي فيزيكي داشت. فاقد توانايي تأثير بر روان آدمي بود. براي خلق تجربه‌اي هويستيك (كاملاً مطلق، مكيت‌گرا، خالص). گام بعدي توليد شگفتي‌هايي با آهنگ (ريتم) مشخص بود. سازه‌هاي دراز و دوتايي (دوبل) و فضاهاي غيرمنتظره و پيش‌بيني نشده موجب تشديد و تقويت تجربه و حس شگفتي و حيرت مي‌گردند. اگر ساختماني طويل به قسمت‌هاي زيادي تقسيم گردد آنگاه به شكل اجزاء در نظر مي‌آيد مواجهه مستقيم با آن جاي خود را به حسي از تغيير شكل تدريجي مي‌بازد كه مسير ذهن را تغيير مي‌دهد.

در نهايت، براي قرار دادن فرد در مركز توجه و تمركز، تصميم گرفته شد تا مقياس كلي شكل ساخته شده كم اهميت جلوه داده شود. اين منظور از طريق شيوه‌هايي حاصل شده كه در متن معاطر تقريباً غيرمتعارف است اما در معماري معابد سنتي به طور گسترده‌اي مورد استفاده بوده. اين شيوه مربوط به شكل ساخت متعارف است اما در معماري معابد سنتي به طور گسترده‌اي مورد استفاده بوده. اين شيوه مربوط به شكل ساخت پايه بناست. با تأكيد و جلوه دادن پايه بنا به راه‌هاي مختلف، شخص به هنگام نزديك شدن به آن متوجه مي‌شود كه از اهميت جسم و حجم بيروني و خارجي ساختمان كاسته شده است. اين شيوه به تدريج تبديل به شكل‌گيري پله‌هايي براي جمع شدن و گردهم آمدن مي‌شود و نهايتاً منجر به تشكيل رشته‌اي سكو در تراس مي‌گردد جايي كه ورودي با سطح بالاتر قرار گرفته...................................

 

ساختمان غربي گالري ملي هنر
واشنگتن.دي.سي (جان راسل پاپ)
«كلكسيون آثار هنري آمريكا» تقريباً جديد است، اما قرارگيري اين مجموعه، درون يك بناي يادگار مرمرين، تركيبي ايجاد كرده كه به راحتي با قصرهاي بزرگ و باشكوه هنري اروپايي رقابت مي‌كند. در سال ١٩٤١ اندرو دابليو. ملون اين موزه ١٥ ميليون دلاري را به همراه كلكسيون هنري و استثنائي خود به جامعه آمريكا هديه كرد؛ موزه‌اي به يادماندني كه طراحي باوقار آن بيانگر اعتقاد ملون و معمار برگزيده‌اش، «جان راسل‌پاپ»، به افكار دموكراتيك از طريق معماري كلاسيك است.
پاپ، در مدرسه هنرهاي زيباي فرانسه (مدرسه بوزار) تعليم ديده بود و در حالي كه به نظر مي‌رسيد، از ظهور معماري مدرن در آمريكا غافل مانده، توانست ساختماني مدرن در قالب طرحي كلاسيك بنا كند و اينجاست كه «كلاسيسيسم پاپ» در يك مقياس تاريخي و ماندگار به ضروريات كاملاً منسجم محدود مي‌شود.
اين بناي شكل بسيار بزرگ و كشيده، كه در ميان باغ‌هاي سرسبز قرار گرفته، داراي تالاري مدور و گنبددار و ورودي ستون‌بندي شده‌اي در قسمت مركزي است كه تالاري بزرگ در دو طرف اين ورودي گسترش يافته است. بناي ٤٧٠٢٥ مترمربعي گالري ملي هنر، پوشيده از ٨٣٧٠ مترمكعب مرمر فانتازيارز ايالت تنسي، يكي از بزرگترين ساختمان‌هاي مرمرين دنياست. تالار مدور مركزي بر روي ٢٤ ستون از جنس مرمر شاهنشاهي ايتاليايي، به رنگ سبز تيره برپا شده و اولين مكاني است كه بازديدكنندگان را پس از ورود از طريق درهاي برنزي واقع در پياده‌رو، در خود جاي مي‌دهد؛ مكاني با ٣٠ متر عرض و ٩/٣٠ متر طول با ديوارها و سرستون‌هايي از جنس سنگ‌هاي آهكي راك‌وود ايالت آلاباما و كف‌فرشي از جنس مرمر ورمونت. سپس بازديدكنندگان وارد گالري‌هايي مي‌شوند كه كارهاي هنري بسيار برجسته‌اي...........................

 


بخش دوم:
مباني نظري

فصل اول: جواني و اهميت آن
فصلي با عنوان مرحله جواني و در آن پس از ذكر مقدمه‌اي از مراحل زندگي سخن مي‌گوييم و وارد دوران جواني مي‌شويم در اين فصل يادآور خواهيم شد كه در جوامع گوناگون بشري، سنين جواني بر حسب مورد متغير است. آنگاه ديد و نظر اسلام را در اين عرصه بيان مي‌داريم و به وصف آن مي‌پردازيم.
فصلي ديگر درباره خصايص عمده جواني است تعبيراتي كه از اين مرحله مرتبط با گذشتگان است، مطرح و ويژگي‌هاي وجودي جوان را در اسلام تشريح مي‌كنيم. در عين حال از گذران زندگي و از مشكل جوان در اين عرصه، نكاتي را متذكر مي‌شويم.
در فصل سوم از اهميت جواني بحث و آن را در جنبه شخصي، سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي مطرح مي‌كنيم و ضرورت عنايت به اين نسل و پذيرش و برنامه‌ريزي براي آنان را مورد تأكيد قرار مي‌دهيم.
در فصل آخر درباره نگرش و موضع اسلام درباره نسل جوان از ديد قرآن مطالبي مطرح مي‌كنيم و تحسين از جوانان.
پست‌ها و مأموريت‌هاي اعطايي پيامبر به اين نسل و حمايت‌هاي آن وجود شريف را از اين گروه يادآور مي‌شويم.
گفتار اول: مرحله جواني
مقدمه
انسان موجودي بس پيچيده و استثنايي و از شگفتي‌هاي آفرينش خداوند و از برگزيده‌هاي خلقت به شمار مي‌رود. در واقع انسان موجودي جسمي ـ رواني، علوي ـ سفلي، ملكي و ملكوتي است. از سويي وابسته و پيوسته به خاك است و پاي بر زمين دارد و از سوي ديگر وابسته به عالم ملكوت است و سر بر آسمان مي‌سايد.
صفات و خصايصي در اوست كه نشأت گرفته از فطرت و روح منسوب به خداوند در اوست او موجودي است كمال‌گرا، خودآگاه حقيقت دوست، زيباجوي، داراي خلاقيت و آفرينندگي، برگزيدگي و صدرنشيني،............................

 

فصل دوم: تجزيه و تحليل سايت
گفتار اول: علل انتخاب بستر موضوع
بستر انتخابي جهت موضوع مورد نظر زميني واقع در شهرك غرب مي‌باشد. زمين انتخابي به علت قرارگيري در منطقه خوش آب وهواي غرب و نيز قرار داشتن در منطقه مسكوني فرهنگي به جهت كشش قلبي مراجعين بدان، مورد نظر قرار گرفت.
موضوع طراحي با توجه به عمق و ژرفاي معاني آن، داراي مشخصه‌هايي است كه نيازمند زميني مناسب با مشخصات موضوعي مي‌باشد.
مشخصات مذكور عبارتند از: بعد فرهنگي، هنري، مردمي، اجتماعي كه در هركدام ازاين زمينه‌ها به ميزان قابل توجهي تأثير خواهد داشت. لذا انتخاب بستر مناسب با شكل مناسب و خاص و نيز منطقه قرارگيري مرتبط با خواسته‌ها طرح ضروري مي‌نمود.
علي‌ايحال بستر انتخابي، بستري با قابليت‌هاي طبيعي و بصري فراوان است كه در طرح به نظاره خواهيم نشست. (تصوير ١)
گفتار دوم: مشخصات ابعادي سايت
بستر انتخاب سايت به شكل مستطيل بوده، ضلع غربي آن (خيابان هرمزان) از عوامل تأثيرگذار بر سايت است به صورت منحني مي‌باشد.
اضلاع اين مستطيل حدوداً ١٨٠*130 متر مي‌باشد كه در مجموع مساحتي حدود 23500 مترمربع را شامل مي‌شود.
گفتار سوم: توپوگرافي
شيب ملايمي به سمت شمال در زمين وجود دارد كه حدود ٢% مي‌باشد. (تصوير ٢)
در قسمت شمالي سايت اختلاف ارتفاعي به حدود ٧-٦ متر وجود دارد كه اين اختلاف ارتفاع به طرف غرب و جنوب به صفر تمايل دارد. (تصوير ٣)
گفتار چهارم: هم‌جواري‌ها ـ دسترسي‌ها ـ ارتباطات و چشم‌اندازها
در ضلع جنوبي برج‌هاي تهران قرار دارند كه بيشترين تأثير را روي سايت مي‌گذارند. (تصوير ٤)
در ضلع غربي واحدهاي مسكوني شمالي ١٤ طبقه‌اي.....................................

 

بخش چهارم:
طراحي

فصل اول: رويكرد و هدف‌شناسي
گفتار اول: رويكرد پروژه
سخن اين است كه دربارة جوان چه كنيم؟ آيااو را به همان حال و وضعي كه دارد واگذاريم و يا براي او برنامه و خط‌مشي تعيين كنيم در هر كشور ذخاير فكري و ذهني از هر سرمايه‌اي ارزشمندتر است، لذا كار سازندگي و رشد وهدايت را هرچه زودتر بايد تعقيب كرد كه فردا دير است و اگر چنين مقصودي مطرح باشد، همة مسئولان و دست‌اندركاران تربيت نسل جوان بايد گرد هم آيند و تحت سرپرستي مركز قانوني و برنامه‌دار به شور و تبادل نظر براي تعالي اين قشر فكر كنند.
درامر هدايت، سرپرستي نسل جوان وظايف و مسئوليت‌ها متوجه افراد گروه‌هاي بسياري است.
خانواده، ارگان‌هاي دولتي وغيردولتي، نهادهاي مردمي، مساجد و منبرها و در نهايت مسئوليت سنگيني به عهدة خود جوان مي‌باشد.
در يك..........................

 

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

قیمت اختصاصی و استثنایی این پروژه : تنها , 17000 تومان

 

 

 

قیمت قبلی : 210000 ریال

قیمت جدید : 17000 تومان  |   جهت خرید محصول بر روی تصویر روبرو کلیک نمایید :

خرید آنلاین این مطلب





0 نظر
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *