فروشگاه

توضیحات

رساله معماری مجتمع سینمایی

 

چکیده

ایران از جوانترین کشورهاست. قشرعظیم جوان نیازمند توجه و برنامه ریزی برای رشد و تعالی است . اوقات فراغت جوانان سرمایه ای برای کشور محسوب می شود . جهت دهی به این نیروی عظیم در مسیر صحیح مستلزم ایجاد زمینه ها و فضاها و مکانهای کافی و مناسب است .

در بین زمیته های فرهنگی و اجتماعی ، سینما موضوعیست که از یک سو مخاطبین اصلی آن را جوانان تشکیل می دهند و از سوی دیگر خود نیز با مدرن ترین تکنولوژی های روز به پیش می رود. بدین سبب سینما

می تواند نقش موثری در ارتقاء سطح فرهنگی جامعه و بخصوص نسل جوان داشته باشد. ولی متأسفانه در سالهای اخیر سینما جایگاه خود را در الگوی گذران اوقات فراغت از دست داده است. این مسئله دلایل

متعددی در زمینه های فرهنگی و اقتصا دی و فنی و ... دارد .ایجاد عادت دوباره رفتن به سینما مستلزم حرکتی وسیع و موثر در ارتقاء سطح کیفی تولید فیلم و بهبود وضعیت سالن های سینما ست .

کشور ما در مقایسه با آ مار جهانی با کمبود شدید سالن های سینما روبروست. لذا ضروریست که در کنار بالا بردن سطح کمی  و کیفی تولیدات سینمایی، سالن ها و مجموعه های سینمایی جدید احداث و بعنوان یک مکان فرهنگی دلپسند و امن جلوه کنند .

لذا در این پروژه ، طراحی یک مجموعه سینمایی و فرهنگی در شهر نور – که با توجه به داشتن ظرفیت هیچ مجتمع سینمایی در آن احداث نشده است – با نام مجتمع سینمایی نور مد نظر گرفته است. این مجموعه متشکل از سه سالن سینما ، رستوران ، گالری، تریا ، فروشگاه ، کلاس های نقد فیلم ، کلاس های آموزش بازیگری و … است.

در روند مطالعات این پروژه ، ابتدا تاریخچه سینما در جهان و ایران و دور نمایی از سینمای آینده بیان شده  سپس ضوابط و استانداردهای مربوط به هر فضای سینما معرفی شده و در زمینه آکوستیک توضیحاتی داده شده است.

در ادامه بعد از بررسی نمونه های خارجی و داخلی، به انتخاب سایت و معرفی اقلیم منطقه پرداخته شده و در نهایت بعد از مشخص کردن برنامه فیزیکی، مبانی طرح بیان شده و نقشه های مربوط ارائه گردیده است.

 ۱۲۸ صفحه فونت ۱۴ فایل ورد همراه عکس و پلان و فایلهای اتوکد

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 

 

 

۱-    تعریف طرح

سعی شده تا با شناخت خصوصیات سینما از جنبه های مختلف و کمبودهای موجود و مطالعه بررسی عوامل موثر در طراحی مجموعه سینمایی و درگیری این عوامل با مسائل و تفکرات معماری ، بنایی شاخص طراحی شود

که با توجه به نیاز های عصر مدرن ساخته شود و در محدوده ی یک بنای فرهنگی تفریحی در مقیاس شهری برای شهروندان پیام مثبت داشته باشد. به شکلی طراحی شود که با در نظر گرفتن فضاهایی برای آموزش هنر سینمایی و بازیگری در جذب و استقبال مردم تأثیر گذار باشد و به یک مکان فرهنگی فعال تبدیل شود.

۲-    دلایل انتخاب طرح

۳-۱- هدف طرح

نبودن مجتمع سینمایی در شهر نور، کمبود فضای فرهنگی- تفریحی در شهر و با توجه به پتانسیل این شهر برای استقبال از سینما نیاز به احداث این مجموعه بارز است که با توجه به رویکرد آموزشی آن دعوت کنندگی

بیشتری داشته و علاوه بر سرگرمی بار فرهنگی نیز داشته باشد.

با طراحی مجتمع سینمایی با رویکرد آموزشی در نظر است در راستای شناخت هنر هفتم با ایجاد فضای تعامل بین هنرمندان و جامعه باعث ارتقای سطح آموزشی مردم شود. در این راستا با ایجاد فضای نمایش و نقد

آثار سینمایی به اشکال گوناگون به جذب مخاطبین در سطوح وسنین مختلف از کودکی تا کهنسال پرداخته خواهد شد.

رساله معماری مجتمع سینمایی

۳-۲- اهمیت و ضرورت موضوع

سینما در میان هنرها و رسانه های دیگر به دلیل چند بعدی بودنش و بهره گرفتن از امکانات هنر های دیگر دارای مقام ویژه ای است. امروزه یکی از مهم ترین و سارنده ترین نهاد های فرهنگی اجتماعات سینمایی هستند

که مسائل روز را به صورت کاملا رسا در جامعه انعکاس می دهند و تأثیر کوبنده ای بر افکار عمومی می گذارند. معمار با طراحی کالبد و امکانات مجتمع سینمایی و هنرمند با تولید و انعکاس فرهنگ بر روی پرده سینما سبب

جذب و استقبال مردم می شود. ارتقا و ترویج آموزه ها و افکار فرهنگ ساز درآمد زائی و اشتغال زائی ، انعکاس مسائل روز هم از نظر پیشرفت فرهنگ و هم از نظر پیشرفت تکنولوژی در سطح گسترده و تولید یک تفریح سالم

برای اوقات فراغت مردم اهمیت احداث مجتمع های سینمایی را نشان می دهد.

۳-    معرفی زمین پروژه و محدوده طرح

سایت مورد نظر در استان مازندران، شهر نور واقع شده است. این سایت در خیابان معلم در مرکز شهر قرار دارد.

فصل دوم: شناخت

بخش اول: گردآوری قوانین ونمونه ها

۲-۱ سیر تحول تاریخی سینما

۲-۱-۱ پیدایش سینما

رساله معماری مجتمع سینمایی

به تدریج ، کوششهایی که از مدت ها قبل در راه ثبت تصویر آغاز شده بود ، می رفت تا راه شگرف

ترین ساخته هنری بشر را هموار کند و همه چیز، از نوشتن  و روایت و دیگر دستاوردهای زیبای

شناختی جهان نمایش تا ساخت و ساز معماری سالن ها و حتی استقبال  عامه را تحت الشعاع حضور سهمگین خود، شکلی دیگر ببخشد:سینما. [۶]

در حقیقت تجربه ای که ما آن را سینما می پنداریم، تقریباً یک قرن پیش از آنکه لویی لومی بر نخستین جلسه نمایش فیلم را بر پا کند، با وسایلی پیچیده کاملاً تحقق یافته بود. نیز این نکته را می توان اثبات کرد

کیهان نویسان دوران ویکتوریا مدتها پیش از اختراع سینما در کار قصه گویی از تمهیداتی شبیه

فن سینما استفاده می کردند ، اما نمی توان مدعی شد که آنان بر فن سینما پیشی گرفته بودند.

شیوه های ادراک حسی که بعدها با سینما همراه شد، پیشاپیش در اواخر قرن هیجدهم به ثبوت رسیده بود.

آنتونی لومی یر، عکاسی موفق و پسر بزرگش لوئی، نوعی شیشه عکاسی اختراع کرده بودند

که بازار خوبی پیدا کرده بود. آنتوان که ارزش تجارتی کینتوسکوپ را دریافته بود، ار ترس دعاوی

ادیسون در جهت منع فروش فیلم، از لویی خواست چیزی شبیه آن اختراع کند. لویی در مل چیز بهتری اختراع کرد. دستگاهی که هم دوربین فیلمبرداری بود و هم دستگاه نمایش فیلم و ضمناً مجهز به نظام جدید رانش چنگکی برای به حرکت در آوردن نوار فیلم. [۶]

لومیرها در سال ۱۸۹۵ چند جلسه نمایش نیمه خصوصی بر پا کردند و سپس در پایان سال

یعنی روز ۲۸ دسامبر، یک تالاتر نمایش عمومی در پاریس گشودند. محل این تالار، واقع در زیر زمین گران کافه در بولوار کاپوسین، با دکوراسیونی شکوهمند، سالن اندیین خوانده می شد و پلکان مارپیچ غریبی داشت . بهای بلیت، یک فرانک بود. مردم در چند روز اول بی اعتنایی

کردند؛ سپس توجه شان جلب شد و در عرض چند هفته آوازه اختراع لومیر ها دنیا را در نوردید.

آنان زیر کانه این واکنش را پیش بینی کرده و پیش از آن، تعداد زیادی از این نوع دستگاه ها ساخته بودند . عده ای هم فیلمبردار قابل تربیت کرده و به کشور های دیگر فرستاده بودند. این فیلمبرداران در مدتی کوتاه حدود ۱۲۰۰ فیلم تک نما از موضوع های مختلف گرفتند. از جمله جشن شصتمین سالگرد سلطنت (ملکه ویکتوریا) در لندن. [۶]

لومیر ها می دانستند که ابتکارشان عمر کوتاهی خواهد داشت و به این دلیل تا می توانستند از این موقعیت سود بردند. شم تجارتی آنان نتیجه مثبت داد. روز هفده فوریه (۱۸۹۶) نمایش عمومی فیلم هایشان را در لندن شروع کردند؛ ماه آوریل در وین و ژنو؛ ماه ژوئن در مادرید،بلگراد و نیویورکو ماه ژوئیه در سن پترزبورگ و بخارست. درنیمه دوم سال ۱۸۹۶، پای فیلمبرداران لومیر به مصر و هند و ژاپن و استرالیا و چند کشور دیگر هم رسید، پادشاهان و درباریان و اشراف و بزرگان به دیدن فیلم های آنان می آمدند . در نتیجه، شرکت

اف اند گومون که پخش کننده کینتوسکوپ ادیسون بود مبالغ هنگفتی ضرر کرد. اهمیت این گسترش را در تاریخ ارتباطات نمی توان بها نداد. سینما توگراف لومیر با پیشی گرفتن بر تفاوت زیان و آداب ملی، ناگهان دنیا را به جایی کوچک تر  و معمولی تر تبدیل کرد : اختراع وسا یل نقلیه سریع تر و رادیو – مارکنی تلگراف

. نوازنده ای نیز با نوای پیانو، نمایش فیلم را همراهی می کرد . [۶]

از آن تاریخ به بعد، ورود سینما به هر کشوری، مقارن احداث نخستین سالن های سینما یا تبدیل سالن های نمایش و موسیقی به آن بود؛ چنان که بسیاری از سالن های معروف نمایش در انگلستان و فرانسه در رویارویی با استقبال مردم از این هنر / صنعت / سرگرمی جدید، با اندک تغییراتی به کار نمایش فیلم پرداختند. در آمریکا این اتفاق کمی دیرتر افتاد؛ چه آمریکای ابتدای قرن بیستم هنوز در تلاطم پذیرش و استقرار مهاجرانی بود که چند سالی لازم بود تا آمادگی خود را برای صرف هزینه های هنگفت تفریح و سرگرمی اعلام کنند. اما آن اتفاق تأثیر گذار به هر حال رخ داد: کالیفرنیای جنوبی با آفتاب همیشگی و منظره های متفاوتش، فیلمسازان را آرام آرام جذب کرد

و سطح خوب زندگی و درآمدها، معاش و در نتیجه تفریح را در این منطقه بسیار ارزان ساخت. نخستین استودیوی فیلمسازی توسط دیوید هورسلی در سال ۱۹۱۱ تاسیس شد… و هالیوود به دنیا آمد. تا پایان سال پانزده استودیوی دیگر به وجود آمد و هالیوود رسمیت یافت. همزمان، سالن های نمایش کوچک و ارزان بود که احداث می شد… و ظرف چند سال، رونمقی را که زمتنی موزیک هال های برادوی داشتند، سینماهای کالیفرنیا یافتند که به جذب بسیاری از هنرمندان شاخه های دیگر نیز انجامید. الگوی عمومی این سینماها بسیار ساده بود: عرض بسیار کم سالن ( و در نتیجه امکان پوشش سریع تر و آسان تر سقف)، ردیف هایی از صندلی هایی با شیب کم به سوی پرده و دو در برای ورود و خروج (اغلب هر دو در انتهای سالن؛دیواره رو به روی پرده). [۶]

۲-۱-۲ از شهر بازی تا قصر رویا…….

 

-۱ مبانی نظری

۳-۱-۱ ارائه ایده بنیادین طرح با توجه به کلیت و شناخت موضوع

  • · اولین قدم شناخت جامعه ای است که از مجموعه استفاده می کنند. با طراحی مجتمع
  • سینمایی با رویکرد آموزشی در نظر است در راستای شناخت هنر هفتم با ایجاد فضای تعامل بین هنرمندان و جامعه باعث ارتقای سطح آموزشی مردم شود. در این راستا با ایجاد فضای نمایش و نقد آثار سینمایی به اشکال گوناگون به جذب مخاطبین در سطوح وسنین مختلف از کودکی تا کهنسال پرداخته خواهد شد
    • باید به این موضوع توجه کرد که سینما باید به مکانی فعال و پویابرای گذران اوقات فراغت تبدیل شود و در عین حال با توجه به رویکرد آموزشی پروژه برای آموزش و مطالعه، فضایی آرام و مطلوبی را برای گذراندن ساعاتی مفید ایجاد کند.
    • باید توجه داشت که فضای سینمااز یک طرف باید دارای قسمت های آزاد قابل رویت و قابل دسترسی برای عموم و از طرف دیگر دارای قسمت های بدون نورگیر باشد جذاب بودن نمای خارجی و ارتباط بصری از داخل به بیرون و بالعکس از موارد مهم برای ساختمان سینما است. موقعیت
    • فضایی سینمادر منظره عمومی شهر، طرز ساختمان و نمای خارجی آن باید نمایانگر ماهیت داخلی سینما باشد.
    • و در آخر برای ارتباط بیشتر جوانان با مجموعه لازم است فضای طراحی شده به نوعی حکم پاتوق را داشته باشد و با در نظر گرفتن فضاهایی مانند آتلیه های هنری از قبیل بازیگری، عکاسی و… جذابیت را برای مخاطبین به وجود آورد.
 احکام حاصل از قوانین شهری، اقلیم، همجواری ها و . . .

–      توجه به خطوط و هندسه سایت و چشم اندازهای اطراف

–    استفاده از مفهوم چرخش و حرکت هم در ویژگی های بصری و هم در شکل گیری مفاهیم پایه.

–    پرهیز از تعبیه بازشوها در جداره شمال غربی بنا

–    درختان انبوه در غرب

–    ایجاد کوران شمالی- جنوبی

–    طراحی حجم به گونه ای که سطوح کمتری مقابل بادهای نامطلوب شمال غربی فرار بگیرند .

–    کشیدگی شرقی- غربی بنا

–    در نظر گرفتن قابلیت های خیابان های سایت، از نظر دسترسی پیاده، ارتباط جمعی و پارکینگ

۳-۱-۳ نحوه تاثیر مبانی نظری بر طرح

با توجه به مطالبی که مورد بررسی قرار گرفت، کانسپت اصلی این مجموعه با توجه به اقلیم و سایت می باشد. برای داشتن دید مطلوب به دریا در بازوی شمالی رمپ طراحی شده که بعد از ورود به محوطه دید به دریا بسته نشود. بازوی جنوبی نیز با توجه به زاویه سایت قرار گرفته شده است………………………

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

 

 

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “رساله معماری مجتمع سینمایی”

رساله معماری مجتمع سینمایی

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 931

قیمت : تومان135,000