فروشگاه

توضیحات

بررسی نگارگری های هزار و یک شب صنیع الملک در دوره قاجار

چکیده :

 گفتار حاضر پژوهشی است پیرامون بررسی نگارگری های هزار و یک شب صنیع الملک در دوره قاجار . بدین منظور در این پزوهش کلیاتی

پیرامون خصوصیات تصویری هزار و یک شب جمع آوری و ارائه شده، سپس مدخلی در خصوص معنی و مفهوم نگاره های کتاب و

چگونگی ساختار تصاویر آن گشوده شده است. نیز اشاراتی پیرامون آشنایی هر چه بیشتر

با زندگی مردمی و آداب و رسوم عهد ناصری آورده و هچنین تاملی بر کاربرد و جایگاه نقش این کتاب در میان آثار هنری دوره قاجار شده است.

 در مطالعات و بررسی های این نوشتار از روش های کتابخانه ای، فیش برداری مطالب،

خلاصه نگاری استفاده شده است. و از نوع توسعه ای کاربردی و بنیادی می باشد.

۴۵ صفحه فایل ورد فونت ۱۴ منابع دارد همراه با عکس

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

عنوان

صفحه

چکیده

فهرست تصاویر

مقدمه

فصل اول

۱-۱ بیان مسئله

۲-۱ اهداف تحقیق

۳-۱ ضرورت تحقیق

۴-۱ اهمیت تحقیق

۵-۱ پیشینه تحقیق

فصل دوم

۱-۲ تاریخچه

۲-۲ خصوصیات تصویری هزار و یک شب

۳-۲ وضع اجتماعی زن در دوره صنیع الملک

۴-۲ آداب حرمسرای عهد ناصری

۵-۲ هزار و یک شب صنیع الملک؛ پلی بین شرق و غرب

۶-۲ سخن آخر

منابع و مآخذ

۴۵

مقدمه :


هزار و یک شب که فرهنگ ایرانی داشت در سال ۱۲۵۹ ه. با ترجمه الطسوجی از کتاب الف لیله و لیله دوباره به ایران بازگشت و ناصرالدین شاه در ایام ۱۲۶۳

شیفته و مجذوب این ترجمه شد و از نقاش باشی خود تصویرسازی آن را طلب

کرد و این گونه شد که شش جلد از کتاب در ابعاد ۴۵+۳۰ سانتی متر در ۱۱۴۲

صفحه نوشته کتاب و ۱۱۳۴ تصویر در هر صفحه مصور از سه تا شش تصویر با آبرنگ عالی نقاشی و حاشیه و تذهیب و ترصیع شد که اکنون این اثر نفیس در موزه کاخ گلستان نگهداری می شود.

بررسی نگارگری های هزار و یک شب صنیع الملک در دوره قاجار

فصل اول:
۱-۱ بیان مسئله:

۲-۱ اهداف تحقیق:

“تغییر و تقلیل مفاهیم اسطوره ای، صور تمثیلی و خالی شدن نمادهای کیهانی در فرهنگ جهان ایرانی تحت شرایطی در روند بیش از یک قرن با توجه به مقدمات طولانی در تاریخ به وقوع پیوسته است.” ( دادبه، آریاسپ- پائیز ۹۹- حرفه هنرمند- شماره ۱۳ )

 یافتن پاسخی مناسب به این پرسشها تنها با گذر از خلال فرهنگ و تمدن میسر است. هنر تجلی فرهنگ و تمدن هر ملت است. این پژوهش در پی موقعیتی برای واگویی بخشی از فرهنگ و تمدن عصر ناصری در دوره قاجار است.

  تصویر به معنای محدود، بخشی از نشانه های دیداری است.

ارزش ارتباطی هر نشانه دیداری با نشانه ای دیگر، وابسته به قراردادهایی خاص است . از این رو در تصویر، نشانه های رمزی که بیانگر سبک و شیوه های بیان هنرمند است، اهمیت زیادی می یابند.

در این تحقیق، تبیین رمزهای واقع گرا در یکی از شاهکارهای هنری دوره قاجار؛ « نسخه خطی و مصور هزار و یک شب» اثر صنیع الملک مدنظر می باشد. اثری که هنرمند کوشیده تا در

بررسی نگارگری های هزار و یک شب صنیع الملک در دوره قاجار

 

نگاره های آن از سطح ظواهر عینی فراتر رفته، حقایقی از روابط گوناگون و پویای انسان ها با یکدیگر و با محیط شان را بیان کند. فرضیه غالب در این مقاله آنست که صنیع الملک در

نگاره های این نسخه با استفاده از رمزهایی که می توان آن ها را رمزهای واقع گرا نامید،

از جمله «شخصیت»، «گزینش»، «دورنما» و «تفکر»، به سطح گرته بردار صرف طبیعت تنزل پیدا نکرده؛ بلکه در این واقع گرایی با ترکیب آزادانه تر و گسست از تزئینات سنتی و

انعطاف پذیری از سبک پیشین، اثری آفرید که برای مخاطب زمان خود مانوس و آشنا باشد.

……………………………………

بررسی نگارگری های هزار و یک شب صنیع الملک در دوره قاجار

-۱ ضرورت تحقیق

همانطور که در ادامه به تفصیل به این مطلب اشاره خواهیم کرد، دوره قاجار از حساس ترین دوره های تاریخ ایران است.

تاثیر پذیری ایران از غرب که خود دچار تغییر نگرش و تفکر جدید شده تحولات همه جانبه غرب بر سیاست، اقتصاد، فرهنگ و هنر ایران همه در این دوره صورت پذیرفته است.

 شکل گیری جدید نقاشی ایران توسط نقاشان متاثر از هنر غرب مقارن با همین زمان است. علی رغم این تاثیر پذیری ها، اصالت روح ایرانی کماکان باقی است. و بعد از……………

………………………………….

دوره قاجار را می توان از حساسترین دوره های تاریخ ایران به شمار آورد. در این زمان اروپای قرن ۱۸ و ۱۹ که دچار تغییر نگرش و تفکر جدید شده بود، با نفوذ در کشورهای

ضعیف سعی بر ایجاد سلطه در تمام شئون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی این کشورها

داشت ایران نیز از این تحولات و دگرگونی ها مستثنی نبود. تاثیرات همه جانبه تحولات غرب

بر سیاست ، اقتصاد، فرهنگ و هنر ایران در این برهه از تاریخ این مرز و بوم بخوبی مشهود است.

بررسی نگارگری های هزار و یک شب صنیع الملک

نقاشی ایران در این دوره شکل جدیدی به خود گرفت، برخی از نقاشان راه تجدد و تقلید از هنر غرب را در پیش گرفتند . در این میان نقاشانی نیز بودند که علی رغم این تاثیرات ، روح

ایرانی و اصالت نگارگری را حفظ کرده ،

با فراگیری فن و تکنیک هنر غرب به ساختار و شیوه

ای نو در نگارگری ایران دست یافتند. میرزا ابوالحسن خان غفاری مصداق بارز این نقاشان

می باشد که در این پایان نامه به بررسی آثار وی و شاگردانش یعنی مصورسازی های کتاب هزار و یکشب پرداخته شده است.

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

 

 

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “بررسی نگارگریهای هزار و یک شب صنیع الملک در دوره قاجار”

بررسی نگارگریهای هزار و یک شب صنیع الملک در دوره قاجار

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 1052

قیمت : تومان29,500