توضیحات
تجارت الکترونیک موانع اجرایی
تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران
تجارت الکترونیک یا همان عامل رنسانس اقتصادی و تجاری پدیده قرن جدید است.
لذا ضرورت توجه به این موضوع پژوهشگر را بر آن داشته تا در قالب موضوع تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران به این مطلب بپردازد.
ابتداً باید یاد آور شد که با توجه به نو و جدید بودن موضوع یافتن منابع برای تکمیل پروژه مهمترین مانع در راه این پژوهش بوده است. فقدان کتب حقوقی و
حتی تخصصی در زمینه تجارت الکترونیک یکی از قرائنی است که ما را به نوظهور بودن این رشته در ایران میرساند. علاوه بر آنکه باید یاد آور شد که قانون تجارت الکترونیکی ایران در سال ۱۳۸۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.
تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران
با همه این احوال تمام سعی پژوهشگر بر این بوده که با مراجعه به منابع اینترنتی و جستجو
در مقالات اساتید ایرانی و خارجی و مراجعه به نشریات کشور چکیدهای از آنچه در مورد
تجارت الکترونیک مورد بحث این اساتید قرار گرفته ارائه گردد. در نمای نخست مقدمهای در
رابطه با کسب و کار الکترونیکی و تعریف آن، توجیه اقتصادی راهاندازی آن در ایران، رویکرد
جمهوری اسلامی و سیاست تجارت الکترونیکی ایران برای آینده آورده شده است. ذکر
تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران
نمونههایی از اقدامات انجام گرفته توسط وزارت بازرگانی در جهت توسعه این صنعت در
کشور و نیز ذکر تجارب کشورها در حمایت از تجارت الکترونیکی از دیگر مطالبی است
که در پروژه به آن پرداخته شده است. در رابطه با موانع توسعه و گسترش کسب و کار الکترونیکی
در جمهوری اسلامی ایران و ارائه الگویی مناسب جهت استفاده از آن در ایران نیز مطالبی
تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران
بیان گردیده است. تبیین نقش بنگاهها و بانکها در تجارت الکترونیکی و نیز بکارگیری
این پدیده در شرکتهای کوچک و متوسط و چالشها در پذیرش و استفاده از آن از دیگر مباحث
تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران
مهم اشاره در این پروژه تحقیقاتی میباشد. چالشهای حقوقی در استفاده از تجارت
الکترونیکی در ایران نیز در قالب فصلی جداگانه مورد بحث قرار گرفته است.
در پایان نیز نتایج و استنباطهای نگارنده در قالب فصل نتیجهگیری بیان شده است.
۳۰۰صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ منابع و پاورقی دارد
پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید
فهرست مطالب
عنوان صفحه
علائم اختصاری
فهرست مطالب
فصل اول: مقدمه
۱-۱- اهمیت انتخاب
تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران
۱-۲– طرح سوأل
فصل دوم: تعریف و شناسایی تجارت الکترونیکی در ایران
۲-۱- مقدمه
۲-۲- تجارت الکترونیکی چیست؟
۲-۳- انواع تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک موانع اجرایی
۲-۴- توجیه اقتصادی راهاندازی تجارت الکترونیکی در جمهوری اسلامی ایران
۲-۴-۱- منافع
۲-۴-۲ هزینهها
۲-۵- مزایای کسب و کار الکترونیکی
۲-۶- تجارت الکترونیکی چه نوع فرصت های درآمدی را خلق میکند؟
۲-۶-۱- دسترسی بیشتر به مشتریان
۲-۶-۲- فروش بیشتر به مشتریان موجود
۲-۶-۳- محصولات قابل حصول و در دسترس الکترونیکی
تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران
۲-۷- تجارت الکترونیکی ضرورتی برای توسعه
۲-۸- نگاهی به تجارت الکترونیک از دریچه محدودیتهای داخلی
۲-۹- تجارت الکترونیک، مزایا و نگرانیها
۲-۹-۱- تجارت الکترونیک و مزایا
۲-۹-۲- تجارت الکترونیک و نگرانیها
۲-۱۰- رویکرد دولت جمهوری اسلامی ایران
۲-۱۱- سیاست تجارت الکترونیکی ایران
۲-۱۱-۱- اهداف
۲-۱۱-۲- اصول
۲-۱۲- نتیجهگیری
فصل سوم:
نمونههایی از اقدامات وزارت بازرگانی در جهت تحقق تجارت الکترونیکی
۳-۱- مقدمه
۳-۲- طرح مطالعات امکان سنجی تجارت الکترونیکی
تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران
۳-۳- طرح ایجاد مرکز صدور گواهی دیجیتال
۳-۴- طرح ایجاد شبکه جامعه اطلاع رسانی بازرگانی کشور
۳-۵- طرح استانداردسازی شمارهگذاری کالا و خدمات و فعالیتها
۳-۶- نتیجهگیری
فصل چهارم: آینده تجارت الکترونیک
۴-۱- مقدمه
۴-۲- چشم انداز کسب و کار الکترونیکی
۴-۳- حجم مبادلات الکترونیکی و سرعت گسترش آن
۴-۴- نتیجهگیری
فصل پنجم:
تجربه بعضی از کشورها در حمایت از تجارت الکترونیکی در جهان امروز
۵-۱- مقدمه
۵-۲- تجربه اتحادیه اروپا
۵-۳- تجربه کشورهای آ. س. آن
۵-۴- تجربه انگلستان
۵-۵- تجربه یونان
۵-۶- تجربه اسکاتلند
تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران
۵-۷- نتیجهگیری
فصل ششم:
تجارت الکترونیک و موانع گسترش آن در جمهوری اسلامی ایران
۶-۱- مقدمه
۶-۱- عدم زمینهسازی لازم برای رشد تجارت الکترونیکی
۶-۳- تجارت الکترونیک، موانع گسترش در ایران و راهکارها
۶-۴- نتیجهگیری
فصل هفتم:
موانع محیطی و ارائه الگوی مناسب جهت استفاده از تجارت الکترونیکی در ایران
۷-۱- مقدمه
۷-۲- مطالعه تحقیقی در جهت یافتن الگوی مناسب برای استفاده از داد و ستد
الکترونیکی در ایران
۷-۲-۱- طرح پرسشها
تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران
۷-۲-۲- اهداف تحقیق
۷-۲-۳- روشهای تحقیق
۷-۲-۳-۱- روش تطبیقی
۷-۲-۳-۲- روش پیمایشی
۷-۲-۴- نتیجهگیری از تحقیق
۷-۲-۵- ارائه الگوهای حاصل از تحقیق
۷-۲-۶- ارائه پیشنهادات
۷-۳- نتیجهگیری
فصل هشتم: بانکداری و تجارت الکترونیکی
۸-۱- مقدمه
۸-۲- بانکداری الکترونیکی
۸-۳- بانکداری الکترونیک در ایران و موانع موجود در سر راه آن.
۸-۴- پول الکترونیکی چیست؟
۸-۵- ویژگی های کلیدی پول الکترونیکی
۸-۶- اثرات پول الکترونیکی بر بانکها
تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران
۸-۷ – جمعبندی و نتیجهگیری
فصل نهم: تجارت الکترونیکی و بنگاهها
۹-۱- مقدمه
۹-۲- موانع توسعه تجارت الکترونیکی در بنگاهها
۹-۳- نتیجهگیری
فصل دهم: تجارت الکترونیکی و شرکتهای کوچک و متوسط
۱۰-۱ مقدمه
۱۰-۲- بکارگیری تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط
۱۰-۳- مراحل بکارگیری فنآوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی در شرکتهای
تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران
کوچک و متوسط
۱۰-۴- چالشها در پذیرش و استفاده از تجارت الکترونیکی در
۱۰-۴-۱- برخی از مزایا در استفاده از تجارت الکترونیکی در
۱۰-۴-۲- برخی از مشکلات در پذیرش تجارت الکترونیکی از زاویهای دیگر
۱۰-۵- پیشنهادات آنکتاد برای توسعه تجارت الکترونیکی در بین شرکتهای کوچک
و متوسط در کشورهای در حال توسعه
۱۰-۶- نتیجهگیری
فصل یازدهم: چالشهای حقوقی اجرای قانون تجارت الکترونیکی ایران
۱۱-۱- مقدمه
۱۱-۲- نتایج بررسی کلی نیازهای سیستماتیک نظام قضایی ایران برای تحقق تجارت الکترونیکی
۱۱-۲-۱- فهرست مطالب مطروحه در قانون تجارت الکترونیکی ایران
۱۱-۲-۲- توضیحات مربوط به فهرست مطروحه در قانون تجارت الکترونیکی
ایران
۱۱-۲-۳- فهرست قوانین لازم التصویب جهت اجرای قانون تجارت الکترونیک با توجه به موضوعات مطروحه در آن
۱۱-۳- جدایم سایبری
۱۱-۳-۱- جعل سایبری
۱۱-۳-۲- کلاهبرداری سایبری
۱۱-۳-۳- جاسوی سایبری
۱۱-۳-۴- تطهیر نامشروع سایبری
۱۱-۴- برخی از موانع جزایی تحقق تجارت الکترونیکی
۱۱-۵- چالشی به نام «فقدان آیین نامهها»
۱۱-۶- نتیجهگیری
فصل دوازدهم: نتیجهگیری
منابع و مأخذ
«عرصههای نوین معمولاً از قانونمندی لازم برخوردار نیستند. البته نه به این معنی که راه همه نوع اخلال بزه هموار است. زندگی اجتماعی ایجاب می کند که نظم و امنیت در آن عرصه نیز حاکم و مصلحت عمومی تأمین گردد. حقوق تجارت الکترونیکی یکی از این عرصههاست.
عرصهای پر بحث و آکنده از نوآوریها و شگفتیها. در این عرصه است که امواج انقلاب اینترنتی و انفجار تجارت الکترونیکی با نظام حقوقی موجود برخورد میکنند و در مفاهیم
تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران
حقوق سنتی اثر مهمی میگذارند. از اینرو، نظم و حقوق نوینی موضوع بحث و قانونگذاری است. »
با توجه به اینکه «تکنولوژی اطلاعات صرف نظر از موقعیت جغرافیایی در تمامی شئون زندگی وارد شده است و شرکتها و حکومتها و افراد همگی خواهان بهرهمندی از این انقلاب اطلاعاتی هستند» لذا به نظر میرسد جامعه ایرانی و به طور اخص جامعه تجاری ایرانی نیز خود را به این نوع فنآوری جدید مجهز نماید. و این تجهیز الکترونیکی در درجه اول محتاج به معرفی به این جامعه تجاری دارد.
لذا در راه تکمیل پروژه سعی بر آن شده تا با انتخاب و گلچین مطالبی که به نظر پژوهشگر میتواند ذهن هر خوانندهای را رد زمینه آشنایی با تجارت الکترونیک و نیز سرگذشت آن در ایران یاری نماید گاهی هر چند کوچک در جهت رهایی این تکنولوژی از گمنامی و ناشناخته بودن در ایران و برای جامعه تجاری ایران برداشته شود.
تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران
اما این انتخاب لاجرم مشکلاتی را نیز به دنبال داشته که مهمترین آن به دلیل نو بودن این موضوع در حقوق ایران مشکل منبع تحقیقاتی بوده است . به جرات میتوان گفت که تقریباً هیچ تحقیق علمی وسیع دانشگاهی در ایران در این زمینه انجام نشده است. و فقط
مؤسساتی از قبیل سازمان مدیریت و برنامهریزی، سازمان همکاریهای علمی ریاست جمهوری و نیز شرکتهای کارفرمای وزارت بازرگانی نظیر شرکت انفورماتیک راهبر- آن هم با
تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران
توجه به مسئولیتهایی که در این زمینه داشتهاند- تحقیقاتی را در این زمینه انجام دادهاند که همین مؤسسات نیز بیشترین کمک را در یافتن منابع در پروژه انتخابی داشتهاند.
به نظر میرسد گام نخست در راه پیشرفت تجارت الکترونیکی باید تحقیق و جستجو و ایجاد مبانی حقوقی لازم توسط محققان و حقوقدانان برداشته شود و تألیف کتب و آثار حقوقی و
تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران
ارائه مقالات از سوی اساتید و حقوقدانان و اقتصاددانان در این راه ضروری است. از طرفی پس از ایجاد بستر حقوقی لازم از جهت تئوریک نوبت به دولت می رسد تا نقش مهم و اساسی خویش را با تصویب قوانین لازم ایفا نماید.
صاحب نظران و محققان نقش تجارت الکترونیک را در دهکده جهانی امروز تسریع در امر جهانی شدن میدانند و فاصله هر کشوری را که به نوعی از قافله استفاده کنندگان از
تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران
تجارت الکترونیک عقب افتاده باشد را با دنیا بسیار زیاد و آنرا در کوتاه مدت غیرقابل جبران میدانند. جذابیتهای پیدا و پنهان تجارت الکترونیک در دنیا باعث شده است که تحقق دولت الکترونیکی دغدغه بنیادین کشورهای در حال توسعه باشد.
با توجه به نقشی که این صنعت در اقتصاد بازار ایفا می کند تمام تلاش دولتمردان جمهوری اسلامی ایران نیز در این چند سال اخیر بر آن بوده تا با آماده
کردن پیش نیازهای تحقق تجارت الکترونیکی به سوی تحقق دولت الکترونیکی گام بردارند. اما در این راه موانع و
مشکلاتی به چشم میخورد که میتوان از آنها در چند قالب کلی و مجزا سخن گفت.
شاید بتوان فقدان بستر فرهنگی مناسب و نیز فقدان قوانین متناسب در جهت اجرایی کردن
تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران
قانون تجارت الکترونیکی ایران را مهمترین عوامل در عدم استفاده از کسب و کار الکترونیکی در ایران دانست. که رفع این موانع و تنگناها عزم جدی و اراده ملی را میطلبد.
امید است با از بین رفتن این چالشها، دیگر تحقق دولت الکترونیکی برای دولتمردان ایران همانند یک رویا نباشد.
۱-۲- طرح سوال:
مطالب مختلفی در این پروژه در قالب چندین فصل ارائه شده است که هدف تمام این مطالب این است که در نهایت هر خوانندهای با مطالعه این پروژه تحقیقاتی ضمن شناخت نسبی از پدیده تجارت الکترونیکی به پاسخ این سوال که «موانع اجرایی قانون تجارت الکترونیکی در ایران چیست؟ » دست یابد.
اما برای دستیابی به پاسخ این سوال باید تجارت الکترونیک به طوری جانبه مورد شناسایی قرار گیرد. و به همین جهت سعی شده است به معرفی فصول ارائه شده در این پروژه پرداخته شود.
اینک خلاصهای از رئوس مطالبی که در این پروژه به آن پرداخته شده است ارائه می گردد در فصل دوم تمام کوشش محقق بر آن بوده تا با ارائه تعاریف متعددی از تجارت الکترونیک و مقایسه آنها با هم به یک تعریف جامع و منطقی دست یابد و در ادامه فصل به توجیه اقتصادی راهاندازی کسب و کار الکترونیکی در جمهوری اسلامی ایران و نیز تذکر مجدد
ضرورت آن برای توسعه اشاره شده است. که اینکه انواع تجارت الکترونیک نیز مورد بحث قرار گرفته است. اشاره به رویکرد و سیاست جمهوری اسلامی از دیگر موارد پرداخته شده در فصل اول پروژه میباشد.
در فصول بعدی به ترتیب نمونههایی از اقدامات انجام گرفته توسط وزارت بازرگانی در جهت توسعه تجارت الکترونیک و نیز چشم انداز کسب و کار
الکترونیکی و حجم مبادلات الکترونیکی و سرعت گسترش آن در ایران اشاره شده است.
در فصل پنجم از این پروژه با توجه به اهمیت استفاده از تجارت بینالمللی در راه گسترش
این صنعت در ایران به ذکر ۶ نمونه از تجربیات کشورها در حمایت از تجارت الکترونیکی در جهان امروز به عنوان نمونههایی بارز و حائز اهمیت پرداخته شده است.
در فصل ششم تجارت الکترونیک از دیدگاهی دیگر و این بار از دریچه موانع توسعه و گسترش آن
تجارت الکترونیک موانع اجرایی
در جمهوری اسلامی ایران تحت عناوینی همچون «عدم زمینهسازی لازم برای رشد تجارت الکترونیکی» و «تجارت الکترونیک، موانع گسترش در ایران و راهکارها «مورد بررسی قرار گرفته است.
در فصل هفتم از پروژه به بررسی موانع محیطی و ارائه الگوی مناسب جهت استفاده از تجارت الکترونیک در ایران پرداخته شده است.
در فصل هشتم بانکداری و تجارت الکترونیک و پول الکترونیکی در معرض توجه قرار گرفته
است. بررسی تجارت الکترونیک و نقش بنگاهها نیز در فصل نهم مورد بررسی قرار گرفته است که مطالعه تطبیقی آن نیز در ادامه فصل آورده شده است.
در فصل دهم توجه به شرکتهای کوچک و متوسط و ارتباط آن با تجارت الکترونیک و مراحل بکارگیری فنآوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی در این شرکتها و نیز چالشها در پذیرش و
استفاده از ICT و در نهایت پیشنهادات آنکتاد برای توسعه تجارت الکترونیکی بین شرکت های کوچک و متوسط در کشورهای در حال توسعه پرداخته شده است.
در فصل یازدهم به مهمترین مانع و تنگنا در توسعه تجارت الکترونیکی یعنی چالشهای حقوقی آن توجه شده است که رفع این موانع نیاز به کار
کارشناسی وزارت خانههای مختلف و نیز هیئتهای کارشناسی مجلس شورای اسلامی و هیئت وزیران دارد.
در فصل دوازدهم و پایانی نیز در قالب فصل نتیجهگیری به مهمترین موانع و تنگناها که به عنوان برآیند تحقیقات مطرح میباشد اشاره شده است.
۲-۱- مقدمه:
بسیاری از اقتصاددانان، متخصصان و آیندهنگرها بر این عقیدهاند که در سالهای اخیر انقلابی شبیه به انقلاب صنعتی به وقوع پیوسته است که جهان را وارد «عصر اطلاعات» ساخته است و بسیاری از جنبههای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی حیات بشر را دستخوش تحولی
تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران
عمیق نموده است. یکی از ابعاد این تحول ، تغییرات عمیقی است که در روابط اقتصادی بیشتر افراد، شرکتها و دولت بوجود آمده است. مبادلات تجاری بین افراد با یکدیگر و شرکتها با یکدیگر و افراد با شرکتها و دولتها به سرعت از حالت سنتی خود که عمدتاً مبتنی بر مبادله بر مبنای………………………
– تجارت الکترونیکی چیست؟
برای تجارت الکترونیکی تعاریف مختلفی ارائه شده است که اغلب آنها مبتنی بر تجارت گذشته از تجارت الکترونیکی بوده است. در سادهترین شکلها میتوان آنرا…………………..
۲-۳- انواع تجارت الکترونیک:
۱- تجارت B2B : اولین روش خرید و فروش و معاملات الکترونیکی است و هنوز هم طبق آخرین آمار بیشترین عایدی را کسب میکند. B2B در جایی استفاده میگردد که بخواهیم خرید و فروش عمده را به کمک تجارت الکترونیکی انجام و خارج از حیطه خردهفروشان عمل نمائیم.
۲- تجارت B2C: بیشترین سهم در انجام B2C را خردهفروشی تشکیل میدهد. این نوع
تجارت با گسترش وب بسرعت افزایش یافته و اکنون به راحتی می توانی انواع و اقسام کالاها را از طریق اینترنت خریداری کرد. در تجارت B3C در یک طرف تولید کننده یا فروشنده در طرف دیگر خریدار قرار دارد.
۳- C2C: در این مدل، مزایدهها نو مناقصههای کالا از طریق اینترنت انجام میگیرد. مدل C2C شبیه به نیازمندیهای…………………
-۴- توجیه اقتصادی راه اندازی تجارت الکترونیکی در جمهوری اسلامی ایران:
تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران
۲-۴-۱- منافع:
راه اندازی تجارت الکترونیکی به لحاظ کاهش هزینه مبادلات تا سرعت بخشیدن به انجام مبادله، تقویت موضع رقابتی کشور در جهان، بهره گیری از فرصتهای………………
۵- مزایای کسب و کار (تجارت) الکترونیکی :
مزایایی کسب و کار الکترونیکی را میتوان در ابعاد مختلف دنبال خود. به عنوان مثال میتوان از مزایای……………..
توسعه تجارت الکترونیک در هر کشوری در درجه اول به سیاستهای آن کشور در قبال این فنآوری نوجهانی بر میگردد. رویکرد و سیاست دولتها در
قبال کسب و کار الکترونیکی وابستگی مستقیمی به توسعه و شکوفایی اقتصاد آن کشور در این سال ها و در آینده دارد. لزوم اتخاذ راهکاریی مناسب با شرایط اقتصادی کشور ایجاب می کند تا وزارت بازرگانی به
عنوان متولی طرح تجارت الکترونیک در جهت فراگیر شدن این صنعت در ایران اقداماتی را انجام دهد. طرح ایجاد مرکز صدور گواهی دیجیتال و طرح مطالعات
امکانسنجی تجارت الکترونیکی (متا) و نیز طرح استاندارد سازی شمارهگذاری کالا سه نمونه از مهمترین و ضروریترین اقدامات انجام یافته توسط وزارت بازرگانی است. لذا با توجه به اهمیت این
تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران
طرحها کوشش شده است تا خلاصهای از محتوای این طرحها و نیز طرح ایجاد شبکه جامعه اطلاعرسانی بازرگانی کشور ارائه گردد.
۳-۲- طرح مطالعات امکان سنجی تجارت الکترونیکی (متا):
(E- Commerce Feasibility Study)
در راستای اجرای طرح گسترش فنآوری ارتباطات و اطلاعات در بازرگانی کشور و به منظور مطالعه استراتژی و تعیین پلکان تحقق و راهبردهای ایجاد و توسعه. تجارت الکترونیکی در کشور طرح مطالعات امکانس…………………….
بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید
اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران”
تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران
قیمت : تومان9,900
نقد وبررسی
نقد بررسی یافت نشد...