فروشگاه

توضیحات

الکیلتها مکملهـای پاک بـرای بنزین

انسان امروزی در پی تامین زندگی راحت و مرفه و درعین حال سالمی برای خود است. تجهیزات پیشرفته الکترونیکی و رشد لحظه به لحظه علوم

کامپیوتری در جهت تامین همین نیاز است. وسایل نقلیه جدید نیز ناگفته پیداست که در همین مسیر در حال حرکتند. سرعت بیشتر در عصر سرعت،

آرزویی است که پایانی برای آن تصور نمی‌شود. از همین رو کمپانی‌های عظیم و خرد اتومبیل‌سازی سرتاسر دنیا حتی یک لحظه را در این خصوص از

دست نمی‌دهند که مبادا  بازار خود را به غیر واگذار کنند. در این میان آنچه که توجه همگان را به خود جلب می‌کند سوخت مورد نیاز این مرکبهای

تیزروست. بخش عمده‌ای از این سوخت، اختصاص به بنزین دارد.

بنزین از زمانی که اولین خودرو بنزینی ساخته شد به جرات می‌توان گفت مهمترین و

استراتژیک‌ترین فرآورده نفت محسوب می‌شود. فرآورده‌ای که نه تنها از نظر اتومبیل سازان و اتومبیل سواران مورد توجه است بلکه برای اقتصاددانان و

سیاست‌مداران به ابزاری برای اعمال قدرت تبدیل شده است.این تحقیق قصد

الکیلتها مکملهـای پاک بـرای بنزین

بررسی اهمیت این فراورده برای هیچکدام از گروههای بالا را ندارد بلکه

بیشتر سعی شده تا معرف سوختی سالم و پاک برای محیط زیست باشد. آری تا زمانی که محیط پاک و هوایی سالم نداشته باشیم نه می‌توانیم

اتومبیل بسازیم که سوار شویم تا بخواهیم سیاست بورزیم و در رفاه زندگی کنیم.

از همین رو این تحقیق در ابتدا به بررسی مشکلات بوجود آمده در

ایالات متحده آمریکا بر اثر استفاده از MTBE به عنوان مکملی پاک برای بنزین که ایجاد عدد اکتان بالا تر و درنتیجه سرعت بیشتر نماید می‌پردازد و در ادا

مه الکیلیتها را به عنوان جایگزین مناسب و پاک برای MTBE معرفی می‌نماید.

سپس فرایند الکیلاسیون را تشریح می‌نماید. پس از معرفی الکیلاسیون

یکی از معروفترین فرایندهای الکیلاسیون که در آن از به عنوان کاتالیست

استفاده می‌شود را ارائه می‌نماید. فصلی که در انتها آمده است شبیه سازی ۴ عدد از تجهیزات مطرح شده در فرایند مذکور است که به وسیله نرم افزار HYSYS صورت گرفته‌است.

امید آنکه این تحقیق و تحقیقاتی از این دست، به اعتلای علم در ایران و رسیدن به نقطه‌ای مطلوب در جهان یاری رساند.

۹۰ صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴  

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

الکیلتها مکملهـای پاک بـرای بنزین
الکیلتها مکملهـای پاک بـرای بنزین

 

فهرست مطالب

عنوان

صفحه

 

فصل یکم، چرا الکیلاسیون؟

۱

۱-۱-مقدمه

۲

۱-۲-وقایع در ایالت متحده

۳

۱-۳-حوادث خارج آمریکا

۱۵

۱-۴-نقش الکیل‌دار کردن در بنزین فرمول‌بندی شده

۲۴

۱-۵-دی‌مریزاسیون

۲۵

۱-۶- تغییرات به تکنولوژی الکیلاسیون HF

۳۰

۱-۷-تکنولوژی کاتالیست جامد

۳۴

۱-۸-خلاصه

۳۵

فصل دوم، الکیلاسیون چیست؟

۳۷

۲-۱-مقدمه

۳۸

۲-۲-خوراک

۳۸

۲-۳-فرآورده‌های الکیلاسیون

۳۹

۲-۴-کاتالیزور

۳۹

۲-۵-واکنشها

۴۰

۲-۶-متغیرهای عملیاتی

۴۱

۲-۷-روشهای صنعتی الکیلاسیون

۴۴

۲-۸-بازده فرآورده‌های الکیلاسیون

۵۰

۲-۹-فرآیند الکیلاسیون در ایران

۵۰

فصل سوم، چگونگی الکیلاسیون

۵۲

۳-۱-مروری بر فرآیندها

۵۳

۳-۲-طراحی برای پروسه‌های خنک‌کننده اتوماتیک

۸۵

فصـل چهارم، شبیه سـازی تجهیـزات با HYSYS

۹۰

فهرست منابع

۱۰۱

 

الکیلتها مکملهـای پاک بـرای بنزین

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جدول‌ها

عنوان

صفحه

 

جدول ۱-۱ انواع بنزین اصلاح شده

۵

جدول ۱-۲ بنزین اصلاح شده کالیفرنیا

۶

جدول ۱-۳

۱۳

جدول ۱-۴

۱۶

جدول ۱-۵

۱۷

جدول ۱-۶

۱۸

جدول ۱-۷

۲۰

جدول ۱-۸

۲۳

جدول ۱-۹

۲۴

جدول ۱-۱۰

۲۸

جدول ۱-۱۱

۳۳

جدول ۱-۱۲

۳۵

جدول ۲-۱ شرایط عملیاتی در روشهای مختلف الکیلاسیون

۴۳

جدول ۲-۲  عدد اکتان بنزین الکیلیت برحسب مقادیر مختلف ضریب F

۴۴

جدول ۲-۳  نسبت ایزوبوتان به اولفین در مورد یک راکتور ۵ منطقه‌ای

۴۶

جدول ۲-۴ بازده فرایند‌های الکیلاسیون بر اساس اولفین ( پروپیلن،بوتن و پنتن) مصرفی

۵۱

جدول ۳-۱

۵۴

جدول ۳-۲

۶۹-۶۸

جدول۳-۳

۷۱

جدول ۳-۴

۷۵-۷۴

جدول ۳-۵

۸۰~۷۶

جدول ۳-۶

۸۷

جدول ۳-۷

۸۸

-۱-مقدمه

هنگام جنگ جهانی دوم، نیاز وافر به بنزین هواپیما موجب پیدایش و توسعه واحدهای الکیلاسیون شد. پس از جنگ

، تا حدودی از فعالیت این واحدها کاسته شد ولی در حال حاضر به علت

لزوم افزایش مداوم عدد اکتان، استفاده از واحدهای الکیلاسیون در کنار سایر واحدهای تولید بنزین مفید به نظر می‌رسد.

الکیلاسیون یعنی افزایش یک گروه الکیل به یک ترکیب آلی ولی در اصطلاح پالایش نفت، الکیلاسیون عبارت است از واکنش یک اولفین سبک با یک ایزوپارافین. در دما و فشار بالا، واکنش الکیلاسیون می‌تواند

بدون حضور کاتالیزور صورت گیرد ولی فرایندهای صنعتی الکیلاسیون در دمای پائین و در حضور کاتالیزور انجام می‌شوند. فراورده الکیلاسیون بنزین با عدد اکتان بالاست که الکیلیت[۱] نام دارد.

الکیلتها مکملهـای پاک بـرای بنزین

 

۲-۲-خوراک

خوراک الکیلاسیون عبارتست از ایزوبوتان و اولفین‌های سبک. اولفین‌ها اساساً از واحدهای کک‌سازی و کراکینگ کاتالیزوری بدست

می‌آیند. از بین اولفین‌ها، پروپن و بوتن‌ها بیشتر مصرف می‌شوند ولی گاهی نیز از اتیلن و پنتن‌ها به عنوان خوراک استفاده می‌شود. اولفین‌ها را می‌توان از طریق هیدروژن‌زدایی از پارافین نیز بدست آورد.

ایزوبوتان معمولاً از واحدهای هیدروکراکینگ بدست می‌آید ولی می‌توان آن را از واحدهای رفرمینگ، تقطیر نفت خام و فرآورش گاز طبیعی نیز تهیه کرد. همچنین از طریق ایزومری نرمال بوتان نیز به دست می‌آید.

 

۲-۳-فرآورده‌های الکیلاسیون

فرآورده‌های الکیلاسیون عبارتند از بنزین الکیلیت، پروپان و نرمال بوتان

(که همراه خوراک وارد واحد می‌شوند)‌ و قطران[۲] که ماده غلیظ و قهوه‌ای رنگی است حاوی مخلوطی از سیکلوپنتادین‌های مزدوج با زنجیرهای جانبی.

 

۲-۴-کاتالیزور

کاتالیزورهای الکیلاسیون، اسیدهای مختلف مانند اسیدهای پروتونی (HF و ۴SO2H) و یا اسیدهای لویس (۳BF ،۳AlCl…) می‌باشند. فقط اسیدهای قوی می‌توانند کاتالیزور مؤثری برای الکیلاسیون باشند. اسیدهای ضعیف موجب واکنش پلیمری می‌شوند.

در صنعت با توجه به سلکتیویته مناسب و سهولت کنترل فعالیت کاتالیزوری، منحصراً از اسید سولفوریک (۱۰۰-۹۸%) و اسید هیدروفلوئوریک استفاده می‌شود.

در طی عملیات الکیلاسیون، فعالیت کاتالیزور به علت تشکیل کمپلکس بادی اولفین‌ها و نیز به علت رقیق شدن با آب، بتدریج کاهش می‌یابد.

چون اسید سولفوریک را نمی‌توان بازیابی کرد، میزان مصرف آن زیاد است ولی خوشبختانه قیمت چندانی ندارد. اسید هیدروفلوئوریک گرانتر است ولی به علت سهولت بازیابی، میزان مصرف آن اندک است.

این اسیدها واکنش پلیمری اولفین‌ها را نیز فعال می‌کنند. برای محدود کردن پلیمری، باید ایزوبوتان را اضافه بر مقدار لازم به کار برد.

در مقایسه با اسید سولفوریک، اسید هیدروفلوئوریک در محدوده وسیعتری از دما، سلکتیویته‌اش را حفظ می‌نماید.

 

قیمت اختصاصی و استثنایی این پروژه درپایان نامه دات کام : تنها , ۹۵۰۰ تومان

 

1 نقد وبررسی برای الکیلتها مکملهـای پاک بـرای بنزین

  1. جوادیان

    الکیلتها مکملهـای پاک بـرای بنزین پروژه خوبی بود سپاس

افزودن نقد و بررسی