فروشگاه

توضیحات

کروماتوگرافی بر اصول کل پخش فاز  بنیان نهاده شده است. به طور خلاصه، در این روش جریان یک فاز از کنار (یا از داخل) فاز ساکنی میگذرد و در این حال فاز ساکن اجزای آنرا به طور انتخابی خارج میکند. این خروج یک عمل تعادلی است و مولکولهای اجزاء دوباره داخل فاز متحرک میشوند. هنگامی که ثابت پخش دو یا چند جزء در این دو فاز با هم متفاوت باشند، اجزای مربوط در فاز متحرک میشوند. هنگامی که ثابت پخش دو یا چند جزء در این دو فاز با هم متفاوت باشند، اجزای مربوط در فاز متحرک از هم تفکیک میشوند. به طور ساده میتوان گفت که هر چه فاز ساکن یک جزء را محمتر نگه دارد، در صد مولکولهای جزئی که بی حرکت نگه داشته شده بیشتر میشود. جزء دیگری که با شدت کمتر نگه داشته میشود نسبت به جزء اول در فاز متحرک درصد مولکولی بیشتری خواهد داشت. بنابراین به طور متوسط مولکولهای جزئی که با شدت کمتر نگه داشته میشوند، نسبت به مولکولهای دیگر با سرعت بیشتری از روی فاز ساکن میگذرند (در جهت جریان) و در نتیجه اجزای مربوط به قسمتهای مختلف فاز ساکن (باندها) منتقل میشوند.

فاصله باندها به طور خطی به مسافتی که در ستون طی میشود بستگی دارد. به طور کلی هر چه مسافت طی شده بیشتر باشد، فاصله باندها زیادتر خواهد شد. یادآور میشود که اجزای مخلوط باید ضرایب پخش متفاوتی داشته باشند تا بتوان آنها را به کمک پخش فاز تفکیک کرد. در صورتی که این ضرایب به هم نزدیک باشند، اجزای مربوط فقط به طور جزئی به باندهای جداگانه تفکیک میشوند. البته میتوان طول مسیر را زیاد کرد و به اجزاء فرصت داد تا بیشتر از هم جدا شوند.

 

 

۹۶صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ منابع دارد قیمت ۷۹۰۰ تومان

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 اگر مطلب مورد نظر خود را در این سایت پیدا نکردید میتوانید از قسمت سفارش پروژه جدید کار تحقیقی خود را به ما سفارش دهید

تحقیق فوق العاده کامل و جامع همراه با شکلها

 

اطلاعات اولیه

پر کاربردترین شیوه جداسازی مواد تجزیه‌ای کروماتوگرافی است که در تمام شاخه‌های علوم کاربردهایی دارد. کرماتوگرافی گروه گوناگون و مهمی از روش‌های جداسازی مواد را شامل می‌شود و امکان می‌دهد تا اجزای سازنده نزدیک به هم مخلوط‌های کمپلکس را جدا ، منزوی و شناسایی کند بسیاری از این جداسازی‌ها به روش‌های دیگر ناممکن است.

سیر تحولی رشد

  • اولین روش‌های کروماتوگرافی در سال ۱۹۰۳ بوسیله میخائیل سوئت ابداع و نامگذاری شد. او از این روش برای جداسازی مواد رنگی استفاده کرد.
  • مارتین و سینج در سال ۱۹۵۲ به پاس اکتشافاتشان در زمینه کروماتوگرافی جایزه نوبل دریافت کردند.

کروماتوگرافی چهار نوع مهم دارد که بر اصول توصیف شده بالا متکی هستند. این انواع عبارتند از کروماتوگرافی گازی (کروماتوگرافی تفکیکی گاز مایع)، کروماتوگرافی ستونی، کروماتوگرافی لایه نازک (TLC) و کروماتوگرافی کاغذی.

 

 

 

 

 

کروماتوگرافی ستونی

در کروماتوگرافی ستونی جسم بین فازهای مایع و جامد پخش میشود. فاز ساکن جسم جامدی است و این جسم اجزای مایعی را که از آن میگذرد به طور انتخابی در سطح خود جذب میکند و آنها را جدا میکند. اثرهایی که باعث جذب سطحی میشوند همان اثرهایی هستند که موجب جذب در مولکولها میشوند. این اثرها عبارتند از: جاذبه الکترواستاتیکی، ایجاد کمپلکس، پیوند هیدروژنی، نیروی واندروالس و غیره.

برای جدا کردن یک مخلوط با کروماتوگرافی ستونی، ستون را با جسم جامد فعالی (فاز ساکن) مانند آلومینا یا سیلیکاژل پر میکنند و کمی از نمونه مایع را روی آن میگذارند. نمونه ابتدا در بالای ستون جذب میشود. سپس حلال استخراج کننده ای را در داخل ستون جریان میدهند. این فاز مایع متحرک، اجزای مخلوط را با خود میبرد. ولی به علت نیروی جاذبه انتخابی فاز جامد، اجزای مربوط میتوانند با سرعتهای مختلفی به طرف پایین ستون حرکت کنند. ترکیبی که با نیروی کمتری جذب فاز ساکن شود سریعتر خارج میشود زیرا که درصد مولکولی آن در فاز متحرک از ترکیبی که با نیروی زیادتری جذب فاز ساکن میشود بیشتر است.

اجزای تفکیک شده را میتوان مجددا به دو روش به دست آورد:

۱) مواد جامد ستون را میتوان خارج کرد و قسمتی از آنرا که حاوی باند مورد نظر است برید و با حلال مناسب استخراج کرد.

۲) چون باندها با زمانهای مختلفی خارج میشوند میتوان آنقدر حلال را از ستون عبور داد تا باندها از انتهای آن خارج شوند و در ظرف جداگانه ای بریزند.

معمولا روش دوم کاربرد بیشتری دارد.

در مورد اجسام رنگین میتوان باندهایی را که به طرف پایین ستون می آیند مستقیما مشاهده کرد.

 

 اما در مورد اجسام بیرنگ نمیتوان تغییرات را مستقیما مشاهده کرد. با این حال بسیاری از اجسام در هنگام تابش نور ماورای بنفش فلوئورسانس پیدا میکنند و در چنین مواردی از این خاصیت جهت مشاهده باندها استفاده میشود. معمولا برای پی بردن به جریان عمل کروماتوگرافی ستونی حجمهای کوچک و ثابتی (مثلا ۲۵ میلی لیتر) از محلول استخراج شده را جمع آوری میکنند. سپس حلال آنها را تبخیر میکنند تا ببینند جسمی در آنها وجود دارد یا خیر. گرچه ممکن است یک جسم در چند ظرف پخش شود، ولی اگر حجم هر جزء نسبتا کم گرفته شود (مثلا کمتر از ۱۰% حجم ستون) معمولا باندهای مختلف در ظروف مختلف جمع آوری میشوند. روش دیگری که برای پی بردن به وضع تفکیک مناسب است آن است که محلول استخراج شده در فاصله زمانی مختلف با کروماتوگرافی لایه نازک مورد بررسی قرار گیرد.

تعدادی از جاذبهای جامدی که عموما مصرف میشوند عبارتند از: آلومینا، سیلیکاژل، فلورسین، زغال چوب، منیزیم اکسید، کلسیم کربنات، نشاسته و شکر. معمولا شیمیدانهای آلی از آلومینا، سیلیکاژل و فلورسین بیشتر استفاده میکنند.

آلومینا (Al2O3) ترکیب قطبی بسیار فعالی است که قدرت جذب زیادی دارد و به سه صورت موجود است: خنثی، شسته شده با اسید و شسته شده با باز. آلومینای بازی برای ترکیبهای اسیدی و آلومینای اسیدی برای ترکیبهای بازی قدرت تفکیک خوبی نشان میدهد. در ترکیبهایی که به شرایط اسیدی و بازی حساسیت دارند و واکنش شیمیایی دارند باید از آلومینای خنثی استفاده کرد. آلومینا با قطبیت زیادی که دارد ترکیبهای قطبی را به شدت جذب میکند و در نتیجه ممکن است استخراج آنها از ستون را مشکل کند. فعالیت (قدرت جذب) آلومینا را میتوان با افزایش کمی آب کاهش داد، درجه فعالیت آلومینا با درصد وزنی آب موجود مشخص میشود. سیلیکاژل و فلورسین هم قطبی هستند ولی قطبیت آنها از آلومینا کمتر است.

برای اینکه جاذبهای جامد نیروی موثر تری داشته باشند، باید اندازه ذرات آنها یکنواخت و سطح مخصوص آنها زیاد باشد. چنین سطحی باعث تسریع تعادل جسم در دو فاز میشود. این حالت در ایجاد باندهای باریک اهمیت دارد.

در تعیین شرایط یک تجربه کروماتوگرافی باید به ماهیت فاز مایع (حلال) مصرفی توجه کرد. حلال نیز میتواند در جسم جامد جذب شود و به این وسیله برای جذب مواضع جذبی که در سطح جامد وجود دارند، با جسم حل شده رقابت کند. چنانچه حلال قطبی تر باشد و شدیدتر از اجزای مخلوط جذب شود، تقریبا تمام اجزاء در فاز مایع متحرک باقی میمانند و تفکیکی که در ضمن تجربه صورت میگیرد ناچیز خواهد بود. در نتیجه برای این که تفکیک خوب انجام شود باید قطبیت حلال استخراجی به طور قابل ملاحظه ای کمتر از اجزای مخلوط باشد. به علاوه باید اجزای مخلوط در حلال حل شوند، زیرا در غیر این صورت اجزا به طور دایم در فاز ساکن ستون جذب میشوند و در آن باقی میمانند. قدرت استخراجی حلالهای مختلف (یعنی توانایی آنها در انتقال یک جسم معین به پایین ستون) بترتیب زیر از بالا به پایین زیاد میشود:

هگزان , کربن تترا کلرید ,  تولوئن , بنزن , دی کلرومتان , کلروفرم , اتیل اتر , اتیل استات , استون

پروپانول, اتانول , متانول , آب

در یک کروماتوگرافی ستونی ساده نمونه را در بالای ستون میگذارند و در طول تفکیک از حلال واحدی استفاده میکنند. بهترین حلال انتخابی، حلالی است که بیشترین فاصله را در باندها ایجاد کند. چون احتمالا بهترین حلال در اثر تجربه بدست می آید، گاهی راحتتر است که در انتخاب حلال برای کروماتوگرافی ستونی از روش کروماتوگرافی لایه نازک استفاده شود. تعداد زیادی از تجربه های کروماتوگرافی لایه نازک را میتوان با استفاده از حلالهای مختلف، در زمان نسبتا کوتاهی انجام داد. معمولا بهترین حلال یا مخلوط حلالی که به این روش به دست می آید برای کروماتوگرافی ستونی مناسب است.

معمولا از روشی که به استخراج تدریجی (یا جزء به جزء) معروف است استفاده میشود. در این روش برای ظهور کروماتوگرام از یک سری حلالهایی استفاده میکنند که قطبیت آنها مرتبا رو به افزایش میرود. در شروع با یک حلال غیر قطبی (معمولا هگزان) ممکن است یک باند به طرف پایین ستون حرکت کند و از آن خارج شود و در این حال باندهای دیگر در نزدیکی ابتدای ستون باقی بمانند. سپس حلالی که قطبیت آن اندکی بیشتر است به کار میبرند. در حالت ایده آل باید یک باند دیگر خارج شود و در این حال بقیه باندها در عقب آن باقی بمانند. چنانچه قطبیت حلال یکباره زیاد بالا رود، ممکن است تمام باندهایی که باقی مانده اند یکباره از ستون خارج شوند. بنابر این باید در هر مرحله قطبیت حلال به مقدار کم و با قاعده معینی افزایش یابد. بهترین راه انجام این کار آن است که از حلالهای مخلوط استفاده شود و تعویض کامل حلال چندان مناسب نسیت.

طریقه پر کردن ستون بسیار اهمیت دارد زیرا ستونی که خوب پر نشود اجزاء را هم خوب تفکیک نمیکند. جسم پرشده باید همگن باشد و در آن هوای محبوس یا حباب بخار وجود نداشته باشد.

 

 

 

 

آماده سازی ستون کروماتوگرافی

یک بورت ۵۰ میلی لیتری را در حالت عمودی به گیره ای ببندید. شیر بورت باید بسته و چرب نشده باشد. بورت را با اتر نفت (۶۰-۳۰ درجه ) تا نزدیکی درجه ۴۰ میلی لیتری آن پر کنید و به کمک یک لوله شیشه ای طویل کمی پشم شیشه را به انتهای بورت فرو برید. درون بروت به حدی شن بریزید تا ارتفاع ۱ سانتی متری بالای پشم شیشه……………….

 

 

 MIC-3 پیشرفته – سیستم کاتیونی و آنیونی با فرونشاننده شیمیایی

اندازه‌گیری کاتیونها با فرونشاننده الکترونیکی؟ اندازه‌گیری آنیونها با فرونشاننده الکترونیکی و شیمیایی؟ اندازه‌گیری مستقل به طور موازی؟ هیچ مشکلی با سیستم ترکیبی کروماتوگرافی یونی آنیونی/ کاتیونی MIC-3 پیشرفته بوجود نمی‌آید. دو کانال کاملاً مجزا که می‌توان آنها را توسط نرم ‌افزار به طور همزمان و مستقل از یکدیگر کنترل کرد و امکان کار بهینه در سطح کارایی بسیار بالا وجود دارد.

قابلیت‌های مهم و برجسته این سیستم از قبیل نسبت زیاد سیگنال به نویز، عملکرد صفر کننده خودکار، قابلیت انطباق دامنه و مقیاس کامل آن، سیستم پمپ با پالس پایین و غیره، باعث می‌شود که آماده سازی نمونه با یک روش پیش تغلیظ به صورت معمول انجام پذیرد. این کار سبب سادگی و تسریع در کار می‌شود و در ضمن در هزینه‌ها صرفه جویی صورت می‌گیرد.

فرونشانی شیمیایی، تنها در مورد اندازه‌گیری آنیونها قابل استفاده می‌باشد. سیستم «MSM» مقاوم در برابر فشار و نیز به طور کامل مقاوم در برابر حلال می‌باشد. حتی اسید سولفوریک با غلظت ۲ مول بر لیتر نیز اثر نامناسبی بر آن ندارد. این بدان معنی است که طول عمر آن بالا و هزینه نگهداری آن کم می‌باشد. اتوماتیک سازی با پردازنده نمونه کروماتوگراف یونی پیشرفته مدل i838، امکان پذیر می‌باشد.

 

 

                       

MIC-4 پیشرفته- سیستم کاتیونی مدولار با فرونشاننده الکترونیکی و پیش تغلیظ نمونه

سیستم کاتیونی یا آنیونی مدولار MIC-4 پیشرفته با فرونشاننده الکترونیکی و پیش تغلیظ نمونه، در مقایسه با سیستم ساده کاتیونی/ آنیونی که شامل پمپ  مدل i818، آشکارساز مدل i819 و مرکز جداسازی مدل i820 می‌باشد، دارای دو جزء دیگر یعنی پردازنده کروماتوگراف پیشرفته مدل i838 و ستون پیش تغلیظ است که به جای محفظه نمونه روی شیر تزریق قرار می‌گیرد. پمپ پریستالتیک پردازنده نمونه کروماتوگراف یونی پیشرفته مدل i838، استانداردها و سپس نمونه‌ها را به ستون پیش تغلیظ انتقال می‌دهد. نمونه تغلیظ شده سپس به سمت ستون جداسازی شسته می‌شود. هنگامی‌که بتوان سیستم را به عنوان یک سیستم کاملاً بسته همراه با ظروف آب بندی شده راه اندازی کرد، امکان کالیبراسیون و کار تا حد ppt امکان‌پذیر می‌باشد .

این سیستم با قیمت مناسب با فرونشاننده الکترونیکی کار می‌کند. سطح زیر پیک و ارتفاع آن به طور مستقیم متناسب با غلظت یون خاص در سراسر دامنه وسیع می‌باشد. بدین خاطر است که به منظور کار سریعتر و آسانتر می‌توان از کالیبراسیون تک نقطه‌ای استفاده کرد.

                                          

 

 

 

 

 

MIC-5 پیشرفته سیستم آنیونی مدولار با فرونشاننده شیمیایی و پیش تغلیظ نمونه

سیستم آنیونی مدولار (MIC-5 پیشرفته) همراه با فرونشاننده شیمیایی و پیش تغلیظ نمونه، امکانات متعددی را برای آشکارسازی غلظت‌های کم و خیلی کم فراهم می‌سازد. حتی آشکارسازی مطمئن و دقیق آنیونها در غلظت‌های زیر میزان ppt به ‌راحتی امکان پذیر می‌باشد.

پردازنده نمونه کروماتوگراف یونی پیشرفته مدل i838، امکان اتوماتیک کردن سیستم را تا میزان زیادی میسر می‌سازد. از آنجایی که فرونشاننده شیمیایی بکار برده می‌شود، معمولا” کالیبراسیون چند نقطه‌ای مورد نیاز می‌باشد که با پردازنده نمونه کروماتوگراف یونی پیشرفته مدل i838 می‌توان آن ‌را به طور خودکار و تکرار پذیر انجام داد.

فقط با چند تغییر، این سیستم را می‌توان از یک سیستم آنیونی با فرونشاننده شیمیایی و پیش تغلیظ نمونه به یک سیستم کاتیونی کاملاً خودکار همراه با فرونشاننده الکترونیکی و بدون پیش تغلیظ نمونه تبدیل کرد.

بار دیگر طراحی و انعطاف پذیری سیستمهای مدولار کروماتوگراف یونی پیشرفته Metrohm، هزینه خود را خود تامین می‌کند…………..

 

کلیه کارت های عضو شبکه شتاب امکان پرداخت اینترنتی را دارند.

بلافاصله بعد از پرداخت موفق لینک دانلود این پروژه فعال خواهد شد.

قیمت اختصاصی و استثنایی این پروژه درپایان نامه دات کام : تنها , ۷۹۰۰ تومان

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “کروماتوگرافی”

کروماتوگرافی

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 1336

قیمت : تومان7,900