توضیحات
تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده
رسانه ها به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی، کارکرد انتقال میراث
فرهنگی و اجتماعی و ارزش های جوامع را بر عهده دارند، در عصر کنونی با توجه به
نقش بارز آن ها در جامعه و اطلاع رسانی پیرامون موضوعات اجتماعی
، فرهنگی ، سیاسی، سعی میکنند الگوهای نوینی را به جوامع وارد کنند، که
جایگزین فرهنگ ها و ارزش ها و الگوهای سنتی میشوند و در این رهگذر
رسانه ها، به عنوان عاملان تغییر و تحول در ارزش ها و هنجارها مطرح هستند و
به طوری که سنت ها را به مبارزه می طلبند و به صورت یک عامل مؤثردر دگرگونی
نگرش ها و رفتارهای نسل جدید عمل می کنند و همین امر میتواند
منجر به شکاف نسلی و عدم انتقال تجربیات نسل گذشته به نسل فعلی شود.
در دوران کنونی نقش نهادهای اجتماعی همانند خانواده ، مدرسه و
همسالان در اجتماعی کردن و فرهنگ پذیری کودکان ضعیف است
و در مقابل ، روز به روز بر اهمیت و نقش رسانه ها افزوده می شود تا جایی که
تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده
برخی از نظریه پردازان ارتباطی بر این باورند که رسانه ها الویت ذهنی
و حتی رفتاری ما را تعیین میکنند و اگر چگونه فکر کردن را به ما یاد ندهند، اینکه
به چه چیزی فکر کنیم را به ما می آموزند . بر همین اساس با توجه
به نقش تأثیر گذار رسانه، بالاخص تلویزیون، بر تمامی اعضای جامعه، مخصوصاً
کودکان که فرآیند فرهنگ پذیری در آن ها یک سویه انجام می گیرد و
در مقابل این وسیله تأثیر پذیر ، هدف اصلی این پژوهش بررسی و تحلیل مردم
شناختی تلویزیون به عنوان یکی از رسانه های فراگیر و گسترده و در
دسترس همگان بر فرهنگ پذیری کودکان در خانواده است که برای رسیدن به این
منظور علاوه بر پژوهش اسنادی و کتا بخانه ای از ۵۰ دانش آموز دختر اول و
دوم ابتدایی مدرسه مهدا واقع در خیابان دیباجی جنوبی در منطقه ۳ تهران
مصاحبه به عمل آمد ومحقق به مشاهده مشارکت آمیز در جامعه آماری
پرداخت وطی پژوهش این مسئله بدست آمد که تلویزیون باعث تغییراتی در
باورها و ارزش ها ،عادات و علایق ،الگوهای فراغت ،ادبیات و فرهنگ تغذیه
دانش آموزان مورد بررسی شده که میزان این تغییرات در دانش آموزانی که
بیشتر تمایل به تماشای برنامه های تلویزیون داشتند و والدینی که توجه
و نظارت کمتری نسبت به نوع برنامه ها و تعداد ساعات تماشای کودکان خود داشتند بیشتر و قابل لمس تر بود.
۹۰صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴منابع دارد
پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید
انجام کلیه کارهای تحقیقاتی و پایان نامه در کوتاهترین زمان با موضوعات خاص شما. منتظر تماس شما هستیم
فهرست مطالب
بخش اول :
۱-۱ پیش گفتار ……...……………………………………………………………. ۲
۱-۲ مقدمه ………………………………………………………………………… ۳
۱-۳ بیان مسئله ……………………………………………………………………. ۴
۱-۴ اهمیت و ضرورت تحقیق …………………………………………………… ۶
۱-۵ هدف ها ی پژوهش ………………………………………………………….. ۷
۱-۶ سوالات پژوهش ……………………………………………………………… ۸
۱-۷ پیشینه تحقیق …………………………………………………………………. ۹
۱-۸ جامعه مورد بررسی ………………………………………………………… ۱۲
۱-۹ روش تحقیق ………………………………………………………………… ۱۳
۱-۱۰ کلید واژگان ……………………………………………………………….. ۱۴
تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده
بخش دوم :
۲-۱ فرهنگ ……………………………………………………………………… ۱۶
۲-۲ فرهنگ از منظر صاحبنظران علوم اجتماعی ……………………………… ۱۸
۲-۳ خصوصیات فرهنگ ……………………………………………………….. ۲۱
۲-۴ فرهنگ به واقعیت معنا می بخشد …………………………………………. ۲۳
۲-۵ فرهنگ پدیده ای فراگیر است ………………………………………………. ۲۳
۲-۶ فرهنگ امری مشترک است ……………………………………………….. ۲۳
۲-۷ فرهنگ یاد گرفتنی است ……………………………………………………. ۲۳
۲-۸ فرهنگ به عنوان یک رفتار اکتسابی ………………………………………. ۲۴
۲-۹ سطح های فرهنگ ………………………………………………………….. ۲۵
۲-۱۰ طبقه بندی فرهنگها ……………………………………………………….. ۲۵
تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده
۲-۱۱ ابداع فرهنگ پذیری ………………………………………………………. ۲۶
۲-۱۲ فرهنگ پذیری …………………………………………………………….. ۲۷
۲-۱۳ نوسازی مفهوم فرهنگ …………………………………………………… ۲۸
۲-۱۴ عناصرمهم در فرهنگ پذیری ……………………………………………. ۲۹
۲-۱۵ روند ها و متغیرهای فرهنگ پذیری ……………………………………… ۳۰
۲-۱۶ انواع فرهنگ پذیری ……………………………………………………… ۳۰
۲-۱۷ انواع فرهنگ پذیری از منظری دیگر …………………………………… ۳۲
۲-۱۸ آژانس های فرهنگ پذیری ……………………………………………….. ۳۲
۲-۱۹ ماهیت رسانه ……………………………………………………………… ۳۶
۲-۲۰ رسانه و فرهنگ پذیری …………………………………………………… ۳۶
تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده
۲-۲۱ کارکردهای رسانه ها ……………………………………………………… ۳۷
۲-۲۲ رسانه ها و تغییر ارزشهای سنتی و شکاف نسلی ………………………… ۳۸
۲-۲۳ طبقه بندی نیاز های مرتبط با رسانه ……………………………………… ۴۵
۲-۲۴ تلویزیون ………………………………………………………………….. ۴۵
۲-۲۵ ویژگی های تلویزیون …………………………………………………….. ۳۶
۲-۲۶ تلویزیون به عنوان ابزاری فرهنگی ……………………………………… ۴۶
۲-۲۷ تلویزیون از دید نظریه پردازان …………………………………………… ۴۶
۲-۲۸ قدرت تلویزیون ……………………………………………………………. ۴۸
۲-۲۹ کارکردهای مثبت تلویزیون ………………………………………………. ۴۹
۲-۳۰ جنبه ها ی اجتماعی شدن کودکان ………………………………………… ۵۰
۲-۳۱ کارکردهای منفی تلویزیون ……………………………………………….. ۵۱
۲-۳۲ نقش ها و وظایف وسایل ارتباطی ………………………………………… ۵۳
۲-۳۳ کودک کیست ……………………………………………………………… ۵۴
۲-۳۴ ویژگی های کودک در دوره ابتدایی ………………………………………. ۵۴
۲-۳۵ قابلیت های کودک نسبت به تلویزیون ……………………………………. ۵۶
۲-۳۶ ارتباط کودک و تلویزیون …………………………………………………. ۵۷
۲-۳۷ کودکان قربانیان تلویزیون ………………………………………………… ۵۸
۲-۳۸ چهارچوب نظری …………………………………………………………. ۵۹
……. نظریه فرهنگ و شخصیت ……………………………………………….. ۵۹
……. نظریه کنش متقابل نمادین ………………………………………………… ۶۰
…… نظریه کارکردگرایی ……………………………………………………….. ۶۱
تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده
بخش سوم :
۳-۱ مقدمه ……………………………………………………………………….. ۶۳
۳-۲ تلویزیون و تغییر در الگوهای گذران اوقات فراغت کودکان ………………. ۷۰
۳-۳ تلویزیون و تغییر در عادات و سلایق کودکان ……………………………… ۷۳
۳-۴ تلویزیون و تغییر در باورها نگرشها و ارزشهای کودکان …………………. ۷۵
۳-۵ تلویزیون و تغییر در فرهنگ تغذیه ………………………………………… ۷۹
۳-۶ تلویزویون و تغییر در ادبیات کودکان ……………………………………… ۸۰
۳-۷ سوالات پرسیده شده از والدین ………………………………………………. ۸۱
۳-۸ مصاحبه با والدین …………………………………………………………… ۸۱
۳-۹ مصاحبه با مربیان ………………………………………………………….. ۸۶
۳-۱۰ نتیجه گیری ……………………………………………………………….. ۸۷
فهرست منابع …………………………………………………………………….. ۹۱
چکیده انگلیسی
فهرست نمودارها
نمودار عنوان
نمودار شماره ۱: نمودار سطح تحصیلات والدین ……………………………….. ۶۶
نمودار شماره ۲: حدود ساعات تماشای تلویزیون ……………………………….. ۶۷
نمودار شماره ۳: اولیت تماشای برنامه های تلویزیون ………………………….. ۶۸
نمودار شماره ۴: علت تماشای تلویزون …………………………………………. ۶۹
تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده
بخش اول :کلیات وروش ها
- · فصل اول :پیش گفتار
- · فصل دوم :مقدمه
- · فصل سوم :بیان مسئله
- · فصل چهارم:اهمیت و ضرورت تحقیق
- · فصل پنجم :هدف های پژوهش
- · فصل ششم :سئوالات پژوهش
- · فصل هفتم:پیشینه تحقیق
- · فصل هشتم:جامعه مورد بررسی
- · فصل نهم :روش تحقیق
- · فصل دهم :کلید واژگان
تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده
۱-۱پیش گفتار :
تلویزیون در دنیای امروز، گسترده ترین رسانه است به گونه ای که حتی کامپیوتر و شبکه جهانی اینترنت هم نتوانسته رقیب قدرتمندی برای آن باشد، امروزه این رسانه تا دور افتاده ترین روستاها راه افتاده و آنتن های آن را میتوان بر فراز آپارتمان های مرتفع تهران تا طیف خانه های پست و کوتاه روستاها
مشاهده کرد، از این روست که می توان تلویزیون را یک دانشگاه وسیع با
مخاطبانی در طیف های مختلف در نظر آورد که البته ، کودکان به عنوان جدی
ترین و بیشترین مخاطبان برنامه های تلویزیونی مطرح می باشند و تأثیر پذیری آنان بیش از دیگرگروههای سنی است. کودکان ارزش ها و باورها و
مفاهیم فرهنگی و روش های زندگی و واکنش به تحریکات محیطی و غیره را از تلویزیون می آموزند و امروزه نقش رسانه ها در فرهنگ پذیری اولیه
کودکان و فرهنگ پذیری دراز مدت بزرگسالان به طور گسترده مورد قبول قرار گرفته است و به عنوان عاملی مهم در فرآیند اجتماعی کردن و انتقال مفاهیم
فرهنگی ایفای نقش می کند و رسانه ها برای ایجاد فرهنگ پذیری دو گونه از الگوهای رفتاری را به مخاطب ارائه می دهند: الگوهای رفتاری فردی و الگوهای رفتاری اجتماعی که منجر به جامعه پذیری می شود.
تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده
۱-۲ مقدمه:
شتاب فرایند پیشرفت های فن آوری در دنیای معاصر و تحول سریع درامر ارتباطات ،مرکز ثقل تحولات اجتماعی بوده و در دهه های اخیر شاهد تحولات
سریع و گسترده ای در تمامی ابعاد زندگی اجتماعی و فرهنگی و از جمله خانواده بوده ایم.
نهاد خانواده تحت تأثیر عوامل متعدد درونی و بیرونی، این
تغییرات را تجربه کرده و شکی نیست که رسانه گسترده ای همچون تلویزیون، در فرهنگ سازی اعضای خانواده، بالاخص کودکان ، جایگاه بسیار برجسته
ای دارد و تلویزیون در کنار پدر و مادر وفرزند، فرد چهارم خانواده است و از نظر آگاهی رسانی و راهنمایی چند جانبه ، مهم ترین و نزدیک ترین و سریع ترین ابزار درک اطلاعات به شمار می رود.
بنابراین جایگاهی که تلویزیون ،در انتقال ارزش ها و پیام ها و تثبیت یا تغییر و تزلزل فرهنگ ها و ارزش پیدا کرده است، بسیار حساس و خطیر است و
گستردگی استفاده از این ابزار و داشتن مقبولیت گسترده نزد عموم مردم بر اهمیت موضوع می افزاید.
گذشته از تأثیر گذاری عمومی و اجتماعی تلویزیون، کودکان، از اثر پذیری بیشتری نسبت به این رسانه برخوردارند و اثر گذاری آن تا آنجا است که متخصصین آن رااز ارکان مهم تربیتی میشمارند.
تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده
۱-۳بیان مسئله :
وسایل ارتباط جمعی ،مهم ترین شاخصه جامعه مدرن به شمار می آیند و این وسایل میتوانند القا کننده هنجارهای فرهنگی باشند (که البته این هنجارها بسته به نوع برنامه های رادیو و تلویزیون و مجلات و روزنامه ها متفاوت است) که دراین میان نقش رسانه های تصویری، بالاخص تلویزیون،
نسبت به سایر رسانه ها برجسته تر و درمقایسه با سایر رسانه ها از مطلوبیت بیشتری برخوردار است واین امر به خصوص آنجا تحقق می یابد که کودکان به عنوان متقاضیان جدی برنامه های تلویزیونی مطرح هستند.
1 نقد وبررسی برای تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده
افزودن نقد و بررسی
تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده
تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده
قیمت : تومان9,900
تیموریان –
“تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده
پایان نامه فوق العاده جامعی بود واقعا استفاده کردم ممنونم