فروشگاه

توضیحات

تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده

  رسانه ها به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی، کارکرد انتقال میراث

فرهنگی و اجتماعی و ارزش های جوامع را بر عهده دارند، در عصر کنونی با توجه به

نقش بارز آن ها در جامعه و اطلاع رسانی پیرامون موضوعات اجتماعی

، فرهنگی ، سیاسی، سعی می­کنند الگوهای نوینی را به جوامع وارد کنند، که

جایگزین فرهنگ ها و ارزش ها و الگوهای سنتی می­شوند و در این رهگذر

رسانه ها، به عنوان عاملان تغییر و تحول در ارزش ها و هنجارها مطرح هستند و

به طوری که سنت ها را به مبارزه می طلبند و به صورت یک عامل مؤثردر دگرگونی

نگرش ها و رفتارهای نسل جدید عمل می کنند و همین امر میتواند

منجر به شکاف نسلی و  عدم انتقال تجربیات نسل گذشته به نسل فعلی شود.

در دوران کنونی نقش نهادهای اجتماعی همانند خانواده ، مدرسه و

همسالان در اجتماعی کردن و فرهنگ پذیری کودکان ضعیف است

و در مقابل ، روز به روز بر اهمیت و نقش رسانه ها افزوده می شود  تا جایی که

تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده

برخی از نظریه پردازان ارتباطی بر این باورند که رسانه ها الویت ذهنی

و حتی رفتاری ما را تعیین می­کنند و اگر چگونه فکر کردن را به ما یاد ندهند، اینکه

به چه چیزی فکر کنیم را به ما می آموزند . بر همین اساس با توجه

به نقش تأثیر گذار رسانه،  بالاخص تلویزیون، بر تمامی اعضای جامعه، مخصوصاً

کودکان که فرآیند فرهنگ پذیری در آن ها یک سویه انجام می گیرد و

در مقابل این وسیله تأثیر پذیر ، هدف اصلی این پژوهش بررسی و تحلیل مردم

شناختی تلویزیون به عنوان یکی از رسانه های فراگیر و گسترده و در

دسترس همگان بر فرهنگ پذیری کودکان در خانواده است که برای رسیدن به این

منظور علاوه بر پژوهش اسنادی و کتا بخانه ای از ۵۰ دانش آموز دختر اول و

دوم ابتدایی مدرسه مهدا واقع در خیابان دیباجی جنوبی در منطقه ۳ تهران

مصاحبه به عمل آمد ومحقق به مشاهده مشارکت آمیز در جامعه آماری

پرداخت وطی پژوهش این مسئله بدست آمد که تلویزیون باعث تغییراتی در

باورها و ارزش ها ،عادات و علایق ،الگوهای فراغت ،ادبیات و فرهنگ تغذیه

دانش آموزان مورد بررسی شده که میزان این تغییرات در دانش آموزانی که

بیشتر تمایل به تماشای برنامه های تلویزیون داشتند و والدینی که توجه

و نظارت کمتری نسبت به نوع برنامه ها و تعداد ساعات تماشای کودکان خود داشتند بیشتر و قابل لمس تر بود.

 ۹۰صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴منابع دارد

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

انجام کلیه کارهای تحقیقاتی و پایان نامه در کوتاهترین زمان با موضوعات خاص شما. منتظر تماس شما هستیم

تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده
تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده

 

فهرست مطالب

 

بخش اول :

۱-۱ پیش گفتار ……...……………………………………………………………. ۲

۱-۲ مقدمه ………………………………………………………………………… ۳

۱-۳ بیان مسئله ……………………………………………………………………. ۴

۱-۴ اهمیت و ضرورت تحقیق …………………………………………………… ۶

۱-۵ هدف ها ی پژوهش ………………………………………………………….. ۷

۱-۶ سوالات پژوهش ……………………………………………………………… ۸

۱-۷ پیشینه تحقیق …………………………………………………………………. ۹

۱-۸ جامعه مورد بررسی ………………………………………………………… ۱۲

۱-۹ روش تحقیق ………………………………………………………………… ۱۳

۱-۱۰ کلید واژگان ……………………………………………………………….. ۱۴

تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده

بخش دوم :

۲-۱ فرهنگ ……………………………………………………………………… ۱۶

۲-۲ فرهنگ از منظر صاحبنظران علوم اجتماعی ……………………………… ۱۸

۲-۳ خصوصیات فرهنگ ……………………………………………………….. ۲۱

۲-۴  فرهنگ به واقعیت معنا می بخشد …………………………………………. ۲۳

۲-۵ فرهنگ پدیده ای فراگیر است ………………………………………………. ۲۳

۲-۶ فرهنگ امری مشترک است ……………………………………………….. ۲۳

۲-۷ فرهنگ یاد گرفتنی است ……………………………………………………. ۲۳

۲-۸ فرهنگ به عنوان یک رفتار اکتسابی ………………………………………. ۲۴

۲-۹ سطح های فرهنگ ………………………………………………………….. ۲۵

۲-۱۰ طبقه بندی فرهنگها ……………………………………………………….. ۲۵

تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده

۲-۱۱ ابداع فرهنگ پذیری ………………………………………………………. ۲۶

۲-۱۲ فرهنگ پذیری …………………………………………………………….. ۲۷

۲-۱۳ نوسازی مفهوم فرهنگ …………………………………………………… ۲۸

۲-۱۴ عناصرمهم در فرهنگ پذیری ……………………………………………. ۲۹

۲-۱۵ روند ها و متغیرهای فرهنگ پذیری ……………………………………… ۳۰

۲-۱۶ انواع فرهنگ پذیری ……………………………………………………… ۳۰

۲-۱۷ انواع فرهنگ  پذیری از منظری دیگر …………………………………… ۳۲

۲-۱۸ آژانس های فرهنگ پذیری ……………………………………………….. ۳۲

۲-۱۹ ماهیت رسانه ……………………………………………………………… ۳۶

۲-۲۰ رسانه و فرهنگ پذیری …………………………………………………… ۳۶

تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده

۲-۲۱ کارکردهای رسانه ها ……………………………………………………… ۳۷

۲-۲۲ رسانه ها و تغییر ارزشهای سنتی و شکاف نسلی ………………………… ۳۸

۲-۲۳ طبقه بندی نیاز های مرتبط با رسانه ……………………………………… ۴۵

۲-۲۴ تلویزیون ………………………………………………………………….. ۴۵

۲-۲۵ ویژگی های تلویزیون …………………………………………………….. ۳۶

۲-۲۶ تلویزیون به عنوان ابزاری فرهنگی ……………………………………… ۴۶

۲-۲۷ تلویزیون از دید نظریه پردازان …………………………………………… ۴۶

۲-۲۸ قدرت تلویزیون ……………………………………………………………. ۴۸

۲-۲۹ کارکردهای مثبت تلویزیون ………………………………………………. ۴۹

۲-۳۰ جنبه ها ی اجتماعی شدن کودکان ………………………………………… ۵۰

۲-۳۱ کارکردهای منفی تلویزیون ……………………………………………….. ۵۱

۲-۳۲ نقش ها و وظایف وسایل ارتباطی ………………………………………… ۵۳

۲-۳۳ کودک کیست ……………………………………………………………… ۵۴

۲-۳۴ ویژگی های کودک در دوره ابتدایی ………………………………………. ۵۴

۲-۳۵ قابلیت های کودک نسبت به تلویزیون ……………………………………. ۵۶

۲-۳۶ ارتباط کودک و تلویزیون …………………………………………………. ۵۷

۲-۳۷ کودکان قربانیان تلویزیون ………………………………………………… ۵۸

۲-۳۸ چهارچوب نظری …………………………………………………………. ۵۹

……. نظریه فرهنگ و شخصیت ……………………………………………….. ۵۹

……. نظریه کنش متقابل نمادین ………………………………………………… ۶۰

…… نظریه کارکردگرایی ……………………………………………………….. ۶۱

تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده

بخش سوم :

۳-۱ مقدمه ……………………………………………………………………….. ۶۳

۳-۲ تلویزیون و تغییر در الگوهای گذران اوقات فراغت کودکان ………………. ۷۰

۳-۳ تلویزیون و تغییر در عادات و سلایق کودکان ……………………………… ۷۳

۳-۴ تلویزیون و تغییر در باورها نگرشها و ارزشهای کودکان …………………. ۷۵

۳-۵ تلویزیون و تغییر در فرهنگ تغذیه ………………………………………… ۷۹

۳-۶ تلویزویون و تغییر در ادبیات کودکان ……………………………………… ۸۰

۳-۷ سوالات پرسیده شده از والدین ………………………………………………. ۸۱

۳-۸ مصاحبه با والدین …………………………………………………………… ۸۱

۳-۹ مصاحبه با مربیان ………………………………………………………….. ۸۶

۳-۱۰ نتیجه گیری ……………………………………………………………….. ۸۷

فهرست منابع …………………………………………………………………….. ۹۱

چکیده انگلیسی

 

فهرست نمودارها

نمودار                                                                                    عنوان

نمودار شماره ۱: نمودار سطح تحصیلات والدین ……………………………….. ۶۶

نمودار شماره ۲: حدود ساعات تماشای تلویزیون ……………………………….. ۶۷

نمودار شماره ۳: اولیت تماشای برنامه های تلویزیون ………………………….. ۶۸

نمودار شماره ۴: علت تماشای تلویزون …………………………………………. ۶۹

تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده

بخش اول :کلیات وروش ها

  • ·       فصل اول :پیش گفتار
  • ·       فصل دوم :مقدمه
  • ·      فصل سوم  :بیان مسئله
  • ·      فصل چهارم:اهمیت و ضرورت تحقیق
  • ·      فصل پنجم :هدف های پژوهش
  • ·      فصل ششم :سئوالات پژوهش
  • ·      فصل هفتم:پیشینه تحقیق
  • ·      فصل هشتم:جامعه مورد بررسی
  • ·      فصل نهم :روش تحقیق
  • ·      فصل دهم :کلید واژگان

 

 

 

 

تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده

۱-۱پیش گفتار :

تلویزیون در دنیای امروز، گسترده ترین رسانه است به گونه ای که حتی کامپیوتر و شبکه جهانی اینترنت هم نتوانسته رقیب قدرتمندی برای آن باشد، امروزه این رسانه تا دور افتاده ترین روستاها راه افتاده و آنتن های آن را می­توان بر فراز آپارتمان های مرتفع تهران تا طیف خانه های پست و کوتاه روستاها

مشاهده کرد، از این روست که می توان تلویزیون را یک دانشگاه وسیع با

مخاطبانی در طیف های مختلف در نظر آورد که البته ، کودکان به عنوان جدی

ترین و بیشترین مخاطبان برنامه های تلویزیونی مطرح می باشند و تأثیر پذیری آنان  بیش از دیگرگروههای سنی است.  کودکان ارزش ها و باورها و

مفاهیم فرهنگی و روش های زندگی و واکنش به تحریکات محیطی  و غیره را از تلویزیون می آموزند و امروزه نقش رسانه ها در فرهنگ پذیری اولیه

کودکان و فرهنگ پذیری دراز مدت بزرگسالان به طور گسترده مورد قبول قرار گرفته است و به عنوان عاملی مهم در فرآیند اجتماعی کردن و انتقال مفاهیم

فرهنگی ایفای نقش می کند و رسانه ها برای ایجاد فرهنگ پذیری دو گونه از الگوهای رفتاری را به مخاطب ارائه می دهند: الگوهای رفتاری فردی و الگوهای رفتاری اجتماعی که منجر به جامعه پذیری می شود.

تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده

۱-۲ مقدمه:

شتاب فرایند پیشرفت های فن آوری در دنیای معاصر و تحول سریع درامر ارتباطات ،مرکز ثقل تحولات اجتماعی بوده و در دهه های اخیر شاهد تحولات

سریع و گسترده ای در تمامی ابعاد زندگی اجتماعی و فرهنگی و از جمله خانواده بوده ایم.

نهاد خانواده تحت تأثیر عوامل متعدد درونی و بیرونی، این

تغییرات  را تجربه کرده و شکی نیست که رسانه گسترده ای همچون تلویزیون، در فرهنگ سازی اعضای خانواده، بالاخص کودکان ، جایگاه بسیار برجسته

ای دارد و تلویزیون در کنار پدر و مادر وفرزند، فرد چهارم خانواده است و از نظر آگاهی رسانی و راهنمایی چند جانبه ، مهم ترین و نزدیک ترین و سریع ترین  ابزار درک اطلاعات به شمار می رود.

بنابراین جایگاهی که تلویزیون ،در انتقال ارزش ها و پیام ها و تثبیت یا تغییر و تزلزل فرهنگ ها و ارزش پیدا کرده است، بسیار حساس و خطیر است و

گستردگی استفاده از این ابزار و داشتن مقبولیت گسترده نزد عموم مردم بر اهمیت موضوع می افزاید.

گذشته از تأثیر گذاری عمومی و اجتماعی  تلویزیون، کودکان، از اثر پذیری بیشتری نسبت به این رسانه برخوردارند و اثر گذاری آن تا آنجا است که متخصصین آن رااز ارکان مهم تربیتی میشمارند.

تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده

 

۱-۳بیان مسئله :

وسایل ارتباط جمعی ،مهم ترین شاخصه جامعه مدرن به شمار می آیند و این وسایل  می­توانند القا کننده هنجارهای فرهنگی باشند (که البته این هنجارها بسته به نوع برنامه های رادیو و تلویزیون و مجلات و روزنامه ها متفاوت است) که دراین میان نقش رسانه های تصویری،  بالاخص تلویزیون،

نسبت به سایر رسانه ها برجسته تر و درمقایسه با سایر رسانه ها از مطلوبیت بیشتری برخوردار است واین امر به خصوص آنجا تحقق می یابد که کودکان به عنوان متقاضیان جدی برنامه های  تلویزیونی مطرح هستند.

 

1 نقد وبررسی برای تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده

  1. تیموریان

    “تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده
    پایان نامه فوق العاده جامعی بود واقعا استفاده کردم ممنونم

افزودن نقد و بررسی

تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده

1 نقد و بررسی
تحلیل مردم شناختی تلویزیون و فرهنگ پذیری در خانواده

قیمت : تومان9,900