توضیحات

چکیده

شناسایی با استفاده از اموا ج رادیویی ، یک روش خودکار جهت شناسایی می باشد و براساس ذخیره سازی انرژی وبازیابی از راه دور دیتا که توسط برچسب های RFID انجام می شود ، استوار است. به دلیل وجود آنتن ، نویز درمدار تأثیر زیادی دارد و روش هایی برای کاهش اثر نویز ارائه گردیده است.

RFID  ، مجموعه ای از روش های فنی است که به کمک امواج رادیویی با طیف فرکانسی مشخص به شناسایی پرداخته ودر گسترده ی وسیعی از صنایع کاربرد دارد . لذا می توان با تمرکز روی هریک از کاربردهای این فناوری وشرح فرآیندهای پیاده سازی آن ، گامی به سمت فراگیری شدن استفاده از این فناوری برداشت .

داده ها و اطلاعاتی که در جریان عملیات و فعالیتهالی مربوط به کالا به کار گرفته می شوند نقش بسیار مهمی دارند. در انجام تمام معاملات و دست به دست شدنهای کالاها، اطلاعات مربوط به آنها ،توسط ذینفعان مربوطه مورد استفاده قرارمی گیرد. دریک بازار گسترده ،اقلام کالا با تنوع بسیار زیاد توسط عرضه کنندگان متعدد وارد چرخه گردش و فروش شده ودر مبادی و نقاط فروش تفکیک و شناسیی منحصر به فرد آنها اهمیت می یابد.سازوکارهای مربوط به یونیک سازی هرقلم کالای عرضه شده توسط یک تأمین کننده به گونه ای است که در سراسر جهان ،هرکالا ،فقط یک کد یا شماره دریافت می کندو هیچگونه تداخل و همپوشانی بین شماره ها بروز نمی نماید.اما در نقطه فروش کالاها مسئله دیگری هم وجود دارد وآن افزایش سرعت و دقت خواندن کدهای یونیک ثبت شده برروی کالاهاست .نمادهای قابل خواندن توسط انسان به وسیله ماشین فهمیده نمی شود.برای آنکه یک داده یا اطلاعات مانند کد ۶۲۶۵۰۰۰۰۸۵۱ توسط ماشین قابل خواندن باشد باید آن را به صورت نماد مناسب تبدیل کرد. در ۳۰ سال گذشته این نمادها همان بارکد یا خط نماد بوده است. از سال ۲۰۰۰ استفاده از نمادهایی که ماشین آن را بخواند و براساس فرکانسها و امواج رادیویی شناسایی صورت پذیرددرحال شکل گیری است .این فناوری جدید RFID است و امکانات و قابلیتهای بیشتری نسبت به بارکددارد.

در ابتدای این پژوهش  به تاریخچه RFID پرداخته و به چگونگی عملکرد و اجزای سیستم های شناسایی از طریق امواج رادیویی ( بر چسب های RFID ، آنتها ، دستگاه های قرائتگر اطلاعات، نرم افزار ها و پایگاه ی داده) می پردازیم و با بررسی انواع باند فرکانسی RFID و نمونه کاربرد در هر باند به EPC به عنوان کد الکتریکی استاندارد اشاره کرده و کلاس های مختلف RFID را مطرح می سازیم ؛ سپس به مزایا و محدودیت هایRFID می پردازیم وبرخی از کاربردهای مهم آن را مورد بررسی قرارمی دهیم.

۱۱۰ صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ منابع دارد  

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 

۱-      مقدمه

۱-۱- (RADIO FREQUENCY IDENTIFICATION)RFID :

شناسایی با استفاده از امواج رادیویی ، یک روش خودکار جهت شناسایی می باشد و براساس ذخیره سازی انرژی وبازیابی از راه دور دیتا که توسط برچسب های RFID انجام می شود ، استوار است . یک برچسب RFID شئی است که می تواند به یک حیوان ، محصول ویا یک انسان جهت شناسایی با استفاده از امواج رادیویی متصل شود. بیشتر برچسب های RFID دارای حداقل دو بخش هستند. یک بخش شامل تراشه سیلیکونی می باشد که وظیفه آن ذخیره سازی و پردازش برروی اطلاعات و همچنین مدولاسیون و دمدولاسیون امواج رادیویی است . بخش دوم یک آنتن می باشد که برای دریافت و انتشار سیگنال ها استفاده می شود.

۲-      تاریخچه

در سال ۱۹۴۸ ،یک فروشگاه بزرگ آمریکایی در اداره امور خود با مسئله ای مواجه شد و برای حل آن ،موضوع را با موسسه تکنولوژی Dexel در میان گذاشت .درخواست آنان مورد پذیرش آن موسسه قرارنگرفت ولی یکی از استادان مهندسی مکانیک به نام joseph woodland به همراه یکی از دانشجویانش درخواست آنان را پذیرفته و پروژه را آغاز کردند. این مسئله و راهحل آن ،سرآغاز پرداختن و استفاده و بهره گیری از موضوعی شد که بعدها به نام «ضبط خودکار داده ها» یا ADC معروف گردید و در سطح وسیعی در جهان به کار گرفته شد.

فروشگاه مذکور ،تنوع کالای بسیار زیادی داشت. کالاهارا از تأمین کنندگان مختلف خریداری می کرد و سپس در محل انبار فروشگاه ،شماره یا کد منحصر بفرد به هرنوع کالای خریداری شده از یک تأمین کننده تخصیص داده و کارگران انبار برچسبهای حاوی کد یونیک را برروی تک تک اقلام می چسباندند.مشتریان فروشگاه ،کالاهای مورد نیاز خود را انتخاب نموده و به محل صندوق فروشگاه مراجعه می کردند. متصدی صندوق مجبور بود کدها را از روی هر کالا خوانده و آنها را با استفاده از صفحه کلید تایپ کند. اینکار هم وقت گیر بود هم دارای اشتباه .این مسئله مدیر فروشگاه را برآن داشت تا برای مشکل چاره اندیشی کند. ازآنجا که نمادهای عددی (۰تا۹) کهبرای نوشتن کد کالا برروی برچسب ها به کار برده می شد توسط ماشین قابل خواندن نبود ،یک کد عددی رابه صورتی تبدیل کردند که از طریق اسکن پرتو نور و فواصل روشن و تیره خطوط توسط ماشین خوانده شود. راه حل اولیه تبدیل هر رقم کد به یک دایره با ضخامت مشخص بود که بعدها این دوایر متحدالمرکز با ضخامتهای مختلف که یک کد عددی را توسط ماشین قابل خواندن می کردند به شکل یک مجموعه از خطوط تیره و روشن با ضخامتهای مختلف که در یک چهار چوب مستطیلی قرارگرفتهاندتغییر داده شدند وآنها را بارکد یا کدمیله ای نامیدند.این کدها توسط ماشین با سرعت بالا و بدون اشتباه خوانده شده و از طریق برنامه های کامپیوتری DECODE یا رمز گشایی می شوند.

شکل گیری و فراگیر شدن راه حل

در سال ۱۹۷۳ ،شورای کدگذاری یکنواخت (UCC) آمریکا استانداردی را ایجادکرد که طی آن هر تأمین کننده کالا یک پیشوند (prefix)دریافت نموده و با ثبت آن پیشوند به نام خود ،تمام کالاهای تولیدی و عرضه شده خودرا از طریق افزودن یک سریال ۴ رقمی به پیشوند اختصاصی اش ،شماره گذاری می کرد واین کد که به نام کد جهانی محصول (upc) در قالب بارکد معرفی گردید. بدین ترایب با بکارگیری این استاندارد توسط تولید کنندگان ،آنان کد محصول جهانی یونیک را بهبارکد تبدیل و برروی بستهبندی کالای مربوطه چاپ می کردند. با چنین مکانیزمی کالاها با اطمینان بالا به صورت منحصر بفرد در منشاء تولید شماره گذاری و شماره ها به نمادهایی تبدیل می شد که با استفاده از ماشین قابل خواندن بود. سه سال بعدنسخه ای از استاندارد شماره گذاری کالا ،از طرف شورای کدهای یکنواخت (UCC) تحت نام EAN به موسسه ای اروپایی در بروکسل واگذار شد.این موسسه ،پیشوندهای تعریف شدهای را به تولید کننده های اروپایی تخصیص می داد تا آنان نیز با افزودن سریال ۴ رقمی به آنف تولیدات خودرابه صورت کاملاض منحصر بفرد در تمام دنیا، شماره گذاری نمایند.

EAN به عنوان یک موسسه بین المللی هم اینک بیش از ۱۰۰ مرکز شماره گذاری که به آنها MO می گویند در سراسر جهان عضو دارد .این شبکه جهانی ،استانداردی را مدیریت می کند که براساس آن هرقلم کالای تجاری (TRADE Item) در هرنقطه از دنیا تولید شود می تواند با تبعیت از استانداردهای فوق یک کد دریافت کند که در سراسر جهان یونیک و منحصر بفرد است .ساختار این کد و مثالی از آن به شرح زیر است:

کثالی از تخصیص کد به یک قلم کالا :

کد ۱۳ رقمی فوق راشماره جهانی قلم کالای تجاری (GTIN) می نامندو هم اینک در بسیاری از فروشگاههای دنیا از جمله در فروشگاه های ایران در نقطه فروش (POS) به کار می رود.

پایگاه داده جهانی ودیگر ابزارها و استانداردهای تسهیل گر

یک پایگاه داده موسوم به GEPIR ایجاد شدهاست که مشخصات تمام تأمین کنندگان دارای کد پیشوند از سیستم فوق ،آدرس ،تلفن ،وب سایت و پست الک………………….

 

 

…………………….

 

 

راه­حلهای فنی نیازمند این است که در یک سبک هماهنگ مهار شوند. مشکل اصلی فقدان طرحی است که با استفاده از آن مردم بتوانند به طور هماهنگ از تعداد زیادی از فناوری­های RFID و فناوری­های افزایش امنیت حریم خصوصی (PET) به طور همزمان استفاده کنند. مشتریان باید بتوانند با استفاده از یک پایگاه اطلاعاتی، تمام این ابزار مجزا را با هم هماهنگ نموده و آنها را به کار برند.

علاوه بر این، بعضی از عملیات لازم مانند مدیریت/ انتقال کلید و خط­مشی­های امنیتی پویا هنوز در حوزه RFID توسعه نیافته­اند. یک پایگاه اطلاعاتی یکپارچه امنیت RFID نقطه شروع خوبی برای اجرای چنین عملیاتی است.

 

 

وضعیت RFID درایران

مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران یکی از MO های GS1 است که جاری سازی ، ترویج و پشتیبانی از استانداردهای شناسایی و ردیابی کالا در ایران راانجام می دهد. مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران ،علاوه بر اجرا و پشتیبانی از استانداردهای جهانی ،از طرف وزارت بازرگانی مأموریت دارد که نظام ملی طبقه بندی و شناسه گذاری کالا و خدمات ایران را طراحی نموده و اجرا وتوسعه آن را راهبری کند. در توسعه و جاری سازی نظام ملی طبقه بندی و شناسه کالا و خدمات استفاده از فناوری های نوین حامل داده نظیر بار کد و تگهای فرکانس رادیویی در برنامه ها لحاظ شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نتیجه گیری

روشهای شناسایی کالاها در زنجیره تأمین ودر گستره ای جهانی به سرعت در حال تکامل هستند.تعامل فعال با اقتصاد و تجارت جهانی مستلزم بهره گیری موثر از فناوری های روز و سازگار با استانداردهای جهانی است .دراین میان توانمند سازی بنگاهها و موسسات ایرانی برای ایفای نقش موثر و تداوم حضور در بازارهای جهانی یک ضرورت غیر قابل انکار می باشد.نراکز علمی وتحقیقاتی کشور با ارائه راه حل های مورد نیاز صنایع و واحدهای اقتصادی نقش بسیار مهمی برعهده دارند.

همانگونه که خواستگاه تکنولوژی RFID مرکز شناسایی خودکار دانشگاه ام آی تی بوده و بستر بکارگیری و تجاری سازی آن سازمان EPCglobal,GS1 بوده اند، در ایران نیز لازم است ساختاری پیش بینی شود که با همکاری نزدیک مراکز علمی با واحدهای اقتصادی و سازمانهای دولتی ،  ترتیبات و سازوکارهای استفاده از فناوری RFID در گستره وسیعی از کل کشور به گونه ای ارزان و موثر ایجاد شود.

 

 مراجع

۱-     جزوات آموزشی مدیریت زنجیره تامین  – دکتر زرگر – دانشگاه شیراز

۲-    www.bearingpoint.com

۳-    پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران…………………….

……………………………….

بلافاصله بعد از پرداخت موفق لینک دانلود این پروژه فعال خواهد شد.

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “RFID”

RFID

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 1473

قیمت : تومان9,900