فروشگاه

توضیحات

طراحی و ساخت کارت صوت ISA

 

همراه با پیشرفت سیستم‌های کامپیوتری و ظهور CPU های قویتر، باسهای ارتباطی اجزاء کامپیوتری نیز، دچار تغییر و تحول شده‌اند. باس اولین کامپیوترهای IBM ، باس XT ی ۸ بیتی بود. با ظهور CPU های ۱۶ بیتی این باس جای خود را به باس AT یا ISA ی ۱۶ بیتی با فرکانس کاری ۸ مگاهرتز داد. ظهور CPU های ۳۲ بیتی و کاربردهای سریع گرافیکی از یک طرف و مشکلات باس ISA از طرف دیگر، سازندگان کامپیوتر را بر آن داشت که به فکر ایجاد یک باس جدید و سریع باشند. بدین ترتیب باسهایی نظیر IBM Micro Channel و EISA معرفی شدند که ۳۲ بیتی بودند. این باسها دارای سرعت بیشتری نسبت به ISA بودند و بسیاری از مشکلات آن را برطرف کرده بودند ولی باز دارای مشکلاتی بودند. مثلا         IBM Micro Channel با ISA سازگار نبود و EISA دارای سازگاری الکترومغناطیسی خوبی نبود.

برای افزایش سرعت مخصوصا برای کارتهای گرافیکی یک روش این است که به جای اینکه کارتها از طریق اسلاتهای توسعه نظیر ISA به کامپیوتر وصل شوند بطور مستقیم به باس محلی کامپیوتر وصل گردند و بدین ترتیب چندین باس محلی بوجود آمد که از جمله مهمترین آنها  می‌توان به باس VESA یا VLBUS اشاره نمود. بوسیله این باس می‌توان حداکثر ۳ کارت را به باس محلی CPU وصل نمود.

با روی کار آمدن پردازنده پنتیوم و مشکلات موجود در گذرگاههای قبلی، شرکت اینتل به فکر طراحی یک باس استاندارد با سرعت و قدرت بالا افتاد. بدین ترتیب باس PCI معرفی گردید که برای دسترسی به اجزای جانبی با همان سرعت باس محلی طراحی شده است.

باس محلی CPU به دو باس به اسم front side bus و backside bus تقسیم شده است.باس backside یک کانال سریع و مستقیم بین CPU و حافظه کش (مرتبه دوم) را فراهم می‌کند.باس frontside از یک طرف حافظه سیستم را از طریق کنترلر حافظه به CPU وصل می‌کند و از طرف دیگر باسهای کامپیوتر نظیر PCI ، ISA و … را به CPU و حافظه سیستم وصل می‌نماید.

 

۷۰ صفحه  فایل ورد فونت ۱۴ منابع دارد قیمت:۹۹۰۰ تومان

 

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 اگر مطلب مورد نظر خود را در این سایت پیدا نکردید میتوانید از قسمت سفارش پروژه جدید کار تحقیقی خود را به ما سفارش دهید

 

فهرست مطالب

پیش‌گفتار…………………………….. ۱

مقدمه‌ای بر باس ISA……………………. 3

ISA BUS………………………………. 6

مقدمه‌ای بر کارت صوت………………….. ۴۰

اصول طراحی کارت صوت پروژه…………….. ۴۴

شرح کار قسمتهای مختلف مدار……………. ۴۷

مباحث نرم‌افزاری……………………… ۵۴

ضمیمه‌ها…………………………….. ۵

باس ISA (Industry Standard Arehitecture)

باس ISA که برخی به آن باس AT نیز می‌گویند دارای مشخصات زیر می‌باشد‌:

۱-  ۱۶ بیت باس دیتا

۲-  ۲۴ بیت باس آدرس

۳-  ۱۱ خط وقفه IRQ2-ERQ7)،  IRQ14-IRQ15،IRQ10-IRQ12)

۴-  ۷ کانال DMA

۵-  ماکزیمم فرکانس باس برابر ۳۳/۸ مگاهرتز

۶-  سیکل‌های باس بدون Wait state را حمایت می‌کند

۷-  حمایت از masterهای alternate

۸-  انتقال داده به صورت سنکرون است و Muster هیچ سرکشی از Slave به عمل نمی‌آورد. بلکه Master و Slave خود را با کلاک سیستم سنکرون می‌کنند. ماکزیمم انتقال داده برابر است با :

۸/۳۳MHZ*

 

 

 

 

 

 

محدودیتهای ISA

۱- باس دیتای‌ آن ۱۶ بیتی است و نمی‌تواند باس دیتای ۳۲ و ۶۴ بیتی پردازنده‌های پنتیوم را حمایت کند.

۲- باس آدرس آن ۲۴ بیتی است و می‌تواند MB16 حافظه را آدرس کند و قادر نیست باس آدرس ۳۲ بیتی (GB4) پردازنده‌های پنتیوم را حمایت کند.

۳- شیارهای گسترش باس ISA بزرگ بوده و علاوه بر اینکه جای زیادی را می‌گیرد به دلیل افزایش اثرات فازی و القایی فرکانس باس به ۳۳/۸ مگاهرتز محدود می‌گردد. یعنی CPU که با فرکانسهای بالا نظیر ۵۰ مگاهرتز کار می‌کند هنگام کار با ISA با نرخ ۳۳/۵۸ مگاهرتز تبادل داده می‌کند. به علت کم بودن پایه‌های زمین اثرات تابش فرکانس رادیویی و اثرات Crosstalk کاهش نیافته و ISA از نظر اجرایی دچار مشکل می‌گردد.

۴- چون وقفه‌ها (IRQها) حساس به لبه‌اند، به هر یک فقط یک وسیله می‌تواند اختصاص پیدا کند. و دو یا چند وسیله نمی‌توانند از یک پایه وقفه مشترک استفاده نماید. در سیستم‌های فرکانس بالا، وقفه حساس به لبه، به دلیل نویز در ورودی IRQ،‌ امکان فعال شدن غلط وجود دارد.

۵- در کامپیوترهای قدیمی PC/XT 4 کانال DMA 8 بیتی وجود داشت که کانال ۰ برای Refresh حافظه‌های DRAM بکار می‌رود. کانالهای ۳-۱ بعنوان DMA برای انتقال داده بکار می‌روند.

  در کامپیوترهای جدید PC/AT،‌ کانال ۰ وظیفه Refresh حافظه‌های DRAM را بر عهده ندارد و بجای آن یک مدار Refresh این کار را انجام می‌دهد. بنابراین کانال ۰ نیز می‌تواند مانند بقیه کانالها برای  انتقال داده استفاده شود. در کامپیوترهای PC/AT، ۳ کانال DMA، ۱۶ بیتی اضافه شده است. پس در مجموع ۷ کانال DAM وجود دارد که کانالهای ۵ الی ۳، ۸ بیتی و کانالهای ۴ الی ۷، ۱۶ بیتی هستند. مشکلی که وجود دارد انستکه کانالهای DMA 16 بیتی تنها قادر به انتقال داده از آدرس‌های زوج هستند ولی DOS داده را از آدرس فرد یا زوج به حافظه RAM منتقل می‌نماید و با این کار سازگار نیست. بنابراین عملیات انتقال بجای DMA از طریق CPU انجام می‌گیرد.

سیگنالهای گذرگاه ISA :‌

خطوط آدرس A0-A19

A0-A19 (که به آن SA0-SA19 نیز می‌گویند) جهت دستیابی به حافظه‌ و I/Oها مورد استفاده قرار می‌گیرند. چون سرعت CPU زیاد است و ممکن است چپ‌های جانبی با این سرعت کار نکنند و قبل از برداشتن آدرس توسط وسایل جانبی آدرس نامعتبر گردد. بنابراین آدرس را latch می‌کنیم (مثلاً توسط ۷۴۳۷۳). این کار توسط سیگنال ALE انجام می‌گیرد. تراشه Latch توسط لبه بالا رونده ALE فعال می‌شود و خطوط آدرس در لبه پایین رونده ALE در داخل Latch قرار می‌گیرند. این کار در درون PC  انجام می‌شود و خطوط فوق که در Slot موجود می‌باشند Latch شده هستند و در طول سیکل خواندن یا نوشتن ثابت می‌مانند………………….

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

قیمت اختصاصی و استثنایی این پروژه در پایان نامه دات کام : تنها , ۹۹۰۰۰ تومان

 

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “طراحی و ساخت کارت صوت ISA”

طراحی و ساخت کارت صوت ISA

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 1020

قیمت : تومان99,000