فروشگاه

توضیحات

بررسی تطبیقی تاکتیک های خبری روزنامه های آفتاب یزد و جمهوری اسلامی در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

انتخابات ریاست جمهوری در نظام هایی که بر پایه رای مردم شکل می گیرد و منتخب مستقیم مردم است ، دارای اهمیت ویژه ای می باشد. در کشور ما نیز ا‍ز اهمیت بالایی برخوردار است.

هدف ا‍‍ز این تحقیق بررسی تطبیقی تاکتیک های خبری روزنامه های آفتاب یزد و جمهوری اسلامی در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و همچنین بررسی عملکرد رسانه های جمعی (رو‍‍زنامه های مورد بررسی)می باشد.

در مجموع می توان اهداف تحقیق را به دو هدف کلی ذیل تقسیم نمود:

۱- بررسی میزان انعکاس مطالب خبری مربوط به انتخابات در روزنامه های آفتاب یزد و جمهوری اسلامی

۲- بررسی تطبیقی عامل خبری برجسته سازی و تاکتیک های خبری (تشابهات و تمایزات )در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

 

 ۱۱۸صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ منابع  دارد +جامعه آماری  

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

انجام پروپوزال و پایان نامه  علوم سیاسی در کوتاهترین زمان با موضوعات خاص شما. منتظر تماس شما هستیم

بررسی تطبیقی تاکتیک های خبری روزنامه های آفتاب یزد و جمهوری اسلامی در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری
بررسی تطبیقی تاکتیک های خبری روزنامه های آفتاب یزد و جمهوری اسلامی در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

 

 

سوالات تحقیق
۱- میزان انعکاس مطالب انتخاباتی در کدامیک ا‍ز روزنامه های آفتاب یزد و جمهوری اسلامی بیشتر است ؟
۲- عامل خبری برجسته سازی در روزنامه ها ی مورد بررسی چه کسانی هستند ؟
۳- در کدامیک از روزنامه های مورد بررسی بیشتر ا‍ز تاکتیک تقابل استفاده شده است ؟
۴- در کدامیک از روزنامه های مورد بررسی بیشتر ا‍ز تاکتیک تظاهر به بیطرفی استفاده شده است ؟
۵- در کدامیک از روزنامه های مورد بررسی بیشتر ا‍ز تاکتیک با‍زگشتی استفاده شده است ؟
۶- در کدامیک از روزنامه های مورد بررسی بیشتر ا‍ز تاکتیک خود افشا گری استفاده شده است ؟
۷- در کدامیک از روزنامه های مورد بررسی بیشتر ا‍ز تاکتیک پاره حقیقت گویی استفاده شده است ؟
۸- در کدامیک از روزنامه های مورد بررسی بیشتر ا‍ز تاکتیک اعمال نفوذ به روی بیطرفها و مرددها استفاده شده است؟
۹- در کدامیک ا‍ز رو‍زنامه های مورد بررسی بیشتر ا‍ز تاکتیک استناد واستشهاد پیام به منبع مورد وثوق گیرنده پیام استفاده شده است ؟
۱۰- در کدامیک از روزنامه های مورد بررسی بیشتر ازتاکتیک تاکید وتکرار پیام استفاده شده است ؟
۱۱- در کدامیک ا‍ز رو‍زنامه های مورد بررسی بیشتر ا‍ز تاکتیک استفاده از نخبگان برجسته در رسانه ها و نخبه سا‍زی استفاده شده است ؟
۱۲- در کدامیک ا‍ز رو‍زنامه های مورد بررسی بیشتر ا‍ز تاکتیک تحریف استفاده شده است ؟

فرضیه های تحقیق
۱- بنظر می رسد بین روزنامه های آفتاب یزد و جمهوری اسلامی از لحاظ سبک مطالب انتخاباتی تفاوت معنی داری وجود دارد.
۲- بنظر می رسد بین روزنامه های آفتاب یزد و جمهوری اسلامی از لحاظ برجسته سازی عامل خبری تفاوت معنی داری وجود دارد.
۳- بنظر می رسد بین روزنامه های آفتاب یزد و جمهوری اسلامی ا‍ز لحاظ استفاده از تاکتیک های خبری تفاوت معنی داری وجود دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کارکردهای رسانه ها

هارولدلاسول وچارلز رایت از پژوهشگرانی هستند که به طور جدی به نقش و کارکرد وسایل ارتباط جمعی در جامعه توجه کرده اند. رایت ارتباط جمعی را برحسب ماهیت مخاطبان ، ماهیت رویدادهای ارتباطی و ماهیت ارتباط گر تعریف می کند.
لاسول(۱۹۶۰) محقق ارتباطات و استاد حقوق در «ییل»، سه کارکرد را برای مطبوعات ذکر کرده است:
نظارت برمحیط، همبستگی اجتماعی در واکنش به محیط وانتقال میراث اجتماعی از یک نسل به نسل دیگر. رایت به این سه کارکرد، سرگرمی را نیز اضافه می کند. علاوه براین کارکردها رسانه ها ممکن است کژکارکرد هم داشته باشند. نتایجی که مطلوب جامعه و اعضای آن نیست. یک عمل به تنهایی هم می تواند کارکرد و هم کژ کارکرد داشته باشند.
درنخستین کارکرد که نظارت ، مراقبت، تهیه و رساندن اخباراست، رسانه ها اغلب خطرات احتمالی نظیر شرایط آب و هوایی خطرناک وموقعیت های پرخطر نظامی را به ما هشدار می دهند. کارکرد نظارت شامل اخباری است که رسانه ها فراهم می کنند و برای اقتصاد و جامعه ضروری است(مثل گزارش…………………………….

 

تاثیر اجتماعی ارتباطات

بررسی تأثیر مطبوعات و سایر وسایل ارتباطی از جهت تغییراتی که در رفتار و کردار اجتماعی و تصمیمات گروهی ایجاد می کنند، دارای اهمیت خاص می باشد. باید یاد آوری کرد که«پل ف.لازارسفلد» متخصص برجسته جامعه شناسی ارتباطات آمریکا ، درمورد آثار وسایل ارتباطی دو جانبه قایل است. به عقیده وی پیام های ارتباطی دارای دو نوع تأثیر می باشند . آثارو نتایج زودرس که عمدا و با تصمیم قبلی و پیش بینی اداره کنندگان و همکاران ارتباطات به وجود می آیند و آثار و نتایج دیررس که غیرقابل پیش بینی و غیر منتظره و مجهول می باشند.(معتمد نژاد،۲۱:۱۳۸۳)

مطبوعات در آثار پیشگامان مطالعات ارتباط جمعی
در آثار پیشگامان مطالعات ارتباط جمعی که به طور پراکنده و در میان تحقیقات روانشناختی و جامعه شناختی به مقوله ارتباطات جمعی پرداخته شده، تاکید عمده به لحاظ نقش تاریخی بر مساله مطبوعات است. گوستاو لوبون(۱۸۷۹) مطبوعات را از سائقها و محرکهای نزدیک و مستقیم در امر آموزش توده ها می داند که با گسترش فزاینده………………………..

 

مطبوعات در توسعه سیاسی

مطبوعات یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار بر تحولات سیاسی و اجتماعی جوامع از زمان پیدایش تا امروز بوده است. به بیان دیگر ضرورتها و زمینه های شکل گیری مطبوعات و روزنامه ها نیازهای سیاسی جوامع بوده است.
«اهمیت خبر به مشابه سلاح سیاسی همیشه مورد تایید بوده است…………………..

 

نقش و جایگاه انتخابات در جهان امروز
با عمومیت یافتن حق رأی به همگان، انتخابات به عنوان یکی از مهمترین جلوه های زندگی سیاسی در عصر حاضر جلوه گر شد. مروری بر ادبیات شکل گرفته ی مشارکت سیاسی نشان می دهد که مهمترین جلوه مشارکت سیاسی، در دنیای کنونی، حضور در انتخابات و پیروزی در آن است.بیهوده نیست که محققان بنامی چون سوروف و یاکسن جاندا……………………

 

قوانین انتخابات ریاست جمهوری در ایران
رییس جمهور
پس از مقام رهبری، رییس جمهور عالیترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را بر عهده دارد . بدین ترتیب رییس جمهور دومین مقام رسمی کشور است که ریاست قوه مجریه و مسئولیت اجرای قانون اساسی با اوست و در اعمال این مسئولیت رییس جمهور می تواند از طریق نظارت ، کسب اطلاع ، بازرسی ، پیگیری ، بررسی و اقدامات لازم را به عمل آورد و در صورت توقف یا عدم اجرای اصلی از قانون اساسی ، به نحوه مقتضی انجام نمایند .

مدت دوره ریاست جمهوری
رییس جمهور برای مدت چهار سال با رأی مستقیم مردم انتخاب می شود و انتخاب مجدد او به صورت متوالی تنها برای یک……………………

 

اعلام داوطلبی برای نامزد شدن
طبق قانون اساسی نامزدهای ریاست جمهوری باید قبل از انتخابات آمادگی خود را رسما اعلام کنند . انتخاب رئیس جمهور جدید حداقل یک ماه پیش از پایان دوره ریاست………………..

 

انتخاب رئیس جمهور
همانطور که قبلا ذکر شد، «رییس جمهور ایران با رأی مستقیم مردم انتخاب می شود». بدین ترتیب انتخاب رئیس جمهور به صورت درجه ای است . قانون اساسی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری را بر عهده شورای نگهبان گذاشته است . علاوه بر آن صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری از جهت دارا بودن شرایط لازم برای شرکت در انتخابات را نیز قانون اساسی به همین شورا وا……………………………

 

بررسی دوره های انتخابات ریاست جمهوری درایران:
پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران،اولین همه پرسی بعد از گذشت ۴۷ روز از ۲۲ بهمن ماه ۱۳۵۷ ، در روز دهم فروردین ۱۳۵۸ ، برگزار شد و ملت ایران، آرا خود را به صندوقهای اخذ رأی ریختند و بدین ترتیب پرچم نظام جمهوری اسلامی بر فراز ایران اسلامی به احتزاز درآمد.
– دوره اول انتخابات ریاست جمهوری
نخستین دوره انتخابات در پنجم بهمن ماه ۱۳۵۸ انجام شد .در این دوره نه نفر نامزد (ابوالحسن بنی صدر ،حسن حبیبی،کاظم سامی،صادق طباطبایی،داریوش فروهر ،صادق قطب…………………………………

– دوره هشتم انتخابات ریاست جمهوری
هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در هجدهم خرداد ۱۳۸۰ برگزار شد . در این دوره ده نامزد ( سید محمد خاتمی ، عبدالله جاسبی ، احمد توکلی ، علی شمخانی ، مصطفی هاشمی طبا ، شیخ شهاب الدین صدر ، علی فلاحیان ، سید……………

 

– دوره نهم انتخابات ریاست جمهوری
دوره نهم ریاست جمهوری در دو مرحله برگزار شد. در مرحله اول بین ۷ نامزد( اکبر هاشمی رفسنجانی ، مهدی کروبی، مصطفی معین، محمود احمدی نژاد، علی لاریحانی، محسن رضایی…………………

 

نظریه ها ی هنجاری رسانه ها
نظریه های هنجاری ، نظریه هایی هستند که روش ایده آل و مطلوب ساخت و عملکرد یک نظام رسانه ای را به چالش می کشد. به عبارت دیگر نظریه های هنجاری بیشتر به تشریح بایدها و نبایدهای حاکم بر وسایل ارتباط جمعی در جوامع مختلف می پردازند و نشان می دهند که فعالیت نهادهای رسانه ای در یک جامعه باید در چهار چوب ………….

 

 

 

 

بر جسته سازی
“مک کامبز”۱ و “شاو”۲اولین مطالعه سیستماتیک را در مورد بر جسته سازی در سال ۱۹۷۲ گزارش کرده اند. آنها برجسته سازی را در مبارزه ریاست جمهوری سال ۱۹۶۸ مطالعه کردند و این فرضیه را مطرح نمودند که رسانه های………….

 

تاکتیک های خبری
در عصری که ما زندگی می کنیم رسانه ها، ما را در سیلی از تصاویر ، نمادها و واقعیت های متعارض غرق می کنند. درباره اینکه چگونه مطبوعات و تلوزیون از طریق جانبداری آگاهانه و سانسور و حتی به شیوه های ناخواسته، واقعیت را تحریف می کنند، مطالب بسیاری نوشته……………..

 

استفاده نخبگان برجسته در رسانه ها و نخبه سازی
pertUsing Specia List
رسانه ها افراد با استعداد را کشف و سپس آنها را در خبر گزاریها جذب می کنند. سلطه و تسلط خبرگزاریها بر اثر توانایی هایی است که گاه دلیل قدرت آنان است و گاه دانش و معلومات همین نخبگان. رسانه ها از دانش افراد نخبه استفاده می کنند چرا که یکی از توانایی هایی…………….

 

اجزای تحلیل محتوا

با بررسی مبسوط طرح تحقیق محتوا می توان این اجزا یا مراحل فرآیند تحلیل محتوا را تمیز داد:
• گرد آوری داده ها
• واحد بندی
• نمونه گیری
• گزارش
• تفلیل داده ها
• استنباط
• تحلیل

که حاصل آن عبارت است از :
• آزمون تطابق با روش های دیگر
• آزمون فرضیه با توجه به داده های دیگر.(کریپندورف،۶۸:۱۳۸۳)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پیشینه رو‍زنامه های مورد بررسی
روزنامه جمهوری اسلامی
نام : روزنامه جمهوری اسلامی
زبان : فارسی
محل نشر : تهران
زمان نشر : صبح هر روز به جز روز جمعه و تعطیلات رسمی
تعداد صفحات : ۱۶ صفحه
صاحب امتیا‍‍ز و مدیر مسئول : مسیح مهاجری
خط مشی : ارتقا سطح آگاهی سیاسی و اجتماعی مخاطبان
نشانی: تهرا………………..

 

 

روزنامه آفتاب یزد
نام : روزنامه آفتاب یزد
زبان : فارسی
محل …………….

 

مروری به تحقیقات انجام شده در جهان
۱- در جهان برای اولین بار در سال ۱۹۴۴ تحقیقی در زمینه نقش مطبوعات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توسط “پل لازارسفلد” و همکارانش انجام شد.
۲- در سال ۱۹۷۶ تحقیقی در آمریکا در زمینه بررسی نقش مطبوعات…………..

 

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

 

 

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “بررسی تطبیقی تاکتیک های خبری روزنامه های آفتاب یزد و جمهوری اسلامی در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری”

بررسی تطبیقی تاکتیک های خبری روزنامه های آفتاب یزد و جمهوری اسلامی در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 2308

بررسی تطبيقی تاكتيک های خبری روزنامه های آفتاب يزد و جمهوری اسلامی در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوری

قیمت : تومان9,800