توضیحات
پایان نامه شش سیگما
منظور از شش سیگما چیست ؟
می توان به سؤال «شش سیگما چیست؟» به روش های مختلفی پاسخ داد .
۱- مقیاس و معیاری آماری برای نشان دادن کارایی یک فرآیند یا محصول
۲- هدفی جهت رسیدن به سطح عالی و کاملی از بهبود .
۳- سیستمی مدیریتی به جهت رسیدن به جدیدترین شکل رهبری در سازمان و دستیابی به کلاس جهانی .
شش سیگما به عنوان مقیاس و معیاری آماری
« » یکی از حروف یونانی است که در علم آمار به معنای انحراف معیار است . انحراف معیار ،
شاخص آماری جهت پی بردن به انحراف موجود در مجموعه ای از داده ها ، دسته ای از اقلام و یا یک فرآیند است .
سطح سیگما به منظور کمک به موارد زیر محاسبه می گردد :
۱- بر روی معیارهایی که از دید مشتری سازمان مهم است تمرکز کنید . بسیاری از معیارها از قبیل ؛
ساعات کار ، و حجم فروش ، یعنی همان معیارهای
مرسوم که اغلب سازمانها و شرکتها از آنها استفاده می کنند ، عمدتاً به آنچه که مشتری نسبت به آن توجه و اهمیت نشان می دهد ، مربوط نمی شوند .
۲- روشی یکسان جهت مقایسه و اندازه گیری فرآیندهای متفاوت ارائه می دهد .
اولین قدم در محاسبه سیگما و یا درک مفهوم و اهمیت آن ، تشخیص انتظارات مشتریان است .
در واژه نامه شش سیگما به نیازها و انتظارات مشتری ، CTQ (مشخصه بحرانی برای کیفیت) گفته می شود .
معیار سیگما کمک می کند تا بتوان به مطلوب و یا نامطلوب بودن عملکرد یک فرآیند پی برد و
روش مشترک و یکسانی جهت درک وضعیت فرآیندها ، ارائه نمود . از معیار سیگما به منظور ارزیابی عملکرد یک فرآیند و ایجاد زبان مشترکی برای بیان این معیار استفاده می شود .
۱۱۰صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ منابع دارد
پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید
فهرست مطالب
عنوان صفحه
بخش اول : شش سیگما چیست
اول : داستان موفقیت آمیز شش سیگما ۲
دوم : منظور از شش سیگما چیست ۶
سوم : شش سیگما در سازمان شما ۱۳
چهارم : فرایند حل مسئله تیم شش سیگما ۲۱
پنجم : راهنمایی برای موفقیت شش سیگما ۲۹
ششم : نگاهی به جعبه ابزار شش سیگما ۳۷
هفتم : شش سیگما در عمل ۵۶
هشتم : نکته ای برای مدیران ۶۲
نهم : نکاتنی که کارکنان باید بدانند ۶۷
بخش دوم : تفکر ناب دروازه ورود به سرزمین سیگماها
مقدمه ۷۴
چرخه dmaic 79
ابزارهای مورد استفاده در فاز بهبود ۸۵
اتلاف یا waste 90
اصول تفکر ناب ۹۱
بستر سازی و توسعه فرهنگ سازمانی با مفاهیم تفکر ناب ۹۸
تئوری محدودیت ها (toc) 101
ابزارهای مورد نیاز برای کاربرد تئوری محدودیتها ۱۰۵
نتیجه گیری ۱۰۸
منابع و مأخذ ۱۱۰
چه چیز جدیدی در شش سیگما وجود دارد ؟
در سال های ۱۹۸۰، مدیریت کیفیت جامع (TQM) ، بسیار عمومیت داشت . مدیریت کیفیت
جامع نیز رویکردی برای بهبود بود ، اما سرانجام در بسیاری از شرکت ها ، به طور آهسته و بی سر و صدا به دست فراموشی سپرده شد .
سه ویژگی عمده زیر شش سیگما را از دیگر برنامه های گذشته کیفیت مجزا می سازد :
۱- شش سیگما مشتری گراست و اغلب بطور آشکارا سعی در حفظ رضایت مشتریان خارجی
دارد و همواره به سوی این بهبود حرکت می کند . (منظور از مشتریان خارجی ، مشتریانی هستند که محصولات و خدمات سازمان را خریداری می کنند.)
۲- پروژه های شش سیگما باعث گسترش سرمایه بالایی می شوند .
۳- در واقع شش سیگما باعث تغییر عملکرد مدیریت می شود . شش سیگما چیزی بیش از پروژه های بهبود است .
شش سیگما باعث ایجاد مزایای بسیاری می گردد ، اما رسیدن به این مزایا نیازمند کار تیمی در تمام سطوح سازمان است .
فصل دوم
منظور از شش سیگما چیست ؟
می توان به سؤال «شش سیگما چیست؟» به روش های مختلفی پاسخ داد .
۱- مقیاس و معیاری آماری برای نشان دادن کارایی یک فرآیند یا محصول
۲- هدفی جهت رسیدن به سطح عالی و کاملی از بهبود .
۳- سیستمی مدیریتی به جهت رسیدن به جدیدترین شکل رهبری در سازمان و دستیابی به کلاس جهانی .
شش سیگما به عنوان مقیاس و معیاری آماری
« » یکی از حروف یونانی است که در علم آمار به معنای انحراف معیار است . انحراف معیار ،
شاخص آماری جهت پی بردن به انحراف موجود در مجموعه ای از داده ها ، دسته ای از اقلام و یا یک فرآیند است .
سطح سیگما به منظور کمک به موارد زیر محاسبه می گردد :
۱- بر روی معیارهایی که از دید مشتری سازمان مهم است تمرکز کنید .
بسیاری از معیارها از قبیل ؛ ساعات کار ، و حجم فروش ، یعنی همان معیارهای مرسوم
که اغلب سازمانها و شرکتها از آنها استفاده می کنند ، عمدتاً به آنچه که مشتری نسبت به آن توجه و اهمیت نشان می دهد ، مربوط نمی شوند .
۲- روشی یکسان جهت مقایسه و اندازه گیری فرآیندهای متفاوت ارائه می دهد .
اولین قدم در محاسبه سیگما و یا درک مفهوم و اهمیت آن ، تشخیص انتظارات مشتریان است .
در واژه نامه شش سیگما به نیازها و انتظارات مشتری ، CTQ (مشخصه بحرانی برای کیفیت) گفته می شود .
معیار سیگما کمک می کند تا بتوان به مطلوب و یا نامطلوب بودن عملکرد یک فرآیند پی برد و روش مشترک و یکسانی جهت درک وضعیت فرآیندها ، ارائه نمود . از معیار سیگما به منظور ارزیابی عملکرد یک فرآیند و ایجاد زبان مشترکی برای بیان این معیار استفاده می شود .
شش سیگما به عنوان یک هدف
هنگامی که سازمانی نیازهای مهم مشتریان را نادیده می گیرد و نسبت به آنها بی اهمیت است ، در واقع این امر باعث پیدایش عیوب ، شکایات و افزایش هزینه می گردد . افزایش تعداد عیوب یعنی افزایش هزینه اصلاح و دوباره کاری آنها ، بعلاوه افزایش مقدار معیوب باعث خطر از دست دادن مشتریان نیز می گردد . مسلماً همه سازمانها به دنبال اجتناب از عیوب و نتایج ناشی از آن ، که همان افزایش هزینه ها و کاهش رضایت مشتری است ، می باشند .
جدول ۱-۲-مقادیر سطح سیگما
سطح سیگما تعداد عیوب در هر یک میلیون فرصت
۶ ۴/۳
۵ ۲۳۳
۴ ۶۲۱۰
۳ ۶۶۸۰۷
۲ ۳۰۸۵۳۷
۱
بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید
اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “پایان نامه شش سیگما”
پایان نامه شش سیگما
پایان نامه شش سیگما
قیمت : تومان99,000
نقد وبررسی
نقد بررسی یافت نشد...