فروشگاه

توضیحات

ویژگی حسابداری شرکتها افشای اطلاعات مالی

بررسی رابطه بین ویژگی های حسابداری شرکتها و میزان افشای اختیاری اطلاعات مالی

سرمایه گذاران و تحلیل گران مالی همواره در بازار سرمایه به دنبال اطلاعات با کیفیت می باشند. بنابراین شرکتها مکلفند نسبت به افشای اطلاعات خود

در صورتهای مالی اساسی ،تا آنجائی که منافع آنها به خطر نیافتد در اختیار استفاده کنندگان و سرمایه گذاران قرار دهند .

هدف این پژوهش مطالعه رابطه بین ویژگی های حسابداری شرکتها

ویژگی حسابداری شرکتها افشای اطلاعات مالی

و میزان افشا اختیاری اطلاعات مالی آنها می باشد . جامعه آماری شامل کلیه

شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در قلمرو زمانی می باشد که پس از غربالگری و با استفاده از فرمول کوکران تعداد ۱۶۲

بعنوان نمونه مورد مطالعه قرار گرفت .

بررسی رابطه بین ویژگی های حسابداری شرکتها و میزان افشای اختیاری اطلاعات مالی

روش پژوهش از نوع همبستگی و متغیرهای آن اندازه شرکت ، اهرم مالی ، بازآوری ، بازده سرمایه و نقدینگی تعیین شد و با تکنیکهای آماری مورد آزمون

قرار گرفت . یافته های پژوهش بیانگر آنست که بین افشای اختیاری اطلاعات مالی با اندازه شرکت ، اهرم مالی ، بازده سرمایه و نقدینگی رابطه

معناداری وجود دارد ، لیکن افشای اختیاری با بازآوری رابطه معناداری ندارد .
واژگان کلیدی : افشای اختیاری ، گزارشگری مالی ، بازآوری ، بازده سرمایه

 

 ۱۴۰صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ منابع دارد 

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

بررسی رابطه بین ویژگی های حسابداری شرکتها و میزان افشای اختیاری اطلاعات مالی
بررسی رابطه بین ویژگی های حسابداری شرکتها و میزان افشای اختیاری اطلاعات مالی

 

چکیده: ۱
فصل اول: کلیات پژوهش
۱-۱- دیباچه ۳
۲-۱- بیان مسئله ۴

۳-۱- اهمیت پژوهش ۶
۴-۱- اهداف پژوهش ۸
۵-۱- فرضیه های پژوهش ۸
۶-۱- روش پژوهش ۹

۷-۱- روش گردآوری اطلاعات ۹
۸-۱- نحوه تجزیه و تحلیل اطلاعات ۹
۹-۱- قلمرو پژوهشی ۹
۱-۹-۱- قلمرو مکانی ۹

۲-۹-۱- قلمرو زمانی ۹
۳-۹-۱- قلمرو موضوعی ۱۰
۱۰-۱- تعریف واژه های کلیدی و اصطلاحات ۱۰
۱۱-۱- ساختار پژوهش ۱۲
فصل دوم: مبانی نظری وپیشینه پژوهش
۱-۲- دیباچه ۱۴
۲-۲- گفتار نخست: افشاء و انواع آن ۱۵

۱-۲-۲- افشاء ۱۵
۱-۱-۲-۲- مدل هافستد ۱۹
۲-۱-۲-۲- مدل گری ۲۰
۳-۱-۲-۲- مدل ترنر و ترامپنرز ۲۲
۲-۲-۲- تئوری افشاء ۲۳
۳-۲-۲- کیفیت افشاء ۲۳

۴-۲-۲- مخاطبین افشا ۲۴
۵-۲-۲- افشا برای گروههای ذینفع ۲۴
۶-۲-۲- سطوح افشا ۲۵
۷-۲-۲- میزان افشای مالی ۲۵
۸-۲-۲- میزان افشای اختیاری ۲۶

۹-۲-۲- انگیزه های افشای اختیاری ۲۶

۱۰-۲-۲- مزایای افشای اختیاری ۲۷
۱۱-۲-۲- روشهای افشا ۲۷
۱۲-۲-۲- شکلهای افشا ۲۸
۳-۲- گفتار دوم: نسبت های مالی ۲۸

۱-۳-۲- نقدینگی ۲۸
۲-۳-۲- توانایی پرداخت بدهی ۲۹
۳-۳-۲- نسبت اهرمی ۲۹
۴-۳-۲- قابلیت سوددهی(قابلیت حیات) ۲۹
۵-۳-۲- ریسک نقدینگی ۳۰

۶-۳-۲- ریسک بازار ۳۰
۷-۳-۲- تعریف بورس از منظر علم اقتصاد ۳۱
۱-۷-۳-۲- تأثیر بورس اوراق بهادار بر اقتصاد ۳۱

۸-۳-۲- مدیریت نقدینگی ۳۱
۹-۳-۲- انواع نسبت های مالی ۳۲
۱-۹-۳-۲- نسبت جاری ۳۲
۲-۹-۳-۲- نسبت سریع(آنی) ۳۲

 

بررسی رابطه بین ویژگی های حسابداری شرکتها و میزان افشای اختیاری اطلاعات مالی

۳-۹-۳-۲- نسبت بازده سرمایه گذاری ۳۳
۴-۹-۳-۲- اندازه وویژگی های شرکت ها ۳۴
۵-۹-۳-۲- اندازه شرکت ۳۵
۶-۹-۳-۲- نسبت بازآوری ۳۵
۷-۹-۳-۲- اهرم مالی ۳۵

۸-۹-۳-۲- نسبت بدهی ۳۵
۹-۹-۳-۲- بازده حقوق صاحبان سهام ۳۶
۱۰-۹-۳-۲- بازده سهم ۳۶

۱۱-۹-۳-۲- مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای (CAPM) 36
۴-۲- گفتار سوم: سود و سیاست های تقسیم سود ۳۷
۱-۴-۲- سیاست تقسیم سود ۳۷
۲-۴-۲- جریان نقد عملیاتی ۳۷

ویژگی حسابداری شرکتها افشای اطلاعات مالی

۳-۴-۲- سود ۳۷
۴-۴-۲- سود هرسهم (EPS) 38
۵-۲- گفتار چهارم: پیشینه ۳۹
۱-۵-۲- پیشینه پژوهش ۳۹
۲-۵-۲- الف) پژوهش های درون کشور ۳۹

۳-۵-۲- ب) پژوهش های برون کشور ۴۰
فصل سوم: روش‌ اجرای پژوهش
۱-۳- دیباچه ۴۳
۲-۳- جامعه آماری ۴۳
۳-۳- تعیین حجم نمونه ۴۴

۴-۳- فرضیه ها ۴۵
۵-۳- روش پژوهش ۴۵
۶-۳- گرد آوری اطلاعات ۴۵
۷-۳- تعریف متغیرها ۴۶
۱-۷-۳- متغیرهای مستقل ۴۶

۲-۷-۳- متغیر وابسته ۴۷
۸-۳- تابع آماری ۴۸
۱-۸-۳- آمار توصیفی ۴۸
۲-۸-۳- آمار استنباطی ۴۸
۱-۲-۸-۳- آزمون k-s (کولموگراف-اسمیرنوف) ۴۸
۲-۲-۸-۳- آزمونDW ( دوربین -واتسون) ۴۸
۳-۲-۸-۳- همبستگی ۵۰
۱-۳-۲-۸-۳- ضریب همبستگی ( r ) 50
۲-۳-۲-۸-۳- ضریب تعیین(r2) 52

۱-۴- دیباچه ۵۴
۲-۴- بخش اول : توصیف داده ها ۵۴
۳-۴- بخش دوم : تحلیل داده ها ۵۵
۱-۳-۴- بررسی آزمون نرمال بودن داده ها ۵۵

بررسی رابطه بین ویژگی های حسابداری شرکتها و میزان افشای اختیاری اطلاعات مالی

۲-۳-۴- آزمون فرضیه ها ۵۶
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهاد های پژوهش
۱-۵- دیباچه ۶۹
۲-۵- نتیجه گیری فرضیه ها ۷۰
۱-۲-۵- فرضیه اول ۷۱

ویژگی حسابداری شرکتها افشای اطلاعات مالی
۲-۲-۵- فرضیه دوم ۷۲
۳-۲-۵- فرضیه سوم ۷۳

۴-۲-۵- فرضیه چهارم ۷۳
۵-۲-۵- فرضیه پنجم ۷۴
۳-۵- پیشنهادهایی حاصل از نتایج فرضیه ها ۷۵
۴-۵- پیشنهادهای برای پژوهشگران آتی ۷۶
۵-۵- محدودیت پژوهش ۷۶
پیوست ها

ویژگی حسابداری شرکتها افشای اطلاعات مالی

منابع و ماخذ
چکیده انگلیسی

جدول ۱-۲: ۱۸
جدول ۲-۲: مقایسه ارزش های فرهنگی بیان شده از سوی هافستد و ترنر و ترامپنرز ۲۲
جدول ۳-۲: وضعیت پژوهش های انجام شده در برون از کشور ۴۰
جدول ۱-۳:مقادیر بحرانی آزمون CRDW 49

جدول ۲-۳: ۵۰
جدول ۱-۴:مربوط به آمار توصیفی مولفه ها ۵۴
جدول ۲-۴: مربوط به آزمون کولموگروف- اسمیرنوف جهت بررسی نرمال بودن داده ها ۵۵
جدول ۳-۴: مربوط به آزمون دوربین واتسون ۵۶
جدول ۴-۴: مربوط به ضریب تعیین رگرسیون ۵۶

جدول ۵-۴: مربوط به تحلیل واریانس ۵۷
جدول ۶-۴: مربوط به آزمون همبستگی بین میزان افشای اختیاری اطلاعات در گزارشگری مالی و اندازه شرکت ها ۵۷
جدول ۷-۴: مربوط به معادله خط رگرسیون ۵۷
جدول ۸-۴: مربوط به آزمون دوربین واتسون ۵۸

بررسی رابطه بین ویژگی های حسابداری شرکتها و میزان افشای اختیاری اطلاعات مالی

جدول ۹-۴: مربوط به ضریب تعیین رگرسیون ۵۹
جدول ۱۰-۴: مربوط به تحلیل واریانس ۵۹
جدول ۱۱-۴: مربوط به آزمون همبستگی بین میزان افشای اختیاری اطلاعات در گزارشگری مالی و اهرم مالی ۵۹
جدول ۱۲-۴: مربوط به معادله خط رگرسیون ۶۰
جدول ۱۳-۴: مربوط به آزمون دوربین واتسون ۶۰
جدول ۱۴-۴: مربوط به ضریب تعیین رگرسیون ۶۱

جدول ۱۵-۴: مربوط به تحلیل واریانس ۶۱
جدول۱۶-۴: مربوط به آزمون همبستگی بین میزان افشای اختیاری اطلاعات در گزاشگری مالی و میزان باز آوری شرکت ها ۶۲
جدول ۱۷-۴:مربوط به معادله خط رگرسیون ۶۲
جدول ۱۸-۴:مربوط به آزمون دوربین واتسون ۶۳

جدول ۱۹-۴: مربوط به ضریب تعیین رگرسیون ۶۳
جدول ۲۰-۴: مربوط به تحلیل واریانس ۶۴
جدول ۲۱-۴: مربوط به آزمون همبستگی بین میزان افشای اختیاری اطلاعات درگزارشگری مالی و میزان بازده حقوق صاحبان سهام ۶۴
جدول ۲۲-۴:مربوط به معادله خط رگرسیون ۶۴
جدول ۲۳-۴: مربوط به آزمون دوربین واتسون ۶۵

جدول ۲۴-۴: مربوط به ضریب تعیین رگرسیون ۶۶
جدول ۲۵-۴: مربوط به تحلیل واریانس ۶۶
جدول ۲۶-۴:مربوط به آزمون همبستگی بین میزان افشای اختیاری اطلاعات در گزارشگری مالی و میزان نقدینگی شرکت ها ۶۶
جدول ۲۷-۴: مربوط به معادله خط رگرسیون ۶۷

نمودار ۱-۴: ۵۵

 

 

 

فصل اول
کلیات پژوهش

 

 

 

۱-۱- دیباچه
مشارکت کنندگان بازار سرمایه همیشه به دنبال اطلاعات مالی با کیفیت هستند، زیرا این اطلاعات عدم تقارن اطلاعاتی بین مدیریت شرکت و سرمایه

گذران بیرونی را کاهش می¬دهد(نوروش و حسینی، ۱۳۹۸). در مواجهه با مسئله عدم تقارن اطلاعاتی و رد جهت حمایت از حقوق سرمایه گذاران و

اعتبار دهندگان از طریق ارتقای شفافیت، استانداردهای گزارشگری مالی هر کشور و هم چنین نهادهای ناظر بازار سرمایه، الزاماتی را برای افشای

اطلاعات شرکت ها مقرر نموده اند. شواهد تجربی نیز نشان می دهد که سیاست افشای وسیع، سازوکاری است که عدم تقارن اطلاعاتی بین مدیران و سرمایه گذران بیرونی را کاهش می دهد(فرانسیس وهمکاران ،۲۰۰۵)

بررسی رابطه بین ویژگی های حسابداری شرکتها و میزان افشای اختیاری اطلاعات مالی

امروزه با توجه به فضای رقابتی و تغییر شرایط کسب و کار، مهم ترین موضوع برای شرکت ها، اعتبار و سطح مقبولیت آنها می باشد. یکی از ابزارهای

مهم برای نشان دادن این موضوع، رتبه بندی شرکت ها ست.در واقع رتبه شرکت ها می تواند مظهر میزان اعتبار و قدرت آنها باشد. با توجه به این موضوع

اغلب کشورها اقدام به رتبه بندی شرکت های موجود در بورس اوراق بهادار خود کرده اند. در ایران نیز بورس اوراق بهادار اقدام به رتبه بندی شرکت ها بر پایه افشاء به موقع اطلاعات نموده است.
افشا در حسابداری واژه ای فراگیر است و تقریباً تمامی فرایند گزارشگری مالی را در بر می گیرد. یکی از اصول اولیه حسابداری اصل افشای کلیه واقعیت

های با اهمیت و مربوط درباره رویدادها و فعالیت های مالی واحدهای تجاری است. اصل مزبور ایجاب می کند که صورت های مالی به گونه-ای تهیه و ارائه

شود که از لحاظ هدف های گزارشگری اولاً به موقع، مربوط و قابل اعتماد و ثانیاً قابل مقایسه و قابل فهم باشد. یعنی بتواند استفاده کنندگان صورت های مالی را در اتخاذ تصمیمات آگاهانه کمک کند( عالیور،۱۳۹۷).
سوء استفاده های فراوان در بیشتر کشورها منجر شد تا تمرکزی بی سابقه و بین المللی بر عملیات حسابداری و نیاز به شفافیت بیشتر در گزارش های

مالی پدید آید. عوامل متعددی به بحران در گزارش های مالی انجامید. بطور مسلم یکی از این عوامل، ناکافی و نامناسب بودن ارائه اطلاعات می باشد

بررسی رابطه بین ویژگی های حسابداری شرکتها و میزان افشای اختیاری اطلاعات مالی

که فاقد ویژگی های لازم برای انتقال کارآمدی اطلاعات مالی پیچیده به سرمایه گذاران، قانونگذاران و سایر ذینفعان می باشد. بازارها و استفاده کنندگان

اطلاعات مالی به تمهیدات و شرایطی احتیاج دارند تا شفافیت مراحل گزارشگری را افزایش دهند ،زیرا امروزه گزارشگری مالی واحدهای تجاری انبوهی از

مشکلات مانند ناکارایی،واکاوی و انتشار نامناسب اطلاعات مالی در بین استفاده

ویژگی حسابداری شرکتها افشای اطلاعات مالی

کنندگان اطلاعات از واحدهای تجاری روبرو است. بنابراین دستیابی به سامانه ی گزارشگری مالی مناسب برای حل مسایل و ناکارایی ها ،بسیار مهم است.
با توجه به اهمیت موضوع افشای اختیاری اطلاعات مالی و کمبودپژوهشها در این زمینه در کشور، در این پژوهش ، رابطه بین ویژگی های حسابداری

شرکتها و میزان افشا اختیاری اطلاعات مالی و عوامل موثر بر افشا و انتشار گزارشهای مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

۲-۱- بیان مسئله

گزارشگری مالی بر ارائه اطلاعات مفهومی به منظور اتخاذ تصمیمات آگاهانه برای استفاده کنندگان صورت های مالی تاکید دارد و بدین منظور خواستار

افشای اطلاعات مربوط در آنها می باشد .از استفاده کنندگان افشای اطلاعات مالی به ارزیابی عملکرد واحد تجاری، داوری در چگونگی استفاده این

 

واحدها از منابع موجود و پیش بینی روند سودآوری آتی آنان راهنمایی می نماید. در واقع اطلاعات افشا شده برای سرمایه گذاران، اعتبار دهندگان و سایر

استفاده کنندگان اطلاعات مالی این امکان را فراهم می¬آورد تا میزان ریسکی را که در انجام تصمیمات مربوط متحمل می شوند، ارزیابی نموده تا بر این اساس نرخ بازدهی را که از سرمایه گذاری خود انتظار دارند ، تعیین نمایند (بلکویی ،۲۰۲۰).

هدف¬های افشای اطلاعات به شرح زیر است:
۱)ارائه شرحی از اقلام شناسایی شده و ارائه مقادیر مربوط این اقلام .
۲)شرح اقلام شناسایی نشده و ارائه اطلاعاتی سودمند در مورد آنها.

۳)ارائه اطلاعات به منظور کمک به اعتبار دهندگان و سایر سرمایه گذاران برای ارزیابی ریسک ها و توانایی های بالقوه اقلام شناسایی شده و نشده .

بررسی رابطه بین ویژگی های حسابداری شرکتها و میزان افشای اختیاری اطلاعات مالی

۴)ارائه اطلاعات مهم که برای استفاده کنندگان از صورت های مالی این امکان را بوجود می آورد که مقادیر متعلق به دو سال با مقادیر متعلق به یکسال را با هم مقایسه کنند.
۵)ارائه اطلاعات درباره جریان نقدی ورودی با خروجی آینده .

۶) کمک به سرمایه گذاران در ارزیابی بازده سرمایه گذاریها.
در تمام موارد بالا سبب افزایش اطلاعاتی گردیده که باید افشا شود و موجب تقویت اصل رعایت انصاف در افشای اطلاعات شده است . اصل مزبور بر این نکته تاکید دارد که دامنه اطلاعات حسابداری را که باید افشا نمود از مرز اطلاعات حسابداری متعارف فراتر رود(همان ماخذ).

نظر به این که با بررسی گزارشگری مالی سالانه شرکت ها نشان می دهد که میزان اطلاعات افشا شده در صورت های مالی آنها متفاوت است .تفاوت

در افشا شرکت ها به احتمال بسیار در نتیجه تفکر و فلسفه فکری مدیریت و همچنین صلاحدید آنان در مورد افشا اطلاعات به منظور مقاصد سرمایه

گذاری است و این نکته آشکار می گردد که میزان افشای اطلاعات در جهت کمک به تخصیص بهینه منابع محدود اقتصادی می تواند تاثیر بسزا داشته

.

بررسی رابطه بین ویژگی های حسابداری شرکتها و میزان افشای اختیاری اطلاعات مالی

باشد تا سرمایه گذاران را در اتخاذ تصمیمات مفید سرمایه گذاری یاری نماید . بدین ترتیب میزان افشای اطلاعات ، کیفیت تصمیمات سرمایه گذاری را تحت

تاثیر قرار می دهد.از سوی دیگر تصمیمات افشای اطلاعات مالی ، نحوه گزارشگری شرکت¬ها ، ترکیب منابع اطلاعاتی،کمیت و کیفیت اطلاعات افشا

شده، تحت تاثیر عوامل زیادی است که به منظور درک کلی در مورد رویه های افشا نیازمند بررسی است(ارچمباوت ، ۲۰۰۳).از این رو ارزیابی تجربی تاثیر متغیرهای موثر بر افشا می تواند فضا و حدودی را ایجاد نماید که به بهبود کیفیت افشا کمک می کند .

پژوهشگر تلاش دارد به پرسش های زیر پاسخ دهد:
آیا بین میزان افشای اختیاری اطلاعات در گزارشگری مالی و اندازه شرکت ها رابطه معنی داری وجود دارد؟

ویژگی حسابداری شرکتها افشای اطلاعات مالی

۲- آیا بین میزان افشای اختیاری اطلاعات در گزارشگری مالی و میزان اهرم مالی شرکت ها رابطه معنی داری وجود دارد؟

۳- آیا بین میزان افشای اختیاری اطلاعات در گزاشگری مالی و میزان باز آوری شرکت ها رابطه معنی داری وجود دارد؟

۴- آیا بین میزان افشای اختیاری اطلاعات درگزارشگری مالی ومیزان بازده حقوق صاحبان سهام رابطه معنی داری وجود دارد؟
۵- آیا بین میزان افشای اختیاری اطلاعات در گزارشگری مالی و میزان نقدینگی شرکت ها رابطه معنی داری وجود دارد؟

 

۳-۱- اهمیت پژوهش

اطلاعات مالی برای حوزه گسترده ای از استفاده کنندگان ، از جمله دولت ، بستانکاران ، سرمایه گذاران و کارکنان عرضه (افشا) می شود . برحسب سنت ، سرمایه گذاران در کانون توجه شرکت ها ، از نظر افشای اطلاعات قرار داشته اند. از نظر تصمیماتی که سرمایه گذاران اتخاذ می کنند و از دیدگاه

یک بازار سرمایه باثبات افشای اطلاعات امری حیاتی به حساب می آید. افشای اطلاعات مهم مانع از ایجاد رویدادهای شگفت انگیز خواهد شد . اطلاعات می تواند تصویری را که مردم برای آینده شرکت دارند ، به طور کامل دگرگون سازد . همچنین افشای بهنگام اطلاعات سبب می شود که سرمایه گذاری

نسبت به اطلاعات مالی که در اختیار آنها قرار می گیرد ، اعتماد و اطمینان بیشتری پیدا کنند . ماهیت داده هایی که باید به آگاهی گروه های ذیربط برسد

، تا حدی ، در گرو ماهیت الگوهای تصمیم گیری سرمایه گذاران است. مقدار داده هایی که باید افشا شود از طریق استانداردهایی مانند سهم و اثرگذار

بودن و قابل اعتماد بودن اطلاعات تعیین می شود. به موازات افزایش پیچیدگی محیط تجاری ، بیان اطلاعات مالی و اطلاعاتی با اهمیت ، در چارچوب

صورت های مالی سنتی مشکل تر خواهد شد. همچنین مجموعه ای از شواهد نشان می دهد که بازار سرمایه می تواند به سرعت اطلاعات تازه را جذب

و در قیمت اوراق بهادار منعکس کند. بنابراین ، بسیاری از تحلیلگران که بر مکانیزم کارای بازار اتکا می کنند ،افشای بیشتر اطلاعات مالی و عملیاتی را

بررسی رابطه بین ویژگی های حسابداری شرکتها و میزان افشای اختیاری اطلاعات مالی

خواستارند . به دلایل فوق الذکر می توان انتظار داشت که در آینده ،اهمیت مفهوم افشا افزایش یابد(شباهنگ،۱۳۸۶)
هدف از افشای اطلاعات در متن صورت های مالی و یا یادداشت های همراه آن، کمک به استفاده کنندگان به منظور انجام تصمیم گیری های اقتصادی

است، اما در مواردی کیفیت و میزان افشای این اطلاعات، تحت تأثیر مفهوم پنهان کاری قرار می گیرد(ردباو و گری،۱۹۹۷). پنهان کاری عبارت است از محدود ساختن افشای اطلاعات حسابداری، فقط برای آنهایی که ارتباط نزدیکی با واحد تجاری دارند.
در کتاب های تئوری حسابداری(بلکویی ،۲۰۰۰و هندریکسن وهمکاران ،۱۹۹۲) درباره ی این که چه اطلاعاتی باید افشا شود، هدف از افشای اطلاعات

چیست و چه میزان از اطلاعات باید افشا شود، بحث شده است، اما به ویژگی های محیطی و شخصیتی افشاکنندگان اطلاعات توجه نشده است، در

حالی که، حسابداری یک فعالیت اجتماعی- حرفه ای شامل منابع انسانی و غیر انسانی است. مطابق نظر بسیاری از پژوهشگران(به.عنوان.نمونه،مولر

،۱۹۶۸؛ بلکویی،۱۹۸۳؛نوبز ،۱۹۸۴؛ هافستد ،۱۹۸۷؛ پررا ،۱۹۸۹؛ ویلیامز ،۲۰۰۴؛ و بیلی و همکاران ،۲۰۰۶) روش های حسابداری تحت تأثیر عوامل محیطی مختلفی همچون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی قرار دارد که میزان تأثیر گذاری آن ها متفاوت است. تشریح نمونه های عوامل سیاسی و

اقتصادی مزبور جزو موضوع این مقاله نیست، اما عوامل فرهنگی و اجتماعی حیطه هایی مانند مذهب، تحصیلات مدیران و حسابداران و فاصله ی قدرت را در بر می گیرد.
پژوهش های متعددی در زمینه ی شناسایی عوامل محیطی فرهنگی و اجتماعی مؤثر بر روش های حسابداری(به عنوان نمونه مک کینون ،۱۹۸۶؛

هافستد،۱۹۸۷؛پررا،۱۹۸۹؛و دینگ و همکاران ،۲۰۰۵) انجام شده است، اما به سختی می توان پژوهش های انجام شده در زمینه عوامل اجتماعی را از

پژوهش های انجام شده در زمینه عوامل فرهنگی جدا کرد. در اغلب پژوهش های اجتماعی ،جامعه شناسان به این حقیقت توجه دارند که اعضای هر

بررسی رابطه بین ویژگی های حسابداری شرکتها و میزان افشای اختیاری اطلاعات مالی

گروه،قبیله و جامعه ای تمایل دارند تا یک چارچوب مشترک و عمومی را برای بیان مقاصد، مفاهیم، ارزش ها، احساسات، باورها و هنجارها داشته باشند.

فرهنگ نیز در بیشتر موارد از هنجارها، ارزش ها و سنت ها تأثیر می پذیرد و فرهنگ بر رفتار افراد جامعه چه به صورت خود آگاه و چه به طور نا خود آگاه تأثیر خواهد داشت(احمدی، ۱۳۸۲).
انتخاب رویه حسابداری و ملاحظات مربوط به انگیزه بر کیفیت افشای حسابداری و ارتباط بین شرکت¬ها و استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری موثر است . شواهد بر این موضوع دلالت می کنند که در مواردی متعدد مدیرانسود گزارش شده به منظور حداکثر سازی منافعشان تحت تاثیر قرار داده اند .

مدیران همچنین جهت احراز شرایط تعهدات مالی و شرایط قراردادهای بدهی که توسط اعتباردهندگان تنظیم شده است تمایل به تحت تاثیر قرار دادن

ارقام حسابداری مندرج در گزارشات می باشد . نقض شرایط قراردادهای بدهی می تواند نشانه ای منفی از عملکرد شرکت بوده و پیامدهای منفی بر

اعتبار و همچنین رفتار قیمت سهام آن داشته باشد . مدیریت سود نیز ممکن است به اهداف مدیران در جهت اجتناب از هزینه های قانونی همچون مالیات

مربوط باشد . در موارد متعدد جایی که اهداف شرکت ها در تضاد با منافع سهامداران باشد رفتار مدیران ممکن است فرصت طلبانه باشد)آتریدیس ،

۲۰۰۸).
پس از رسوایی های مشهور اخیر در حسابداری ، مکانیزم های کنترلی بطور فزاینده ای مورد توجه محققان،کاربران حرفه ای اطلاعات و تنظیم کنندگان بازار های مالی قرار گرفت . مطابق با تئوری نمایندگی، افشا مکانیزمی است که هزینه های نمایندگی ناشی از جدایی مالکیت از مدیریت را کاهش

می¬دهد.میزان افشا علاوه بر تاثیر در کاهش هزینه های نمایندگی می تواند بر کاهش هزینه سرمایه موثر باشد (پاتلی و پرنسیپ ، ۲۰۰۷).

۴-۱- اهداف پژوهش

هدف نخست: مطالعه رابطه بین ویژگی های حسابداری شرکتها و میزان افشا اختیاری اطلاعات مالی
اهداف بعدی عبارتند از:
ارزیابی سرمایه گذاران از اطلاعات گزارش های مالی شرکتها برای اخذ تصمیمات سرمایه گذاری.

تاثیر اطلاعات در افزایش ارزش شرکت.

۵-۱- فرضیه های پژوهش
با توجه به پرسش های پژوهشگر فرضیه های زیر تدوین گردیده است:
فرضیه اول:بین میزان افشای اختیاری اطلاعات در گزارشگری مالی و اندازه شرکت ها رابطه معنی داری وجود دارد.

فرضیه دوم:بین میزان افشای اختیاری اطلاعات در گزارشگری مالی و میزان اهرم مالی شرکت ها رابطه معنی داری وجود دارد.
فرضیه سوم:بین میزان افشای اختیاری اطلاعات در گزاشگری مالی و میزان باز آوری شرکت ها رابطه معنی داری وجود دارد.

فرضیه چهارم:بین میزان افشای اختیاری اطلاعات درگزارشگری مالی ومیزان بازده حقوق صاحبان سهام رابطه معنی داری وجود دارد.

بررسی رابطه بین ویژگی های حسابداری شرکتها و میزان افشای اختیاری اطلاعات مالی

فرضیه پنجم:بین میزان افشای اختیاری اطلاعات در گزارشگری مالی و میزان نقدینگی شرکت ها رابطه معنی داری وجود دارد.

۶-۱- روش پژوهش
روش پژوهش، از نظر ماهیت و محتوایی بصورت همبستگی، و از نظراهدف کاربردی می باشد . انجام این پژوهش در چارچوب استدلالات قیاسی-استقرائی می باشد.

۷-۱- روش گردآوری اطلاعات
برای گرد آوری اطلاعات لازم به منظور انجام این پژوهش از نرم افزار¬های ره آورد نوین، تدبیر پرداز و همچنین از سایت رسمی شرکت بورس اوراق بهادار تهران استفاده شده است .

۸-۱- نحوه تجزیه و تحلیل اطلاعات
۱٫آزمون DW ( دوربین-واتسون )
۲٫تحلیلی رگرسیون
۳٫ همبستگی پیرسون

تمام واکاوی های بالابا نرم افزارSPSS انجام می پذیرد.

۹-۱- قلمرو پژوهشی
۱-۹-۱- قلمرو مکانی
قلمرو مکانی پژوهش کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد .

۲-۹-۱- قلمرو زمانی
قلمرو زمانی پژوهش ،بین ۵ساله(۱۳۸۸-۱۳۸۴) می باشد.

 

۳-۹-۱- قلمرو موضوعی
قلمرو موضوعی مطالعه رابطه بین ویژگی های حسابداری شرکتها و میزان افشا اختیاری اطلاعات مالی می باشد.

۱۰-۱- تعریف واژه های کلیدی
……………………………………………………

 

 

بررسی رابطه بین ویژگی های حسابداری شرکتها و میزان افشای اختیاری اطلاعات مالی

-۲-۲- روشهای افشا
روشهای متداول افشا را می توان به شرح زیر طبقه بندی کرد:
شکل وترتیب صورتهای مالی اساسی
اصطلاحات وارائه مطالب توصیفی
اطلاعات داخل پرانتز
یادداشتهای همراه صورتهای مالی

صورتها وجداول مکمل
نکات مندرج در گزارش حسابرس
گزارش هیات مدیره به مجمع

۱۲-۲-۲- شکلهای افشا
علاوه بر اطلاعات کمی که در صورتهای مالی سنتی ارائه می شود،تامین اطلاعات مربوط به قسمتهای متشکله واحدهای انتفاعی،پیش بینی های

مالیاتی، تاریخجه فعالیتهای واحدهای انتفاعی، رویه¬های حسابداری،تغییرات حسابداری ورویدادهای بعد از تاریخ ترازنامه نیز مورد توجه وتاکید قرار داشته است.

۳-۲- گفتار دوم: نسبت های مالی
۱-۳-۲- نقدینگی

به عرضه پول فعال به اضافه شبه پول ( شامل سپرده پس از انداز و مدت دار و … ) را نقدینگی یا تعریف گسترده پول گویند. نقدینگی، تعریف دیگری که

برای پول ذکر می‌شود، تعریف گسترده پول یا حجم نقدینگی است.نقدینگی (M2) برابر است با مجموع حجم پول (M1) و شبه پول(T) (تقوی ،۱۳۸۱). M2 = M1 + T

دست افراد جامعه دارد .تکافوی جریان کالاها و خدمات را بنماید.بدین ترتیب قیمت کالاها با میزان نقدینگی و سرعت گردش آن بستگی پیدا می کند. رشد بی رویه نقدینگی، باعث رشد سریع تقاضا برای کالاها و خدمات شده و چون در کوتاه مدت عرضه کالا و خدمات محدود است این امر منجر به ایجاد تورم در

اقتصاد می شود. کنترل حجم نقدینگی هدف نهایی کشورها برای رسیدن به اهداف کلان اقتصادی مثل ایجاد رشد در تولیدات، کنترل تورم، ایجاد موازنه در

پرداخت های خارجی و ایجاد اشتغال است. در واقع کنترل نقدینگی به عنوان وسیله ای برای رسیدن به اهداف نهایی اقتصاد است. بدین منظور حجم

نقدینگی به گونه ای در نظر گرفته می شود که با حمایت از رشد تولیدات داخلی در حد ظرفیت های تولیدی از بروز تورم جلوگیری نماید. مقامات پولی

کشورها با استفاده از سیاست های پولی رشد نقدینگی را تحت کنترل قرار می دهند. نقدینگی کوتاه مدت ترین ابزار اندازه گیری در میان موارد یاد شده

بالا می-باشد. زیرا آن اشاره دارد به سرعت قابلیت تبدیل داراییهای شرکت به پول بدون تحمل هیچگونه ضرر مالی.بیشتر شرکتها مقدار زیادی پول نقد

بررسی رابطه بین ویژگی های حسابداری شرکتها و میزان افشای اختیاری اطلاعات مالی

ندارند.اما آنها باید مطمئن باشند که می توانند هزینه پرداخت فیشها در زمان مقتضی را از طریق فروش محصولات و کسب درآمد داشته باشند(رسولی زاده،۱۳۸۴).

۲-۳-۲- توانایی پرداخت بدهی
رابطه نزدیکی بین نقدینگی یک شرکت با توانایی آن در پرداخت بدهیهایش

ویژگی حسابداری شرکتها افشای اطلاعات مالی

وجود دارد.اما این موضوع یک مقدار پیچیده تر از آنچه به نظر میرسد می باشد.اگر داراییهای یک شرکت برای پوشش بدهیهای آن کافی باشد شرکت توانایی پرداخت بدهی را دارد.اگر تمام طلبکاران شرکت در پی وصول

مطالباتشان باشند ، احتمالا شرکت مجبور خواهد شد که داراییهایش را با تحمل ضرر مالی به فروش برساند.توانایی پرداخت بدهی با محاسبه نسبت

جاری بدست می آید.این نسبت ، از طریق مقایسه داراییهای جاری مانند:حسابهای دریافتنی وملزومات به بدهیهای جاری مانند:بدهیهایی که سررسیدشان آخر سال مالی است،مالیات و پرداخت وامهای ماهانه، بدست می آید(بهکیش،۱۳۸۱).

۳-۳-۲- نسبت اهرمی
عبارت است از نسبت بدهی به جمع دارایی ها با این نسبت ، سهم دیگران ( طلبکاران) از دارایی های شرکت را می توان محاسبه نمود ( نیکومرام و همکاران ، ۱۳۸۷).

۴-۳-۲- قابلیت سوددهی(قابلیت حیات)
این کلمه اغلب تحت عبارت زنده بودن مورد بحث قرار می گیرد(مانند کودکان تازه متولد شده) و بیانگر توانایی آنها نه تنها در ادامه حیات،بلکه داشتن

توانایی رشد میباشد.حیات اقتصادی برای یک شرکت به معنی سوددهی پایدار برای یک دوره می باشد.عبارت یاد شده به این معنی است که شرکت

بررسی رابطه بین ویژگی های حسابداری شرکتها و میزان افشای اختیاری اطلاعات مالی

نقدینگی لازم برای تهیه احتیاجات ضروری خود ونیز توانایی مورد نیاز برای پرداخت بدهیهای جاریش را دارد.علت ورشکستگی شرکتها اغلب به دلیل فراموش کردن نکات اصلی در تجارت می باشد:
شرکت باید نقدینگی لازم برای موقعیتهای اضطراری را دارا باشد.
شرکت باید داراییهای کافی داشته باشد که اگر احتیاج بشود که وامها یا مالیات پرداخت شوند،شرکت توانایی لازم را یرای پرداخت این مبالغ را دارا باشد.

شرکت باید بیشتر از آنچه که ما آن را درآمد مینامیم سود دهی داشته باشد و روز بروز بر نقدینگی خود ومقدار داراییهایش اضافه کند(تقوی،۱۳۸۱).

۵-۳-۲- ریسک نقدینگی
ریسک نقدینگی دو حالت مختلف دارد. ریسک نقدینگی دارایی و ریسک نقدینگی تأمین مالی. ریسک نقدینگی دارایی که با نام ‘ریسک نقدینگی بازار‌ـمحصول’ هم شناخته می‌شود، زمانی ظاهر می‌شود که معامله با قیمت پیش‌بینی‌شده قابل انجام نباشد (به دلیل تغییر وضعیت نسبت به زمان

معامله عادی) این ریسک در بین گونه‌‌های دارایی‌‌ها و در زمان وابسته به شرایط بازار تغییر می‌کند. بعضی دارایی‌‌ها مانند ارز‌های اصلی یا اوراق قرضه،

بازار‌های عمیقی دارند و در اغلب مواقع به راحتی با نوسان کمی در قیمت، نقد می‌شوند اما این امر در مورد همه دارایی‌ها صادق نیست. ریسک

بررسی رابطه بین ویژگی های حسابداری شرکتها و میزان افشای اختیاری اطلاعات مالی

نقدینگی تأمین مالی، که ریسک جریان وجه نقد هم نامیده می‌شود، به عدم توانایی در پرداخت تعهدات برمی‌گردد. این موضوع مخصوصاً برای پرتفو‌‌هایی که متوازن شده‌اند و متعهد به پرداخت حاشیه سود به طلبکاران هستند معضل مهمی است. در واقع اگر ذخیره وجه نقد کافی نباشد، ممکن است در

شرایط سقوط ارزش بازار نیاز به پرداخت وجه نقد وجود داشته باشد که منجر به نقد کردن اجباری پرتفوی در قیمت پایین می‌شود. این چرخه ضرر‌ها که با

حاشیه سود تعهدشده شدیدتر می‌شود، گاهی به مارپیچ مرگ تعبیر می شود. ریسک تأمین مالی با برنامه‌ریزی مناسب جریان وجه نقد کنترل می‌شود.

محدود کردن شکاف جریان وجه نقد، متنوع کردن و در نظر گرفتن منابع مالی جدیدی برای پر کردن کسری نقدینگی نقش مهمی در کنترل ریسک نقدینگی دارند.در مورد بانک‌ها، ریسک نقدینگی به دلیل کمبود و عدم اطمینان در میزان نقدینگی بانک ایجاد می‌شود. حالت دیگری که باعث افزایش ریسک

نقدینگی می‌شود این است که بازارهایی که منابع بانک در آن‌ها قرار دارد دچار کمبود نقدینگی شوند. ریسک نقدینگی با سایر ریسک‌های مالی مختلط است و به همین دلیل سنجش و کنترل آن با دشواری روبرو است (رسولی زاده ،۱۳۸۴).

۶-۳-۲- ریسک بازار
به تغییر در بازده که ناشی از نوسانات کلی بازار است اشاره دارد. ناشی از عواملی مثل رکود، جنگ، بحرانهای اقتصادی وغیره …

 

۷-۳-۲- تعریف بورس از منظر علم اقتصاد

بورس، در اصطلاح علم اقتصاد، مکانی است که کار قیمت گذاری و خرید و فروش کالا و اوراق بهادار در آن انجام می‌گیرد .
۱-۷-۳-۲- تأثیر بورس اوراق بهادار بر اقتصاد
بورس از طریق جذب و به کار انداختن سرمایه‌های راکد، حجم سرمایه‌گذاری در جامعه را بالا می‌برد. بورس بین عرضه کنندگان و تقاضاکنندگان سرمایه

ارتباط برقرار می‌کند و معاملات بازار سرمایه را تنظیم می‌نماید. هم چنین با قیمت گذاری سهام و اوراق بهادار تا حدودی از نوسان شدید قیمت‌ها جلوگیری می‌کند .
بورس مردم را به پس‌انداز تشویق و بدین وسیله باعث به کارگیری پس‌انداز مردم در فعالیت‌های اقتصادی می‌شود. بورس سرمایه‌ لازم برای اجرای پروژه‌های دولتی و خصوصی را فراهم می‌آورد. وظیفه بورس اوراق بهادار، ایجاد بازاری منظم و دائمی برای خرید و فروش انواع اوراق بهادار است که از آن

 

عمل کرده و از درجه تخصصی بالایی برخوردار باشد. یکی از ویژگی‌های اساسی رقابت کامل ، در دسترس بودن اطلاعات کامل به صورت رایگان و به

سرعت و سهولت است . اگر قرار باشد مردم به میل خود سرمایه‌گذاری کنند باید اطلاعات مربوط به طور کامل و شفاف در اختیار مردم قرار داده شود .

بررسی رابطه بین ویژگی های حسابداری شرکتها و میزان افشای اختیاری اطلاعات مالی

بورس باید حائز شرایطی باشد که در هر لحظه بتواند اطلاعات را به طور دقیق منتشر کرده و با تفسیر آن در ویژگی‌های مورد نظر سرمایه‌گذاران، در هر

لحظه ارزیابی صحیح از وضع وعملکرد اقتصادی شرکتها وهمچنین قیمت سهام آنها ارائه دهد. قانون، مقررات و ضوابط بورس نیز باید برای تامین امنیت فعالیت در این بازار و حفاظت از منافع سرمایه‌گذاری عمل کند (سایت بورس اوراق بهادار تهران ).

۸-۳-۲- مدیریت نقدینگی
مدیریت نقدینگی یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که سیستم بانک‌داری با آن روبرو است. دلیل اصلی این چالش این است که بیشتر منابع بانک‌ها از محل سپرده‌های کوتاه‌مدت تامین مالی می‌شود. علاوه بر این تسهیلات اعطایی بانک‌ها صرف سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی می‌شود که درجه

نقد‌شوندگی نسبتا پایینی دارند. نگهداری مقادیر ناکافی نقدینگی بانک را با خطر عدم توانایی در ایفای تعهدات و در نتیجه ورشکستگی قرار می‌دهد. نگهداری مقادیر فراوان ن%

بررسی رابطه بین ویژگی های حسابداری شرکتها و میزان افشای اختیاری اطلاعات مالی

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 2174

قیمت : تومان45,000