فروشگاه

توضیحات

تحلیل محتوای کتابهای درسی سال اول دوره ی راهنمایی

کتاب درسی که یکی از مهم ترین مراجع و منابع یادگیری دانش آموزان

در نظام های آموزشی محسوب می شود ،‌در نظام آموزشی کشور ما نیز نقش مهمی دارد. به لحاظ این اهمیت و همچنین به سبب نقش محتوای کتاب درسی در برانگیختن و تامین نیازها و نیز تسهیل امر یادگیری دانش آموزان ، در

این پژوهش ،‌ محتوای کتب درسی دوره ی اول راهنمایی از نظر پرداختن به ( سازه ی انگیزه ی پیشرفت ) و مؤلفه های آن مورد بررسی قرار گرفته است.

در ابتدای پژوهش پیشینه ی نظری و تجربی ارائه شده است. ابزار پژوهش دارای

ده مؤلفه اصلی و مؤلفه های فرعی است و پاپایی آن بر اساس نسبت مؤلفه های مورد توافق به کل مؤلفه ها به دست آمده است.

 ۹۰صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

تحلیل محتوای کتابهای درسی سال اول دوره ی راهنمایی
تحلیل محتوای کتابهای درسی سال اول دوره ی راهنمایی

 

 

  • فصل اول ( کلیات تحقیق)

مقدمه

بیان مساله

ضرورت و اهمیت تحقیق

تحلیل محتوای کتابهای درسی سال اول دوره ی راهنمایی پایان نامه پروژه مقاله تحلیل محتوی

اهداف تحقیق

تعریف نظری متغیرها

تعریف عملیاتی متغیرها

  • فصل دوم ( ادبیات و پیشینه مطالعاتی )

مقدمه

مفهوم انگیزه پیشرفت

تاریخچه

انتخاب محتوا و سازماندهی محتوا

برنامه ریزی چیست؟

تعاریفی از برنامه ریزی درسی

جایگاه انتخاب محتوا و سازماندهی آن در فرایند برنامه ریزی درسی

محتوا چیست و قبل از انتخاب محتوا چه باید کرد؟

چه نیازی به انتخاب محتوا داریم؟

چگونه محتوا را انتخاب کنیم؟

معیارهای انتخاب محتوا کدامند؟

مروری بر معیارهای انتخاب محتوا

سازماندهی محتوا چیست؟

معیارهای سازماندهی محتوا کدام است؟

ارتباط عمودی وافقی چیست؟

محتوا چیست؟

چرا محتوا را تحلیل کنیم؟

تحلیل محتوا چیست؟

انواع روشهای تحلیل محتوا

روش ویلیام رومی در تحلیل محتوای کتاب درسی

ارزشیابی متن درس

ارزشیابی تصاویر و اشکال

ارزشیابی سئوالات

تفسیر نتایج در روش تحلیل محتوای ویلیام رومی

مروری بر تحقیقات انجام یافته به روش ویلیام رومی

خلاصه و جمع بندی فصل دوم

  • فصل سوم(روش اجرای تحقیق)

مقدمه

روش تحقیق

ابزارهای جمع آوری اطلاعات

ابزار اندازه گیری

تصاویر

فعالیت

روش جمع آوری اطلاعات

فرمول اعتبار ویلیام اسکات

شیوه ی اجرا و مراحل آن

روش های تحلیل داده ها

  • فصل چهارم ( تحلیل یافته های پژوهش )

مقدمه

جدول های آماری

تحلیل محتوای کتابهای درسی سال اول دوره ی راهنمایی
  • فصل پنجم( نتایج پژوهش )

مقدمه

نتیجه گیری

پیشنهادهای پژوهش

محدودیتهای پژوهش

  • ضمائم

داخلی

خارجی

پایان نامه

فصل اول

کلیات تحقیق

مقدمه :
نظام آموزش و پرورش هر کشور مجموعه تدابیر سازمان یافته ای است که امکانات

بالقوه انسانها را تحقق می بخشد و شرایط مناسبی را در قالب برنامه ها و فرصتهای آموزشی در اختیار فراگیران قرار می دهد تا امکان آشنا شدن با برنامه های فرهنگی و تجربه های شان را پیدا کنند و بتواند استعدادهای ذاتی خود را از قوه به فعل دراورند.

آموزش ابتدایی- راهنمایی و متوسطه به عنوان جزیی از آموزش و پرورش به منزله پایه ای برای آن محسوب می شود زیرا این آموزش در واقع نقطه شروع یک حرکت طولانی و مهم در زندگی فرد است آنها پس از چندی که تجربیاتی را در خانواده و جامعه کسب می کنند وارد مدرسه می شوند و اولین تجربه آموزشی رسمی را در مدرسه کسب کنند.

گرایش به یادیگری مادام العمر در خانواده و در شکل وسیعتر در مدرسه شکل می گیرد در این مرحله است که جرقه خلاقیت در زندگی روشن و یا خاموش می شود . دستیابی به دانش به واقعیت می پیوندد و یا عملی نمی شود.

اینجاست که همه ابزارهایی برای توسعه خود ،‌منطق و تحلیل ، قضاوت و حسن مسئولیت ،‌کسب می کنند و می آموزند که در مورد نیازهای پیرامون خود کنجکاو باشند .

تحلیل محتوای کتابهای درسی سال اول دوره ی راهنمایی

برنامه درسی به عنوان عامل مهم آموزش و پرورش در این دوره شامل کلیه فعالیتهای فرا گیران ، انواع وسایل آموزشی و شرایط اجرایی برنامه ها می باشد از میان مواد آموزشی مود استفاده  در دوره راهنمایی کتاب درسی به دلیل انتخاب شیوه تدریس و محتوای آموزشی مهمترین عنصر محسوب می گردد.

زیرا شامل مجموعه ای سازمان یافته مبنای برای تعیین برنامه درسی و همچنین حاوی اطلاعات زیادی می باشد. کتاب درسی به منزله تربیون رسمی هر کشور می باشد که برای تمام افراد و مخصوصا « کودکان » لازم است انتشار یابد.

با توجه به اهمیت کتابهای درسی ضروری است که آنها همواره مورد تجزیه و تحلیل ، نقد و بررسی و تغییر و تحول قرار گیرند تا بتواند مطابق زمان پیش رفته و از هر حیث مفید واقع شوند.

دانش آموزان بیش از همه باید اندیشه یادگیری پیدا کنند برای نیل به این مقصود باید فلسفه درست فکر کردن را به دانش آموزان آموخت.

ارزشیابی از آموزش دین و زندگی که بر اساس اصول علمی و با استفاده

تحلیل محتوای کتابهای درسی سال اول دوره ی راهنمایی

از روشهای آماری صورت گرفت نشان داد که متاسفانه آنچه به دست آمده از آنچه می بایست به دست می آمد فاصله بسیار دارد.( رئیس دانا . فرخ لقا ص ۱۰۲

و همچنین یکی از اهداف عمده موسسات آموزش و پرورش قوه تفکر منطقی دانش آموزان است حال جای این سئوال باقی است که آیا نظام آموزش و پرورش رسمی کشور ما به گونه ای طراحی شده است که شاگردان را صاحب خلاق کرده ومنطقی بار آورد؟

در این زمینه کتابهای درسی در پرورش خلاقیت نقش به سزایی دارند و به دلیل همین اهمیت در این تحقیق سعی بر این است که روشن شود آیا محتوای کتاب درسی در جهت منطقی بار آوردن دانش اموزان تدوین شده است یا نه؟

آیا سازماندهی متن به تصاویر به پرسشها و فعالیت ها به گونه ای است که دانش اموزان درگیر فعالیت ساخته و به سوی پژوهش دعوت ککند؟

بعهده مدرسه است که در راه آماده کردن فرد برای آینده ،‌کودکان و نوجوانان را افرادی خلاق بپرورند به دانش آموزان درنحوه آن به عقیده گلیلفورد تا وقتی

تحلیل محتوای کتابهای درسی سال اول دوره ی راهنمایی

انسان به مشکلی برخورد نکند زندگی او از روی عادات و یا بر مبنای دور زدن مشکلات سپری شود خلاقیتی در کار نخواهد بود ولی همین که با مشکلی برخورد کرد و خواست آن را حل کند آن فرایند فکری و اعمالی که متعاقب آن برای حل مشکل ایجاد می شود خلاقیت نام دارد.

اگر بخواهیم زمینه پژوهش خلاقیت بچه ها فراهم شود ضرورت دارد. در برنامه ریزی درسی و هنگام تنظیم محتوا ،‌محتوای کتاب به گونه ای سازماندهی شود که در یادگیری مفاهیم و پرورش آنها با یادگیرنده خود با توجه به فعالیتهایی که برای او تحت عنوان فعالیتهای یادگیری تدارک دیده می شود به امر یادگیری اقدام کند.

چرا که تکیه به فعال بودن دانش آموزان در جریان یادگیری کلاسی یا خارج از آن سبب می شود که فرد اصلاحات بیشتری در اختیار داشته باشد و هم زمینه رشد اتکا به نفس و استقلال فکری و عدم وابستگی را به دیگران را فراهم کند.

بیان مسئله :

از آن جایی که کتاب درسی در ایران یکی از مهم ترین نقش ها را در آموزش و پرورش کشور ایفا می کندو معلمان تمام فعالیتهای خود را بر محور کتاب

درسی متمرکز می سازند و در جهت تحقق اهداف از پیش تعیین شده در کتاب ، جریان یادگیری دانش آموزان را هدایت می کنند، ‌بنا بر تالیف ، کتاب درسی بر اساس موازین و اصول برنامه ریزی درسی و مبتنی بر اصول و یافته های علمی باید انجام گیرد و هدایت شود.

رسیدن به هدف های واقعی آموزش و پرورش که به ایجاد تغییرات مهمی در رفتار و نگرش دانش آموزان منجر می گردد و به کسب مدارج علمی پرورش فکر منتهی می شود نیاز به برنامه ریزی های گوناگون و همه جانبه دارد که فقط یکی از آنها مربوط به تهیه و تعلیم کتاب درسی مطلوب است بنابراین یکی از مراحل اساسی برنامه ریزی در این انتخاب محتوای آن است.

اهمیت و ارزش محتوا از این بعد که به ماهیت فلسفی محتوی برنامه درسی می پردازد بیشتر ناظر بر این امر است که محتوای ارائه شده تا چه حد برای فراگیر سودمند و مفید است و میزان اثر گذاری آن بر ذهن و درک دانش آموز چقدر است؟

تحلیل محتوای کتابهای درسی سال اول دوره ی راهنمایی

یا به عبارت دیگر آیا مطالب و محتوای برنامه درسی ارزش فرا گرفتن را دارد یا خیر؟

این بررسی ها و تحلیل ها به برنامه ریزان و مؤلفان کتابهای درسی کمک می کند تا در هنگام تهیه ،‌تدوین و یا انتخاب کتاب درسی برای دوره های تحصیلی و از جمله در مورد کتابهای دوره ی راهنمایی که موضوع بحث این پژوهش است تصمیم های صحیحی را اتخاذ نمایند.

نوعی از تحلیل که برای برنامه ریزان درسی ،‌مولفان و تصمیم گیرندگان بسیار مفید و ضروری است .( تحلیل و محتوا)‌است یعنی نوعی از تحلیل که کمک می کند تا مفاهیم ، اصول ،‌انگیزه ها ، نیازها ،‌نگرش ها و کلیه اجزای مطرح شده در محتوای آموزش و پرورشی کتاب ها مورد بررسی علمی و عملی قرار گرفته و با اهداف برناخه های درسی دوره ی راهنمایی مقایسه شوند.

این پژوهش به صورت واضح و مشخص به دنبال دستیابی پاسخ این مسئله است که …

نحوه ارائه مطالب چگونه می باشد ؟ آیا به درگیری دانش آموز با متن می انجامد یا نه؟ محتوای کتاب درسی دوره راهنمایی ،‌به لحاظ پرداختن به سازه ی انگیزه ی پیشرفت و مؤلفه های آن مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

( یکی از مسائل مهم در تعلیم و تربیت واقعی چنانکه گفته شده فهم و درک مطالب است. این مسئله ارتباط نزدیکی با فعالیت دانش آموز دارد و فعالیت دانش آموز در حد قابل توجهی تحت تاثیر نوع و چگونگی ارائه مطالب و تجاربی است که به صورت برنامه درسی برای او فراهم شده است.

هر چند نقش معلم و روش تدریس او دراین میان قابل چشم پوشی نیست اما شیوه ارائه مطالب حتی بر روش تدریس معلم نیز اثر می گذارد. بر این اساس با توجه به اهمیت فعالیت دانش آموزان لازم است ، روش ارائه  محتوای به گونه ای باشد ه برانگیزاننده فراگیر شود.

بنابراین در این پژوهش ،‌به دلیل اهمیت شیوه ارائه مطالب و محتوای برنامه درسی به میزان انگیزه و فعالیت فراگیر و همچنین در اندیشیدن و دنبال کردن مسائل کتب دوره ی راهنمایی از حیث چگونگی ارائه مطالب ،‌محتوای کتاب مورد بررسی قرار می گیرد تا میزان ایجاد درگیری دانش آموز با متن و تفکر بر

تحلیل محتوای کتابهای درسی سال اول دوره ی راهنمایی

مطالب و فعالیت در جهت حل مسائل تعیین گردد. مطالب و محتوای کتب می تواند به گونه ای ارائه شود که همه اطلاعات را به دانش آموز ارائه دهد و فراگیر به چیزی بیش از حد آنها نیازمند نباشد از طرف دیگر در ارائه مطالب می توان از شیوه فعال کمک گرفت و مطالب و محتوی را به گونه ای ارائه کرد که فراگیر ناچار از تفکر و تجزیه و تحلیل مطالب باشد و درگیر با مسائل گردد.

بنابراین مسئله اصل این که آیا این شیوه ارائه مطالب و محتوی برنامه درسی مطلوب است و قاعدتا منجر به کشف و مضموم سازی می شود و آیا کتب درسی باید به چنین شیوه هایی در ارائه مطالب متوسط گردند؟ یا به زبان واضح تر میزان فعالیت متون ، تصاویر،‌جمع آوری شده در کتب چقدر می باشد و چه پیشنهادهای مناسبی برای تغییر وضعیت آن میتوان بیان نمود؟)

ضرورت و اهمیت تحقیق

هدف تعلیم و تربیت تفهیم مطالب و محتوای برنامه درسی به دانش آموزان است و تفهیم مطالب رابطه مستقیم به میزان فعالیت های یادگیری دانش آموز دارد و فعالیت یادگیری متاثر ازعوامل متعددی ا زجمله چگونگی ارائه مطالب و محتوای برنامه درسی است.

زیرا شیوه ارائه مطالب و محتوای به شوق ورغبت دانش آموزان اثر دارد. و رغبت مستقیما به میزان فعالیت اثر می گذارد و همچنین در نظام آموزشی ایران مهمترین رکن آموزش و پرورش برنامه درسی محدود به کتاب درسی است که به صورت مرکزی تهیه می گردد و در اختیار دانش آموز و مدرسه قرار می گیرد و از آنجا که ارزشیابی از عملکرد تحصیلی دانش آموز و همچنین برنامه کار معلم و مدرسه مبتنی بر آن است از اهمیت بسزایی برخورداری است از آنجا که یکی از ابزارهای مهم کتاب درسی می باشد و نقش محوری و مهمی را در جریان آموزش ایفا می کند در تدوین و تفهیم محتوای آن باید دقت و ظرافت خاص مبذول گردد. اهمیت این پژوهش با استناد به این دلایل می باشد.

۱-   در کشور ایران به دلیل کمبود منابع اطلاع رسانی و وجود تعداد دانش آموزان زیاد کتاب درسی مهمترین نقش را در جریان آموزش ایفا میکند بنا بر این لازم و ضروری است می باشد که هر چند وقت کتابهای درسی به دقت مورد بررسی و ارزشیابی قرار گیرد.

۲-   کتاب درسی که عمده ترین منبع یادگیری دانش آموزان است در صورتی که محتوای کتابهای درسی همسویی مستقیم با اهداف درسی نداشته باشد تحقق آن نیز غیر ممکن خواهد بود بنابراین ضرورت دارد مورد ارزشیابی دقیق قرار گرفته و نواقص مشخص شود. بازنگری اصلاح و در صورت لزوم تغییرات لازم صورت گیرد.

تحلیل محتوای کتابهای درسی سال اول دوره ی راهنمایی پایان نامه پروژه مقاله تحلیل محتوی

۳-   دوره راهنمایی به عنوان پیشتاز ،‌راهنمایی و مشاور و پایه برای تحصیلات متوسطه است بنابراین برنامه های درسی این دوره به خصوص کتب درسی آن پیوسته مورد ارزشیابی و تجدید نظر قرار گیرد.

۴-   در کشور ما هر سال مبلغ قابل توجهی به چاپ آنها اختصاص داده می شود پس با توجه به هزینه های مصرفی لازم است تدوین و چاپ آنها هر چند سال یکبار مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و بدینوسیله از طرفی هزینه های اضافی و نابجا جلوگیری می شود.

۵-   برای بازسازی همه جانبه اقتصادی ،‌اجتماعی ،‌و فرهنگی هماهنگی میان مقاطع وگسترش تدارک آموزش مادام العمر به منظور توجه به هدایت نسل جوان به سوی مهارتهایی جهت دسترسی به دانش ضرورت دارد. پس لازم است محتوای کتاب های درسی از لحاظ اصول سازماندهی مورد ارزشیابی قرار گیرد.

تحلیل محتوای کتابهای درسی سال اول دوره ی راهنمایی

۶-   در صورتی که دانش آموز در تجارب یادگیری سهیم گردد و یادگیری او عمیق و بهتر معنا دار صورت خواهدگرفت پس لازم است چگونگی شیوه ارایه محتوا با روش فعال مشخص گردد تا آموزش طراحی گردد که به عنوان آزمایشگاهی برای یادیگری چگونه آموختن باشد.

۷-   کشورهای پیشرفته به طور مرتب و مستمر در خصوص محتوای کتاب های درسی دوره های مختلف به ارزشیابی و تحقیق پرداخته و بر اساس همین تحقیقات مواد ،‌محتوا و روش های تدریس ها تغییر می دهند.

بنابراین لازمه یادگیری فعال،‌پویا و خلاق ،‌مستلزم دگرگونی در روش ها ، نگرش ها و راهبردهای آموزشی در کلاس درسی و کتاب های درسی می باشد. بر این دگرگونی باید از تجربیات و یافته های تحقیقی و علمی و عملی دیگر کشورها که در این زمینه موفق بودهاند ونتایج آزمون های مطالعات بین المللی ریاضی و همچنین از منبع موثق و سودمند علمی کتاب های الگوی تدریس ( بهرنگی ص ۲۶۰-).

می توان از نتایج ارزشیابی کتاب های درسی بهره جست و تغییرات مطلوب در کتاب های درسی و در کتاب های دوره ی راهنمایی ایجاد نمود.

از مؤلفه های سازه پیشرفت: ۱- سطح آرزوی بالا     ۲- رفتار ریسک کردن پایین          ۳- ارتقا طلبی

۴- پشتکار          ۵- میل به انجام کار متوقف شده

   ۶- داشتن ادراک پویا از زمان        ۷- آینده نگری     ۸- کاری را به خوبی انجام دادن    ۹- توجه به ملاک شایستگی در انتخاب دوست ،‌همکار و الگو

۱۰- رفتار موفق و تمایل به خوب انجام داده کارها نام برد.

اهداف تحقیق:

با توجه به این که امروزه در جوامع نیاز به ابداع و نوآوری

و پیشرفت در زمینه ها و ابعاد مختلف روز به روز بیشتر

احساس می شود اگر هدف به وجود آوردن انسان های مستقلی است که توانایی آفرینش و تولید را داشته باشند و دنباله رو دیگران نباشند.

باید از آموزش و پرورش و برنامه های درسی و مدرسه شروع کرد.

نظر به اینکه در میان عوامل گوناگون مؤثر در نظام آموزشی

کشور کتاب درسی جایگاه ویژه ای دارد و از نظر بسیاری از دست اندر کاران آموزش و پرورش ،‌تنها مظهر فعالیت های مربوط به برنامه ریزی درسی است . در همین راستا هدف های کلی این تحقیق به شرح زیر ارائه می گردد.

هدف اصلی مطالعه بررسی

این کتاب ها را به سازه ی انگیزه پیشرفت برای پیشرفت کشور

و مؤلفه های آن بررسی کنیم و از تحلیل محتوای کتاب های

درسی دوره ی راهنمایی ایران میزات توجه این کتاب ها را

به سازه ی انگیزه پیشرفت برای پیشرفت کشور ومؤلفه آن

بررسی کنیم و از هدف تحقیق این امر است که کتاب درسی

مذکور تاچه حد دانش آموز را به درگیری به متن کشانده وموجبات پیشرفت آنها را مهیا می کند و او را به فعالیت متفکرانه و اکتشفاتی وا می دارند.

بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین میتوانید با سرعت و امنیت فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

1 نقد وبررسی برای تحلیل محتوای کتابهای درسی سال اول دوره ی راهنمایی

  1. سمیرا عادلی

    تحلیل محتوای کتابهای درسی سال اول دوره ی راهنمایی

افزودن نقد و بررسی

تحلیل محتوای کتابهای درسی سال اول دوره ی راهنمایی

1 نقد و بررسی
تحليل محتوای كتابهای درسی سال اول دوره ی راهنمايی

قیمت : تومان19,800