فروشگاه

توضیحات

بررسی اثر بخشی محتوای شبکه ملی مدارس ایران (رشد) در پیشرفت تحصیلی دانش اموزان

در دنیای کنونی‏، پیشرفت و توسعه بدون داشتن اطلاعات اگر غیر ممکن نباشد دشواراست و کشوری که تلاش می‌کند از هر جهت مستقل شود‏، نیازمند داشتن اطلاعات درست و صحیح است.

امروزه اطلاعات آنچنان برحیات علمی، آموزشی، سیاسی، فرهنگی، صنعتی و اقتصادی انسان‌ها تاثیر گذاشته است که نمی‌توان از آن غفلت نمود. اطلاعات منبع اصلی تصمیم گیری بوده و تصمیم گیری به موقع و درست به اطلاعات مناسب و صحیح بستگی دارد و عدم دسترسی به آن خود سبب خسارت‌های اقتصادی و مالی فراوان می‌باشد.

اطلاعات به عنوان یکی از منابع تولید در کنار عواملی چون کار و زمین و سرمایه قرار گرفته است(محسنی‏ ۱۳۸۰، ص۴۵-۳۹). و نیز اطلاعات عامل اصلی کسب قدرت است و تسلط واقعی، تسلط اطلاعاتی است(بهشتیان، ۱۳۷۹).

تلاش بی‌وقفه و گسترده برای کسب دانش و آگاهی بیشتر، دوره کنونی را به عصر انفجار اطلاعات تبدیل کرده است.(غلام زاده،۱۳۷۷)علت اطلاق اصطلاح عصر اطلاعات به دوره حاضر،گسترش میزان اطلاعات وسرعت تبادل آنها از طریق محمل‌های اطلاعاتی مختلف میباشد.(اصنافی،۱۳۸۳) اصطلاح «انقلاب اطلاعاتی» که در دهه‌های پایانی قرن بیستم وارد فرهنگ لغات مردم جهان شد و هر روز ابعاد تازه‌تری به خود گرفت، حاکی از گذر جامعه جهانی از مرحله صنعتی به مرحله اطلاعاتی یا رسیدن به جامعه اطلاعاتی است. این جامعه نوین که با سرعت افسانه ای به طی مراحل توسعه و تکامل خود مشغول است، مدیون صنعت اطلاعات است.

زیرا این صنعت یک صنعت استراتژیک و از سودآورترین صنایع جهان محسوب می‌شود و از طرفی یک صنعت ژنریک است(سعادت، ۱۳۸۰).

درک و شناخت فرآیند جست و جوی اطلاعات و توسعه سامانه‌ها و راهبردها حمایت از آن، اهداف اساسی علم اطلاعاع رسانی را تشکیل می‌دهد(مارکیونی نی،۱۹۹۸) اهمیت این فرآیند تا بدانجاست که در برخی از متون از آن با نام «فرآیند تبدیل اطلاعات به دانش»یاد می‌کنند.(رافست،۲۰۰۲) حجم عظیم اطلاعاتی که هر دوره در دنیا منتشر می‌شود و اهمیت انتقال به موقع این اطلاعات سبب تحول سریع نظام‌های اطلاع رسانی در دو دهه اخیر شده است(گنیز،۱۹۹۷).

 

۴۱ صفحه فونت ۱۴ فایل ورد منابع فارسی دارد  قیمت:

  

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 

 

 

راه‌ها و تدابیری که بشر برای شناسایی، گردآوری، سازماندهی، ذخیره، تولید و انتقال اطلاعات اندیشیده در طول تاریخ بی‌مانند بوده است و حتی در مقایسه با حوزه‌های کشاورزی، اقتصاد، تجارت، بازرگانی و بهداشت که بشر همیشه به آنها نیازمند بوده است، کم مانند است. این راهها و تدابیر در طول دوره‌های مختلف فراز و نشیب‌های فراوانی را پشت سر گذاشته است. زمانی اطلاعات به صورت کلام شفاهی منتقل می‌شده است. زمانی علامت‌هایی از نوع طبل و دود برای این منظور به کار گرفته می‌شده است. در دوره‌های بعد به ترتیب سنگ نوشته ها، الواح فلزی، الواح گلین، الواح چوبین، طومار پاپیروس، طومار چرمین، کتاب پوستی،کاغذ، نظام‌های حروف چینی و بالاخره، اختراع رایانه‌ها نوید بخش امر تولید، اشاعه و انتقال اطلاعات بوده است(ابرامی، ۱۳۷۹).

امروزه نیز دستگاههای جدید انتقال اطلاعات، نظیر تلفن، تلگراف، دورنگار، ظهور شبکه‌های رایانه ای محلی و ملی، منطقه ای و بین المللی نظیر اینترنت و ابزارهای ذخیره سازی نظیرلوح‌های فشرده نوری،ازمحملهای مهم برای تولیدواشاعه وانتقال اطلاعات میباشد.(بهان و هولمز،۱۹۹۰)

مهم‌ترین خصوصیات و ویژگی فن آوری اطلاعات تکیه برتولید، اشاعه و پردازش اطلاعات، در دسترس قرار دادن آن برای همگان در کم‌ترین زمان ممکن، با حداقل هزینه‌ها در همه زمان‌ها و مکان هاست. (گری‏،۲۰۰۱) تاثیرشگرفی که فناوری اطلاعات در دو دهه اخیر برکار و زندگی بشر نهاده است در خلال تمدن چند هزار ساله او سابقه ندارد.(تدبیر، ۱۳۷۴).

ورود تدریجی فن آوری‌های اطلاعاتی به مراکز آموزشی کشور، طرح مسئله میزان و چگونگی استفاده مناسب از این فن آوری‌ها می‌تواند سهم دانش آموزان ایرانی در زمینه میزان کاربرد اینگونه منابع را مشخص سازد و کمک موثری برای سیاست گذاران و برنامه ریزان آموزش و پرورش به منظور قرار گرفتن در مسیر آموزش مبتنی بر فن آوری‌های اطلاعاتی با در نظر گرفتن کیفیت آموزشی باشد. در این تحقیق نیز محقق قصد دارد تا به بررسی تاثیر شبکه ملی رشد ایران بر پیشرفت تحصیلی دانش اموزان بپردازد.

بیان مساله:

فناوری اطلاعات و ارتباطات نه تنها از توانایی بالقوه حمایت از برنامه درسی مدارس برخوردار است بلکه می‌تواند تجربه و فهم برنامۀ درسی را نیز ارتقا بخشد و حتی تفکر و یادگیری به شیوه‌های جدید را نیز گسترش بدهد. (احدیان،رمضانی و محمدی ۱۳۸۱) البته این ادعاها حاکی از آن نیستند که کودکان با نشستن در برابر رایانه خود به خود محتوای برنامه درسی را به شکلی موثر‌تر یاد خواهند گرفت. در واقع، شواهد موجود نشان می‌دهند که علی رغم تامین منابع مالی برای خرید رایانه در اغلب مدارس، به دلایل بسیار تاثیر رایانه‌ها در کلاس تا کنون فوق العاده محدود و مایوس کننده بوده است .با وجود این، هنگامی که تعامل پیچیده بین دانش آموزان در حین فعالیت‌های کلاسی، منابع فناوری اطلاعات و ارتباطات، معلم و ماهیت وظایف محوله مورد توجه و ارزیابی قرار می‌گیرد، تاثیر مثبت فناوری و ارتباطات بر یادگیری دانش آموزان کاملا مشهود می‌شود(واتسون،۲۰۰۳) یکی از ویژگی‌های بارزی که اساس ایجاد انگیزه دانش آموزان برای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات است ویژگی تعاملی آن است. دانش آموزان بازخوردی مستقیم، پویا و بهظاهر صبورانه دریافت می‌کنند که فرصت لازم را در اختیار آنان می‌گذارد تا امکانات متعدد را امتحان کنند پیامدهای تصمیمات و کنش‌های خود را ملاحظه کنند و بر اساس آن‌ها برای اقدامات بعدی برنامه ریزی کنند. این برخورداری از ویژگی تعاملی، انعطاف پذیری چشمگیری را در طراحی منابع فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اساس نیازها، علایق و توانایی‌های هر یک از دانش آموزان در اختیار می‌گذارد. رایانه‌ها از قابلیت ذخیره سازی مرتب کردن، دستکاری، ارسال و ارائه مقادیر زیادی از اطلاعات با سرعتی زیاد برخوردارند. این داده‌ها ممکن است به صورت عدد، متن، تصویر،صدا،حس لامسه و بساوایی باشد. رایانه‌ها کارهای دشوار را در پردازش همۀ این داده‌ها بر عهده بگیرد و بدین ترتیب فرصت لازم را برای دانش آموزان مهیا کند تا وقت خود را به تفکر دربارۀ پیامدهای اطلاعات به دست آمده اختصاص بدهند. (ترابی زاده،۱۳۷۹ ) در عین حال دانش آموزان به فعالیت‌های چالش انگیز نامحدود و کنترل نسبی سرعت، هدف و جهت فعالیت‌های مذکور مشغول اند. فرصت‌هایی برای توسعه و به کارگیری دامنه وسیعی از فعالیت‌های شناختی برای آنان وجود دارد. با توجه به نکات فوق لازم است در طرح ریزی یک برنامه درسی به منظور تحقق بخشیدن به اهداف برنامه به امکانات و مواد آموزشی که می‌توانند زمینه ای مطلوب را برای تغییرات رفتار فراگیران بوجود آورندتوجه گردد.همچنین با طراحی چند رسانه ای‌های مالتی مدیا که از حداکثر استانداردها و معیارهای آموزشی برخوردار باشند در این مهم سود جست .(رشید پور۱۳۸۱) فناوری اطلاعات از دستاوردهای مهم علمی دهه‌های اخیر است که نقش به سزایی در کیفیت بخشی امور از جمله امر آموزش بر عهده داشته است. کارشناسان امر آموزش اعتقاد دارند که بهره گیری از تکنولوژی اطلاعات می‌تواند در افزایش کیفیت، اهداف و ماموریت‌های آموزش و پرورش با تحول اساسی در فرایند یاددهی یادگیری، تحول د رمحتوا و منابع آموزش، تغییر اساسی در روش‌ها و شیوه‌های اموزشی و تغییر د رنظام ارزشیابی بر عهده داشته باشد. امروزه در اکثر کشورها اقدامات زیادی برای استفاده از فناوری‌های نوین در امر آموزش بخصوص رایانه و شبکه شده است. در ایران نیز گام‌هایی در این زمینه برداشته شده است که شامل : راه اندازی شبکه ملی مدارس ایران و همچنین تولید چند رسانه‌های آموزشی (در قالب cd و نیز بهره گیری از شبکه جهانی وب) می‌باشد.(ذوفن، لطفی پور ۱۳۸۴)

مساله ای که این تحقیق دنبال می‌کند این است که علی رغم اینکه استفاده از رسانه‌های آموزشی و اینترنت می‌تواند موجب پیشرفت تحصیلی مخاطبان گردد، اما به نظر می‌رسد شبکه ملی مدارس ایران و محتوای آموزشی آن نتوانسته است بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دورۀ راهنمایی اثر بخشی داشته باشد، لذا در این تحقیق به دنبال بررسی این موضوع می‌باشم…………………………

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

قیمت اختصاصی و استثنایی این پروژه در پایان نامه دات کام : تنها , ۵۵۰۰ تومان

 

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “بررسی اثر بخشی محتوای شبکه ملی مدارس ایران (رشد) در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان”

بررسی اثر بخشی محتوای شبکه ملی مدارس ایران (رشد) در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 526

قیمت : تومان55,000