فروشگاه

توضیحات

بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی مودیان مالیات بر ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی

این تحقیق به بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی مودیان مالیات بر ارزش افزوده پرداخته که اهداف آن شامل:۱) رابطه نقش شناسایی و اطلاع

رسانی به هنگام به مودیان مالیات بر ارزش افزوده ۲- رابطه نقش تسلط ماموران مالیاتی بر مفاد قانون واجرای قانونمند مالیات بر ارزش افزوده ۳- رابطه

نقش شفاف بودن ماخذ مشمول مالیات وضرایب مالیاتی مودیان مالیات

بر ارزش افزوده.۴- رابطه نقش ارایه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده در فاصله

زمانی بیشتر از ۳ماه ۵- رابطه نقش دانش مالیاتی مودیان مالیات بر ارزش

افزوده بوسیله سازمان امورمالیاتی کشور ۶- رابطه نقش فراگیر شدن اجرای

قانون مالیات بر ارزش افزوده در سراسر جامعه . جهت آزمون فرضیه های

پژوهش تعداد ۲۴۰ نفر از مودیان امور مالیاتی استان مرکزی به صورت تصادفی

انتخاب شده و از آنها خواسته شد تا به پرسشنامه های پاسخ دهند،

همچنین اطلاعات مربوط به مشخصات زمینه ای در خصوص بیمه شدگان نیز جمع

آوری شد. اطلاعات با استفاده از نرم افزارهایSPSS وLISREL مورد تجزیه

و تحلیل قرار گرفت .که نتایج بدین صورت حاصل شد: نتیجه کلی پژوهش نشان می دهد

بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی مودیان مالیات بر ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی

۱-شناسایی و اطلاع رسانی به هنگام به مودیان مالیاتی تاثیرمعنادای

بر رضایت مندی مودیان مالیاتی ندارد .۲-تسلط ماموران مالیاتی بر مفاد قانون

واجرای قانونمند مالیات بر ارزش افزوده تاثیرمعنادای بر رضایت مندی

مودیان مالیاتی ندارد .۳-شفاف بودن ماخذ مشمول مالیات وضرایب مالیاتی

تاثیرمعنادای بر رضایت مندی مودیان مالیاتی ندارد .۴-ارایه اظهارنامه

مالیات بر ارزش افزوده در فاصله زمانی بیشتر از ۳ماه تاثیر معناداری بر رضایت مندی

مودیان مالیاتی ندارد .۵-دانش مالیاتی مودیان مالیات بر ارزش افزوده

بوسیله سازمان امورمالیاتی کشور تاثیر مثبتی بر رضایت مندی مودیان مالیاتی دارد

۶-فراگیر شدن اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در سراسر جامعه تاثیر مثبتی بر رضایت مندی مودیان مالیاتی دارد

واژه های کلیدی: مالیات،مالیات بر ارزش افزوده، ضرایب مالیاتی،ظرفیت مالیاتی، اظهار نامه مالیاتی ،مؤدی مالیاتی،مأموران مالیاتی، رئیس امور مالیاتی ،رضایت مشتریان،رضایت مندی

 

 

 ۱۵۰صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ منابع دارد

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی مودیان مالیات بر ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی
بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی مودیان مالیات بر ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی

 

چکیده: ۱

فصل اول: کلیات تحقیق
۱۱ مقدمه ۳
۲-۱تاریخچه مطالعاتی ۳
۳-۱بیان مسأله ۵
۴-۱چهار چوب نظری تحقیق ۶
۵-۱اهداف تحقیق ۷

بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی مودیان مالیات بر ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی

۶-۱اهمیت تحقیق ۷
۷-۱فرضیه تحقیق ۸
۸-۱ حدود مطالعاتی ۹
۹-۱واژه گان کلیدی تحقیق ۹
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
۱-۲ مقدمه ۱۲
۲-۲رضایت مؤدیان مالیاتی ۱۲
۳-۲- رضایت مندی ۱۳
۱-۳-۲ نظریه های رضایت ۱۴

۲-۳-۲احساس رضایت مندی ۱۴
۳-۳-۲ ضرورت اندازه گیری رضایت مندی مردم ۱۵
۴-۳-۲ نحوه اندازه گیری رضایت مندی ۱۵
۴-۲- مشتری ۱۶
۱-۴-۲- رضایت مشتری ۱۶

۲-۴-۲- اهمیت رضایت مشتری ۱۷

۳-۴-۲- تامین رضایت مشتری و مزایای آن ۱۸
۴-۴-۲- فرایند جلب رضایت مشتری ۱۸
۵-۲عوامل موثر بر رضایت مشتری ۱۸
۱-۵-۲سنجش وفاداری مشتریان ۲۱
۲-۵-۲بازیابی مشتری ۲۲
۶-۲تاثیر رضایت مندی مشتریان بر حیات سازمان ها ۲۳
۷-۲شاخص های رضایت مندی مشتری ۲۴
۱-۷-۲تاثیر زمان انتظار در رضایت مندی مشتری ۲۵

بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی مودیان مالیات بر ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی

۲-۷-۲اهمیت بخشهای شرکت در رضایت مشتریان ۲۵
۳-۷-۲مدیریت کیفیت جامع و رضایت مشتریان ۲۶
۸-۲مدل های شاخص رضایت مشتری ۲۶
۱-۸-۲تشریح مدل شاخص رضایت مشتری در آمریکا ۲۶
۲-۸-۲تشریح مدل شاخص رضایت مشتری مدیریت کیفیت اروپا ۲۷
۳-۸-۲تشریح شاخص ملی رضایت مشتری در سوئیس ۲۷

۴-۸-۲تشریح مدل شاخص ملی رضایت مشتری در مالزی ۲۰۰۰ ۲۸

۵-۸-۲تشریح شاخص رضایت مشتری دوین و دیگران ۲۰۰۴ ۲۸
۶-۸-۲تشریح مدل شاخص ملی رضایت مشتری در ترکیه، آیدین و اوزر ۲۰۰۵ ۲۹
۷-۸-۲تشریح مدل رضایت مشتریان داخلی (کارکنان) رونالد ۲۰۰۰ ۳۰
۸-۸-۲تشریح مدل زنجیره سود- خدمت هسکت ۱۹۹۴ ۳۰
۹-۸-۲تشریح شاخص رضایت مشتریان ترکییلماز و اوزکان ۲۰۰۷ ۳۰
۱۰-۸-۲مدل رضایت مندی مشتری سوئدی گنزالس وپرادو پرادو ۲۰۰۷ ۳۱

بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی مودیان مالیات بر ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی

۱۱-۸-۲مدل های شاخص رضایت مشتری ۳۱
۹-۲ مالیات ۳۲
۱-۹-۲تاریخچه مالیات ایران ۳۲
۲-۹-۲تعاریف و مفاهیم مالیات ۳۴

۳-۹-۲ویژگی های نظام مالیاتی کارآمد ۳۶
۱۰-۲ارزیابی نظام مالیاتی ایران ۳۶
۱-۱۰-۲مشکلات فعلی نظام مالیاتی ایران ۳۷
۲-۱۰-۲سال مالیاتی ۳۸
۳-۱۰-۲اشخاص مشمول مالیات ۳۸
۱۱-۲ معرفی سازمان مالیاتی کشور ۳۸
۱-۱۱-۲اهداف دولت از وصول مالیات ۳۹
۲-۱۱-۲طبقه بندی مالیات ها در ایران ۴۱

۱-۲-۱۱-۲مالیات های مستقیم ۴۱
۲-۲-۱۱-۲مقایسه مالیات مستقیم و غیر مستقیم ۴۴
۳-۱۱-۲مراحل مالیات ازشروع تا زمان قطعی شدن ۴۵
۱-۳-۱۱-۲شناسایی مؤدی ۴۵

بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی مودیان مالیات بر ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی

۲-۳-۱۱-۲تشخیص مالیات توسط کارشناس ارشد مالیاتی ۴۵
۳-۳-۱۱-۲بررسی و تأئید مالیات تشخیصی توسط رئیس گروه مالیاتی ۴۶
۴-۳-۱۱-۲ابلاغ برگ تشخیص به مؤدی مالیاتی ۴۶

۵-۳-۱۱-۲بررسی پرونده توسط رئیس امور مالیاتی ۴۶
۶-۳-۱۱-۲رسیدگی به اعتراض مؤدی در هیأت بدوی حل اختلاف مالیاتی ۴۷
۷-۳-۱۱-۲رسیدگی به اعتراض مؤدی در هیأت حل اختلاف تجدید نظر ۴۷
۸-۳-۱۱-۲رسیدگی پرونده در شورای عالی مالیاتی ۴۷
۹-۳-۱۱-۲هیأت ماده ۲۵۱ مکرر ۴۸
۱۰-۳-۱۱-۲رسیدگی پرونده در دیوان عدالت اداری ۴۸
۴-۱۱-۲وصول مالیات ۴۸
۵-۱۱-۲عدالت مالیاتی ۴۹

۶-۱۱-۲تمکین مالیاتی ۵۰
۷-۱۱-۲علت نپرداختن مالیات ۵۰

۸-۱۱-۲تشویقات و تسهیلات مالیاتی ۵۱

۱۲-۲مجازات های مالیا تی ۵۳

۱-۱۲-۲جرائم مالیاتی ۵۳
۲-۱۲-۲عملیات اجرایی مالیاتی ۵۴
۳-۱۲-۲صدورمفاصا حساب مالیاتی (تسویه حساب مالیاتی). ۵۴
۴-۱۲-۲تخصص و کارایی مأموران مالیاتی ۵۴
۵-۱۲-۲مشارکت مؤدیان مالیاتی در پرداخت مالیات ۵۵
۶-۱۲-۲سازمان امور مالیاتی و اهمیت و ضرورت مالیات ۵۵

بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی مودیان مالیات بر ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی

۱۳-۲مدیریت انتظارات مودیان مالیاتی ۵۶
۱۴-۲تاریخچه حقوق و منشور مودیان ۵۶

۱۵-۲رابطه حقوق مالیاتی و عدالت مالیاتی ۵۷
۱-۱۵-۲انواع حقوق مودیان مالیاتی ۵۸
۲-۱۵-۲منشور حقوق مودیان مالیاتی ۵۹
۳-۱۵-۲وظایف مودیان مالیاتی ۶۰
۱۶-۲مالیات بر ارزش افزوده ۶۰

۱-۱۶-۲مقدمه ۶۰

۲-۱۶-۲تعریف مالیات بر ارزش افزوده ۶۱

۳-۱۶-۲مالیات بر ارزش افزوده چیست؟ ۶۱
۴-۱۶-۲تاریخچه مالیات بر ارزش افزوده ۶۲
۵-۱۶-۲ویژگی های قانون مالیات بر ارزش افزوده در ایران ۶۳

۶-۱۶-۲ اصل مبدأ و مقصد در نظام مالیات بر ارزش افزوده ۶۴
۱۷-۲پایه مالیاتی چیست؟ ۶۶
۱۸-۲ روش های محاسبه مالیات بر ارزش افزوده ۶۷
۱۹-۲انواع مالیات بر ارزش افزوده ۶۸
۱-۱۹-۲مقایسه سه نوع مالیات بر ارزش افزوده ۷۳
۲-۱۹-۲نگرشی به برخی دلایل و مزایای استقرار نظام مالیات بر ارزش افزوده در کشور ۷۴

بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی مودیان مالیات بر ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی

۳-۱۹-۲معایب مالیات بر ارزش افزوده: ۷۷
۴-۱۹-۲ساختار نرخ گذاری در مالیات بر ارزش افزوده ۷۹
۲۰-۲اظهارنامه مالیاتی ۸۳

۱-۲۰-۲اظهارنامه اصلاحی ۸۴
۲۱-۲-تعاریف و انواع مالیات ۸۴
۱-۲۱-۲طبقه بندی انواع مالیات ۸۵
۲-۲۱-۲مالیاتهای مستقیم ۸۶
۳-۲۱-۲اشخاص مشمول مالیات به استناد ماده ۱ قانون مالیاتهای مستقیم ۸۶
۱-۳-۲۱-۲شخص حقوقی ۸۷
۲۲-۲ پیشینه تحقیق ۸۷
فصل سوم: روش‌ اجرای تحقیق
۱-۳ مقدمه ۹۳
۲-۳ روش تحقیق ۹۳
۳-۳ جامعه آماری و روش نمونه‌گیری ۹۴

۴-۳ حجم نمونه ۹۴
۵-۳ روش جمع‌آوری داده‌ها ۹۵
۶-۳ ابزارگردآوری داده‌ها ۹۵
۷-۳ روایی و اعتبار ابزار اندازه‌گیری ۹۶
۱-۷-۳ سنجش پایایی(فابلیت اعتماد) ابزار اندازه‌گیری ۹۷
۸-۳ روش تجزیه و تحلیل داده‌ها ۹۸
۹-۳ مدل معادلات ساختاری ۹۸

بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی مودیان مالیات بر ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی

۱-۹-۳ تعریف مدل معادلات ساختاری ۹۸
۲-۹-۳ ضرورت مدل معادلات ساختاری در پژوهش حاضر ۹۹
۳-۹-۳ مراحل مدل معادلات ساختاری ۹۹
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها
۱-۴ مقدمه‏ ۱۰۵

۲-۴- توصیف داده‌های پژوهشی ۱۰۵
۱-۲-۴- اطلاعات مربوط به جنسیت ۱۰۶
۲-۲-۴- اطلاعات مربوط به سن ۱۰۶
۳-۲-۴- اطلاعات مربوط به تحصیلات ۱۰۸
۴-۲-۴- اطلاعات مربوط به وضعیت تاهل ۱۰۹
۵-۲-۴- اطلاعات مربوط به سوالات ۱۱۰
۳-۴- برازندگی مدل پژوهش ۱۱۱

۱-۳-۴- جذر برآورد واریانس خطای تقریب (RMSEA) 111

۲-۳-۴- شاخص برازندگی تطبیقی (CFI) 112
۳-۳-۴- دیگر شاخص برازندگی ۱۱۲
۴-۴- آزمون فرضیه‌ها ۱۱۳
۱-۴-۴- آزمون فرضیه ۱ ۱۱۷
۲-۴-۴- آزمون فرضیه ۲ ۱۱۷
۳-۴-۴- آزمون فرضیه ۳ ۱۱۷
۴-۴-۴- آزمون فرضیه ۴ ۱۱۸
۵-۴-۴- آزمون فرضیه ۵ ۱۱۸
۶-۴-۴- آزمون فرضیه ۶ ۱۱۸
فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

۱-۵ مقدمه ۱۲۰
۲-۵ نتیجه گیری بر اساس فرضیات تحقیق ۱۲۰

بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی مودیان مالیات بر ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی

۱-۲-۵ نتیجه فرضیه اول ۱۲۱
۲-۲-۵ نتیجه فرضیه دوم ۱۲۲
۳-۲-۵ نتیجه فرضیه سوم ۱۲۲
۴-۲-۵ نتیجه فرضیه چهارم ۱۲۲

۵-۲-۵ نتیجه فرضیه پنجم ۱۲۳
۶-۲-۵ نتیجه فرضیه ششم ۱۲۳
۳-۵ پیشنهادات در راستای یافته های تحقیق ۱۲۳
۱-۳-۵ پیشنهادات در راستای فرضیه های تحقیق ۱۲۳
۱-۱-۳-۵ پیشنهادات در راستای فرضیه اول ۱۲۳

۲-۱-۳-۵ پیشنهادات در راستای فرضیه دوم ۱۲۴

بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی مودیان مالیات بر ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی

۳-۱-۳-۵ پیشنهادات در راستای فرضیه سوم ۱۲۴
۴-۱-۳-۵ پیشنهادات در راستای فرضیه چهارم ۱۲۴
۵-۱-۳-۵ پیشنهادات در راستای فرضیه پنجم ۱۲۴
۶-۱-۳-۵ پیشنهادات در راستای فرضیه ششم ۱۲۵
۲-۳-۵ پیشنهادات برای پژوهش های آتی ۱۲۵
۴-۵ موانع و محدودیت های تحقیق ۱۲۶
پیوست ها
پیوست الف :پرسشنامه ۱۲۸
پیوست ب: خروجی نرم افزار ۱۳۱
منابع و ماخذ
منابع فارسی: ۱۳۸
منابع لاتین: ۱۴۲
چکیده لاتین ۱۴۵

جدول ۱-۲نحوه برخورد مالیاتی با کالاهای سرمایه ای ۶۴

جدول ۱-۳ توزیع سوالات بر اساس ویژگیها ۹۶
جدول ۲-۳ مقدار آلفای کرونباخ بدست آمده برای هر یک از ابعاد پرسشنامه تحقیق ۹۷
جدول ۱-۴ توزیع جنسیت پاسخ دهندگان ۱۰۶

جدول ۲-۴ توزیع سن پاسخ دهندگان ۱۰۷
جدول ۳-۴ توزیع تحصیلات پاسخ دهندگان ۱۰۸
جدول ۴-۴ توزیع وضعیت تاهل پاسخ دهندگان ۱۰۹
جدول ۵-۴ میانگین و انحراف معیار سوالات پرسشنامه اول ۱۱۰

بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی مودیان مالیات بر ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی

جدول ۶-۴ شاخص های برازندگی مدل پژوهشی ۱۱۲
جدول ۷-۴ پارامترهای مدل ۱۱۶
جدول ۱-۵ نتایج کلی فرضیات تحقیق ۱۲۱

نمودار ۱-۴ پراکندگی پاسخ دهندگان بر حسب جنسیت ۱۰۶

نمودار ۲-۴ پراکندگی پاسخ دهندگان بر حسب سن ۱۰۷
نمودار ۳-۴پراکندگی پاسخ دهندگان بر حسب تحصیلات ۱۰۸
نمودار ۴-۴ پراکندگی پاسخ دهندگان بر حسب وضعیت تاهل ۱۰۹
نمودار ۵-۴ ضرایب استاندارد شده مدل ساختاری و اندازه‌گیری ۱۱۴
نمودار ۶-۴ آماره t برای ضرایب مدل ۱۱۵

فصل اول
کلیات تحقیق

 

 

 

 

 

۱-۱ مقدمه
در هر پژوهش آشنایی با کلیات تحقیق برای درک هرچه بیشتر موضوع تحقیق امری ضروری بنظر می رسد،

لذا در این فصل سعی کرده ایم پس از بیان مسئله به اهمیت و ضرورت

تحقیق پرداخته و در ادامه اهداف تحقیق،چارچوب نظری تحقیق،مدل مفهومی تحقیق،فرضیه های تحقیق و متغیرهای مستقل و وابسته را بررسی نموده و در پایان به تعریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق بپردازیم.

بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی مودیان مالیات بر ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی

۲-۱تاریخچه مطالعاتی
۱)بحث vat ازجمله مباحثی است که در مقایسه با سایر مقالات اقتصادی ومالی از قدمت زیادی برخوردار نیست با این وجود برخی از صاحب نظران در این زمینه نظراتی ارائه نموده اند که تعدادی از انها بصورت اجمالی مرور می گردند.

۲)نادران و رنجبرکی()ضمن انجام تحقیقی با عنوان”پیامدهای اجرای مالیات بر ارزش افزوده

وزمینه سازی برای اجرای موفقیت آمیز آن در ایران” به این نتیجه رسیدند که چون تنظیم مالیات بر ارزش افزوده بر پایه مصرف وضع میشود اجرای آن حداقل در مرحله اولیه بصورت غیر مستقیم باعث جهش قیمت

کالا وخدمات مشمول و افزایش نرخ تورم شده واز جهت دیگر چون مصرف واقعی خانوار با درآمد پایین را نسبت به درآمد خانوارهای با درآمد بالا کاهش می دهد(خاصیت تنازلی) باعث ایجاد نابرابری بیشتر می گردد(نادران و رنجبرکی.

بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی مودیان مالیات بر ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی

۳)درپژوهشی که توسط جعفری صمیمی()تحت عنوان”طرح جایگزینی مالیات بر ارزش افزوده برای مالیات شرکتها و تاثیر آن بر درآمدهای مالیاتی دولت”انجام گرفته است نتایج نشان می دهد جایگزینی میتواند درآمدهای مالیاتی کشور را افزایش دهد )جعفری صمیمی،،۲۵۸).

۴)جوادی نیک گو،در پایان نامه کارشناسی ارشد به بررسی موانع استقرار کامل نظام مالیات بر ارزش افزوده در ایران(استان گیلان) پرداخته که عدم

استقرار کامل مالیات بر ارزش افزوده از دو منظر عوامل بیرونی کلان وخرد وعوامل داخلی کلان می باشد.که ۱۶ شاخص برای اجرای صحیح آن ارائه شده است(نیک گو، ،۱۱۶).

۵)در تحقیقی با عنوان ” بهبود کمی مالیات در گرو خدمات رسانی ” که توسط آقایی (۱ انجام گرفته،موضوع ارائه خدمات به مؤدیان و شیوه های معمول برای رفع نیازهای آنان را در جهت افزایش تمکین مؤدیان مالیاتی مورد بررسی قرار داده است.

بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی مودیان مالیات بر ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی

۶)در تحقیق دیگری که توسط هاشمی در سال ۱۳۸۶ با عنوان”مدیریت کارآمد مالیاتی” برای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران انجام شده است یکی از جنبه های مهم مدیریت کارآمد نظام مالیاتی را افزایش فرهنگ و تمکین مالیاتی دانسته و در مورد تمکین مالیاتی بیان شده که چگونه می توان به تمکین

مالیاتی دست یافت و در این مورد به دو دیدگاه اشاره کرده است، اول از طریق قیاس نفع و خطر و دومی از دیدگاه یک شهروند مسئول. در اولی افراد می

کوشند مطلوبیت وضع خود را با حداکثر رسانیدن درآمد و ثروت خویش بالا ببرند، بنابراین در صورتی که تشخیص دهند با عدم تمکین مالیاتی می توانند

قدرت خرج خود را افزایش دهند به این رفتار متوسل می شوند. در دومی، دیدگاه جامعه،موقعیت اجتماعی اشخاص، سن، جنس، نژاد و فرهنگ در زمینه تمکین موثر است. دیدگاه جامعه نسبت به سازمان و مدیریت مالیاتی و نیز احساس وجود یا عدم وجود عدالت و طرز تفکر رایج بین اکثریت در این میان از اهمیت زیادی برخوردار است .

۷)در پایان نامه کارشناسی ارشد محمدی در سال۱۳۸۵ با عنوان”بررسی عوامل مؤثر تمکین مؤدیان مالیات”نقش عوامل افزایش سطح سواد مالیاتی،اعمال جرائم مالیاتی، اشاعه و گسترش دفاتر مشاوره مالیاتی،و تقویت توان تحقیق و رسیدگی در اداره مالیات، بر تمکین مالیاتی توسط مؤدیان بررسی شده است.

بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی مودیان مالیات بر ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی

۸)در پایان نامه کارشناسی ارشد حجتی پور در سال ۱۳۸۵ با عنوان”بررسی عوامل مؤثر بر فرار مالیاتی واحدهای مشاغل شرق تهران ” نقش عوامل ایجاد بانک اطلاعاتی مؤدیان مالیاتی، افزایش سطح آگاهی مؤدیان در خصوص چگونه هزینه شدن مالیات در کشور،افزایش ضمانت اجرایی قوانین، و یکسان سازی تشخیص مالیات مؤدیان که در یک سطح درآمدی هستند جهت جلوگیری از فرار مالیاتی بررسی شده اند.

۹)در پایان نامه کارشناسی ارشد عبدالمجید کوزه گز کالجی در سال ۱۳۸۳ با عنوان “بررسی عوامل مؤثر بر فرار مالیاتی از دیدگاه ممیزان مالیاتی ” نقش عوامل طرح جامع مالیاتی، مستندسازی معاملات اقتصادی،عادلانه کردن برخی نرخ های مالیاتی، لزوم آموزش های مستمر مالیاتی، و جرائم و معافیت های مالیاتی در جلوگیری از فرار مالیاتی بررسی شده اند.

۳-۱بیان مسأله
پس از جنگ جهانی دوم،بنا به دلایل متعدد، بسیاری از کشورها درصدد اصلاح ساختار مالیاتی خود برآمدند. در این میان مالیات بر ارزش افزوده در دهه های اخیر به عنوان یک روش جدید مطرح شده ،و به لحاظ ویژگی های انعطاف پذیری که دارد مورد توجه کشورهای مختلف به هنگام اصلاح ساختار مالیاتی قرار گرفته است .

بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی مودیان مالیات بر ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی

مالیات برارزش افزوده به عنوان یک مالیات غیر مستقیم است که بر مصرف کالاها وخدمات وضع می شود.طی چند دهه اخیر رشد مالیات بر ارزش افزوده بیشتر شده است و اغلب کشورها به مالیات بر ارزش افزوده به عنوان یک منبع مالی موثق، بیشتر از سایر درآمدهای مالیاتی تکیه کرده اند( کابالتیکا ،۲۰۰۸ ، ۶۱۱ ) .
این مالیات نوعی مالیات بر فروش چند مرحله ای است که به عنوان درصدی از ارزش افزوده درهر مرحله از تولید کالا یا خدمت وضع می شود(کمیجانی و فهیم یحیایی ، ،۵۲ ،۴۷). ازآنجا که این مالیات بر مبنای ارزش افزوده کالاها یا خدمات محاسبه و اخذ می شود، لذا پایه مالیاتی گستر ده ای دارد.

 ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی

مالیات بر ارزش افزوده یک نوع مالیات بر مصرف است و مصرف کننده نهایی بار این مالیات را که یک نوع مالیات غیر مستقیم محسوب می شود به دوش

می کشد. در واقع مودیان مالیات بر ارزش افزوده،یعنی صاحبان مشاغل مختلف در بخش های واردات، تولید و توزیع،مالیات را گردآوری کرده و پس از کسر پرداخت های قبلی(مالیات بر نهاده ها) مابه التفاوت آن را به حساب خزانه واریز می کنند ،از این رو، این مودیان پرداخت کننده اصلی مالیات محسوب نمی شوند، چرا که این مالیات در مراحل نهایی به عنوان درصدی از قیمت کالا به مصرف کننده منتقل می شود(حدادی و همکاران ،

، ۳ ).
مالیات بر ارزش افزوده در حال حاضر در بیش از ۱۴۰ کشور جهان به مورد اجرا گذاشته شده است و دلیل این انتخاب نوع خصوصیات و ویژگی های خاص این نوع مالیات است(آریا، ۱۷ ،۳۱ ).

از آنجا که در کشورهای توسعه یافته نظام های دقیق مالیاتی حاکم است و موفق ترین اقتصاد های جهان در کشورهایی است که از پایه های مالیاتی محکم برخوردارند.همچنین در اغلب کشورهای جهان مالیاتها تقریبا تمامی هزینه های دولت را تامین می کند لذا وجود یک نظام مالیاتی با تدبیر و لحاظ

بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی مودیان مالیات بر ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی

نمودن رضایت پرداخت کنندگان مالیات از نحوه اجرای قانون مالیاتی و همچنین روشن و شفاف بودن نحوه استفاده از مبالغ مالیات ها در بودجه کشور تاثیر بسزایی در بالا بردن سهم مالیات در بودجه کشور دارد که این خود سبب رهایی اقتصاد کشور از وابستگی عواملی هم چون نفت می گردد .

از آنجائیکه در کشور ایران مالیات بر ارزش افزوده مدت زمان کوتاهی است که به اجرا درآمده است و با توجه به اینکه این مالیات صرفا بر مصرف وضع می گردد و وجود تفاوت های ساختاری بین این نوع مالیات با مالیات های مستقیم سبب شده تا مالیات بر ارزش افزوده با خصوصیت ساده سازی، بی طرفی و

کارایی بالا،نقطه عطفی برای شروع اصلاحات در نظام مالیاتی کشور تلقی گردد.از طرف دیگر در مرحله اول ثبت نام واحدهای شغلی مشمول مالیات بر

بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی مودیان مالیات بر ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی

ارزش افزوده حدود۳۱۰هزارنفر ثبت نام نموده اند که بی شک تعداد این واحدها بسیار بیشتراز رقم فعلی درآینده خواهد شد،بنابراین سئوال اصلی این تحقیق به این صورت مطرح می شود که چه عواملی سبب افزایش رضایت مندی مودیان مالیاتی از پرداخت مالیالت بر ارزش افزوده می گردد.

۴-۱چهار چوب نظری تحقیق
این پژوهش بر آن است که عوامل موثر برمیزان رضایت مودیان مالیاتی

از نحوه اجرا وموارد قانونی مالیات بر ارزش افزوده را باطرح فرضیه های مرتبط شناسایی نماید.

از آنجائیکه در این تحقیق از روش اکتشافی برای رسیدن به پاسخ سوالات استفاده میگردد و با عنایت به سابقه شغلی محقق در زمینه مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای اجرای این قانون تاکنون وباتوجه به وجود روابط شغلی

با مودیان مالیات بر ارزش افزوده وبا انجام مصاحبات متعدد با تعداد زیادی از مودیان

مالیات بر ارزش افزوده و بحث وتبادل نظر در خصوص فاکتورهای اولیه

رضایت مندی مودیان مالیاتی و همچنین ارائه اطلاعات جمع اوری شده

در گروه های کانون ونظر خواهی ودریافت تجربیات از افراد خبره سازمان امور مالیاتی شش عامل موثر بر رضایت مندی مودیان مالیات بر ارزش افزوده از بین عوامل شناسایی شده برای بررسی در این تحقیق انتخاب گردید.

باشد که با بررسی اکتشافی موضوعات بدست آمده گامی هرچند

کوچک در راستای کمک به بهبود سیستم مالیاتی کشور برداشته شود.

۵-۱اهداف تحقی

بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی مودیان مالیات بر ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی

۱- شناسایی نقش اطلاع رسانی به هنگام به مودیان مالیات بر ارزش افزوده
۲- شناسایی نقش تسلط ماموران مالیاتی بر مفاد قانون واجرای قانونمند مالیات بر ارزش افزوده
۳- شناسایی نقش شفاف بودن ماخذ مشمول مالیات وضرایب مالیاتی مودیان مالیات بر ارزش افزوده.
۴- شناسایی نقش ارایه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده در فاصله زمانی بیشتر از ۳ماه

۵- شناسایی نقش دانش مالیاتی مودیان مالیات بر ارزش افزوده
۶- شناسایی نقش فراگیر شدن اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در سراسر جامعه

۶-۱اهمیت تحقیق

هر چند تامین مخارج دولت از منابع دیگر مانند نفت، استقراض از بانک مرکزی و غیره می تواند صورت گیرد،اما تجربه سالهای گذشته کشورمان نشان می دهد که تکیه بر درآمدهای غیر مالیاتی نامعقول و ناپایدار است و اتکاء بر درآمدهای مالیاتی یکی از سالم ترین روش های تامین مالی مخارج دولتها می

باشد.از آنجایی که در سال های اخیر به دلیل کمبود منابع مالی و مالیاتی در کشور خودمان مشکلاتی در اقتصاد بخش عمومی ایجاد شده به طوری که

دولت مجبور بوده است که کسری بودجه خود را از طریق سیستم بانکی و ایجاد تورم تامین مالی نماید،لذا معرفی یک نظام مالیاتی با مبنای وسیع تر

مانند مالیات بر ارزش افزوده می تواند در افزایش درآمدهای مالیاتی

دولت و کاهش مشکلات ناشی از مالیات های تورمی نقش مهمی ایفا نماید .
پس از مالیات ها ی سنتی که از گذشته در بین کشورها عمومیت یافت،هیچ مالیاتی به اندازه مالیات بر ارزش افزوده در سالهای اخیر مورد استقبال

کشورها قرار نگرفته است.به طوری که تقریباً در کلیه اصلاحات نظام مالیاتی انجام شده در کشورهای مختلف جهان،معرفی مالیات بر ارزش افزوده مشاهده می شود.

این مالیات و خاصیت درآمد زایی بالای آن موجب شده که در بسیاری از موارد به آن ماشین اخذ درآمد دولت اطلاق شود. ایجاد درآمد جدید، با ثبات و قابل

انعطاف به منظور پاسخگویی به هزینه های روزافزون دولت ها از جمله دلایل اصلی انتخاب مالیات بر ارزش افزوده در برخی از کشورها بوده است. روش

بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی مودیان مالیات بر ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی

مالیات بر ارزش افزوده به دلیل متکی بودن بر ارزش افزوده مراحل مختلف تولیدی و وسیع شدن پایه مالیاتی کاهش در نرخ مالیات را توجیه می کند که

خود از ویژگی بارز این روش در جهت تشویق فعالیت های اقتصادی

تلقی می شود.رفع نارسایی سایر مالیات ها، خنثی بودن و بی طرفی این مالیات

نسبت به مواردی از قبیل توزیع عوامل تولید، سرمایه گذاری

، تجارت، اشتغال، تکنیک تولید،میزان دخالت دولت در فعالیت های اقتصادی، نحوه ادغام بنگاه

های تولید، تصمیم گیری اقتصادی موسسات و اشخاص و نیز کارآیی بالای آن و امکان کاهش فرار مالیاتی

بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی مودیان مالیات بر ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی

در این روش و در نتیجه پایین بودن هزینه های وصول در مقایسه با دیگر مالیات ها،انعطاف پذیری و اجرای ساده مالیات به دلیل مجبور بودن مودیان به نگهداری فاکتورها و اسناد فروش و همچنین تجارب

نسبتاً موفق برخی از کشورها در به کار گیری آن از جمله مزایای مالیات بر ارزش افزوده است که پذیرش و اجرای آن را در میان دولت ها تقویت می کند .

هر چند که مانند هر روش مالیاتی دیگر مالیات بر ارزش افزوده نیز دارای مشکلات مخصوص به خود است. اما به نظر می رسد که با فراهم آوردن اقداماتی به منظور بر طرف ساختن این مشکلات، نارسایی های مالیات بر ارزش افزوده در قیاس با سایر مالیات ها ناچیز باشد(وزارت اقتصاد ودارایی ، معاونت امور اقتصادی،۳۷۴).
ازآنجا که دراین نظام مالیاتی در داد و ستدهای کالا وخدمات مودیان مالیاتی نقش اصلی جمع اوری مبالغ و واریز انها به خزانه دولت را دارا می باشن

ودرواقع سیستم جمع آوری مالیات برعهده مودیان مالیاتی می باشد لذا بنظر میرسد چنانچه مراتب رضایت بیشترمودیان فراهم گردد در تسریع وافزایش مبالغ مالیات ها نقش بسزایی خواهد داشت.لذا پژوهشگر سعی بر بررسی عوامل موثر رضایت مندی مودیان مالیات بر ارزش افزوده دارد.

۷-۱فرضیه تحقیق
۱ شناسایی و اطلاع رسانی به هنگام به مودیان مالیات بر ارزش افزوده سبب رضایت مندی مودیان میگردد.

بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی مودیان مالیات بر ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی

۲ تسلط ماموران مالیاتی بر مفاد قانون واجرای قانونمند مالیات بر ارزش افزوده سبب رضایت مندی مودیان میگردد.
۳ شفاف بودن ماخذ مشمول مالیات وضرایب مالیاتی سبب رضایت مندی مودیان مالیات بر ارزش افزوده میگردد.
۴ ارایه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده در فاصله زمانی بیشتر از ۳ماه سبب رضایت مندی مودیان میگردد.

۵ دانش مالیاتی مودیان مالیات بر ارزش افزوده سبب رضایت مندی مودیان میگردد.
۶ فراگیر شدن اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در سراسر جامعه سبب رضایت مندی مودیان میگردد.

۸-۱ حدود مطالعاتی
قلمرو زمانی تحقیق از فروردین سال ۱۳۹۱لغایت شهریور۱۳۹۱ می باشد قلمرو مکانی تحقیق اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی خواهد بود

۹-۱واژه گان کلیدی تحقیق

تعریف مالیات
مالیات قسمتی از درآمد یا دارایی‌ افراد است که به منظور پرداخت مخارج عمومی و اجرای سیاست‌های مالی در راستای حفظ منابع اقتصادی،اجتماعی

وسیاسی کشور به موجب قوانین و به وسیله اهرم های اداری و اجرایی دولت وصول می‌شود.عده‌ای(فرهنگ، فرهنگ علوم اقتصادی،۱۳۵۴، ۱۲۶۴) مالیات را مبلغی می‌دانند که دولت از اشخاص، شرکت‌ها و موسسات، بر طبق قانون برای تقویت حکومت و تامین مخارج عمومی اخذ نماید.
مالیات بر ارزش افزوده
مالیات برارزش افزوده نوعی مالیات غیر مستقیم بر مصرف است که در مراحل زنجیره واردات /تولید/توزیع/مصرف،به میزان درصدی از ارزش افزوده حاصله در هر مرحله از زنجیره، از هربنگاه به بنگاه بعدی منتقل می گردد تا نهایت ا به مصرف کننده نهایی منتقل و توسط وی پرداخت می شود(موسوی جهرمی ،۱).
تعریف ضرایب مالیاتی

بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی مودیان مالیات بر ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی

ضرایب مالیاتی عبارت است از ارقام مشخص به صورت درصد که حاصل آنها در قرینه مالیاتی در موارد تشخیص علی الراس در آمد مشمول مالیات ماخذ اعمال نرخ مالیات قرار میگیرد.
ظرفیت مالیاتی
«ظرفیت مالیاتی حداکثر مالیاتی است که با توجه به سطح توزیع آن و ترکیب درآمد و قوانین هر کشور در یک دوره بلندمدت قابل اخذ است (مهرگان، ، ۷).

 

تعریف اظهار نامه مالیاتی

تشخیص مالیات بر در آمد مشاغل همواره با مشکلاتی توام و در تعیین تشخیص مالیات ها عموما شیوه علی الراس حاکم بوده.

مطالعه روند تکاملی،تشخیص در نظام های گوناگون مالیاتی ، گویای آن است که در نظام های پیشرفته مالیاتی، تشخیص مالیات توسط ماموران مالیاتی جای خود را رفته رفته به شیوه اظهاری داده است.

خود اظهاری یعنی اینکه خود شخص مالیات پرداز،مالیات خود را محاسبه و پرداخت کند بی آنکه ماموران مالیاتی

در محاسبه و دریافت مالیات دخالت قابل توجهی داشته باشند به عبارت دیگر مسئولیت تعیین و تشخیص مالیات از سازمان مالیاتی به مودیان واگذار میشود.
مؤدی مالیاتی

بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی مودیان مالیات بر ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی

هر شخص حقیقی یا حقوقی صاحب پرونده مالیاتی درادارات امور مالیاتی به عنوان مؤدی مالیاتی شناخته می شود.
مأموران مالیاتی
کلیه کارکنانی که عهده دار انجام وظایف موضوع آئین نامه ماده ۲۱۹ قانون مالیات های مستقیم مشتمل بر شناسایی، تشخیص، مطالبه و وصول مالیات های موضوع قانون فوق می باشند.
رضایت مشتریان

عبارت است از درجه¬ای که عملکرد واقعی یک بنگاه اقتصادی که انتظارات مشتری را برآورده نماید (دیواندری و همکاران،۱ ،۱۸۸).
رضایت مندی
در فرهنگ لغت رضایتمندی را برآورده کردن یا مایه خشنودی و ارضاء شدن معنا کرده اند. ایجادحالت شادمانی،خشنودی ومطلوبیتی که در نتیجه تأمین نیازها و برآورده کردن تقاضاها و احتیاجات مراجعه کننده توسط ارائه کننده خدمت در مراجعه کنندگان ایجاد می شود، رضایتمندی گفته می شود. به عقیده کاتلر سطح رضایت مندی تابعی است از تفاوت بین ادراک از عملکرد و انتظارهای فرد (رهنورد ،، ۳۱)

 

 

بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی مودیان مالیات بر ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی

فصل دوم
مروری بر ادبیات تحقیق
۱-۲ مقدمه
در فصل مروری بر ادبیات تحقیق،محقق در نظر دارد به بیان تاریخچه مالیات ایران،تعاریف مختلف مالیات،مقایسه مالیات با زکات،ویژگی های نظام مالیاتی کارآمد،ارزیابی نظام مالیاتی ایران، مشکلات فعلی نظام مالیاتی ایران، طبقه بندی مالیات ها در ایران، سیر مراحل وصول مالیات و… پرداخته و در پایان به پیشینه تحقیقات صورت گرفته در داخل و خارج از کشور بپردازد.

۲-۲رضایت مؤدیان مالیاتی
یکی از معضلات عمومی کشورهای در حال توسعه،سیاست گذاری برای تثبیت اقتصادی است، یکی از ابزارهای مهم دولت ها در این راستا وصول مالیات و توزیع مجدد آن برای به حداکثر رساندن رفاه اجتماعی است.گسترش وظایف دولت ها وافزایش نقش آنها در ایجاد رفاه اجتماعی و توسعه همه جانبه

جوامع،نیاز به تامین منابع مالی به منظور ایفای این وظایف را بیش از

بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی مودیان مالیات

پیش برای دولت ها با اهمیت نموده است.از این رو مالیات نه تنها در توزیع مناسب و مجدد درآمدها،مهار تورم، تسریع در رشد اقتصادی و جهت دادن به سرمایه گذاری ها موثر است،بلکه در القای سیاست های کلی در همه فعالیت های

درآمدزای جامعه نقش مهمی ایفا می کند.با توجه به گسترش،تغییروتحول فعالیت های تجاری و اقتصادی ،نظام مالیاتی تنها وقتی موفق خواهد بود که بتواند متناسب با تحول و پیشرفت بخش های اقتصادی و بصورت هماهنگ

با آن تغییرات،حرکت نماید.متأسفانه یکی از مسایلی که در نظام مالیاتی کشور ما وجود دارد،موضوع برخورد سلیقه ای و تفسیرهای گوناگون از مفاد قانون مالیات های مستقیم، آیین نامه ها و بخش نامه های مالیاتی است.گاه این

تفسیر ناصحیح از قانون سبب برداشت های غلط و عدم رعایت عدالت مالیاتی از سوی مأموران مالیاتی شده،وبه فرارهای مالیاتی دامن زده است.عدم آشنایی کامل مأموران مالیاتی با وظایف قانونی و حیطه اختیارات خود و از سوی دیگرعدم آگاهی مؤدیان مالیاتی نسبت به وظایف قانونی خود، موجبات نارضایتی مؤدیان مالیاتی را فراهم آورده و مراحل وصول مالیات را به تأخیر می اندازد.

بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی مودیان مالیات بر ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی

۳-۲- رضایت مندی
ریشه این لغت از واژه لاتین SATISFACTUS است و انجام و یا خشنودی

یک تمایل،نیاز،میل و رغبت، لذت خرسندی به دست آمده از یک خشنودی،منع یا ابزار خشنودی،جبران یک خسارت یا صدمه یا غرامت،اطمینان از یک تردید، سئوال و اتمام یک مطلوبیت را در بر می¬گیرد.
ویلیام هوم می¬نویسد:محققین تعاریف متعددی از رضایت ارائه کرده¬اند. تعریف رضایت برای افراد مختلف است. امری که می¬تواند یک نفر را راضی کند می‎تواند برای فرد دیگری بی معنی باشد.
او به نقل از کاتلرو کلارک می¬نویسد:رضایت حالت احساسی یک شخص از تجربه¬ی یک عمل یا نتیجه¬ای که او انتظار داشته است می باشد.بنابراین

رضایت کارکرد نسبت انتظارات و عملکرد ادراک شده است.انتظارات روی تجربیات گذشته و یا شرایط مشابه که برای دوستان و همکاران وجود داشته و یا از سوی یک سازمان به وجود آمده، بنا شده است.
هوم همچنین می¬گوید:رضایت عمل شخص است.یک قضاوت

درباره یک محصول یا خدمات است که اندازه¬ای کم یا زیاد،از لذت مرتبط با محصول یا خدمات را در برمی¬گیرد.
به طور کلی تعاریف قدیمی و جدید رضایت روی مفاهیم انتظارات، تجربه و ادراک خدمات و ارزیابی منتج از آن متمرکزند(هوم ، ۲۰۰۲، ۱۸۹).
با توجه به تعاریف فوق نتیجه می¬گیریم تعاریف مختلف دارای عناصر اصلی ذیل می¬باشد:
الف) رضایت حالتی است که در شرایط ذیل………………………………

 

 

 

بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی مودیان مالیات بر ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 2180
بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی مودیان مالیات بر ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی

قیمت : تومان9,800