فروشگاه

توضیحات

بررسی ارتباط سلامت اداری و سازمانی باسبک مدیریت مدیران

هدف این پژوهش بررسی رابطه بین سبک مدیریت مدیران و سلامت سازمانی اداره کل امور مالیاتی استان

بوده است نوع تحقیق بر حسب هدف کاربردی، و بر اساس شیوه های گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی به شیوه همبستگی است.. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره کل

امورمالیاتی استان ایلام که تعداد کارکنان ۱۶۰نفر بوده که نمونه آماری بر اساس جدول مورگان بصورت تصادفی نسبتی از این جامعه به تعداد ۱۳۰ نفر

انتخاب گردیده اند. بر اساس اطلاعات بدست آمده وضعیت سلامت اداری وسازمانی مدیران اداره کل امورمالیاتی استان ایلام مطلوب ارزیابی شده

(۴۲/۷۰درصد)و سطح اداری آن بالاترین میانگین(۸۸/۷۹)را در میان سطوح سلامت سازمانی دارا بوده است. همچنین در میان ابعاد سلامت سازمانی بعد ساخت دهی از سطح اداری با میانگین (۰۴/۸۹) بالاترین بعد و بعد تاکید علمی ونوآوری با میانگین (۹۳/۶۳) کمترین بعد را دارا می باشد. در زمینه سبک

رهبری مدیران باید گفت ۸/۷۷ درصد از افراد نمونه(مدیران) دارای سبک مدیریتی مشارکتی، ۹/۱۳درصد از آنان دارای سبک مدیریت آمرانه و تنها ۳/۸ درصد

بررسی ارتباط سلامت اداری و سازمانی باسبک مدیریت مدیران

از آنان دارای سبک مدیریتی دلسوزانه هستند. وسبک مدیریت مشاوره ای درمیان گروه مدیران مشاهده نگردید، علیهذا با عنایت به تغییرات اجتماعی در

زمینه مدیریت می توان گفت که سبک رهبری متناسب با جامعه کارکنان

کنونی مشارکتی می باشد. اما با عنایت به آزمون همبستگی انجام شده

مشخص گردید که میان سلامت سازمانی و سبک رهبری مدیران رابطه معنادار آماری وجود ندارد. ولی نظرات افراد با محل خدمتی متفاوت در زمینه

سلامت سازمانی و نیز سبک مدیریت دارای اختلاف نظر معناداری است. همچنین بر اساس یافته های پژوهش مشخص شد که نظرات مدیرانی که دارای

سبک های مدیریت چهارگانه بوده اند، دارای اختلاف معنادار آماری نمی باشد.
واژه های کلیدی : سبکهای مدیران، سلامت سازمانی، تأکید علمی، روحیه، نفوذ مدیر، ساخت دهی، ملاحظه گری، پشتیبانی و یگانگی نهادی

 

 

 ۱۳۰صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ منابع دارد

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 

بررسی ارتباط سلامت اداری و سازمانی باسبک مدیریت مدیران
بررسی ارتباط سلامت اداری و سازمانی باسبک مدیریت مدیران

 

چکیده ۱

فصل اول کلیات تحقیق
۱-۱ مقدمه ۳
۲۱ بیان مسئله ۴
۳-۱ اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش ۶
۴-۱ اهداف تحقیق ۷
۵-۱ سئوالات و فرضیات تحقیق ۸

۶-۱ فرضیه های پژوهش ۸
۷-۱ تعریف متغیرها ۸
فصل دوم مروری بر ادبیات تحقیق

۱-۲ مقدمه ۱۴
۲-۲ مبانی نظری پژوهش ۱۵
۱-۲-۲ مفهوم سلامت ۱۵
۲-۲-۲ مفهوم سازمان ۱۶
۳-۲-۲ مفهوم سلامت سازمانی ۱۹
۳-۲ سطوح وابعاد سلامت سازمانی از دیدگاه پارسونز ۲۴

۴-۲ مولفه های سلامت سازمانی از دیدگاه لایدن وکلینگل ۲۸
۵-۲سازمان های سالم وناسالم ۳۳
۶-۲ مقایسه سلامت سازمانی واثربخشی ۳۵
۷-۲ سبک های رهبری ۳۷

بررسی ارتباط سلامت اداری و سازمانی باسبک مدیریت مدیران

۱-۷-۲ تعریف مدیریت ۳۸
۲-۷-۲ تعاریف سبک مدیریت ورهبری : ۴۱
۳-۷-۲ تئوریها و تحقیقات مربوط به شیوه های مختلف مدیریت و رهبری ۴۵
۱-۳-۷-۲ مدلهای رهبری و هدایت ۴۹
۲-۳-۷-۲ نظریه صفات رهبری ۵۱
۳-۳-۷-۲ نظریه اقتضایی رهبری ۵۲

۵-۳-۷-۲ جانشین‌های رهبری ۵۴
۶-۳-۷-۲ تئوری دوره زندگی ۵۴
۷-۳-۷-۲ سبک های شبکه مدیریت ۵۵
۸-۲ سیستم مدیریتی لیکرت ۶۰
۹-۲ پیشینه تجربی وتحقیقاتی ۶۳
۱۰-۲ جمع بندی مطالب فصل ۷۴
فصل سوم روش‌ اجرای تحقیق
۱-۳ اهداف پژوهش ۷۸
۲-۳ فرضیات تحقیق ۷۸
۱-۲-۳ فرضیه اصلی ۷۸

بررسی ارتباط سلامت اداری و سازمانی باسبک مدیریت مدیران

۳-۳ سئوالات پژوهشی ۷۹
۴-۳ روش پژوهش ۷۹
۵-۳ قلمرو، جامعه و نمونه آماری ۷۹
۶-۳ روش گردآوری داده ها و ابزار اندازه گیری ۸۰
۷-۳ روشهای آماری ۸۳
۱-۷-۳ تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش ۸۳
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده‌ها
۱-۴ مقدمه‏ ۸۵
۲-۴توصیف داده های پژوهش ۸۵
۱-۲-۴توصیف متغیرهای جمعیت شناختی پژوهش ۸۵
۲-۱-۲-۴جنسیت گروه کارکنان ۸۶
۳-۱-۲-۴وضعیت سابقه کار گروه کارکنان: ۸۷
۴-۱-۲-۴وضعیت مدرک تحصیلی گروه کارکنان ۸۸
۲-۲-۴اطلاعات توصیفی مربوط به مشخصات دموگرافیک گروه مدیران نمونه آماری ۸۹

بررسی ارتباط سلامت اداری و سازمانی باسبک مدیریت مدیران

۱-۲-۲-۴جنسیت گروه مدیران ۸۹
۲-۲-۲-۴-وضعیت سابقه کار گروه مدیران ۹۰
۳-۲-۲-۴-وضعیت محل کار مدیران: ۹۱
۴-۲-۲-۴-وضعیت مدرک تحصیلی گروه مدیران: ۹۲
۳-۴توصیف متغیرهای اصلی پژوهش ۹۳

بررسی ارتباط سلامت اداری و سازمانی باسبک مدیریت مدیران

۱-۳-۴اطلاعات توصیفی درباره وضعیت سلامت سازمانی دراداره کل امورمالیاتی استان ایلام ۹۳
۲-۳-۴اطلاعات توصیفی درباره سبک مدیریت مدیران در اداره کل امورمالیاتی استان ایلام ۹۵
۱-۲-۳-۴-توصیف نظرات گروه مدیران ۹۶
۴-۴آمارهای استنباطی ۹۶
۱-۴-۴فرضیه های پژوهش ۹۶
فصل پنجم نتیجه‌گیری و پیشنهادات
۱-۵ مقدمه ۱۰۶
۲-۵ بحث در نتایج توصیفی داده های پژوهش با توجه به متغیرهای اصلی ۱۰۶
۱-۲-۵ وضعیت سلامت سازمانی اداره کل امورمالیاتی استان ایلام ۱۰۶
۴-۵ تفسیر یافته های پژوهش ۱۱۳
۵-۵ محدودیت های پژوهش ۱۱۳
۶-۵ پیشنهادات ۱۱۴
۱-۶-۵ پیشنهادات مبتنی بر یافته های پژوهش ۱۱۴
۲-۶-۵ پیشنهادات برای پژوهشگران آتی ۱۱۴
پیوست ها ۱۱۵
منابع و ماخذ
منابع فارسی: ۱۲۱
منابع لاتین: ۱۲۵
چکیده انگلیسی ۱۲۸

جدول ۱-۲ عناصرتشکیل دهنده نیازهای سازمان سالم ۳۲

بررسی ارتباط سلامت اداری و سازمانی باسبک مدیریت مدیران

جدول۲-۲ افرادی که مطالعات رهبری را انجام داده اند ۴۵
جدول ۳-۲سبکهای مختلف مدیریت از دیدگاه صاحبنظران و گروههای تحقیقاتی ۴۸
جدول ۴-۲ سبک های مدیریتی لیکرت ۶۲
جدول ۱-۳ جامعه آماری وتوزیع محل خدمت ۸۰
جدول ۲-۳ پرسشنامه هفت بعد سلامت سازمانی ۸۱٫

جدول ۱-۴ وضعیت پراکندگی نمونه های تحقیق بر اساس محل خدمت درمرکزاستان وشهرستانها ۸۵
جدول ۲-۴ وضعیت نمونه های تحقیق بر اساس جنسیت ۸۶
جدول ۳-۴ اطلاعات توصیفی مربوط سابقه کار کارکنان ۸۷
جدول ۴-۴ اطلاعات توصیفی مربوط به مدرک تحصیلی گروه کارکنان ۸۸
جدول ۵-۴ وضعیت نمونه های تحقیق(گروه مدیران) بر اساس جنسیت ۸۹
جدول ۶-۴ اطلاعات توصیفی مربوط سابقه کار مدیران ۹۰
جدول ۷-۴ وضعیت پراکندگی نمونه های تحقیق(مدیران) بر اساس محل خدمت ۹۱

بررسی ارتباط سلامت اداری و سازمانی باسبک مدیریت مدیران

جدول ۸-۴ اطلاعات توصیفی مربوط به مدرک تحصیلی گروه مدیران ۹۲
جدول۹-۴ شاخص سلامت سازمانی در سطح نهادی ۹۳
جدول ۱۰-۴ میزان سلامت سازمانی اداره کل امورمالیاتی استان ایلام در سطح اداری ۹۴
جدول ۱۱-۴ میزان سلامت سازمانی اداره کل امورمالیاتی استان ایلام در سطح فنی ۹۴
جدول ۱۲-۴ میزان سلامت سازمانی اداره کل امورمالیاتی استان ایلام درسطوح مختلف ۹۴

جدول ۱۳-۴ اطلاعات توصیفی مربوط سبک مدیریت مدیران ۹۶
جدول ۱۴-۴ آزمون همبستگی پیرسون برای رابطه میان سلامت سازمانی و سبک مدیریت مدیران ۹۶
جدول ۱۵-۴آزمون t مستقل برای فرضیه دوم ۹۷
جدول ۱۶-۴آزمون t مستقل برای فرضیه الف ۹۹

جدول ۱۷-۴آزمون t مستقل برای فرضیه ب ۱۰۰
جدول ۱۸-۴آزمون t مستقل برای فرضیه ج ۱۰۲
جدول ۱۹-۴آزمون t مستقل برای فرضیه سوم ۱۰۳

بررسی ارتباط سلامت اداری و سازمانی

نمودار۱-۲ سبکهای رهبری شبکه مدیریت ۵۶
نمودار۲-۲سبکهای اساسی رفتار رهبری بر اساس نظریه رهبری وضعیتی ۵۹
شکل ۱-۲ مدل مفهومی تحلیلی پژوهش ۷۶
نمودار ۱-۴وضعیت پراکندگی نمونه های تحقیق بر اساس محل خدمت درمرکزاستان وشهرستانها ۸۶
نمودار ۲-۴وضعیت نمونه های تحقیق بر اساس جنسیت ۸۷
نمودار ۳-۴ اطلاعات توصیفی مربوط سابقه کار افراد ۸۸

نمودار ۴-۴ اطلاعات توصیفی مربوط به مدرک تحصیلی گروه کارکنان ۸۹
نمودار ۵-۴ وضعیت نمونه های تحقیق(گروه مدیران) بر اساس جنسیت ۹۰
نمودار ۶-۴اطلاعات توصیفی مربوط سابقه کار مدیران ۹۱
نمودار ۷-۴ وضعیت پراکندگی نمونه های تحقیق(مدیران) بر اساس محل خدمت ۹۲
نمودار ۸-۴ اطلاعات توصیفی مربوط به مدرک تحصیلی گروه مدیران ۹۳

 

فصل اول
کلیات تحقیق

 

 

 

 

 

۱-۱ مقدمه
سلامت اداری وسازمانی بر همکاری چند جانبه بین کارکنان و مدیران استوار است.بسیاری از محققان معتقدند ادراکات مدیران از کیفیت محیط کاریشان در تعهدات آنها نسبت به کارشان تاثیر خواهد گذاشت ونهایتاً اینکه تعهدات آنها بر عملکرد شغلی وکیفیت کاری افراد تاثیر خواهد گذاشت. سلامت به

معنی فقدان بیماری ونارسایی به طور معمول در یک ارگانیسم (موجود زنده) مطرح می شود.کیت دیویس ۱۹۸۵ در تعریفی از سلامت سازمانی٬سازمانی را

بررسی ارتباط سلامت اداری و سازمانی باسبک مدیریت مدیران

سالم می دانند که آفریننده باشد وبرای این ویژگی یعنی آفرینندگی باید از ویژگی هایی برخوردار باشد که عبارتند از ۱- دگرگونی را بپذیرد ۲- اندیشه

های تازه را گرامی بدارد۳- آزمایش وشکست را جزیی از کامیابی بداند ۴- از کوشش مردمان قدردانی کند از طرف دیگر٬سازمانی که دارای جوی سالم

است٬سازمانی است که:۱- در مبادله اطلاعات قابل اعتماد باشد۲- دارای قابلیت انعطاف وخلاقیت برای ایجاد تغییرات لازم بر حسب اطلاعات بدست

آمده باشد.۳- نسبت به اهداف سازمان یگانگی وتعهد داشته باشد.۴- حمایت داخلی٬وجود داشته باشد ومبرا از ترس وتهدید باشد٬زیرا که تهدید٬به ارتباط

خوب وسالم آسیب می رساند٬قابلیت انعطاف را کاهش می دهد.وبه جای علاقه به کل نظام حفاظت از خود را تحریک می کند باکال (۲۰۰۷) رمز موفقیت

و سلامت سازمانها را در بررسی منابع سلامت سازمانها بیان می‌کند منابع سلامت سازمانی عبارتند از الف) تمایل افراد به ایجاد ارتباطات در کار و فعالیت(مدیریت ارتباطات) ب) منابع یادگیری که شامل یادگیری تفکر سیستمی و استقرار یک نظام یادگیری مستمر در سازمانها و به بیانی سازمانهای

یادگیرنده (مدیریت دانش) ج) تمایل سازمانها به بهبود و ارزیابی سیستمهای مدیریت بصورت ساده و آشکار (مدیریت تغییر) که شامل طراحی مجدد

بررسی ارتباط سلامت اداری و سازمانی باسبک مدیریت مدیران

سیستمها و تغییر شکل و بهبود و سالم‌سازی با تشکیل جلسات و شورای سلامت سازمانی در هر نهاد می‌باشد و تشکیل جلسات و شورای سلامت می‌تواند انجام مراحل و فرایند کار را پیگیری کند و موفقیت و اثربخشی سازمان را تحت کنترل و نفوذ خود قرار دهد (باسل ، ۲۰۰۷).

بی تردید موفقیت هر سازمان به شایستگی وتوانائی های مدیر آن سازمان بستگی دارد . حال سازمان مورد نظر یک واحد تجاری، نهاد دولتی، آموزشی، پزشکی و یا مذهبی باشد . شایستگی مدیریت سازمان تعیین کننده شایستگی سازمان خواهد بود .در این راستا سبک و شیوه ای که مدیران برای اداره

بررسی ارتباط سلامت اداری و سازمانی باسبک مدیریت مدیران

کارکنان تحت تصدی انتخاب می نماید بر بسیاری از جهات اداری و سازمانی از جمله کارایی کارکنان، انگیزش کارکنان و . . . تاثیر به سزایی خواهد نهاد .

در این پژوهش سعی بر آن است که ارتباط بین سبک های مدیریتی مدیران با میزان سلامت اداری وسازمانی کارکنان سنجیده شود واهم مواردی که در این تحقیق به آن پرداخته می شود به شرح ذیل هستند:

۲-۱ بیان مسئله
سلامت اداری یکی از با اهمیت ترین شاخص های اثر بخشی وکارایی یک سازمان است زیربنای هرگونه حرکت به سوی رشد وتوسعه وتحول درسازمان می باشد بهبودفرآیند کاردرسازمان ،شناخت نقاط قوت وضعف وسپس طرح وبرنامه جهت اصلاح جریان اموراست. از سوی دیگر استراتژی صحیح مدیریت درسازمان ونحوه ادراک کارکنان که از شیوه فردی آنها متاثر است بستگی دارد. اداره کل امورمالیاتی استان ایلام نیز بعنوان یک دستگاه اداری از این

قاعده مستثنی نیست یک سازمان سالم جایی است که افراد درآنجا بمانند وکارکنند واثربخش وسودمند باشند. سلامت اداری چهارچوب دیگر برای مفهوم سازی سلامت عمومی یک دستگاه اداری است سلامت سازمانی را مایلزدر سال ۱۹۶۹بیان کرد وضمن پیشنهاد طرحی برای سنجش سلامت

سازمانها٬ خاطرنشان کرد سازمانها همیشه سالم نخواهد بود به نظر اوسلامت سازمانی اشاره می کند به دوام وبقای سازمان در محیط خود و سازگاری

با آنان و ارتقاء و گسترش توانایی خود برای سازش بیشتر.چیزی که در این تعریف واضح است این است که سازمان سالم با نیروهای مانع در بیرون به طور موفقیت آمیزی برخورد کرده٬نیروی آن را به طور اثربخشی در جهت اهداف ومقاصد اصلی سازمان هدایت می کند.

بررسی ارتباط سلامت اداری و سازمانی باسبک مدیریت مدیران

مایلز برای تعریف و توضیح سلامت سازمانی و ایجاد یک چارچوب نظری مناسب از ۱۰ ویژگی که در سه بعد اساسی دسته‌بندی کرد مدد گرفته است. سه ویژگی اول آن، با وظیفه سازمان اجتماعی ارتباط دارد یعنی با هدفها، انتقال اطلاعات و راههای نفوذ و تأثیر‌گذاری به منظور تصمیم‌گیری ویژگیهای

تمرکز بر هدف، کفایت ارتباط، توزیع بهینه قدرت معرف “وظیفه سازمانی” و ویژگیهای کاربرد منابع، همبستگی و روحیه با نیازهای حفظ و نگهداری اعضای

سازمان مرتبط است که بیانگر “وضع درونی نظام سازمانی” است. چهار ویژگی نهایی نوآوری، خود مختاری، سازگاری با محیط و کفایت حل مشکل،

معرف “رشد و تغییر نظام سازمانی” است. این ویژگیها با هم در تضاد نیست و با یکدیگر تعامل دارد. در سنجش سلامت سازمانی نیز این ده ویژگی،

معیارهای اندازه‌گیری آن قرار می‌گیرد مطالعه وضعیت سلامت اداری وسازمانی ادارات نه تنها از لحاظ فهم شرایط کار و پویایی‌های آن اهمیت دارد بلکه

پیش بینی کننده اثر بخشی اداره کل ،پیشرفت کاری کارکنان،ًتعهد

سازمانی کارکنان،گرایش انسانی کارکنان و اعتماد آنان به همکاران و مدیران است. ادارات سالم احتمالاً دارای کارکنان متعهدی هستند که به یکدیگر و مدیران اعتماد دارند و به معیارهای بالاتر معتقدهستند

بررسی ارتباط سلامت اداری و سازمانی باسبک مدیریت مدیران

اهمیت نقش مدیران به عنوان عوامل اصلی ایجاد وارتقای سطح سلامت در سازمانها و رویارویی موفقیت آمیز با نیازها، فرصت ها و تهدیدهای درون و برون سازمانی بطور مستقیم تحت تأثیر شیوه های رهبری آنان قرار دارد. رهبری موضوعی است که از دیرباز ذهن پژوهشگران و افراد جامعه را به

خودجلب کرده است. اگرچه عواملی چون فرهنگ، زمان، تجربه، آمادگی برای رهبری، درک و ارزیابی اولویت ها و انتظارات در شیوه رهبری کردن اثرمی گذارند(شیرازی، ۱)، مطالعات مختلف سبک های متفاوتی از رهبری را شناسایی کرده اند. نتایج تحقیقات تجربی حاکی از آن است که رهبری فراگردی

پویا است که از وضعیتی به وضعیتی دیگر و برحسب تغییراتی که در رهبران، پیروان و سایرعوامل حاصل می شود، تغییر می کند. براین اساس، شیوه

های رهبری مناسب و مقتضی بر حسب ویژگی های سازمان، کارکنان، انتظارات رهبران و پیروان، شرایط زمانی و مکانی متفاوت است لیکرت () در نظریۀ

خود در زمینۀ تحلیل عوامل سازمانی و تائیر آنها در اثربخشی سازمانها، سبک های متداول رهبری را شامل چهار سبک آمرانه استثماری ، آمرانه

 

مدار،میانه روی و تیمی را شناسایی کرده است. در مطالعات دانشگاه اوهایو نیز از دو سبک اصلی مراعات و ساخت دهی نام برده شده است. مسلماًً

یک سبک رهبری خاص برای همه موقعیت ها مناسب نمی باشد. از این رو، یک مدیر می تواند در موقعیت های گوناگون، سبکهای متفاوتی را برای رهبری کارکنان خود با توجه به فرهنگ حاکم بر سازمان و بلوغ سازمانی کارکنان خود برگزیند(جاسبی ،)

بررسی ارتباط سلامت اداری و سازمانی باسبک مدیریت مدیران

فیدلر با طرح سبک اقتضایی رهبری، مطلوب بودن یک سبک را به عنوان حد و اندازه ای که رهبر را قادر به تاثیر گذاری بر گروه می کند، تعریف کرده و بر مبنای آن الگوی اقتضایی رهبری را مطرح ساخته است هرسی و بلانچارد، به نقل از علاقه بند،( ۱مسلماً انتخاب سبک های مدیریت و رهبری مناسب

می تواند در استقرار شاخص های سلامت سازمانی در سطوح سه گانه نهادی اداری و فنی و در ابعاد هفت گانه سلامت سازمانی که در این پژوهش

مدنظر هستند، تاثیر قابل توجهی داشته باشد. بر این اساس،

پژوهشگر در نظر دارد با سنجش میزان سلامت سازمانی در اداره کل امورمالیاتی استان

ایلام، به بررسی رابطه سلامت اداری وسازمانی با سبک های مدیریتی مدیران بنماید و مشخص گردد سلامت اداری در اداره کل امورمالیاتی استان ایلام

چه وضعیتی دارد؟ سبک رهبری غالب مدیران در مناطق مختلف اداره کل امورمالیاتی استان ایلام کدام است؟ و آیا بین سلامت اداری وسازمانی با سبک رهبری مدیران رابطه ای وجود دارد؟

۳-۱ اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش

یکی ازمتغیرهایی که می تواند در تحقق اهداف سازمان نقش اساسی ایفا کند سلامت اداری و سازمانی است. می توان گفت سلامت اداری و سازمانی ،اعتقاد به ارزش ها و اهداف سازمان، احساس وفاداری به سازمان، الزام اخلاقی، تمایل قلبی و احساس نیاز به ماندن در سازمان می باشد.

تحقیقات نشان داده است که کارکنان علاقه مند و وفادار به سازمان

عملکرد وبهره روی بالاتری دارند، تمایل به ماندگاری آنان با تغییرات سازمان بیشتر

است. بدین ترتیب سازمان ها می توانند با شناخت میزان سلامت اداری و سازمانی کارکنان خود و تغییر در عوامل موثر بر آن، اهداف مورد نظر سازمان را

تحقق بخشند اهمیت سازماندهی و هماهنگ کردن امور و در یک کلمه مدیریت درهمه علوم وآراء ونظریات گوناگون پرداخته شده است و این خود می

تواند دال بر اهمیت موضوع باشد ؛ یکی از صاحبنظران مدیریت را معادل رشد می داند و معتقد است که مدیریت صحیح از ضعیف ترین ملتها قویترین ملتها

را می سازد،دانشمند انگلیسی آلفرد مارشال اگر تمام سرمایه ها و ابزار تولید در جهان به یکباره نابود گردند ولی علم و هنر مدیریت پایدار بماند تولید و توسعه و پیشرفت همچنان ادامه خواهد یافت.

بررسی ارتباط سلامت اداری و سازمانی باسبک مدیریت مدیران

هارولد کونتز مدیریت را مهمترین زمینه فعالیت انسانی می داند و معتقد

است که وظیفه اصلی مدیران در تمام سطوح و در همه واحدهای مختلف این است که محیطی را طراحی و نگهداری کنندتا در آن اعضا بتوانند به صورت گروهی با یکدیگر کار کنند و به اهداف تعیین شده دست یابند .

با این اوصاف و بدون شک مدیریت و سبک های آن بر تمامی اجزای سازمان تاثیرگذار است . از سوی دیگر سلامت اداری و سازمانی از موضوعات

اساسی مبتلابه سازمانهای امروزی است که مدیران باید با دیدگاههای سازمان شمول به آن اندیشده و تنگناهای سازمانی را در رسیدن به اهداف

خویش در آن بجویند. اداره کل امور مالیاتی استان ایلام به عنوان یکی از سازمانهای مهم که وسیله و ابزار اجرای اهداف گوناگون فرهنگی ، اجتماعی و

اقتصادی است برای تحقق هدفهای خود به در اختیار داشتن نیروی انسانی کارامد ، متعهد ، علاقمند و برخوردار از فکر و روانی سالم نیازمند است . برای

اینکه فرد بتواند سلامت خود را حفظ کند باید احتیاج به پیشرفت و فعالیت مثبت در او ارضا شود ، زیرا اگر این تمایل به طور مداوم سرکوب گردد فرد دچار

اختلالات روانی خواهد شد بر اساس پژوهش های انجام شده سبک های مدیریت مدیران بر انگیزش کارکنان، تعهدسازمانی آنان ، کارایی، اثربخشی و بسیاری از مقوله

بررسی ارتباط سلامت اداری و سازمانی باسبک مدیریت مدیران

های مثبت مدیریت در سازمانها تاثیر گذار است و بررسی اینکه آیا رابطه ای بین سبک مدیریت مدیران و سلامت سازمانی کارکنان وجود دارد؟ ازسویی

دیگر با انجام این پژوهش انتظار می رود که اولاً میزان سلامت اداری وسازمانی در اداره کل امور مالیاتی استان ایلام مورد ارزیابی قرار گرفته که این خود

می تواند کمک خوبی به مدیران جهت رفع تنگناهای موجود باشند. ثانیاً سبک غالب مدیریت مدیران اداره کل امور مالیاتی استان ایلام شناسایی می

گردد و این نیز می تواند درجهت ارائه راهکارهای علمی به مدیران جهت تغییر نگرش و تغییر سبک مدیریت بسیار تاثیرگذارباشد.. ثالثاً یافته های این پژوهش می تواند به تبیین رابطه میان سلامت اداری وسازمانی و سبک مدیریت کمک نماید.

۴-۱ اهداف تحقیق

هدف کلی
شناسایی وضعیت سلامت اداری و سازمانی و رابطه آن با سبک مدیریت مدیران اداره کل امور مالیاتی استان ایلام
اهداف ویژه
۱- مقایسه وضعیت سلامت اداری و سازمانی برحسب سطوح و ابعاد سلامت سازمانی اداره کل امور مالیاتی استان ایلام
۲ -تعیین سبک رهبری مدیران اداره کل امور مالیاتی استان ایلام

۳- مقایسه سبک رهبری مدیران اداره کل امور مالیاتی استان ایلام
۴- تعیین رابطه بین سبک رهبری و سلامت اداری و سازمانی در اداره کل امور مالیاتی استان ایلام
۵-۱ سئوالات و فرضیات تحقیق
سئوالات پژوهشی :
۱- سلامت اداره کل امور مالیاتی استان ایلام بر حسب سطوح و ابعاد از چه وضعیتی برخورداراست؟
۲- مدیران اداره کل امور مالیاتی استان ایلام از کدام سبکهای رهبری پیروی می کنند؟

۶-۱ فرضیه های پژوهش

۱- بین سبک رهبری مدیران و سلامت سازمانی اداره کل امور مالیاتی استان ایلام رابطه وجود دارد.
۲-بین وضعیت سلامت سازمانی بر حسب سطوح سلامت سازمانی در مناطق مختلف اداره کل امور

مالیاتی استان ایلام تفاوت معناداری وجود دارد .
۳- بین سبک رهبری مدیران اداره کل امور مالیاتی استان ایلام تفاوت معناداری وجود دارد.

۷-۱ تعریف متغیرها

در این پژوهش متغیرهای مستقل عبارت است از : سبک های چهارگانه مدیریتی لیکرت ومتغیر وابسته این پژوهش سلامت اداری وسازمانی کارکنان می باشد که در ادامه به تعریف آنها پرداخته می شود.

بررسی ارتباط سلامت اداری و سازمانی باسبک مدیریت مدیران

سلامت سازمانی:
سلامت سازمانی کمک می کند به سازمان برای سازگاری با محیط، و ایجاد هماهنگی میان کارکنان سازمان برای رسیدن به اهداف خود. تحقیقات مشابه زیادی در مورد روابط میان سازمان و افراد صورت گرفته، و بیان می کند که سازمان بیمار یا سالم است. سازمان بایستی به طور کامل باهم

هماهنگ کار کنند. به طور مشابه تمامی زیر سیستم های سازمان باید باهم به طور هماهنگ برای رسیدن، سازمان خود برای سلامتی بایستی باهم،

هماهنگ باشند. یک سازمان سالم وابسته به وظایفی بوده؛ و نقش منظم و مؤثری برای ارائه کالا و خدمات انجام می دهند. و سازمان نقش مهمی برای هماهنگی در سطوح سازمانی برای رسیدن به اهداف تعیین شده دارد .

سلامت سازمانی به وضعی فراتر از اثر بخشی کوتاه مدت سازمان دلالت

داشته و به مجموعه ای از خصایص سازمانی نسبتاً پردوام اشاره می کند . یک سازمان سالم به این معنا، نه فقط درمحیط خود پایدار می ماند، بلکه در درازمدت قادراست به اندازه کافی با محیط خودسازگار شده و پیوسته توانائی های لازم را برای بقاء خود، ایجاد کند و گسترش دهد.

سیستم مدیریتی لیکرت

در دانش مدیریت برای کارایی و ثمربخشی سازمانهای تجاری و سازمانهای دولتی تئوریهای متفاوتی مورد توجه قرار گرفته است. این تئوریها را می‌توان در گستره‌ای وسیع که از کنترل دقیق و لحظه‌به‌لحظه امور توسط مدیر آغاز و به تلاشی همگانی و همسوی همه کارکنان، تقریباً در همه امور مهم

سازمان، ختم می‌شود. مشاهده کرد. به بیانی دیگر هر تئوری مدیریت نحوه خاصی از هماهنگی در سازمان را مورد توجه قرار می‌دهد. نوع هماهنگی که

توسط مدیر در سازمان به کار گرفته می‌شود. سبک مدیریت نامیده می‌شود. رنسیس لیکرت انواع هماهنگی و یا انواع سبکهای مدیریت را در گستره‌ای از

یک طیف مورد توجه و بررسی قرار داد. در زیر نحوه نگرش رنسیس لیکرت و سبکهای پیشنهادی وی به اختصار مورد توجه قرار می‌گیرد تا زمینه لازم برای

ارائه‌ی گزارش تحقیقی بر اساس نظریه لیکرت شکل گرفته است فراهم شود.

رنسیس لیکرت از سال ۱۹۴۶ میلادی، فعالیتهای علمی و تحقیقاتی خود را در مرکز مطالعاتی دانشگاه میشیگان شروع کرد. وی نتایج مجموعه مطالعات و تحقیقات خود را در اولین اثر مهم و علمی خود با عنوان «الگوی جدید مدیریت» در سال ۱۹۶۱ منتشر کرد. وی برای تعیین اثر بخشی سازمان و

ارزشیابی نتایج کار مدیران، سه متغیر را با عناوین متغیرهای علتی- متغیرهای میانجی و متغیرهای بازده، مشخص کرد. رابطه میان این سه طبقه

ازمتغیرها را می‌توان به صورت محرکهایی که بر روی ارگانیسم عمل می‌کنند و پاسخهای معینی را می‌آفرینند، تصور کرد.

لیکرت در دومین اثر خود تحت عنوان «سازمان انسانی» که در سال ۱۹۶۷ میلادی منتشر ساخت سبکها یا سیستمهای چهارگانه را بدین شرح نام‌گذاری کرد:

بررسی ارتباط سلامت اداری و سازمانی باسبک مدیریت مدیران

۱٫ سبک آمرانه ۲٫ سبک آمرانه خیرخواهانه ۳٫ سبک مشورتی ۴٫ سبک مشارکتی.
هر یک از سبکهای مذکور شامل شش متغیر با عنوان: فراگرد رهبری، فراگرد انگیزش، فراگرد ارتباطات، فراگرد تصمیم‌گیری، فراگرد هدف‌گذاری و فراگرد کنترل می‌باشد.

لیکرت از تحقیقات خود چنین نتیجه گرفت که حفظ و پرورش نیروی انسانی عامل بسیاری مؤثری در کارایی سازمان به شمار می‌رود، به نظر وی در بررسیهای سازمانی دو مسأله باید موضوع تحقیق قرار گیرد:

۱٫ نوع و شدت تأثیر انگیزه‌های مختلفی که رفتار انسانی را در شرایط عملی کار تحت تأثیر قرار می‌دهد.
۲٫ طریقه استفاده مؤثر از انگیزه‌های مزبور و برطرف نمودن تعارض و تضادی که ممکن است بین آنها وجود داشته باشد.

لیکرت معتقد است که با به کار بردن اصول و روشهای مدیریت علمی و نظارت مستقیم و اقدامات یک جانبه رؤسای سازمان، شاید بتوان میزان بازدهی و سطح تولید را در کوتاه مدت بالا برد، اما عدم توجه به اصول روابط انسانی ممکن است در بلندمدت، سیستم اجتماعی دستگاه را مختل سازد و موجب

بروز عصیان، عدم اعتماد، کاهش حس مسؤلیت، سلب علاقه و ترک خدمت کارکنان گردد. بدین جهت پیشنهاد کرد که روابط فرادست و فرودست نباید یک

جانبه باشد، بلکه بهتر است که روابط بر اساس همکاری متقابل استوار شود. افزون بر این، مدیران سازمان در صورتی می‌توانند از منابع انسانی خود

حداکثر استفاده را بنمایند که هرکارمند عضو گروه فعال و مؤثری باشد که بر اساس همکاری متقابل، رسیدن به هدفهای سازمان را مورد توجه جدی قرار

دهد. بدین‌ترتیب لیکرت تأمین رضایت و حفظ روحیه افراد را منطبق با منافع سازمان می‌داند و حتی شاخصهای خاصی برای اندازه‌گیری و بررسی چگونگی

روحیه کارکنان تهیه کرده است تا مدیران سازمان بتوانند با تجزیه و تحلیل وضع موجود و بررسی روابط، اقدامات لازم را در جهت حفظ و بهبود روحیه وسلامت کارکنان به عمل آورند.

ویژگیهای هر یک از چهار سبک مدیریتی لیکرت به شرح زیر است:

سبک ۱، سبک آمرانه: این نوع مدیریت به زیردستان هیچ اطیمنان و اعتمادی ندارد. آنها را به ندرت در فراگرد تصمیم‌گیری شرکت می‌دهد. اتخاذ همه تصمیمات و تعیین همه هدفهای سازمان برعهده مدیران است و با صدور فرمان به رده‌های پایین سازمان منتقل می‌شود. زیردستان مجبورند با ترس،

تهدید، تنبیه، پاداشهای اتفاقی و رضایت در سطوح نیازهای فیزیولوژیکی و ایمنی کار کنند. کنش و واکنش متقابل اندکی که میان فرادست و فرودستان اتفاق می‌افتد معمولاً با ترس و بدگمانی همراه است. فراگرد کنترل، شدیداً در سطح مدیریت عالی متمرکز است و معمولاً در این شرایط یک سازمان غیررسمی تشکیل می‌شود که با هدفهای سازمان مخالفت می‌ورزد.

سبک ۲، سبک آمرانه خیرخواهانه: این نوع مدیریت اعتماد و اطمینان توأم با مدارائی نظیر اعتماد و اطمینان ارباب به خدمتکار، نسبت به زیردستان دارد. در

بررسی ارتباط سلامت اداری و سازمانی باسبک مدیریت مدیران

حالی که اتخاذ همه تصمیمات و تعیین هدفهای سازمان بر عهده مدیر است، بعضی تصمیمات در چارچوب تجویزشده‌ای در سطوح پایینتر اتخاذ می‌شود.

پاداشها و برخی تنبیهات عملی یا بالقوه برای انگیزش کارکنان به کار برده می‌شود. هر نوع کنش و واکنش رئیس- مرؤوس با مدارا و ارفاق از طرف رؤسا و

با ترس و احتیاط از طرف مرؤوسان صورت می‌گیرد. در حالی که فراگرد کنترل همچنان در دست مدیریت عالی متمرکز است، برخی نیز به سطوح متوسط و پایینتر تفویض می‌شود. معمولاً یک سازمان غیررسمی شکل می‌گیرد ولی همیشه در مقابل هدفهای رسمی سازمان مقاومت نمی‌ورزد.

سبک ۳، سبک مشورتی: این نوع مدیریت، «مدیریت مشاوره‌ای» نام دارد. در این سبک مدیران اعتماد و اطمینانی قابل توجه ولی نه کامل، به زیردستان دارند. معمولاً سعی بر این است که از افکار، عقاید و اندیشه‌های زیردستان استفاده شود. تعیین خط‌مشیهای کلی و تصمیم‌گیریهای مهم در سطح

عالی سازمان صورت می‌گیرد و تصمیمات تخصصی در رده‌های پایین اتخاذ می‌شود. ارتباطات سازمانی در هر دو جهت بالا و پایین سلسله مراتب جریان

دارد. جوانب مهم فراگرد کنترل به پایین واگذار می‌شود و این کار در هر دو سطح بالا و پایین با احساس مسؤولیت توأم است. از پاداش و مشارکت محدود

و گاهی تنبیهات برای انگیزش کارکنان استفاده می‌شود، تعامل بین رؤسا و مرؤوسان با اعتماد و اطمینان متعادلی همراه است سازمان غیررسمی به وجود می‌آید ولی غالباً هدفهای سازمان را تأیید می‌کند.

بررسی ارتباط سلامت اداری و سازمانی باسبک مدیریت مدیران

سبک ۴، سبک مشارکتی: در این نوع مدیریت، اعتماد و اطمینان کاملی نسبت به زیردستان ابراز می‌شود. با این که تصمیم‌گیری بطور وسیع در سراسر سازمان توزیع می‌گردد ولی از یک وحدت مطلوبی برخوردار است. ارتباط نه فقط در جهت بالا و پایین بلکه بین گروهها و همگنان جریان دارد. انگیزش

کارکنان برمبنای مشارکت گروهی در تعیین هدفها، بهبود روشها، و ارزشیابی چگونگی پیشرفت کار صورت می‌گیرد. در این نوع مدیریت، کنش و واکنش

متقابل رئیس، مرؤوس گسترده، دوستانه و توأم با اعتماد و اطمینان فراوان است. از لحاظ فراگرد کنترل مسؤولیت جمعی و گسترده‌ای وجود دارد که

واحدهای پایینتر کاملاً در آن مشارکت دارند. سازمان رسمی و غیررسمی غالباً یکی است و همه کارکنان در جهت هدفهای سازمان کمک می‌کنند.

بطور خلاصه مدیری که تحت رویکرد سبک ۱ عمل می‌کند سبکی وظیفه

بررسی ارتباط سلامت اداری و سازمانی باسبک مدیریت مدیران

مدار و آمرانه و ساخت گراست خیلی آمرانه است و واقعاً سعی می‌کند که از

زیردستان بهره‌برداری کند. مدیر سبک ۲ نیز آمرانه است ولی آمرانه از نوع پدرسالارانه. این نیک‌خواهی آمرانه از حفظ کنترل شدیدی برخوردار است و هرگز

به زیردستان اجازه آزادی عمل داده نمی‌شود. مدیر سبک ۳ از یک سبک مشورتی استفاده می‌کند و از افراد تقاضا کرده و با آنها در تصمیم‌گیری مشورت

می‌کند ولی تصمیم نهایی را خودش می‌گیرد. سیستم های دو و سه سبک های حد فاصل میان دو حالت y و x افراط و تفریط فوق هستند که به ترتیب

تقریباً قابل قیاس به مفروضات تئوری می باشند مدیر سبک ۴ از یک سبک دموکراتیک بهره می‌جوید. یک سبک روابط مدار است که بر کار گروهی و

اطمینان و اعتماد متقابل استوار می باشد این نوع مدیر به زیردستان راهنماییهای لازم را می‌نماید و برای کلیه تصمیمات از اجتماع و رای اکثریت افراد

استفاده می‌کند. لیکرت مدیر و رهبر مورد نظر خود را مدیر پرسنل مدار ، و مدیران بدون کارایی را، مدیران کار مداری می داند اولی رابطه مدار است و دومی به وظیفه مدار نزدیک است.

 

 

 

 

 

1 نقد وبررسی برای بررسی ارتباط سلامت اداری و سازمانی باسبک مدیریت مدیران

  1. عبدالحمیدی

    بررسی ارتباط سلامت اداری و سازمانی باسبک مدیریت مدیران
    پایان نامه عالی بود سپاس فراوان

افزودن نقد و بررسی

بررسی ارتباط سلامت اداری و سازمانی باسبک مدیریت مدیران

1 نقد و بررسی
بررسی ارتباط سلامت اداری و سازمانی باسبک مدیریت مدیران

قیمت : تومان128,000