فروشگاه

توضیحات

نفوذ و گسترش اسلام در اروپا

امروزه وقتی که مسیحیان و مسلمین ،‌اروپائیان و اعراب در جهان واحدی هرچه بیشتر درگیر مسایل یکدیگر هستند، تاثیر اسلام بر اروپا مناسب به نظر می رسد . نویسندگان مسیحی

 

قرون وسطی، برای مدت مدیدی از اسلام تصویری ترسیم کرده بودند که از بعضی لحاظ بدنام کننده بود، ولیکن در نتیجه تلاشهای محققین سده های بعد و یا با مشاهده مستقیم ، حالا دیگر آن تصویر از ذهن افراد زدوده شده است

 

 ۴۴صفحه فونت ۱۶ فایل ورد منابع و پاورقی دارد  

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

نفوذ و گسترش اسلام در اروپا
نفوذ و گسترش اسلام در اروپا

 

 

 

فهرست مطالب :

عنوان ———————-———————— صفحه

 

پیش گفتار——————————————— ۱

فلسفه اسلامی در اروپا———————————— ۲

فرهنگ و علوم اسلامی ———————————— ۳

اتنقال علوم اسلام به اروپا ——————————— ۵

عصر فاتحان و والیان در آندلس —————————– ۶

خدمات مسلمانان به جغرافیا ——————————– ۷

اسلام و فرهنگ غرب ————————————- ۷

فعالیتهای اقتصادی مسلمان اندلس و نقش آن در اقتصاد اروپا ——- ۱۲

طرق سرایت فرهنگ به اروپا——————————– ۱۳

اسلام در اروپا؛ سیاستهای دین و امت ————————- ۱۴

میراث حضور مسلمانان دراروپا—————————– ۲۵

استیلای مسلمین بر اسپانیا——————————— ۲۵

حضور اسلام در اروپا و عکس العمل اروپا———————- ۲۶

گسترش فرهنگ اسلامی در اروپا—————————– ۲۷

اهمیت تماس با اسلام برای اروپا—————————– ۲۷

تاثیر فرهنگ و تمدن اسلامی بر اروپا————————– ۳۰

نتیجه گیری ——————————————– ۳۲

فهرست منابع و ماخذ————————————-

نفوذ و گسترش اسلام در اروپا

 مسلمین و دانشمندان مسیحی اتفاق نظر دارند که به وسیله اسلام علوم مختلف در اروپا منتشر شده که فلسفه از جمله آن علوم می باشد.

فلسفه ، کلمه است یونانی و به دو قسم نظری و عملی تقسیم می شود.

فلسفه نظری : ۱-فلسفه اولی ، فلسفه اوسط ، فلسفه ادنی .

فلسفه عملی : ۱-تهذیب اخلاف ۲-تدبیر منزل ۳-سیاست مدینه

جان دیون پورت می نویسد:

در زمانی که اروپا در وحشیگری به سر می برد، فیلسوفان عرب مدارسی تاسیس کرده بودند که عده ای از مسیحیان در آن درس می خواندند . و در حقیقت باید قبول کرد که کلیه علوم و از جمله فلسفه ، از قرن دهم ودر اروپا رونق گرفت و مسلمانان پدران فلسفه اروپائیان می باشند . بغداد، کوفه ،

بصره ،‌قاهره ،‌فارس ،‌مراکش ، قرطبه ،‌قرناطه ،‌و والانس همیشه از بلاغت محافل علمی و منبری برخوردار بودند و فلسفه مخصوصاً  فلسفه ارسطو به سرعت در اروپا منتشر شد.۱

فیلیپ ک حتی در تاریخ عرب می گوید:

مسلمانان ، فلسفه و سایر علوم را به اروپا آوردند . زیرا قبلاً در اروپا کسی از این علم بهره ای نداشت و مسلمانان بودند که حلقه تاریکی و ضلالت اروپا را پاره کردد و با پاره شدن این حلقه ، اروپائیان هم از خواب غفلت بیدار شدند . پس در حقیقت اروپائیان باید ابدالدهر به مسلمین مدیون باشند.۱

آلفرد کیوم ،‌مدیر دانگشاه کلمهم می نویسد:

می توان گفت مغرب زمین ، اطلاعات خود درباره ارسطو را به مسملین مدیون است و آشنا شدن با افکار مسلمین ، اروپا را به ارسطو علاقمند ساخت و

در این قسمت بدون شک اروپائیان در نتیجه تماس باافکار مسلمین به فلسفه عشق پیدا کردند و شوق فراوان به مطالعه آثار ارسطو پرداختندو یکی از عواملی که مسیحیان رابه فلسفه و عقاید اسلامی جلب نمود فلسفه ابن رشد بود.

جان برند ترنر ، استاد زبان اسپانیای دانشگاه کمبریج می نویسد:

بزگرترین چیزی که مسلمین اسپانیا به اروپا آورده و اهدا نمودند ، آثار فلاسفه بود۲

فرهنگ و علوم اسلام:

فلسفه  عرفان

برای آغاز حرکت فکری و فلسفی در آندلس نمی توان تاریخ دقیقی تعیین کرد ولی در نیمه اول قرن سوم هجری بعضی از معتزله در آندلس زندگی کرده و فعالیت داشتند.

نفوذ و گسترش اسلام در اروپا

توجه به استدلالهای منطقی و مباحث عملی که معتزله آن را در جهان اسلام رایج کردند موجب ظهور متفکران بلند پایه ای درآندلس شد که در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود:

ابن مسره :

محد بن عباله بن مسره جبلی موسس مدرسه تصوف و عرفان در آندلس است او آموزش خود را در قرطبه آغاز کرد و آشنایی او با فلسفه و عرفان از محضر درس پدرش عبداله آغاز شد.

ابن مسره با اطلاع از فلسفه یونانیان مبانی فکری و فلسفی خود را که

بر اساس نظریه فیض و مذهب اشراق است بنا نهاد. رساله ای که احمد بن خالد الحباب فقیه مالکی علیه ابن مسره نوشت فقهای مالکی را نسبت به او کاملاً مشکوک و او را در معرض اتهام قرار داد. .

نفوذ و گسترش اسلام در اروپا

ابن مسره برای متوقف کردن  شایعات و نجات جان خود به قصد حج از آندلس خارج شد و پس از مدتی طوانی و بازگشت از مکه درهمان منطقه کوهستان سیرا مجدداً منزوی شد و به کار تربیتی و تدریس خود ادامه داد تا سوم ماه شوال بدرود حیات گفت.

دو کتاب اویکی کتاب التبصره و دیگری کتاب الحروف است.

افکار ابن مسره سنگ زیربنای مکتب تصوف و عرفان آندلس اس که بعدها با کوشش ابن باجه و ابن العربی شکوفا شد.

 


۱ –تابش اسلام در اروپا ، ص ۷۸

۱ تاریخ قرون وسطی  فیلیپ ک.حتی

۲–میراث اسلام ، مقاله آلفرد کیوم و مقاله ج.ب. ترند.

در سال ۱۹۸۹ در قضیه روسر‌ی‌ها در فرانسه شاهد طرح پرسش‌هایی از سوی مسلمانان در حوزه عمومی بودیم که شامل معضلات جامعه فرانسه و هویت فرانسوی، اصول فلسفه سیاسی جمهوری خواه فرانسوی، ماهیت سیاست همگون خواهی و راهبرهای اداره پس از آنکه سه دختر بچه مسلمان در یک دبیرستان در کری در پوشیدن روسری اصرر ورزیدند و

نفوذ و گسترش اسلام در اروپا

قوانین مدرسه در ممنوعیت تظاهر به مذهب را نادیده گرفتند،‌از حضور ایشان در مدرسه جلوگیری شد. این واقعه در میان مسلمانان منجر به گام اول به سوی ایجاد ساختارهای اجتماعی در محیط اجتماعی نامساعد شد.

در میان غیر مسلمانان سراسر فرانسه عناصری از چپ و راست روشنفکری و مردمی به تندی واکنش نشاده داده ودر پاره‌ای موارد اتحادی مضحک پدید آوردند و در مواری دیگر به ظاهر به نقض یکدیگر پرداختند. هیاهویی که به راه افتاد سرانجام شورای دولتی را در سال ۱۹۸۹ و در سال ۱۹۹۲ به نشان دادن واکنش مثبت در برابر حجاب واداشت وشورا اعلام کرد

نفوذ و گسترش اسلام در اروپا

ک ه داشتن پوشش مذهبی در مدارس فرانسوی با آرمانهای کلی

جامعه لاییک مغایرتی ندارد. در اواخر سال ۱۹۹۴، در جریان جلوگیری

از دهها دختر مدرسه ای دیگر در چهار شهر فرانسوی از حضور در کلاسها، این ماجرا دوباره سر برآورد وموج دیگری از احساسات ضد اسلامی و ضدمهاجران به راه افتاد.

«واژه‌های مسلمانی واسلامی به گونه‌ای روزافزون در فضای

عمومی اروپایی همره با تصاویری جامد، که ریشه در منابع

اسلامی یاغیر اسلامی دارد، در معرض دید قرار گرفت. برای غیر مسلمانان این تصاویر مبتنی بر مفروضاتی بود که به موجب آن در کشورهای غالباً مسلمانی که کشور مبدأ مهاجران به

شمار می آمدند همه مردم به طور کامل و  عمیق مؤمن به

یک اسلام واحد و متحدالشکل‌اند. تصویر از اسلام که بدین گونه ارائه می شود اسلامی را می‌شناساند که در قرون وسطی ایجاد یافته،………………….

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

 

 

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “نفوذ و گسترش اسلام در اروپا”