فروشگاه

توضیحات

کارآموزی سیستمهای برقی و الکترونیکی خودرو

کارخانه ایران خودرو در کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص کرج واقع شده است. در واقع جاده مخصوص کرج از میان کارخانه عبور می کند که آن را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم

کرده است. این کارخانه در مساحتی بالغ بر ۲۳۱۵۱۷۰ متر مربع قادر به تولید انواع خودروها از قبیل اتوبوس، مینی بوس، سواری و وانت و کامیونت می باشد.

این کارخانه در سال ۱۳۴۱ به نام کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال بنیان نهاده شد و در مهرماه ۱۳۴۲ عملا فعالیت خود را با تولید اتوبوس آغاز کرد. اولین تولیدات کارخانه اتوبوس

کارآموزی سیستمهای برقی و الکترونیکی خودرو

مدل ۳۰۲ و مینی بوس ۰۳۰۹ بنز آلمان غربی بود. در شهریور ماه ۱۳۴۵ نیز مجوز ساخت خودروسواری چهارسیلندر را دریافت کرد.
در اوایل سال ۱۳۴۹ سالن تولید پیکان با امتیاز از شرکت تالبوت یا گروه دوتس انگلستان در

کارخانه شمالی شروع به کار کرد در بدو امر تولید پیکان ۶۰۰۰ دستگاه در سال بود ولی در سال ۱۳۵۴ با توسعه سالن پرس و شاب و سالنهای رنگ و صافکاری در کارخانه جنوبی ظرفیت تولید تا ۱۵۰۰۰۰ دستگاه در سال بالا رفت.

 

۹۰صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ 

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید 

کارآموزی سیستمهای برقی و الکترونیکی خودرو
کارآموزی سیستمهای برقی و الکترونیکی خودرو

 

 

فهرست مطالب

عنوان صفحه

موقعیت و تاریخچه ۱
تاریخچه زمانی ۳
اندازه گیری و حسگرها ۷
اندازه گیری چیست؟ ۷

کارآموزی سیستمهای برقی و الکترونیکی خودرو

ترمیستور ۷
ترموکوپل ۷
حسگر القایی ۸
کرنش سنج ۹
حسگر جریان هوا با سیم داغ ۹
حسگر جریان هوا با فیلم نازک ۱۰
حسگر اکسیژن ۱۰
حسگرهای هوای فیلم ضخیم ۱۱
حسگر متانول ۱۱
خلاصه مطالب ۱۱
سیم کشی برق پایانه ها و قطع و وصل ۱۲
کابلها ۱۲
رمزهای رنگی و مشخص کردن پایانه ها ۱۴
طراحی دسته سیم ۱۷
مدارهای چاپی ۱۹

کارآموزی سیستمهای برقی و الکترونیکی خودرو

فیوزها و مدارشکنها ۱۹
کلیدها ۲۱
سیستم های اداره موتور ۲۲
سیستم های مرکب اداره جرقه زنی ۲۲
سیستم جرقه زنی ۲۳
طرز کار سیستم جرقه زنی ۲۴
کنترل زاویه آوانس جرقه ۲۵
اساس کنترل سیستم جرقه زنی ۲۵
کنترل زاویه مکث ۲۶

کارآموزی سیستمهای برقی و الکترونیکی خودرو

مدول جرقه زنی ۲۷
کوئل ۲۷
کارکرد عیب یابی خودکار واحد کنترل الکترونیکی ۲۷
سیار خودروهای کنترل موتور ۲۸
منیفولد هوای متغیر ۲۸
تنظیم زمانی متغیر برای سوپاپها ۲۹
کنترل الکترونیکی سیستم گرمایش ۲۹
نظریه و سیستم های تهویه مطبوع ۳۰
مقدمه ۳۰
اصول تبرید ۳۱
سیستم خودکار تنظیم دما ۳۲
گرمایش شیشه های جلو عقب ۳۳

کارآموزی سیستمهای برقی و الکترونیکی خودرو

مروری بر سیستم گرمکن صندلی ۳۴
عنصرهای گرمکن و سیستم کنترل گرمکن صندلی ۳۴
خلاصه ۳۵
سیستمهای برقی شاسی خودرو ۳۵
دلایل استفاده از ترمز قفل نشو ۳۵
نیازهایی که سیستم ترمز قفل نشو باید برآورده کند ۳۵
سیستم ایمنی در صورت عمل نکردن ترمز قفل نشو ۳۶
قابلیت مانور باید حفظ شود ۳۶
پاسخ فوری ۳۶
تأثیر عملیاتی ۳۶
چرخهای تحت کنترل ۳۷
چرخهای تحت کنترل ۳۷

کارآموزی سیستمهای برقی و الکترونیکی خودرو

گستره سرعت ۳۷
سایر وضعیتهای عملیاتی ۳۷
توصیف کلی سیستم ۳۷
فشار پدال ۳۸
فشار ترمز ۳۸
متغیر تحت کنترل ۳۸
وضعیت جاده / خودرو ۳۸
سرعت مرجع خودرو ۳۸
شتاب یا شتاب منفی چرخ ۳۸
لغزش ترمز ۳۸
شتاب منفی خودرو ۳۹
راهبرد کنترل سیستم ترمز قفل نشو ۳۹
آغاز کنترل فشار ترمز ۳۹
تنظیم برای سطح جاده یکنواخت ۳۹
چرخش خودرو حول محور عمودی ۳۹
ارتعاش اکسل ۴۰
خلاصه راهبرد کنترل ۴۰
اجرای سیستم ترمز قفل نشو ۴۱
حسگرهای سرعت چرخ ۴۱
واحد کنترل الکترونیکی ۴۱
تعدیلگر هیدرولیکی ۴۲

کارآموزی سیستمهای برقی و الکترونیکی خودرو

سیستم کنترل کشش ۴۲
کیسه هوا و کمربند سفت کن ۴۳
طرز کار سیستم ۴۳
اجزاء مدار کیسه هوا ۴۴
خلاصه مطالب و پیشرفتهای نوین ۴۶
نیازهای کارکردی سیستم قفل مرکزی ۴۶
کارانداز قفل در ۴۶
مدار قفل کن در و کنترل از راه دور ۴۷
سیستمهای امنیتی ۴۷
مقدمه ۴۷
واحدهای کنترل الکترونیکی با رمز امنیتی ۴۹
مدار دزدگیر R.D 48
خلاصه مطالب ۵۰

سیستم وقفی کنترل نویز ۵۰
مقدمه ۵۰
توصیف سیستم ۵۰
پیشرفتهای نوین ۵۱
رادار آشکارساز مانع ۵۲
توصیف سیستم ۵۲
خلاصه مطالب و پیشرفتهای نوین ۵۴
سایر سیستمهای تأمین کننده آسایش و ایمنی ۵۴
هشدار دهنده فشار باد لاستیک ۵۴

 

 

 

اندازه گیری و حسگرها
اندازه گیری چیست؟
اندازه گیری عبارت است از تعیین مقدار کمیتهای فیزیکی برای به دست آوردن داده هایی که به وسایل ثبت کننده و نمایشگر و / یا کنترلگر انتقال پیدا می کنند. در این بحث بارها از اصطلاح ابزار دقیق برای توصیف علم وفن سیستم اندازه گیری استفاده می کنیم.

کارآموزی سیستمهای برقی و الکترونیکی خودرو

اولین تکلیف هر سیستم اندازه گیری تبدیل مقدار فیزیکی مورد اندازه گیری، به متغیر فیزیکی دیگری است که بتوان آن را برای به کار انداختن نمایشگر یا کنترلگر به کار برد. در خودرو، بخش عمده کمیتهای مورد اندازه گیری به سیگنالهای الکتریکی تبدیل می شوند. حسگرهایی که این تبدیل را انجامی می دهند تراگردان نام دارند.
ترمیستور
ترمیستور متداولترین اسباب اندازه گیری دما در اتومبیل است. تغییر دما سبب تغییر مقاومت ترمیستور می شود و بنابراین می توان یک سیگنال الکتریکی متناسب با کمیت اندازه گیری شده به دست آورد.
بیشتر ترمیستورهای متداول ضریب دمایی منفی دارند. یعنی با افزایش دما مقاومت آنها کاهش می یابد. پاسخ ترمیستورهای مختلف به صورتهای متفاوت تغییر می کند، اما مقاومت ترمیستورهای مورد استفاده در اتومبیل معمولا از چند کیلواهم در صفر درجه سانتیگراد تا

کارآموزی سیستمهای برقی و الکترونیکی خودرو

چند اهم در ۱۰۰ درجه سانتیگراد تغییر می کند. این تغییر شدید مقاومت برای بسیاری از کاربردهای ترمیستور در اتومبیل ایده آل است و بااستفاده از تجهیزات ساده میتوان به آسانی آن را آزمود.
ترموکوپل
اگر دو فلز مختلف به هم متصل شوند و یک نقطه پیوند دو فلز در دمای بالاتر از دمای نقطه دیگر قرار گیرد، اثری ترموالکتریکی ایجاد میشود که آن را اثر سیبک می نامند. این پدیده اساس کار حسگری به نام ترموکوپل است. اگر در این حالت سنجهای را، مطابق شکل به مدار متصل کنیم، تغییر اختلاف دما را نشان خواهد داد.

کارآموزی سیستمهای برقی و الکترونیکی خودرو

ترموکوپل اختلاف دما یعنی T1-T2 را اندازه گیری می کند. برای ساختن سیستم یا کارآیی عملی T1 را باید در دمای معین نگه داشت. در شکل یک مدار عملی نشان داده شده است؛ هر گاه اتصالهای این مدار با سنجه دمای برابر داشته باشند، ولتاژهایی که در این دو نقطه تولید میشوند یکدیگر را خنثی می کنند. با ساخت مدار جبرانی پیوند سرد میتوان تغییرات دمای T1 را جبران کرد. در این مدارها غالباً از مدار ترمیستور نیز استفاده می‌شود.

کارآموزی سیستمهای برقی و الکترونیکی خودرو

از ترموکوپل معمولاً برای اندازه گیری دماهای بالا استفاده می کنند. ترموکوپلی که از دو آلیاژ، یکی با ۷۰ درصد پلاتین و ۳۰ درصد رودیم، دیگری با ۴ درصد پلاتین و ۶ درصد رودیم ساخته شده باشد را ترموکوپل نوع B می نامند که در گستره دمایی صفر تا ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد کار میکند. در اتومبیل برای اندازه گیری دمای دود و توربوشارژکن از ترموکوپل استفاده میشود.
حسگرهای القایی

کارآموزی سیستمهای برقی و الکترونیکی خودرو

از حسگرهای القایی بیشتر برای اندازه گیری سرعت چرخش و در بعضی موارد برای تعیین وضعیت عضو چرخان استفاده میشود. این حسگرها براساس القای الکتریکی کار می کنند، یعنی در آنها یک شار مغناطیسی متغیر نیروی محرکه الکتریکی در سیم پیچ القا می کند.

کارآموزی سیستمهای برقی و الکترونیکی خودرو

در شکل این اصل و نیز اسبابی برای تعیین سرعت چرخش و وضعیت میل لنگ نشان داده شده است.
ولتاژ خروجی بیشتر حسگرهای القایی تقریبی از یک موج سینوسی است. دامنه این سیگنال به آهنگ تغییر شار مغناطیسی بستگی دارد. آهنگ تغییر شار عمدتاً در مرحله طراحی تعیین می شود:……………………..

 

 

کرنش سنج
در شکل یک کرنش سنج ساده و یک مدار پل مورد استفاده برای تبدیل تغییرات مقاومت آن به سیگنال نشان داده شده است. کرنش سنج دوم روی وسیله مورد آزمون نصب می شود اما این عمل در وضعیتی انجام می شود که کرنش وجود ندارد و هدف از نصب آن جبران کردن

کارآموزی سیستمهای برقی و الکترونیکی خودرو

تغییرات دماست. وقتی کرنش سنج کشیده می شود، مقاومت آن افزایش می یابد و وقتی کرنش سنج فشرده میشود، مقاومت آن کاهش می یابد. بیشتر کرنش سنجها معمولاً از جنس کاغذ، نصب شده است. ورق کاغذ نیز به قطعهای چسبانده می شود که اندازه گیری کرنش آن مورد نظر است.

کارآموزی سیستمهای برقی و الکترونیکی خودرو

حسگر جریان هوا با سیم داغ
مزیت بارز این حسگر اندازه گیری جریان جرمی هواست. اساس کار این است که وقتی هوا از روی سیم داغ عبور می کند سعی در خنک کردن آن دارد. اگر مداری بسازیم که با خنک شدن سیم، جریان گذرنده از آن را افزایش دهد تا دمای سیم ثابت بماند، آن گاه بدیهی است که جریان گذرنده از سیم باریان هوا متناسب است. در این مدار مقاومتی نیز قرار می دهند تا تغییرات…………………..

 

حسگر جریان هوا با فیلم نازک
این حسگر از بسیاری جهات شبیه حسگر سیم داغ است. در این حسگر به جای سیم داغ پلاتینی فیلم نازکی از جنس نیکل به کار رفته است. زمان پاسخ این سیستم از زمان پاسخ حسگر سیم داغ نیز کوتاهتر است.

کارآموزی سیستمهای برقی و الکترونیکی خودرو

حسگر اکسیژن
در اتومبیل برای ایجاد سیستم پسخورد حلقه – بسته، به منظور کنترل نسبت هوا – سوخت از حسگر اکسیژن استفاده می کنند. مقدار اکسیژن حس شده در دود، با غلظت مخلوط یا نسبت هوا – سوخت رابطه مستقیم دارد. نسبت جرمی ایدئال هوا – سوخت، یعنی ۴/۱۷به عدد ۱ لاندا ( ) ی برابر یک دارد. حسگرهای اکسیژن دود را در لوله اگزوز در نزدیکی منیفولد………………..

 

حسگرهای هوای فیلم ضخیم
مزیتی که ترمیستور با فیلم ضخیم نیکلی را برای اندازه گیری دمای هوای ورودی به موتور ایدئال می سازد، ثابت زمانی بسیار کوتاه آن است. به عبارت دیگر با تغییر دمای هوا، مقاومت این حسگر بسیار سریع تغییر می کند.

پاسخ این حسگر تقریباً خطی است. حساسیت آن در حدود ۲ اهم بر درجه سانتیگراد و با بیشتر فلزات ضریب دمایی مثبت دارد.
حسگر متانول
یکی از راههای کاهش آلایندگی دود اتومبیلها استفاده از سوختهای مخلوط است، متانول یکی از سوختهایی است که میتوان آن را با بنزین مخلوط کرد. مسئله این است که نیاز هوای است و………………..

 

 

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

 

 

 

 

1 نقد وبررسی برای کارآموزی سیستمهای برقی و الکترونیکی خودرو

  1. asaderat

    پروژه عالی بود دعا کنید نمره خوب بگیرم ممنونم

افزودن نقد و بررسی

کارآموزی سیستمهای برقی و الکترونیکی خودرو

1 نقد و بررسی

قیمت : تومان7,900