فروشگاه

توضیحات

پایان نامه کامل چاپ از ابتدا تا کنون

در قرن هفدهم به دنبال کتاب ، جزوه و سپس روزنامه‌ها پدید آمد با اختراع و رواج چاپ ، تولید کتاب و انتشار روزنامه‌های جهان شاهد پدیده‌ای بود که از

آن به عنوان انفجار اطلاعاتی یاد می‌کنند. پدیده‌ای که به کمک تکنولوژی حرکت سیل آسایی داشته می‌باشد. چاپ از زمان رواج عمومی آن در قرن

شانزدهم در اروپا تا سالهای اخیر که سده بیستم به پایان رسیده است.

به مدت چند قرن تنها ابزار موثر و کارآمد نشر بود، اما اکنون این حکومت بلامنازع و انحصاری بی‌رقیب چاپ درهم شکسته است و راه‌ها و ابزارهای دیگری به سدت آورده و عرصه‌های فعالیت آن دگرگون شده است.

فناوریهای جهان امروز، چاپ را به عرصه تازه‌ای کشانده که با گذشته متفاوت است چاپ و نشر هم اکنون دستخوش تحولاتی است که رهاوردهای نظام

اطلاعاتی و ارتباطی ، دم به دم بر شتاب آن می‌افزاید. به طوری که هم اکنون از دو مفهوم نشر چاپی و نشر غیرچاپی سخن به میان می‌آید . تحولات

اطلاعاتی و ارتباطی شرایطی ایجاد کرده است که می‌توان اثر منتشر کرد، اما از چاپ استفاده نکرد. در این تحقیق برآنیم که بیشتر به جنبه‌ی نشر چاپی و تحولاتی که از آغاز تاکنون با آن مواجه بوده بپردازیم.

۲۰۵صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ منابع و پاورقی و  عکس دارد 

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

پایان نامه کامل چاپ از ابتدا تا کنون
پایان نامه کامل چاپ از ابتدا تا کنون

 

دانلود پایان نامه فوق العاده جامع و کامل چاپ و چاپخانه از ابتدا تا کنون

اهمیت تحقیق:
چاپ یکی از اساسی‌ترین و مؤثرترین شیوه‌های نگهداری، انتقال و اشاعه

اطلاعات در سراسر تاریخ بشر است. چاپ موجب شد ذهنیت بشر به نوشتار و به نقش تبدیل شود و به صورت کثیر به دیگران انتقال یابد، در واقع چاپ یک نیاز ضروری برای بشر بود تا بتواند اندیشه‌های خود را نگهداری و انتقال دهد. اهمیت و ضرورت این تحقیق از همین نیاز ضروری بشر ناشی می‌گردد.

چرا که تحقیق در روند گسترش صنعت چاپ در جوامع انسانی ما را به این موضوع می‌کشاند که یک جامعه در چه سطحی از رشد فرهنگی قرار دارد.
رشد و توسعه پدیده‌ای است همه جانبه، رشد علمی و فرهنگی بدون رشد فکری و معنوی تحقق نیافته است و از شاخص‌های اصلی و عمده رشد فکری و معنوی ، انتشار کتاب است.

یکی از عواملی که باعث عدم توسعه یافتگی کشورهای جهان سوم می‌باشد فقر فرهنگی مردمان این کشورهاست. در کشورهای جهان سوم ، رشد فرهنگی به حدی نیست که بتواند پشتوانه قابل اتکایی برای فعالیت‌های علمی ، فنی ، صنعتی و دیگر باشد. کتاب ، جزوه و مطبوعات که ستون اصلی این پشتوانه است به اندازه لازم تولید و منتشر نمی‌شود و به اندازه کافی خوانده نمی‌شود.

پس چاپ و نشر نه تنها شیوه‌ای برای نگهداری ، انتقال و اشاعه اطلاعات است، بلکه نقش ویژه‌ای در توسعه یافتگی کشورها ایفا می‌کند.
از سوی دیگر، کتاب ، مجله ، روزنامه و آنچه که به وسیله چاپ انتشار پیدا می‌کند ، یک وسیله ارتباطی محسوب می‌شود و به صورت نوشته‌های چاپ

شده روی کاغذ راه خود را طی می‌کند و به مخاطب منتقل می‌شود. و به این جهت در قلمروی مطالعات مربوط به ارتباطات قرار می‌گیرد.

پایان نامه کامل چاپ از ابتدا تا کنون

تعریف
«چاپ» واژه‌ای است که احتمالاً از chapana (چاپانا) واژه هندی گرفته شده است. در هند، به چاپ کردن «چهاپه» و به چابگر «چهاپه گر» می‌گویند. این واژه‌ها در روزنامه‌های فارسی هند به کار گرفته شده است.

عده‌ای معتقدند که چاپ از «چاو» مغولی گرفته شده و چاو نوعی پول در عصر ایلخانیان بوده است. اما به نظر می‌رسد صاحبنظران بیشتر به پذیرفتن اشتیاق از ریشه هندی تمایل دارند تا مغولی.

واژه عربی «طبع» و مشتقال آن نیز ، البته اکنون کمتر، در زبان فارسی به کار گرفته است اما برخی ترکیبات مانند «حق طبع» یا «تصحیح مطبعه‌ای» هنوز در زبان فارسی کاربرد دارد. واژه دیگری که برای چاپ به کار می‌رفته ، «باسمه» است . و اصطلاح «باسمه کاری» ، در عصر مغولان در ایران رایج بود

و به عمل و وسیله انتقال نقش و طرح روی پارچه و موارد دیگر گفته می‌شود . بعدها در عصر صفویه ، باسمه تغییر معنا داد و تقریباً همان معنایی را پیدا کرد. که امرز کلمه چاپ در زبان فراسی دارد.
چاپ چیست؟

چاپ عبارت است از فن ، صنعت و گاه نیز هنر نقش کردن کلمات و تصاویر بر کاغذ، پارچه ، پلاستیک ، فلز ، شیشه و نظایر آنها. چاپ اکنون فرایندی است که برای انتقال نقش و تصاویر با سرعت بالا و حجم زیاد به کار می‌رود، مانند چاپ کتاب ، روزنامه ، مجله ، تمبر ، اعلامیه ، پوسترها و اخیراً مدارهای چاپی می‌باشد.

فصل دوم( مطالعات نظری )

بخش اول
از نخستین انقلاب فرهنگی تا انقلاب اطلاعاتی و ارتباطی
نخستین انقلاب فرهنگی با اختراع خط آغاز شد. خط یا نوشتن، که همانا استفاده از نشانه‌های نموداری برای توصیف منظم زبان گفتاری است، به نظر

برخی از صاحبنظران، هوشمندانه‌ترین و مؤثرترین رویداد در سراسر تاریخ فرهنگی و یکی از بزرگترین دستاوردها در تاریخ تمدن است. عصر پیش از تاریخ یا

اختراع خط پایان یافت. آدمی از تاریکی آن دوره به عهد روشن تاریخی پای نهاد و نوشته‌هایی بر جای گذاشت و تصویر روشن یا روشنتری از خود و پیرامون خود به آیندگان نشان داد.

خط، تدبیر و ابزاری است برای نگاه داشتن و انتقال هرگونه پیام یا اطلاع در زمان حال و آینده. نیاز بشر به برقراری ارتباط، پیش از خط نیز به قوت خود باقی بود، اما این نیاز را حافظه و ارتباط شفاهی برآورده می‌ساخت. در موارد بسیار، وظیفه یادسپاری، یادداری، یادآوری و انتقال به دیگران و آیندگان به گروه

خاصی از مردم سپرده می‌شد که حافظه‌های نیرومندی داشتند و در حفظ و نگهداری امین بودند؛ برای مثال در صدر اسلام و پیش از کتابت قرآن کریم،

عد‌ه‌ای به نام «حْفّاظ» که از یاران و نزدیکان پیامبر اسلام (ص) بودند، سوره‌ها و آیات را به یاد می‌سپردند. ولی انتقال شفاهی محدودیتهایی دارد، از جمله:

پایان نامه کامل چاپ از ابتدا تا کنون

– بدون تماس حضوری ممکن نیست؛
– نیازمند زمانی است که متناسب انتقال باشد؛
– محدودیّت مکانی دارد؛
– بسیاری چیزها، مانند شکل ، تصویر، نقشه، طرح و هر آنچه جنبه بصری و تصویری دارد، از این طریق قابل انتقال نیست؛
– میزان و حجم انتقال از این راه بسیار محدود است.
اما انتقال کتبی مشکلات انتقال شفاهی را ندارد، زیرا:

– به زمان محدود نیست؛
– به مکان مقیّد نیست؛
– محدودیّت حجم و میزان ندارد؛
– محدودیّت یادگیری ندارد؛
– محدودیّت انتقال آن بمراتب کمتر از انتقال شفاهی است.

از عصر خط تا عصر چاپ

خط، ابتکار و تدبیری بود برای غلبه بر این محدودیتها و از میان برداشتن مانعهای سر راه انتقال. در طول تاریخ و در جامعه‌های مختلف، از مواد گوناگونی برای نوشتن استفاده شد، مانند سنگ ، چوب، استخوان، نی، برگ و پوست درختان، پوست جانوران، عاج فیل، پارچه، لوحه‌های گلی، صفحه‌های موم

اندود و سرانجام کاغذ. هر کدام از اینها امکانات کاربردها و محدودیّتهای خود را دارد، اما هیچ‌کدام نتوانسته است جای کاغذ، این وسیله کارآمد و آسان را بگیرد.
نخستین پیشینه‌های خط از راه کاوشهای باستانشناسی در بین‌النهرین و مصر به دست آمده است. قدمت این پیشینه‌ها به هزاره چهارم قبل از میلاد می‌رسد. سومریان نخستین قومی بودند که از خط در زمینه‌های مختلف تمدن خود سود بردند و پیشینه…………………..

 

 

فنّاوری ریسوگرافی بسرعت در حال پیشرفت است و احتمال می‌دهند با چند تحول اساسی دیگر بتواند جانشین مناسبتر، ارزانتر، و بسیار کوچکتر و عملی‌تر دستگاههای عظیم و غول‌آسای چاپ باشد. ریسوگرافی تا حدودی نیز در ایران رواج یافته و با استقبال روبه‌رو شده است.

چـاپ استنسیلی

در این شیوه چاپی، مرکب یا رنگ از میان پرده‌ای نازک، ظریف و متخلخل به سطح دیگری منتقل می‌شود و نقش را بر آن چاپ می‌کند. از میان انواع دستگاههای این شیوه چاپی به دو مورد مهمتر و رایجتر اشاره می‌شود:

دستگاه تکثیر استنسیلی، که در بیشتر مدارس کشور به کار می‌رفت و هنوز هم، گاهی، به کار می‌رود. روش کار آن از این قرار است: آنچه می‌خواهند تکثیر کنند بر کاغذ استنسیل، که از جنسی خاص ساخته شده و با لایه‌ای از ماده بخصوصی پوشیده شده است می‌نویسند، ترسیم می‌کنند یا با

ماشین تحریر می‌زنند. سپس کاغذ استنسیل را دور غلتک دستگاه تکثیر می‌پیچند و غلتک را به کار می‌اندازند. مرکب از میان منفذهایی، که بر اثر قلم یا حروف ماشین تحریر در کاغذ استنسیل ایجاد شده است می‌گذارد و نقش مورد نظر را بر صفحات کاغذ منتقل می‌کند.

چاپ سیلک‌اسکرین ، که به ان چاپ متخلخل نیز می‌گویند، اکنون در همه جا، و همچنین در کشور ما، کاربرد بسیار گسترده و اقتصادی دارد. نوشته‌ها و نقشه‌های روی پارچه، شیشه، چوب، پلاستیک، لاستیک، و بسیاری مواد دیگر، به روش سیلک اسکرین است. دیوارکوبها، بسیاری از کارتهای به اصطلاح فانتزی مانند کارت جشنها، عروسیها، تبریک، و نیز بسیاری از مواد تبلیغاتی ، جعبه‌ها، مقواها و مانند آنها به شیوه سیلک‌اسکرین چاپ می‌شود.

انعطاف‌پذیری بسیار این شیوه و تنوع رنگهایی که در آن به کار می‌رود، از جمله عواملی است که به سیلک‌اسکرین رواجی بسیار گسترده بخشیده است.
معنای تحت‌اللفظی سیلک‌اسکرین، «پرده ابریشمی» است. سبب این نامگذاری از آنجاست که سابقاً از ابریشم در این شیوه چاپی استفاده می‌کردند.

برای چاپ سیلک‌اسکرین از وسیله‌ای پارچه‌ای، بافته شده از مواد ترکیبی یا توریهای نازک و ظریف، اما مقاوم و منعطف، استفاده می‌کنند. نقشها با فشار مرکب یا رنگهایی که از این پرده‌های متخلخل می‌گذرد، به سطح مورد نظر منتقل و ب………………………………..

پایان نامه کامل چاپ از ابتدا تا کنون

 

 

پس از اختراع چاپ در اروپا ضرورت ایجاب کرد که در ترکیب مرکب سیاهرنگ تغییراتی بدهند تا برای چاپ روی کاغذ مناسب باشد. پس از تحولات علمی و فنی در اروپا از سده هفدهم به این سو، در شیمی و علم و فن مواد ترکیبی تغییراتی رخ داد و مرکبهای تازه‌ای ساخته شد که کیفیتها و کاربردهای آنها

بمراتب بهتر از گذشته بود. از سده نوزدهم به بعد، با توجه به تحولات و تغییراتی که در دستگاهها، شیوه‌ها و فنون چاپ روی داد، و با توجه به نوع کاغذ، سرعت چاپ، شمارگان، اوضاع و احوال جغرافیایی ، آب و هوا، کاربرد متن چاپی و برخی عاملهای دیگر ، مرکبهای مختلفی با کاربردها و خواص مختلف

ساخته شد. مرکبهایی که اکنون در چاپ به کار می‌رود محصول دستاوردهای علمی و فنی بسیار و از کیفیتی متناسب با شیوه چاپ و نوع مصرف برخوردار است.

مرکبی که در چاپ به روی سطح منتقل می‌شود، لایه نازکی را به ضخامت ۲ تا ۳۰ میکرون (هر میکرون = میلیمتر) تشکیل می‌دهد. این لایه، بویژه با توجه به سرعتهای سرسام‌آور دستگاههای جدید چاپ، باید بسرعت خشک شود وگرنه تماس سطحها موجب می‌شود که مرکب به آنها منتقل شود یا نشت کند. برای جلوگیری از نشت، به مرکب مواد خاصی می‌افزایند تا کیفیت مطلوب به دست آید.

مواد چرب یا روغنی مرکب معمولاً یا ریشه گیاهی دارد یا منشأ معدنی، رنگدانه‌های مرکب معمولاً از مواد گیاهی ، حیوانی، معدنی یا ترکیبی شیمیایی به دست می‌آید. رنگ سیاه، که بیش از سایر رنگها در چاپ کاربرد دارد، از راه احتراق ناقص و تشکیل دوده ساخته می‌شود. برای به عمل آمدن مرکب و تأمین کیفیتهای آن ، مواد مختلفی از قبیل روغنهای معدنی، روغنهای گیاهی، صمع و مواد شیمیایی…………………………….

پایان نامه کامل چاپ از ابتدا تا کنون

جمع بندی و نتیجه‌گیری :
در این تحقیق ما به دنبال بررسی تحولات چاپی و نشری از آغاز تاکنون بوده‌ایم . که پس از بررسی‌ها و مطالعات فراوان و جمع‌آوری اطلاعات از طریق مطالعات اسنادی و کتابخانه‌ای به نتایج و جمع‌بندیهایی رسیدیم که به شرح زیر می‌باشد.
۱- اختراع چاپ یکی از بزرگترین و عمده‌ترین دستاوردهای عمده بشری بود، که به کلام ، دانش نوشته‌ها و آگاهی‌های انسان دوام و بقاء و به جوامع استمرار بخشید.

۲- اختراع چاپ را به چینیان نسبت داده‌اند، اما اختراع دستگاه چاپ را در قرن پانزدهم به گوتنبرگ نسبت داده‌اند.
۳- از طریق چاپ ، علوم به سرعت فراگیر شدند و سرانجام این امکان پدید آمد که تعداد نسخه‌های زیادی از یک کتاب بدون توسل به جریان پر زحمت نسخه‌برداری تهیه شود.

۴- چاپ و نشر به لحاظ طبیعتشان با تغییرات و تحولات اجتماعی ، که بر فرهنگ جامعه و مردم تأثیر می‌گذارد رابطه و پیوند بسیار نزدیکی دارد.
۵- چاپ به چند معنا به کار می‌رود؛ یکی از معناهای آن ، همانگونه که قبلاً گفته شد، انتقال نقش بر روی مواد مناسب است ، یکی دیگر از معناهای آن ، مجموع عملیاتی است که متن خام را به اثر درخور انتشار، مانند کتاب ، مجله ، روزنامه ، جزوه تبدیل کند. چاپ در این معنا از این مراحل اصلی تشکیل می‌شود:

۱- تحویل گرفتن خبر
۲- آماده ساختن خبر برای چاپ
۳- حروف‌چینی
۴- نمونه‌خوانی
۵- بازبینی آخرین نمونه
۶- تنظیم نهایی
۷- لیتوگرافی
۸- بازبینی نمونه اوزالیدی؛
۹- چاپ (به معنا اخص) ؛
۱۰- مراحل پایانی و تحویل دادن اثر چاپی
۶- نوشته یا نگاشته را می‌توان به شیوه‌های گوناگون از روی چیزی به روی چیز دیگری انتقال داد.
در این تحقیق شیوه‌های چاپ را در شش دسته اصلی تقسیم کرده‌ایم که عبارتند از :

پایان نامه کامل چاپ از ابتدا تا کنون

۱- چاپ برجسته
۲- چاپ گود
۳- چاپ مسطح
۴- چاپ استنسیلی
۵- چاپ از راه عکاسی
۶- چاپ همزمان .
کوتاه سخن آنکه ، چاپ امکان تکثیر را فراهم ساخت، آن محدودیت‌ها را از میان برداشت و تهدیدی را که متوجه آثار بود برطرف ساخت. چاپ و نشر ، پیوند درونی میان اقوام را برقرار و مستحکم ساخت ، و بین جوامع بشری ارتباط ایجاد کرد. فرهنگ‌ها ، دانش‌ها و ذهنیت‌ها جامعه به جامعه ، نسل به نسل ، کشور به کشور ، ق……………………………….

 

منابع و مآخذ:
۱- آرین‌پور، یحیی ()؛ از صبا تا نیما ، جلد اول ، تهران : کتابهای جیبی
۲- آموزگار ، سیروس) ؛ کتاب و کتابخانه ؛ تهران ، وزارت فرهنگ و هنر
۳- «آنچه تیراژ را کاهش یا افزایش می‌دهد» ) ، صنعت چاپ ؛ شماره …………………

 

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

 

1 نقد وبررسی برای پایان نامه کامل چاپ از ابتدا تا کنون

  1. صابر

    پایان نامه کامل چاپ از ابتدا تا کنون واقعا جامع بود

افزودن نقد و بررسی

پایان نامه کامل چاپ از ابتدا تا کنون

1 نقد و بررسی

پایان نامه کامل چاپ از ابتدا تا کنون چاپ چاپخانه افست مقاله پروژه پروپوزال

قیمت : تومان15,000