فروشگاه

توضیحات

رساله معماری مجتمع تجاری

موضوع تجاری با توجه به قدرت بی بدیل اقتصاد در عصر ما موضوعی ویژه در طراحی

معماری به حساب می آید. در عصری که توجه به هر مسئله به میزان

.صرفه و بازده اقتصادی آن می باشد پیداست که امکان پرداختن به نگاه های خاص در معماری

مجموعه های تجاری تقویت می گردد به همین دلیل انتخاب یک مجموعه تجاری برای طراحی

معماری خود به خود جذاب تر از موضوعات دیگر می باشد.

رساله معماری مجتمع تجاری

• قابلیت اجرا و توجیه اقتصادی
هر مجموعه تجاری که نیازهای ضروری زندگی بشر را عرضه کند خود به خود بخشی از توجیه

اقتصادی است .برای افزایش موفقیت اقتصادی یک مجموعه باید عواملی از قبیل شدت نیاز جامعه

.فاصله سایت تا مجموعه های مشابه ونحوه دسترسی افراد به مجموعه توجه نمود .

قابلیت اجرا از دو جنبه قابل بررسی است اول استان اجرای پروژهبا توجه به تکنولوژی بومی

وشرایط جامعه .دوم سازگاری طرح و ساختار اجرایی آن بافدرت وموفقیت پروژه که هر دو درمرحله طراحی مورد توجه قرارخواهد گرفت.

 

۸۵صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ منابع  دارد

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید 

رساله معماری مجتمع تجاری
رساله معماری مجتمع تجاری

 

فهرست
عنوان صفحه
فصل اول
• عنوان پروژه————————————– ۱
• چکیده—————————————— ۲
• مقدمه——————————————- ۳

فصل دوم
• نگاهی به تاریخ تجارت ایران————————- ۷

فصـل سوم
• بررسی نمونه‌های مشابه—————————– ۱۹

فصل چهارم
• مطالعات در مراکز تجاری————————– ۳۱

رساله معماری مجتمع تجاری

فصـل پنجم
• مطالعات منطقه استان خراسان———————- ۳۹

فهرست
عنوان صفحه
فصل ششم
• نتیجه گیری————————————— ۷۵
• بررسی ضوابط ومقررات در ارتباط بامرکز تجاری———— ۷۶

فصل هفتم
• آنالیز سایت———————————————– ۷۸

فصل هشتم :
• منابع ———————————————– ۸۱
• نقشه‌ها————————————————— ۸۲

 

چکیده :
هدف از طراحی مجموعه‌های تجاری ایجاد محیطی خوشایند برای خرید کالا؛ دریافت خدمات و ارتباط انسانها

با یکدیگر است. برای رسیدن به این هدف

ابتدا نگاهی گذرا به تاریخچه تجارت و ایران و تاریخچه ایجاد مجموعه‌های تجاری و اجتماعی

در ایران ومشهد داریم و سیر تکامل و ویژگیهای این مجموعه‌ها را مورد بررسی قرار میدهیم. برای

رساله معماری مجتمع تجاری

شناخت بیشتر نمونه‌های مشابهی را در نقاط مختلف جهان مورد بررسی قرار داده‌ایم. مطالعه شهر مشهد برای

مکاتباتی صحیح مجموعه و رسیدن به هدف ابتدایی طراحی مجموعه (ایجاد محیطی خوشایند

برای خرید کالا؛ دریافت خدمات و ارتباط انسانها با یکدیگر)

الزامی بوده است. به کمک تحلیلهایی که از جهات مختلف بر روی سایت انجام شده؛

نحوه قرارگیری ساختمان در سایت؛ نحوه جهت‌گیری آن؛ امتدادهای

موثر بر ساختمان؛ ورودیهای آن و … استخراج شده است. از آنجایی که سعی شده

که ساختمان بیشترین هماهنگی را با محیط وتلفیقی ازمعماری مدرن وسنتی داشته باشد

؛ آنالیز سایت مهمترین ابزارهای طراحی را در اختیار ما گذاشته است. برنامه‌ریزی کالبدی نیز فضاهای مورد نیاز و میزان آنها را

مشخص خواهد کرد. بدیهی است که در روند طراحی؛ توجه خاص به ملاحظات دید و منظر

و طراحی احجام بر اساس ویژگیهای سایت برای رسیدن به بهترین دیدها و مناسبترین احجام الزامی بوده است.

 

مقدمه
سیری در نظریه‌های تجارت:
تجارت پدیده‌ای است فریبنده و خطرساز که وارد شدن در آن نیاز به آگاهی دارد چه در غیر آن صورت نتیجه
آن شریک شدن در نارواییهای بسیار در طول تاریخ است، زیرا کمتر پدید ه‌ای به اندازۀ تجارت مورد
اتهام قرار گرفته است. آیا سخن را این طور آغاز می‌کنیم که دهنها را آشوب سازیم و چرا سرآغاز کار

را بر صفحه‌های درخشانی که رسالت تاریخی تجارت بر آن نگاشته‌اند قرار نمی‌دهیم.

خیر این طور نیست بلکه تنها دلیل آن ـ ضمن اینکه به نقش سازنده

تجارت در تسهیل زندگی انسان و انتقال ترقیات بشری اعتقاد داریم ـ آلودگی تجارت

جهانی بالکه تنگی چون تجارت برده از آفریقا و آسیا به زمین‌های راقیه

استعمار ملتهای عقب‌مانده از کاروان تمدن ـ توسط پیشتاز تمدن صنعتی نظیر انگلیس

و فرانسه و ایتالیا و آلمان و بلژیک و ژاپن بوده است که بعد از جنگ جهانی دوم به صورت استعمار نو بروز کرده است.

رساله معماری مجتمع تجاری

از نیمه هزاره دوم میلادی تا عصر کمال شرکت خود در عصر تجارت به انواع فضیلتها

و رذیلتها در غلطیده است. آنجا که توانسته، در همان مواطن اصلی ب

ه بهره‌کشی از انسانها پرداخته‌اند. نوع دیگر تجارت که عموماً درصد رفع نیازهای

مصرفی بشری بوده و به کالا محدوده می‌شده است نقش موثری در تاریخ

بشر داشته و بیشتر سرافراز است تا سرافکنده، که اساسا رفع مشکل بوده و

نه واضح مشکل ـ این تجارت، چای، سیلان و ادویه هندوستان را به ایران و

بلاد دیگر بوده فیروزه و پارچه‌های گرانبهای ایران را زینت بخش اندام خوزستان

رساله معماری مجتمع تجاری

در اقصی نقاط جهان کرده است چرا که فیروزه ایران در سرزمین دیگر یافت ناشدنی بود

و پارچه‌های گرانبهای زری وترمه را ملتها خریدار نمی‌توانستند بخرند.

دلیل عمده این تجارت محدوده بودند اینکه در جائی نیاز و مصرف وجود داشته و

تولید نبود و یا احیاناً اگر بود خیلی کم بود ـ و در جای دیگر بلعکس تولید بیش از بازار مصرف بود.
تجارت تا قبل از انقلاب صنعتی، به رغم توسعه بسیاری که در عصر رنسانس و به ویژه پس از رواج کشتی بخار پیدا کرد.

انقلاب صنعتی افق تازه‌ای در تقسیم کار و تخصص به وجود آورد به طوری که مبادرت

تجاری در چارچوب تولید از یک نقطه جغرافیایی به منظور جبران کمبود

مصرف در نقطه جغرافیایی دیگر محدود نماید. در منطق صنعتی، تجاری تقسیم کار

بود و اینکه اگر کسی بهتر تولید می‌ کند بیشتر تولید کند تا نیاز ما را هم برطرف و ما هم صنعتی روی آوریم که در آن بهتر از آنها توانیم بود، و دیگر تجارت

موکول نشد به اینکه ایران معدن فیروزه دارد، دیگران ندارند.

در گذشته تجارت محدود اما در عین حال لازم بود. رخنه‌ای به هوا و جهانی دیگر

و ارتباط با انسانهایی دیگر بود. نشان از بی‌پایانی جهان خلقت داشت، به

علاوه، تجارت وسیله‌ای برای مبادله فرهنگی و غنای تولیدات معنوی نیز بوده و

در قافله تجارت بودند کسانی که شعر و فلسله ایران را به هندوستان، چین و یونان

و سرزمینهای دیگر ببرند و حکمت و معماری آنان را به ایران بیاورند.

 

نیاز به مجموعه‌های تجاری

 

از دوران انقلاب صنعتی به بعد تجارت همواره اهمیت روزافزونی یافته و بر نقش آن

در توسعه و رشد اقتصادی افزوده شده است. تجارت داخلی باعث

گسترش در تقسیم کار داخلی کشورهای صنعتی شد که به سرعت آن کشورها

از به یکدیگر وابسته نمود و پیشاهنگان انقلاب صنعتی را به این فکر

واداشت که ادامه تکامل صنعتی و ادامه تقسیم کار و افزایش بهره‌وری تولید بدون

توسل به تجارت بین‌المللی صرفنظر از توجیهی که بنا به پراکنده بودن

 

منابع طبیعی و متفاوت بودن درجه تراکم عوامل تولید در مناطق مختلف جغرافیایی

و بالاخره الزام به پاسخگویی به نیازهای حیاتی و ضروری مردم کشورها داشت

به نیاز مبرم برای ادامه پیشرفت و تکامل صنعتی تبدیل شد. تحویل صنعتی مرزهای ملی را پشت سر نهاده برای بقا و تعالی خود تقسیم

بین‌المللی کار را وجهه همت خود ساخته تا جایی که امروزه برای تولید یک فرآورده صنعتی

ـ برخی اوقات ـ همکاری واحدهای مختلف تولید در کشورهای متفاوت لازم است که

هر یک بنا به جایگاه خود در تقسیم بین‌المللی کار مرحله‌ای تولید آن فرآورده‌ها و یا

تولید قسمتی از آن را به عهده گرفته‌اند در

کشورهای رو به توسعه نیز تجارت ایفا کرده است. این نقش که گاهی مخرب و گاه

سازنده است عمدتاً از غارت استعمارگرانه، منابع و عوامل تولید آغاز

رساله معماری مجتمع تجاری

 

می‌شود و به نقش جدی تجارت بین المللی در توسعه اقتصادی و بویژه صنعتی

این کشورها خاتمه می‌یابد. هر چند که این خاتمه‌ای نیست و خود آغاز راهی

به پایان است. حالا اینجا این سوال مطرح می‌شود که باید امکان مناسبی برای انجام این امر مهم در نظر گرفت.

با رشد و توسعه شهرها نداشتن زمان کافی برای رسیدگی به امور یکی از

معضلات بزرگ اجتماعی است که گردآوری مجموعه‌هایی اعم از تجاری در

یک بستر می‌تواند به حل این مسئله کمک کند.
هدف نهایی ما در ارائه این مجموعه، طراحی مجموعه تجاری، واقع در شهر

کرمان می‌باشد و برای نیل به این مقصود علاوه بر مطالعه در مورد فلسفه

و علل بنیادی چنین مجموعه‌هایی در کشور به شناخت منطقه و عوامل موثر در طراحی پرداخت.

یکی از امور روزمره در زندگی خانواده‌ها در سراسر جهان خرید پایاپای یا نقدی کالا و خدمات بوده و هست.
روشهای خرید و عادات مرب…………………

 

فصـل سوم
بررسی نمونه‌های مشابه
گذری بر مراکز خرید معروف دنیا

 

Mall یا Shopping mall گونه ای از معماری است که شامل مجموعه ای از مغازه ها است به اضافه پیاده روها یا راههای دسترسی , برای تامین ارتباطات عمودی و افقی , در نقش ستون فقرات , که این مغازهها را به هم متصل میکند .

این کلمه به طور کلی درآمریکای شمالی و استرالیا به محوطه های بزرگ خرید

گفته میشود در حالی که واژه Arcade اغلب در بریتانیا استفاده شده و به پیاده روهای باریک واغلب سرپوشیده یا به فضای تجاری ایجاد شده بین دو توده ساختمانی گفته میشود چیزی که بیشتر در ایران رایج بوده و هست.

رساله معماری مجتمع تجاری

در بریتانیا و اروپا مفهوم دیگری به نام محدوده خرید یا محدوده پیاده رو مطرح است

که نمونه ای بزرگتر از Arcadeاستو اغلب قسمتی از آنهاسرپوشیده است این محدودهها منحصرا محدوده هایی برای دادوستد هستند.

مراکز خرید در بریتانیا معمولا در مرکز شهر هستند و تعدادی از این مراکزنیز در دهه ۸۰ و ۱۹۹۰ درحومه بعضی شهرهای بریتانیا ساخته شدند.
امروزه مراکز بیرون شهر در جهان گسترش یافته اند و در حال حاضر بیشتر به گونه ای از پارکهای خرید توجه نشان داده میشود که شامل رسته ای مغازه ها با مشاغل مشابه اند و هر کدام هم ورودی جداگانه ای دارند.

مفهوم مراکز خرید هرچند در اروپا مفهومی زاییده صنعتی شدن وگونه ای معماری قرن بیستمی به حساب میآید در این سوی جهان داستانی به بلندای

یک تاریخ دارد تا آنجا که شهر اسلامی را نمیشود بدون بازار تصور کرد بدون مغازه ها

رساله معماری مجتمع تجاری

تیمچه ها چارسوها و…. بازارسرپوشیده بزرگ اصفهان از آثار قرن دهم

میلادی, بازار سر پوشیده بزرگ تهران با ده کیلومتر طول و نمونه دیگری از مراکز خرید اینچنینی است مثال دیگر بازار بزرگ استانبول است که در قرن

۱۵میلادی ساخته شده است این بازار با ۵۸ گذر و ۴۰۰۰ مغازه نمونه دیگری از این گونه معماری است .

اولین نمونه های اروپایی تحت تاثیر این مفهوم و

نیازدر قرنهای بعد به وجود آمد از این میان مارکت سرپوشیده آکسفورد , درآکسفورد انگلستان نمونه ای متاخر از این گونه معماری در اروپاست که به طور

رسمی در اول نوامبر ۱۷۷۴ افتتاح شده و هنوز زنده و پابرجاست با گذشت زمان این مفهوم نیز گسترش پیدا کرد و متکامل تر و شایع تر شد , از نمونه

های بعدی میتوان پاساژبارلینگتون درلندن را که در سال ۱۸۱۹ افتتاح شد را نام

رساله معماری مجتمع تجاری

برد این مفهوم به آمریکا سفر کرد و واولین نمونه آن در جزیره رود در ۱۸۲۸ متولد شد از نظر تاریخ نگاری معماری این مرکز خرید در ترویج این گونه معماری واین مفهوم درآمریکا نقش بسزایی بازی کرد.

به دنبال مراکز ساخته شده در انگلستان و امریکا گالریا ویتوریو امانویل در میلان در دهه ۶۰ قرن هجدهم ساخته شد که از نظر وسعت شبیه تر به مراکز

بزرگ خرید در دوره مدرن بود و کم کم بیشتر شهرهای بزرگ در اواخر قرن ۱۸ و اوائل قرن ۱۹ شروع به ساختن پاساژها و مراکز خرید کردند در این میان پاساژ Cleveland GUM نیز در مسکو در ۱۸۹۰ ساخته شدند.

 

مراکز خرید اولیه که در تب و تاب صنعتی شدن و عصر ماشین طراحی میشدند مقیاس انسانی نداشتند و بیشتر شرایط عبورو مروراتومبیل ها در طراحی آنها در نظر گرفته می شد.
در نیمه قرن بیستم به…………………

 

تجاری الماس شرق مشهد مجتمع

 

موقعیت مجتمع:در شهر زیارتی مشهد،انتهای بلوار خیام شمالی، بلوار بهارستان در منطقه نمونه گردشگری.

مساحت زمین:حدود ۲۵,۰۰۰ متر مربع که در سه ضلع آن خیابان واقع شده است. سطح زیر بنای مجتمع :معادل با ۸۰ در صد کل زمین اجرا گردیده معادل ۱۰۸،۰۰۰ متر مربع است.

سطح محوطه و فضای باز مجتمع:برابر با ۲۰ در صد کل زمین حدود ۳۳۰۰۰ متر مربع که به عنوان فضای سبز مورد نظر می باشد.

مشخصات بنا و واحدهای تجاری:زیربنای مجتمع تجاری معادل ۷۵۰۰۰ متر مربع که شامل ۱۲۳۸ باب واحد تجاری ، یک کافی شاپ ، یک رستوران فست

 

فود (بوف) یک شهربازی (سـرزمیـن عجـایــب) ، آب نما جامپینــگ ، سالن نماز خانه و اجتماعات بزرگ ، پارکینگ طبقاتی رایگان مجموعه های اداری مرتـبط ، بازار چینی ها ،نمایندگی های معـتبر لــوازم خانگی و پوشاک مــارک ، ۵ بـانک رسـمی و آژانس های هواپیمایی و …

تاسیسات برودتی و حرارتی:در داخل واحدهای تجـارتی با استفاده از فن کویل و در فضای عــمومی مجتمع بوسیله

رساله معماری مجتمع تجاری

هواساز و مبرد آن ابزربشن می باشد.
پارکینگ طبقاتی:با مسـاحتی بالغ بر ۳۱۰۰۰ متر مـربع در۵ طبقه مجاور مجموعه منظور گردیده است که بوسیله پـل و تونـل مستقیمـا به مجموـعه ارتباط

دارد و دارای گنجـایش ۱۵۰۰ دستگاه خــودرو را دارا میباشد. در این پارکینگ ۲دستگاه آسانسور جهت جابه جایی افراد در طبقات پیش بینی و نصب گردیده است.
نوع نما سازی و پوشش سقف:با تلفـیق سبکهای سنـتـی و مــدرن بــه صــورت تــرکـیــبی شــیشــه،سنگ بایرامیکس و الکوباند می ………………………..

 

فصل چهارم
مطالعات در مراکز تجاری

 

مبلمان و طراحی داخلی فضاهای تجاری :
در فروشگاههای بزرگ یا مراکز خرید نحوه قرارگیری وسایل نقش عمده‌ای را در سیرکولاسیون دارد. بدین جهت شیوه مناسب قرارگیری وسایل عرضی

کریدورهای عبوری در اینجا آورده شده است. حداقل عرض عبور برای یک نفر از میان قفسه‌ها ۶۰ سانتیمتر است ولی برای راهروهای اصلی حداقل ۹۰/۱ متر و برای راهروهای فرعی حداقل ۳۰/۱ متر کافی است.

با توجه به اینکه یکی از اهداف اولیه طراحی مرکز خرید ایجاد محیطی شادی‌بخش و نشاط‌انگیز است که دیدن از آن همواره جالب باشد در ای……………………..

 

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

 

 

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “رساله معماری مجتمع تجاری”

رساله معماری مجتمع تجاری

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 2295

قیمت : تومان9,900