فروشگاه

توضیحات

چکیده
کندانسور یکی از قسمتهای مهم نیروگاه است که نشتی آن باعث ورود آب خنک کن آلوده به قسمت آب سیکل می شود، که در نهایت خسارت های فراوانی به بویلر، توربین و دیگر اجزاء نیروگاه وارد می شود
نشتی های بوجودآمده معمولاً در اثر خوردگی های سمت بخار یا سمت آب است که سهم سمت آب بیشتر است. از جمله خوردگی های سمت آب،خوردگی سایشی در ابتدا و انتهای ورودی و خروجی آب لوله، خوردگی های گالوانیک درمحل اتصال لوله به تیوب شیت، خوردگی حفره ای و شیاری در امتداد لوله ها ، خوردگی تنشی (SCC) در سمت بخار و درمحل رولینگ انتهای لوله ها را می توان نام برد.
اعمال بازدارنده های خوردگی ، استفاده از پوشش های رنگ و لاستیک درون جعبه آب، استفاده از اینسرت های پلاستیکی در ورودی و خروجی لوله آب و اعمال حفاظت کاتدی و نیز ملاحظات بهره‌برداری صحیح از واحد و انجام اسید شویی های به موقع و مناسب، آگاهی از وقوع نشتی و پیدا کردن محل دقیق نشتی ها با استفاده از روشهای مختلف، تمیزکاری لوله های رسوب گرفته با استفاده از سیستم گلوله های اسفنجی و … مهمترین روشهای پیشگیری از نشتی به شمار می رود.

۹۰صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ منابع  دارد + شکل و جداول

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید 

 

 

بسمه تعالی

فهرست……………………………………………………………………………………………شماره صفحه

فصل اول-عملکرد کندانسور ،شرایط کاری ،مواد و آلیاژهای بکار رفته در آن…………………..۱
۱-۱- تعریف و دلایل لزوم کندانسور در نیروگاه………………………………………………………….۱
۱-۲- انواع سیستم خنک کننده …………………………………………………………………………..۳
۱-۳- انواع کندانسور………………………………………………………………………………………..۴
۱-۳-۱- کندانسورهای تماس مستقیم…………………………………………………………….۵
۱-۳-۲- کندانسورهای سطحی یا تماس غیر مستقیم………………………………………….۹
۱-۳-۲-۱- کندانسورهای تماس غیر مستقیم خنک کننده با هوا……………………….۹
۱-۳-۲-۲-کندانسورهای سطحی آب وبخار…………………………………………………..۱۰
۱-۴- شرایط کاری آب وبخار……………………………………………………………………………….۱۲
۱-۴-۱- شرایط کاری سمت آب………………………………………………………………………۱۲
۱-۴-۱-۱- اکسیژن…………………………………………………………………………………..۱۳
۱-۴-۱-۲- گاز کربنیک……………………………………………………………………………..۱۴
۱-۴-۱-۳- گاز کلر…………………………………………………………………………………..۱۴
………………………………………………………………………………..۱۴ PH1-4-1-4- تاثیر
۱-۴-۱-۵- نمکهای محلول……………………………………………………………………….۱۵
۱-۴-۱-۶- میکرو ارگانیسمها…………………………………………………………………….۱۵
۱-۴-۲- شرایط کاری سمت بخار…………………………………………………………………….۱۶
۱-۴-۲-۱- اکسیژن………………………………………………………………………………….۱۶
۱-۴-۲-۲- آمونیاک………………………………………………………………………………..۱۷
۱-۴-۲-۳- رسانایی یا هدایت الکتریکی………………………………………………………۱۸
۱-۵- آلیاژها و مواد بکار رفته در کندانسورهای سطحی آب و بخار……………………………..۱۸
فصل دوم- انواع خوردگی در کندانسورهای سطحی………………………………………………….۲۵
۲-۱- خوردگی سایشی………………………………………………………………………………………۲۵
۲-۱-۱- حمله ورودی…………………………………………………………………………………….۲۶
۲-۱-۲- خوردگی سایشی بوسیله جاگیری اجسام خارجی……………………………………….۲۸
۲-۱-۳- خردگی سایشی موضعی بوسیله ارتعاش مواد خارجی………………………………۳۰
۲-۱-۴- سایندگی ماسه……………………………………………………………………………….۳۱
۲-۱-۴-۱- اثر مقدار ماسه بر خورگی برنج آلومینیوم در آب دریا………………………۳۳
..۳۴NaCl 3% 2-1-4-2- اثر قطر ماسه بر میزان خوردگی برنج آلومینیوم در محلول
۲-۱-۴-۳- اثر مقدار آهن آلیاژی بر مقاومت سایندگی ماسه در آب دریا…………۳۵
۲-۱-۵- تصادم…………………………………………………………………………………………۳۶
۲-۲- خوردگی گالوانیک…………………………………………………………………………………..۳۶
۲-۳- خوردگی حفره‌ای و شکافی……………………………………………………………………….۳۸
۲-۳-۱- عوامل موثر بر خوردگی حفره ای…………………………………………………………۴۰
۲-۳-۱-۱- اثر ترکیب آلیاژ ها……………………………………………………………………۴۰
…………………………………………………………………………………..۴۱PH 2-3-1-2- اثر
۲-۳-۱-۳- اثر سولفید……………………………………………………………………………۴۲
۲-۳-۱-۴- اثر سرعت جریان……………………………………………………………………۴۳
۲-۳-۱-۵- اثر کلر………………………………………………………………………………….۴۶
۲-۴- آلیاژ زدایی یا جدایش انتخابی………………………………………………………………….۴۷
۲-۵- خوردگی تنشی………………………………………………………………………………………۴۸
۲-۶- خوردگی میکروبی…………………………………………………………………………………..۴۸
۲-۷- خوردگی سمت بخار………………………………………………………………………………..۴۹
فصل سوم- روشهای پیشگیری از خوردگی ، روشهای نشت یابی و تمییز کاری در
کندانسور های سطحی……………………………………………………………………………………..۵۱
۳-۱- کنترل شیمیایی آب خنک کن…………………………………………………………………..۵۳
۳-۱-۱- کنترل رسوب………………………………………………………………………………….۵۳
و کلر زنی………………………………………………………………………۵۴PH 3-1-2- کنترل
۳-۱-۳- بازدارنده ها………………………………………………………………………………….۵۴
۳-۱-۳-۱- بازدارنده های بر پایه فسفات……………………………………………………۵۵
۳-۱-۳-۲- بازدارنده بر پایه روی……………………………………………………………….۵۷
۳-۱-۳-۳- بازدارنده پلی فسفات/روی………………………………………………………۵۸
۳-۱-۳-۴- بازدارنده مرکایتوبنزو تبازول…………………………………………………….۵۸
۳-۱-۳-۵- بازدارنده سولفات آهن……………………………………………………………۵۹
۳-۲- حفاظت کاتدی………………………………………………………………………………………۵۹
۳-۳- رنگ و پوشش……………………………………………………………………………………….۶۱
۳-۴- انتخاب آلیاژ مناسب……………………………………………………………………………..۶۲
۳-۵- روشهای نشت یابی……………………………………………………………………………….۶۳
۳-۵-۱- تایین رسانایی……………………………………………………………………………….۶۵
۳-۵-۲- اندازه گیری اکسیژن……………………………………………………………………….۶۵
۳-۶- روشهای تعیین محل نشتی…………………………………………………………………….۶۶
۳-۷- روشهای تمییزکاری کندانسور…………………………………………………………………..۶۸
۳-۷-۱- تمییزکاری سمت آب…………………………………………………………………….۶۸
۳-۷-۲- تمییزکاری سمت بخار…………………………………………………………………….۷۱
فصل چهارم- تاثیر خوردگی کندانسور در بهره برداری نیروگاه های کشور……………………..۷۴
۴-۱- مشکلات خوردگی کندانسور در نیروگاه های کشور…………………………………………۷۴
۴-۱-۱- نیروگاه بندر عباس (آب خنک کن : دریا)………………………………………………۷۵
۴-۱-۲- نیروگاه تبریز (آب خنک کن : چاه)………………………………………………………۷۶
۴-۱-۳- نیروگاه رامین (آب خنک کن : رودخانه)……………………………………………….۸۱
۴-۲- تاثیر خورگی و نشتی کندانسور بر روی قسمتهای دیگر……………………………………۸۴
۴-۳- خسارتهای اقتصادی………………………………………………………………………………۸۶
مراجع……………………………………………………………………………………………………………۹۱

 

فصل اول

 

عملکرد کندانسور ، شرایط کاری ،

مواد و آلیاژهای بکار رفته در آن

 

 

فصل اول
عملکرد کندانسور ، شرایط کاری ، مواد و آلیاژهای بکار رفته در آن
چگالنده ها دستگاه هایی هستندکه جهت تقطیر بخار بکار می روند به طوری که عمل تقطیر با گرفتن گرمای نهان بخار توسط سیال خنک کننده، که آب یا هوا می‌باشد انجام می‌گیرد. کندانسورها به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند.این تقسیم بندی ها بر حسب نوع تماس بخار و سیال خنک کننده و نیز بر حسب جهت جریان های بخار و سیال خنک کننده می باشد. انتخاب نوع کندانسور نیز بر حسب مقتضای موردمصرف صنعتی، نیروگاهی و محل بکارگیری آن صورت می گیرد.
در این فصل لزوم کندانسور در نیروگاه ، شرایط کاری ، مواد و آلیاژهای بکار رفته مورد بررسی قرار گرفته است.

۱-۱-تعریف ودلایل لزوم کندانسور در نیروگاه
کندانسور بزرگترین مبدل حرارتی نیروگاه است که عمل تقطیر بخار خروجی از قسمت فشار پایین توربین بخار را انجام می دهد. این عمل در شرایط اشباع و با گرفتن حرارت نهان (نامحسوس) بخار توسط سیال خنک کننده انجام می پذیرد. شکل (۱-۱) نشان دهنده موقعیت کندانسور در نیروگاه می باشد.

شکل (۱-۱): موقعیت کندانسور در نیروگاه {۱}
کندانسورهای نیروگاهی به نحوی طراحی می شوند که پاسخگوی نیازهای بیان شده در ذیل گردند :
الف- به عنوان منبع سرد موردنیاز موتور حرارتی (نیروگاه)
ب- جهت افزایش راندمان حرارتی نیروگاه
ج- جهت تقطیر بخار خروجی توربین و نگهداری آب تغذیه بطور ناخالص
د- جهت هوازدایی از آب چگالیده شده و آب اضافی در هر سیکل توربین
و – جهت جمع آوری درین های حرارتی ، آب تغذیه جبرانی ، درین های بخار، درین های اضطراری و راه اندازی
۱-۲-انواع سیستم خنک کننده
بعد از تقطیر بخار درکندانسور توسط آب خنک کننده، سیستمی مورد نیازمی باشد که بتوان سیال خنک کننده را خنک کرد و برای تقطیر مجدد بخار به کندانسور وارد نمود که به این سیستم ، سیستم خنک کن می گویند. انواع سیستم خنک کن در جدول (۱-۱) دسته بندی شده است.
جدول (۱-۱) : انواع سیستم خنک کننده

۱-سیستم ‌های باز
۱-۱- با استفاده از آب دریاچه (نیروگاه نکا)
۱-۲-با استفاده از آب دریا ( نیروگاه بندر عباس)
۱-۳- با استفاده از آب رودخانه
۲-سیستم های بسته
۲-۱- سیستم‌های خنک کنند‌ه‌تر
۲-۱-۱- استخرهای خنک کننده
۲-۱-۲-برجهای خنک کننده تر (نیروگاههای تبریز ، همدان ، بعثت و …)
۲-۲- سیستم های خنک کننده خشک
۲-۲-۱- خنک کننده خشک غیر مستقیم( برج هلر؛شهید رجایی )
۲-۲-۲- خنک کننده خشک مستقیم( کندانسور هوایی طوس)

۱-۳- انواع کندانسور
تقسیم بندی انواع کندانسورها بر حسب نوع تماس بخار و سیال خنک کننده و نیز بر حسب جهت جریان های بخار وسیال خنک کننده می باشد. و هر کدام از این کندانسورها بر حسب مقتضای مورد مصرف صنعتی ، نیروگاهی و محل بکارگیری آن انتخاب می شوند. در جدول (۱-۲) انواع کندانسور آمده است.
جدول (۱-۲) انواع کندانسور
۱-کندانسور تماس مستقیم
۱-۱-نوع پاششی ۱-۲-نوع بارومتریک
۱-۳-نوع جت ۱-۴-نوع فیلمی
۱-۵-نوع حبابی
۲-کندانسور سطحی
۲-۱-نوع آب وبخار
۲-۲-نوع هوا و بخار
۲-۲-۱ -جریان اجباری هوا
۲-۲-۲-جریان مکشی هوا
۲-۲-۳-جریان طبیعی هوا

۱-۳-۱- کندانسورهای تماس مستقیم
از کندانسورهای تماس مستقیم در موارد زیر استفاده می شود:
۱- سرمایه گذاری پایین مدنظر باشد.
۲- بازیافت آب کندانسه شده مورد نظر نباشد.
ساخت و بهره برداری از کندانسورهای تماس مستقیم به طور نسبی ساده می باشد و برای مقدار کمتر از ۲۵۰۰۰۰ (پوند/ساعت) بخار استفاده می‌شوند.
این کندانسورها در نیروگاه های ژئوترمال ، خورشیدی و نیروگاه هایی ازاختلاف دمای آبهای اقیانوس استفاده می کنند نیز در نیروگاه هایی که از سیستم خنک کن برج خشک غیر مستقیم استفاده می کنند بکار گرفته می‌شوند.
بطور معمول در کندانسور تماس مستقیم، زمانی که بخار و آب سیرکوله (گردشی) مخلوط می شوند بازیافت چگالیده خالص مشکل می شود و همچنین آب تغذیه افزودنی بزرگتری مورد نیاز بوده و خلا کمتری نسبت به کندانسورهای سطحی بدست می آید. این کندانسورها در نیروگاه های بزرگ تاسیس نمی شوند ولی به جهت استفاده با سیستم خنک کننده برج خشک غیر مستقیم اندکی تمایل پیدا شده است.{۱}
نمونه هایی از کندانسورهای تماس مستقیم در شکلهای (۱-۲) ،(۱-۳) و (۱-۴) آمده است.
در صورتیکه مقدار آب کافی جهت استفاده در برج های خنک کننده مرسوم، موجود نباشد از کندانسور نوع تماس غیرمستقیم (خنک کننده باهوا) استفاده خواهد شد، چراکه آب تلف شده بوسیله تبخیر و خروجی برج خنک کن تقریباً معادل بخار تقطیر شده از خروجی توربین است.
……………………….

 

 

-۳-۲- کندانسورهای سطحی یا تماس غیر مستقیم
در این نوع کندانسورها، سیال خنک کننده و بخار هیچگونه اختلاطی با هم ندارند و قادرند خلاهای بالایی را ایجاد نمایند، لذا در نیروگاه های بزرگ استفاده می شوند.
۱-۳-۲-۱- کندانسور تماس غیر مستقیم خنک کننده با هوا
در یک کندانسور هوایی ، با عبور هوای خنک کننده از لابلای پره ها در قسمت سطوح بیرونی لوله ها بخار در درون لوله هاتقطیر می شود. جنس لوله ها عموماٌ از آلومینیوم می باشد چرا که خواص انتقال حرارت خوب داشته و در دسترس می باشد. در شکل (۱-۵) نمایشی از کندانسور هوایی آمده است.
مواردی که در طراحی مورد بررسی و رسیدگی قرار می گیرند عبارتند از :
– ضریب کل انتقال حرارت نهایی
– افت فشار طرف بخار
– شکل توزیع بخار
– تمرکز گازهای غیر قابل تقطیر
– شرط حفظ و نگهداری ……………………

 

-۳-۲-۲- کندانسور سطحی آب و بخار
وقتی آب معمولی به مقدار زیاد در دسترس قرار میگیرد غالباً دارای ناخالصی زیادی است ، (آب دریا و رودخانه). در این صورت برای استفاده از عمل خنک کنندگی این نوع آب از دو سیستم مجزا از هم در کندانسور استفاده می گردد بطوریکه بخار بطور مجزا از قسمت داخل کندانسور عبور می نماید در صورتیکه آب خنک کننده از داخل لوله های موجود در کندانسور می گذرند.
سطوح خنک کنندگی شامل لوله هایی با قطر کم می باشند و چون آب خنک کننده هیچگونه تماسی………………..

 

-۴-۱-۱- اکسیژن
قابلیت حلالیت این گاز برای آبهای خنک کن درحدود ۶ میلی گرم در لیتر می‌باشد که افزایش دما و در نتیجه افزایش فشار، سبب تقلیل حلالیت این گازمی شود. وجود اکسیژن در آب تحت شرایط خاص سبب ایجاد و بقاء فیلمهای محافظ در روی سطح فلزات نظیر فیلم های می شود.{۱۱}.

۱-۴-۱-۲- گاز کربنیک
قابلیت حلالیت این گاز در آب به مراتب بیشتر از اکسیژن و در حدود ۳/۱ می باشد در حالتی که PH به کمتر از ۶ تقلیل یابد این گاز می‌تواند به اسید کربنیک تبدیل شود که سبب تسریع در خوردگی شود.
لذا PH آبهای خنک کن نوع باز را بین ۷ تا ۵/۸ تنظیم می نمایند.{۱۱}.

۱-۴-۱-۳- گاز کلر
این گاز در آبهای طبیعی یافت نمی‌شود، ولی استفاده از این گاز برای گندزدایی در برج‌های خنک کن معمول می‌باشد، که اینکار باعث تولید اسید HCLO (هیپوکلرو) واسید کلریک می نماید…………………

 

فصل دوم

 

 

انواع خوردگی در کندانسورهای

سطحی

فصل دوم
انواع خوردگی در کندانسورهای سطحی
کندانسورهای سطحی به دلیل استفاده از آب دریا رودخانه و یا چاه معمولاً دارای مشکلات فراوانی به لحاظ خوردگی می باشند. بیشترین مسائل خوردگی در این کندانسورها مربوط به سمت آب است که شایع ترین آنها شامل خوردگی های سایشی، گالوانیک، حفره ای، آلیاژزدایی و تحت تنش می باشد. در سمت بخار نیز خوردگیهایی از جمله خوردگی تحت تنش، خوردگی سایشی، خوردگی خستگی مشاهده شده است. دراین فصل به طور اختصار انواع این خوردگیها مورد بررسی قرار می گیرد.
۲-۱- خوردگی سایشی
خوردگی سایشی در کندانسور عمدتاً در سمت آب و در مواردی در سمت بخار نیز اتفاق می افتد. این نوع خوردگی با افزایش سرعت سیال و افزایش ذرات جامد یا حباب های گازمعلق در سیال تشدید پیدا می کند.در حال حاضر نیروگاه های نکا و بندرعباس و رامین اهواز به ترتیب به علت استفاده از آب………………………

 

فصل سوم
روشهای پیشگیری از خوردگی ، روشهای نشت یابی وتمیزکاری در کندانسورهای سطحی
با توجه به خوردگی ها و تخریب های موجود در سیستم های خنک کن و کندانسورهای سطحی آب و بخار و خسارات و زیانهای اقتصادی و بهره برداری مستقیم و غیر مستقیم حاصل از آن اهمیت بهره برداری صحیح از واحد نیروگاهی و بکاربری روشهای پیشگیری و درمان خوردگی و رسوب گذاری ها و یا حداقل ، کاهش میزان این تخریب ها ، بیشتر مشخص می شود.
در این میان ،……………………

 

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

 

 

 

 

 

 

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “بررسی خوردگی در کندانسورهای نیروگاهی و تاثیر آن بر نیروگاه”

بررسی خوردگی در کندانسورهای نیروگاهی و تاثیر آن بر نیروگاه

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 2302

قیمت : تومان98,000