فروشگاه

توضیحات

مقایسه میزان حمایت اجتماعی و شادکامی در بین جوانان و نوجوانان بزهکار

مقایسه میزان حمایت اجتماعی و شادکامی در بین جوانان و نوجوانان بزهکار، مقیم کانون اصلاح و تربیت و دانش آموزان دبیرستانی اصفهان

چکیده

این پژوهش با رویکرد روانشناسی به بررسی مقایسه میزان حمایت اجتماعی و شادکامی در بین جوانان و نوجوانان بزهکار

، مقیم کانون اصلاح و تربیت و دانش آموزان دبیرستانی اصفهان پرداخته است. بزهکاری به عنون

مسئله ای آسیب زا برای فرد، خانواده و اجتماع اهمیت بسیار بالایی دارد، بنابراین مسائل و عوامل مرتبط با آن که به شناخت بیشتر مسئله بزهکاری و راهکارهای کاهش آن کمک می کند اهمیت پیدا می کنند.  در این

پژوهش برای بررسی متغیرهای حمایت اجتماعی و شادکامی از پرسشنامه های حمایت اجتماعی خانواده و پرسشنامه

شادکامی آکسفورد استفاده شد.

جامعه آماری این پژوهش کلیه نوجوانان مقیم کانون اصلاح

تربیت اصفهان در سال ۱۳۹۰ است و جامعه گروه گواه کلیه دانش آموزان شهر اصفهان در سال ۱۳۹۹ می باشد همچنین

برای انتخاب نمونه با روش نمونه گیری تصادفی ساده ۵۰ نفر از نوجوانان بزهکار مقیم کانون

اصلاح تربیت و ۵۰ نفر از دانش آموزان دبیرستانی اصفهان انتخاب شدند.  در این پژوهش از روش آماری مقایسه میانگین t

استفاده شد.  نتایج نشان می دهد: الف) حمایت اجتماعی در نوجوانان بزهکار مقیم کانون اصلاح

و تربیت به صورت معنی داری نسب به دانش آموزان دبیرستانی پایین تر است. (ب) شادکامی در نوجوانان بزهکار مقیم کانون اصلاح و تربیت به صورت معنی داری نسب به دانش آموزان دبیرستانی پایین تر است.

واژگان کلیدی: بزهکاری، حمایت اجتماعی، شادکامی

۵۵صفحه فایل ورد منابع فارسی و انگلیسی (۶۸منبع) دارد 

  

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 

پرخاشگری دفاعی و مجرمانه

و بدون دلیل به فرد دیگر تعریف شده است.  اگر چه تمایز بین این دو نوع پرخاشگری نیاز به پژوهشهای

بیشتری دارد، لیکن در یک بررسی مشخص شد که بیشترین پرخاشگری انسان­ها، پرخاشگری دفاعی در واکنش به

یک تهدید واقعی یا خیالی می باشد.  پرخاشگری دفاعی که با ترس مشخص می­شود، همراه با سطوح بالای کورتیزول

] خون می باشد، اما پرخاشگری مجرمانه همراه با فعالیت پایین سیستم سروتونین، سطوح بالای تستوسترون و سطح پایین کورتیزول خون می­باشد (ویلکویسکی و رابینسون، ۲۰۲۰).

جنسیت و بزهکاری

کاهنی، حسن آبادی و سعادت جو (۱۳۷۹)، در نوجوانان خانواده­های گسسته و پیوسته، پژوهشی انجام دادند.

  نتایج نشان داد که رفتارهای نابهنجار در نوجوانان دختر و پسر متفاوت است؛ به طوری که میزان اضطراب و افسردگی در دخترهای خانواده­های گسسته بیشتر از پسرها و میزان پرخاشگری و بزهکاری در پسرهای خانواده­های گسسته بیشتر از دخترها بود. دو نوع پرخاشگری وجود دارد که در دو جنس به میزان متفاوت بروز

می کند. پرخاشگری خصمانه، به منظور ایجاد ضرب و جرح و درد در قربانی صورت می­گیرد، بدون آن­که هیچ نتیجه­ای برای فرد پرخاشگر داشته باشد.  هارتاپ[۲] (به نقل از کانر،) در یک مطالعه پرخاشگری ابزاری

(معطوف به شی) و پرخاشگری خصمانه (معطوف به شخص) را در تعامل بین همسالان قبل از دبستان، توضیح داد.  پرخاشگری ابزاری به تدریج و با افزایش سن رو به کاهش رفت، در حالی که پرخاشگری خصمانه همراه با بالا رفتن سن، افزایش یافت.  تفاوت­های جنسیتی بیانگر آن بود که پسرها پرخاشگری خصمانه بیشتری، نسبت به دخترها، نشان دادند، ولی پرخاشگری ابزاری بین دخترها و پسرها تفاوتی نداشت.

 

شادکامی

مقدمه

شادکامی چندین جزء اساسی را در بر می گیرد؛ جزء هیجانی؛ که فرد شادکام از نظر خلقی، شاد و خوشحال است، جزء اجتماعی، که فرد شادکام از روابط اجتماعی خوبی با دیگران برخوردار است و می تواند از آنها

حمایت اجتماعی دریافت کند و سرانجام جزء شناختی ، که باعث می شود فرد شادکام اطلاعات را به روش خاصی

پردازش کرده ، مورد تعبیر و تفسیر قراردهد که در نهایت ، باعث احساس شادی و خوش بینی در وی می گردد. از این رو، در شادکامی ، ارزشیابی افراد از خود و زندگی شان می تواند ، جنبه های شناختی ، مثل قضاوت در مورد خشنودی از زندگی و یا جنبه های هیجانی از جمله خلق یا عواطف ، در واکنش به

رویدادهای زندگی را در برگیرد (والویس[۳]،زولینگ[۴]، هوبنر[۵] و دران[۶]، ۲۰۰۴). رضایت از زندگی به عنوان سطحی از آگاهی فردی و یا به عبارت بهتر ، ارزیابی شناختی از کیفیت زندگی تعریف شده که ممکن است یک ارزیابی کلی و جامع را به همان خوبی یک ارزیابی در حوزه های اختصاصی زندگی (خانواده، خود،…) منعکس نماید. به علاوه ، رضایت از زندگی به عنوان نشانه ای بارز از سازگاری موفقیت آمیز فرد با تغییر در موقعیت

های گوناگون زندگی مورد توجه قرار می گیرد (دینر[۷]، امون[۸]، لارسِن[۹] و گیریفین[۱۰]، ۱۹۹۹). به همین واسطه است که سازگاری روان شناختی در رویکرد مثبت نگر دو مولفه مثبت و منفی را در برمی گیرد؛ داشتن

رضایت از زندگی و فقدان بیماری های روان شناختی (گیلمان[۱۱] و همکاران، ۲۰۰۵).  کار (۲۰۰۳) اشاره می کند که

هر چه محیط زندگی لذت بخش تر باشد ، بطور قابل ملاحظه ای با شادکامی و رضایت از زندگی بیشتری نیز همراه است. این محیط می تواند هم کشور ، شهر و محله و هم محیط خانه و امکان دسترسی به اسباب شادی به عنوان نمونه موسیقی را در بر گیرد.  مطالعه خانواده های سربازان جنگی نشان می دهد که به دنبال آسیب دیدگی های جسمانی و روانی سربازان در نتیجه مواجهه با رویدادهای ناشی از جنگ ، خانواده های آنان نیز دچار آسیب دیدگی های روان شناختی می گردند که فیگلی  (۱۳) اصطلاح آسیب

دیدگی ثانویه را در معرفی این نظریه مطرح می نماید. از این رو، پ‍ژوهش های چندی حول این موضوع انجام گرفته است که همگی بر آشفتگی خانواده های این سربازان در حوزه های مختلف سلامت روان[۱۲] و از آن جمله شادکامی و رضایت از زندگی تاکید داشته اند (به نقل ازگلاوسکی[۱۳] و لیونز[۱۴]، ۲۰۰۳). از آنجایی که آسیب دیدگی پدر ، تعاملات و روابط زناشویی و خانوادگی او را نیز تحت تاثیر قرار می دهد همان طور که

نتایج تحقیقات نیز مؤید این مطلب است می توان احتمال جدایی و یا تعارضات شدید دراین گروه از والدین را نیز در نظر

گرفت. با توجه به این که تعارضات والدین می تواند جنبه ها و حوزه های متنوعی (تربیتی ، اقتصادی ، جنسی و…) را دربرگیرد

، تعیین شدت و نوع آن از طریق فرزندان معتبر نخواهد بود. از این رو ، در اینجا صرفاً به جدایی و یا زندگی مشترک والدین با یکدیگر اکتفا می گردد.  در مطالعه ای جانسون[۱۵] و کروگر[۱۶] (۲) به بررسی تاثیر برخورداری مالی و سطح درآمد روی فرایندهای محیطی و رضایت از زندگی و شادکامی پرداختند آنان دریافتند برخورداری مالی و میزان درآمد فعلی با میزان رضایت از زندگی و شادکامی رابطه مثبت معنی

داری دارد.  با توجه به یافته های پژوهشی در زمینه شادکامی و رضایت از زندگی در افراد آسیب دیده و خانواده های آنان ، اولین فرضیه در این مطالعه چنین طرح گردید که ” میزان شدت آسیب دیدگی پدر ، وضعیت اقتصادی و جدایی والدین ، میزان رضایت از زندگی و شادکامی را در فرزندان پیش بینی می نماید”.در اغلب تحقیقات انجام گرفته روی شادکامی و رضایت از زندگی تفاوت قابل اعتنایی بین دو جنس دیده نشده است.

مقایسه میزان حمایت اجتماعی و شادکامی در بین جوانان و نوجوانان بزهکار

دیدگاه سلیگمن

سلیگمن[۱۷] (به نقل از کار[۱۸]، بدون تاریخ، ترجمه پاشا شریفی و نجفی زند، ۱۳۸۵) معتقد است که پیام جنبش

روان­شناسی مثبت یاد آور این نکته است که رشته روان­شناسی در حال تغییر و تحول است؛ زیرا روان­شناسی تنها متمرکز بر بیماری­ها، درمان و رفع کمبودها نیست، بلکه روانشناسی مثبت به دنبال افزایش شادی، سلامت و مطالعه علمی در مورد نقش توانمندی­های شخصی و سامانه­های اجتماعی مثبت در ارتقای سلامت افراد و جوامع است.  روان­شناسی مثبت به جای بحث در باره اختلال­ها و آسیب شناسی روانی، به ویژگی­های انسان سالم، عوامل موثر بر سلامت روانی و راهبردهای استفاده از حداکثر قابلیت­های

ذاتی و محیطی برای برخورداری از حالت روانی سالم و زندگی سازنده می­پردازد.  روان­شناسی مثبت به معنی استفاده کاربردی از تحقیقات روان­شناسی در جهت تسهیل کارکرد بهینه انسان­ها است (جوزف[۱۹] و لیندلی[۲۰]، ۲۰۰۶).  این رویکرد جدید بر این اساس است که افراد تمایل دارند خلاق باشند، خودشان انتخاب کنند و بر محیط و شرایط تسلط داشته باشند، زیرا هر انسانی توانایی­های ذاتی برای بهتر زیستن دارد.  کار اصلی روان­شناسی، اندازه­گیری، فهمیدن و سپس بنا کردن این توانمندی­ها در انسان­ها و ایجاد فضیلت­های اجتماعی و در نهایت فرمول ­بندی برای هدایت شخص به سمت ایجاد یک زندگی بهتر است (سلیگمن و سیکزنت میهالی[۲۱]، ۲۰۰۰).

شادکامی و درمان بزهکاری

        روان­شناسی مثبت سه حوزه پیشگیری اولیه، پیشگیری نوع دوم و پیشگیری نوع سوم را پوشش می­دهد و بر این اساس است که مهمترین اصل در روان­شناسی مثبت، پیشگیری است؛ یعنی کشف توانمندی­های انسان و این­که یک دسته از صفات متضاد با آسیب شناسی روانی، به نام خصیصه­های مثبت انسانی، وجود دارد که هسته اصلی پیشگیری مثبت[۲۲] را تشکیل می­دهد (استفن[۲۳] و الکس[۲۴]، ۲۰۰۶).  پس، پیشگیری یعنی شناختن، وسعت دادن و تمرکز کردن بر این توانمندی­ها در افرادی که دارای ریسک بالا برای آسیب­شناسی روانی هستند، مانند فرزندان طلاق، جوانان بزهکار و یا کسانی که گذشته­ای آسیب­زا داشته­اند (شلی[۲۵]، گیبل و جوناتان[۲۶]، ۲۰۰۵).

         روان­شناسان مثبت گرا معتقدند که آموزش خوش­بینی به افراد و استفاده از آن، نسبت به درمان و اصلاح آسیب­ها، در پیشگیری از افسردگی و اضطراب سودمندتر می­باشد.  بر این اساس، هدف­ها و حوزه­های روان­شناسی مثبت از خانواده­ها و مدارس، برای رشد و پرورش خوش­بینی در کودکان، محل کار و حوزه­های اجتماعی از طریق توسعه رضایت­مندی، بهره­وری و ایجاد

تعاملات اجتماعی سالم، شروع می­شود و تا استفاده توسط درمانگرانی که توانمندی­های بیماران خود را تشخیص داده و آن را پرورش می­دهند، ادامه می­یابد.  هیجان­های مثبت، ویژگی­های مثبت افراد و جوامع سالم، همگی نوید و انتظار بهبود زندگی را می­دهند که این­مسئله می­تواند از آسیب­شناسی شکل گرفته از زندگی بی­حاصل و بی­معنی قرن بیست و یکم پیشگیری کند (سلیگمن و همکاران،

۲۰۰۵).  روان­شناسی مثبت، هر سه حوزه پیشگیری را مورد توجه قرار می­دهد.  در پیشگیری اولیه، سئوال روان­شناسی مثبت

این است که چگونه شادکامی به عنوان یک سیاست عمومی در می­آید و چگونه شاخصی ملی برای سنجش بهزیستی ذهنی تهیه می­شود.  در پیشگیری ثانویه، نقش درمانگران به طور ساده کاهش دادن پریشانی و رها کردن شخص بدون نشانه­های بیماری نیست، بلکه تسهیل بهزیستی و شکوفایی می­تواند به عنوان عاملی پیشگیری کننده و سپری در برابر آسیب­شناسی آینده عمل کند.  در پیشگیری نوع سوم، فهم تجارب مربوط به نوع توانمندیهای افراد ناتوان، به جای فهم ساده آن­ها به عنوان افرادی ناتوان و آموزش آن­ها به روشی که نیازها و تمایلاتشان فهمیده شود، مورد توجه قرار می­گیرد (آنگلا[۲۷]، ۲۰۰۴).

روان درمانی مثبت

 


[۱]– cortisol

[۲]– Hartup

[۳]Valois

[۴]Zulling

[۵]Huebner

[۶]Drane

[۷]Diener

[۸]Emmon

[۹]Larsen

[۱۰]Griffin

[۱۱]Gilman

[۱۲] Mental health

[۱۳] Galovski

[۱۴] Lyons

[۱۵]Johnson

[۱۶]Krueger

[۱۷]– Seligman

[۱۸]– Carr

[۱۹]Joseph

[۲۰]Lindley

[۲۱] Csikszentmihalyi

 

[۲۲] positive prevention

[۲۳] Stephen

[۲۴] Alex

[۲۵] Shelly

[۲۶] Jonatan

[۲۷]Angla

در این فصل به شیوه و روش تحقیق، جامعه آماری، نمونه‌ آماری، روش نمونه‌گیری، چگونگی برآورد حجم نمونه، ابزارهای

اندازه‌گیری، پایانی و روایی تحقیق، شاخصهای ابزار و روند گردآوری داده‌ها می پردازیم و. در پایان نیز به روشهای تجزیه و تحلیل یافته‌های تحقیق پرداخته می شود.

۲-۳ روش شناسی تحقیق

پایه هر علمی شناخت روش آن است و اعتبار و ارزش قوانین هر علمی به روش شناسی مبتنی است که در آن علم

بکار می رود. این پژوهش از لحاظ روش کاربردی ساختار کیفی را در نظر دارد  و از جهت روش تحقیق یک مطالعه موردی

را مطرح می سازد و تحقیق حاضر از نظر شرایط پژوهش یک بررسی پیمایشی از نوع تحقیقات علمی کاربردی می باشد در واقع نتایج این پژوهش می تواند در کلینیک های مددکاری و سازمانها و مراکز اصلاح و تربیت مورد استفاده قرار گیرد . بنابراین در بررسی مقایسه

میزان حمایت اجتماعی و شادکامی در بین جوانان و نوجوانان بزهکار، مقیم کانون اصلاح و تربیت و دانش آموزان دبیرستانی

اصفهان علت استفاده از این روش بنا به ماهیت موضوع، خصلت جامعه شناسی و روان شناسی اجتماعی آن نوع جمعی

ت آماری و رویکردهای نظری و تجربی تحقیق که ضرورت استفاده از روش های توصیفی را ایجاب می کند خواهد بود

مزیت پیمایش به روشهای دیگر،این نوع مطالعات در کارآمدی و قدرت توصیف مناسب ویژگی های واحدهای تحلیل و مقایسه دقیق خصوصیات آنها به کمک استنباطات علی است (رحمانی، ۱۲۰).

۳-۳ جامعه آماری

 به نظر والیس[۱] و روبرتز[۲]  دو مفهوم اساسی در آمار اجتماعی نمونه و جامعه آماری می باشد(ساروخانی،: ۱۵۴).

و جامعه آماری را اینگونه می توان تعریف کرد: جامعه آماری عبارت است از کلیه عناصر و افرادی که در یک مقیاس جغرافیایی مشخص دارای یک یا چند صفت مشترک باشند (حافظ نیا ،۱۸: ۱۲۰).

جامعه آماری این پژوهش کلیه نوجوانان مقیم کانون اصلاح تربیت اصفهان است………………….

 


 

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

 

 

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “مقایسه میزان حمایت اجتماعی و شادکامی در بین جوانان و نوجوانان بزهکار”

مقایسه میزان حمایت اجتماعی و شادکامی در بین جوانان و نوجوانان بزهکار

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 615

مقایسه میزان حمایت اجتماعی و شادکامی در بین جوانان و نوجوانان بزهکار

قیمت : تومان25,000