بررسی شخصيت انوشيروان از باستان تا دوره اسلامی

دسته بندی: تاریخ
1059 بازدید

چكيده:
موضوع اين پايان‌نامه بررسي شخصيت انوشيروان است. ابتداي فصل اول اين پژوهش به تاريخ ساسانيان تا دوره قباد مي‌پردازد ادامه فصل اول، خسرو انوشيروان در تاريخ (=جنگها، اصلاحات، شخصيت، سكه‌ها، دانش و عهد بزرگ تمدن ادبي و فلسفي ايران در دوره وي) را مورد بررسي قرار مي‌دهد. پايان فصل نيز به بررسي ويژگي و شكل ظاهري ايوان مداين كه پژوهشگران بناي آنرا به خسرو انوشيروان نسبت داده‌اند اختصاص دارد.
فصل دوم به بررسي خصوصيات خسرو انوشيروان در آثار و ادبيات باستاني ايران اختصاص دارد. در ابتداي اين فصل نام خسرو انوشيروان در ادبيات باستاني ايران مورد بررسي قرار گرفته است و در پايان فصل به بررسي ويژگيهاي خسرو انوشيروان در آثار فارسي ميانه زرتشتي در شش اثر (= بندهش، زند وهمن يسن، كارنامه انوشيروان، اندرز خسرو قبادان، گزارش شطرنج و توقيعات بجاي مانده از ايشان) اختصاص دارد.
فصل سوم كه فصل آخر اين پژوهش مي‌باشد به بررسي شخصيت و تاريخ دوره خسرو انوشيروان در آثار دوران اسلامي بر اساس ديدگاههاي فردوسي، دينوري، حمزه اصفهاني، گرديزي، ابن اثير، ابن خلدون و مسعودي اختصاص دارد كه تدقيق و مطالعه در اين آثار نشان دهنده عظمت و شوكت سلسله ساسانيان در دوره خسرو انوشيروان مي‌باشد.
بخش پاياني اين پژوهش به جمع بندي و نتيجه‌گيري از مباحث بررسي شده مي‌پردازد و حاوي مطالبي در رابطه با ويژگيهاي شخصيتي خسرو انوشيروان و استنتاج از اقدامات وي مي‌باشد در پايان نيز فهرست منابع فارسي و لاتين و چكيده انگليسي درج گرديده است.

190صفحه فایل ورد (Word) فونت 14 منابع و پاورقی  دارد قیمت 24000 تومان 

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید 

انجام پروپوزال و پایان نامه تاریخ در کوتاهترین زمان با موضوعات خاص شما. منتظر تماس شما هستیم

از ساعت 11 الی 19 روزهای کاری02166479693

 


نبرد قادسيه

دسته بندی: تاریخ
2626 بازدید

مهاجرت اعراب به ايران از راه خشكي و از سمت عراق بوده است. و از روزگاران بس كهن مردم فقير آن سرزمين كه سامي نژاد هستند پي در پي در جستجوي چراگاه و زمينه هاي بارور به سوي شمال كوچ مي كردند از سه هزار سال پيش از ميلاد مسيح آباديهاي شمالي اين سرزمين كه كشورهاي عراق، سوريه، فلسطين، لبنان كنوني كه هلال خصيت ناميده مي شد، يعني سرزمين هلالي بار آور، مورد توجه عربها باديه قرار گرفت، و برنشان اين كوچهاي پياپي دراز تاريخ ساكنان اين سرزمين توانستند با كوچهاي پي در پي، دولتهاي سامي نژاد قديم چون اگر، بابل و دولتهاي آرامي و كنعاتي فنيقي و بحراني را در هلال پيدار سازند، اكنون از اين رو تيرهاي سامي نژاد مزبور ناگريز در جستجوي چرا گاه و آب با حواشي خود از آنجا به سرزمينهاي آباد شمالي كوچ نمايند. بنابراين عراق و سوريه و فلسطين كه شبه جزيره عربستان در مسان آنها واقع و دريا يا كوهستان يابند ميانه آنها نبود از روزگار ديرين كوچگاه عربها بوده است.

 

93صفحه فایل ورد (Word) فونت 14 منابع و پاورقی  دارد قیمت 12000 تومان 

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید 

انجام پروپوزال و پایان نامه تاریخ در کوتاهترین زمان با موضوعات خاص شما. منتظر تماس شما هستیم

از ساعت 11 الی 19 روزهای کاری02166479693


اسطوره سیاوش پیشینه تاریخی و گسترش آن در فرهنگ ایران

دسته بندی: ادبیات, تاریخ, هنر
1313 بازدید

اسطوره سیاوش  پیشینه تاریخی و گسترش آن در فرهنگ ایران

پيشگفتار بررسي مسائل اساطيري از جمله موضوعات بسيار مهم است در فرهنگ و ادب هركشوري، به ويژه در فرهنگ و ادب ايران. در اين قسمت اسطورة سياوش فوق العاده جلوه‌گر است. با توجه به اين كه اين اسطوره در شاهنامه توسط فردوسي بيان شده، قبل از او هم مطرح بوده است. بنابراين، اسطورة سياوش از جمله موضوعاتی است كه همة افراد، اعم از عوام و خواص، به آن توجه ويژه دارند. يك اسطوره فقط اسطوره نيست، بلكه مباني و پايه‌هايي دارد كه در طول زمان شاخ و برگهايي به آن داده‌اند، ولي بي‌ريشه نيست و ديده‌ايم كه برخي از اسطوره‌ها در اثر كاوش و تحقيق باستان شناسان و محققان تبديل به تاريخ شده‌اند، همچون باغ اِرَم. بنابراين درست است كه داستان سياوش اسطوره است، ولي معلوم نيست كه يك شخصيت تاريخي نشود. پس بايد محققان و باستان شناسان ريشه‌هاي اسطوره‌ها را از زير خاكستر بيرون بكشند، چرا كه اسطوره‌ها در دنيا تاريخ ممتد دارند. داستان راستگويي، پاكدامني، تعهد به پيمان، مظلوميت، خسته جاني و شهادت ناجوانمردانة سياوش از پيش از اسلام، در باورهاي مهري و پس از اسلام تا امروز، در فرهنگ و ادب ايران تأثير گذاشته است و اين اسطوره نزد ايراني هنرمند و نژاده، جايگاهي بس بزرگ يافته است. ايراني تنها قومي است كه بت پرست نبوده، كه اين باور را بارها در گسترة تاريخ نشان داده است و به گمان برخي كه مي‌گويند ايرانيان آتش پرستند، بايد گفت كه آنها آتش را نمي‌پرستيدند، بلكه در نزد آنان، آتش جنبة تقدّس داشته است و هماره از آن محافظت مي‌كردند، تا جايي كه براي اثبات راست گفتاري خود، سوگند به آتش مي‌خوردند، آنچه اسلام نيز آن را از پاك كننده‌ها دانسته و يكي از باورهاي آيين مهر نيز است. و ديگر اين كه ايراني عهد شكن نبوده و حتي پيمان شكني نسبت به دشمن را دور از جوانمردي مي‌دانسته و با اسير مدارا مي‌كرده، كه اين وفاي به عهد و پيمان را در داستان سياوش داريم كه وي به خاطر پيماني كه با دشمن بسته بود از پدر خويش دوری مي‌كند و به دشمن پناه مي‌برد و در نهايت، ناجوانمردانه كشته مي‌شود و همين طور به وَرِ آتش در اين اسطوره برمي‌خوريم. و ديگر اين كه تمام قهرمانان شاهنامه هماره براي دستيابي به نام و از بين بردن ننگ، نبرد كرده‌اند. سياوش چه آن زمان كه نماد خداي گياهي بود و چه زماني كه به عنوان شاه و پهلوان در شاهنامه ظاهر شد، همواره مورد احترام و تقدّس بوده است و بازتاب اين تأثير را به شكل تعزيه، در آثار به دست آمده از مراسم سياوشان در پيش از اسلام ديده‌ايم. حتي هنوز در برخي از مناطق ايران مانند شيراز، يزد، كردستان، كرمانشاه، تبريز، ميانه و ... اين مراسم، برگزار مي‌گردد. پس از اسلام نيز اين اسطوره جاي خود را به شخصيتي مذهبي، يعني امام حسين (ع) مي‌دهد و در تعزيه‌ها به جاي شبرنگ سياوش، ذوالجناح مطرح مي‌شود و مويه و زاري، سينه‌زني، افراشتن عَلَم و كُتَل و نخلبندي، مختص عزاداري سالار شهيدان مي‌گردد.

 

217صفحه فونت 14 فایل ورد منابع دارد فهرست و پاورقی قیمت:14500تومان

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 اگر مطلب مورد نظر خود را در این سایت پیدا نکردید میتوانید از قسمت سفارش پروژه جدید کار تحقیقی خود را به ما سفارش دهید

 



 


ريشه يابی علل ناكامي اصلاحات و نوسازی سياسی در ايران عصر قاجاريه

دسته بندی: تاریخ
897 بازدید

ريشه يابی علل ناكامی اصلاحات و نوسازی سياسی در ايران عصر قاجاريه

چگونه قاجارها موفق شدندنزديك به يك قرن و نيم حكومت نمايند؟ و چگونه توانستند داراي طولانترين مدت حكومت در ايران پس از اسلام باشند. ايا مردم ايران متوجه فساد در دستگاه حكومتي نشده بودند؟

اما واقعيت آنست كه مخالفتها فقط در دو دهه آخر عمر اين سلسله صورت گرفت و اساساً فكر مخالفت و اعتراض مطرح نبوده. و توجه به اينكه قاجارها نه كشور داري مي كردند. نه به فكر عمران و آباداني بودند ، نه صفات شخصي خوب داشتند، نه ارتش مرتبي و نه از يك ماشين اجرائي كارا و اقتصاد توانمند برخوردار بودند ، نه محبوبيت سياسي و يا حتي وجهه ديني داشتند ، چگونه توانستند نزديك به يك قرن نيم حكومت نمايند؟

اولين درخشش سر سلسله قاجاريه يكپارچه كردن ايران بودن كه عملاً از دست رفته بود آغا محمد خان كه رئيس يك قبيله بود مردي جنگجو ، نترس ، خستگي ناپذير و جاه طلب بود و سبك زندگيش قبل و بعد از پادشاهي تفاوت چنداني نكرد، وي مردي كاردان ، با لياقت و مدبر بود و سرزميني را كه پريشان و گرفتار ملوك و الطوايف بود امن كرده و جهانيان را از پيشرفت هاي خود خيره ساخت مهم ترين ويژگي آغامحمدخان نظامي گري او بوده و در يك كلامي مي توان گفت وي بيست سال جنگ و لشكر كشي بي وقفه داشت و حاكميت وي به تعبير امروز در ميليتاريزم خلاصه مي شد.

 35صفحه فونت 14 فایل وردقیمت: 3000تومان

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 اگر مطلب مورد نظر خود را در این سایت پیدا نکردید میتوانید از قسمت سفارش پروژه جدید کار تحقیقی خود را به ما سفارش دهید

 


نفوذ سياسى زنان در دربار اتابكان و خوارزمشاهيان‏

دسته بندی: تاریخ
1002 بازدید

نفوذ سياسى زنان در دربار اتابكان و خوارزمشاهيان‏

با پيروزى ارغون‏شاه مغول در سال 683 هجرى، آبش‏خاتون از حكومت شيراز معزول گرديد و به تبريز فرا خوانده شد و سيدعمادالدين با فرمان ويژه‏اى به جاى او منصوب گرديد. آبش‏خاتون به دليل آنكه دو فرزند به نام‏هاى كردوجين و الغانجى از خاندان مغولى داشت، از رفتن امتناع نمود و با يارى اتباع خود به تحريك و توطئه عليه سيدعمادالدين برآمد. سرانجام وى در شوال همان سال به دست گماشتگان آبش‏خاتون به قتل رسيد

حاميان عمادالدين به اردوى مغولى رفته و از اين وضع شكايت كردند. اَرغون، از اميران مغولى، آبش‏خاتون را فرا خواند و نيز نامه‏اى به اُولجاى‏خاتون نوشت و در آن ابراز داشت به مشاورت تو، وى حكم ما را تغيير داده و طريق طغيان پيش گرفته است. اُولجاى از اين وضع اظهار تأسف نمود و پاسخ داد آبش‏خاتون بايد در نزد بزرگان قوم محاكمه گردد و در پيامى به آبش‏خاتون، او را ملامت كرد و گفت بايد هر چه زودتر خود را به اردو برساند. چون فرستاده ارغون به شيراز رسيد، آبش‏خاتون با اعطاى تحف و هدايا، او را سرگرم نمود و به همراه معتمدان خويش پيشكش‏هايى نزد امرا و خاتونان مغول ارسال داشت بدان اميد كه با كمك ايشان و خصوصاً معتبرترين خاتون‏ها يعنى اُولجاى‏خاتون از مرگ رهايى يابد. وقتى اَرغون از اين وقايع مطلع گرديد بيش از گذشته برآشفت و عده‏اى را به دربار شيراز فرستاد تا در باره قتل عمادالدين تحقيق كند. ماليات را جمع‏آورى نموده و آبش‏خاتون را برگردانند. آن گروه چنين كردند و دست به مؤاخذه گشودند و كارگزاران و خواجگان را در بند كشيدند ولى با آبش‏خاتون به خشونت سخن نگفتند زيرا هم اسم فرمانروايى داشت و هم عروس هلاكو بود.

 22صفحه فونت 16 فایل ورد منابع  دارد  قیمت: 4000تومان

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 اگر مطلب مورد نظر خود را در این سایت پیدا نکردید میتوانید از قسمت سفارش پروژه جدید کار تحقیقی خود را به ما سفارش دهید


تاریخ آفریقا

دسته بندی: تاریخ
993 بازدید

تاریخ آفریقا

آفریقای سیاه كه هنر سیاهان در آن به شكوفایی خود رسیده ، حاشیه غربی تا مركز قاره  را دربر می گیرد. این سرزمین گذشته ای با اساطیر كهن و افسانه های جادویی که دارد كه بیانگر واسطه خدایان با قدرت طبیعی می باشد. قدرتهایی  كه همه از او یاری میگیرند و خدایان دیگر با او در ارتباط هستند. در واقع هنر افریقای سیاه كه از نظر یك افریقایی فقط تنها بدان گرایش های شخصی و موقعیت های اجتماعی و سیاسی و معتقدات و آیین های مذهبی است در اوایل قرن بیستم بوسیله‌ی اروپایینان به عنوان یك هنر شناخته شد و مورد مطالعه قرار گرفت. با بازشدن پای مجسمه های افریقایی در سال های اول 1900 روحی تازه د  فضای هنری اروپا دمیده شد. هنرمندان كه بیشتر از هر گروه دیگری شیفته و شیدای این مجسمه ها بودند با دیدن آنها جرأت بیشتری برای بیان عقایدشان می یافتند.

 

22صفحه فونت 14 فایل ورد منابع دارد قیمت:3000تومان

 

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 اگر مطلب مورد نظر خود را در این سایت پیدا نکردید میتوانید از قسمت سفارش پروژه جدید کار تحقیقی خود را به ما سفارش دهید


تاریخ ترکمن

دسته بندی: تاریخ
1052 بازدید

خلاصه مقالات و کنفرانس ها در مورد تاریخ ترکمن 90 صفحه (رایگان)

 

سالرها یکی از اقوام بسیار مهم ترکمن ها در طول تاریخ بشمار       می روندعلاوه بر نقش آنان در هنر ترکمن در کشمکش های سیاسی نیز ایفای نقش کرده اندو اما در دوره قاجاریه و سپس حاکمیت بلشویسم در آن طرف مرزهای ایران وضعیت آنان بشدت متزلزل گردید . سالرها از دست بلشویکهای تندرو راهی افغانستان و ایران شدند.

سالراز ناشناخته ترين طايفه هاي تركمن است و تفاوت هاي قابل توجهي با ديگر تركمن ها دارد نه تنها از نوع پوشاك، گويش مي توان مهمترين آن مربوط به اسكان اين طايفه در ايران كه يك قرن نمي شود اشاره كرد.

به گذشته ي سالرها باز گرديم و دفتر خاطرات آنها را با هم ورق بزنيم. در گذشته در شوروي سابق (تركمنستان امروزي) مي زيستند اما با سلطه بلشويكيها در تركمنستان كه مصادف است با صنعتي شدن اتحاديه هاي روسيه شامل: دستگيري اقليت هاي ثروتمند در آن زمان در روسيه بيش از 20 اقليت مختلف وجود داشته است، گرفتن اراضي كشاورزي از مردم براي پيشرفت صنعتي، بهترين كشتارها و غارت ها، كاركردن زنان در عرضه هاي مختلف اجتماعي كه تطابقي با فرهنگ سالر و ديگر اقوام متعصب نداشته و پذيرفتن آن نه تنها براي سالرها بلكه براي هر قدم غيرتمند بسيار مشكل بوده و در اين شرايط در ذهن سالرها جز آينده اي تاريك و پليد خطور نمي كرد.

 

به ادامه مطلب مراجعه کنید و رایگان دانلود کنید


قائم مقام فراهانی

دسته بندی: تاریخ, زندگی نامه
1736 بازدید

قائم مقام فراهانی

چكیده:

میرزا ابوالقاسم فراهانی، فرزند الوزراء میرزا عیسی، معروف به میرزا بزرگ از سادات حسینی و از مردم هزاره فراهان، از توابع اراك بود. در سال 1193 هجری قمری به دنیا آمد و زیر نظر پدر دانشمند خود تربیت یافت و علوم متداوله زمان را آموخت.

آغاز سلطنت محمدشاه مصادف بود با یك دوره بسیار بحرانی از روابط روس و انگلیس بر سر ایران. (نقل از تاریخ روابط سیاسی ایران و انگلیس، استاد سعید نفیسی، ص 43) اما ایران به ظاهر نگرانی نداشت چرا كه مردی چون قائم مقام، مصدر قدرت سیاسی وحكومتی بود. تجارب و تسلط او بر اوضاع و احوال سیاسی در حدی بود كه كسی قادر نبود از او باج بستاند.

 

33 صفحه تحقیق کامل با منابع و نتیجه گیری و ... قیمت:4000 تومان

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 اگر مطلب مورد نظر خود را در این سایت پیدا نکردید میتوانید از قسمت سفارش پروژه جدید کار تحقیقی خود را به ما سفارش دهید



آقا محمد خان قاجار (رایگان)

دسته بندی: تاریخ, زندگی نامه
1644 بازدید

آقا محمد خان قاجار

آغا محمد خان قاجار. زاده: ۲۷ محرم ۱۱۵۵ هجری قمری برابر با ۲۷ خرداد ماه ۱۱۲۱ خورشیدی و ۱۷ ژوئن ۱۷۴۲ میلادی در دشت اشرفی در میانه راه ساری به گرگان؛
تاجگذاری: ۱۵ ربیع الثانی ۱۱۹۵ هجری قمری برابر با ۱ فروردین ماه ۱۱۶۱ خورشیدی و ۲۱ مارس ۱۷۸۲ میلادی در ساری؛

مرگ: ۲۱ ذی الحجه ۱۲۱۱ هجری قمری برابر ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۱۷۷ خورشیدی و ۱۷ می‌۱۷۹۸ میلادی در شوشی؛

آغامحمد خان فرزند محمد حسن خان قاجار و او نیز فرزند فتحعلی خان فرزند شاهقلی خان فرزند جهانسوزخان بود. مازندران و بارفروش (بابل امروزی) مرکز حکمرانی محمدحسن خان بود و فتحعلی خان حاکم گرگان و در استرآباد حکومت می‌کرد. اینان شیعه مذهب بودند. ندرقلی خان پس از کشتن فتح علی خان رقیب سرسخت خویش در خواجه ربیع طوس و با سعی و تلاش خویش به مقام شاهنشاهی رسید.

 

برای دیدن ادامه مطلب روی مشاهده و دریافت کلیک کنید


پوشش و پرچم در جنگ‏هاى عصر اسلامى‏

16450 بازدید

پوشش و پرچم در جنگ‏هاى عصر اسلامى‏

پوشش نظامى و پرچم، از جمله مباحثى است كه از ديرباز مورد توجه نيروهاى نظامى بوده است. پوشش و البسه‏ى نظامى، در طى اعصار دچار تحول و تكامل شده و همواره به سوى يك‏سانى و متحد الشكل شدن پيش رفته و سرانجام جزء لاينفك سازمان رزم و نيروى نظامى گشته است.

پوشش جنگى در ميان همه‏ى اقوام و ملل تا حدودى با پوشش غير جنگى متفاوت بوده و بر حسب نوع تخصص و رسته‏ى جنگ‏جو در جنگ، تغيير مى‏يافته است. آنچه در اين مقاله مورد توجه ما مى‏باشد، پوشش يك‏سان نظامى است كه در عصر اسلامى همواره مورد عنايت پيامبرصلى الله عليه وآله و نيز ساير خلفا و فرماندهان جنگ قرار داشته است. پوشش يك‏سان، بيش‏تر با هدف شناسايى نيروهاى خودى از دشمن، تعيين جايگاه قبايل و اقوام و نهايتاً نظم و انسجام نيروى نظامى در نظر گرفته شده است. پرچم يا به عبارت عربى و اسلامى آن لوا و رايت نيز به همين هدف از زمان‏هاى دور مورد توجه بوده است. در ابتدا پرچم در اسطوره‏هاى ملت‏هاى مختلف داراى معنا و مفهومى خاص بوده و چه بسا ممكن است طرح آن از همان اسطوره‏ها به ميدان واقعى جنگ تسرى يافته باشد. از پرچم كاوه‏ى آهنگر، كه تكه‏اى از لباس چرمين آهنگرى او بود و براى دادخواهى عليه ستم و ستمگرى به كار برده شد، تا پرچم چينى‏ها كه اژدهاى اسطوره‏اى رودخانه‏ى گنگ يا زرد بر آن نقش بسته است و نيز از پرچم عقاب عصر رسول خداصلى الله عليه وآله، تا پرچم سياه ابومسلم خراسانى و نيز پرچم سرخ خرم دينان و پرچم سبز علويان، همه و همه از يك طرف رمز، نشانه، زبان و علامتى است براى بيان انديشه‏ها، عقايد، مذاهب و احساسات درونى يك ملت، قوم و يا يك نژاد و از طرف ديگر علامتى است براى شناسايى نيروهاى خودى از دشمن و يا جايگاه قبيله و نيروهاى آن در جنگ.پایان نامه دات کام

 

20 صفحه منابع دارد  فونت 15 فایل ورد قیمت:3000 تومان

 

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 اگر مطلب مورد نظر خود را در این سایت پیدا نکردید میتوانید از قسمت سفارش پروژه جدید کار تحقیقی خود را به ما سفارش دهید