فروشگاه

توضیحات

بررسی عوامل موثر بر حفظ امنیت اجتماعی توریسم ( مطالعه موردی گردشگران خارجی استان اصفهان )

 

چکیده

صنعت گردشگری به عنوان مسالمت آمیز ترین جنبش خانواده بشری شناخته شده است و به عنوان مؤثرترین عامل در ایجاد تفاهم میان ملتها و استوار ساختن صلح جهانی نقش اساسی ایفا می کند. بطوریکه اقتصاددانان آن را “صادرات نامرئی” می خوانند.

این مقاله بر مبنای پژوهشی است که طی آن تلاش شده است، جهت حفظ این تفاهم، میزان احساس امنیت توریست توسط دو متغیر نقش نیروی انتظامی و تبلیغات در کشور سنجیده شود که با راهبرد پیمایشی از ۵۰۹۶۸ گردشگر خارجی که در سال ۱۳۸۸ از اصفهان دیدن کرده اند، نمونه ۳۸۱ نفری انتخاب شده است و با استفاده از پرسشنامه روند منظمی برای جمع آوری اطلاعات صورت گرفته است. نتایج نشان می دهد که بین نقش نیروی انتظامی و احساس امنیت اجتماعی در جامعه میزبان رابطه معنا داری وجود دارد. همچنین تبلیغات و رسانه ها براحساس امنیت توریست تأثیر مستقیم دارند و رابطه بین این دو متغیر مثبت و معنادار می باشد.

کلید واژه : احساس امنیت، توریست، نیروی انتظامی، تبلیغات.

 

  ۲۷صفحه فایل ورد فونت ۱۴ منابع  و پاورقی دارد قیمت: ۵۰۰۰۰تومان

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 

   ۱- مقدمه و طرح مساله

      گردشگری  با دوعملکرد خود، هم به عنوان یک صنعت در آمد زا و رونق دهند ه ی چرخ های اقتصادی کشور و هم در ارتباط بین ملل و اقوام در جهان نقش مهمی را ایفا می کند. ار همه مهمتر اینکه جهانگردان قرار است برای ایران سفیرانی باشند تا کشور ما و امنیت موجود در آن را همان طوری که هست در عرصه بین الملل توصیف کنند . کارشناسان گردشگری بر این باورند که رابطه  امنیت ملی و گردشگری باید مورد توجه قرار گیرد . به طوری که تعریف جدیدی  از امنیت ملی در سایه حضور گردشگران خارجی و شناخت واقعیت های داخلی و انتقال آن به خارج یک معیار ضروری و لازم است . به این ترتیب امنیت داخلی و ملی شاخص ترین عامل گسترش گردشگری درهر کشورمی باشد. به عبارتی، تا زمانی که امنیت نباشد سفری شکل نخواهد گرفت و رضایتمندی گردشگران از یک مقصد برای انگیزه بازدید مجدد فراهم نخواهد شد .  این امر ضرورت بررسی امنیت به عنوان یکی از مولفه های مهم در توسعه پایدار گردشگری را نشان می دهد . ازسوی دیگر، گردشگر مقوله ای چند وجهی و چند بعدی در نظر گرفته می شود که با نهاد ها و ساخت های مختلف اجتماعی در رابطه می باشد . توسعه این صنعت نیاز به گسترش دو مقوله سخت افزاری و نرم افزاری دارد که بخش سخت افزاری، تاسیسات و اماکن مورد نیاز گردشگران، جاده ها، فرودگاهها می باشد و مقوله نرم افزاری وابسته به عوامل انسانی، عوامل ایجاد امنیت روانی و اطمینان خاطر گردشگران است.[۱] پرداختن به مقوله نرم افزاری با توجه به شرایط دنیای کنونی اهمیت بسزایی دارد. بطوریکه این پژوهش بررسی دو عنصر اساسی، نقش نیروی انتظامی و تبلیغات، را در بخش نرم افزاری برای سنجش امنیت گردشگران دارای اهمیت می داند . با توجه به اینکه سرزمین ایران با آثار تاریخی ، هنر و میراثهای فرهنگی خود به طور قطعی برای جهانگردان عهد قدیم بهترین مقصد محسوب می شده است و اصفهان نیز با دارا بودن ارزش معماری و با صنعت قدیمی به عنوان  بهترین مقصد برای جهانگردان با هدف جهانگردی فرهنگی محسوب می شود.[۲] بررسی میزان احساس امنیت از جانب گردشگران خارجی در این منطقه ضروری به نظر می رسد .

  مطالعه حاضر سعی دارد با سنجش میزان احساس امنیت اجتماعی گردشگران خارجی یکی از مناطق جذب توریست، اصفهان، نقش نیروی انتظامی را که به عنوان یکی از شاخص های امنیت ملی محسوب می شود و با آن پیوند ناگسستنی دارد،مورد بررسی قرار دهد و با دست یابی به اطلاعات تفکیکی گردشگران از ملیت های متفاوت، به دلایل کاهش یا افزایش امنیت در بین گردشگران دست پیدا کند و به این پرسش پاسخ دهد که آیا وجود پلیس اجتماعی و گردشگران در میزان احساس امنیت اجتماعی تاثیر دارد؟

آیا تبلیغات کشور مبنی بر افزایش مقوله های سخت افزاری  ودر مقابل نبود آن در کشور در میزان احساس امنیت گردشگران تاثیر دارد ؟

۲-   امنیت و عوامل آن

     امنیت گاه به معنای حفظ جان و صیانت نفس در اندیشه های هابز و زمانی دیگر حفظ اموال و دارایی در اندیشه های لاک می باشد . بطورکلی در این پژوهش امنیت، مصنونیت از تعرض و تصرف اجباری و دور ماندن از مخاطرات و تعرضات به حقوق و آزادی های مشروع می باشد.[۳]  که این امر برای کسی که به عنوان گردشگری، مجموعه فعالیتهایی در ایام فراغت انجام می دهد ، البته نه در جهت کار و امور و ابسته به آن بلکه  به منظور استراحت ، بازیابی نیروی از دست رفته، افزایش شناخت و آگاهی ، روابط انسانی  …در مناطقی به غیر از مسکن و ماوای همیشگی وی امری مهم تلقی می شود.[۴] از نظر دان (۱۹۹۷) گردشگران به دو دسته سرکش و خود بزرگ بین دسته بندی می شمند . گردشگران خود بزرگ بین بیشتر به ارزش اجتماعی و اعتبار مسافرت تاکید دارند.[۵]و امنیت برای آنها عنصری ضروری است. وجود این دسته از گردشگران منجر به رونق صنعت گردشگری می شود.

 


[۱] . صفایی، منوچهر، ۱۳۸۵، عملکرد ناجا در تامین امنیت گردشگران خارجی از منظر مسئولین و کارشناسان ذیربط،”مطالعه موردی در شهر اصفهان سال۱۳۸۶″دانشگاه علوم انتظامی، اصفهان

[۲] . رضوانی، علی اصغر، ۱۳۸۵، جغرافیا و صنعت توریسم، چاپ اول، انتشارات دانشگاه پیام نور، اصفهان.

[۳] . آقابخشی، علی، ۱۳۷۶، فرهنگ علوم سیاسی، انتشارات تندر، تهران

[۴] . نجیمی‌، نجیم، ۱۳۸۵، بررسی جامعه شناختی عوامل مؤثر بر رضایتمندی گردشگری، (مطالعه موردی گردشگران خارجی در شهرشیراز)-دانشگاه اصفهان، مقطع کارشناسی ارشد، رشته و گرایش علوم اجتماعی-جامعه شناسی

[۵] .

Villiams.s1998,tourism Geograghy,new York: Routledge prees

پس از پرداخت میتوانید فایل کامل این مقاله را دانلود کنید

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “بررسی عوامل موثر بر حفظ امنیت اجتماعی توریسم”