فروشگاه

توضیحات

بررسی تاثیرات اختلالات زبان در میزان افسردگی کودکان

تحقیق حاضر به منظور بررسی تاثیرات اختلالات زبان در میزان افسردگی

کودکان انجام گرفته است. در این پژوهش افراد مورد مطالعه ۶۰ نفر دانش‌آموز

دختر مقطع راهنمایی (سوم راهنمایی) از مناطق ۱۷ و ۱۳ و ۱۰ آموزش

و پرورش استان تهران  انتخاب شده‌اند و این پژوهش به شیوه تصادفی

از میان دانش‌آموزان مدارس عادی و استثنایی انتخاب شده‌اند.

و ابزار و اندازه گیری در این پژوهش شامل تست افسردگی بک بود و

نتایج بررسی نشان داد که بین میزان افسردگی دانش‌آموزان مبتلا

به لکنت زبان و عادی تفاوت معناداری وجود ندارد.

۷۰صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴منابع و جامعه آماری دارد

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 

بررسی تاثیرات اختلالات زبان در میزان افسردگی کودکان
بررسی تاثیرات اختلالات زبان در میزان افسردگی کودکان

 

 

مقدمه

زبان به معنای اعم عبارت است از وسیله  کلامی یا غیر کلامی که جهت تفاهم و تفاهیم بین موجودات زنده به کار می‌رود و غنی ترین تجارب آدمی را

ایجاد می‌نماید. (بلو اشتاین ۱۶۹۹) زبان در واقع نه تنها ارتباط فرد را با درون

گروه و برون گروه فراهم می سازد بلکه وسیله ای برای انتقال فرهنگ از

نسلی به نسل دیگر است به علاوه وسیله تنظیم زندگی بشر نیز می‌باشد. چه در اطراف انسان امور پراکنده وجود دارد که زبان آنها را طبقه بندی کرده

و نامگذاری می‌کند (ریبو بروبیکر ۱۹۷۷ آزاد ۱۳۸۰).

بررسی تاثیرات اختلالات زبان در میزان افسردگی کودکان

گروهی از روانشناسان اندیشه را کلام صامت و زبان را فکر گویا دانسته

و حتی با استفاده از وسایل فیزیکی دقیق ثابت کرده اند که هنگامی که فکر می‌کنیم در حقیقت به نوعی دستگاه تلکس خود را به کار می اندازیم (برنشتاین ۱۹۶۶ به نقل از فریاد درخشان ۱۳۸۲).

با توجه به آنچه گفته شد می‌توان زبان را عامل اساسی در رشد و تکامل اجتماعی عقلانی و اخلاقی انسان دانست پژوهشهایی که توسط روانشناسان

شوروی صورت گرفته حاکی است که کاربرد زبان موجب تسریع در

اکتساب رفتارهای مختلف و تصمیم به جا در کودکان می‌گردد (جایخوف ۱۹۸۴ عبادی ۱۳۸۰).

همچنین بررسیهای متعدد نشان می‌دهد که کودکانی که رشد هوشی سریع دارند، سخن گفتن را زودتر شروع می‌کنند (کراوتیز ۱۹۶۶، به نقل از فریاد درخشان ۱۳۸۱).

یکی از عقب‌ماندگی ذهنی و بدنی اختلال در رشد تکلم شناخته شده است علاوه بر اهمیت رشد تکلم و تاخیر آن در سازگاری های اجتماعی افراد

می‌توان از اهمیت تکلم در رابطه با وضعیت اقتصادی و میزان تحصیلات فرد نیز سخن گفت با توجه به اهمیت زیادی که برای تکلم برشمردیم اختلال در

تکلم می‌تواند مشکلات زیادی در جنبه های مختلف اقتصادی تحصیلی و اجتماعی افراد مبتلا ایجاد کند (به قول پیچسمن ۱۹۸۶) لکنت زبان چیزی بیش از

قطع جریان روان واژه هاست که از آن به عنوان ناروانی صحبت می‌کنیم لکنت زبان ناشی از واکنشهای عاطفی در مقابل تجربه های تلخ گفتاری است.

(سوال پژوهش)

آیا بین اختلال تکلم (لکنت زبان) و میزان افسردگی کودکان شهر تهران رابطه وجود دارد؟

آیا کودکان دچار لکنت زبان از کودکانی که روان و عادی صحبت می‌کنند افسرده تر هستند؟

(فرضیه پژوهش)

بین میزان افسردگی دانش‌آموزان مقطع راهنمایی (سال سوم) دچار لکنت زبان در شهر تهران با دانش‌آموزان عادی همان سن تفاوت وجود دارد.

 

 

(هدف پژوهش)

هدف این  پژوهش بررسی رابطه لکنت زبان با افسردگی است بدین معنی که میزان افسردگی

در بین افراد دارای لکنت زبان تا چه حد با افراد سالم (بدون لکنت) متفاوت است.

 

 (ضرورت پژوهش)

زبان وسیله تفهیم و تفاهم و وسیله ارتباط بشر است و هر نوع اختلال که در زبان و بیان به وجود بیاید خللی در روابط اجتماعی به وجود می‌آورد.

توجه به این اختلال به دلیل وجود عدد نسبتاً زیاد کودکان یا افرادی که دچار این اختلالات هستند دارای اهمیت فراوان می‌باشد.

از علل دیگری که باید حتماً به افراد دارای این اختلال توجه و رسیدگی

بیشتری نمود، علت عاطفی ارثی، خانوادگی و اقتصادی است و عدم توجه به افراد

دارای اختلال گویایی، موجب رنجش عاطفی آنان می‌شود. و از آن جایی که این افراد همیشه در سنین کودکی باقی نخواهند ماند بلکه بزرگتر شده و وارد اجتماع می‌شوند. آن وقت است که به علت بی توجهی به وضع عاطفی در کودکی به این نقص خود پی برده اند نسبت به اجتماع در آنها کینه ایجاد می‌شود (یریس، ۱۹۷۷، داوریان، ۱۳۶۷).

همچنین بی توجهی به ناسازگاری حسی- حرکتی کودک در دوران کودکی و نوجوانی موجب سوق دادن او با ناسازگاری در دوران جوانی خواهد شد

بررسی تاثیرات اختلالات زبان در میزان افسردگی کودکان

. از نظر خانوادگی هم این موضوع حائز اهمیت است که وقتی چنین فردی خود ناخواه خانواده ای تشکیل می‌دهد چگونه می‌تواند فرزندان سالم تربیت کند؟

چگونه می‌توان به فرزندانی که در دامان او لب به سخن باز می‌کنند طریقه سخن گفتن درست کلمات را بیاموزند؟ باید حداقل مرجعی باشد که پدران و

مادران این کودکان بتوانند با مراجعه به آن مکانها مشکلات خود را رفع کنند. و احیاناً راهنمایی نیز بشوند. به آنها یاد داده شود که از نظر عاطفی چگونه با کودکان مبتلا به اختلالات گویایی خود رفتار کنند. تا آنها احساس حقارت نکرده و به خاطر این نقض قابل علاج، نقایص دیگری پیدا نکنند. گوشه گیر، دور از

اجتماع و کینه‌توز بار نیایند. اینگونه تحقیق های اجتماعی اگر با دلسوزی

و علاقه‌مندی انجام شود می‌تواند تا حدی توجه خانواده ها و اجتماع را به این

موضوع جلب کند: زیرا همین امر باعث می‌شود خانواده ها زودتر به وضع کودک پی برده و در نتیجه شانس بیشتری در معالجه کودک خود داشته و بنابراین توجه به این امر چه بسا موجب تسریع معالجه فرد مبتلا نیز بشود (یریس، ۱۹۷۷، داوریان، ۱۳۶۷).

از طرف دیگر می‌توان با استناد از اطلاعات حاصل از این تحقیق برنامه ریزی های موثری جهت راهنمایی و کمک به افراد مورد مطالعه با توجه به توانمندی

بررسی تاثیرات اختلالات زبان در میزان افسردگی کودکان

ها و خصوصیات آنها انجام داده و به ویژه این بررسی باعث می‌گردد که علاوه بر یافتن دیدی کمی جهت نگریستن و برخورد با این اختلال در زمینه ای

یادگیری اجتماعی و سایر جنبه ها می‌توان با اختیار گزاردن این اطلاعات به خانواده ها در آموزش آنان طرز برخورد آنها با افرادی که دارای این اختلال هستند را نیز کنترل و تعلیم نمود. تا برخوردهای غلط موجب بروز احتمالی ناراحتی ها و مشکلات جنبی نشوند.

شناخت ویژگیهای بارز روانی این افراد در زمینه عاطفی- هیجانی موجب استفاده صحیح از نیرومندی های موجود در افراد دارای لکنت زبان می‌گردد.

همچنین اگر بتوان در سطح وسیعی و بطور همه جانبه به این توانمندی ها توجه کافی مبذول داشت می‌توان انتظار داشت که در پایان دوره آموزشی

دبیرستان این افراد یک رضایت روانی در ارتباط با نوع و کیفیت آموزشی که دارا بودند برخوردار شوند. (یریس، ۱۹۷۷، داوریان، ۱۳۶۷).

مفاهیم و واژه ها:

لکنت زبان:

اختلال ریتم و سلامت تکلم که ممکن است بصورت سیلابها و کلمات یا انسداد در تولید آنها باشد (جانسون پورافکاری ۱۳۶۸).

تعریف عملیاتی لکنت زبان:

منظور از لکنت زبان در پژوهش حاضر افرادی هستند که با مراجعه به مراکز گفتار درمانی بنا به تشخیص متخصصان گفتار درمانی دارای لکنت زبان می‌باشند و به عنوان فرد لکنتی تشخیص داده شده‌اند.

افسردگی:

واژه افسردگی به تجربه حالات نا‌شادی گفته می‌شود که تحمل آن دشوار است.

تعریف عملیاتی افسردگی:

منظور از افسردگی در این پژوهش نمره ای است که آزمودنی از آزمون افسردگی بدست می‌آورد.

 

بررسی تاثیرات اختلالات زبان در میزان افسردگی کودکان


مقدمه

قرنها و شاید بیش از دو هزار سال است که لکنت زبان مورد توجه قرار گرفته است

و عقاید مختلف بسیاری در مورد طبیعیت و علت و درمان آن پیشنهاد

شده است. علی‌رغم تلاشهای بسیار علت این اختلال هنوز کاملاً شناخته نشده است.

برخی علت لکنت زبان را نارسایی مغزی می دانستند. گروهی تصور می‌کردند

با جراحی زبان و یا لوزه ها مشکل برطرف می‌شود و عده ای آن را یک مشکل مادرزادی لاعلاج قلمداد می‌کردند.

اگرچه اختلال لکنت زبان ممکن است گاهی با ناهنجاری ها و یا مشکلات فیزیکی

همراه باشد ولی در اکثر مواقع هیچگونه ضایعه و بیماری در شخص

نمی توان یافت. مگر تنها لکنت زبان که آن هم تحت تاثیر عوامل متعدد طبیعی

شدت و ضعف می یابد. احتمالاً لکنت زبان بیش از تمام اختلالات گفتاری دیگر توجه را به خود جلب کرده است ولی همچنان آیینه تاریک

بررسی تاثیرات اختلالات زبان در میزان افسردگی کودکان

گفتار اختلال در مراحل رشد و تکامل گفتار است که تحت تاثیر عوامل

مختلف به وجود می‌آید. نظر آدافر (۱۹۸۲) بر این است که فراوانی لکنت زبان

در سنین سه تا هفت سالگی همزمان با تغییرات فیزیکی و روانی متعدد

و قابل توجهی در این مقطع سنی است. او عقیده دارد که تکامل هماهنگ تمام

سیستمهایی که در تکلم و بیان نقش دارند برای سلامت گفتار ضروری است

و عناصر ژنتیک و محیط بر روند عادی تکامل این سیستمها تاثیر می‌گذارد.

کوپر (۱۹۷۶) معتقد است که لکنت زبان ثمره اثر زیانبخش عوامل متعدد روانی- فیزیکی است.

بنابراین تا آنجا که امکان دارد باید علت اختلال را یافت و بر مبنای آن برای درمان مناسب برنامه ریزی کرد.

معلولیت گفتاری می‌تواند یکی از مهمترین عوامل شکست و ناکامی برای شخص باشد به ویژه وقتی که آن بی توجهی گردد و یا به اشتباه به معلولیت ذهنی یا جسمی ربط داده شود. بنابراین هر کوششی برای شناخت عمیق تر آن به رشد طبیعی کودک کمک می‌کند.

کثرت ناروانی گفتار در کودکان زیر سن دبستان و به نسبت کمتری در دوران دبستان و راهنمایی و مشاهده اضطراب و نگرانی والدین که گاهی به برخوردهای نادرست با کودکان می انجامد.

یافته های پژوهش

اختلالات زبانی

۱-۱ تعریف اختلالات زبانی:

اختلال زبان به هر گونه نارسایی در بیان و درک گفتار اطلاق می‌شود.

نمونه ای از این اختلال لکنت زبان است که در آن شنونده به جای توجه به محتوای صحبت یک فرد به نحوه صحبت او توجه دارد، به عبارت دیگر هرگونه ناتوانی فرد در برقراری ارتباط طبیعی کلامی با افراد همزمان خود را اختلال زبانی گویند. این ناتوانی می‌تواند هم به درک و هم به بیان گفتار و زبان مربوط باشد. مثلاً فرد ناشنوایی که گفتار دیگران را به زبان مادریش درک کند دچار اختلال زبانی است. (خواجه پور، ۱۳۷۸).

اختلال  زبانی به دلیل اشکالاتی که در برقراری ارتباط با افراد دیگر در جامعه ایجاد می‌کند مانع بزرگی در راه پیش………………………

 

-۲ خصوصیات اختلالات زبانی

علائم ظاهری مختلفی وجود یک یا چند مقوله از اختلالات زبانی را در

افراد مشخص می‌کند. مهمترین این علائم که با مشاهده آنها می‌توان به وجود اختلال در فرد پی برد عبارتند از:

۱- گفتار فرد به آسانی شنیده نمی‌شود. یعنی صحبت فرد خیلی آهسته

است و شنونده معمولاً از فرد می خواهد که بلندتر صحبت کند یا حرف خود را تکرار کند. در این مورد افراد خجالتی که خیلی آهسته صحبت می‌کنند یا

افرادی را که تارهای صوتی آنها فلج شده است و نمی تواند صداسازی کنند و در نتیجه فقط به صورت نجوا صحبت می‌کنند می‌توان نمونه آورد

. نمونه دیگر آنهایی هستند که حنجره شان مبتلا به سرطان شده است و آن را برداشته اند در نتیجه صدای آنها به صورت نجوا درآمده است (خواجه پور، ۱۳۷۸).

نمونه دیگر شخصی است که برای عارضه سرماخوردگی شدید به طور موقت دچار گرفتگی صدا و به عبارت دیگر گرفتار بی صدایی شده است و مخاطب او هنگامی متوجه حرفهای این شخص می‌شود که در برابر دهان او قرار گیرد (خواجه پور، ۱۳۷۸).

در مواجهه با موارد بالینی ای که این نوع در کلینیک های گفتار درمانی در حین مصاحبه و ارزیابی بیمار، مجبوریم گوشمان را نزدیک دهان او قرار دهیم یا در صورت امکان برای برقراری ارتباط از نوشتن استفاده کنیم.

۲- گفتار فرد از نظر صوتی خوش آیند نیست: یعنی موقعی که فرد صحبت می‌کند،

صدای او شنونده را ناراحت می‌کند. افرادی که صدایشان خیلی بلند است و یا کسانی که دورگه و زنگدار دارند شنیدن صدای آنها در درازمدت باعث خستگی و ناراحتی می‌شود گفتاری از این نمونه دارند. نمونه دیگر این گفتار

در افرادی دیده می‌شود که صدایشان گرفته است و به هنگام بلند حرف زدن

از گفتار آنها صدای خش‌خش شنیده می‌شود شایع ترین موارد فوق که با آن مواجه می شویم گرفتگی صدا از نوع خفیف تا شدید در بین کودکان، زنان و

مخصوصاً معلمان و گویندگان است (خواجه پور، ۱۳۷۸).

۳- فرد در زبان بومی خود، در تلفظ صداهای خاص مشکل دارد. نمونه این

بررسی تاثیرات اختلالات زبان در میزان افسردگی کودکان

افراد کسانی اند که بیشتر صداها را غلط تلفظ می‌کنند، مثلاً کسانی که صدای «س» «s» را به صورت بین دندانی تلفظ می‌کنند، نمونه بارز‌ آن در افراد ناشنوا است

که به سبب ناتوانی در شنیدن درست صداهای بعضی از آنها را غلط تلفظ می‌کنند در نتیجه صحبت آنها نامفهوم است و فقط متوجه ریتم و آهنگ جمله شان می شویم(خواجه پور، ۱۳۷۸).

نمونه بالینی شایع این نوع کودکانی است که در موقع صحبت در شعر و سرود خوانی فقط آهنگ کلام را ادا می‌کنند و جمله ای مثل «سلام، صبح به خیر!» را به این صورت بیان می‌کنند «تلات توب به یل» (Talam tob beyl)

۴- گفتار فرد فاقد وزن، آهنگ و تکیه و سرعت طبیعی است: نمونه این گفتار

در افراد لکنتی دیده می‌شود که گفتار آنها سرعت طبیعی لازم را ندارند و پر از مکث و کشش و تکرار است. مورد نادری نیز به نام تندگویی وجود دارد که وزن، سرعت و آهنگ گفتار در آن مختل است و فرد به حدی تند صحبت می‌کند که کلام او نامفهوم جلوه می‌کند. موارد بالینی این نوع گفتار در برخوردهای روزمره با افرادی که لکنت زبان دارند مکرر مشاهده می‌شوند (خواجه پور، ۱۳۷۸).

۵- گفتار فرد با سن و جنس او نامتناسب است: مثل فرد سی ساله ای

که لحن هماهنگ صحبتش کاملاً کودکانه است. نمونه دیگر موردی است

که صدای زیر زنانه دارد، یا زنی که صدای بم مردانه داشته باشد، این

افراد معمولاً خودشان از غیرطبیعی بودن گفتارشان اطلاعی ندارند و به توصیه

دیگران به کلینیک مراجعه می‌کنند و وقتی صدای ضبط شده خود را می

شنوند متوجه تفاوت صحبت خود با دیگران می‌شوند (خواجه ……………………

-۳ شیوع اختلالات زبانی

تعیین میزان فراوانی اختلالات زبانی در زبان فارسی به صورت دقیق ممکن نیست.

چون تاکنون کار پژوهشی عمده ای در این زمینه صورت نگرفته است

بیشتر داده های موجود به مدارس و کلینیک های گفتار درمانی تهران محدود می‌شوند. ولی بنا بر تجربه بالینی چندین ساله با افرادی که اختلالات زبانی داشته اند می توانیم بگوییم که اختلالات تولیدی و تاخیر در گفتار زبان از بالاترین میزان شیوع برخوردارند، و در هر کلاس مدرسه ……………….

-۴ انواع اختلالات زبانی

اختلالات زبانی را از نظر علت شناسایی و علائم بالینی به شیوه های

مختلفی تقسیم بندی می‌کنند. بررسی ما در موارد بالینی و داده های

بالینی بر اساس صدای ضبط شده افراد در کلینیک است. اختلالات زبانی را از نظر بالینی به چهار دسته تقسیم می‌کنیم.

الف: اختلالات تولیدی

ب: اختلالات روانی گفتار

پ: اختلالات کارکرد زبانی

ج: اختلالات صوتی

صور گوناگون اختلالات زبانی به علل مختلفی به وجود می آیند که

ذکر آنها در مبحث مربوط به خود آن اختلال مناسب خواهد بود (سیف نراقی، ۱۳۸۲).

 

اختلالات تولیدی

تعریف اختلالات تولیدی

تولید به معنی ساختن صدای گفتاری یا ویژگی آکوستیکی مشخص است

هوا از شش ها به صورت بازدم بیرون می‌آید و بعد از عبور از نای به حنجره می‌رسد.

در داخل حنجره دو رشته عضلانی کوچک به نام تار صوتی وجود دارد.

هوا از برخورد با این تارها مرتعش می‌شود و تولید صدا می‌کند.

این صدا که همان ماده خام اولیه گفتار است. بعد از حنجره به حلق می‌رسد

که فضای وسیعتری نسبت به حنجره دارد، و در آنجا تشدید می‌شود.

پس این صدا در حفره دهان و بینی به وسیله اندامهای گفتاری از جمله

لب ها و زبان، سخت کام، نرم کام و زبان کوچک به صدای گفتاری تبدیل می‌شود.

اختلال تولیدی به اشکالاتی می گویند که در تولید صداهای گفتاری به وجود آید

. اشکال در تولید صحیح صداها، نامفهوم شدن کلمات و در نتیجه گفتار می‌شود. فردی که مشکل تولیدی دا…………………….

موارد بالینی اختلالات تولیدی

کودک ۹ ساله مبتلا به اختلال تولیدی

از کودک خواسته اند داستانی تعریف کند. او داستان زیر را تعریف می‌کند.

اول صورت صحیح آن قسمت از داستان و بعد شکل آوانویسی گفته کودک می‌آید.

«موش تصمیم گرفت که برگردد که یک راه خشک بی خطر را پیدا کند ی

ا به ناچار از این سفر خوب و خوش و دیدار اقوام و عزیزان خود صرف نظر کند

و چون تصمیم گرفت ناگهان قورباغه ای غور‌غورکنان سر از آب بیرون آورد

و گفت: «صبح به خیر آقا موشه، شما کجا، این جا کجا؟»

موش تشمیم گلفت که بلگلدد که یالاد …………………………….

بررسی تاثیرات اختلالات زبان در میزان افسردگی کودکان

اختلالات سلیسی گفتار

تعریف اختلالات سلیسی گفتار:

اختلالات سلیسی گفتار به اختلالاتی گفته می‌شود که در جریان،

ریتم، سرعت، و آهنگ گفتار به وجود می‌آید. در این اختلالات ممکن است

سرعت گفتار کمتر یا بیشتر از حد معمول باشد، ریتم گفتار منظم نباشد و گفتار دچار گسستگی و مکث و وقفه باشد. اختلالات سلیسی گفتار به دو نوع تقسیم می‌شوند:

تندگویی

تندگویی در موارد بسیار نادری وجود دارد. در این حالت فرد آن قدر تند

صحبت می‌کند که گفتارش پر از حروف ندا و کلمات اضافی است و

معمولاً آخر کلمات را حذف می‌کند. و در نتیجه صحبتش نامفهوم است. در فرد تندگو سیل کلمات از دهان بیرون می ریزد و سرعت گفتار خیلی زیاد و ریتم آن بی نظم است (علی زاده، ۱۳۸۳).

لکنت زبان

……………………..

 

علل لکنت زبان

ظهور لکنت زبان معمولاً بین ۲ تا ۵ سالگی و در اثر ترس کودک

از صدایی خاص، و حیواناتی مثل سگ و گربه یا تهدید و کتک خوردن و غیره اتفاق می افتد.

با آنکه درباره علت اصلی بروز لکنت زبان تاکنون نظریه های گوناگونی ابراز شده است. معذلک  ………………..

 

نظریه دکتر نایب دونلاپ

دکتر دونلاپ می‌گوید لکنت عادتی است که باید ترک شود

اصول روانشناختی یادگیری در ایجاد یا عدم ایجاد این عادت

دخالت دارد. در زمینه یادگیری قبلاً چنین تصور می‌شد که

شخص با انجام دادن کاری آن را یاد می گیرد و در اثر تکرار

در آن نهایت می یابد. این زمینه آلفای دونلاپ است.

پاسخ به محرک مورد نظر مشخصاً این احتمال را افزایش می‌دهد که

در برگشت الگوی مشابه پاسخ مشابهی اتفاق بیفتد.

به هر حال دونلاپ دریافت ………………..

لکنت زبان را می‌توان به وسیله آرامش بخشیدن و ایجاد

سازگاری روانشناختی درمان کرد. نخستین هدف درمان رفع منشا روانی بیمار است.

فرد می‌تواند با کسب مهارت های آرام سازی عضلانی به تدریج آرامش

خاطر بیشتری کسب کند، اعتماد به نفس بیابد و در نتیجه،

بر ترس خود غلبه کند. بدین ترتیب، نوعی بازآموختگی (باز شرطی شدن) صورت می گیرد. روشهای آرام سازی باید به وسیله افراد آموزش دیده که قادرند

خودشان را آرامش بخشند انجام شود. بخشی از هر جلسه

آموزشی تحت نظر مربی مخصوص به آرامش بخشی تدریجی

اختصاص می یابد که بعد از توسط خود اشخاص ادامه می یابد.

سلامتی عمومی و ثبات عاطفی لکنتی ها به مجرد شروع این

تمرینات بهبود می یابد. بدین ترتیب لکنت آخرین نشانه ای است

که به درمانش پرداخته می‌شود. بعضی از بیماران تصور می‌کنند

که هرگز بهبود نمی یابند. از همین رو درمان را قطع می‌کنند. در حالی که از نظر ما تمام افراد لکنتی درمان پذیرند.

از آن جا که لکنتی ها به علت مکانیسم گفتار خود ناگزیر از لکنت کردن هستند. ب

اید توجهشان را از لکنت زبانشان منحرف کرد. به طور کلی تمرینات غیر مجاز

بررسی تاثیرات اختلالات زبان در میزان افسردگی کودکان

مربوط به اندامهای گفتاری و تمرینات تنفس عمیق مناسب نیست.

هنگامی که بیمار یاد بگیرد عضلاتش را آرام سازد و به جای فشار بر مکانیسم تنفسی اش به طور عادی عمل کند. گفتارش جریان صحیح خود را باز می یابد و این همان عمل اتوماتیک است.

قبل از درمان لازم است با انجام معاینات کامل، در صورت امکان نقائص فیزیکی

موجود اصلاح شود پس از آنکه درمانگر، تاریخچه فردی بیمار و محیط و رفتار عمومی او را مطالعه کرده شیوه های مناسب برای سازگاری روانی او را انتخاب می‌کند.

تلقین در درمان لکنت زبان بسیار موثر است. تلقین نه تنها در درمان گروهی برای آرام سازی روانی و فیزیکی موثر است، بلکه برای تغییر ذهنیت بیمار در

موارد ترسهای قدیمی از صحبت کردن نیز کاربرد دارد. از طریق خود‌القایی این احساس آرامش ممکن است به صحبتهای روزمره منتقل شود. در گروههای

کلاسی، تمرینات آرام سازی با تنفس آرام و آهنگین دنبال می‌شود که مستلزم هیچ کوشش یا فشاری نیست این احساس آرامش در طول باز……………………..

 

ماهیت افسردگی

افسردگی به عنوان حالتی از خلق:

ما هم دوست داریم خود را به عنوان اشخاصی ثابت مزاج در نظر آوریم

اشخاصی کاملاً متعادل در همه امور با ثبات و کاملاً خویشتن دار. این امر به آن باو

نادرست می انجامد که خلق ما از روزی به روز دیگر یکسان می ماند که

ما در کلیه امور خود رویه ای پیوسته یکنواخت پیش می گیریم اما چنین نیست.

احساس های ما از الگوی دوره ای پیروی می‌کنند. اندکی بی حال،

دگرگونی های جزئی لحظه به لحظه ساعت به ساعت و روز به روز، این وضع از الگوی

کارکردهای جسمانی دیگر مانند دما و وضعیت شیمیایی خون پیروی می‌کند. این گوناگونی مبتنی بر پدیده ای است که به نام ریتم های سرکاوین معروف

است. دوره های بیست و چهار ساعته فعالیت که شاید به تناوب ساعات

روشنایی و تاریکی در ارتباط باشند. برآیندی از کلیه احساسهایمان

در زمان معین این احساسها، خوب یا بد، در هم می آمیزند تا احساس کلی خوشی یا گرفتگی را به ما عرضه بدارند. (مهریار، ۱۳۸۱)

افسردگی زمانی پدید می‌آید که روحیه ما افت می‌کند. شماری عبارت های عامیانه وجود دارند

و به کار گرفته می‌شوند با این احساس «افت روحیه» را توصیف کنند: بینوایی، ملول بودن، دلتنگی،

غرق در خیالات، دمق بودن، غم زدگی، احساس درماندگی، احساس کسالت، محزون بودن، بی حالی، بی عزمی، و از این دست (مهریار، ۱۳۸۱).

هنگامی که واژه افسردگی به حالتی از خلق گفته می‌شود با هم این کلمات و عبارتهای رایج د

ر یک معنا مشترک است: بی روحیه بودن، بی توان، احساس فقدان، نومیدی و عاطفی بودن از بی رغبتی و بدبینی حکایت می‌کند. شوق، شادی. امیدواری و خوش بینی به عنوان نمونه هایی متضاد با آن قلمداد می‌شود.

خلق افسرده در اغلب موارد یا به دنبال یاس بروز می‌کند یا در پی احساس از دست دادن چیزی.

بررسی تاثیرات اختلالات زبان در میزان افسردگی کودکان

اما در مواردی شاید بی هیچ زمینه و سببی و ظاهراً خود به خود به وجود آید

برخی از مردم برای این دگرگونی ظاهراً خود به خودی خلق مستعدترند و به آنها «دمدمی مزاج» می گویند (مهریار، ۱۳۸۱).

می گوییم ظاهراً خود به خود برای آنکه تجربه های بالینی مورد بیماران

نشان داده اند که تقریباً همیشه علت پیشینی برای حالی به حالی شدن خلق

وجود دارد اما شخص که بدان دچار شده است همیشه از آن علت آگاه نیست.

به تدریج که او با پزشک حرف می زند از رویدادهایی باخبر می‌شود که در

دگرگونی خلق او نقش تعیین کننده داشته اند. عده‌ای از بیماران

این موضوع را به شدت انکار می‌کنند اما می‌توان به آنها نشان داد که از وضعیت

یا حادثه ای داوری می‌کنند که برایشان دردآور یا پریشان کننده بوده است (مهریار، ۱۳۸۱).

جامعه آماری:

جامعه آماری در این پژوهش دانش‌آموزان مقطع راهنمایی دختران شه

ر تهران از مدارس عادی و استثنایی (لکنتی) را تشکیل می‌دهد.

نمونه آماری:

در این پژوهش حجم نمونه مرکب از ۶۰ نفر آزمودنی در دو گروه لکنتی و عادی بود. ۳۰ نفر دختر مبتلا به لکنت زبان از مدارس استثنایی

(سوده از منطقه ۱۷ و مدرسه هجرت از منطقه ۱۳ و قدس از منطقه ۱۰) و در گروه عادی ۳۰ نفر از مدرسه راهنمایی شهید دانش از منطقه ۴ در گروه سنی ۱۴-۱۳ ساله نوجوان دختر انتخاب شده‌اند.

روش نمونه گیری:

روش نمونه گیری در این پژوهش با شیوه تصادفی خوشه ای از میان دانش‌آموزان مدارس عادی و استثنایی انتخاب شده‌اند.

روش تحقیق:

روش تحقیق در این پژوهش بصورت توصیفی می‌باشد و آنچه که هست توصیف می‌شود.

ابزار اندازه گیری:

ابزار مورد استفاده عبارت است از: آزمون افسردگی بک (۲۱ جنبه ای)

آزمون بک که از تست مخصوص سنجش افسردگی است در این تحقیق مورد

استفاده قرار گرفته است. آزمون بک از سوالاتی مختلف که نشان

دهنده حالات درون فرد می‌باشد تشکیل شده است. از آزمودنی می خواهیم که آنچه را

که بیشتر به حالت خودش نزدیک است را علامت بزند. آزمودنی با

خواندن هر کدام از این سوالات یکی را علامت می زند و پاسخ می‌دهد. از طریق پاسخ

 

 

 

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “بررسی تاثیرات اختلالات زبان در میزان افسردگی کودکان”