فروشگاه

توضیحات

بررسی نگرش فرهنگیان نسبت به عوامل موثر بر رعایت حجاب توسط معلمان

 

تحقیق حاضر «بررسی تاثیر حجاب بانوان بر سلامت اجتماعی جامعه » است . با توجه به اهمیتی که این موضوع در جامعه وحتی خانواده به عنوان یک نهاد اصلی جامعه دارد شناخت عوامل تاثیر گذار و کنترل کننده حائز اهمیت است .

ب : هدف جزئی       

این موضوع نیز در جای خود دارای اهمیت هستند . از جمله امنیت اجتماعی می تواند به عنوان هدف اساسی وجوب حجاب باشد . پوششی که اسلام آن را به عنوان یک حکم شرعی اعلام کرده است . یک عمل ظاهری و گسسته از عوامل وپایه ها نیست ، بلکه حجاب ، ضمیمه عفاف بانوانی است که آن را برپایه های خود استوار نموده وباعث ترویج ارزش امنیت اجتماعی می گردند وبه تحقق آن در جامعه اسلامی کمک می کنند .

 

 

۶۰صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۶ منابع و پرسشنامه دارد

 

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 

 

 

بررسی نگرش فرهنگیان نسبت به عوامل موثر بر رعایت حجاب توسط معلمان
بررسی نگرش فرهنگیان نسبت به عوامل موثر بر رعایت حجاب توسط معلمان

 

مروری بر تحقیقات پیشین

پیشینه داخلی :

طی پژوهشی که مهدوی زادگان تحت عنون « پژوهشی درالزام حکومتی حکم حجاب» انجام داده اند بیان داشته اند که : از مسائل بحث انگیز پیرامون مساله حجاب، چگونگی مواجهه حکومت با این امر است . به طور کلی از منظر فلسفه سیاسی ، حکومت های می توانند اتباعشان را ملزم به انجام یا

ترک فعلی نمایند . دامنه الزامات یک حکومت نیز با قلمروی اختیارات آن برابر است . از منظرشارع مقدس نیز حاکم اسلامی از آنجا که ولایت بر مردن

دارد می تواند بر مبنای قانون وشریعت اسلامی افراد جامعه را (چه بدان امر اعتقاد داشته باشند یا نداشته باشند ) به عمل یا ترک آن الزام کند ، چنانکه مستندات دینی شاهد درستی این مدعاست . همچنین از آنجا که مصالح جمعی اعمال فردی بر مصالح فردی رجحان دارد و نیز تامین سعاد

اخروی افراد جامعه ، غایت اساسی حکومت اسلامی است . حاکم اسلامی می تواند فرد را ملزم به انجام تکالیف عبادی نماید . رعایت حجاب نیزاز آنجا

که بر هر زن ومرد مسلمان واجب است ، حاکم اسلامی می تواند اتباعش را بر آن الزام نماید وهرآنچه فلسفه حجاب اسلامی را تبیین می کند ، درواقع توجیه عقلانی الزام حکومت اسلامی به حجاب به شمار می آید .

کتاب زنان به عنوان فصلنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان شماره ۳۶ خود را به حجاب وعفاف (۱) تخصیص داده ودراین کتاب به مسئله حجاب و پوشش زن به عنوان یک امر مهم پرداخته است . به جامعه ای اسلامی اطلاق می شود که قوانین ومقررارت دین اسلام در آن جاری باشد وچون

پوشاندن سراسر قامت زن (به استثنای صورت ودو کف دست ) از دستورات دین اسلامی است درجامعه اسلامی زنان باید با ظاهر آراسته اسلامی حضور پیدا کند تا از این جنبه نیز بتوان آن جامعه را دینی نامید . برخی گمان می کنند ، حجاب برای زن محدودیت است ، درنتیجه آن را نشنه ضعف ،

ناتوانی در محدودیت زن می دانند ، درحالی که حقیقت این است که حجاب حق الهی است ومربوط به انتخاب زن ، همسر یا ولی وی نیست تا به میل

خود یا آنها حجاب را کنار گذارد . از این بیان نیز معلوم می گردد، حجاب امر فردی نیست و حکومت اسلامی که عهده دار حفاظت ونظارت بر احکام اسلامی وپاسدار قوانین الهی است ، عهده دار آن می باشد (کتاب زنان ، ش ۳۶).

درمطالعه ای که در مرکز جمعیت شناسی دانشگاه شیراز تحت عنوان گرایش به حجاب درمیان دانشجویان دختر دانشگاه شیراز بریک نمونه ۱۹۲ نفری انجام شده در جهت آزمون تاثیر فشارهای اجتماعی برای رعایت حجاب درمحیط عمومی ، محیط کار و محیط خانوادگی در سال ۱۳۷۱ انجام شده ، نتایج بدست آمده نشان می دهد که بیشترین رعایت پوشش کامل در محیط کار وسپس درمحیط عمومی اجتماع وجود دارد . درمحیط های کار وجود قوانین ومقررات رعایت پوشش تاثیر نسبتا زیادی دارد . کمتر از ۲۰% از دانشجویان دختر در شرایط فشار اجتماعی وجود نداشته باشد . رعایت حجاب نمی نمایند .

درتحقیقی که خادم وافضلی در زمینه بررسی نگرش ودانشجویان مقطع بالینی نسبت به رعایت شئونات اسلامی در برخورد با بیماران انجام دادند ۶/۵۹ درصد افراد کاملا معتقد به رعایت حجاب بودند و ۶/۷۹ درصد فریضه ی الهی نماز را مرتب به جا می آوردند (خادم ، افضلی ، ۱۳۷۸).

سلمانپور در کتاب عفت واعمال منافی عفت در روایات معصومین می گوید :

اساسا حیا وعفت جزء ساختار وجودی زن وقسمتی از هویت اوست ، تا آنجا که درپاسخ به این سوال که زن چیست ؟ می توان گفت : « زن حیا وعفت است » . وقتی زن دچار مسخ هویت شد واز خصلت زن بودن فاصله گرفت میل به مردها یا مرد نبودن پیدا می کند وهیچ نوع تفاوتی بین دو جنس مرد وزن نمی کند ، دراین وضعیت هرزگی وبی عفتی به عنوان شاخصه مسخ هویت زنانگی ظهور و بروز می کند ، بی عفتی موجب نا امنی روانی جامعه وتهدید نهاد خانواده می شود ؛ ضرر و مفاسد علنی وآشکار شدن اعمال منافی عفت وشیوع آن برای فرد وجامعه بسیار بیشتر و خطرناکتر از فردی ومخفی شدن آن است .

( این تحقیق فاقد پیشینه خارجی می باشد . )

 

 

 

 

فصل سوم

۱-۳- مروری بر نظریات :

آشنایی وسیع وعمیق با افکار وآثار جامعه شناسان قدیم وجدید به محقق کمک می کند که افق اندیشه هایش را بگستراند واز مرز تعبیرهای کهنه وزمان باخته فراتر برود (کامپنهود ، ۱۳۷۰: ص ۳۶)

دراین فصل سعی کرده ایم تعدادی از نظریات مربوط به این تحقیق را بیان کرده ودر فصل بعد این نظریات را به موضوع ربط دهیم .

۱-۱-۳- نظریه فمنیستی دردوان معاصر :

          این نظریه زندگی اجتماعی وتجربه انسانی را از چشم انداز زنان مورد بررسی قرار می دهد . این نظریه موقعیت زنان درجامعه تاکید می ورزد ودر بررسی هایش زنان ودیدگاههای آنان رامحور قرار می دهد . هدف از این نظریه آن است که با تشخیص نابرابری جنسی واجحافهایی که بر زنان به خاطر زن بودن تحمیل می شود ، نه تنها نابرابری زن ومرد را از میان برمی دارد ، بلکه هر گونه ساختار اجتماعی را که د رجهت نابرابری افراد جامعه عمل می کند ، مورد شناسایی قرار داده وآن را نابود یا تصحیح می کند .

(Antony ,Gidenz و۱۳۷۴) خانم گاندی : ای زنان ! اگر آرایش کردن شما تنها به منظور جلب شهوت مرد است ، از این کار خودداری کنید وزیر بار چنین خفت وخواری نروید .

 ۲-۱-۳- ویل دورانت :

آنچه بجوئیم و نیابیم عزیز وگرانبها می گردد. زیبایی به قدرت میل بستگی دارد و میل با امتناع وارضاء ضعیف می شود وبا منع و جلوگیری قوی می گردد.

۳-۱-۳- دیدگاه جامعه شناسی درباره حیای زن:………………….

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

 

 

 

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “بررسی نگرش فرهنگیان نسبت به عوامل موثر بر رعایت حجاب توسط معلمان”

بررسی نگرش فرهنگیان نسبت به عوامل موثر بر رعایت حجاب توسط معلمان

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 1244

بررسی نگرش فرهنگیان نسبت به عوامل موثر بر رعایت حجاب توسط معلمان

قیمت : تومان19,000