فروشگاه

توضیحات

بررسی پتانسیل تولید برق با استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر در کشور(انرژی بادی,آبی کوچک,خورشیدی و  بیوگاز)

 

یکی از معضلاتی که انسان از زمان پیدایش برروی زمین با آن مواجه بوده تهیه منبعی برای تامین انرژی مورد نیاز او در مصارف روزمره‌اش بوده است. زمانی آتش تنها راه تولید انرژی به شمار می‌رفت اما هرچقدر که انسان پیشرفت کرد،‌ نیاز‌های او به منابع جدیدتر هم افزایش یافت تا سرانجام با وقوع انقلاب صنعتی انسان خود را بیش از هر زمانی  نیازمند به استفاده روزافزون از منابع انرژی یافت که برای به کار انداختن موتورهای فناوری جدید به شدت به آن نیاز داشت. زغال سنگ و پس از آن نفت و مشتقات آن مسیر ما را به سوی منابع فسیلی انرژی در زمین رهنمون کرد.

از سوی دیگر در جهانی که نفت و مشتقات آن نبض بازار جهانی را در اختیار دارد بحران‌های ناشی از تغییر حجم منابع، ‌بروز جنگ در نواحی نفت خیز و سیاست‌های دولت‌ها می‌تواند آسیب‌های جدی بر توسعه اقتصادی همه کشورها و به ویژه کشورهای در حال توسعه بگذارد.

اما گذشته از اقتصاد و صنعت، دانشمندان نیز نگران این رشد روز افزون وابستگی به نفت هستند. در چنددهه اخیر دانشمندان متوجه شده‌اند که دمای میانگین سیاره زمین به طور آهسته ولی پیوسته‌ای در حال افزایش است. علت این امر پدیده‌ای به نام اثر گلخانه‌ای است

 

۱۲۹صفحه فایل ورد  منابع فارسی و انگلیسی دارد

  

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 

 

وضع موجود و شرایط کنونی دنیا به نفع استفاده از منابع تجدیدپذیر برگشت خورده است. دلیل این ادعا هم این است که در حال حاضر کشورهای اروپایی یا حتی آسیایی نظیر هند و چین برای جامعه آینده‌شان تا سال ۲۰۲۰ برنامه‌های بسیار مفصلی در راستای برداشت از منابع تجدیدپذیر اندکی که در اختیار دارند، در نظر گرفته‌اند. یعنی تا سال ۲۰۲۰ حدود ۲۰ درصد قدرت کشورهای اروپایی در بخش برق می‌بایست از منابع تجدیدپذیر تامین شود.

هم‌اکنون کشور چین بشدت، در تولید نسل جدید توربین‌های بادی و خورشیدی فعالیت می‌کند. این حرکت در دیگر کشورهای آسیای جنوب شرقی همچون تایوان، ژاپن و هند نیز در حال توسعه می‌باشد. حتی در منطقه ماهم ابوظبی و دبی دبیرخانه NGOهای منابع تجدیدپذیر را گرفته‌اند و بودجه‌ها و هزینه‌های بالایی معادل ۱۶ ـ ۱۵ میلیارد دلار را در این رابطه به کار برده‌اند. ترکیه نیز در استفاده و نصب توربین‌های بادی و انرژی خورشیدی برای تامین بخشی از انرژی مصرفی‌‌اش در حال فعالیت است.

در سال ۲۰۰۹ کشور آلمان بالای ۱۴ درصد کل انرژی‌اش را از منابع تجدیدپذیر تامین نموده است. (پایان نامه هوشنگ سزیده دانشگاه علوم تحقیقات تهران سال تحصیلی ۸۹-۸۸) در همین حال از منابع دیگر نیز بی‌بهره نبوده و در چنین شرایطی این کشور علاوه بر این‌که توانسته به تولید ۱۴ درصد از انرژی مورد نیاز کشورش از منابع تجدیدپذیر برسد، توانسته بازار بزرگ صنعت منابع تجدیدپذیر را در دنیا ایجاد کند و به عنوان یکی از اعضای اصلی آژانس بین‌المللی انرژی باشد. مطمئنا هیچ‌ کدام از اقدامات صورت گرفته بی‌هدف و بی‌دلیل نبوده و در پیشبرد آنها حتما بسیاری مسائل اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی را در نظر گرفته‌اند و در این راستا وضعیت آینده خود را پیش‌ بینی کرده‌اند.

و در ایران هم این پتانسیل وجود دارد که توجه بیشتری به انرژیهای تجدید پذیر شود.

۱-۳- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق:

محدودیت منابع و ذخایر فسیلی از یک سو و آلودگی ها و مشکلات بی رویه از سوی دیگر موجب گردیده که در طی سالهای اخیر به منابع دیگر تامین و تولید انرژی توجه بیشتری شود. با توجه به فناوری کنونی بشر انرژی هسته ای  و انرژی برق آبی، دو نوع انرژی جانشین برای سوخت فسیلی می باشند. گفتنی است که پتانسیل برق آبی در جهان محدود بوده واز طرف دیگر انرژی اتمی نیز هزینه و مشکلات زیادی را در بر دارد که باعث سده تقریباً در تمامی اروپا، ساخت نیروگاه های اتمی متوقف شده است. کشور ایران از لحاظ منابع مختلف انرژی، یکی از غنی ترین کشورهای جهان محسوب می شود و از یک سو دارای منابع گسترده فسیلی نفت وگاز است و از سوی دیگر دارای پتانسیل فراوان انرژی های تجدیدپذیر می باشد. اما ایران، کشور کم آبی است و نیروگاه های آبی بزرگ، دارای پتانسیل محدودی هستند. لذا در چشم انداز دراز مدت جانشین دیگری غیر از تجدیدپذیری به عنوان منبع انرژی دیده نمی شود. از منظری دیگر، هر انرژی به لحاظ فناوری ساخت وبهره برداری، مسائل زیست محیطی، ویژگی های فنی، امکان دستیابی، توزیع جغرافیایی و سایر ویژگی ها دارای مشخصه های خاص خود است. بنابراین، تنوع استفاده از انرژی های مختلف، کشور را به لحاظ تأمین انرژی در وضعیت مطمئن تری قرار خواهد داد ولازم است فناوری آنها در کشورایجاد شود. البته، فناوری که به میزان زیادی متکی به صنعت، مواد اولیه و منابع داخلی است واز سوی دیگر فرصت های اشتغال و افزایش تولید داخلی را هموار می سازد.

 

۱-۴-  هدفهای تحقیق :

۱-۴-۱- هدف کلی :

هدف کلی این تحقیق بررسی و تعیین پتانسیل تولید برق با استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر در کشور (انرژی بادی،آبی کوچک ،خورشیدی و بیوگاز) می باشد.

۱-۴-۲-اهداف فرعی:

۱-  بررسی صرفه های اقتصادی ناشی از عدم مصرف انرژیهای فسیلی در تولید برق با استفاده ار انرژی های تجدیدپذیر

۲-  شناخت محدودیتهای استفاده از انرژی های تجدیدپذیر

۳- امکان سنجی تولید برق با استفاده از انرژ یهای تجدیدپذیر(انرژی بادی،آبی کوچک ، خورشیدی و بیوگاز)

۴- بررسی سهم مناسب انرژی های تجدید پذیر در تولید برق کشور

۵- بررسی اثرات زیست محیطی استفاده از انرژیهایتجدید پذیر

 

۱-۵-  سوالات تحقیق

مهمترین سوالاتی که در این پژوهش به انها پاسخ داده شده است عبارتند از :

۱-  پتانسیل تولید برق با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر چه میزان می باشد؟

۲- آیا اجرای پروژه های تولید برق توسط انرژیهای تجدیدپذیر باعث کاهش آلودگیهای زیست محیطی میشود؟

۱-۶-  فرضیه های  تحقیق:

۱- تولید برق با استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر در مقایسه با انرژیهای فسیلی دارای صرفه اقتصادی است.

۲- تولید برق با استفاده از انرزی های تجدید پذیر به کاهش آلودگی های زیست محیطی کمک می نماید.

فصل دوم

وضعیت انرژیهای تجدیدپذیر در ایران و جهان

مقدمه

در این فصل ضمن اشاره به اهمیت انرژی  های تجدید پذیر به اهمیت انرژی برق ابی ، انرژی خورشیدی ، انرژی بادی ، انرژی گرمایی ، انرژی بیوگاز در ایران و جهان اشاره شده است.  علاوه بر این سعی گردیده است تا به بررسی کاربردهای هریک از موارد مطرح شده پرداخته شود. هدف از این مطالب اشنایی خوانندگان با این انرژیهای تجدید پذیر و کاربرد و جایگاه هریک  میباشد. علاوه بر این در انتهای این فصل به بیان چالشها و موانع توسعه انرژیهای تجدید پذیر اشاره شده است.

۲-۱-اهمیت انرژی  های تجدید پذیر:

یکی از مواهب ارزشمند طبیعت، انرژی است که به دو صورت تجدیدناپذیر و تجدیدپذیر یافت می‌شود. بشر از ابتدای تاریخ و تا پیش از کشف و استخراج معادن غنی زغال سنگ و نیز میدان‌های بزرگ نفت و گاز در جهان، به شیوه‌های متفاوت کوشیده است با بکارگیری انرژیهای فراوان و در دسترس طبیعت، فعالیت­های خود را به آسانی و با کمترین هزینه و بالاترین سرعت به انجام رساند و گامی برای آسایش بیشتر بردارد. نخستین تامین ‌کننده انرژی، ‌خورشید بود. انسان از نور و گرمای آفتاب بهره‌های فراوان می‌برد. بعدها انسان با تبدیل و مهار سایر عناصر طبیعت مانند آب و باد و گیاهان بر توان خویش جهت انجام کارهای بزرگتر و دشوارتر افزود.[۱] تا این زمان، محیط زیست او پاک و از آلاینده‌های خطرناک در امان مانده بود.‌ اما با افزایش جمعیت و گسترش و پراکندگی آن و نیز همگام با نیاز روزافزون به انرژی­های جدید و کاراتر با بازده بیشتر، کم‌کم بشر زغال سنگ و سپس نفت و گاز را کشف کرد. به تدریج، وابستگی انسان به سوخت­های فسیلی روزبروز بیشتر شده و با پیشرفت علم و فناوری و ساخت ماشینها و ابزارهای گوناگون و بویژه با رخ دادن انقلاب صنعتی، بکارگیری سوختهای فسیلی به اوج خود رسید. سال‌ها انسان­ها در بسیاری از نقاط دنیا برای مصرف بیشتر سوخت‌های بالنسبه ارزان قیمت فسیلی مسابقه داده و با آلوده ساختن محیط زیست، از این نظر بر یکدیگر پیشی گرفتند. اما دیری نپایید که پیامدهای ناشی از سوزاندن سوختهای فسیلی، خود به چالشی تازه برای جوامع انجامیده و مخاطرات و تبعات زیست محیطی همچون تغییر آب و هوا و گرمایش جهانی را به همراه آورد. در کل، هرچند موضوع انتخاب یک منبع انرژی اصلی برای آینده بسیار پیچیده و دشوار   می­باشد، اما محدود بودن سوخت‌های فسیلی‌، گران بودن و ضررهای ناشی از استفاده از آن، باعث شده که انسان به استفاده از انرژی‌های جایگزین روی بیاورد.

به طور کلی تمام منابع انرژی، بجز منابع فسیلی را انرژی­های جانشین می‌نامند که به دو گروه انرژی­های تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر تقسیم می‌شوند. سوخت­های هسته‌ای و انرژی زمین گرمایی از نوع انرژی­های جانشین تجدیدناپذیر و انرژی خورشیدی، نیروی آب، نیروی باد، انرژی اقیانوسی و جزر و مد، انرژی هیدروژنی و نیز انرژی حاصل از زیست توده یا بیوماس از جمله منابع انرژی تجدیدشونده به شمار می‌روند.[۲] با وجود آنکه انرژی­های جایگزین و مزایای آنها در قرون گذشته به خوبی شناخته شده بود، ولی بالا بودن هزینه اولیه چنین سیستم‌هایی از یکسو و عرضه فراوان نفت و گاز ارزان از سوی دیگر، سد راه پیشرفت استفاده از این انرژی شده بود تا اینکه بحران افزایش ناگهانی و سریع قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی و کمبود آن در سال ۱۹۷۳ و نیز بحران تغییرات آب و هوایی ناشی از گازهای گلخانه‌ای باعث شد تا انرژی­های جایگزین و عمدتا تجدیدپذیر اهمیت چشمگیرتری یافته و رویکرد جهانیان به خصوص کشورهای پیشرفته صنعتی به سوی استفاده از انرژی­های جایگزین و تجدیدپذیر در مصارف صنعتی و عمومی معطوف گردیده و روزبه روز سهم آن در تأمین انرژی جهان محسوس‌تر شد. در حال حاضر، انرژی خورشیدی و انرژی بادی پرکاربردترین انرژیهای تجدیدپذیر می­باشند. در بکارگیری انرژیهای تجدیدپذیر دو رویکرد عمده وجود دارد؛ روش نخست، روش ترکیبی است که در آن همه انواع این انرژیها به برق تبدیل می‌شود. در روش دوم با تجهیزات ویژه، این انرژیها را بی‌واسطه در گرمایش، سرمایش و محورهای چرخان مکانیکی بکار می‌برند (روش مجموعه‌های مکمل). روش دوم بدلیل حذف تبدیلهای غیرلازم نسبت به روش نخست برتری دارد و بازدهی آن نیز بسیار بیشتر است؛ اما بخاطر فراگیرتر بودن فناوری، گرایش بیشتری به روش ترکیبی نشان داده شده است.[۳]

امروزه حجم تحقیقات در خصوص دستیابی به منابع انرژی جدید از رشد بسزایی برخوردار است. در حال حاضر، منابع انرژی جانشین تجدید شونده و تجدید ناشونده سهم کوچک، اما رشد یابنده‌ای از مصرف کل انرژی مورد نیاز بشر را تشکیل می‌دهند. طبق بررسی­های انجام شده، در سال ۲۰۰۷ بیش از هفتاد و یک میلیارد دلار فقط در بخش افزایش ظرفیت‌ها، ساخت نیروگاه‌ها و تحقیق و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر نو در جهان سرمایه‌گذاری شده است. مهمترین چالش منابع تجدیدپذیر، هزینه استحصال و بهره‌برداری بالای آنها نسبت به منابع انرژی فسیلی یا انرژی‌های تجدیدناپذیر همانند نفت، گاز و زغال‌سنگ است. رقابت‌ ناپذیری منابع انرژی تجدیدپذیر با انرژی فسیلی خود سبب شده که منابع نفت و گاز و سپس زغال‌سنگ از منابع بسیار ارزشمند تلقی شده و تلاش برای دستیابی به این منابع و تأمین امنیت عرضه بلندمدت آن به قیمت ارزان همچنان ادامه داشته باشد. [۴]هرچند بررسی­های …..

 

نتیجه گیری:

از انچه که در این فصل مطرح گردید می توان چنین نتیجه گرفت که تمام منابع انرژی، بجز منابع فسیلی را انرژی­های جانشین می‌نامند که به دو گروه انرژی­های تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر تقسیم می‌شوند. سوخت­های هسته‌ای و انرژی زمین گرمایی از نوع انرژی­های جانشین تجدیدناپذیر و انرژی خورشیدی، نیروی آب، نیروی باد، انرژی اقیانوسی و جزر و مد، انرژی هیدروژنی و نیز انرژی حاصل از زیست توده یا بیوماس از جمله منابع انرژی تجدیدشونده به شمار می‌روند. طبق بررسی­های انجام شده، در سال ۲۰۰۷ بیش از هفتاد و یک میلیارد دلار فقط در بخش افزایش ظرفیت‌ها، ساخت نیروگاه‌ها و تحقیق و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر نو در جهان سرمایه‌گذاری شده است. مهمترین چالش منابع تجدیدپذیر، هزینه استحصال و بهره‌برداری بالای آنها نسبت به منابع انرژی فسیلی یا انرژی‌های تجدیدناپذیر همانند نفت، گاز و زغال‌سنگ است. رقابت‌ناپذیری منابع انرژی تجدیدپذیر با انرژی فسیلی خود سبب شده که منابع نفت و گاز و سپس زغال‌سنگ از منابع بسیار ارزشمند تلقی شده و تلاش برای دستیابی به این منابع و تأمین امنیت عرضه بلندمدت آن به قیمت ارزان همچنان ادامه داشته باشد. در سال ۲۰۰۹ در جهان حدود ۹۵ هزار مگاوات برق از طریق سیستم انرژی بادی تولید می شود. آلمان با ۲۲ هزار مگاوات در صدر کشورهای تولید کننده برق از انرژی بادی قرار دارد و آمریکا، اسپانیا، هند، چین، دانمارک به ترتیب با ۱۶، ۱۵، ۸، ۶ و ۳ درصد در ردیف های بعدی قرار دارند. همچنین در این فصل اشاره گردید که کانادا به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای بکارگیرنده انرژیهای تجدید پذیر با مشکلات و دشواریهای مختلفی مواجه بوده است. کانادا، به رغم وجود نشانه‌های مثبت، هنوز با چالش‌هایی عمده برای توسعه انرژی‌های تجدید پذیر روبروست. همان‌طور که اشاره شد دولت فدرال هنوز تعریف خود از تکنولوژی‌های مناسب ومنطقی را ارایه نکرده و این امر سبب شده که شماری از تاسیسات عامل، خود را در قلمرو انرژی‌های تجدید‌پذیر طبقه‌بندی کنند.

 در خصوص استفاده از انرژی هیدروژن مطرح گردید که مزیت اصلی استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت آن است که پس از احتراق با هوا محصول تولید شده بخار آب و اکسید نیتروژن است که این دومی را می‌توان به وسیله شرایط احتراق کنترل نمود. همچنین میزان حرارت تولید شده در اثر احتراق هیدروژن در واحد وزن بیشتر از هر سوخت مورد استفاده دیگر می‌باشد. ضمن اینکه به راحتی قابل انتقال و جابجایی از طریق خط لوله است. در انتهای این فصل نیز به بیان چالشهای توسعه انرژیهای تجدید پذیر اشاره شد و مطرح گردید که  وجود موانع مالی ، کیفیت پایین بعضی از فناوریهای انرژی های تجدید پذیر ، ریسک بالای استفاده از انرزیهای تجدید پذیر ، عدم سرمایه‌گذاری کافی برای بومی نمودن و بهبود کارآیی تکنولوژی‌های مربوطه، نبود سیاست‌های حمایتی در سطح جهانی، منطقه‌ای و محلی، نفوذ و توسعه انرژی‌های نو را بسیار کند و محدود ساخته است.

پیشنهادات تحقیق:

۱-    پیشنهاد می شود با توجه به مقرون به صرفه بودن تولید برق از انرژیهای جایگزین امکانات لازم برای سرمایه گذاری این مهم به عمل اید.

۲-    پیشنهاد می شود با شناسایی موانع تولید برق از انرژی های جایگزین ، امکان تولید برق برای مصارف مختلف صنعتی و خانگی و کشاورزی به وجود اید.

۳-    پیشنهاد می شود تولید  برق در نواحی مختلف کشورمان با توجه به شرایط اقلیمی مناطق مختلف جغرافیایی کشورمان طراحی  و اجرا گردد.

۴-    پیشنهاد می شود قوانین ومقررات مناسب برای تولید برق از انرژی های جایگزین تدوین وضمانتهای اجرایی  مورد نیاز فراهم اید.

منابع و ماخذ:

–    امیدوار ، رسول ، اثرات نیروگاهها روی زیستگاههای حیات وحش و تالاب ها و کاهش تنوع زیستی مقاله منتشره در نشریه پیام محیط زیست شماره ۲۹، ۱۳۸۹

–         اتانول سوخت پاک آینده، ابوالفضل جعفرنژاد، نشریه صنعت خودرو، شماره ۱۰۵، ۱/۲/۱۳۸۶٫

–         اولین مزرعه تولید انرژی‌بادی در آبهای آلمان، ترجمه مرتضی جوادیان، مجله آلمانی اشپیگل، ۲۲ ژوئیه ۲۰۰۸٫و……….

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

 

 

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “بررسی پتانسیل تولید برق با استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر در کشور”

بررسی پتانسیل تولید برق با استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر در کشور

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 635

قیمت : تومان9,900