فروشگاه

توضیحات

تأثیر الگو های تدریس بر یادگیری دانش‌آموزان

دنیای امروز دنیایی است با ابعاد و ویژگیهای مختلف و گوناگون که ماهیت

این ابعاد نحوه زندگی را در جوامع و کشورهای مختلف روشن می‌نماید.

برای زیستن در این جهان پارامترها و فاتورهای بسیاری وجود دارد که

در صورت آگاهی از روش صحیح برخورد با این عوامل و استفاده از این روشها می‌توان به بهترین نحو زیست به جرأت می‌توان یکی از مهمترین مواردی

که از ابتدای خلقت تاکنون بشر یا آن برخورد داشته و سعی در بهبود آن همواره در نظرش بوده را آموزش و پرورش یا تعلیم و تربیت دانست. با مراجعه به قرآن کریم درمی‌یابیم که حتی قبل از اینکه انسان پای به عالم خاکی

بگذارد نیز در حال آموزش بوده است. «خداوند به آدم (ع) علم اسرار آفرینش را آموخت تا از اسرار معنوی و مادی جهان آگاهی یابد.» [۱] این آیه مؤید چند نکته اساس و مهم می‌باشد که به این شرح می‌باشد.

الف ) اهمیت آموزش و پرورش در زندگی.

ب ) اینکه اولین آموزگار انسان خداوند متعال می‌باشد.

ج) اینکه اولین دانش‌آموز حضرت آدم بوده است.

باید این مسئله را دانست که برای دستیابی به آموزش بهتر و مفیدتر نیاز به آگاهی و استفاده از مواردی می‌باشد که مهمترین آن‌ها شیوه تدریس معلم

در کلاس درس می‌باشد. با نگاهی به گذشته متوجه می‌شویم که در هر عصر و دوره‌ای با توجه به تعداد شاگردان ، موضوع درس و شخص مدرس

شیوه‌ها متفاوت بود و با گذشت زمان و نحوه تحقیقات مختلف بر

تنوع و تعداد این شیوه‌ها افزوده شده است. و بایستی اذعات داشت که هدف از

پیدایش و استفاده از این شیوه‌ها یادگیری و فهم هر چه بیشتر مطالب و موضوعات درسی و در نهایت رشد همه جانبه دانش‌آموز می‌باشد، بدیهی

است که هر آموزگاری در کلاس درس از روش یا روشهایی استفاده می‌نماید که این روشها با توجه به عواملی از قبیل ماهیت و محتوای درس ، سن و

سال دانش‌آموز ، علاقمندی وی به مطلب آموزشی و … می‌تواند

در رشد همه جانبه فراگیران مفید و یا بی‌بهره واقع شوند پس در تعیین و استفاده از این روشها هم بایستی دقت و اهتمام لازم را بعمل آورده، و اینکه کدامیک از روشها مفیدـر می‌باشد را تشخیص دهد.

امروزه در شناساندن روشهای مناسب آموزش و پرورش تحقیقات فراوانی صورت گرفته است. دفتر بین‌المللی تعلیم و تربیت وابسته به یونسکو تعداد بیش از ۳۰۰ روش تدریس شناخته شده را ذکر می‌نماید.

 ۳۷صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ منابع دارد 

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 

 

زمینه

امروزه در اکثر کشورهای جهان آموزش از جایگاه خاصی برخوردار است و همه کشورهای کم و بیش در صدد اجرای هر چه بیشتر، بهتر و مفیدتر آن می‌باشند. باید این نکته را متذکر شد که در حال حاضر بسیاری از کشوهای دنیا از روشهای آموزشی سنتی بهره می‌گیرند و پایبند این نوع آموزش می‌باشند. اما لازم به ذکر است که شیوه‌های آموزش سنتی دارای نارساییهایی به شرح ذیل می‌باشند:

۱- روشهای آموزش سنتی دانش‌آموز را منفعل و وابسته بار می‌آورد . او سرگذشت علم را می‌خواند، نه خود علم را.

۲- روشهای آموزش سنتی منکر فراهم کردن فرصتهای کافی برای درگیر شدن با داده‌ها، نظریه‌پردازی ، امتحان فرضیه‌ها و کاربرد روش علمی در عمل است.

۳- در آموزش سنتی ، معلم در صدد است تا مفاهیم و مطالب آموختنی را به فراگیر، به روش کلامی یا نشان دادن و ارائه یک مطلب خواندنی واضح و سرراست ، منتقل کند.

اما آموزش پیشرو و مواد آموزشی پیشرفته که در کشورهای توسعه یافته و در حال گسترش هستند به روشهای اندیشیدن و راه و رسم یادگیری خیلی بیش از مطالب آموختنی توجه می‌کنند.

مهارت در طبقه‌بندی یافته‌ها، داده‌پردازی، نظریه‌پردازی و جستجوی راهی برای آزمودن و بازبینی نظریه‌های ارائه شده ، حتی اگر همراه با فعالیت مستقیم آزمایشگاهی نباشد، از اهمیت فراوانی برخوردار است. هدف از اینگونه فرایندهای شناختی ، تنها این نیست که آگاهیهای درست را برای مصرف فراگیران بوجود آورند، بلکه هدف پرورش افرادی کاوشگر، تحلیل‌گر و نوآور است.[۱]

عوامل مؤثر در آموزش را می‌توان به ترتیب زیر نام برد :

الف : شاگرد

یکی از نکات مهم آموزشی، شناخت توانایی‌های فکری و ذهنی شاگردان است. در این مورد تلاش می‌شود تا جایی که امکان دارد قدرت فکری و میزان معلومات یکایک آنان شناخته شود تا بتوان در حل مشکلات و مسائل آموزشی به گونه‌ای مؤثر اقدام کرد. لازمه چنین شناختی آن است که :

 اولاً احاطه کامل به مطالب و برنامه‌های آموزشی وجود داشته باشد.

ثانیاً مشکلات و مسائل آموزشی نیز از دیدگاه ایشان بررسی شود. در این باره توجه به موارد زیرین ضروری است.

–      همه آنها (به استثنای شماره محدودی) از لحاظ جسمی، فکری، و احساسی بالغ هستند.

–   بسیاری از آنها در یادگیری مطالب، هدف دارند و چنانچه برانگیخته شوند، اشتیاق زیادی برای آموختن موضوعات تازه از خود نشان خواهند داد.

–   علاقه خاصی در استفاده از آموخته‌های خویش در عمل دارند. به عبارت دیگر ، هر آموزشی را از دو جنبه ارزیابی می‌کنند :

۱-   ار لحاظ اطلاعات و دانشی که به آن‌ها عرضه می‌شود.

۲- از لحاظ منافعی که ممکن است در کار آینده ایشان داشته باشد. به همین سبب است که در بسیاری از مواقع کنجکاوند تا بدانند که تکالیف خود را «چگونه» و «چرا» بایستی انجام دهند.

در شناخت استاد باسواد و مسلط از همگان صلاحیت بیشتری دارند و به یک چنین معلمی احترام می‌گذارند. همچنین است در شناسایی کسانی که از چنین امتیازاتی برخوردار نیستند.

با توجه به اینکه «انسانها به لحاظ روان‌شناختی با یکدیگر متفاوت‌اند» بی‌تردید شاگردان نیز از لحاظ توانایی‌های جسمی ، عاطفی ، استعداد ، هوش ، ثبات روانی ، علاقه به تحصیل ، معلومات عمومی ، تجربیات و …. با همدیگر فرق دارند. لذا وظیفه یک معلم موفق و دلسوز است که چنین تفاوت‌هایی را بشناسد و از آنها در آموزش به نحوی مطلوب استفاده کند. در ضمن فراموش نکنیم که با شیوه‌های صحیح تدریس ، اکثریت دانش‌آموزان توانایی آموختن مطالب آموزشی را خواهند داشت.[۲]

توصیه‌هایی در شیوه‌های تدریس

رعایت پاره‌ای از مطالب در تدریس، تأثیر آن را فزونی بخشیده و علاقه شاگردان را به موضوعات آموزشی بیشتر می‌کند، لذا به استادان و مدرسین گرامی توصیه می‌شود که به موارد یاد شده زیر توجه کافی مبذول بدارند.

تأثیر الگو های تدریس بر یادگیری دانش‌آموزان

یکی از مهمترین اصول تدریس، احاطه کامل معلم است به مطالب آموزشی، تا بتواند پاسخ‌گوی همه سئوالات کلاس باشد. اما اگر معلم پاسخ سئوالی را به هر سببی ندانست، لازم نیست که با داستان‌سرایی در مقام پرده‌پوشی به آن چه نمی‌داند، برآید. بلکه باید صراحتاً بگوید که پاسخ صحیح در جلسه آینده داده خواهد شد. سپس با مطالعه و با بررسی کافی، پاسخ صحیح سئوال را پیدا کرده و آن را در اولین جلسه کلاس مطرح سازد.

از بکاربردن کلمات و جملات زشت و تحقیرآمیز در کلاس جداً خودداری کنید. بیان الفاظ زشت و یا توهین‌آمیز نه تنها در خور شخصیت معلم نیست که کلاس را در حالت اختناق، واخوردگی و افسردگی قرار داده و باعث می‌شود که شاگردان فعالانه در آموزش شرکت نکنند و از هر گونه اظهار نظری هم خودداری کنند.

در پاسخ به سئوالات و یا در مباحثات کلاس از جملات کنایه‌ای یا استهزایی استفاده نکنید. یکی از زیان‌بخش‌ترین نتایج چنین سخنان گوشه‌دار، آزردگی خاطر شاگردان خواهد بود، و واضح است که انسان آزرده که در یک حالت روحی انفعالی قرار دارد، هرگز آمادگی ذهنی لازم را برای یادگیری نخواهد داشت.

با برخوردی دوستانه و محبت‌آمیز نشان دهید که از تدریس در کلاس و تبادل افکار و اطلاعات با شاگردان خوشحال و خشنودید در صورت مشاهده کم‌کاری در یک یا چند نفر از شاگردان آن را تعمیم ندهید و از تنبیه و یا تحقیر گروهی خودداری کنید.

کُندی شاگرد در فراگیری مطالب آموزشی ، شاید ناشی از نقص بیان و یا شیوه نادرست تدریس شما باشد. لذا مشاهده چنین پدیده‌ای نباید موجبات عصبانیت معلم را فراهم کند، بلکه باید ابتدا موضوع را ریشه‌یابی کند و سپس با کمال خونسردی در صدد رفع نقص برآید.[۳]

ب : استــاد

۱- ویژگی‌های استاد:

الف) داشتن و اطلاعات کافی

ب) آشنایی با شیوه‌های تدریس

یکی از اساسی‌ترین شرایط لازم برای تدریس، آشنایی با فنون و شیوه‌های آن است. این امر آنقدر حائز اهمیت است، که حتی موفقیت یا شکست یک دوره آموزش می‌تواند بستگی تامی به آن داشته باشد. از این رو، برای این که دوره آموزشی با نتایج پرباری خاتمه یابد، انتخاب مدرسان با صلاحیت که از این شیوه‌ها و فنون به خوبی آگاهی داشته باشند، ضروری می‌نماید.

ج) شخصیت[۴]

شخصیت ممتاز معلم عامل مهمی در تدریس به شمار می‌رود. اصولاً شخصیت یک انسان را می‌توان مجموعه صفاتی دانست که واکنش مطلوب یا نامطلوب دیگران را برمی‌انگیزاند.

شخصیت ممتاز نیز که واکنش‌های مطلوب دیگران را در پی دارد در واقع کیفیتی فطری ندارد. بلکه می‌توان چنین هنجاری را با تمرکز حواس، کنترل رفتار ، گفتار و کردار در خود به وجود آورده و آن را بهبود

تأثیر الگو های تدریس بر یادگیری دانش‌آموزان

و توسعه بخشید، لذا هر معلمی می‌بایست در ایجاد شخصیتی قابل تحسین برای خویشتن بکوشد و در این راه ویژگی‌های ممتاز شخصیت دیگران را با کنش و منش خود مقایسه کرده و عنداللزوم کاستی‌های خود را جبران کند.

د) قدرت و رهبری

معلمانی که توانایی رهبری دارند، می‌توانند به آسانی قدرت درک و فراگیری شاگردان را تقویت کنند، آنان با ایجاد نظمی صحیح به وجهی مطلوب کلاس را اداره کرده و از این طریق باعث پیشرفت آموزش می‌شوند و با بهره‌گیری از نفوذ خویش، دانش‌آموزان را به فراگیری بهتر مطالب آموزشی ترغیب

می‌کنند. اداره مطلوب کلاس در برگیرنده موضوعاتی است از قبیل: تهیه

برنامه تدریس، تقسیم صحیح رسانه‌های کمک آموزشی، حفظ رسانه‌های کمک آموزشی، نگهداری سوابق شاگردان ، تهیه گزارشهایی در باره ایشان یا پیشرفت آموزش و شمار دیگری از کارهای اداری … [۵]

هـ) تفکر حرفه‌ای[۶]

تفکر حرفه‌ای به این معنی است که معلم همواره در فکر بهبود شیوه‌های تدریس، موفقیت و پیشرفت شاگردان و اجرای صحیح برنامه‌های آموزشی باشد. بعلاوه ارتباط دائم خود با آنها حفظ کرده و در حل مسائل راهنمایی‌های لازم را بعمل آورد.

معلمی که چنین طرز تفکری داشته باشد بطور مستمر به اندوخته‌های اطلاعات خویش می‌افزاید و………………

 


۱

[۴] -Personality

۱- حسام‌الدین بیان و محمد شکیبا مقدم، مدیریت شیوه‌های نوین در آموزش ، مرکز آموزش مدیریت دولتی ، ص ۴۶٫

[۶] – Professional Attritude

…………………………

………….

– واضح بودن توضیح:

مجدداً پیروت متذکر می‌شود که یافته‌های تحقیق دلالت بر این دارد که :

واضح بودن ارائه درس چیزی است که می‌تواند بطور قابل ملاحظه‌ای بر موفق بودن تدریس اثر زیادی بگذارد. او با انتخاب تعدادی از عوامل مهم که در تأثیرپذیری یک توضیح شرکت دارند، به بحث ادامه می‌دهد. این عوامل عبارتند از :

الف ) تداوم : برقراری یک ارتباط قوی بین مطالب درس ، مورد بسیار مهمی است که باید بطور کالم روشن بوده و شاخه‌های انشعابی آن را به حداقل رساند.

۵_ استفاده از مثال‌ها:

استفاده از مثال‌ها یک مورد اساسی تدریس بوده و شدیداً اهمیت طرح آن ضرورت دارد. خصوصاً در ارائه مطالب جدید. در مورد استفاده از مثال‌ها موارد ذیل توصیه شده‌اند:

۱-   با مثال‌های ساده شروع کنید و در جهت پیچیده‌تر کردن کار کنید.

۲-   مثال‌ها را در ارتباط با تجربیات فراگیراو و سطح معلومات آنان شروع کنید.

مثال‌ها را به اصول……………..

 


۱- همان منبع ، ص ۱۷۰٫

…………………….

 

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

 

 

 

 

 

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “تأثیر الگو های تدریس بر یادگیری دانش‌آموزان”

تأثیر الگو های تدریس بر یادگیری دانش‌آموزان

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 1932

تأثير الگو های تدريس بر يادگيری دانش‌آموزان

قیمت : تومان19,900