فروشگاه

توضیحات

۱۱تحقیق تولید لاستیک

تاریخچه صنعت لاستیک:

تولیدات از انواع کائوچوهای طبیعی و مصنوعی تشکیل می شود که بخش عمده کائوچوی طبیعی

از درختزارهای هوا و برازیلنس ( Hevea Nrasiliensis) بدست می آید، لیکن کائوچو را می توان

از مرتب به ۵۰ نوع درخت،‌بوته یا انواع دیگر رسنتی ها از جمله گیاه قاصدک تهیه نمود که شیرابه آن همان لاتکس لاستیک می باشد.

بهرحال بخش عمده درختانی که لاتکس تراواش می کنند در مناطق استوایی

یا نیمه استوایی واقع هستند. نمونه هایی از لاستیک در نهشتهای معادن

زغال سنگ قهوه ای ( لیگنت) آلمانی مربوط به دوره ائوسن کشف شده

که قدمت آنها به ۵۵ میلیون سال پیش می رسد. هنگامی  که این نمونه ها در

سال ۱۹۲۴ کشف گردیدند، نه تنها به خاطر عتیقه بود نشان جلب نظر کردند بلکه

به این خاطر که بعد از استخراج با استن، این نمونه ها حاوی ۲% گوگرد

ترکیب شده بودند، گوگردی که بوسیله آمیندهکاران ( Compouters) ما قبل

تاریخ به آنها اضافه نشده، بلکه از طریق مواد مجاور آنها، در نمونه های لاستیکی نفوذ کرده بود.جالب تر این که این نمونه ها هنوز میزان قابل توجهی از کشسانی (Elasticity  )  خود را حفظ کرده بودند.

 

۱۱۵صفحه فونت ۱۴ فایل ورد  

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 

تحقیق تولید لاستیک
تحقیق تولید لاستیک

 

 

مصرف نایلون ۶ به خاطر ارزانی ترجیح  دارد ولی اگر امکانات کافی برای

خنک کردن تایر بعد از قالب پخت در اختیار نباشد مصرف نایلون ۶۶ مناسب تر است.

 

۲ـ پلیمر:

مقدمه ای بر شیمی پلیمر:

پلیمر یک جسم با وزن مولکولی بالاست که ساختمانش از تعداد زیادی از واحدهای

کوچک و از نظر ساختمانی مشابه، تشکیل شده است. به این واحدهای کوچک تر اصطلاحاً بلوکهای ساختمانی پلیمر یا منومر گفته می شود.

Polymer از Polys که کلمه یونانی به معنی زیاد و meros به معنی قسمت

یا واحد استن گرفته شده و معنی چند واحدی یا چند قسمتی را می‌دهد.

فرایندی که در  طی آن پلیمرها تشکیل می شوند پلیمریزاسیون نامیده می شود

اگر پلیمر از یک نوع منومر تشکیل شده باشد آن را هموپلیمر و اگر از دو نوع منومر تشکیل شده باشد پلیمر را کوپلیمر می نامند و در صورتیکه از سه نوع منومر تشکیل شده باشد پلیمر می نامند.

پلیمرهای با وزن مولکولی خیلی بالا شامل مولکولهای خطی می‌باشند که بسیار طویل بوده و از به هم پیوستن بیش از یک میلیون منومر به یکدیگر تشکیل گردیده اند. این پلیمر را اصطلاحاً ترموپلاستنیک می نامند.

انواع پلیمر ها عبارتند از:

پلیمرهای خطی ـ پلیمرهای انشعابی ـ پلیمرهای شبکه ای ـ پلیمرهای اضافی ـ

پلمیرهای تراکمی‌ـ پلیمرهای تراکمی در یک در یک نوع تقسیم بندی کلی به دو دسته کائوچوی طبیعی و کائوچوی مصنوعی تقسیم بندی می شوند.

الف) کائوچوی طبیعی ( Natural rubber)

این کائوچو پلیمر ایزوپون است که تمام عمل پلیمریزاسیون در صنعت در وجود گیاهی به نام هوا ( Hevea) در آسیای جنوب شرقی ( کشور مالزی ـ

سنگاپور و اندونزی و . . . ) انجام گرفته است. به طور کلی تمام انواع کائوچوی

طبیعی دارای فرمول شیمیایی یکسان می باشند و اختلاف آنها در شکل فیزیکی درصد

وجود مواد خارجی ( dilt content) که تعیین کننده میزان روشنی و مونی آنها می باشد.

کائوچوی طبیعی هنگامی که از درخت بیرون می اید ماده یکنواختی ( لاتکس) است

ولی نحوه بهره برداری و تبدیل آن باعث ایجاد تغییراتی در آن می

شود. حدوداً هشت نوع کائوچوی طبیعی وجود دارد که اختلاف آنها در منبع اولیه تهیه آنها و روش پروسس آنها می باشد.

از آنجائیکه انواع یاد شده کائوچوی طبیعی احتیاج به نرم کردن قبل از مصرف داشت و بسته های آن حدود صد کیلوگرمی بود و به همین سبب احتیاج به

برش داشت و این مراحل باعث کاهش تولید می شود، لذا در سال ۱۹۶۵ نوع نکنید کالی آن (TSR ) به بازار عرضه شد و نوع مالزیایی آن (SMR ) و نوع اندونزی آن SIR و نوع سنگاپوری آن SSR نامیده می شود.

کائوچوی طبیعی بطور خام بدون اینکه پر کننده ای به آن اضافه گردد

،‌دارای مقاومت بالایی است، کائوچوی طبیعی مقاومت بالایی در مقابل خستگی (

Fatlinge) نشان می دهد.

البته این مقاومت در ازدیاد طولهایی در حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ درصد می باشد.

در صورتیکه در کائوچوی مصنوعی در ازدیاد طولهای کم در محدوده ۱۰۰ ـ۰

درصد مقاومت بهتری دارد به همین علت در مقابل فشردگی ( compression ) SBN بر NR ارجحیت دارد.

خاصیت مهم دیگر NR چسب لاستیک خام آن می باشد و بدین سبب است

که به اکثر کامپیاندها مقدارا کمی NR اضافه می شود تا چسبندیگی حین

تحقیق تولید لاستیک

ساخت آن افزایش یابد.

خاصیت مهم دیگر NR چسب لاستیک خام آن می باشد و بدین سبب که به

اکثر کامپاندها مقدار کمی NR اضافه می شود تا چسبندگی حین ساخت آن افزایش یابد و درست به خاطر این مساله در کامپاند کارکاس تایرهای مختلف مقداری NR  اضافه می شود و از آنجائیکه ترد تایرهای سواری کلا از

کائوچوی مصنوعی ساخته شده اند لذا دارای چسبندگی کم می باشند که هنگام ساخت این نوع تایرها برای چسباندن دو لب ترد از سیمان مخصوص

استفاده می‌شود و اگر به طریق چسب این کامپاند را بتوان افزایش داد دیگر احتیاجی به استفاده از سیمان نخواهد بود.

یکی از معایب کائوچوی طبیعی مقاومت کم آن در مقابل عوامل جوی از

قبیل ازون و اکسیژن می باشد و در همین رابطه مقاومت آن در مقابل Groore craking نیز کم می باشد که برای رفع این عیب مقداری SBR به NR اضافه می شود.

یکی دیگر از محاسبن کائوچوی طبیعی این است که میزان حرارت ایجاد شده (Head buildup ) در آن کمتر از بقیه پلیمرها می باشد و یکی از دلایل عمده مصرف این پلیمر در تایرهای باری این امر می‌باشد.

از آنجائیکه در تردد تایرهای سواری مساله تولید حرارت فاکتور تعیین کننده ای

نیست در آن از OESBR استفاده می شود که wear و Traction بهتری دارد.

تحقیق تولید لاستیک

با توجه به اینکه تعداد باند دو گانه NR از SBR بیشتر است برای ولکانیزاسیون

آن نسبت به SBR مقدار گوگرد بیشتری لازم است و برعکس برای SBR مقدار گوگرد کمتر و تسریع کننده بیشتری لازم است.

مقاومت کائوچوی طبیعی در برابر حرارت و روغن کم است لذا بطور کمی می توان

گفت که اکثر کامپاندهایی را به غیر از آنهائیکه احتیاج به مقاومت در قابل روغن و حرارت داشته باشند را می توان با NR تولید نمود.

ب ) کائوچوی مصنوعی:

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “تحقیق تولید لاستیک”