توضیحات
جایگاه و حدود قاعده درء
برای انجام هر تحقیق علمی در مبادی امر بایستی مفاهیم و مستندات و مدارک ،
موضوع تحقیق مورد غورسی قرار گیرد تا هم خود محقق به سهولت به غایت تحقیق
دست یازد و هم مخاطبین و خوانندگان در مطالعه آن نیازمند رجوع به منبع دیگری
نباشند پس ما نیز گریزی از طی این راه اندک طولانی نداریم بر همین اساس بخش
اول تحقیقی را به کاوش پیرامون مفهوم قاعده فقهی و بررسی مفاهیم و محتوی و دلالت قاعده(ادرئواالحدود بالشبهات)
ومستندات آن اختصاص میدهیم تا تسلطی نسبی پیرامون آن پیدا کرده و در
بخش دیگر تحقیق در باب تاثیرو چگونگی اعمال قاعده درء؛درحقوق کیفری ماهوی با دقتی بایسته مطالب را ارائه نماییم
۱۶۸صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ منابع دارد
پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید
فصل اول:مفهوم قاعده و نسبت آن با مفاهیم نزدیک
مباحث این فصل را اختصاص به مفهوم قاعده فقهی قرار میدهیم تا با برشمردن تمایزات و تشابهات آن با مفاهیم نزدیک و نیز تحلیل مفهوم قاعده فقهی بدین سوال که آیا چنین روایاتی توان ایجاد قاعدهی فقهی را دارند؟ پاسخگو باشیم.
گفتاراول:مفهوم قاعده فقهی
قواعد فقه مرکب اضافی است. برای فهم چنین عباراتی محققان بدواً دست به تجزیه آن میزنندو بعد از فهم لغوی و اصطلاحی هر یک و احاطه بر ریشه هر کدام ؛ مجموع عبارت را باز تعریف می نمایند ما نیز برای فهم بهتر بدواً واژههای قواعد و فقه را مستقلاً بررسی میکنیم .
۱: قواعد
قواعد جمع قاعده می باشد که در لغت به معنای پایه و اساس است[۱] در قرآن کریم
نیز معنای پایه واساس از عبارت « القواعد » قابل استنتاج می باشد جایی که خداوند می فرماید « و إذ یرفع ابراهیم القواعد من البیت »[۲] این کلمه از حیث لغت برای چیزی وضع شده که پایه واساس برای چیز دیگر است خواه مادی باشد ، خواه معنوی.[۳]
و در اصطلاح علمای لغت بر معانیی اطلاق میشود که مترادف با اصل ، قانون
، مسأله ، ضابطه و مقصد میباشد.[۴] چنانکه برخی لغویان و دایره المعارف
نویسان ، بیتوجه به کاربرد اصطلاح « قاعده»در علمی ویژه آن را چنین معنی کردهاند :« القاعده = الضابط أوالامر الکلی ینطبق علی جزئیات[۵] ».اماباید اذعان داشت که در معنی کلمه « قاعده » هنگامی که در علم
خاصی استعمال می شود مفهوم پایه و اساس بودن به ذهن متبادر نمیشود بلکه معنی کلی یا غالبی بودن جلوهگر میگردد چرا که اگر شرط باشد که قاعده برای علم بعنوان پایه و اساس باشد اقتضایش این خواهد بود که
با انتفاع قاعده به علم نیز منتفی شود حال آنکه اگر یک قاعده از قواعد
فقه یا نحو یا رجال و…منتفی شود علم منتفی یا محدود نمیشود.[۶]پس قاعده در اصطلاح یعنی امر ( حکمی ) کلی که بر همه مصادیق خود منطبق گردد.[۷]
۲: فقه
فقه مصدر مجرد است مصدر مزید فیه آن « تفقه » میباشد[۸]ودر لغت
ه معنای فهم و فهم دقیق و نافذ است که به کنه و غایت سخنها و گفتار وکردار پی برد.[۹]و در اصطلاح عبارت است از علم به احکام شرعی فرعی مستنبط از ادله تفصیلی.احکام شرعی که در تبیین مفهوم اصطلاحی فقه
جایگاه و حدود قاعده درء
آمده است شامل احکام تکلیفی و وضعی و همچنین شامل احکام واقعی و ظاهری است.گاهی به خوداحکام شرعی اطلاق فقه می شود و به عبارتی به همه مسائل شرعی از طهارت تادیات فقه میگویند.[۱۰]
قید فرعیه نمایانگر این است که علم فقه علم به احکام شرعی عملی است در برابر اصول عقاید و علم فقه ازروی ادله تفصیلی که اعم ازادلهاجتهادی(کتاب ،سنت،اجماع،عقل)وادلهفقاهتی(استصحاب،تخییر،برائت ،احتیاط)است حاصل می شود.[۱۱]
۳: مفهوم قواعد فقه:
در تبیین مفهوم قاعده فقهی اندیشمندان اسلامی با عبارات متفاوت و مفهوم
تا حدی یکسان ابراز عقیده کردهاند ؛ برخی معتقدند به قاعدهای اطلاق می شود که از ادلهی شرعیه استخراج و استنباط گردیده و بر مصادیقاش که مجموعهای از احکام فقهی است منطبق میگردد، همچون انطباق کلی
طبیعی[۱۲] بر افراد مصادیق خود. عدده ای نیز میگویند، قاعده فقهی فرمول بسیار کلی است که منشاء استنباط احکام محدودتر واقع میشود و اختصاص به یک مورد خاص ندارد بلکه مبنای احکام مختلف و متعدد قرار میگیرد.[۱۳]گروهی نیز قواعد فقهی را قواعدی میدانند که در طریق استفادهی احکام قرار میگیرند به طریق انطباق و تطبیق .[۱۴]
در جمع نظرات ابرازی درتعریف قاعده فقهی میتوان چنین گفت « قضیهای
است که دربر دارندهی حکمی کلی بوده و منشاءآن ادلهی تفصیلی است که صحت و سقم احکام محدود را با آن تطبیق میدهند.»
لذا میتوان بدین نتیجه رسید که قاعدهی فقهی از جهت محتوا با قواعد
سایر علوم فرق میکند نه از جهت تعریف و مفهوم چراکه قاعدهی فقهی دربرگیرنده احکام شرعی است
۲- نسبت قواعد فقه با مفاهیم نزدیک
در متون فقه عبارات واصطلاحاتی وجود دارد که بسی نزدیک و شبیه
به قواعد فقهی هستند و همین مماثلت ظاهری گاهی چنان است
که دانشمندان مسائل فقهی نیز در تفکیک و تمییز آنها دچار شک
و تردید می شوند بر همین اساس ادامه بحث را به واکاویدن
در معیار تمییز آنها با قاعده فقهی میپردازیم تا بهتر بتوانیم بر مفاد و دلالت قواعد فقهی احاطه داشته باشیم .
۲-۱: ضابطه فقهی
بسیاری ازنویسندگان میان ضابطه فقهی و قاعده فقهی تمایز قائل نبوده
و این دو را مترادف میدانند.[۱۵]برخی نیز قاعده فقهی رااعم از ضابطه فقهی میدانند و معتقدند قاعده فقهی در تمامی ابواب فقه جریان دارد اما ضابطه فقهی منحصر در یک باب فقهی است .[۱۶]
لکن این گونه فرق گذاشتن صحیح نیست زیرا صحت آن مستلزم قبول لزوم
جریان قاعده فقهی در تمامی ابواب فقه است واین سخن ریشهی علمی
ندارد زیرا لازم نیست قاعده فقهی جامع الاطراف در همه ابواب مختلف فقه باشد ، بلکه جامعیت آن برای مسائل یک باب هم کفایت میکند.[۱۷]و هر
چند گستره دلالت برخی از قواعد بسیار است اما برخی دیگر از قاعدهه
ا تنها یک باب از فقه را فرا می گیرد و در واقع اگر چه قاعده معنای عام
و فراگیر دارد لکن به حکم همان گفته معروف « مامن عام إلا وقد خص » شاید تخصیص بخورد با وجود این عمومیت و فراگیری آن آسیب نمیپذیرد .
علی ایحال بطورکلی باید گفت که وجه تمایز قاعده فقهی با ضابطه فقهی در دو نکته نمایانگر می شود :
۱- ضابطهفقهی بیشتر در مقام بیان ملاک و شرایط برای تحقق
موضوع است [۱۸]در واقع بیشتر درملاک و ممیزاتی به کار می رود
که امور راازهم جدا می سازد وانطباق ( بار شدن ) موارد و جزئیاتی
را برآن بر نمیتابد[۱۹] و غالباً در مواردی به کار می رود که ماهیت
اشیاء رااز همدیگر جدا می کند. این در حالی است که قاعدهی فقهی درصدد بیان حکم کلی است که ارتباط به احکام دارد نه موضوعات احکام .
[۱] . الراغب اصفهانی ، حسین بن محمد ، المفردات فی غریب القرآن ؛
چ اول( بیروت : نشر دارالعلم الدار الشامیه؛۱۴۱۲ هـ ق) ، ص ۶۷۹
[۲] . سورهی بقره ، آیهی ۱۲۷
[۳] . لنکرانی ، محمد فاضل ، القواعد الفقهیه ؛ ج ۱ ، چ ۲ ، ( قم : مرکز فقه الائمه الاطهار ؛ ۱۴۲۵/هـ)، ص۸
[۴] . تهانوی ، محمد علی ، موسوعه کشاف اصطلاحات الفنون ؛ مادهی قَعَدَ ، ج ۲ ، ص ۱۲۹۵
[۵] . محمد حسن ربانی ، « قاعده درء » فقه ؛ شمارهی سی و هفتم و هشتم ، سال دهم ( ) ، ص ۱۷۸
[۶] . لنکرانی ، محمدفاضل ، همان ، ص ۸
[۷] . قبلهای ، خلیل ، قواعد فقه بخش جزاء ، چ اول ( تهران : انتشارات سمت ؛ ۱۳۹۹) ، ص ۵
[۸] . لطفی ،اسدالله ، اصول فقه ، چ۳ ( تهران : انتشارات مجد؛ ۱۳۸۵)، ص ۱۳
[۹] . فیض ، علیرضا ، مبادی فقه و اصول ، چ چهارم( تهران: انتشارات دانشگاه تهران ؛ ۱۳۹۹) ، ص ۱۵
[۱۰] . قبلهای خوئی ، خلیل ، همان ، ص ۵
[۱۱] . لطفی ، اسدالله ، همان ، ص ۱۶
[۱۲] . اگر عقل ، خود ذات موصوف را بطور کلی با صرف نظر از عمل توصیف مثلاً انسان را از آن جهت که انسان است بدون توجه به اینکه کلی است یا کلی نیست تعقل کند ، دراین حالت ذات موصوف که از این جهت مورد لحاظ عقل قرارگرفته است ، کلی طبیعی نامیده می شود و مقصود از آن طبیعت خود شیء است بدون توجه به امر دیگری ] برای مطالعه بیشتر ، ر.ک به مظفر ، محمدرضا ، منطق ، صص ۱۲۵ – ۱۲۶[
[۱۳] . محقق داماد ، سیدمصطفی ، قواعد فقه بخش مدنی ، ج ۱ و ۲ ، چ دهم ، ( تهران : مرکز نشر علوم اسلامی ؛ ۱۳۸۲) ، ص ۲
[۱۴] . قبلهای خویی ، خلیل ، همان
[۱۵] . محقق داماد ، سید مصطفی ، همان ، ص ۲۴
[۱۶] . این تفاوت گذاری،از سیوطی و ابوالبقاء در الکلیات آورده شده است نقل از همان،ص ۲۳
[۱۷] . لنکرانی ،محمد فاضل ،همان ، ص ۱۰
[۱۸] . همان ، ص ۱۰-۱۱
[۱۹] . محمد حسن ربانی ، همان ، ص ۱۷۹
بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید
اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “جایگاه و حدود قاعده درء”
جایگاه و حدود قاعده درء
جایگاه و حدود قاعده درء
قیمت : تومان119,500
نقد وبررسی
نقد بررسی یافت نشد...