فروشگاه

توضیحات

شهر پدیده شاندیز و تاثیر آن بر افزایش گردشگری

گردشگری نظام پیچیده ای است که ابعاد مختلف زندگی انسانها اعم از اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی ، زیست محیطی و کالبدی – را تحت تأثیر قرار می دهد .از دیرباز موضوع گردشگری یک پدیده فرهنگی و اجتماعی تلقی می شد

ولیکن در سالهای اخیر در کنار این دیدگاه سنتی ، عوامل موثر اقتصادی ، زیست محیطی و کالبدی نیز مورد توجه قرار گرفته است . تنوع بخشی به اقتصاد ، توسعه زیرساختها ، اشتغال زایی ، ارتقاء کیفیت محیط زیست ، نیل به توسعه پایدار ،

افزایش تعامل انسانها و فرهنگ های مختلف با یکدیگر و در نتیجه کمک به صلح و تفاهم که از نتایج مهم این فعالیت می باشد ، همگی حکایت از اهمیت آن دارند .بعد از انقلاب صنعتی اندیشه جهانگردی جدید برای اولین بار شکل

گرفت و گردشگری بواسطه  خاصیت اشتغالزایی و کسب درآمد به یک صنعت

جدید تبدیل شد و از آن زمان به بعد این صنعت رو به رشد بوده است و در کشورهای پیشرفته با یک برنامه ریزی مناسب و ایجاد

زیر ساخت های صحیح، از آن به عنوان یکی از راه های پیشرفت و توسعه استفاده شد.

صنعت گردشگری بواسطه درآمد بالا و اشتغالزایی جزء سه صنعت برتر دنیا در کنار صنعت تجارت و نفت، در حال رقابت می باشد.

گردشگری نقش بسزایی در پیوستگی و نزدیک شدن روابط سیاسی و بین المللی دارد و
می تواند به عنوان یکی از عوامل صلح و آرامش در سطح بین المللی محسوب شود.

علاوه بر آن فرهنگ های ملتهای گوناگون را به هم نزدیک و باعث تفاهم فرهنگی می گردد.

۲۶۰ صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ منابع دارد

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

شهر پدیده شاندیز و تاثیر آن بر افزایش گردشگری
شهر پدیده شاندیز و تاثیر آن بر افزایش گردشگری

 

 

گردشگری باعث افزایش سطح سواد، تغییر نگاه مردم به زندگی، سطح بهداشت، رفاه اجتماعی و … میزبان می شود و مهمترین بخش گردشگری ، نگاه اقتصادی گردشگری است. مساله ای که امروزه توجه اکثر دولتها و اقتصادانها را به خود جلب نموده است. مورد بعدی که به بخش توریسم مربوط می شود و یکی از عوامل توسعه به شمار می رود بحث ارتقای فرهنگی و تاثیرگذاری فرهنگی می باشد.

جهت رسیدن به اهداف فوق قدم اول ، سیاستگذاریهای درست و تدوین راهبردهای مناسب و کار آمد و سپس برنامه ریزی چند بعدی در چارچوب سیاستها و استراتژیهاست .یکی از ابعاد آن که در عین حال تبلور همه موارد مذکور در بلند مدت نیز خواهد بود ، ارایه طرح های مناسب و ارزیابی شاخص های مربوط به گردشگری می تواند زمینه ساز توسعه و سازندگی در شهرهای گردشکری به شمار رود.

اما علی رغم موارد یاد شده به دلیل نبود سیاستهای مدون و مشخص در زمینه ایجاد شرایط مناسب گردشگری ، از پتانسیل های طبیعی و اجتماعی این شهر به طور صحیح بهره برداری نمی شود . اب و هوای نسبتا سرد در زمستان نیز علی رغم اینکه می تواند به عنوان یک پتانسیل در جذب گردشگر به شمار رود ، اما عملا به مانعی برای گردشگری تبدیل شده است. در مجموع دلایل یاد شده موجب شده است تا تحرک اقتصادی در این شهر با مشکل مواجه شود و زمینه گسیل جمعیت فعال این شهر به سایر نقاط کشور مهیا شود.

رکود اقتصادی گفته شده در حالی اتفاق می افتد که شهر فیروزکوه قابلیت های فراوانی در رشد و توسعه بخش خدمات بویژه بخش گردشگری دارد. اما نبود مدیریت صحیح و سیاست های مدون در زمینه گردشگری کشور و کمبود اعتبارات اختصاص یافته به این بخش موجب شده است تا در سالهای پس ازانقلاب این بخش با بی مهری مسئولان مواجه شود و به تبع آن کشورمان از منافع سرشار گردشگری محروم بماند.

به واقع با توجه به امکانات و استعداد های طبیعی و ویژگی های مردم شناختی، فرهنگی و جغرافیایی ،توان بالایی برای توسعه صنعت گردشگری در این شهر وجود دارد و توجه به قابلیت های این منطقه در جذب گردشگر می تواند یکی از محورهای اساسی توسعه و رشد اقتصادی و اجتماعی در شهر فیروزکوه باشد.متاسفانه طرح های موجود در زمینه گردشگری نیز نتوانسته است توفیق چندانی در جذب گردشگر به همراه داشته باشد و لذا لازم است تا در قالب تحقیقی علمی به ارزیابی کیفی این طرح ها پرداخت.

۱-۲- اهمیت موضوع تحقیق وانگیزش انتخاب آن

توریسم در دنیا امروز با هدف و مقاصد مختلفی نظیر تبادل اطلاعات و فرهنگ، افزایش علم و آگاهی نسبت به اطلاعات پیشین و کنونی جوامع و گذراندن اوقات فراغت و ایام تعطیل دنبال می شود و ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و بین المللی هر روز جایگاه بالاتری می یابد و پیامدهای فراوانی را از نظر اقتصادی،اجتماعی برای ملت ها به دنبال داشته است.به طوریکه این صنعت توانسته در کشورهای توسعه یافته همپای دیگر صنایع و بخشهای مختلف اقتصادی از رشدی چشمگیر برخوردار باشد و بسیاری از کشورهای جهان با داشتن توان گردشگری و سرمایه گذاری در ایجاد امکانات و تسهیلات خدمات رفاهی مورد نیاز  گردشگران درآمد ارزی قابل توجهی عاید خود سازند.با توجه به اینکه کشور ما به شدت به درآمدهای نفتی و صادرات نفت وابسته است و به صورت کشوری تک محصولی درآمده است واز طرفی همواره شاهد نوسان در قیمت های نفت بوده عملاً نمی تواند به درآمد حاصل از فروش نفت بعنوان یک منبع درآمد مطمئن درانجام برنامه ریزی اقتصادی بلند مدت امید بست.به همین منظور توجه کردن به این صنعت می تواند در کسب درآمد ارزی برای کشور مهم بوده و با توجه به اثرات مستقیم و غیر مستقیم که بر سایر بخشها مانند کشاورزی، صنعت و خدمات بجا می گذارد، در ایجاد توسعه کشور مفید واقع شود. پیامدهای جهانگردی به طور …………………………

 

۱-۳- اهداف تحقیق

هدف کلی این تحقیق ارزیابی کیفی شاخص های طرح های توسعه گردشگری و نقش پدیده شاندیز در افزایش توریسم در شهر مشهد  می باشد.

۱-۵- سوالات تحقیق:

۱-    تاچه اندازه  پدیده شاندیز در افزایش توریسم تاثیر گذار بوده است ؟

۱-۶- فرضیه های تحقیق:

پدیده شاندیز در افزایش توریسم تاثیر مثبت داشته است .

پدیده شاندیز در افزایش توریسم تاثیر مثبت نداشته است .

۲-۷-  مفاهیم و اصطلاحات

۱-۷-۱- گردشگری

 سازمان بین‌المللی جهانگردی، توریسم یا گردشگری را گردش کوتاه یا بلند مدت به شرط بازگشت به محل سکونت اولیه خود تعریف کرده است و بر این اساس جهانگرد کسی است که بدون قصد اقامت دائمی در جایی به نیت تفریح، ورزش، زیارت، مطالعه و بررسی، انجام امور فرهنگی، هنری و تجاری به کشورهای دیگری  سفر کند و بیش از یک شب در آنجا اقامت گزیند.

گردشگری در نواحی روستایی می‌تواند در تلفیق با دیگر کارکردهای روستایی به تنوع و پایداری اقتصاد روستایی به وسیله ایجاد اشتغال  و افزایش در آمد های خانوار و اجتماع روستایی کمک شایانی نماید و یک پهنه گسترده از تجارت و ایجاد فرصت هایی برای جذابیت و کشش صنایع کوچک فراهم آورد.(۴, ۲۰۰۱, Williams). شکل گیری و گسترش گردشگری در نواحی روستایی، رشد اقتصادی، تنوع و ثبات در ایجاد اشتغال، احیاء صنایع محلی، فرصت‌هایی برای افزایش درآمد در پیرامون، کثرت موجود در اشتغال، ایجاد بازار جدید برای محصولات کشاورزی و بالاخره گسترش بنیان های یک اقتصاد منطقه ای را سبب می‌شود. (شارپلی، ۱۳۸۰، ۳۲۰)

امکانات بالقوه گردشگری در هر روستا پیش از هر چیز به شرایط جغرافیایی، کیفیت مناظر طبیعی و آثار تاریخی و شادابی فرهنگ محلی آن بستگی دارد لذا عمق بخشیدن و ارزش نهادن به این عوامل و نیز تبدیل آنها به عناصر قابل عرضه، ترویج سیاست، حفظ و مراقبت از سنت‌ها، آداب و رسوم، چشم اندازها، محیط زیست روستا، جذابیت و ماندگاری پتانسیل‌های آن را تضمین نموده و روستا را به صورت یک محل واقعی گردشگری در می‌آورد(اردستانی، ۵،۱۳۸۱).

۱-۷-۲- گردشگر[۱]

بازدید کننده ای که به کشوری غیر از محل اقامتش سفر می کند و حداقل یک شب و حداکثر یک سال در آنجا اقامت می کند و مقصود اصلی اش از بازدید فعالیتی است که در ازای آن از کشور مقصد، مزدی دریافت نمی کند و به منظور های زیر صورت می‌گیرد:

الف- تفریحات و تعطیلات به قصد زیارت، دیدار اقوام و آشنایان، ورزش

ب- تجارت، اجلاس، گردهمایی، ماموریت و مسافرت های تشویقی(اردو)

ج- مطالعه و درمان

۱-۷-۲-۱- گردشگره یک روزه

(کسی که به تفریح می رود) مقصود کسی است که یک روز به مکان دیگری می رود و شب را در آنجا نمی گذراند.

۱-۷-۲-۲- دیدار کننده

کسی است که به مکانی غیر از محیط معمولی خود مسافرت می کند، کمتر از ۱۲ ماه متوالی در آنجا به سر می برد و هدف اصلی از این مسافرت این نیست که در مکان مورد بازدید در ازای دریافت پول کار کند.

۱-۷-۲-۳- مسافر

کسی است که بین دو یا چند نقطه مسافرت کند.(محلاتی،۳،۱۳۸۰)

۱-۸- اشکال مختلف گردشگری

۱-۸-۱- گردشگری تفریحی

این نوع گردشگری افراد یا دسته هایی را در بر می‌گیرد که با هدف تفریح، استراحت، گذراندن تعطیلات و مرخص

 


[۱] Tourist

……………………………..

-۸-۲- گردشگری درمانی و بهداشتی

این نوع گردشگری، شامل افراد و دسته‌هایی می‌شود که برای استفاده از آب و هوای مناسب (با هدف پزشکی و درمانی) استفاده از آب های معدنی،گذراندن دوران نقاهت، معالجه و نظیر آن اقدام به مسافرت می‌کنند. هم اکنون تأسیسات بیشمار آبگرم معدنی در نواحی مختلف ایتالیا، فرانسه،آلمان، ژاپن و…وجود دارد که پذیرای میلیون ها جهانگرد طالب آب درمانی است. در ایران استان اردبیل پتانسیل مناسبی از جهت آب درمانی برای جذب گردشگردارد.بسیاری از بیماران برای مداوا به مراکز مهم و معتبر پزشکی در کشورهای پیشرفته یا مراکز پایتخت‌های کشورهایی که از امکانات بهداشتی و درمانی بهره مندند، مراجعه می‌کنند.این نوع گردشگری اعتبار و رواج فراوانی دارد. (همان منبع، ۳۲)

۱-۸-۳- گردشگری فرهنگی

این نوع گردشگری برای آشنایی با فرهنگ و هنر و آداب و رسوم ملل، آثار تاریخی، مطالعه علمی و نظایر آن صورت می‌گیرد. (افتخاری و دیگران، ۱۳۸۱، ۳۲)

۱-۸-۴- گردشگری اجتماعی

در این نوع گردشگری، هدف اجتماعی ملحوظ است مانند دیدار دوستان و اقوام و یا آشنایی با اقوام مختلف (همان م…………………..

 

پدیده شاندیز (صفحه ۲۲۰)

تاریخچه

 شرکت در تاریخ ۱۸ بهمن ۱۳۸۳ تحت شماره ۲۲۸۲۹ نزد اداره ثبت شرکت های مشهد تحت نام شرکت سرمایه گذاری کاوشگران سهام ( سهامی عام ) به ثبت رسیده است . در تاریخ ۲۸ آبان ۱۳۸۷ با تصمیم مجمع عمومی فوق العاده نام شرکت به شرکت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز ( سهامی عام ) تغییر یافته و اساسنامه جدید شرکت در قالب اساسنامه مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار مورد تصویب قرار گرفت . مرکز اصلی شرکت در شهر شاندیز واقع است .

موضوع فعالیت شرکت 

موضوع فعالیت شرکت طبق ماده ۲ اساسنامه در زمینه توسعه صنعت گردشگری به شرح ذیل می باشد:

  الف ) مشارکت در سرمایه گذاریهای بورس اوراق بهادار و جذب سرمایه های اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی و مشارکت اقتصادی- مالی در کلیه بخشهای اقتصادی ( صنعتی ، بازرگانی و خدماتی ، مالی و اعتباری ، بیمه ) و انجام کلیه فعالیت های زیر بنایی برای احداث و ایجاد تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی شامل :۱- تامین زمین و احداث و بهره برداری از فضاهای فرهنگی و مجموعه ها و شرکت های تفریحی و ورزشی با کلیه تاسیسات مرتبط از قبیل شهربازی ، موزه ، کتابخانه ، نمایشگاه و بوستانهای ایرانی با بناهای تاریخی آن ۲- احداث هتل و متل ، رستوران ، تریا ، سالن همایش و جشنها و بهره برداری از آنان ۳- احداث مراکز آموزش خدمات گردشگری جهت تداوم و رونق صنعت توریسم

 ب) انجام کلیه فعالیت های اقتصادی ، اجرایی ، تجارتی ، خدماتی برای احداث و ایجاد تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی و تامین تسهیلات ویژه برای جلب توریست از قبیل : ۱ – تاسیس و بهره برداری شرکت های تجاری به منظور فعالیت در بخش های مختلف اقتصادی یا تشکیل هلدینگ و اخذ یا دادن نمایندگی و کمک به ادغام یا تجزیه شرکتها ۲- مشارکت در سرمایه گذاری جهت اجرای پروژه های تجاری ، تجاری مسکونی ، فضاهای ورزشی ، تفریحی ، آموزشی ، فضاهای عمومی و خدماتی و بهره برداری از آنان ۳-تاسیس و یا مشارکت با شرکت ها و اشخاص دیگر اعم از داخلی و خارجی و حقیقی و حقوقی به منطور تحقق اهداف شرکت ۴-انجام کلیه امور مربوط به جلب و مشارکت دادن سرمایه های کوچک و پس اندازهای اشخاص در راستای تحقیق اهداف شرکت ۵- خرید کلیه ماشین آلات و تجهیزات وسایل لازم از داخل و خارج ۶-ساخت و ساز و انجام کلیه کارهای اجرایی تاسیسات قسمت توریسم ۷-اخذ نمایندگیهای شرکت های داخلی و خارجی برای ارائه کلیه خدمات و تسهیلات مسافرتی و گردشگران داخلی و خارجی ۸- مشارکت در احداث خطوط هوایی جهت برقراری پروازهای مستقیم داخلی و خارجی ، اجاره و چارتر هواپیما ، قطار ، کشتی برای برقراری مشارکت در احداث خطوط هواپیمایی جهت برقراری پروازهای مستقیم داخلی و خارجی ، اجاره و چارتر هواپیما ، قطار ، کشتی برای برقراری مشارکت در احداث خطوط هواپیمایی جهت برقراری تورهای مسافرتی ۹-ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه سرمایه گذاری ، طراحی و تامین مالی برای ………………………………….

 

بلافاصله بعد از پرداخت موفق لینک دانلود این پروژه فعال خواهد شد.

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “شهر پدیده شاندیز و تاثیر آن بر افزایش گردشگری”

شهر پدیده شاندیز و تاثیر آن بر افزایش گردشگری

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 1520

قیمت : تومان20,000