فروشگاه

توضیحات

نقش رسانه ها در جذب سرمایه گذاران خارجی

اغلب کشورهای در حال توسعه همانند ایران برای رونق دهی به اوضاع اقتصادی،‌

ایجاد اشتغال و دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی پایدار با مشکل

کمبود منابع سرمایه گذاری رو به رو هستند. کمبود درآمدهای ناشی از

صادرات و نرخ ناعادلانه مبادله که اغلب به زیان صادرکنندگان کالاها و مواد اولیه

خام در حال تغییر است و انبوه جمیعت و مصرف به نسبت بالا از عواملی

است که منابع پس انداز قابل تبدیل به سرمایه گذاری های مولد در این گونه کشورها را به شدت محدود می سازد

.

اما جبران عقب ماندگی ها و دستیابی به توسعه پایدار، نیازمند سرمایه گذاری

برای  بهره جویی از مزیت نسبی و توانایی های بالقوه اقتصادی است

جلب سرمایه و سرمایه گذاری راهی برای تسریع حرکت اقتصاد بسوی توسعه و ایجاد اشتغال است و می تواند به عنوان اهرمی برای شتاب توسعه و رشد اقتصادی بکار گرفته شود.

چنانچه امنیت سرمایه گذاری در کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای در حال گذار تضمین شود، سرمایه گذاران بین المللی میل و رغبت بیشتری برای

حضور در اینگونه بازارها خواهند داشت.

نقش رسانه ها در جذب سرمایه گذاران خارجی

این امر به کشورهای میزبان نیز فرصت بهره گیری از مزیت های نسبی، رشد اقتصادی، اشتغال زایی، دستیابی

به دانش و فن آوری روز برای تولید کالاهای رقابتی در عرصه بین المللی را می دهد.

همچنین سرمایه گذاری خارجی می تواند به اصلاح نظام مدیریتی و

تبادل تجربیات اقتصادی و بکارگیری  فن آوری های نوین منجر بشود. بنابراین تسریع جریان ورود سرمایه گذاری خارجی منافع متقابلی را برای کشورهای

میزبان و سرمایه گذاران بین المللی فراهم می سازد.

ایران با وجود برخورداری از مزیت های نسبی فراوان ،‌ فرصتهای سرمایه گذاری

در بخش های مختلف اقتصادی‌،‌ شرایط اقلیمی مناسب، موقعیت جغرافیایی راهبردی و دسترسی آسان به بازارهای منطقه، همچنین با داشتن نفت ،‌گاز، معادن، ‌صنایع تبدیلی و کشاورزی و… ،‌ می تواند رشد خوبی در جذب سرمایه گذاری خارجی داشته باشد.

۲۲۰صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴منابع دارد

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

نقش رسانه ها در جذب سرمایه گذاران خارجی
نقش رسانه ها در جذب سرمایه گذاران خارجی
نقش رسانه ها در جذب سرمایه گذاران خارجی

انسان عصر حاضر برای ایفای نقش اجتماعی خویش به عنوان شهروندی مسئول و پویا باید به انداره‌ای کافی از رویدادهای محیط و دنیای اطراف خویش

مطلع گردد تا قادر به تنظیم برنامه‌ها و امور جاری زندگی خود باشد. این اطلاع جویی

به عنوان یک نیاز اجتماعی افراد را به وسایل ارتباط جمعی متکی و

و ابسته ساخته است، و رسانه‌های جمعی نیز با توجه به وظایف خود در راستای برآورد نمودن نیازهای خوانندگان، شنوندگان و بینندگان، بخش مهمی از

محتوای پیام‌های خود را به انعکاس اخبار و مطالب مربوط به رویدادهای اجتماعی ، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اختصاص          می د‌هند.

بنابراین کنترل و جهت دهی افکار عمومی در قالب اخبار و گزارش‌های خبری بخشی از عملکرد رسانه‌هاست.

نقش رسانه ها در ایجاد فضای مناسب ، انعکاس مزیتها

و فرصتهای سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی ، روان سازی روابط داخلی و بین

نقش رسانه ها در جذب سرمایه گذاران خارجی

اللملی، تنش زدایی و از میان بردن ابهامات و ایجاد چشم اندازی مثبت از وضعیت کشور و جاذبه های سرمایه گذاری، همچنین آگاه سازی کارشناسان

اقتصادی و بخش خصوصی و در سطحی وسیعتر شناخت افکار عمومی از مزیتهای سرمایه گذاری خارجی و منافع اقتصادی آن و سهم مطبوعات در اجرای این روند از اهمیت بسزایی برخوردار است.

بنابراین این مطالعه بدنبال آنست تا سهم و نقش مطبوعات کشور را در معرفی منابع سرمایه گذاری به منظور جذب سرمایه گذاران خارجی از نگاه کارشناسان سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی وفنی ایران، مورد بررسی و تحلیل قرار دهد.

 

اهمیت و ضرورت تحقیق :

امروزه سرمایه گذاری خارجی یکی از راههای تسریع جهت دستیابی به توسعه اقتصادی پایدار می باشد و منافع دستیابی به این امر و ورود سرمایه

های خارجی منجر به رشد اقتصادی، اشتغال زایی، دستیابی به دانش و فن آوری و… می شود. شاید که همچون بسیاری از موارد سرمایه گذاری

خارجی نیز مضاری را هم به دنبال داشته باشد همچنین که مخالفان این

امر معتقدند که سرمایه گذاری خارجی با رقابت بر سر منابع کمیاب مانند نیروی

کار متخصص، منابع طبیعی و فرصت های بازار،‌ می تواند جایگزین سرمایه داخلی شود..

این گروه استدلال می کنند که در این حالت شرکت های خارجی

کمتر از شبکه عرضه کنندگان داخلی استفاده خواهند کرد،‌ لیکن بهره جویی از مزیت

های سرمایه گذاری خارجی منافع بسیاری را در پی دارد ک.

ه

دستیابی به آن را برای هر کشوری که می خواهد راه توسعه را طی کند

امری ضروری و غیر قابل اجتناب نموده است. لیکن می بایست بررسی نمود که

مطبوعات کشور در جهت مخالفان این امر گام برداشته یا مزیتهای این مقوله را بر می شمارد و یا ممکن است به گونه ای خنثی عمل نموده و با بی

توجهی به این مهم و عدم انعکاس آن ، این امر که از پایه های اقتصاد کشور جهت دستیابی به توسعه می باشد را به دست فراموشی بسپارند.

 ایران با وجود داشتن پتانسیل بالا برای جذب سرمایه های خارجی نتوانسته

آنچنان که باید موفق عمل نماید. به طوری که سرمایه گذاری خارجی هنوز نتوانسته نقش و جایگاه واقعی خود را در اقتصاد ایران ایفا کند.

نقش رسانه ها در جذب سرمایه گذاران خارجی

بدین جهت این مطالعه با بررسی دیدگاه کارشناسان سرمایه گذاری خارجی که متخصصان این امر می باشند و مسلط به تمامی ابعاد ، مشکلات و کاستی ها و چگونگی عملکرد مطبوعات در رابطه با سرمایه گذاری خارجی هستند

دریابیم که مطبوعات چه نقشی در انعکاس این مقوله داشته و چگونه می توانند نقشی مثبت در این روند را ایفا نمایند و منجر به جذب هرچه بیشتر سرمایه های خارجی گردند.

اهداف تحقیق :

با پیشرفت و گسترش روزافزون و سریع وسایل ارتباط جمعی و فراگیرشدن استفاده از این وسایل ضرورت تحقیق و مطالعه پیرامون نقش و اهمیت این

وسایل، همچنین هدفها و برنامه های آنها و چگونگی تاثیرگذاری آنان بیش از پیش احساس می‌شود، رسانه ها ابزار اصلی ارتباطات اجتماعی به شمار

می روند که از ماهیتی چند بعدی برخوردارند. همین امر امکان کارکرد چند گانه

را برای آنها فراهم می‌کند. رسانه‌ها، علاوه بر این که به عنوان وسیله‌ای

برای سرگرمی مورد استفاده قرار می‌گیرند از کارکردهای خبری، اطلاع رسانی، آموزشی رهبری و راهنمایی و تبلیغی برخوردارند. از کارکردهای مهم و

اصلی این وسایل ایجاد و برقراری ارتباط میان مردم با نهادها سازمانهای اجتماعی اعم از سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می‌باشد که در بطن کارکرد

خبری و اطلاع رسانی نهفته است. در این میان روابط مردم و ارگان‌ها و نهادی حکومتی و سیاسی از مهمترین و حساس‌ترین ابعاد کارکردی رسانه‌ها محسوب می‌شود.

نقش رسانه ها در جذب سرمایه گذاران خارجی

وسایل ارتباط جمعی در این فصل از کارکرد خویش با جـمع‌آوری و انتشار اخبار مربوط به رویدادها وموضوعات، افکار و عقاید مردم و دست اندرکاران

سیاسی جامعه را نسبت به اوضاع و شرایط محیط اجتماعی خویش روشن می‌سازند. در میان رسانه‌های جمعی، مطبوعات به دلیل ویژگی‌های منحصر

به فردی که در تنوع تعدد و دوام مطالب دارند. در زمینه‌ خبری و اطلاع رسانی از اهمیت قابل توجهی برخوردارند. و به همین دلیل بررسی محتوای مطالب مطبوعات به طور خاص روزنامه‌ها حائز اهمیت است. ( سید نورالدین رضـوی زاده ۱ )

امـا آنچه که مسلم اسـت وسـایل ارتباط جمعی به طور اخص – مطبوعات – در هر کشوری با یک سری سیاست‌ها و روش‌های متفاوتی منتشر می‌شود .

با توجه به مسائل وموارد مطرح شده اهداف این تحقیق شناسایی

چگونگی و میزان نقش مطبوعات در جذب سرمایه گذاری خارجی به صورت شناساندن نقش های آن در اقتصاد، شناساندن مزایای اقتصادی آن، معرفی قانون سرمایه گذاری خارجی و معرفی تسهیلات آن، ترغیب بخش

خصوصی به همکاری با سرمایه گذاران خارجی در اقتصاد و حضور سرمایه گذاران در ایران و در کل ایجاد فضای مثبت نسبت به این مقوله .

این تحقیق به بررسی شناخت ابعاد تاثیر مطبوعات در جذب سرمایه

گذاری خارجی و نقش آن ها در این روند و اینکه این نقش به چه صورت باید باشد و توقع نخبگان این امر از مطبوعات در این زمینه ها چه می باشد، می پردازد.

قلمرو تحقیق

پژوهش حاضر درسازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران در سال ۱۳۸۷ صورت گرفته است.

سوالات تحقیق :

۱٫ نقش مطبوعات در جذب سرمایه گذاری خارجی چیست ؟

۲٫ آیا از نظر کارشناسان نقش مطبوعات در جذب سرمایه گذاری خارجی  تا کنون مثبت بوده است؟

۳٫ چه تفاوتی بین دیدگاه روزنامه های  پرتیراژ در لزوم جذب سرمایه های خارجی وجود دارد؟

۴٫ آیا مطبوعات می توانند در جذب سرمایه گذاری خارجی موثر باشند؟

۵٫ وفاق مطبوعات نسبت به لزوم جذب سرمایه گذاری خارجی می تواند تاثیر مثبت بر جذب سرمایه کذاری خارجی داشته باشد؟

فر ضیات تحقیق :

نقش رسانه ها در جذب سرمایه گذاران خارجی

فرضیه اول:

به نظر می رسد از نظر کارشناسان ، تاکنون مطبوعات در جذب سرمایه گذاری خارجی، تاثیر کمی داشته اند.

فرضیه دوم:

بین دیدگاه کارشناسان نسبت به توان مطبوعات در ارتقاء شناخت مردم در زمینه سرمایه گذاری خارجی و تاثیر این شناخت در جذب سرمایه گذاری خارجی رابطه معناداری وجود دارد.

فرضیه سوم:

از دیدگاه کارشناسان ، مطبوعات می توانند در جذب سرمایه گذاری خارجی تاثیر زیادی داشته باشند.

فرضیه چهارم:

به نظر می رسد از دیدگاه کارشناسان روزنامه های گروه های چپ و راست نسبت به لزوم جذب سرمایه گذاری خارجی نظرات متفاوتی دارند.

فرضیه پنجم:

از دیدگاه کارشناسان وفاق در مطبوعات نسبت به لزوم جذب سرمایه گذاری خارجی نسبت به عدم وفاق در همین رابطه، تاثیر زیادی در جذب سرمایه های خارجی دارد.

 

 

1 نقد وبررسی برای نقش رسانه ها در جذب سرمایه گذاران خارجی

  1. رضا میم

    نقش رسانه ها در جذب سرمایه گذاران خارجی
    پایان نامه عالی بود سپاس

افزودن نقد و بررسی

نقش رسانه ها در جذب سرمایه گذاران خارجی

1 نقد و بررسی

نقش رسانه ها در جذب سرمايه گذاران خارجی پایان نامه پروپوزال مقاله

قیمت : تومان19,900