توضیحات
تحقیق چاپ دیجیتال
چکیده
چاپ دیجیتال به طرز وسیعی رشد کرده است و این روند ادامه خواهد یافت. دست بر قضا یکی از بهترین جاهایی که میتوان در آن به تکنولوژی دیجیتال دست یافت، اروپا است. این مقاله به درک بهتری از تکنولوژی دیجیتال کمک میکند، به سهم آن در بازار اشاره میکند و در عین حال به فرصتها و راهحلهای موجود در اروپا هم اشاره دارد.
مقدمه
چاپ دیجیتال با عمری کمتر از یک دهه، رشد چشمگیری در بازار چاپ داشته و به عنوان مکمل چاپ افست مطرح شده است.
هر روز کاربردهای جدیدی برای این روش چاپی پیدا میشود و دامنه عمل آن را طراحان و بازاریابان و کارشناسان تبلیغات، روز به روز گسترش میدهند.
برای دیدن ادامه مطلب روی مشاهده و دریافت کلیک کنید
فنآوری چاپ دیجیتال نیز با شتاب در حال تحول است. سازندگان دستگاهها، تجهیزات و مواد مصرفی چاپ دیجیتال پیوسته در چالش نوآوریها
هستند و این روند به سرعت بیشتر، کیفیت بیشتر و قیمت پایینتر آنها و محصولات چاپ دیجیتال منجر میشود که در نهایت باز هم به رواج
بیشتر آن دامن میزند. نمایشگاه دروپا 2008 عرصه مهمی برای شرکتهای صاحبنام در زمینه چاپ دیجیتال است.
از زمان پیدایش نخستین ماشین چاپ دیجیتال در دهه 1980 فروش و سفارش در عرصه تجهیزات دیجیتال رو به فزونی گذاشته است.
موقعیت بازار اروپا از زبان ارقام
حدود 87 درصد کارهای چاپی چهار رنگ در تیراژهایی کمتر از پنج هزار صفحه صورت میگیرد که خود میتواند زمینه ساز پیشرفت در عرصه شخصیسازی چاپ باشد. (حدود 30 درصد کل کارها)، به طور کلی بازار جهانی چاپ اکنون 3800 میلیارد صفحه است که 230 میلیارد صفحه آن متعلق به چاپ دیجیتال است. (۲۰۰ میلیارد سیاه و سفید و 30 میلیارد رنگی)، بنابراین پتانسیل رشد چاپ دیجیتال بسیار بالاست.
چاپ رنگی دیجیتال هم سرنوشت مشابهی دارد و حدود 10 برابر رشد خواهد داشت.
رابرت کربیشلی مدیر روابط عمومی زیراکس در اروپا در توصیف فرصتهای پیش روی چاپ دیجیتال میگوید: <این فرصت شگفتانگیز است و ما
نقاط قوت فراوانی را در زمینههای نشر کتاب، تبلیغات با پست مستقیم، چاپ تجاری و تبلیغاتی و چاپ بر اساس تقاضا داریم.
از دیگر سو، شخصی شدن چاپ هم بهبروز اپلیکیشنهای تازه منجر شده و برای مشتریان ما فرصتهای جدیدی به وجود آورده که عرصههای
بستهبندی و محصولات مرتبط با عکس را هم در برمیگیرد. پایان نامه دات کام
مهمترین روندها برای سه سال آینده از این قرار است:
– چاپ بر اساس تقاضا (12% رشد سالیانه)
– زمان پیشبرد کار (33% امور ظرف 24 ساعت آماده میشود)
– صفحات رنگی (تولید چاپ رنگی 27% رشد خواهد داشت)
برندها؛ انتخاب راهحل دیجیتال
برندهای عمده علیالقاعده از محصولات خود دفاع خواهند کرد. آنها هم مثل شما درصدد فروش بیشتر به مشتریان خود هستند. امکان کنونی
چاپ دیجیتال که فراهم آوردن سفارشات در تیراژهای کم بود، به عنوان یک راهحل مورد رضایت به خصوص در قبال کاربردهای ویژه، جواب داده است.
سرعت بیشتر در چاپ و قدرت انطباق با طیف وسیعی از رسانهها، این تکنولوژیها را وارد بازار چاپ بر اساس تقاضا کرده است. این تکنولوژیها
در بازار کنونی پرینترهای دیجیتال با فرمت کوچک جا افتادهاند. این روندها بر اساس پیشبینیها در آینده هم ادامه خواهد یافت. بهترین راه برای
درک این مساله دیدن همکارانتان و تجارب دست اول آنها درباره راهحلهای دیجیتال موجود در بازار است. نمایشگاههای تجاری هم میتوانند در
این زمینهها تجارب باارزشی در اختیار بگذارند.
بسیاری از محصولات هم هستند که میتوانند کمک دست کسانی باشند که بین محیطهای افست و دیجیتال در حرکت هستند، علت این امر
پتانسیل بالای این محصولات در ارایه گردش کارهای باز و رنگهای خوب و نیز قدرت انطباق آنها در چاپ بر روی سطوح گوناگون چاپی است.
از میان خصایصی که در فرمتهای کوچک برای چاپکاران از اهمیت ویژهای برخوردار است، میتوان به رزولوشن، راندمان تولید صفحه در دقیقه، ظرفیت کاغذخور، امکان انتخاب در چاپ (مرکب یا تونر) و قابلیت چاپ به پشت و روی صفحه (تکنولوژی دوپلکس) اشاره کرد. با در نظر گرفتن این قابلیتها، راهحلهای موجود در بازار از این قرار هستند:
– oceبا 250 صفحه در دقیقه با رزولوشن 0021*006dpi، تکنولوژی دوپلکس و ظرفیت سینی تحویل 13800 صفحه
– Xeikonبا 160 صفحه در دقیقه با رزولوشن 006 dpi، تکنولوژی دوپلکس
– HPبا 68 صفحه در دقیقه، 0021dpi، تکنولوژی دوپلکس خودکار و ظرفیت سینی تحویل 6700 صفحه
– Xeroxبا 100 صفحه در دقیقه،
006*006 dpiو ظرفیت سینی تحویل 30 هزار صفحه
– Kodakبا 100 صفحه در دقیقه، 006 dpi، تکنولوژی دوپلکس و ظرفیت سینی تحویل 71 هزار صفحه
این ارقام همه به چاپ رنگی مربوط میشود. همه این برندها جز HP از تونر استفاده میکنند. HP از مرکب مایع استفاده میکند.
باید گفت طیف سرعت در این زمینه بین 65 تا 250 صفحه در دقیقه است. ظرفیت کاغذخور هم بین 6700 تا 71000 صفحه است. رزولوشنها
بین 600 تا 0021*006 dpiاست و خروجی ماهیانه را هم میتوان بین 200 هزار تا 8 میلیون پرینت اعلام کرد. افق پیش رو از افزایش توان تولید و گستردهتر شدن تکنولوژی دوپلکس خبر میدهد.
نیازی به گفتن نیست که چاپگرهای دیجیتال مورد اشاره، تنها راهحلهای موجود نیستند. اما با این همه معرف تکنولوژیهای برتر موجود
قلمداد میکند.
راهی به سوی فرصتهای تازه و سود
نقطه قوت تکنولوژی دیجیتال در چاپ تجاری است، اگرچه در عین حال فرصتهای تجاری پیوستهای نیز بروز میکند و میتواند از نظر
استراتژیک در کانون فعالیتهای یک شرکت قرار گیرد، اما چاپ تجاری یک نقطه قوت است.
در عکاسی به خاطر بروز دوربینهای دیجیتال، بازار پردازش فیلم تکان جدی خورده است و لذا این بخش باید به فکر راههای تازه برای
حفظ موقعیت قبلی خود باشد. پیدایش پدیدههایی مثل آلبوم عکس، سالنامهها و تیشرتها ناشی از همین امر است. علت این
اتفاق هم این است که این اقلام به شخصیسازی و به پرداخت نهایی با کیفیت عالی نیاز دارند که همه میتوانند برای تجهیزات
افست دیجیتال ایدهآل باشند.
پتانسیل این بازار هم وسیع است: HP indigo در سراسر جهان 7 میلیون محصول شخصیسازی شده تولید کرده است. پیشبینی HPاین است که این روند تا سال 2010 حدود 94درصد افزایش نشان خواهد داد و به ارزش مالی 3 میلیون یورو خواهد رسید.
همچنین پیشبینی میشود میزان عکسهایی که با دوربینهای دیجیتال و موبایل در اروپا گرفته میشوند، برای فاصله 2003 تا 2010
قریب به 8/17 درصد رشد داشته باشند.
جاکوب بوین از مدیران منطقهای این شرکت میگوید در سال 2006 قریب به 63 میلیارد عکس ذخیره و به شراکت گذاشته شده و 14 میلیارد عکس هم به چاپ رسیده است و این در حالی است که پیشبینیها در این زمینه از ارقام به ترتیب 110 و 24 میلیاردی تا
سال 2011 خبر میدهند.
اروپاییهای آنلاین و خدمات مربوط به عکس همه به عرصه شخصیسازی کمک خواهند کرد و مردم بیشتر با امکانات این عرصه آشنا
خواهند شد.
طبق گفته فریک جوکمز (از سخنگویان oce)، خروجیهای کوچک و متوسط و تقاضا برای اسناد رنگی رو به افزایش است و این پیشبینی
وجود دارد که فاصله میان کاغذخور بودن در سیستمهای با تغذیه رول در زمینه کارهای رنگی هر سال دو برابر افزایش یابد. اما حجم کارهای سیاه و سفید در این سیستمها صدها میلیارد صفحه در
سال است.
جوکمز میافزاید: < 2 تا 3 میلیارد صفحه به صورت تمام رنگی چاپ میشوند و این در حالی است که سهم کارهای نیمه رنگی 20%
بازار است.>
بازار چاپ افست هم در حال حاضر 400میلیارد یورو است. از دیدگاه او، بزرگترین بخش چاپ افست، چاپ کتاب است که بیشترین رشد را هم دارد. برآورد او در این زمینه
چنین است: <اگر تنها یک درصد از چاپ افست به سمت فضای دیجیتال برود، چاپ دیجیتال 13% رشد خواهد داشت.>
اما ویل فنرفیلد از مدیران بازاریابی کداک هم معتقد است در سال 2008 پنج روند تجاری جالب توجه وجود دارد:
۱- بازار محصولات مرتبط با عکس به سرعت گسترش مییابد (آلبوم عکس، سالنامه، لیوانهای بزرگ، تیشرت و غیره)
۲- ترانس پرومو: یک کاربرد به سرعت رشدیابنده که توسط کمپانیها برای انتقال پیامها مورد استفاده قرار میگیرد و آن افزودن محتوای
تبلیغاتی بر روی مواد مورد معامله است که در چاپهای با تیراژ بالا از محبوبیت برخوردار شده است. اروپا در این زمینه پیشتاز است و
رشد سالیانه آن 13% است.
[ترانس پرومو (تبلیغ ضمنی) یک نوع از تبلیغات است که بر روی یک سند صورت میگیرد. مثلا چاپ یک شعار بازاریابانه بر روی صورتحسابها]
۳- تکنولوژیهای جدید وب: هدف این تکنولوژیها بهبود فرایند چاپ است. اگرچه نمونهخوانی و تصحیح بر روی وب، سفارش کار و مانیتور کردن
آن بر روی وب هنوز در دوره طفولیت خود به سر میبرد، اما از پتانسیل بالقوهای برخوردار است.
۴- روندهای زیستمحیطی: تلاشهای فراوانی در زمینه کاهش از ضایعات و مصرف انرژی صورت میگیرد. چاپ دیجیتال، دوستدار محیط
زیست است.
۵- توسعه تجاری برای شرکتهای چاپ: تلاشهایی از سوی کداک در جریان است تا خدمات چاپ به خصوص در عرصه چاپ عکس بهبود یابد.
چرا چاپ دیجیتال یک موفقیت است؟
چاپکارانی که دیجیتال میشوند، مزیت صرفهجویی در هزینهها را میستایند. در این زمینه انتخابهای متعددی وجود دارد. اگر از موضع تولید
به موضوع نگاه کنیم، کارها را میتوان در مقیاس کم، ولی با سرعت بالا در تغییر خط تولید انجام داد. از جنبه رقابتی نیز چاپ دیجیتال با چاپ
سنتی قابل قیاس نیست. از جنبه اقتصادی هم نیازی به حفظ مداخل متعدد برای تولید نیست و لذا میتوان صرفا چیزهایی را تهیه کرد که
برای چاپ مورد نیاز است. از طرف دیگر امکان ویرایش محتوا و به کارگیری مجدد اطلاعات هم در صرفهجویی نقش مهمی دارد. در اروپا 2008 این ایدهها بازتر خواهند شد.
اگر مطلب مورد نظر خود را در این سایت پیدا نکردید میتوانید از قسمت سفارش پروژه جدید یا تماس با ما کار تحقیقی خود را به ما سفارش دهید
نقد وبررسی
نقد بررسی یافت نشد...