فروشگاه

توضیحات

گردشگری ورزشی

چکیده

فرار انسان ها از زندگی ماشینی و تمایل به انجام فعالیت های ورزشی و تفریحی

در طبیعت بستر مناسبی را برای سرمایه گذاری در صنعت گردشگری

فراهم آورده است. با توجه به سه عنصر مهم گردشگری یعنی جاذبه های فرهنگی

، طبیعی و ورزشی که به عبارتی سه موتور توسعه پایدار محسوب

می شوند، مقوله ای به نام گردشگری ورزشی شکل می گیرد.

گردشگری یک صنعت علم رو به رشد بین المللی است و گردشگری ورزشی یک بخش

از بازاری است که به سرعت در حال پیشرفت است. از این رو کشورهای

مختلف در پی آن هستند تا با بهره گیری از تمامی پتانسیل های ورزشی کشور

خود و گرفتن امتیاز میزبانی رویدادهای بین المللی، ملی و منطقه ای

، گردشگران ورزشی بیشتری را از سراسر دنیا به منطقه خود جلب نموده و از درآمد

های سرشار ارزی آن منتفع گردند.

گردشگری ورزشی

استان اصفهان با برخورداری از پتانسیل ها و جاذبه های بی شمار فرهنگی،

طبیعی و ورزشی و بر اساس سند راهبردی ورزش استان که بر مبنای آن

استان اصفهان تا سال ۱۳۹۴ تبدیل به پایتخت ورزشی ایران می گردد،

لزوم بهره گیری از پارامترهای گردشگری ورزشی استان را در دستیابی به اهداف تعیین شده دوچندان می سازد.

نویسندگان این مقاله، بر اساس مشاهدات و بررسی اسناد مرتبط

در زمینه گردشگری و ورزش استان اصفهان و با بهره گیری از مطالعات انجام گرفته در

کشورهای صاحب نام در زمینه گردشگری ورزشی در پی آن هستند

تا با معرفی این پتانسیل ها، دستیابی به شعار «گردشگری بر مبنای ورزش با ارزش و با اقتدار استان» را جامۀ عمل بپوشانند.

واژه‌های کلیدی: گردشگری پسامدرن، گردشگری ماجراجویانه، گردشگری ورزشی، گردشگر ورزشی.

  ۶۰صفحه فونت ۱۴ فایل ورد منابع  دارد

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

گردشگری ورزشی
گردشگری ورزشی

 

 

 

 

 

گردشگری ورزشی

مقدمه

گردشگری به عنوان بزرگ ترین و پر رونق ترین صنعت جهان بشمار می رود.

انتظار می رود که در قرن بیست و یکم که قرن برداشتن گام های طلایی در جهت حفاظت از طبیعت معنویت و سلامت می باشد نیز، این صنعت پیشتاز بوده و سیر صعودی آن ادامه یابد. مزایا و منافع اقتصادی حاصل از گردشگری

جلوه های جغرافیایی و ویژگیهای مفرح آن بسیار جالب توجه است و بیشتر

مطالعات و تحقیقات انجام شده به این موارد پرداخته اند اما متأسفانه

در مورد سیاست گردشگری و به ویژه فرآیند سیاستگذاری در خصوص گردشگری ورزشی کار چندانی نشده و اهمیت آن به طور کامل شناخته و درک نگردیده

است لذا یکی از اساسی ترین فعالیت دولت ها طراحی و تدوین سیاست

های عمومی است. اما در کشورهای صنعتی و همچنین در بسیاری از

کشورهای در حال توسعه به هنگام طراحی و تدوین برنامه ها و سیاست های کلان به صنعت گردشگری به عنوان ابزاری مؤثر در ادامه روند توسعه توجه

خاصی مبذول می شود (لی ۱۹۸۸، پیرس ۱۹۹۲، ۱۹۸۲، ریشتر۱۹۸۹، ویلیامز ۱۹۸۸، هریسون ۱۹۹۲، اسمیت ۱۹۹۴، هال ۱۹۹۵ و ۱۹۹۴). مسئله

گردشگری ورزشی به حدی مهم است که کمیته بین المللی المپیک[۱] و سازمان

جهانی جهانگردی[۲]، کنفرانس های بین المللی را برای تجزیه و

تحلیل مسائل مربوط به گردشگری ورزشی در خلال بازیهای المپیک

برگزار و در جهت اخذ تفاهم نامه مشترک بین دو سازمان تلاش می کنند.

گردشگری ورزشی

در اثر تلاش های انجام گرفته، امروزه پیوند میان گردشگری و ورزش

نوع جدیدی از جهانگردی را ایجاد نموده که جنبه های مختلف و متنوعی را در بر می گیرد. گستره وسیعی که از فعالیت های هیجانی نظیر گردشگری ماجراجویانه[۳] شروع شده

و تا فعالیت های تمدد اعصاب[۴] را در بر می گیرد. چرا که به همان میزانی

که سلیقه ها و تمایلات متفاوتی برای افراد متصور است، به همان مقدار

دامنه فعالیت های گردشگری ورزشی نیز گسترش می یابد. بدین لحاظ تجمیع سه

شاخه از فعالیت های انسانی یعنی گردشگری، ورزش و سلامت تشکیل دهنده

ساختار جدید و جامعی برای پر کردن اوقات فراغت و تفریح همراه با نشاط روحی و جسمی انسانها گردیده است .

گردشگری ورزشی

ورزش های تفریحی از مناسب ترین و شاید ضروری ترین گونه های گذران اوقات

فراغت در عصر حاضر است. پیشرفت های عظیم صنعتی و در پی آن

زندگی ماشینی، موجب شده که انسان ها هر چه بیشتر کم تحرک شوند و

در معرض فقر حرکتی قرار گیرند ]جلالی فراهانی، [. فعالیت های فراغتی و

ورزش های تفریحی، اگر در قالبی صحیح انجام پذیرند، تأثیر بسیار زیادی

بر رشد اقتصادی، توسعۀ پایدار و ایجاد محیط زیستی سالم تر خواهند داشت.

از آنجا که گردشگـری پسامدرن گونه ای حق گذران اوقات فراغت را

در عصـر فرا ـ پسامدرن شکل می دهد ]پاپلی یزدی و سقایی، ۱۳۸۲[ . گردشگری

ورزشی نیز گونه ای از گردشگری پسا مدرن محسوب می شود.

از این رو دو مقوله گردشگری و ورزش از ارتباط متقابل، تنگاتنگ و تاثیرگذاری سود

گردشگری ورزشی

می‌جویند، به‌گونه‌ای که ورزش حجم قابل توجهی از افراد را به سفر وا می‌دارد و رویدادهای بزرگ ورزشی، به خودی خود از مهمترین جاذبه‌های دوره‌ای کشورها به حساب آمده و تاثیر بسزایی در وجهه گردشگری کشورهای میزبان دارد Ritchie,2002] [.

 برگزاری انواع مسابقات جهانی، ملی، منطقه ای انگیزه ای قوی برای حضور و شرکت مردم در محل برگزاری مسابقات را فراهم آورده است. جام جهانی فوتبال که هر۴ سال یک بار در یکی از کشور ها برگزار می گردد، خود نمونه گویای این رخداد ورزشی است. به نحوی که همه کشور های میزبان از چندین سال قبل اقدام به برنامه ریزی های جامع و کلان، جهت ساخت تاسیسات زیربنایی و روبنایی در کشور خود می نمایند.

نظیر این رخداد به نحو بسیار گسترده تر در المپیک تجلی می یابد.

المپیک نه تنها به عنوان یک اجتماع ورزشی و انجام مسابقات در رشته های مختلف مطرح است بلکه به عنوان یک واقعه عظیم و کم نظیر در سطح جهان محسوب می گردد. امری که هر چهار سال یکبار اتفاق افتاده و تحولات عظیمی در

همه ابعاد، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی میان کشورها ایجاد می نماید. علاوه بر این مسابقات بین المللی که در دوره خاص و

محدوده زمانی مشخص انجام می گیرد زمینه ای را فراهم ساخته

تا مسئولین و برنامه ریزان ورزشی کشورها به شناسایی استعداد

ها و پتانسیل های موجود در کشور خود اقدام نموده و با رویکرد بومی سازی به ایجاد مراکز ورزشی با محوریت یک یا چند رشته ورزشی خاص مبادرت نمایند.

کشورهای اسپانیا، استرالیا، آمریکا و فرانسه، ازجمله کشورهای

موفق در حوزه گردشگری ورزشی هستند، در آسیا نیزکشورهایی مانند امارات و ترکیه حضور در این عرصه را تجربه کرده و البته در همین زمان کوتاه، نیز درآمدهای خوبی هم داشته اند. چنانچه در ترکیه سرمایه‌گذاری‌های خوبی در زمینه

گردشگری ورزشی

ایجاد اردو‌های ورزشی انجام شده و ترکیه مقصد خوبی برای ایجاد اردوهای تیم‌های ورزشی محسوب می‌شود. کشور کره با برگزاری مسابقات ویژه در

ورزش های رزمی خصوصاً تکواندو هر ساله در آمد سرشاری را نصیب کشور خود می نماید. عواید این کار تنها معطوف به برگزاری مسابقات نبوده و عرصه های آموزش فنون و تربیت مربی و نهایتاً تربیت ورزشکار را در بر می گیرد.

کشورهـای کوهستانی اروپای مرکـزی، نظیر سویس و اتریش که به

لحاظ شرایط اقلیمـی مناسب ورزش های زمستانی نظیر، اسکی، هاکی و نظایر آنها هستند، با ایجاد تأسیات زیر بنایی جهت راه اندازی فعالیت های گردشگری ورزشی توانسته اند قسمت عمده ای از درآمد سرانه ملی خود را از این

طریق تأمین نمایند. به این ترتیب هر کشوری با توجه به موقعیت جغرافیایی و متعاقب آن شرایط آب و هوایی خاص خود می تواند محل تولید و ارائه یک یا چند نوع خدمات ورزشی و به دنبال آن خدمات مسافرتی و گردشگری باشد.

[۴] .

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

 

 

 

1 نقد وبررسی برای گردشگری ورزشی

  1. بهرام

    گردشگری ورزشی

افزودن نقد و بررسی