فروشگاه

توضیحات

آسانسور و تابلو های برق

آسانسور به صورت امروزی در حدود ۵۰ سال پیش وارد کشور شده است و اولین نمایندگی فروش آسانسور در کشور مربوط به یک شرکت سوئیسی می باشد که توسط یک شرکت ایرانی وارد شد و بعد از آن نیز شرکت های خارجی دیگر در این زمینه فعالیت داشتند اولین کارخانه در ایران توسط وزارت مسکن و شهر سازی در سال ۱۳۵۰ در شهر صنعتی البرز قزوین تحت لیسانس یک شرکت سوئیسی بنا گردید و بعد از آن نیز کارخانجات دیگری توسط شرکت های خارجی در ایران فعالیت نمودند ولی با توجه به تحریم وسایل بعد از انقلاب و بر اساس ضرورت و نیاز شروع به فعالیتهای تولیدی در زمینه ساخت قطعات یدکی آسانسور نمودند و در واقع آسانسور به صورت تلفیقی در کشور تولید و نصب گردید تا اینکه در دهه ۷۰ مجوز واردات آزاد شده وبه تبع آن واحدهای فروش آسانسور به صورت رسمی و غیر رسمی بوجود آمدند.

 

 

 ۱۱۰صفحه فونت ۱۴ فایل ورد

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

بخش اول: آسانسور

تاریخچه آسانسور………………………………………………………………………………………………………۲

اجزای آسانسور ومقررات ایمنی که در آسانسور باید در نظر گرفت………………………………….۴

مشخصات انواع درهای آسانسور………………………………………………………………………………..۱۰

مقررات ایمنی سیستم محرک آسانسور………………………………………………………………………..۱۳

انتخاب یک آسانسور………………………………………………………………………………………………..۲۱

آسانسور بدون موتورخانه………………………………………………………………………………………….۲۴

پیشنیازها و عملیات نصب آسانسور……………………………………………………………………………۲۷

دستورالعمل حرکت کابین در زمان قطع برق……………………………………………………………….۳۳

سیستم نجات اضطراری در آسانسور………………………………………………………………………….۴۰

مواقع از کار افتادن آسانسور……………………………………………………………………………………..۴۲

رایجترین اشتباهات نصابان آسانسور………………………………………………………………………….۴۴

 

 

بخش دوم: تابلو های برق

انواع تابلوهای برق………………………………………………………………………………………….۵۸

تقسیم بندی تابلوها…………………………………………………………………………………………۶۰

خصوصیات تابلوها………………………………………………………………………………………..۶۱

حفاظت الکتریکی تابلو ………………………………………………………………………………….۶۳

اجزای یک تابلوی برق……………………………………………………………………………………۶۳

طریقه ساخت تابلوها……………………………………………………………………………………..۶۴

حفاظت تجهیزات و نفرات در تأسیسات الکتریکی تابلو……………………………………..۷۳

کنتاکتور……………………………………………………………………………………………………….۸۳

قطع کننده حرارتی…………………………………………………………………………………………۸۹

انواع رله های زمانی………………………………………………………………………………………۹۰

نقشه های مدار کنترل……………………………………………………………………………………۹۴

 

 

فهرست جداول

جدول(۱-۱) محاسبات تعداد مسافران………………………………………………………………….۵۳

جدول(۱-۲) حروف مشخص کننده اجزای مدار……………………………………………………۷۲

جدول(۲-۲) رنگ های پولک در جریان های مختلف…………………………………………….۷۵

جدول(۳-۲) بزرگترین مقطع سیم ها برای اتصال به پایه فیوزهای مختلف………………..۷۶

جدول(۴-۲) اندازه های استاندارد فیوز………………………………………………………………..۷۷

جدول(۵-۲ )جریان مجاز سیم های عایق دار……………………………………………………….۸۰

جدول(۶-۲)ضریب تصحیح جریان مجاز سیم های عایق دار………………………………….۸۰

جدول(۷-۲) سطح مقطع سیم هادر دماهای مختلف………………………………………………۸۲

جدول(۸-۲) طبقه بندی کنتاکتور………………………………………………………………………..۸۸

جدول(۹-۲) حروف شناسایی دستگاه های مدار فرمان در استاندارد قدیم………………..۹۵

جدول(۱۰-۲) حروف شناسایی دستگاه های مدار فرمان در استاندارد جدید……………

لامپ سیگنال

برای نشان داده حالت وصل یا قطع یک مدار از لامپ سیگنال استفاده می شود برای افزایش عمر لامپ می توان لامپی را انتخاب نمود که ولتاژ نامی آن بیشتر از ولتاژ تغذیه لامپ باشد. مثلاً برای شبکه ۲۲۰ ولتی از لامپ ۲۶۰ ولت استفاده شود. گاهی از لامپهای با ولتاژ و قدرت کم مانند لامپهای رشته ای ۶، ۱۲، ۲۴ ولت و ۲ تا ۴ وات نیز در مدارهای فرمان استفاده می شود که در این صورت به یک ترانسفورماتور نیز احتیاج می باشد که معمولاً بر روی پایه خود لامپ مونتاژ می شود.

شستی ها : در مدارهای با کنتاکتور اغلب برای دادن فرمان روشن و خاموش از شستی استفاده توسط دست فرمان گرفته و در صورتی که برای وصل مدار به کار رود دارای دو کنتاکت باز و وقتی برای قطع مدار مورد استفاده قرار گیرد دارای دو کنتاکت بسته می باشد. که حالت باز آن را Start و حالت بسته آن را Stop می گویند.

نقشه های مدار کنترل

در نقشه یک سیستم الکتریکی وسایل و تجهیزات الکتریکی با علامتهای اختصاری نشان داده می شوند و ربط این علامتها به یکدیگر و همچنین طرز کار سیستم الکتریکی، از نقشه اتصال درک خواهد شد. این علائم اختصاری و همچنین طریقه کشیدن نقشه مدارهای فرمان در بعضی از کشورها با یکدیگر متفاوت است.

حروف شناسایی

هر دستگاهی که در مدار فرمان مورد استفاده قرار می گیرد. با یک حرف لاتین شناسایی و به وسیله همین حرف در تمامی نقشه ها و لیست وسایل نشان داده می شود. حروف شناسایی استاندارد قدیم در جدول و حروف شناسایی استاندارد جدید در جدول    نشان داده شده اند. اگر تعداد دستگاه های مشابه در یک نقشه بیشتر از یکی باشد، در این صورت به دنبال حرف مشخص کننده دستگاه عدد نیز آورده می شود، مانند: Q1 و Q2 و K1M و K2M در استاندارد جدید یا c1 و c2 و a1 و a2 در استاندارد قدیم.

امروزه برای نشان دادن تعداد کنتاکتهای فرمان از یک عدد دو رقمی که به همراه شماره تیپ کنتاکتور نوشته می شود استفاده می کنند مثلاً برای کنتاکتور ذکر شده به جای ۱S+3Ö عدد ۱۳ نوشته می شود که رقم سمت راست تعداد کنتاکتهای فرمان بسته و رقم سمت چپ تعداد کنتاکتهای باز را مشخص می نماید. اگر کنتاکتور مثلاً فقط دارای ۲ کنتاکت باز باشد با عدد ۲۰ و اگر دارای تنها دو کنتاکت تنها دو کنتاکت بسته باشد با عدد ۰۲ مشخص می شود. در شکل   چهار کنتاکتور کمکی که فاقد کنتاکتهای اصلی می باشند نشان داده شده است.

لازم به ذکر است که کلیه وسایلی که با دست فرمان می گیرند مانند شستی های استپ و استارت و یا به طور مکانیکی فرمان می گیرند، مانند میکروسوئیچ ها با اعداد تک رقمی مشخص می شوند برای کنتاکتهای بسته این وسایل از اعداد ۱ و ۲ و برای کنتاکتهای باز آنها از اعداد ۳ و۴ استفاده می شود هرگاه از یک نوع وسیله به تعداد زیاد استفاده شود به حروف مشخص کننده وسیله، اندیس عددی داده می شود.

شمای فنی یا نقشه تک خطی

شمای فنی یک دید کلی درباره تأسیسات مورد نظر را بیننده می دهد. در این نقشه جزئیات مربوط به تأسیات داده نشده و تنها به کمک علائم اختصاری دستگاه ها و مصرف کننده های الکتریکی یک نقشه ساده به صورت تک خطی و بدون سیمهای فرعی و کمکی داده می شود. از روی این نقشه تنها می توان محل مناسب قرار گرفتن دستگاه ها، تجهیزات و حفاظتهای لازم و بهای طرح را پیش بینی نمود.

 

نقشه مسیر جریان

یکی از مهمترین نقشه هایی که در مدارهای کنتاکتوردار به کار می رود، نقشه مسیر جریان می باشد. این نقشه مشخص کننده تمام اتصالات الکتریکی بین دستگاه های موجود در طرح بوده و به کمک آن می توان به راحتی اصول کار و ترتیب مدار فرمان را درک کرد.

نقشه مسیر جریان علاوه بر استفاده برای مونتاژ کاری در عیب یابی مدار نیز بسیار مفید است. برای سادگی کار مخصوصاً در تأسیسات بزرگ، نقشه مسیر جریان به دو قسمت مدار قدرت و مدار فرمان تقسیم می شود.

همانگونه که پیش از این نیز بیان شد، مدار قدرت قسمتی از مدار است که جراین مصرف کننده از آن عبور کرده و اتصالات لازم بین شبکه و مصرف کننده از طریق کنتاکتهای اصلی کنتاکتور برقرار می گردد و وسایل حفاظتی نیز در این مدار قرار می گیرد. در نقشه مدار فرمان اتصالات مربوط به سیستمهای فرمان دهنده و ربط آنها به یکدیگر نشان داده می شود.

در نقشه مسیر جریان، خطوط مشخص کننده مسیر جریان و اتصالات الکتریکی را با خطوط مستقیم و بدون تقاطع و به صورت عمودی رسم می کنند و برای آنکه در هنگام سیم کشی و مونتاژ و همچنین در هنگام تعمیر، موقعیت تمام سیمها و کنتاکتها و دستگاه های به کار رفته در مدار قابل شناسایی باشند از حروف و اعداد استاندارد شده ای در مدار قدرت و فرمان استفاده می شود. برای این منظور تمام مسیرهای عمودی جریان را به ترتیب و پشت سر هم و از چپ به راست در مدار قدرت و فرمان، شماره گذاری می کنند. در ارتباط با نقشه مسیر جریان ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد :

۱-                   در ترسیم یک نقشه معمولاً تمام دستگاه ها را در حالتی که خاموش بوده و جریان از آنها عبور نمی کند به طریقی ترسیم می کنند که اتصال آنها از چپ به راست باشد. همچنین در سمت چپ علائم اختصاری دستگاه ها، حروف شناسایی مربوط به آن علائم نوشته شده و شماره کنتاکتها نیز در مدار فرمان در سمت راست هر کنتاکت نوشته می شود.

۲-                   در مدار فرمان در زیر هر کنتاکتور یا تایمر، جدولی داده می شود تا به وسیله آن بتوان کنتاکتهای اصلی و فرعی مروبوط را که به کنتاکتور یا تایمر متعلق می باشند مشخص نمود. همچنین از روی این جدول نوع کنتاکتور و تعداد کنتاکتور و تعداد کنتاکتهای اصلی و کنتاکتهای فرعی باز یا بسته آن و همچنین کنتاکتهای تغییر حالت دهنده و یا پالس دهنده آنرا می توان تشخیص داد.

نکته ۸ : در این جدول، کنتاکتها با حروف W  و S و Ö و H کنتاکتهای اصلی در مدار قدرت و Ö کنتاکتهای بسته و S کنتاکتهای باز و W کنتاکتهای تغییر حالت دهنده یا پالس دهنده ( ) را مشخص می کند.

۳-  موقعیت و محل کنتاکتور یا رله مربوط به هر یک از کنتاکتهای مدار فرمان را نیز می توان با یک عدد که در داخل یک پرانتز و در زیر حرف لاتین مشخص کننده کنتاکت نوشته می شود مشخص نمود. این عدد شماره مسیر جریانی را که کنتاکتور یا دستگاه مربوط به آن کنتاکت در آن واقع می باشد نشان میدهد. در شکل ۲۹-۷ کنتاکتور C1 دارای دو کنتاکت باز در مسیرهای ۲ و ۴ و یک کنتاکت بسته در مسیر ۳ می باشد که در جدولی که در زیر آن رسم شده است مشخص می شود. همچنین کنتاکتور C2 دارای یک کنتاکت باز در مسیر ۱ و یک کنتاکت بسته در مسیر ۲ می باشد………………

بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین میتوانید با سرعت و امنیت فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “آسانسور و تابلو های برق”

آسانسور و تابلو های برق

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 929

قیمت : تومان98,000