فروشگاه

توضیحات

اثر بخشی آموزش مهارت حل مساله بر عزت نفس و سلامت عمومی دانش آموزان دختر

برنامه آموزش مهارت های زندگی (LST ) و حل مساله نیز یک مداخله چند مولفه ای است که در جهت افزایش سلامت روانی و نیز پیشگیری خاص است

که از طرف بسیاری از موسسه های علمی و پژوهشی از جمله انجمن روان شناسی امریکا ،مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها انجمن طب امریکا،مرکز

پیشگیری از سوءمصرف مواد و دفتر پیشگیری از جرایم و بزهکاری نوجوانان به عنوان یکی از موثرترین رویکردها شناخته شده و مورد تمجید قرار گرفته

اثر بخشی آموزش مهارت حل مساله بر عزت نفس

است(بوتوین وگریفن ،۲۰۲۰ ).

پس لازم است مسائل ومشکلات ارتباطی دوره نوجوانی دانش آموزان بررسی شود و راه حلهایی ارائه گردد تا آنان در جهت ارتقای سطح بهداشت روان و

پیشگیری از آسیب های روانی اجتماعی گام بردارند. این پژوهش به منظور اثر بخشی آموزش مهارت حل مساله را بر عزت نفس و سلامت عمومی گکدانش آموزان دختر صورت گرفته است.

 

 

 ۱۵۰صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ منابع و پاورقی دارد+جامعه آماری و پرسشنامه

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید 

اثر بخشی آموزش مهارت حل مساله بر عزت نفس و سلامت عمومی دانش آموزان دختر
اثر بخشی آموزش مهارت حل مساله بر عزت نفس و سلامت عمومی دانش آموزان دختر
اثر بخشی آموزش مهارت حل مساله بر عزت نفس و سلامت عمومی دانش آموزان دختر

بیان مساله

برنامه های که در ارتقای عزت نفس ،ابراز وجود و سازگاری اجتماعی موفق بوده اند زمینه ساز تغییر رفتار در جهت مثبت و نیز ایجاد فرصت های بهتر در

فرایند یادگیری مهارت جدید هستند.نام این برنامه ها از رشد اجتماعی تا “مهارت ها ی

زندگی و دانش اجتماعی و عاطفی” متفاوت است. هدف مشترک این برنامه ها ،افزایش

سطح صلاحیت های اجتماعی و عاطفی کودکان و مختص آموزش های اصلاحی به کودکانی که دچار لغزش می شوند نیست بلکه

اثر بخشی آموزش مهارت حل مساله بر عزت نفس و سلامت عمومی دانش آموزان دختر

به عنوان مجموعه ای از مهارت ها و ادارک هایی که برای هر کودک ضروری هستند،به

تمامی کودکان آموزش داده می شوند(بامیستر ،۱۹۹۶).
نتایج تحقیق شریفی )، نشان می دهد که آموزش مهارت حل مسأله می تواند در

بهبودی یا کاهش میزان افسردگی نوجوانان و علائم اختصاصی

افسردگی آنان مؤثر باشد، موجب افزایش میزان کفایت شخصی آنها و توانایی ایشان در روابط بین فردی با همسالان گردد.

 

مسائل و مشکلات بسیاری در زندگی وجود دارند که باید برای کنار آمدن با آنها و حل آنها

تلاش کرد . زندگی بدون مشکل و استرس وجود ندارد و در واقع آنچه در شکل سختی با

مشکلات زندگی تجربه می شود، چهره واقعی و منطقی زندگی است . وجود مشکل در زندگی طبیعی است. هنر زندگی در

توانایی و مهارت در حل مشکلات و کنار آمدن با آنهاست. در واقع خوشبختی انسان در آن نیست که با هیچ مشکل و مسأله ای روبرو نشود بلکه در آن

است که به هنگام رویارویی با آنها توانایی حل آنها را داشته باشد.بعضی از افراد در مقابل کوچکترین مسأله و مشکل دچار ناراحتی و پریشانی می گردند

 

و قادر به برطرف کردن آن نیستند . اینگونه افراد مستعد انواع آسیب های اجتماعی و روانی هستند، افراد دیگری نیز هستند که با بحران های بسیار

اثر بخشی آموزش مهارت حل مساله ب

سختی روبرو می شوند و توانایی آن را دارند که با موفقیت آنها را پشت سربگذارند.

یکی از دلایلی که اینگونه افراد را توانمند می سازد و امکان موفقیت را در بحران ها فراهم می سازد ٬ این است که از روش های صحیحی جهت حل

مسائل استفاده می کنند. درحالیکه افرادی که به هنگام رویارویی با مشکلات دچار پریشانی می شوند٬ فاقد این توانمندی می باشند.

اینگونه افراد در صورت وجود مشکل ٬ خود را ضعیف یا بی کفایت می دانند، خود را سرزنش و ملامت می کنند، بدون تفکر و تحمل و عجولانه عمل می

اثر بخشی آموزش مهارت حل مساله بر عزت نفس و سلامت عمومی دانش آموزان دختر

کنند و یا از مشکل فرار می کنند و قدرت تفکر در مورد راه حل های مناسب تر و سازگارانه تر را ندارند. از آنجایی که همه افراد در زندگی خود با مسائل و

مشکلاتی روبرو می شوند٬ ضروری است که نحوه حل صحیح مشکلات را بیاموزند تا بتوانند به طرز مؤثری با این مسائل و مشکلات برخورد نموده و از بروز

مشکلات و مسائل پیچیده تر بعدی پیشگیری نمایند.

 

در واقع آموزش مهارت حل مسأله ٬ یکی از نیازهای اساسی هر فرد است ٬ مخصوصاً برای

جوانان که با مشکلات و مسائل مختلفی روبرو هستند و چنانچه توانایی حل این مسائل و

مشکلات را نداشته باشند، ممکن است به راه حل های ناسازگارانه، ناپخته و حتی مضر

روی آورده و مشکل را پیچیده

تر از آنچه هست نمایند. (مانند استفاده از مواد مخدر، سیگار، ترک تحصیل و …) با توجه به مطالب فوق و به منظور ارتقاء سطح بهداشت روان و پیشگیری

اثر بخشی آموزش مهارت حل مساله بر عزت نفس و سلامت عمومی دانش آموزان دختر

از آسیب های روانی، اجتماعی، آموزش مهارت حل مسأله ٬ جهت توانمند ساختن

آنان برای حل مسائل و مشکلات خود ضروری به نظر می رسد(کلینیکه،به نقل محمد خانی ،).

با توجه به تحقیق فوق محقق درصدد پاسخگویی به سوال زیر است:
آیا آموزش مهارت حل مساله بر سلامت عمومی وعزت نفس دانش آموزان دختر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی تاثیر دارد؟

 

 

 

 

 

 

اثر بخشی آموزش مهارت حل مساله بر عزت نفس و سلامت عمومی دانش آموزان دختر

 

اهمیت وضرورت انجام تحقیق

طبق نظر کلی (۲۰۲۰)علاوه بر شیوع مشکلاتی نظیر بزهکاری ،خشونت ،رفتارهای ضد اجتماعی ،سوءمصرف مواد ،شکست تحصیلی ،اضطراب

،افسردگی ،و دیگر مشکلات آسیب زننده به سلامتی بین نوجوانان حتی نوجوانی که

بهنجار نامیده می شوند نیز نوعاً دوره های از افسردگی ،اضطراب

،در گیری و اختلاف با بزرگسالان و تسلیم فشار همسالان شدن را تجربه می کنند.

سازمان بهداشت جهانی ( هدف ازتدوین این مجموعه را

توانایی انجام رفتار سازگارانه و مثبت به گونه ای که فرد بتواند با چالش ها و ضروریات زندگی روزمره کنار بیاید ،معرفی نموده و صندوق کودکان ملل

 آموزش مهارت حل مساله

متحد نیز یک رویکرد مبتنی بر تغییر رفتار یا شکل دهی رفتار را که برقراری توازن، کاهش اعتیاد،خشونت های خانگی و اجتماعی ،خودکشی و

رفتارهای پر خطر جنسی ،… دست یابد.

برخی شواهد تجربی در مورد سودمندی آموزش مهارت حل مساله در قلمرو بهداشت روان

بیانگر کاهش علائم ونشانه های منفی ،تسریع درمان بیماران

سرپایی دارای مشکلات روانی و ارتقاء سلامت روان نوجوانان هستند(آقاجانی،).

اثر بخشی این آموزش را گیلبرت۲۰۲۰) در مواجهه با تنیدگی ها و اضطرابهای زندگی در نوجوانان کلاس ششم با استفاده از راهکارهای کنترل تنیدگی

اثر بخشی آموزش مهارت حل مساله بر عزت نفس و سلامت عمومی دانش آموزان دختر

در موقعیتهای مختلف بررسی نمود.. تجارب کشورهای مختلف در زمینه آموزش مهارت های زندگی و حل مساله نشان می دهد که بهترین سن برای

 

آموزش بین ۶ تا۱۶ سالگی است وبهتر است آموزش مهارت ها در سنین نوجوانی یا قبل از آن اجرا شود(صادقی ، ).

یافته های این پژوهش می تواند مارا در جهت افزایش عزت نفس و وکاهش اضطراب وافسردگی از طریق آموزش مساله گشایی یاری دهد.

اثر بخشی آموزش مهارت حل مساله بر عزت نفس و سلامت عمومی دانش آموزان دختر

پژوهش های متعدد نشان داده است که خودآگاهی ، عزت نفس واعتماد به نفس شاخص

های اساسی توانمندی ها وضعف های هر انسان است. این سه ویژگی فرد را قادر می سازد که فرصت های زندگی اش رامغتنم شمرده و برای

مقابله با خطرات احتمالی آماده باشد به خانواده و جامعه اش بیندیشد ونگران مشکلاتی که در اطرافش وجود دارد باشد و به چاره اندیشی بپردازد.

 

مهارت های زندگی به عنوان واسطه های ارتقای سه ویژگی فوق الذکر در آدم ها می توانند فرد وجامعه را در راه رسیدن به اهداف فوق کمک

نمایند(اسمیت ،۲).

یافته های این پژوهش دارای دو نتیجه آنی وآتی می باشد .نتیجه آنی آن موجب می شود که مسولین به تاثیر آموزش مهارت حل مساله برعزت نفس

وسلامت عمومی دانش آموزان دختر دوره دبیرستان تحت پوشش کمیته امداد پی ببرند و برای افزایش عزت نفس و سلامت عمومی اقدامات لازم را

 

مبذول نمایند.نتایج آتی یا درازمدت آن موجب می شود تا با افزایش عزت نفس وسلامت عمومی دخترانی با نشاط وسرشارازانرژی وآماده برای مقابله با

مشکلات زندگی داشته باشیم.

اثر بخشی آموزش مهارت حل مساله بر عزت نفس و سلامت عمومی دانش آموزان دختر

اهداف تحقیق

 

الف-اهدف کلی پژوهش
۱-بررسی تاثیر آموزش مهارت حل مساله برسلامت عمومی وعزت نفس دانش آموزان

۲-ارائه پیشنهادات ورهنمودهای برای کمک به مسئولان امر بر اساس یافته های تحقیق در جهت افزایش سلامت عمومی و عزت نفس دانش آموزان

 

ب -اهداف اختصاصی(جزیی)

۱-بررسی تاثیر آموزش مهارت حل مساله بر اختلال کارکرد اجتماعی دانش آموزان دختر

۲-بررسی تاثیر آموزش مهارت حل مساله بر کاهش شکایات جسمانی دانش آموزان دختر

 

۳-بررسی تاثیر آموزش مهارت حل مساله برکاهش اضطراب دانش آموزان دختر

۴-بررسی تاثیر آموزش مهارت حل مساله بر کاهش افسردگی دانش اموزان دختر

۵-بررسی تاثیر آموزش مهارت حل مساله بر افزایش عزت نفس دانش آموزان دختر

فرضیه های پژوهش

 

۱-آموزش مهارت حل مساله برکاهش اضطراب دانش آموزان دختر تاثیر دارد.

اثر بخشی آموزش مهارت حل مساله

۲- آموزش مهارت حل مساله برکاهش نشانه های جسمانی دانش آموزان دخترتاثیر دارد.

 

۳- آموزش مهارت حل مساله برکاهش اختلال کارکرد اجتماعی دانش آموزان دختر تاثیر دارد.

 

۴- آموزش مهارت حل مساله برکاهش افسردگی دانش آموزان دخترتاثیر دارد.

 

۵- آموزش مهارت حل مساله برافزایش عزت نفس دانش آموزان دختر تاثیر دارد.

 

 

 

اثر بخشی آموزش مهارت حل مساله بر عزت نفس و سلامت عمومی دانش آموزان دختر

متغییرهای مورد مطالعه

متغیر مستقل:مهارت حل مساله

 

متغیر وابسته:سلامت عمومی وعزت نفس

متغیر مداخله گر: تحصیلات والدین،هوش

متغیر کنترل:جنس

 

سوالات ویژه تحقیق

۱-آیا آموزش مهارت حل مساله برکاهش اضطراب دانش آموزان دختر تاثیر دارد؟

۲-آیا آموزش مهارت حل مساله بر کاهش نشانه های جسمانی دانش آموزان دخترتاثیر دارد؟
۳-آیا آموزش مهارت حل مساله برکاهش اختلال کارکرد اجتماعی دانش آموزان دختر تاثیر دارد؟

۴-آیا آموزش مهارت حل مساله برکاهش افسردگی دانش آموزان دختر تاثیر دارد؟

۵-آیا آموزش مهارتحل مساله بر افزایش عزت نفس دانش آموزان دخترتاثیر دارد؟

 

تعاریف واژه ها و متغیرهای تحقیق

 

الف)تعاریف مفهومی(نظری)

 

اثر بخشی آموزش مهارت حل مساله

مهارت حل مساله

حل مساله فرآیندی است که به کمک آن شخص می تواند با توجه به تجارب عملی و توانمندی های ذهنی خود در جهت حل مشکل قدم برداشته و به

نتیجه مطلوب دست یابد این مهارت از مراحل زیر تشکیل شده است.

۱- رویکرد صحیح نسبت به مساله عده‌ای از افراد هنگامی که با مشکل یا مساله‌ای روبرو می‌شوند، شروع به سرزنش خود یا دیگران می‌کنند. معمولاً

این افراد اعتقاد دارند که :

 عزت نفس و سلامت عمومی دانش آموزان

– روبرو شدن با مشکلات نشان‌دهنده ضعف و ناتوانی است

– اگر مشکلی وجود دارد حتماً مقصری هم وجود دارد، باید مقصر را پیدا کرد و تنبیه کرد.

– در زندگی باید سعی کرد که اصلاً مشکلی پیدا نکنی که در پی حل کردن آن باشی.

نکته مهم آن است که کلیه باورهای بالا اشتباه هستند و باعث می‌شوند فرآیند حل مساله از همان ابتدا به بیراهه رود. در فرآیند حل مساله اولین قدم

آن است که نگرش درستی نسبت به مساله در نظر گرفته شود. این نگرش که روبرو شدن با مشکل در زندگی طبیعی است. هر کسی در زندگی با

مشکل روبرو می‌شود و حالا که با این مشکل روبرو شده‌ام، چه کار کنم تا این مشکل حل شود. نکته مهم دیگر این است که مشکلات را فاجعه‌آمیز

اثر بخشی آموزش مهارت حل مساله بر عزت ن

نکنیم. عده‌ای از مردم از مشکلات، کوهی می‌سازند که در مقابل آنها احساس عج

ز و ناتوانی می‌کنند.

۲- تعریف دقیق مشکل یکی دیگر از مراحل مهم حل مساله که گاهی مورد غفلت قرار می‌گیرد، مرحله تعریف دقیق مشکل است. در واقع تا صورت

 

مساله به درستی روشن و آشکار نباشد، نمی‌توان آن را حل کرد. بیان کلی مشکلات به صورتی که مبهم و کلی باشد برای حل مساله کافی نیست،

بلکه باید دقیقاً روشن نمود که مشکل چیست . برای این‌که اگر مشکل را به صورت دقیق و روشن بیان نکنید،

نمی‌توانید به دنبال راه‌حل باشید. گاهی اوقات مشکلات روشن و واضح و قابل تشخیص نیستند و فرد باید تلاش کند تا بتواند دقیقاً ابعاد مشکل یا مساله را تعریف کند. : در این مرحله شخص با

بررسی اطلاعات جمع آوری شده به ریشه و ماهیت مشکل خود پی می برد.

اثر بخشی آموزش مهارت حل مساله بر عزت نفس و سلامت عمومی دانش آموزان دختر

۳- پیدا کردن راه‌حل‌های متعدد و فراوان در این مرحله فرد سعی می‌کند برای مشکل خود راه‌حل‌های زیاد و متعددی به دست آورد. در این مورد لازم است

فرد از تکنیک “بارش فکری” استفاده نماید. به این صورت که هر راه‌حلی که به ذهنش می‌رسد را روی کاغذ بنویسد، حتی راه‌حل‌های غیرمفید یا

 

بی‌اهمیت. این تکنیک باعث سیال شدن ذهن می‌شود . برای پیدا کردن راه‌حل‌های زیاد و متنوع، فرد باید از منابع اطلاعاتی زیادی استفاده نماید. یعنی

هرچه فرد اطلاعات زیاد و متنوعی در رابطه با مشکل خود به دست آورد، راه‌حل‌های بیشتری به ذهن او می‌آید هدف در این مرحله، فقط پیدا کردن راه

حل های گوناگون است ، نه این که کدامیک از راه های انتخاب شده بهتر و قابل قبول تر است.

عزت نفس و سلامت عمومی دانش آموزان دختر

۴- بررسی راه حل های بدست آمده و انتخاب بهترین راه حل هنگامی که فرد راه‌حل‌های زیادی به دست آورد، بعد با استفاده از تفکر نقاد شروع به

ارزیابی آنها می‌کند. مهم آن است که هر کدام از راه‌حل‌ها ارزیابی، بررسی و سنجیده شوند. بهتر است فرد از روش اگر … آنگاه … استفاده کند. این

تکنیک باعث می‌شود قبل از آنکه فرد اقدامی کند، بتواند پیامدهای اقدام خود را ارزیابی کند، سپس یکی از راه‌حل‌های مفید را برای اجرا انتخاب کند هدف

در این مرحله بر خلاف مرحله قبل ، قضاوت و داوری است. فرد با بررسی کیفیت و محتوای راه حل ارائه شده ، بهترین را ه حل را انتخاب کرده و به مرحله

اجرا می گذارد.

اثر بخشی آموزش مهارت حل مساله بر عزت نفس و سلامت عمومی دانش آموزان دختر

۵- اجرای راه‌حل‌ها پس از آن‌که راه‌حلی انتخاب شد، مراحل اجرای آن باید روشن ش

ود. بهترین راه‌حل‌ها هم اگر اجرا نشوند، فایده‌ای نخواهند داشت. راه‌حل‌ها را جهت حل مساله به ترتیب اولویت باید انجام داد. بهترین راه‌حل، کم

هزینه‌ترین، مفیدترین و نزدیک‌ترین راه برای حل مساله است.

اگر راه حل انتخاب شده موفقیت آمیز باشد ، مشکل خاتمه پیدا می کند. اگر موفقیت

آمیزنبود ، فرد اولیت بعدی را به مرحله اجرا می گذارد. در صورتی که فرد نتواند با پیاده کردن راه حل های ارائه شده به حل مساله برسد، امکان دارد

تعریف درست و دقیقی از مشکل نداشته است، پس توصیه می شود مجدداً مراحل را از تعریف دقیق مساله شروع و ادامه دهد(غیاث فخری،۱۳۹۹).

اثر بخشی آموزش مهارت حل مساله بر عزت نفس و سلامت عمومی دانش آموزان دختر

سلامت عمومی

حالتی از تعادل نسبی شکل واعمال بدن که از تنظیم موفقیت امیز و پویا نسبت به نیروهای که درصدد اختلال آن هستند،ناشی می شود.یک حالت

انفعالی متقابل بین بدن ونیروهای برخورد کننده با آن نیست ،بلکه پاسخ فعال نیروهای بدن نسبت به تنظیم دوباره است(بطی،).

عزت نفس

عبار ت است از احساس ارزشمند بودن.این حس ازمجموع افکار،احساسها،عواطف وتجربیاتمان در طول زندگی ناشی می شود:می اندیشیم که فردی با

اثر بخشی آموزش مهارت حل مساله بر عزت نفس و سلامت عمومی دانش آموزان

هوش یا کودن هستیم؛احساس می کنیم که شخصی منفور یا دوست داشتنی هستیم؛خود را دوست داریم یا نداریم .مجموعه هزاران برداشت،ارزیابی

و تجربه ای که از خویش داریم باعث می شود که نسبت به خود احساس خوشایند ارزشمند بودن ،ویا برعکس احساس ناخوشایند بی کفایتی داشته باشیم(کلمز ،کلارک ، بین ،به نقل از علیپور،).

 

 

 عزت نفس و سلامت عمومی دانش آموزان دختر

 

 

ب) تعاریف عملیاتی
مهارت حل مساله:آموزش شانزده جلسه شصت دقیقه ای می باشد که بر اساس پکیج آموزشی سازمان آموزش وپرورش برای آزمودنی های مورد

مطالعه به کار گرفته شده است.

عزت نفس :میزان نمره ای است که دانش آموزان با توجه به پرسشنامه عزت نفس آیزنگ به دست می آورند.

 

سلامت عمومی :میزان نمره ای است که دانش آموزان در پاسخ دهی به پرسشنامه سلامت عمومی ۲۸- GHQبدست می آورند. هرچه نمرات فرد

 

ب…………………….
….…………..

 

 

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

 

 

 

 

 

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “اثر بخشی آموزش مهارت حل مساله بر عزت نفس و سلامت عمومی دانش آموزان دختر”

اثر بخشی آموزش مهارت حل مساله بر عزت نفس و سلامت عمومی دانش آموزان دختر

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 2555

اثر بخشی آموزش مهارت حل مساله بر عزت نفس و سلامت عمومی دانش آموزان دختر

برنامه آموزش مهارت های زندگی (LST ) و حل مساله نیز یک مداخله چند مولفه ای است که در جهت افزایش سلامت روانی و نیز پیشگیری خاص است

قیمت : تومان10,000