فروشگاه

توضیحات

تحقیق ادیان قدیم در عربستان

پیش از آن که دعوت اسلام در عربستان آغاز شود و در نتیجه مساعی حضرت رسول و مجاهدین اولیه تمام قبایل عرب تحت یک لواء درآیند و تابع یک

حکم و پیرو یک رشته آیین و آداب متحد شوند ، افراد هر قبیله اخلاق و آداب و دین مخصوصی داشتند و هر یک محکوم امر و پیرو فرمان و مقتضای رأی رئیس خود بودند .

با (نگاهی به وضع جغرافیایی عربستان پر واضح است )که این سرزمین وسیع غیر از یکی دو نقطه هیچ مرکز مساعدی ندارد که یا به علت حاصلخیزی و یا

ثروت معدنی یا علتی دیگر مردم را به خود جلب نماید و بالنتیجه در آن، بلاد آباد بزرگ و اجتماعات مفصل به وجود آید بلکه برخلاف وسعت بی پایان شبه

تحقیق ادیان قدیم در عربستان

جزیره و سختی آب و هوا و ندرت آب و مواد معیشت علاوه بر آن که طبعاً از عدد جمعیت می کاهد ، آنها را هم که تصادف تاریخ به چنین سرزمین

نامساعدی انداخته باشد ، پیوسته به حرکت از نقطه ای به نقطه دیگر مجبور می سازد و مابین

قبایل مختلفه بیابانها و اراضی لم یزرع غیر قابل عبور چنان فاصله می شود که گویی هر کدام از ایشان در جزیره ای از جزایر بعیده اقیانوس بی کرانی ساکنند و از حال یکدیگر بی خبر .

این کیفیت هیچ وقت نمی گذاشته است که جمیع ساکنین عربستان

با وجود کمی عده همه گرد یکدیگر جمع آیند و به اصطلاح امروز تشکیل ملتی

واحد دهند چه ملت از جماعتی تشکیل می شود که منافع مادی و معنوی

مشترک داشته باشند و یک رشته آداب قومی واحد که آن نیز نتیجه سالها زیستن با یکدیگر است ، ایشان را به هم مرتبط سازد و نسبت به هم پیوسته و متحد نگاه دارد .

 

۴۰صفحه فایل ورد منابع دارد

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

تحقیق ادیان قدیم در عربستان
تحقیق ادیان قدیم در عربستان

 

 

گذشته از اینکه این مقتضی در عربستان وجود نداشته ، خلاف آن یعنی تنافر

قبایبل از یکدیگر و اختلاف اخلاق و آداب و ادیان همیشه حکمفرما بوده و هیچ

وقت هم از لحاظ مادی و نظر جلب نفع عربستان و مساکن آن لیاقت آن را نداشته است که دول جهانگیر خارجی با منفعت جویان داخلی ، خود را به

تسخیر سراسر آن به زحمت بیندازند و اساساً این کار با وسایل ناقص قدیم و وضع جغرافیایی ناسازگار عربستان در آن ایام امکان پذیر نبود .

اگر چه پیغمبر اسلام با شمشیر و موعظه حسنه و وعد وعید قلوب جمیع قبایل عرب

را تابع یک ایمان کرده و همه از این نظر سالک مسلکی واحد شده اند اما همین که آن شور و جوش اولی رو به آرامش گذاشته و مصالح دنیایی ایمان قلبی را مغلوب کرده عربستان به همان حالت اول برگشته و بدویت که

تنها معیشت مقتضی این قبیل اقالیم است به قوت سابق عود کرده و همان

تعصب جاهلیت و تفرق و تشتت احیا شده است و امروز نیز عربستان با وجود سلطنتهای

اسمی و نظارت دولت مقتدر خارجی و وسایل تمدن جدید از این لحاظ چندان با قرون قبل از اسلام فرق نکرده .

به همین ملاحظات در میان قبایل عربستان تحقیق تمدن و آداب قومی مفصل

و دین و آیینی شایسته اعتنا از جهات عقلانی و فکری بی مورد و خارج از موضوع است فقط چنانکه در سایقاً هم گفتیم وضع جغرافیایی عربستان که تقریباً در همه جای آن یکسان بوده است که بعضی از آنها مثل مهمان نوازی و

تحقیق ادیان قدیم در عربستان

وفای به عهد و کرم و جوانمردی و رشادت پسندیده و بعضی دیگر مثل کینه

جویی و دزدی و غارتگری و زنده در خاک کردن دختران که از شدت غیرت عرب ناشی شده نکوهیده است .

در میان قبایلی که با متمدنین مجاور همسایگی و رفت و آمد داشتند

و یا آن که از این ملل تجاوز و مسافرین و مبلغینی به مساکن ایشان راه

یافته بودند ، آداب و عقاید و آرائی نفوذ یافته بود مقتبس از این ملل خارجی و عرب بتدریج

آنها را مورد احترام و پرستش خود قرار داده بودند . چنانکه جمعی از عرب به دین صائبین یعنی آیین ستاره پرستان قدیم کلده و بابل و گروهی به کیش زردشتی و جماعتی به مذاهب یهود و عیسوی آشنا شده بودند، لیکن اغلب

تحقیق ادیان قدیم در عربستان

قبایل به همان درجه بت پرستی که در مرحله دیانت پست ترین درجات

است باقی بودند و از هر قبیله بت مخصوصی داشتند که از چوب یا فلز یا سنگ یا عاج می ساختند و آن را در نقطه ای می گذاشتند و جمیع افراد

………………………………….همدان و لات بت بنب ثقیف در طائف بود .

بت مخصوص قریش غزّی و منات بت دو قبیله اوس و خزرج و هبل بزرگترین

اصنام این قبایل را در خانه کعبه جا داده بودند و کعبه قبل از ظهور اسلام

بزرگترین بتخانه عربستان و زیارتگاه و مطاف بت پرستان عرب زده است .

از آداب مخصوص عرب که قسمتی از آنها هم از آداب عبرانیان مقتبس است

و اسلام نیز آنها را باقی گذارده عدم ازدواج با محارم و زن پدر و حج خانه کعبه

و احرام و عمره و طواف و سعی و رمی جمره و غسل و ختان و بریدن دست دزد

و نذر و قربانی و غیره است . برخلاف این آداب اسلام به شدت زنده در خاک کردن دختران و بسیاری دیگر از آداب زشت و تعصبهای جاهلیت را نهی نموده است .

مکه علاوه بر آن که بتخانه بزرگ و زیارتگاه و مقصد حجاج عرب بود به علت وقوع آن بر محل تقاطع چندین راه کاروانی مم همیشه قوافلی از یمن و بلاد

تحقیق ادیان قدیم در عربستان

غساسنه و سواحل خلیج فارس و عمان و بحر احمر به آنجا برای تجارت

می آمدند و قریش ساکن مکه هم هر سال دو سفر به قصد داد و ستد یکی

در زمستان به سمت یمن دیگری در تابستان به طرف جبل حوران و بصری می نمدند .

این کیفیت یعنی مطاف و مزار بودن کعبه و موقع تجارتی آن بتدریج ساکنین

آن را به تأسیساتی جهت رفاه حال زوار و تجار وادار کرد و جهت جمعی از مرد

م آنجا مناصبی پیدا شد که غالباً به ارث می رسید و در خاندان یا قبیله ای باقی می ماند .

اهم این مشاغل مأموریت کلیدداری و پرده داری خانه کعبه بود که به عربی

آن را سدانت و مأمور آن را سادن می گویند و شخص سادن که در

میان قبیله خود حکم همان کاهن را در میان بنی اسرائیل داشت ، رئیس قبیله

خویش نیز بود یعنی قبیله ای که این شغل در میان ایشان می گشت سدانت را جز به رئیس خود به دیگری نمی دادند .

در مکه شخص دیگری صاحب السّقایه نام داشت و مأموریت او این بود

که چون در مکه آب به قدر کافی وجود نداشت با مشک و شتر برای

رفاه حجاج و زوار آب شیرین از خارج بیاورد . صاحب الرّفاده شخص دیگری بود

که از نذور و موقوفاتی که عرب به عنوان خانه کعبه می دادند برای زیارت کنندگان و فقرا طعام کافی فراهم نماید .

حلیل عقاید دینی عرب جاهلی، خاصه تحلیل و تبیین بت پرستی و ستاره

پرستی ایشان کاری بسیار صعب و دشوار است. این صعوبت در درجهٔ

 

نخست به آشفتگی، تضاد و ناهماهنگی گزارشها و اطلاعات موجود

مربوط است و در درجه بعد به پیچیدگی و ابهام عقاید دینی و ماهیت بت پرستی و تفاوت

ویژه‌ای که بت پرستی و ستاره پر………………………………..یمیسم و باور به وجود روح طبیعت (۱) وجود دارد؛ با تمام این احوال، در مرکز ثقل همهٔ این

باورها، عقیده به مقام خالقیت الله نیز موجود است، عقیده‌ای که در هیچ کدام از باورهای

دینی جوامع بدوی که دین شناسان مورد مطالعه قرار داده و صفات مشترک باورهایشان را طبقه بندی و توصیف کرده‌اند، دیده نمی‌شود.

تحقیق ادیان قدیم در عربستان

به عبارتی دیگرآنچه مانع تحلیل همگون بت پرستی عرب جاهلی با مذاهب

ابتدایی می‌شود این است که در دین دوره جاهلی، اولین باورهای دینی یا باورهای

ساده و اولیهٔ انسانهای عهد اولیه تاریخ و دورهٔ بداوت، زندگی انسان

با خداپرستی چنان با یکدیگر پیوند خورده و به گونه‌ای درهم تنیده شده‌اند

که نه به سادگی قابل تفکیک هستند و نه امکان تحلیل به گونهٔ تحلیلهای

دین شناسان غیر الهی را میسر می‌کنند. دین شناسان غیر الهی معتقدند که،

خداپرستی در روند تکامل عقیدهٔ دینی و به دنبال طی مراحل باور دینی

از ساده به پیچیده پدید آمده است. مطابق این تحلیلهای کلی و استقرارهای

بسیار جزئی و محدود و بدون بنیادهای منطقی و واقعا استقرایی این دین شناسان

 

و حتی برخی از دین شناسان الهی، نظیر هیوم، (۲) اعتقاد به

خالقیت الله در عقاید دینی جامعه جاهلی، در تحول و تکامل و سیر طبیعی

دین از ساده به پیچیده پدید آمده و بر باورهای بدوی، تاخر زمانی ملموسی

داشته باشد، حال آنکه گذشته از حضور مشترک بت پرستی و خدا پرستی

در عقاید اعراب دوره جاهلی، مطابق گزارشهای مورخان عرب (که طبعاً نقض

تحقیق ادیان قدیم در عربستان

آنها باید مبتنی بر اصول نقادی علمی باشد نه صرفاً با انکار آنها)، دین نخستین

جامعه حجاز و اعراب عدنانی، یکتاپرستی ابراهیمی بوده است، نه باورهای بدوی و از جمله بت‌پرستی، تاریخ تحول عقاید دینی، اگر نه در میان همه سامیان، لااقل در میان اعراب اسماعیلی گویای تقدم خداپرستی بر

بت‌پرستی است و این دقیقاً نشان می‌دهد که تحلیلهای مبتنی بر تحول دین از

ساده به پیچیده ، کلی گوییهایی است که از گزارش برخی

انسان‌شناسان و مردم‌شناسان و بعضی مطالعات غیردقیق تاریخی، استنتاج شده است و نه از بررسی تاریخ عقاید دینی در تمام جوامع، به بیان دیگر،

این تحلیل‌های کلی نه بر استقراری کلی و تام مبتنی بوده‌اند و نه مستند

بر پژوهش دقیق تاریخی و وارسی روایات تحول عقاید دینی در همه جوامع و تحلیل

و تبیین نقیضهای عدیده آن تحلیلهای سطحی و کلی.
پیچیدگی و نارسایی جدی تحلیل عقاید بت‌پرستی عرب جاهلی

زمانی بیشتر خواهد شد که بدانیم اساساً برخی از دین‌شناسان نظیر ویلهلم اشمید بر

این باورند که تمام اعراب در اصل و از آغاز موحد بوده‌اند و شرک و

بت‌پرستی در میان ایشان بر توحید تأخر داشته است. اشمید پس از تحلیل انواع

تحقیق ادیان قدیم در عربستان

معتقدات قبایل عرب و پس از غو و بررسی در محتوای آنها به این نتیجه

می‌رسد که تمام عقاید قبایل مذکور در تحلیل نهایی بر محور اعتقاد

به یک خالق بزرگ قدیم یا پدراکبر، یعنی «اله واحد» استوار است و به همین یکتاپرستی برمی‌گردد. اشمید این باور به توحید قدیمی و اولیه را در لاتینی “urmono theis mus” می‌نامد. (۳)

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پژوهش را دانلود کنید

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “تحقیق ادیان قدیم در عربستان”

تحقیق ادیان قدیم در عربستان

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 780

قیمت : تومان7,900