توضیحات
چکیده :
این تحقیق و کارآموزی در مرکز پارس خودرو انجام میشود در این تحقیق و کارآموزی بنده تلاش میکنم ابتدا به طور جامع و مفصل دربارهی فناوری و نوآوری و تعریف هر کدام و عواملی که با این دو عامل میتواند ارتباط داشته باشد را توضیح و تفسیر کنم و برای این موضوع از کتابهای مختلف از جمله نوشتههای افراد ایرانی و بومی و همچنین از کتابهای لاتین استفاده میگردد .
ابتدا در این تحقیق مقدمهای کوتاه در مورد تکنولوژی و فناوری نوشته میشود . سپس به انواع روشهای تحقیق به طور خلاصه و کوتاه مثل تحقیقات بنیادی ، تحقیقات کاربردی – تحقیقات توسعهای و غیره اشاره میشود . سپس خودآوری مثل نوآوریهای کمکی ، اداری را بازی میکنیم و به توضیح آنها میپردازیم . سپس به پیاده سازی تکنولوژی در مرکز پارس خودرو و مرکز موتور این بخش کارخانه میپردازیم . بعداً به مرکز پارس خودرو میرویم و کوتاه درمورد نحوه ی تکنولوژی و زمینهای نوآوری فناورانه در این مرکز صحبت میکنیم . مدلهای نوآوری تکنولوژی را توضیح می دهیم همراه با رسم شکل و سیستم آنها سپس به سوابق تحقیقی در این مرکز یعنی پارس خودرو میپردازیم یعنی می بینیم تا کنون چه فعالیتهایی در مورد فناوری و ارتقاء تکنولوژی در این مرکز توسط افراد مختلف به انجام رسیده است . سپس به محدودیتها و تنگناهای تحقیق و کارآموزی اشارهای میکنیم که با چه مشکلاتی در این مرکز رو به رو بودهایم .سپس به شرح واژه نوآوری و اصطلاحاتی که با این کمله و واژه در ارتباط هستند را توضیح می دهیم همراه با رسم نمودار آنها مراحل نوآوری را مینویسیم . مراحل نوآوری را از دیدگاه دانشمندان خارجی توضیح می دهیم . فرایند نوآوری فناورانه را توضیح میدهیم به طور مفصل . ویژگیهای این فرایند در آوری فناورانه را مینویسیم .
به انواع نوآوری محصول در شرکت و کارخانه پارس خودرو میپردازیم و آنها را توضیح می دهیم . سطح نوآوری و مقایسهای بین انواع نوآوری انجام میدهیم . کشش بازار را نشان می دهیم چند مدل زنجیرهای و شبکهای در مورد نوآوری رسم می کنیم . مطالعه منابع مربوط به موضوع مورد تحقیق یکی از جنبههای عمده و ضروری پژوهش است نیاز واقعی به پژوهش ناشی از نیاز واقعی به دانستن است مطالعهی منابع ممکن است به تعدادی از سوالهای پژوهشی پاسخ دهد و امکان دارد قبل از انتخاب یک سوال تحقیقی مناسب متوجه شوید که یافتههای پژوهشی انجام شده چنان روشن و بدون ابهام هستند که لزومی برای انجام تحقیق وجود ندارد . اما باید توجه داشت که کلیه پژوهشهای انجام شده چنین نیستند و پژوهشهایی یافت میشوند که یافتههای آنها دو پهلو و متضاد هستند . مطالعهی منابع ، شامل مطالعهی کلیه منابعی است که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با موضوع پژوهشی در رابطه است . این مطالعه به پژوهشگر کمک می کند تا به نظریههایی دسترسی پیدا کند که ممکن است در برنامهریزی تحقیق او را یاری دهد .
۱۳۷صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ منابع دارد قیمت تومان
پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………… ۱
چکیده …………………………………………………………………………………………………….. ۱۰
فصل اول :………………………………………………………………………….. ۱۳
کلیات ……………………………………………………………………………………………………… ۱۴
بیان مسئله ……………………………………………………………………………………………… ۱۸
فرضیهها ………………………………………………………………………………………………. ۲۶
متدولوژی ………………………………………………………………………………………………. ۲۸
روش شناسایی تحقیق و کارآموزی …………………………………………………………. ۳۱
فصل دوم :………………………………………………………………………… ۳۴
تئوری پردازیی ………………………………………………………………………………………. ۳۵
ادبیات موضوع ………………………………………………………………………………………. ۴۲
فصل سوم :…………………………………………………………………………. ۱۰۸
جامعه …………………………………………………………………………………………………. ۱۰۹
جامعه آماری ………………………………………………………………………………………… ۱۱۲
جامعه نمونه …………………………………………………………………………………………. ۱۱۳
پرسشنامه …………………………………………………………………………………………….. ۱۱۵
مدلهای آماری …………………………………………………………………………………….. ۱۱۷
فصل چهارم :……………………………………………………………………….. ۱۲۰
تجزیه و تحلیل آماری …………………………………………………………………………… ۱۲۱
فصل پنجم :……………………………………………………………………….. ۱۲۶
نتیجهگیری …………………………………………………………………………………………… ۱۲۷
پیشنهادات …………………………………………………………………………………………….. ۱۳۲
منابع تحقیق : …………………………………………………………………………………………
فصل اول
۱- کلیات ( اهداف کلی و جزئی )
۲- بیان مسئله
۳- فرضیهها
۴- متدولوژی
کلیات (اهداف کلی و جزئی )
معمولاً در تحقیقهای علمی و کارآموزی ؛ محقق و کارآموز هدف خاصی را به منظور رفع یا کاهش معضلات و مشکلات و آثار ناشی از آنها و نهایتاً قرار دادن یافتههای تحقیق در اختیار اندیشه تعقیب می نماید . بر همین اصل اهداف تحقیق به صورت زیر بیان میشود :
۱- اهداف :
هدف اصلی این تحقیق عبارتست از :
« آسیب شناسی فرآیند نوآوری فناورانه در مرکز پارس خودرو »
اهداف فرعی عبارتند از :
شناسایی وضعیت کنونی فرآیند نوآوری فناورانه در مرکز پارس خودرو
شناسایی نقاط ضعف این فرایند در مقایسه با مدل نوآوری ایدهآل ( مدل نوآوری (zaki and khalil)
شناسایی عوامل موثر بر بهبود این فرایند در مرکز پارس خودرو در اولویت بندی آنها .
ارائه راهکارهایی برای بهبود این فرایند .
۲- پر سشها
پرسش اصلی تحقیق : آسیبهای فرایند نوآوری فناورانه در مرکز پارس خودرو کدامند ؟
پرسشهای فرعی تحقیق عبارتند از :
۱- وضعیت کنونی فرآیند نوآوری فناورانه در مرکز پارس خودرو چگونه است ؟
۲- نقاط ضعف این فرایند در مقایسه با مدل ایدهآل کدامند ؟
۳- عوامل موثر بر بهبود این فرایند کدام و اولویتبندی آنها چگونه است ؟
۴- چه راهکارهایی را می توان برای بهبود این فرایند ارائه داد ؟
ب) اهمیت و ضرورت تحقیق :
پاویت (pavitt) ،دلایل اهمیت نوآوری فناورانه را اینگنونه بیان میکند 🙁 آقایی فیشانی ، ۱۳۷۷)
۱- به دلیل رقابت موجود بین کشورهای مختلف در حال توسعه که در یک دامنه وسیعی از کالاهای استاندارد شده را به عنوان برنامههای صنعتی سازی تولید مینماید .
۲- در کشورهای پیشرفته ، مطلوبیت و ذائقه مصرف کنندگان و سطح هزینه به طور ثابتی در حال تفسیر میباشد .
۳- به دلیل اجبار در نظر گرفتن ظرفی که مصرف انرژی و ملحقات آنرا کاهش می دهد ، زیرا منابع غیر قابل تجدید و نادر هستند .
۴- در حوزههایی مثل الکترونیک و شیمی ، سرعت تفسیرات فناورانه امکانات زیادی را برای تولید بوجود آورده است .
امروزه در سرتا سر دنیا تاکید بر روی نوآوری بین همه شرکتهای بزرگ افزایش یافته است اثرات جهانی سازی اطلاعات و همچنین ( IT) عواملی مانند افزایش رقابت ، نامشخص بودن مرزهای صنعتی ،سیکل کوتاهتر میان محصول باعث ایجاد محیط تجاری متغیر شده است ، در چنین شرایطی شرکتها برای بقای خود نیاز مبرمی به نوآوری جهت کسب توان رقابتی دارند .( ۲۰۰۲ ، هماشیع ) با توجه به مطالب فوق ف این نکته به روشنی مشخص میشود که نوآوری ، نقش بسیار مهمی در رقابت پذیری ، هم در سطح ملی و هم در سطح جهانی ، دارد .
مرکز پارس خودرو ( بخش موتور ) بعنوان یک شرکت فعال در زمینه خودروسازی ، هر چند که دارای توان رقابت پذیری نسبتاً خوبی است ولی این مرکز ، با توجه به افزایش توانایی رقابت پذیری رقبا باید توجه بیشتری به مقوله نوآوری داشته باشد تا از این طریق توانایی خود را در زمینه رقابت پذیری افزایش دهد .
بنابراین موضوع این بحث از این حیث دارای اهمیت است تا با شناسایی عوامل موثر بر بهبود فرایند نوآوری در مرکز پارس خودرو ( بخش موتور ) بتوان راهکارهایی را برای بهبود این فرایند ارائه داد تا این مرکز هر چه بیشتر به سوی رقابت پذیریها برود .
ج) سوابق تحقیق :
در بررسی که در پایان نامهها ومقالات انجام شد مواردی که مرتبط با این موضوع تحقیق باشد یافت شد : تبیین الگوی مناسب نهادی کردن بهبود و نوآوری در صنایع ( سلطانی تیرانی ، ۱۳۷۶)
موضوع این پژوهش و کارآموزی که دستیابی به سیستم موتوری برای ارائه و اجرای مستمر و فراگیر طرحهای نو در سازمان می باشد ایجاب میکند که ابتدا مجموعهای از متغیرهای کلی چنان سیستمی جستجو و شناسائی شده سپس روابط بین آنها تعیین گردد ،هدف نهائی این پژوهش نائل شدن به یک الگوی کلی است که روابط موجود بین متغیرهای مستقل ، میانجی و نهائی برای استمرار و فراگیری نوآوری را نشان داده و پارامترهای موجود بین متغیرهای این شبکه را تبین نماید و با آزمون تجربی روابط علی فوق معنیداری کل مشخص شود تا نهایتاً شرکتهای صنعتی بتوانند با بکارگیری آنها موجبات استمرار و فراگیری ( نهادی نمودن ) بهبود و نوآوری را در شرکتهای خود فراهم کرده و در پرتو تفسیرمستمر محصولات و فرایند تولید توان رقابت در صحنه های بینالمللی را پیدا نمایند .
بررسی و تعیین عوامل موثر در تشویق ، بروز و نهادی ساختن خلاقیت و نوآوری در واحدهای تولیدی کشور ( داود آبادی فراهانی ، ۱۳۷۳)
مدیریت ، موثرترین عامل در بروز ، تشویق و نهادی شدن وظایف و نوآوری در واحدهای تولیدی می باشد . این فرایند با فرضیاتی به شرح زیر همراه می باشد .
۱- فرهنگ سازمانی عامل موثری در تشویق ، بروز و بویژه نهادی شدن خلاقیت درواحدهای تولیدی میباشد .
۲- ساختار سازمانی عامل موثری در تشویق ، بروز و نهادی شدن خلاقیت و نوآوری در واحدهای تولیدی میباشد .
۳- وجود محیط رقابتی قوی در صنعت ، موجب توجه و اهتمام بسیار زیاد شرکتها به توسعه خلاقیت و نوآوری خواهد شد .
۴- آموزشهای اولیه و حرفهای می تواند در میزان خلاقیت و نوآوری افراد موثر واقع شود .
۵- وجود امکانات حاصله از رساله ، این میباشد که مدیریتهای سازمان میتواند موثرترین نقش و توسعه خلاقیت و نوآوری باشد و صادقانه از آن دفاع کندبرای نهادی ساختن خلاقیت و نوآوری ضروری است که مدیریت با استفاده از شیوههای گوناگون ، خلاقیت و نوآوری را به صورت یک ارزش والا در فرهنگ سازمان وارد کرده و یا تقویت نماید .
از دیدگاه West & Favv ( 1990) نوآوری به سه دسته تقسیم میشود ( West , Favv , 1990)
۱- نوآوریهای کمکی :این نوآوریها در زمره نوآوریهایمحیط سازمانی قرار میگیرند ، به عبارتی نوآوریهایی هستند که فرد ،تجربیات قبلی خود را در رابطه با انجام یک وظیفه خاص به شغل جدید خود منتقل می کند و باعث ایجاد یک روش جدید انجام کار در شغل فعلی خود میشود .
۲- نوآوری اداری : به عنوان نوآوریهایی توصیف میشود که در سیستم اجتماعی یک سازمان اتفاق می افتد . یک روش جدید برای کارمند یابی ، تخصیص منابع ، توزیع اختیار و نحوه ارائه پاداشها و همچنین نوآوریهایی در ساختار سازمانی و در مدیریت افراد نوآوریهای اداری می باشند .
۳- نوآوری فناورانه : نوآوریهایی هستند که در سیستمهای فنی یک سازمان اتفاق می افتد و مستقیماً به کار و فعالیت اصلی سازمان مرتبط هستند .
در این پژوهش منظور از نوآوری ،نوآوری فناورانه ( Technological IOhnovation) میباشد .
فرایند نوآوری مجموعه پیچیدهای از فعالیت هاست که ایده و دانش را به واقعیت فیزیکی و کاربردی عملی تبدیل میکند این فرایندها ، دانش را به محصولات و خدماتی مناسب تبدیل می کند . از سوی دیگر این فرایند ، یکپارچهسازی اختراعات و تکنولوژیهای موجود را می طلبد تا بتوان از طریق ، نوآوریها را به بازار عرضه نمود . این فرایند شامل هشت مرحله میباشد ، برخی از فعالیتهای این مراحل میتوانند همپوشانی داشته باشند این مراحل عبارتند از : ( خلیل : ۱۳۸۱)
۱- تحقیقات پایه :این مرحله ، تحقیقاتی است که برای افزایش فهم و درک عمومی ما ازقوانین طبیعت صورت میپذیرد . این فرایند ، تولید دانش در طولانی مدت است تحقیقات پایه میتوانند به کاربردهایی مشخص منجر شود یا فاقد کاربرد خاصی باشد .
۲- تحقیقات کاربردی : تحقیقاتی است که در جهت حل یک یا چند مشکل موجود در جامعه ، هدایت میشود . مثل تحقیقاتی که جهت ساخت داروی درمان بیماری شناخته شدهای انجام میشود . تحقیقات پایه و کاربردی از طریق خلق سیستماتیک دانش جدید در جهت تکمیل دانش قبل ، به پیشرفت علم کمک میکنند . تحقیقات کاربردی موفق ، آنهایی هستند که به توسعه و به کارگیری تکنولوژی منجر می شوند .
۳- توسعه تکنولوژی : فعالیتی انسانی است که دانش و ایده را به سخت افزار فیزیکی ،نرم افزار و یا خدمت تبدیل می کند این امر میتواند شامل اثبات امکان پذیری ایده ، ارایه الگوی طراحی یا ساخت و تست نمونه آزمایشی باشد .
۴- پیاده سازی تکنولوژی : مجموعه فعالیتهای مرتبط با عرضه محصول به بازار است . پیاده سازی تکنولوژی به اولیه استفاده عملیاتی جامعه از ایده یا محصول اطلاق میشود . این مرحله در بر گیرنده ملاحظات فراوانی همچون هزینهها ایمنی یا حتی ملاحظات زیست محیطی است که این فعالیتها ، متضمن موفقیت محصول یا خدمت ، درعرضه تجاری است .
۵- تولید : فعالیتهای مرتبط با تبدیل گسترده مفاهیم طراحی و یا ایدهها به محصولات و خدمات است . کلیه فعالیتهای ساخت، کنترل تولید ، لچیتیک و توزیع ، در این مرحله واقع میشوند .
۶- بازاریابی : فعالیتهایی است که خواست مشتریان برای در اختیار گرفتن تکنولوژی را تضمین میکند . این مرحله ، ارزیابی بازار ، استراتژی توزیع ، ارتقای بازار و سنجش رفتار مشتریان را شامل میشود .
۷- انتشار : استراتژی و مجموعه فعالیتهایی که موجبات استفاده گسترده از تکنولوژی و تسلط آن در بازار را فراهم می……………
بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید
قیمت اختصاصی و استثنایی این پروژه در پایان نامه دات کام : تنها , تومان
اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “ارتقاء فناوری و نوآوری در کارخانه پارس خودرو”
ارتقاء فناوری و نوآوری در کارخانه پارس خودرو
قیمت : تومان98,000
نقد وبررسی
نقد بررسی یافت نشد...