فروشگاه

توضیحات

ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی

چکیده فارسی:
امروزه سازمانهای تغییرات اساسی را در پیرامون خود تجربه میکنند که عدم توجه به آنها، بقا سازمانهای را تهدید می کند. سازمان چابک توانایی بقا و پیشرفت در یک محیط پرتلاطم، به وسیله واکنش سریع نسبت به تغییرات و ایجاد محصولات و خدمات بر اساس

خواست مشتری را دارد. از آنجاییکه چابکی یک نیاز اساسی سازمان های امروز برای بقا می باشد و نیاز برای یک سیستم نظامند جهت ارزیابی سطح چابکی سازمانها وجود دارد بنابراین هدف پایان نامه معرفی یک متدولوژی جهت تعیین میزان چابکی کنونی سازمان و مقایسه آن با سطح مطلوب چابکی می باشد تا با شناسایی این شکاف، موانع اصلی

بهبود سطح چابکی سازمان را شناسایی و راهکارهایی جهت رفع موانع ارائه شود. جهت برآورد سطح فعلی چابکی سازمان اهمیت و عملکرد هریک از قابلیت های مورد نیاز یک سازمان چابک ، طی یک پرسشنامه ای که بین ١۵ نفر از مدیران، روسا و قائم مقام ها

معاونت سواری سازی ایران خودرو که به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند توزیع شده است ارزیابی می شود. چون بیشتر معیار های چابکی به وسیله عبارات زبان شناختی تعریف شده که به وسیله احتمال چند گانه و ابهام طبقه بندی شده اند جهت

ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی

ارزیابی سطح چابکی از منطق فازی استفاده شده است که ابزار بسیار مناسبی برای تصمیم گیری در اختیار قرار می دهد. پس از ادغام مقادیر فازی اهمیت و عملکرد هر یک از

قابلیت های چابکی سازمان سطح فعلی چابکی سازمان محاسبه می شود و در نهایت با بدست آوردن مقادیر قطعی هر یک از قابلیت های چابکی، آنان را رتبه بندی کرده و موانع اصلی بهبود را شناسایی و راهکارهایی جهت رفع آنان ارائه شده است.

۱۸۰صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ منابع دارد 

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید 

ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی
ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی

 

 

فهرست مطالب
عنوان صفحه فصل اول : کلیات طرح
مقدمه ……………………….………………………………………………………………………. ۱
١ -١- بیان مسأله …………………………………………………………………………………… ۲
١ -٢- هدفهای تحقیق ……………………………………………………………………………….. ٢
١ -٣- اهمیت موضوع تحقیق و انگیزه انتخاب آن ………………………………………………..

ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی

۳
١ -۴- سؤالات تحقیق ………………………………………………………………………………. ۴
١ -۵- مدل تحقیق …………………………………………………………………………………… ۵
١ -۶- تعاریف عملیاتی متغیرها و واژه های کلیدی

ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی

………………………………………………. ۷
١ -٧- روش تحقیق …………………………………………………………………………………. ۸
١ -٨- قلمرو تحقیق …………………………………………………………………………………. ۸
١ -٩- جامعه و حجم نمونه …………………………………………………………………………. ٩
۱ -١٠ – محدودیتهای تحقیق ………………………………………………………………………… ۹

فصل دوم : ادبیات موضوع تحقیق بخش اول – مروری بر مبانی نظری تحقیق
مقدمه ……………………………………………………………………………………………… ١٠ ٢ -١-١- تاریخچه چابکی ………………………………………………………………………… ١٠
۲ -١-٢- تعاریف چابکی …………………………………………………………………………. ١٢
٢ -١-٣- روند تکامل و رویکردهای تولیدی ……………………………………………………. ۵١
٢ -١-۴- مقایسه پارادایم های مختلف تولید ……………………………………………………… ١٨
٢ -١-۴-١- روند تغییر پارادایم های تولید ……………………………………………………….

ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی

١٨
٢ -١-۴-٢- اختلاف اساسی پارادایم های تولیدی ……………………………………………….. ١٨
٢ -١-۴-٣-مقایسه چابکی و انعطاف پذیری …………………………………………………….. ٢٣
٢ -١-۵- سازمان چابک ………………………………………………………………………….. ۴٢
٢ -١-۶- مضامین کلیدی در مفهوم چابکی ……………………………………………………… ٢٨
٢ -١-٧- محرک های چابکی ……………………………………………………………………. ٣١
٢ -١-٨- قابلیت های کلیدی چابکی در سازمان …………………………………………………. ۶٣
٢ -١-٩- بهبود قابلیت های چابکی در سازمان ………………………………………………… ٣٨
٢ -١-١٠- توانمند سازهای چابکی ………………………………………………………………. ٣٩
٢ -١-١٠-١ -مدل شارپ و همکاران ……………………………………………………………..

ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی

٣٩
و
٢ -١-١٠-٢ -مدل هویت ………………………………………………………………………….. ٢۴
٢ -١-١١- ابعاد چابکی …………………………………………………………………………… ۴۴
٢ -١-١٢- رویکردها و مدل های چابکی ……………………………………………………….. ٨۴
٢ -١-١٣- طبقه بندی مفاهیم چابکی …………………………………………………………….. ۶۵
٢ -١-۴١- سیر ظهور تفکر فازی ……………………………………………………………….. ٩۶
٢ -١-۵١- متغیرهای زبانی ……………………………………………………………………… ٧١
٢ -١-۶١- روش های علم مدیریت فازی ………………………………………………………..

ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی

٧٢
٢ -١-١٧- مروری بر نظریه مجموعه قطعی …………………………………………………… ٧٣
٢ -١-١٨- مفاهیم پایه ای نظریه مجموعه فازی ………………………………………………… ٧٣
٢ -١-١٨-١ – تابع عضویت ………………………………………………………………………. ٧٣
٢ -١-١٨-٢ – مجموع های فازی …………………………………………………………………. ۴٧
٢ -١-١٨-٣ – به کارگیری منطق فازی ………………………………………………………….. ۵٧
٢ -١-١٩- اعداد فازی LR ………………………………………………………………………. ٧٧

بخش دوم- پیشینه تحقیق …………………………………………………………………………. ٧٩

ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی

بخش سوم – آشنایی با جامعه آماری
٢ -٣-١-تاربخچه ایران خودرو ………………………………………………………………….. ٨٧
٢ -٣-٢- دلیل انتخاب ایران خودرو به عنوان مطالعه موردی …………………………………. ٨٨
٢ -٣-٢-١-روند رشد و توسعه ایران خودرو …………………………………………………… ٨٩
٢ -٣-٢-٢برنامه استراتژیک ایران خودرو …………………………………………………….. ٩٠
۲ -٣-٣-محرک های چابکی صنعت خودرو ……………………………………………………. ٩٢

فصل سوم : روش شناسی تحقیق (متدولوژی)
مقدمه ……………………………………………………………………………………………… ۴٩ ٣ -١-روش تحقیق

ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی

………………………………………………………………………………… ۵٩
٣-١-١-گام ١ : انتخاب معیاری برای ارزیابی ……………………………………………….. ٩٩
۳ -١-٢گام ٢ : تعیین یک مقیاس زبان شناختی مناسب برای ارزیابی رتبه عملکرد و اهمیت اوزان قابلیت های چابکی ……………………………………………………………………………… ١٠٣ ٣ -١-٣-گام ٣ :اندازه گیری عملکرد و اهمیت ظرفیت های چابکی با استفاده از روشهای زبان
شناختی ………………………………………………………………………………………….. ۴١٠ ٣ -١-۴-گام ۴ : تبدیل عبارات زبان شناختی به اعداد فازی ………………………………….. ۵١٠
٣ -١-۵-گام ۵ : ادغام رتبه های فازی با اوزان فازی برای دستیابی به شاخص چابکی فازی

ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی

سازمان …………………………………………………………………………………………. ۵١٠
ز
٣ -١-۶-گام ۶ : مقایسه سطح چابکی سازمان با سطح مطلوب ………………………………. ١٠٧
٣ -١-٧-گام ٧ :تحلیل و شناسایی موانع اصلی بهبود …………………………………………. ١٠٨
٣ -٢-روش انجام تحقیق ………………………………………………………………………… ١٠٩
٣ -٣-حجم نمونه و روش اندازه گیری ………………………………………………………… ١١٠
٣ -٣-١-جامعه آماری ………………………………………………………………………….. ١١٠
٣ -٣-٢-نمونه آماری …………………………………………………………………………… ١١٠
٣ -۴- روش جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها …………………………………………….. ۶١١
٣ -۵-پایایی و روایی پرسشنامه …………………………………………………………………

ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی

١١٧
٣ -۵-١- پایایی ………………………………………………………………………………….. ١١٧
٣ -۵-٢-روایی ………………………………………………………………………………….. ١٢١

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق
۱۲۳ مقدمه …………………………………………………………………………………………….۴ -١-ارزیابی اهمیت و عملکرد قابلیت های چابکی ………………………………………….. ١٢٣
۱۲۴ ۴ -٢-محاسبه میانگین فازی هر یک از شاخص ها …………………………………………..
۴ -٣-محاسبه عملکرد و اهمیت هر یک از شاخص ها ………………………………………. ١٣٢
۴ -۴- محاسبه سطح چابکی ایران خودرو …………………………………………………….. ۴١٣
۴ -۵- محاسبه فاصله سطح فعلی چابکی سازمان از هر یک از سطوح چابکی ……………..

ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی

۶١٣
۴ -۶-فازی زدایی از اعداد مثلثی هر یک از قابلیت های چابکی سازمان جهت شناسایی موانع
اصلی بهبود …………………………………………………………………………………….. ٠۴١

فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
مقدمه ……………………………………………………………………………………………. ٩۴١ ۵ -١-نتیجه گیری ……………………………………………………………………………….. ١۵١
۵ -٢-پیشنهادات …………………………………………………………………………………. ٢۵١
۵ -٢-١-پیشنهادات حاصل از تحقیق …………………………………………………………… ٢۵١
۵ -٢-٢- پیشنهادات برای محققین بعدی ……………………………………………………….. ٩۵١

ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی

 

فهرست جدولها
عنوان صفحه ٢ -١-جدول روند تکامل رویکردهای تولیدی …………………………………………………… ١٧
٢ -٢-اختلاف اساسی پارادایم تولیدی ……………………………………………………………. ١٨
٢ -٣-مقایسه فلسفه های تولیدی از منظر تکوین محصول ……………………………………… ٢٠
٢ -۴-مقایسه اصول تولید چابک با ناب …………………………………………………………. ٢١
٢ -۵-مقایسه ویژگی های تولید ناب و تولید چابک ………………………………………………

ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی

٢٢
٢ -۶- توانمند سازهای چابکی در سازمان ………………………………………………………. ٢٧
٢ -٧-ویژگی های ابعاد مختلف چابک
بودن………………………………………………………………………………………………. ٨۴ ٢ -٨- شاخص اندازه گیری چابکی ……………………………………………………………… ۶۶
۲ -٩- محرک های چابکی در ایران خودرو ……………………………………………………. ٩٣
۳ -١-شاخص ارزیابی چابکی در ایران خودر ………………………………………………… ١٠٠
٣ -٢-عوامل محرک چابکی ……………………………………………………………………. ١٠٢
٣ -٣- اعداد فازی برای تقریب زدن مقادیر متغیرهای زبانی …………………………………

ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی

۵١٠
٣ -۴- تعداد جامعه آماری در هر سطح سازمانی ……………………………………………… ١١٠
٣ -۵- نمونه آماری به تفکیک پست سازمانی …………………………………………………. ١١١
٣ -۶- نمونه آماری به تفکیک بخش های مختلف معاونت خودرو سواری ………………….. ١١٣
٣ -٧- نمونه آماری به تفکیک تحصیلات ……………………………………………………… ۴١١
٣ -٨- نمونه آماری به تفکیک سابقه کار ………………………………………………………. ۵١١
۱۲۶ ۴ -١-تقریب زنی متغیرهای زبانی اهیمت و عملکرد با اعداد فازی

ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی

…………………………
۱۲۷ ۴ -٢- تعداد نفرات پاسخ دهنده به هر یک از سوالات از جنبه اهمیت ………………………..
۴ -٣- تعداد نفرات پاسخ دهنده به هر یک از سوالات از جنبه عملکرد ……………………… ١٢٧
۴ -۴- میزان میانگین مثلثی اهمیت و عملکرد هر یک از قابلیت های چابکی سازمان ……… ١٢٩
۴ -۵- سطوح چابکی سازمان ………………………………………………………………….. ١٣٧
۴ -۶- محاسبه عدد قطعی هر یک از قابلیت های چابکی سازمان ……………………………

ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی

٣۴١

ط
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
٣ -١-فرآیند تحقیق ………………………………………………………………………………… ۶٩
٣ -٢: نمونه آماری به تفکیک پست سازمانی …………………………………………………. ١١٢
٣ -٣: نمونه آماری به تفکیک بخش های معاونت خودرو سواری …………………………… ۴١١
٣ -۴: نمونه آماری به تفکیک تحصیلات ……………………………………………………… ۵١١
٣ -۵: نمونه آماری به تفکیک سابقه کار ………………………………………………………. ۶١١

ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی

فهرست شکلها
عنوان صفحه ١ -١-مدل مفهومی تحقیق …………………………………………………………………………. ۶
٢ -١-روند تغییرات پارادایم تولیدی ……………………………………………………………… ١٨
٢ -٢-مقایسه چابکی و ناب از لحاظ تنوع و حجم تولید …………………………………………. ٢٠
٢ -٣-مقایسه انعطاف پذیری و چابکی …………………………………………………………… ۴٢
٢ -۴-مدل توسعه مشارکت ……………………………………………………………………….. ٢٩
٢ -۵-مفاهیم اصلی چابکی ……………………………………………………………………….. ٣١
٢ -۶-سطوح مختلف اثرگذاری تغییرات روی یک سازمان …………………………………….

ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی

۵٣
٢ -٧-عوامل تاثیر گذار در محیط تولید ………………………………………………………….. ۶٣
٢ -٨-مدل بهبود قابلیت های چابکی ……………………………………………………………… ٣٩
٢ -٩- مدل مفهومی قابلیت های تولید چابک …………………………………………………… ٢۴
٢ -١٠ -توانمند سازهای چابکی ………………………………………………………………….. ۴۴
٢ -١١ -چهار بعد چابکی از دیدگاه سیستمی ……………………………………………………. ۴۵
٢ -١٢ -ساختار بنگاه تولید چابک ………………………………………………………………… ٠۵
٢ -١٣ -مدل دستیابی به چابکی سازمان …………………………………………………………. ١۵
٢ -۴١ – مبانی چابکی …………………………………………………………………………….. ٢۵
٢ -۵١ – مدل توسعه سیستم تولید چابک ………………………………………………………….. ۵۵
٢ -۶١ – مدل ریگبی و همکاران ………………………………………………………………… ٧۵
٢ -١٧ -بعد انسانی چابکی سازمان ………………………………………………………………. ٨۵
٢ -١٨ – مدل یک سازمان چابک …………………………………………………………………

ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی

۶۴
٢ -١٩ – قانون عضویت در مجموعه فازی ……………………………………………………… ۵٧
٢ -٢٠ – مثالی از متغیرهای مجموعه فازی ……………………………………………………… ۶٧
٢ -٢١ -فرآیندهای تبدیل متغیرهای زبانی به اعداد فازی و نتیجه گیری نهای …………………. ۶٧
۲ -٢٢ -روند رشد و تعالی ایران خودرو ………………………………………………………… ٩٠
۳ -١ مدل تحقیق ………………………………………………………………………………….. ٩٨
٣ -٢-سطوح زبانی برای تطابق با شاخص چابکی سازمان ………………………………….. ١٠٨
۴ -١-سطح فعلی چابکی سازمان ………………………………………………………………. ١٣٧

ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی

فهرست فرمول ها
عنوان صفحه
٣ -١ – مجموع سطح چابکی هر یک از قابلیت های چابکی سازمان ……………………….. ۶١٠
٣ -٢- مجموع حاصلضرب اهمیت و عملکرد هر یک از قابلیت های چابکی سازمان ……… ١٠٩
٣ -٣- محاسبه حجم نمونه ………………………………………………………………………. ١١٠
٣ -۴- محاسبه آلفای کرونباخ ……………………………………………………………………

١١٨
۴ -١- میانگین مثلثی ……………………………………………………………………………. ۵١٢
۴ -٢-میانگین مثلثی موزون ……………………………………………………………………. ۵١٢
۴ -٣- محاسبه فاصله اقلیدسی ………………………………………………………………….. ١٣٨
۴ -۴- محاسبه مقدار چپ و راست و امتیاز کل ععد فازی مثلثی ……………………………..

ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی

٠۴١
۴ -۵- محاسبه شاخص اهمیت و عملکرد فازی ……………………………………………….. ٢۴١
۴ -۶- محاسبه W’ij ……………………………………………………………………………. ٢۴١

 

مقدمه
بنگاههای اقتصادی، قرن بیستم را در حالی پشت سر گذاشته و وارد قرن بیست و یکم شدند که تهدیدات محیطی و نقاط ضعف برخی شرکت ها، ادامه حیات را از آنها سلب نمود و آنان متوجه شده اند که در صورتیکه روشهای کسب و کار و استراتژی های خود را تغییر

ندهند نابود خواهند شد. امروزه یکی از نیازمندیها برای بقای سازمان ها در فشارهای رقابتی که به دلیل گسترش بازارهای جهانی می باشد، توانایی مستمر سازمان در پاسخگویی به نیاز و تقاضای مشتریان میباشد. تقاضای بازار شامل تغییر مستمردر دوره

عمر یک محصول، شکل، کیفیت و قیمت آن می باشد. افزایش انتظارات مشتریان باعث شد که نتوان سازمان ها را به صورت سنتی و با روش های گذشته هدایت و کنترل نمود. لذا این عوامل باعث شدند تا بنگاههای اقتصادی با چالشهای جدید روبه رو شوند و از

روشهای وتکنولوژیهای متفاوتی جهت پاسخگویی به نیاز مشتریان استفاده نمایند. به طور طبیعی سازمان ها خواهان بقا و افزایش اثربخشی خود هستند، بنابراین لازمه واکنش موثر و مفید به این تغییرات دستیابی به چابکی سازمانی است. از این رو سازمان چابک به

عنوان استراتژی موفقیت آمیز در بازارهای رقابتی با تغییرات سریع نیازهای مشتریان شده است. داشتن توانایی شناخت بازار (تغییرات در نیاز مشتریان و رهگیری نیاز جدید)شناخت توان و ظرفیت طراحی خطوط جدید و ارائه محصول یا خدمات، شناخت رقبا و رقابت های

موجود و بالقوه، رسیدن به طرح راهبردی کسب مهارت های رقابتی، فراهم ساختن تغییرات ساختاری و فرآیندی به نیاز،…از مهمترین جنبه های چابکی به شمار می رود.

ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی

١ -١) بیان مسئله
امروزه عواملی چون جهانی شدن بازارها و رقابت شدید جهت برطرف کردن نیاز متغیر مشتریان، گسترش فناوری اطلاعات، تحولات سریع تکنولوژیکی و تغییر در شرایط اقتصادی، سیاسی و قوانین دولت ها در محیط تجاری سازمان ها باعث تهدید بقا بسیاری از
سازمان هایی شده است که توانایی واکنش و پاسخ سریع به شرایط متغیر محیط تجاری را

ندارند. چابکی به عنوان توانایی سازمان در انطباق و انعطاف پذیری در شرایط عدم اطمینان محیطی به عنوان یک ضرورت در قرن ٢١ مطرح شده است. بنابراین مدیران سازمان هایی که درگذشته بیشتر توجه خود را به فعالیت های درون سازمان معطوف می کردند امروزه

جهت بقا و پیشرفت سازمان، لازم است بخش اعظم تلاش های خود را جهت هماهنگی و انطباق با تغییرات محیطی صرف کنند.

بنابراین چون چابکی به عنوان یک ضرورت برای سازمان هایی که بخواهند به بقا وپیشرفت خود در محیط تجاری پرتلاطم و رقابتی امروز ادامه دهند می باشد و نیاز به یکمتدولوژی جهت ارزیابی سطح فعلی چابکی در سازمان ها و چگونگی دستیابی به سطح چابکی

مطلوب وجود دارد، بنابراین مسئله اصلی این تحقیق معرفی یک متدولوژی جهت ارزیابی سطح فعلی چابکی سازمانها و تحلیل شکاف بین سطح فعلی چابکی سازمان و سطح مطلوب چابکی و ارائه یک روش جهت شناسایی موانع اصلی که باعث کاهش سطح چابکی می شوند میباشد.

ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی

١ -٢) هدفهای تحقیق
هدف از انجام تحقیق را به دو هدف اصلی تقسیم کرده و سپس اهداف فرعی را بیان می گردد:
۹ بررسی مفهوم چابکی و ویژگیهای سازمان چابک
¾ تعیین شاخص های عوامل تعیین کننده چابکی سازمان تولیدی
¾ تعیین عملکرد و اهمیت فعلی هر یک از عوامل موثر بر چابکی سازمان
۹ معرفی یک متدولوژی جهت ارزیابی چابکی سازمان

¾ مقایسه چابکی سازمان مورد نظر با سطح چابکی مطلوب
¾ شناسایی موانع اصلی بهبود سطح چابکی در سازمان مورد بررسی
¾ ارائه راهکارهایی در جهت بهبود سطح چابکی در سازمان مورد بررسی

ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی

١ -٣)اهمیت موضوع تحقیق
الف)شرایط صنعتی در ۵١تا ٢٠ سال گذشته به طور اساسی تغییر نموده است. در این دوره، فن آوری، روند بازار و خواسته های مشتری با سرعت از نقطه نظرات مختلف تغییر پیدا کرده، در حالیکه این تغییرات سابقا کمتر مورد توجه بوده است. به عنوان مثال بخش بندی

ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی

بازارهای پویا، کاهش زمان رسیدن به بازار، افزایش تنوع محصول، تولید برای مشتریان مشخص، کاهش طول عمر محصول، جهانی سازی تولید و غیره را می توان نام برد. در عصر رقابت جهانی، اقتصاد جهانی به سرعت جایگزین بازارهای محلی می شود. ظهور بازارهای

باز، کاهش موانع تجاری، بهبود حمل و نقل و پیوندهای ارتباطی منجر به ایجاد موقعیتی شده است که بازارها و رقابت محلی به صورت استاندارهای جهانی عمل می کنند در نتیجه بنگاههای صنعتی

ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی

امروز با چالش ها و فشارهای رقابتی جدید روبه رو شده اند. به طور خلاصه میتوان گفت فشار وتشدید رقابت جهانی در صنعت خودرو سازی و رکود اقتصادی، تولید کنندگان(خصوصا صنعت خودرو) را ملزم به افزایش بهره وری و انعطاف پذیری می نماید.
‌ب) این تحقیق متدولوژی ارزیابی چابکی سازمان را ارائه میدهد که قابل به کارگیریدر

سازمان های ذینفع خواهد بود که علاوه بر ارزیابی سطح فعلی چابکی سازمان مورد بررسی،آگاهی لازم به مدیران نسبت به سطح فعلی چابکی سازمان خواهد داد. با تحلیل شکاف سطح فعلی با سطح چابکی مطلوب به شناسایی شایستگی های ممتاز سازمان

و همچنین شناسایی و رفع موانع اصلی بهبود سطح چابکی خواهیم پرداخت و درنهایت راهکارهایی جهت بهبود سطح چابکی سازمان ارائه خواهیم داد.

‌ج) نیاز مدیران به در اختیار داشتن یک متدولوژی ساده و کاربردی و دقیق برای سنجش سطح چابکی سازمان و بهبود آن رفع می کند
د)ضعف روش های سنتی غیر فازی در ارزیابی دقیق سطح چابکی

ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی

١ -۴) سوالات تحقیق
سوالات تحقیق به سوال اصلی و ۴ سوال فرعی تقسیم می شود:
سوال اصلی: متدولوژی مناسب جهت ارزیابی چابکی سازمان چیست؟
سوالات فرعی :
۱٫ شاخص های مناسب برای ارزیابی چابکی سازمان کدامند؟

۲٫ اهمیت و عملکرد شاخص های موثر چگونه است؟
۳٫ فاصله سطح فعلی چابکی سازمان با سطح مطلوب چابکی چقدر است؟
۴. موانع بهبود سطح چابکی سازمان مورد بررسی کدامند؟

١ -۵) مدل تحقیق
مدل استفاده شده در این تحقیق توسط چینگ-تورنگ لین، هرو چیو و یی-هونگ تسنگ ،۵٢٠٠ مطرح شده است. چارچوب ارزیابی چابکی فازی١ که در شکل نمایش داده شده است از
دو قسمت اصلی تشکیل شده است. قسمت اول ارزیابی محیط عملیاتی

ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی

……………………………………..

 

 

 

هدف سازمان چابک عبارتست از غنی سازی و ارج نهادن به مشتریان و کارکنان، که اساسا برای
این کار مجموعه ای از قابلیت را برای انجام واکنش مناسب نسبت به تغییراتی که در محیط کسب و کار روی
می دهد،در اختیار دارد.از این رو مهمترین عامل محرک در چابکی تغییر است.آشفتگی و عدم اطمینان در
محیط کسب و کار ،به یکی از عوامل اصلی ناکامی در صنعت تبدیل شده است.موسسات متفاوت با ویژگی

ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی

۳۴Peterson
های متفاوت ،تغییرات مختلفی را تجربه می نمایدکه منحصر به خودشان است.اما اصولا سازمان چابکفراتر از انطباق با تغییرات می اندیشند و متمایل به استفاده از فرصت های بالقوه در یک محیط متلاطم و کسب یک موقعیت مستحکم در ازای نوآوری و شایستگی

خود می باشند.سازمان های چابک درباره ارضای نیاز مشتریان نیز به گونه ای دیگر می اندیشند.این سازمان تنها محصولات خود را به فروش نمی رسانند، بلکه سازو کارهای برآوردن نیاز واقعی مشتریان را ارائه می کنند.این سازمان ها معتقدند محصولاتشان کامل

نیست و به منظور افزایش ارزش های دریافتی مشتریان از محصول ایجاد ارزش افزوده برای آنان، سعی در غنی سازی محصول خود دارند.این امر سبب غیر قابل دسترس شدن

موقعیت سازمان های چابک برای رقبا می گردد.علاوه بر این سازمان های چابک بر طراحی یا توسعه محصولاتی متمرکز می شوند که بتوانند به نیازمنحصربه فرد مشتریان پاسخ ویژه بدهند.(کریستو و یوسف۲۰۲۰)

ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی

کافمن و هاردر (شاخص های برجسته سازمان چابک را فرهنگ یاد دهنده ،سرعت نوآوری ،ارتباطات در زمان واقعی سیستم های انطباق پذیر ومشارکت کارکنان می دانند.یوسف (بیان نمود
،چابکی تنهابه وسیله یکپارچگی سلسله مراتب نیاز مشتریان در بافت محیط داخلی و خارجی سازمان حاصل می شود.

چابکی برای رویارویی با تغییرات بی سابقه، متکی به ابتکار، مهارت، دانش انسانی، دسترسی افراد به اطلاعات است.یک سازمان چابک دارای فرآیند های اداری و نوعی

ساختار سازمانی است که قادر به انتقال سریع و روان این ابتکارات در اغنای فعالیت کسب وکار مربوط به مشتری است، ودر ایجاد فرصت سود و رشد ،به صورت تهاجمی و متهورانه عمل می کند.

هم چنین سازمان چابک بر راههای جدید هدایت سازمان جهت واکنش سریع و موثر نسبت به تغییرات بازار توجه دارد،که البته این روش ها تا حدود زیادی مبتنی بر محصولات و خدمات مورد نیاز مشتریان هستند.به بیان ساده تر ،شالوده سازمان چابک عبارتست از هم سو

کردن فناوری اطلاعاتی ،کارکنان ،فرآیند های کاری و امکانات در یک سازمان همگمن و انعطاف پذیر ،تا دراین صورت توانایی واکنش سریع نسبت به شرایط در حال تغییر فراهم گردد(تورنگ لین٣۵و همکاران ،۵٢٠٠).

ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی

یک سازمان چابک دارای فرآیندهای اداری و نوعی از ساختار سازمانی است که قادر به انتقال سریع و روان ابتکارات در اغنای فعالیت های تجاری مشتری میباشد و در ایجاد فرصت برای سود ورشد به صورت تهاجمی عمل می کند .مفاهیم ضمنی رقابت چابک وابسته به

زمینه های رقابتی است که در داخل یک شرکت به طور خاص عمل می کنند .برای رقبای چابک ،تغییر و عدم اطمینان ،منبع احیاء فرصت ها از
روش های دایمی است.بنابراین چابکی ،رویارویی با تغییرات (بدون سابقه قبلی)متکی به ابتکار،مهارت ،دانش انسانی و دسترسی افراد به اطلاعات میباشد(ون اسن و همکارانش٣۶،٢٠٠١)

۳۵ Lin
۳۶ Van Assen et al
مزایای حاصل از بهبود و افزایش سطح چابکی سازمانی را می توان در موارد زیر خلاصهنمود(فتحیان و همکاران،۵١٣٨)
۱٫ پشبرد سریع سازمان به سمت اهداف از پیش تعیین شده
۲٫ خدمات رسانی بهتر،کاهش قیمت و استحکام سازمان

ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی

۳٫ کسب ارزش در قبال سرمایگذاری در زمینه فناوری اطلاعات
۴. کاهش حجم بودجه اختصاصی در زمینه فناوری اطلاعات
۵. برقراری هماهنگی لازم بین سرویس دهندگان فناوری اطلاعات

۶. توانایی سازمان در تغییر فرآیند ها و بهبود عملیات کاری
۷٫ پاسخگویی سریع تر به نیاز های مشتری
۸٫ افزایش رضایت خاطر کارکنان
۹٫ پاسخ گویی مناسب به تغییرات

۱۰٫ توسعه چشمگیر مهارت کارکنان
۱۱٫ افزایش ارزش کاری و عملیاتی
۱۲٫ توجه و تاکید بر کنترل سازمان
۱۳٫ پیشرفت ساختار فرآیند های سازمانی

۴١. افزایش کارایی سازمان به دلیل کنترل و کاهش هزینه ها
۵١. کسب برتری های تکنولوژیکی در عرصه رقابتی
۶١. بهبود کنترل هزینه ………………………………………………………….

 

 

 

………….

 

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

 

 

 

 

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی ( مطالعه موردی ایران خودرو)”

ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی ( مطالعه موردی ایران خودرو)

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 2702

قیمت : تومان10,000