فروشگاه

توضیحات

اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه حقوق و پزشکی

پیشگفتار

پیوند اعضا تقریباً در همه کشورهای اسلامی انجام می شود. این پیوندها عموماً شامل اهدای کلیه از سوی نزدیکان زنده بیمار است، اما اهدا اعضا از

جسد هم رو به افزایش است. تأیید معاد جسمانی توسط قرآن باعث مشخص

شدن بسیاری تصمیم گیری های مذهبی و اخلاقی در مورد اجساد شده

است. مثله کردن و نیز سوزاندن جسد به شدت نکوهش شده است. با این حال، کالبدشکافی، گرچه در کشورهای مسلمان غیرمعمول است، تحت

شرایط خاصی برای مثال هنگام احتمال وقوع جنایت مجاز دانسته می شود. به طرز مشابهی، بسیاری از عالمان مسلمان، پیوند عضو از جسد را مجاز شمرده اند.

 

۷۲صفحه فایل ورد منابع دارد (از ۵۸ منبع استفاده شده)

 

بهمراه یک پیوست استفتائات پزشکی- آیت الله العظمی مکارم شیرازی

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 

 

اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه حقوق و پزشکی
اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه حقوق و پزشکی

 

 

این پژوهش فوق العاده جامع و کامل است  مناسب برای کانون وکلا یا کار تحقیقی رشته حقوق

مبحث اول –  تبیین موضوع

به طور کلی، پیوند اعضای بدن  به سه صورت قابل تصور است:

صورت نخست: پیوند عضو از انسان زنده به بیماری که نجاتش واجب است؛ مثل اهدای یک کلیه به بیماری که هر دو کلیه اش از کار افتاده است؛

زیرا تجربه های پزشکی فراوان، امکان زندگی با یک کلیه را به اثبات رسانده است.

این حالت هم از دیدگاه فقهی و هم از نظر اخلاق پزشکی جایزاست.

صورت دوم: پیوند اعضای اصلی که حیات انسان به آن وابسته است و اهدا کننده آن را به دام مرگ می کشد مانند اهدای قلب، کبد، ریه ها و… .

که در این صورت بدون هیچ گونه مناقشه و بحثی هم از دیدگاه شرع

و هم از نظر اخلاق پزشکی، ممنوع و غیرقابل قبول است.

صورت سوم: پیوند عضو از انسان مرده به زنده قبل از مرگ آن عضو

که این خود دو صورت دارد: پس از سقوط حیات ناگهانی از انسان (مانند مرگ بر اثر سکته قلبی و مرگ مغزی) و یا پس از مرگ بر اثر مجازات (اجرای حد و قصاص در کیفر اسلامی)[۱].

موضوع بحث ما موقعیت دوم از صورت سوم و پرداختن به سوالات و ابهامات مربوط به آن می باشد.

مبحث دوم –  تحلیل ادله فقهی امکان اهدای اعضا پس از قصاص و اجرای حد

به طور کلی نظریات در این خصوص را می توان به دو دسته نظریات مخالفان و موافقان این عمل تقسیم کرد:

گفتار اول –  استدلال مخالفان

قائلان به حرمت معتقدند که تصرف در اعضا به نحو جدا سازی آن ها از بدن ولو با وجود اذن و وصیت اعطا کننده عضو و یا اولیای آنان جایز نیست. ادله اصلی آنان در این رابطه عموماً شامل موارد زیر می باشد:

۱٫ مخالفان پیوند اعضا معتقدند برداشت عضو از بدن فرد زنده، مسلماً باعث وارد آمدن نقص و ضرر به جسم اعطا کننده عضو می شود و هرچند حیاتی ندارد ولی به تمامیت و حیثیت وی لطمه می زند در حالی که بر اساس حکم عقل برداشتن عضو از بدن فرد میت مصداق اضرار به نفس و تمامیت و حیثیت وی است لذا ارتکاب آن حرام خواهد بود.


اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه حقوق و پزشکی

 

گفتار چهارم –  اهداى عضو در برابر عفو از قصاص

در مورد افرادى که محکوم به قصاص شده اند، اولیاى دم مى توانند در برابر اهداى عضوى از طرف محکوم، براى پیوند، از اعدام وى صرف نظر کنند.

گفتار پنجم –  حکم به قطع و اهداى عضو براى تخفیف مجازات

در مواردى که اصل تخفیف مجازات محکومین براى حاکم شرع، شرعاً مجاز باشد هرگاه حاکم شرع به مصلحت جامعه اسلامى بداند مى تواند تخفیف مجازات محکومى را موکول به اهداء و یا واگذارى عضوى از اعضاى وى براى پیوند نماید[۱].

مبحث هفتم –  نظر مراجع عظام تقلید در مقوله اهدای عضو

با توجه به نظریاتی که مطرح شد لازم است در این جا به مهم ترین آرای فقهای معاصر

در خصوص اهدای عضو به ویژه پس از قصاص و اعدام اشاره کنیم:

سؤال :

آیا وصیت کردن به اهداء عضو بعد از مرگ صحیح است و آیا وراث حق اهداء عضو انسانی که به طور کامل از دنیا رفته یا دچار مرگ مغزی شده را دارند؟

نظر آیت الله شیخ ناصر مکارم شیرازی:
اگر برای زمان ممات باشد، استفاده از اعضاى میّت براى پیوند به بدن شخص دیگر براى نجات جان او یا درمان بیمارى وى اشکال ندارد.


اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه حقوق و پزشکی

؟؟؟؟؟

گفتار سوم –  اهمیت حفظ جان مومن در اسلام

دین مبین اسلام، اهمیت فوق العاده ای برای نجات انسان ها قائل است تا آنجا که به فرموده قرآن کریم، هرگاه کسی باعث بقای نفسی شود، مانند آن است که باعث نجات جان تمام انسان ها شده است و ثواب چنین کاری برای اوست. مستفاد آیه شریفه آن است که حمایت از نفوس از بزرگترین عبادات است.
مرحوم علامه طباطبایی در ذیل آیه فوق می فرمایند: هرکه یکی را زنده نگه دارد، چنان است که همه مردم را زنده داشته است و این موضوع دریچه ای را به روی مسئله پیوند اعضای انسان می گشاید.

در این باب، دو اصل مهم اسلامی وجود دارد که بسیار راهگشاست:……

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پژوهش را دانلود کنید

1 نقد وبررسی برای اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه حقوق و پزشکی

  1. رضا میم

    پایان نامه عالی بود سپاس فراوان

افزودن نقد و بررسی

اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه حقوق و پزشکی

1 نقد و بررسی

اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه حقوق و پزشکی

پایان نامه در مورد اهدا اعضا قصاص

پروپوزال در مورد اهدا اعضا پس از قصاص

قیمت : تومان131,000